Jyväskylän odottajat ja äidit vol.2

Hei taas kaikille!
Laitanpahan tän saman tekstin tänne, kuin laitoin joululahjoihinkin..
Uusi raskausoire esiintyi.. Eli hengenahdistus :( Ei vielä pahana, mutta eilen illalla alkoi tuntumaan taas, että pitää yrittää vetää henkee tai haukotella, muttei saa vedettyä ns. loppuun asti. Ja nyt töissä sama homma. Kai se palleaan painaa tai hemppa alhainen?? Tähän ei kai mitään ratkaisua. Inhottava oire, kun pelkää ite tavallaan koko ajan, että pahenee, eikä kohta pysty hengittää ollenkaan.

Milja + vaavi 23+1
 
Ippu: Pääsin minäkin! :) Yritin soittaa aamulla mut ei onnistunu ja sit äitikään ei vastanu puhelimeen, laitoin sille sitten viestin ni oli ilmottanu mut. Nyt tarttis vaan joku jumppamatto käyä hakee, kun en sellasta omista. Ja kokeilla mahtusko jotkut college housut jalkaan :D Olen viime aikoina käyttäny kotona kaikkia vanhoja verkkarihousuja, niin et ne on ihan likasia ja kulahtaneita(mulla on paha tapa pyyhkiä käteni aina housuihin). Ei kehtais laittaa päälle.

Äippäpolilta tulin äsken, ei näkynyt tuttuja :) Vauvalla oli kaikki hyvin, painoarvio oli 1,7kg. Tarkistivat mun alapäätäkin, siellä kaikki kiinni, sujettu ja näkymättömissä :D Yhdyntäkielto viikoksi tuli, johtuen tosta viime viikonlopun vuodosta.. Ja neuvolassa saan kuulemma alkaa juoksemaan nyt jo viikon välein. Hassua oli kun aikasemmin mulla on äippäkorttiin laitettu et kohdunsuun pituus on 3,0cm ja nyt se oli 4,0cm. Että mitenkäs se nyt on "kasvanut"? Eikös se yleensä lyhene, kun synnytys lähestyy :D

Jenna 32+0
 
Joo ei ainakaan tämä tuttu ole päässyt mihinkään :kieh: :D Mulla hävinnyt ihan kaikki lupaavat oireet, elättelen silti toivoa että olis ns. tyyntä mysksyn edellä?! Joo aika epätoivosta menoa. Täytyy myöntää että aikasemmin on ollut semmoinen fiilis että tänään syntys mutta tais sekin intuitiitio mennä metsään, noh mies oli veikannut 30. päivää eli katsotaan nyt onko sekin ihan tuulesta temmattua.

Mulla on ollut aika vahva tyttö olo mutta saas nyt nähdä kumpi sieltä tulee, me haluttiin pitää hulluja jännityksessä ja ei haluttu rakenteessa että katsotaan.

Mä en ole uskaltanut laittaa punkkitippoja tai pantaa koko kesänä koska niin apteekki kuin eläinlääkäri jolle soitin sanoi ettei niitä tulisi käyttää raskauden aikana. Muuten en ole kuullut että aiheuttaisi kauheesti oireita muuta kuin collie sukuisille, joille ko. lääkkeen käyttö on kielletty. Tietysti iho voi oireilla mutta jotenkin kuvittelisin että olisi alkanut oireilemaan alkukesästä jo. Jos se ei mene ohi niin kannattaa käyttää lääkärissä.

Pitäsköhän munkin jaksaa raahautua tuonne puolukkaan? Mä tiedän ettei kanttarellejä meiltä löydy mutta puolukoita lenkillä olen vedellyt ja ukko vieressä irvistelee kun ne on kuulemma kaikki ihan koiran kusisia :D

Nyt vähäksi aikaa ristikkoa täyttämään! Jaksakaahan paksusti ja lykkyä näille kahdelle jos lähtö tulee, mut saa kanssa ottaa mukaan!

Koiruus ja pentunen rv 38+1
 
no niin me meinattiin jo sillon heti lähtee käyttään eläinlääkäris mut aateltiin et katotaan miten alkaa menemään ja se meni ohitte.. mutta että ei sais käyttää raskauden aikana?? :eek: enpäs moista ole kuullutkaan.. meidän oli pakko hommata se panta jo viime kesänä kun siel ed.paikkakunnalla missä asuttiin niin siel alueel oli mielettömästi punkkeja ja ne tarras tuohon koiraan kun liimanauhaan ja niitä alko sisällä oleen ihan älynä, se kyllä autto hirveesti, heti loppu punkkien tarttuminen mut eipä sitä täällä taida niinkään tarvita, lisäksi kun ei nyt asuta ruohojuuritasolla että pääsis tuosta luonnosta niin tulemaan (ennen asuttiin rivarissa, nyt 6ssa kerroksessa kt:ssa).

minä odottelen että aika kuluis, parin tunnin päästä neuvola, varmaankin ihmettelevät että taas mä tuun kun niin jo uhkailivat viime viikol etten enää sillo tulis.. ja tää lapsenlikka ongelma on taas paisunu, siis miks ei ihmiset vois pitää lupauksistaan kiinni!!! :kieh: tosiaan varmaan joudun yksin lähtee kohta sinne synnytykseen, nyt ne olivat soittaneet tulevansa junalla kun soitetaan että h-hetki alkaa olla käsillä..justiinsa joo, ei tästä tuu mitään, pitää varmaan noita kummeja alkaa hiillostaa.. :D

silläpä tässä vaan VIELÄKIN toivon että menis vaikka sen kaks viikkoo tai edes viikon ylite......sais vähä ratkaisuja näihin asioihin.. mites teillä loppusuoralla olijoilla automatkat sujuvat? käytiin eilen prismassa ja (siis keljolla, sinnehän ei meiltä oo ku pari km) kun nousin niin tuntu et toinen jalka lähtee alta ihan kokonaan et ei pysty olleskaan kävelemään.. :|
 
No voi helvetti mitä toimintaa Rouses!!! :kieh: :headwall: :kieh: :/ Eikö sulla olis mahdollista pyytää jotain toista? Mulle ainakin aiheutus tuosta ihan kauhee stressi kun pitäs miettiä että joutuuko yksin synnyttää vai ei. Jotenkin tuntuu että jos on noin saamarn vaikeeta niin antas olla... No niiden pantojen kanssa varmaan on kyse siitä että niitä ei ole tutkittu tarpeeks ja onhan niissä se varoitus ettei kantavalle nartulle saa laittaa semmoista. Meillä piti olla astutus juhannuksena mikä menikin puihin että senkään takia en heti keväällä sitä tyrkännyt kun odotimme juoksuja alkaviksi...
 
jenksu: Kiva, että säkin pääsit =) Mä ootan jo innolla! Äh, sehän ei oo vielä ens viikollakaan..mä jotenkin kuvittelin. Mun pitää kans hommata se matto! Ja hyvä, että kaikki oli sekä sulla että vauvalla ok!
 
koiramamma joo, no ne äsken soittivat että tulevatkin tänään.. huoh.. väsyttäis ihan älynä mut pitää alkaa siivoomaan..
neuvolassa käyty, pää oli kokonaan jo kiinnittynyt ja varmaan siitä kokeilusta otti itteensä ja noita kivuttomia suppareita tulee nyt vähän väliä.. noh, mut pitää jatkaa...
 
täällä ollaan...tänään se "suuri päivä", esikoinen syntyi päivää ennen la:ta, mitenkähän tämän kans käy.. :whistle: kyllä musta tuntu et viime yönä taas suppaili - tai sitte ne tuntemukset johtui täydestä rakosta.. :LOL:
niin tarkemmin siitä neuvolasta.... paino oli laskenu 700g viime viikosta, paineet mulle normit, hemppaa ei otettu, sf-mitta 36.. noussu vaan..huh..
 
Innokkaille marjastajille tervemenoa Sulun metsiin, ne on punasinaan puolukkaa!!! Siellä vielä on lähellä asutusta (ennen asuttiin itekin siellä, mistäs mä muuten tietäisin ;) ) mutta marjoja riittää!

Täällä edelleen yhdessä koossa, illalla suppaili jo lupaavasti n.3t, sit kun lähettiin nukkuu ni laimenivat, kaikkiaan n.6t kuitenkin suppaili. Jospa tää nyt ehtis elokuiseksi vauvaksi??? Selässä jälleen polttelu, ehkä ne supparit sieltä tulee? Mutta nyt nauttimaan auringosta, kun sellanen outo valoilmiö kerrankin on!!! B)

Rousesille kovasti onnea ja tsemppiä!!!

Hemuli 40+6
 
joo, kyllähän tuo vähä jännittää kun tulee tuota limaa.. välistä ei tuu olleskaan ja sitten tulee semmosia pienempiä klönttejä, aamulla siis tuli jonkinmoinen klöntti, luulisin että se on sitä limatulppaa, mitä muutakaan se vois olla? olin jo aamun ihan paniikissa ja yritin miestä saada kotiin aiemmin mut eihän tuolla enää oo ku puol tuntia töitä. kelalla pitäis käydä mutta uskaltaakohan tuota lähteä..? Onneks sentään tulivat noi lapsenlikat ettei tarte siitä hätäillä..

mites lie Hemulin vointi nyt? entäs koiramamma? kohta kökötetään samassa huoneessa... :D
 
Neuvolassa käyty ja vähän jännitti koko käynti kun viimeksi kävi kuten kävi...
Noh kaikki kuitenkin hyvin ja mieliala nousussa (suklaata huulessa )

RV 38+2
paino -438g JEEE!!! (tosin turvotus laskenut ) yht: 14,7kg
RR 121/82
pissa - / -
Hb 135 eli aikalailla lähtölukemissa -> synnytys lähellä!
sf 35,5 kasvua +0,5cm
lapsivesi N
RT
syke 120-130
liikkeet ++

Vauva kiinnittynyt lahtökuoppiin ja nyt sitten odotetaan koska pentunen päättää että ulos olis päästävä! tuu kulta pian!!!! :heart: :heart: :heart:

Hemulille isot tsempit ja d :D b jospa se olis nyt menoa? toivoahan sopis!

Rouses onneksi sait nuo vahti asiat kontoon. Mä en ole mitään tulppia bongannut, ainostaan semmoista paksua valkoista vuotoa aika voimakkaasti ruvennut tulemaan, voihan se olla että koko kökkäre on mennyt ohi silmien :x anteeksi vaan kaikki!

Muillekin jyväsmassuille ja mussuille terveisiä!!! :wave:
Koiruus ja pentunen rv 38+2
 
Ja taas saikkupäivää vietetään... Eilen töissä iski yht' äkkiä hirveen huonon olon päälle ja sai vessanpönttöö lähtee halailee.. Pakkohan se oli sit kesken päivän kotiin lähtee toipumaan. Loppuilta menikin sit sohvalla maatessa ja nukkuessa... Vähän säikäytti kun kouri niin kummallisesti mahaa ja oli tosi huono olo.. Eipä sitä sit tänäänkään uskaltanu mennä töihin,parempi nyt huilailla vähän aikaa.. En tiiä voisko johtua ihan vaan ylirasituksesta tollanen... (?) Tiistaina oli yli 12 h työpäivä ja olin tosi väsynyt kun kotiin pääsin.. Mies oli tehnyt leivät valmiiksi kun kotiin tulin; Mun reaktio oli itkuun purskahtaminen.. " En mää pysty syömään mitään ku väsyttää ja särkee ja huono olo.. byääh.." Painuin sit suoraan suihkuun itkemään ja jäi leivät syömättä.. Tuli sit vähän kommenttia, että oisko syytä vähän miettiä noita työpäivien pituuksia.... Ei sitä näköjään enää jaksa ihan samanlailla ku ennen.. Mutta kummasti piristää ajatus ,että viikon päästä on viimenen työvuoro piiitkään aikaan... Nyt kyllä jo tosissaan odottaa että alkaa äippäloma, ei yksinkertasesti jaksa enää keskittyä työasioihin. Alkaa olee jo vauva sen verran pinnalla mielessä...

Jännää lukea noita teidän "viimesiä vetelevien" kirjotuksia... Se on kohta itelläkin edessä... Ei malttais odottaa, vaikka tietty sitä toivoo et ei nyt ihan vielä olis tulossa, mutta kovasti vaan haluis jo saada oman pikkusen syliinsä. Parin viikon aikana on potkut lisääntyny ja voimistunu tosi paljon ,välil tuntuu et koko jalka tulee kyljestä läpi! :p

Puolentoista viikon päästä olis lääkäri ja puhetta oli et ultraa samalla ja kattoo miten päin toi tyyppi tuol on.. Jännää. Mietittiin vaan et kuin helposti siitä sit näkee sukupuolen. Meillä kun ei se tiedossa vielä ole, eikä varmaan halutakaan tietää.. Tosin jos se nyt siinä sattuu näkymään niin eipä tuo mikään iso vahinko ole. Tuskin sitä kuitenkaan malttaa muualle katsoa..

Nyt vois taas mennä pötkölleen vähäks aikaa.. Pitää nyt tosissaan huilata tää päivä niin ehkä sitä huomenna sit kykenee töihinkin.... Jaksamisia kaikille ja zemppiä paljon jos lähtö synnyttämään tulee!
 
Heippa pitkästä aikaa!
Enpä ole aikoihin ehtinyt tääläkään pyörähtää!

Kumpaan joogaan porukka on täällä ilmottautunut? Mä ilmottauduin siihen myöhempään, joka alkaa vasta lokakuun lopulla. Ajattelin että silloin olen jo äippälomalla, niin jaksaa vähän paremmin jotain harrastaakin! Mietin vaan että onkohan siinä mitään estettä käydä, kun raskaus on jo niin pitkällä silloin, mutta ois kai siinä ilmotuksessa sanottu että ei saa viimeisillään tulla! :) Onhan siellä onneks kätilö opettamassa jos sitä rupee siinä joogamatolla synnyttämään!! :LOL:

Jäin tossa perjantaina saikulle. En taas torstaiyönä nukkunut YHTÄÄN ja painelin sitte perjantaina lääkäriin valittamaan että en jaksa! Lääkkeitten kanssa nukkuu jotenkin, mutta huonosti ja ilman lääkkeitä ei sitten ollenkaan! Ja lääkkeitä kun en haluaisi joka yö ottaa... Sain nyt sit saikkua ens viikon torstaihin asti, jolloin on neuvolalääkäri jossa sitten pohditaan jatkoa... Hieman kyllä omantunnontuskia olla töistä pois, mutta ajattelen kuitenkikn omaa ja vauvan hyvinvointia, pakkohan sitä on saada levättyä!!!!

Jännä tosiaan seurailla täällä näitä lähtökuopissa olevia!! Jännittää teidän puolesta! :D , kunpa jo itekkin pääsis pian!!!

Äitiyspakkaus tuli viime viikolla! Olipa kiva päästä penkomaan vaatteita ja tavaroita! :) Tulee vielä varmasti pengottua moneen kertaan!

Nyt kahvin keittoon! Tulee äiti ja pikkusisko kyläilemään :)

Mukavaa masunkasvatusta!!

Sapis ja pieni 25+3
 
Nyt rohkaistuin ja tartuin näppäimistöön, kun tällaisen ketjun löysin. Elikkäs uusi palstailija Jyväskylän kupeesta liittyisi joukkoon
:wave:

Esikoista odotan ja viikkoja 26, la 7.12. Perheeseen kuuluu aviomies ja kaksi koiraa.
 
Saparo: Me liityttiin joogaan, joka alkaa viikon päästä. Ja en mäkään kyllä mitään rajotuksia oo kuullu, et millon saa osallistua...Oon itekin meinaan kurssin loppuvaiheessa jo ihan viimesilläni, ja jenksu vielä aiemmin...Tuskinpa siitä mitään haittaa on jos tekee vointinsa mukaan, päinvastoin =)

Ronjaneiti: Tervetuloa mukaan, kiva kun liityit joukkoon :wave:

Mua on alkanu vaivaamaan tää unettomuus vaan entistä enemmän. Saa pyöriä sängyssä jonnekin kolmeen ja senkin jälkeen kun vessassa joutuu käymään, on unen houkuttelu todella vaikeeta. Tosi rassaavaa :headwall: Muutenkin on nuo mielialat taas ihan pyllyllään; hermostun joka asiasta ja itkukin tulee niin naurettavista jutuista, että ihan itteeki naurattaa.. Välillä taas oon maailman onnellisin =)

Nyt suunnittelemaan iltapuuhia, hyvää yötä!

Ippu ja nöpönen 30+1
 
rouses Onneksi olkoon pikkunyytistä :hug: :heart: Mahtaa olla ihanaa saada vauva maailmaan!!

Saparo Miekin ilmoittauduin siihen 29.9 alkavaan joogaan, että jos se oli se sama mihin siekin niin siellä nähdään sitten :) Pääsee vähän jumppailemaan. Ja samoiten käyn ainakin kattoo sen kuntojumpan siellä puistokoululla.

Ja sitten ihan muita uutisia. Aamulla oli neuvola ja siellä meni hyvin, kaikki oli ihan ok.
Ei tainnut tulla mitään uutta eikä ihmeellistä vastaan.

Sydämen äänet kuunneltiin taas ja pikkusen syke oli 140. Eli hyvin menee. Painoa oli tullu viimekerrasta ihan hyvin lisää, toivottavasti vaan vauva on kasvanut eikä tämä painon nousu johdu omista mässyistä :LOL: . Sain mukaani jonkun oppaana vanhemmuuden polulla - Dvd mikä oli ihan mukava lisä, ja kaiken huipuksi meillä alkaa tuolla neuvolassa ensviikon maanantaina jonkinlainen synnytysvalmennus =) =) Eipä siinä muuta.

Niin ja tervetuloa Ronjaneiti mukaan

:heart: Sati ja muru 20+4
 
ONNEA rouses!!!!!
Sativa:No kiva juttu että sinne ainakin yksi mamma minun lisäks on tulossa!! :D Saas nähdä miten siellä sitten ison mahan kanssa lyllerretään! :) Muihin jumppiin mä en ilmottautunutkaan. Oon uimassa alkanut käymään pari kertaa viikossa ja sitä ois tarkotus jatkaa niin pitkälle kuin mahd.

Tänään vähän flunssainen olo :( Tai on ollut enemmän ja vähemmän jo muutaman päivän, mutta tänään taas vähän enemmän.. Olen tosiaan tämän viikon saikulla ja töissä olivat kuulema jotkut jo paheksuneet mun poissaoloa :( Kurja olo tuli kun muutenkin olo kehno ja luulisi että työkaverit suhtautuisivat ymmärtäväisesti tässä tilanteessa... mutta ei näköjään kaikki.. Minkäs teet.. kaikkia ei voi miellyttää ja tässä nyt pitää vaan ajatella itseään ja vauvaa, eikä työkavereitten hyvinvointia.. Tuli vaan paha mieli...

Torstaina lääkärineuvola.. sorkittavaksi taas :$ .. Hirvittää taas punnitus, kun varmaan on painoa taas kiitettävästi tullu!! Sen verran tota suklaata kuluu :LOL: hupsis....

Hei muutes, sellasta piti kysymäni muilta että onko teillä raskauden aikana tullut ns. kuumia aaltoja? Siis mulle tulee yht´äkkiä välillä sellanen jumalaton kuuma aalto, hiki pukkaa ja naama punottaa! Ja muutenkin punastelen ihan kauheesti nykyään!!!! Ärsyttää!! Jonku kanssa ku normisti juttelee, niin tää saattaa vetää äkisti ihan punaseks :snotty: ... toivottavasti tämäkin oire helpottuu lapsen tultua!! Ei kivaa!!

Mutta nyt meen lepäilemään tätä flunssaa pois.. Viltti päälle ja teetä naamariin! Mukavaa syksyistä päivän jatkoa kaikille!!

Sapis ja pieni 25+5
 
Onhan tuo pikkuinen tosi suloinen! ajattelin että kopsaan tänne elokuisiin kirjoittamani tekstin synnytyksestä! Oli niin nopee tulo tällä pikkumiehellä etten voi muuta kuin ihmetellä edelleenkin kun en osannut odottaa laisinkaan tälläistä synnytystä! :) Esikoinen on ottanut vauvan tosi mukavasti vastaan! Suunniteltiin ristiäisiä pidettäväksi vanhempieni luona, eri paikkakunnalla, nyt vaan tulee ongelmaksi miettiä että ketä pyytäisi kummeiksi ja millon ne juhlat järj.että olisi kaikille aikatauluun sopiva.. kun mukavimmat kummiehdokkaat otettiin jo esikoiselle.. hih, aina jotain!

eli siis perjantai aamusta alkoi irrota sitä limatulppaa jota ensin tulikin aikamoinen möntti :x ja sitten pikkuhiljaksiin irrotteli lisää. Illalla aloin sitten nukkumaan ihan normaalisti eikä mitään tuntemuksia mistään, ajattelin että voihan tässä mennä vaikka pari päivääkin ennenkuin vauva syntyy. Noh, heräsin vähän ennen yhtä (olisko ollu 12.40-45) siihen kun tunsin että nyt jotain lirahtaa pöksyihin ja vettähän sieltä alkoi tullakin. Soitin synnärille ja sanoivat että ole vaan ihan rauhassa kotona jos ei tuu supistuksia. No, sitten alkoi tulla hiukan verta siinä veden mukana ja tottakai hädissäni uudestaan soittamaan ja sanoivat ettei mitään kiirettä eikä mitään hätää, kuuluu asiaan ja voi vähän niitä supistuksiakin tulla. Noh, eipä mennyt paljoa yli yhden kun vettä oli vähän tullut niin alkoi ihan mielettömät supistukset ja polttelu, ei hetken rauhaa saanut vaan kokoajan supisteli. soitin vielä kerran ja sieltä sanottiin ettei mitään hätää ole, ole ihan rauhassa vaan. mutta sitten oli niin tuskaista olla että sanoin miehelle että nyt lähdetään - oltiin siis sairaalassa 01.30-01.45 ja tuntui ettei pysty enää liikkumaan mihinkään, oli niin tuskainen olo ja pyysin kivunlievitystä mutta hoitaja vaan sanoi että katsotaan kohta, katsotaan ensin tilanne ja olinkin jo 5cm auki! ja hoitaja ei antanut mitään ja mies auttoi tuoliin ja minut vietiin suorilta saliin jossa kätilö katsoi että olin jo kokonaan auki! ja pyysin taas jotain kivunlievitystä mutta kätilö sanoi ettei nyt ehdi antaa että vauva tulee jo! ja niinpä vauva syntyi vähän ennen kolmea! Eli koko hommassa meni n.2h ja ilman kivunlievityksiä!! :eek: :D -jota siis en ollut osannut ajatella laisinkaan! olin ajatellut että minähän saan kaikki mahdolliset kivunlievitykset, mutta se oli äkkiä ohi ja ihan hyvä niin! :) Maito ei vielä ole hirveesti ehtinyt nousta rintoihin mutta kyllähän tuo painaa sen verran että nostattelee kokoajan (ainakin toivon). Viime yö oltiin jo kotona ja tosi rauhallisesti meni! paremmin vauva nukkui kuin sairaalassa, itse ei oikein tahtonut saada kunnolla nukuttua kun pari yötä mennyt valvoskellessa, väsytti kyllä muttei saanut unta kunnolla! Mutta.. kaikki hyvin ja olemme onnellisia! :heart: :heart:

Ohhoh, tulipas tekstiä.. mies lähti esikoisen kanssa kaupalle, pitää alkaa ihailemaan tuota pienempää miestä! :) ja tervetuloa munkin puolesta uusille!
 

Yhteistyössä