Jyväskylän odottajat ja äidit vol.2

Heipsan!
Pitih tulla itestänikin ilmottelemaan välillä :) Eipä mitään ihmeempiä tapahatunut paitsi että perjantai aamuna ja lauantai iltana jotain punertavaa vuotoa tuli ihan pikkusen.. En jaksanut huolestua, kun oli niin vähäistä. Kysäsen kyllä torstaina äippäpolilla asiasta.

Ippu: Joogaan ilmottautuminen oli sit tän viikon torstaina! :D

pinja79
muistan vielä hyvin tuon lähdön sairaalaan ;) mun äidil on ms-tauti ja paha reuma joten ei saa aksul vaippaa yms... joten äidistä ei ollut aksuu hoitaa sillonku lähtö ois... joten miehen vanhemmat lupautuivat tulla porista katsoon aksua(ovat yksityisyrittäjiä niin voivat itse vähän siihen työaikaan vaikuttaa), onneksi täällä on sukua... oltiin sovittu et ilmotellaan kun tulevat! illalla alko säännölliset supparit 10 min välein, enkä sit saanu nukuttua kun jännitti niin kovasti! (aksu leikattiin kun istukka lakksa toimimasta ) illalla varoteltiin appivanhempia ja ne sanoi et niil on kamat kasas et tulevat heti kun on tarvis... aamulla mies meni töihin ja äitini saapui veljeni kanssa tänne ja minä käymään polilla josta sanoivat että hoitajat voi lähtee ajeleen lapsi syntyy tänään :) halusin vielä kotia siivoomaan ja hakeen tavaroita. veljeni haki mut kotia ja oli siivonnu äitin kans ja tavarat olin jo pakannut etukäteen kaupasta vaan piti käydä ostaan evästä... mut äiti oli laittanu veljeni kauppaan ostaa kaikkee mahdollista :) joten ei tarvinnu sielläkään käydä... soitin miehen kotia ja menin suihkuun odottelen että lähdetään... sit supparit tuli 3-2 min välein ja sit lähdettiin äiti ja veljeni jäi aksun kaa ja appivanhemmat tuli tunnin päästä perässä meille :)

et silleen meillä!

pinja ja pojat

Ilmottelen minäkin itsestäni.. Ei mitään erikoista, vähän etova olo ollu taas aamuisin :x

Nythän on hirveesti jännättävää, kun monella on lähtö käsillä. Teidän lisäks yks mun kaveri lähtee millon vaan :)

Noh..jatkan täällä töitä. Tai lähinnä istun tässä koneella ja yritän, ettei tarviis lähtee vessaan :(

Milja + vaavi 22+6

huomenta minunki puolesta, yksissä ollaan! vaikka eilen illalla jomotteli ja kun illalla kävin kaupassa niin tuntu et nivuset ja kaikki alhaalla on hirveen kipeitä ja hyvä et pääs liikkeelle, sitte selkään alko jomotella mukavasti ku kotiin tulin ja olin melko varma et ois alkanu supistelemaan viime yönä mutta hyvin tuli nukuttua, kerran heräsin vessaan! :) eikä siinä mitään! ei mua haittaa! :D

Tervepä terve kaikille!

Täällähän on jo ihanasti H-hetken odottelijoita meillä :) Toivottavasti kaikilla menee mainiosti viimoset odottelut ja synnytys.
Itellä ei ihmeempiä, maha alkanut jo hiukan kasvaa ja potkuja/liikkeitä vielä odotellessa. Tosin jotain möyrinää on kyllä tuntunut silloin tällöin kun menee nukkumaan mutta en sitten tiedä onko se sitä mitä luulen ja toivon sen olevan, oispa vaan ;)
Käytiin eilen Peurungassa salilla ja uimassa ja ihanaa kyllä oli.

Saatiin myös hiukan avustusta rakenneultran maksuun kun pitää se yksityiseltä käydä ottamassa kun ei neuvolaan enää ultria sitten kuulu :kieh: Mutta nyt on iloinen mieli kun pääsee katsomaan murua ennen kuin vasta synnytyssairaalassa :heart: Ja sitten pitää kysyä että jos tuo mies tahtoo tietää onko se tyty vai poju.

pitääpä piipahdella taas useammin :)

:heart: sati ja muru 19+5

oisko kellään muuten haisua että paljon maksaa täällä Jyväskylässä noi rakenneulrat yksityisillä ja missä ois paras hinta/laatu suhde? Kun ei tuolta netistä oikein löydä... tai mie en ainakaan :snotty:

sativa: Mun käsittääkseni kaikkein edullisinta on käydä rakenneultrassa Mehiläisessä radiologin luona. Pentti Kaira tai joku sellanen on tämän radiologin nimi. Se makso muistaakseni jotain n.70?. Ite kävin Mehiläisessä, mutta mulle ultran teki gynekologi. Ero näissä on kuulema se, että radiologi vaan ultraa, mutta ei ota kantaa sikiön tai äidin terveydentilaan, johon gynekologi taas puuttuu. Gynekologin tekemänä makso vähän alle 100?. Mutta mutta...On noissa tekijöissäkin sitten taas eroa. .Kun menin sitten Suomen Terveystalolle 4D-ultraan, tehtiin rakenneultra uudestaan. Syystä että aiemmin tehty oli hyvin puutteellinen! Ei ollu kuulema tarkastettu lähimainkaan kaikkee, mitä ois pitäny :kieh: Ja mikä tuolla terveystalolla tehtiin, niin oli kyllä hyvin perusteellinen. Vähän pisti kiukuks kun meni periaatteessa 100? ihan hukkaan! En tiiä paljonko tuo pelkkä rakenneultra maksaa tuolla terveystalolla, mutta suosittelen kyllä käymään siellä. On varmasti kalliimpi, mutta myös huomattavasti kattavampi! Jaana Krögeri ultras minut ja oli kyllä oikein asiantunteva ja perusteellinen. Jos haluat hintavertailua tehdä, niin soittele noihin paikkoihin!

jenksu: Hyvä että muistutit! En ois enää muistanu nimittäin. Täytyypä olla sit 9 aikaan valmiustilassa =) Mites se sun ilmottautuminen?

Meillä oli koiran kanssa äsken aika jännittävät paikat..Oltiin jokapäiväsellä lenkillä tuossa lähimetsässä ja koira on aina irti siellä. No, saman tien häipy jonnekin eikä tullu, vaikka kuinka viheltelin ja huusin. Kohta alko ihan hirvee haukkuminen kuulumaan ja kun pääsin näköetäisyydelle, huomasin, että koira ottaa yhteen HIRVEN kanssa! Tai siis vasa se oli, en nähny oliko emäkin siinä, mutta uskon että oli. Huusin koiraa ja vihelsin pillillä, mutta ei mitään vaikutusta: Enkä tosiaankaan uskaltanu lähtee väliin! No, kohta koiraa ei näkyny enää missään ja vasa jäi pyörimään siihen vähän matkan päähän. Oletan, että emä harhautti koiraa suojellakseen poikastaan ja lähti menemään, jolloin koira lähti perään. Noin puol tuntia siinä oottelin ja huusin ja ei jälkeekään koirasta. Enkä tosiaan uskaltanu lähtee ettimäänkään kun se vasa siinä pööpöili. Sieltähän se koira sitten loppujen lopuks tuli ja aivan läkähdyksissä. Tais käydä aika pitkällä. Mutta olipahan jännitystä kerrakseen! :$ Ja tiedän, koiraa ei sais pitää irti...Mutta pidän silti :ashamed: Muuten tuosta ei saa virtaa pois ei millään!

pinja79
me käytiin esikosta mehiläisessä ja ultras Löfhjelm Carl-Mikael. ja oli pätevä! riippuu ihan siitä kuka tekee... mun tuttu kävi 4d ultras ja sanovat et rahat meni ihan hukkaan... ei ees sukupuoli selvinny hyvin vähän ultrattiin sil 4d:llä suurinosa ajasta ultraus sil tavallisel... ja dvd oli pettymys... samaa sanoin mää kun yheltä toiselta kamulta näin... kun ei siin kuulu se selostus et sit kotona ei enään muista mitä missäkin tutkittiin... saatika sit 10 vuoden päästä...

Me käytiin rakenteessa Mehiläisessä Österbackilla joka on semmoinen koko kaupungin "legenda" että aikamoinen persoona kysessä. Mä kanssa kävin gynellä kun halusin tietää alakerran tilanteen kun täällä mlk:n puolella lääkäri vain rv 12 ja sitten rv 36 eli siihen väliin tuli se samalla. Minusta ihan kattavasti ja hyvin tarkasti katsoi ultralla noin 45 min ja selitti näkeemäänsä. Mutta herkempi olis varmasti järkyttynyt ko. käynnin sisällöstä :whistle:
Hintaa jäi maksettavaksi 96 euroa.

Täällä vielä ainakin kaiki yhdessä koossa. Noin kerran tunnissa tulee kipeä supistus että kaipa se jotain vaikuttaa tuonne alakertaankin... Jäämme seuraamaan ja innolla toivomaan tilanteen etenemistä! Katsokaa vaan mä olen vielä neljän viikon päästä yhdessä osassa!!!

Koiruus ja pentunen rv 37+6

Kyllähän minäkin tietysti oletin että se gynekologi siinä rakenneultrassa katto kaiken mahdollisen, enkä osannu muuta aatellakaan. Eihän sitä ite voi tietää, mitä kaikkee siinä on mahollista kattoo. Kyllähän se kaikki perusjutut tarkisti, mutta esim. sydämen toiminnasta oli lausunnossa kommentti: toimii. Siihen tuumas terveystalon lääkäri, että sehän paljon kertoo. Siellä kun se sit tutki kaiken yksityiskohtaisesti, esim. kaikki verenvirtaukset, suulaki- ja kitalakihalkiot, hampaat jne.. Mutta on varmasti tekijöissäkin eroa! En suinkaan sano, että kaikki mehiläisessä on huonoja!

Sit tuosta 4D- ultrasta...Mun mielestä se taas oli aivan mahtava kokemus! Eihän sitä tietenkään voi etukäteen tietää että onnistuuko se vai ei. Riippuu siitä, missä asennossa vauva mahassa on, miten napanuora on, missä istukka jne. Et sinänsä on tosi kallis jos ei kunnon kuvaa saa ja se riski on aina olemassa. Mut jostain oon kuullu, että antavat uuden ajan jos ei millään onnistu ensimmäisellä kerralla..Mut en sit tiiä miten on. Meillä onnistu hyvin tuo ultraus ja oli aivan ihanaa katella pienen kasvoja ja koko kroppaa ja sen liikkumista! Ku se oli niin selkee se kuva! Tosin myöhemmin napanuora tunki vähän naaman eteen ja sit vauvakin vetäs molemmat kädet ja vielä polvenki kasvojen suojaks..Onneks alussa saatiin ihailla :heart: Se on kyllä mustakin ikävää kun siinä dvd:llä ei kuulu ääni ollenkaan, mut toisaalta se on minusta niin selkee, että aika hyvin tajuaa mitä missäkin kohdassa katotaan ilman ääntäkin. Ja pääasia minusta siinä on sen vauvan näkeminen.

Ultrista:
Me käytiin esikoiselta rakenneultrassa Gyne-Praxissa, omavastuu oli n.100?, mutta siitä on jo aikaa melkein 4 vuotta. Tää kakkosen odotus on mennyt suurimmaksi osaksi Norjassa, missä ei tehdä alkuraskauden ultria ollenkaan (katsotaan rodunjalostukseksi!!!) mutta sain siellä ilmaisen rakenneultran =) .
Jyväskylässäkin ikävä kyllä riippuu ihan omasta asuinalueesta, miten paljon noita ultria saa... Esikoista odottaessa kävin Huhtasuon neuvolassa ja sain tasan sen 10-12 viikon ultran, mikä tulee kaikille. Nyt taas kun kuulutaan keskustan neuvolaan, niin masua on ultrattu jo 3x siellä, vaikka Suomeen tultiin vasta kun rv oli 27 vai 28. Ei tästä varmaan sais ääneen puhua, mutta...
ekalla kertaa katottiin, ettei kalvoissa ole reikiä, kun mulla lorahteli niin vetistä valkovuotoa (JA PALJON) housuihin, et oli epäily, että on lapsivettä... sit on kerran katottu vauvan asento, kun th ei ollut varma, kumpi pää on pää, kumpi pylly ja viimeeks lääkäri kattoi napanuoran kunnon ja virtaukset. Tosi nopeitahan nuo neuvolan ultrat on olleet ja esim. jalkoväliä ei oo näytetty mulle ollenkaan, eivät halua kertoa, kumpi siellä on, enkä oikeestaan kyllä itekään halua tietää. On se silti aina yhtä liikuttavaa nähdä pieni sydän lyömässä, kaikki luut yms. vaikka tuo neuvolan ultralaite ei todellakaan mikään luksus ole, aika suttuista kuvaa näyttää...
Polille pääsee ultraan "ilmaseksi" jos vauvan liikkeet lakkaa tms., esikoiselta käytiin joku yö loppuraskaudesta siellä, kun olin ite ihan varma, et nyt se on kuollut mahaan. 22? oli aika pieni hinta mielenrauhasta ja että näki rakkaan vauvansa. Ja siellä on kaikki laitteet vimpan päälle :D.

Ja niitä hemmetin suppareita ei sit tuu enää ollenkaan... :kieh: :headwall: NÄLKÄ kyllä vaivaa, oon koko ajan syömässä ja sit on alkanut huimata helposti, paineet on kuitenkin kunnossa ja hemppa suorastaan ennätysylhäällä (-> pitäis kertoa lähestyvästä synnytyksestä, hope so!).

Hyviä vointeja kaikille!

Hemuli 40+3

Hei!
Oon aika lailla vaan taustaillut, ja seuraillut koiramamman, Hemulin ja muitten lähtökuoppia, toivottavasti pääsette pian hakemaan nyyttejä:) Hengessä kuitenkin mukana!

Ultrista: Me käytiin Terveystalolla Jaana Krögerillä 4-D:ssä, ja musta se oli tosi hyvä! Maksoi sen vajaa 200 e, mutta mun mielestä se oli tosi perusteellinen, katottiin kaikki maholliset virtauksista, hampaista, aivokammioista lähtien, ja ennen kaikkea ne katto oikea asiantuntija. Ja kyllä ainakin meillä suurimmaksi osaksi katottiin nimenomaan 4D:llä, vaikka toki aina 2D:stä ensin etti kattomissuunnan, kun 4D tulee aina vähän jäljessä, ja jos vaavi liikku kauheesti niin piti kattoo uus asento 2D.stä ennenku 4D:llä jatkettiin.... Krogerin lisäksi niitä tekee Terveystalolla se C-M Löfjhelm.
Ääni ja selostus ei tosiaan videolla kuulu mutta kuten joku tossa jo sanoikin, mun mielestä se on niin selkee että kyllä siitä näkee mitä missäkin vaiheessa katotaan. Musta se video on ihana muisto rakkaasta. Toki voi käydä huono tuuri ja vauva on koko ajan naama selkärankaan päin jolloin ei saa kunnolla kasvoista esim kuvaa. Meilläkin oli ison osan ajasta "huonossa" asennossa, mutta saatiin me ihan kasvokuvaakin riittävästi. Ja sukupuoli haluttiin tietää, niin sekin selvisi...:)

Kirppiina ja Ruu 32+4

Kiitos kun kerroitte kokemuksistanne noista ultrista. täytyypä ens kerralla kun käy kaupungissa niin käydä tuolla Mehiläisessä ja Terveystalolla kyselemässä hintoja ja sitä mitä niihin sisältyy ja päättää sitten. Kävittekö muuten millä viikoilla noissa 4D:ssä /rakenneultrassa? Itellä vielä vähän aikaa varmaan kunnes menen mutta äkkiähän tuo aika onkin mennyt tähänkin asti :)

:heart: sati ja muru 19+6

4D suositellaan tehtäväksi viikoilla 24-25, koska rakenteet näkyy parhaiten silloin. Itsellä on ens maanantaina kasassa 23+5. Joku sanoi tuolla joululahjoissa, ettei 4d:hen kannata mennä juuri aikaisemmin, näky voi olla aika karua katseltavaa..

Normaali rakenneultra tehdään yleensä vähän aikaisemmin.

Mä kävin rakenneultrassa viikolla 19+3. Suomen terveystalon sivuilla määriteltiin paras aika rakenneultralle viikoilla 18-22. 4D:ssä mulla oli viikkoja 26+2 ja siitä sanottiin semmosta, että kasvot näkyvät parhaiten viikoilla 24-28 ja suositeltavaa käydä ennen viikkoa 30. Sen jälkeen vauva on jo niin iso, ettei kunnon kuvaa saa.

No tuosta 4d:stä piti tulla sit vuodattaa, kun harmittaa. Soittivat Terveystalolta, että Jutta Kröger on jäänyt pois ja siirtäävät aikaa. Tällä viikolla saa tietää, millon uus aika on. Toivottavasti ei nyt monella viikolla mene eteenpäin, kun ollaan odotettu kun kuuta nousevaa. Ja on niin tärkee käynti meille, kun ei olla käyty np:ssä tai seulannassakaan... :ashamed:

Milja toivon mukaan pääsette uuden lääkärin pakeille mahdollisimman nopeeta. Mekään ei käyty seulassa, np:n ei päästy. Itse meillä ultra oli rv 19, meille sanottiin että tavalliseen rv18-20 ja 4d 20-24 että kaipa aika suuntaa antavia. Nyt nähtiin torstaina 15sek 4d kasvokuvaa... pallonaama siellä kölli :heart:

Mä täällä justiinsa kävin kyhäsemässä tulppaani penkin, jospa se sais aikaan kummia :kieh: :D hah, toivoa sopii!

Viikot poksuu, mamma ei :kieh:
Koiruus ja pentunen rv 38+0

Täällä taas... nytkun poika on mummolassa, meinaa tekeminen oikeesti loppua ja sitä tulee sit notkuttua netissäkin "koko ajan".

Vielä noista ultrista, niin hassua, kun silloin esikoiselle varattiin rakenneultraa, niin monessa paikassa mulle sanottiin suoraan, että oon ihan liian myöhään liikkeellä: ultra olis pitänyt tehdä jo paljon aikaisemmin (että vielä saisin erikoisluvalla abortin jos jotain löytyis). Musta se oli jotenkin outoa, kun en ite tekis aborttia, ellei nyt vauvalta puuttuis aivot tai jotain muuta yhtä vakavaa, ettei oikeesti pysty elämään kohdun ulkopuolella, kaikki seulonnatkin ollaan jätetty pois molemmissa raskauksissa... sit taas Miljalle oli sanottu, et 24-25 viikot ois parasta aikaa tehä. No, esikoinen ultrattiin rv 20+0, kakkonen 19+3. Hyvin näkyi rakenteet, tutkittiin ainakin sydän, munuaiset ja selkäranka (raskausdementia vaivaa, ei sitä voi kaikkea muistaa).
Esikoinen oli ihan selvä poika noilla viikoilla, kakkosesta sh ei lähtenyt arvailee eikä me olla edes haluttu kakkosen sukupuolta tietää, esikoiselta se tuntui jotenkin kovin tärkeältä tietää. Tai silloinkin lääkäri sanoi, että jalkojen välissä on vaan napanuora, miehen kanssa vaan pihalla naurettiin, et aika monta napanuoraa meidän vauvelilla... tän raskauden ajan on ollut ihan tyttöolo, jännä kattoo, pitäkö tuntemus paikkaansa. Esikoiselta "tiesin" alusta asti itse, että poika tulee. Mites muut, onko teillä millasia tuntemuksia, kumpi olis tulossa (tai tietoa)?

Aamupäivällä käytiin jälleen ettii kanttarellejä, mut ei ne vaan oo vieläkään valmiita, ihan minimaalisen pieniä alkuja kyllä metsä täynnä. Puolukkaa kyllä löytyy, niin paljon kuin vaan jaksais kerätä. Meillä on jo 10l pakkasessa sitä, jokohan alkasi riittää? Vaikka jos tää vauva ei synny, ni mitä muutakaan tekemistä mulla on kun rämpiä metsissä?

Ja saunaan, tällä hetkellä se on ehkä se kivoin ja helpoin ässä :D

Hemuli 40+4

Mulla oli ensimmäiseltä koko ajan tyttöolo. En käynyt kuin siinä ekassa ultrassa tältä ja tyttö sieltä tuli. Kakkoselta oli jo sitten vähän että kunhan sieltä joku tulee, ja jo sitten etukäteen tiesin, että poika tulos. Kolmoselta olikin sitten pettävä tyttöolo ja kävin rakenneuä:ssä keskussairaalalla. Ultraava lääkäri sanoi, että hällä on aika varma käsitys kumpi tulossa, vauva näkyi selkäpuolelta ja vehkeitä ei näkynyt haarovälissä. No, viikolla 36 kävi sitten lääkärineuvolassa ilmi ultratessa että poika sieltä on tulossa. Että se siitä tyttöolosta.
Tästä pahnanpohjimmaisesta en nyt vielä osaa sanoa, kuin että ehkä toivon että tyttö tulis :D

täällä vielä ollaan! :wave: ja ihmeen virkeenä tänä aamuna, tekeekö aurinko vai tyyntä myrskyn edellä? kuka tahtois tulla siivomaan meille....? :D

hei te koiraihmiset, onko teillä ollu punkkipantaa käytössä? meillä oli, apteekista ostettu (en muista nimeä mut makso jt 20e), no nyt sitten tässä viikolla huomasin että toi pupetsi jältti persuuksiaan (lonkista) ja lähti ihan karvat, vissiin kutitti niin paljon ja otettiin sitten panta pois kun ajateltiin että voisko johtua siitä, onko muilla vastaavanlaista ollu? :eek: nyt on karvat taas tullu takas eikä sitä sieltä kutkuta enään, liekö ollu sit siitä...

huh, tänään ois neuvola, käskivät viimeks yrittään ottaa sitä rautaa edes joka toinen päivä mutta mutta.... saan varmaan satikutia, eipä oo tullu otettua, saas nähdä mitkä arvot tänään sitten on, jos on kamalan alhaalla niin pakko kait se sitten on vaan alkaa ottaa (viimeks oli jt 112 muistaakseni..)

Huomenta!

Mulla ei oikeestaan juuri oo ollu tuntemuksia tulokkaan sukupuolesta..Kaikki muut, siis yhtä lukuunottamatta, ovat olleet vahvasti sitä mieltä että poika on! Jännä tosiaan että miten kaikki voi olla niin varmoja! Monihan sitä selittää mahan muodolla, mutta eihän se nyt oikeesti mitään kerro. No, oikeessa ovat kumminki, poikahan meille on tulossa :heart:

rouses: Meillä ei oo punkkipantaa, meidän koiran turkki on sen laatunen ettei siihen tartu punkit ku sellasiin kohtiin, missä karvaa on tosi vähän. Hyvin helposti huomaa punkin heti jos on tarttunu. En oo kyllä aikasemmin kuullu et tommosta reaktiota panta aiheuttas! Mut jos kerran loppu kun otitte pois, niin vois aatella siitä johtuneen.

Hemuli: Mä kävin just eilen tuossa lähimetsässä (jossa se hirvi pörräs taas) saaliin toivossa, niin ei irronnu kyllä ku vattuja ehkä desin verran. Ei edes puolukkaa ollu juuri yhtään. Ja voi että kun minä niitä kanttarelleja haluisin! Ne on niin hyviä! Täällä kyllä on tainnu mummut jo käydä koluamassa kaiken mahdollisen :D Mut täällä päin tosiaan sato on huono!

jenksu: Kuinka kävi, pääsitkö joogaan? Mulle meinas käydä ohrasesti ku nukuin pommiin, mutta pääsin kuitenki ilmottautumaan =)

Nyt aamupalalle :wave:

Yhteistyössä