***JOULUTONTUT -08, HUHTIKUUSSA 2009 ***

Nimra
Faktatietohan ok ihan hyväksi, mutta en löytänyt kunnollista lähdettä netistä tuohon asiaan (en etsinyt tarpeeksi :ashamed: )

Siis eihän peruna mene pilalle ainakaan käsittääkseni pakastuksessa, se vaan saattaa siis muuttaa rakennetta ehkä enemmän sellaiseksi "vetiseksi", koska se muuttaa perunan rakennetta. Peruna ei siis ole pilalla kuten sen voisi ymmärtää siis bakteerimielessä... :D näin ainakin perheemme kemisti sanoi ja sanoin että voisit syöttää sitä omalle tytölle niin vastaus oli: Kyllä =) , joten oletan isännän tietävän asiasta ja uskon häneen. Ehkä netistä löytyy, kun hakee sanoilla potato sauce freezing niin jonkun tieteellisen julkaisun B) Meillä mennään yleensä isännän ohjeilla näissä asioissa :saint: ja aina olen tyytyväinen ollut tietoon mitä häneltä olen saanut :D Minusta faktatiedon hommaaminen, siitä kiinnostuminen on vain ja ainoastaan järkevää ja kunnioitettavaa ettei usko ihan kaikkea mitä puhutaan :snotty: Johan mä täällä olen tänään "viihtynyt" :eek: no onpahan kyylällekin tekemistä :LOL: :LOL:
 
Huh kun on tekstiä! :eek:

Perunan pakastamisesta. En oo tota kuullut ettei sais. Kyllä KAIKKI ihmiset jotka valmistelee soseita etukäteen ja laittaa niihin perunaa pakastavat ne sit kans. Olen itse syönyt pakastettua perunaa ja antanut esikoiselle muiden vihannesten jne kanssa JA hengissä ollaan. Niin ja aion antaa tolle pojullekkin. Eli jos se sen takia heittää henkensä niin viekää mut sit vankilaan suorilta. :$
Onhan se aina sellainen asia et varmasti vitamiineja kuolee kun ruokaa pakastaa plus se sit et voi mennä paras makukin pois. Eli jos tosiaankin tuoreesta voi tehdä ruokaa niin se olis paras. Se on sit eri asia kenellä tuollaiseen on aikaa. Ei mulla ainakaan. :headwall:

pippari täällä on kans ton pojun kroppa aika pullea. Mistä lie sen saanut? :whistle:
sintzi olipas sulla siis lekuri. :headwall: On kai tässä asiasta ja toisesta jo sanottu et vauvat kehittyy eri tahtia. Eli jos tarttuu esineisiin niin hyvähän se on mun mielestä ainakin. Niin ja painon nousu tietty on ongelmallista: liikaa ei sais eikä liian vähän. En tiedä kannattaisko teillä aloittaa sit kiinteitä jos maitoo menee paljon? Hankala juttu. Jotenkin vaan toi terapia juttu on vähä liikaa...

marita hankalaa on varmasti noiden määrien kanssa. Tietty alussa vaan pari-kolme lusikallista ja maito päälle. Sit lisäilee ajan kans määrää. Lapset syö eri määriä. Täytyy kai vaan yrittää tulkita omaa lastaan milloin on tyytyväinen ja milloin saa tarpeeksi. Valitettavasti tuollekkaan asialle ei oo täydellistä vastausta.

pippari terkkari sanoi mulle (ja esikoisen ajalta muistelen) et perunalla aloitetaan ja sit porkkanaa. Bataattia siis jos ei peruna sovellu ja jos on allergioita perheessä. Sit terkka sanoi et vihannekset ja peruna on oltava hyvin totuteltuna enne kuin antaa hedelmiä tms. Ongelmana kun voi olla et vauva rupee hylkimään esim perunaa & porkkanaa kun tietää et on makeampaakin mahdollisesti tarjolla. Noin se sanoi mut en tiiä miten usein se sit oikeesti tapahtuu vauvojen kanssa. :ashamed:

Jaahas...... Tiskit odottaa. :ashamed: Kai nekin on nyt TAAS pestävä. |O
 
Hyvät pääsiäiset kaikille! Miten meinaatte pyhiä vietellä?
Me ollaan ihan vaan kotosalla, miehellä on tämä viikko vielä isyyslomaa. Sunnuntaina käväistään mökillä isoisovanhempia moikkaamassa. Meidän teräksiset seitenkymppiset!

Hoitoonlaittamisen suhteen minä saattaisin vetää pohjat; mulla loppuu vanhempainrahakausi elokuun puolivälissä, ja töihin on pakko palata jos meinaa lainaa lyhentää ja ruokaa ostaa. Ollaan kuitenkin niin älyttömän onnellisessa asemassa, että appiukolla on mahdollisuus jäädä töistä kotiin loppuvuodeksi Tuuliaa hoitamaan, joten kunnalliseen hoitopaikkaan tyttö laitetaan sitten vasta vuodenvaihteessa. Ellei sitten anoppi päätä jäädä vähäksi aikaa vuorostaan hoitajaksi ;) ...
 
Hyvää pääsiäistä mammat! :)

Täällä ei mitenkään erikoisesti pääsiäistä juhlita... en edes muistanut ostaa suklaamunia tänään kaupasta!!! Harkitsin lampaanpaistin ostoa, mutta päädyin tuttuun ja turvalliseen possuun kuitenkin :LOL: En varmaan osais lammasta valmistaa oikein.. ja oon kuullu että se maistuu villasukalle!

Mä olen ainakin pottua pakastanut ja sitä pojalle antanut!! Eli ensin oon keittäny ja muussanut ja sit pakastanut. Eipä siitä pojalle mitään vaivoja tms tullut... ihmettelen minäkin että miksi ei saisi pakastaa?

seisottamisesta Kyllä meilläkin poju varaa jalkojen päälle kun esim sylissä pitää ja kainaloista pitää tukea, mutta en tosiaan anna varata koko painolla jaloille... Tosin ei poika niin tekisikään vaikka antaisinkin, vaan polvet lyö linkkuun.. Sen sijaan poika kyllä istuu mielellään! ja tosi jämäkästi istuu! Ei siis istu yksinään missään lattialla tms, vaan sylissä kasvot minuun päin ja minä pidän kainaloista tukea. Sitten kun väsähtää asentoon, niin laitan heti makuulle... näin meillä... :)

Nyt poika on ihan viime päivinä oppinut heiluttamaan helistintä! Tosin aika holtittomasti se lelu heiluu ja välillä kolahtaa omaan päähän, mutta selvästi nyt ihan uusi juttu! Ihana katella kun oppii uusia juttuja!

Nyt on ukkeli laitettu unille ja tää mamma korkkaa yhen sidukan ja köllähtää sohvalle rentoutumaan!!!

:wave:

Sapis ja poikanen ens viikolla 4kk !! ( mihin tää aika menee?? )
 
Pääsiäistä vietetään hmmmm...vauhdikkaissa tunnelmissa. Ainakin mies! Lähtee huomenna American Car Showhun koko päiväksi ja siittä tietty sit joku maakuntakierros. Ollaan perinteisesti heitetty se keikka joka pääsiäisenä, mutta nyt mä jään pojan kanssa kotiin.

Lauantaina mennään sitte yhessä ja K menee mummille yökylään. Jänskättää! =) Lähetään Turkkusseen syömään ja keilaamaan ja siitä johonkin minne auton nokka näyttää! Meillä on siis kuski :D Meitä lähtee 4 pariskuntaa joilla kaikilla on vauva. Mutta koitetaan puhua jostain muustakin kun lapsista.. ;)

Sunnuntaina valmiiseen pöytään ja hakemaan K kotiin. Ilta menee varmaan enemmän ja vähemmän löhöillessä.. :ashamed: Maanantaina ei mitään ohjelmaa, jospas vaikka ulkoilis koko perheen voimin, pääsis tuo koirakin juoksemaan taas.

Nyt pojan iltatoimiin. Iloista pääsiäistä itse kullekkin!! :wave:
 
piti vielä kysyä, että aivasteleeko teidän vauvat paljon?? Meillä nimittäin aivastellaan päivittäin aika runsaasti... oon miettiny että johtuukohan mahdollisesti meidän karvakaverista ( kissa ) tai mamman vähäisestä imurointi-innosta... ??
 
Tosta perunan pakastuksesta, niin itsekkin olin siinä luulossa ettei muka voi pakastaa, niin olin kuullut, mutta saatiin neuvolasta sellanen kirja liittyen lasten ruokiin jaruokailuun niin siinä oli että voi pakastaa.Itse asiassa kehoitettiin tekemään esim peruna-porkkana sosetta kerralla isompi määrä ja sitten pakastaa...ja vauvan aivastelusta, niin mulle hoitajat laitoksella sanoi että vauvan tapa niistää on aivastaa ja että vauvan nenä on niin herkkä että helposti aivastelee,kysyin kun vauva aivasteli laitoksella koko ajan, kuulemma täysin normaalia.
 
Mielenkiintosta tekstiä täällä. Hyvä, kun pysyy edes perässä.

Meillä sanottiin nlassa, että istuttaa saa, jos vauva itse "punkeaa" itseään istumaan, että vaihtaa sitten asentoa kyllä, jos pahalta tuntuu. Meidän muksu on tätä harrastanu kyllä melko pienestä lähtien. Ja kääntyillykin on ihan pienestä pitäen, kunnes tuli taukoa ja nyt taas kääntyilee selältä vatsalleen ja vatsalta selälleen. Seisoo tuettaessa ja askeltaa. Hirvee kehitys tuntuu olevan koko ajan päällä. Jäntevä poitsu meillä :)
Lelut sun muut on pysyny pitemmän aikaa käsissä. Niitä vaihdellaa kädestä käteen. Ryömintää yritetään kovasti, mutta ei hirveesti vielä päästä eteenpäin.

Kiinteitä ollaan syöty jo reilu kuukauden päivät. Syödään kasviksia ja hedelmiä. Kaikki on tuntunu sopivan. Banaania vältetään, kun vetää herkästi vatsan kovalle, mutta sitten taas luumu auttaa siihen :) Kaali-perunasoseet on pois listalta toistaiseksi. Peruna-porkkana ja tuo kasviksia soseena on ne, mitä tuo meidän muksu tykkää syödä. Hedelmistä menee oikeastaan kaikki ja samoin marjoista. Vähän nyt ollaan alettu päärynää ja omenaa välttämään, kun suvussa on sen verran allergioita. Porkkanaa, jos itse tekee, niin sain vinkiksi hetkeksi pakastaa, niin pystyy syömään ihan hyvin. Suvusta kun löytyy porkkanallergiaa.
Kiinteiden määrät vaihtelee 1-3 prk/pvä. Ja siihen päälle korvikkeet.
Tänään kokeiltiin ensimmäisen kerran riisi-maissi-banaanipuuroa, joka on jauheena. Hyvin meni alas :)
Marita: kyllä se vauva tietää millon lopettaa ruokailu, että anna vain ihan vauvan mukaan :) Teillä ei varmaankaan syödä näitä määriä mitä esim. meillä, kun teillä ollaan melkein puolta pienempiä :)
Onkos muut antanu muksuille maissinaksuja? Mä olen muutaman antanu ja T tykkää syödä niitä. Sotkusta hommaahan se on, mutta toinen nauttii, kun saa syödä ihan itse :D

4kk:n mitat oli 7580g ja 65,5cm

AC + T 4kk
 
Oho, laitoinko mä että perunaa ei saa pakastaa? Piti vain Maritaa ohjeistaa tuossa soseasiassa... Joo siis peruna ja bataatti sitkostuvat pakastettaessa, nimenomaan siis keitetty ja soseutettu, kuka nyt raakaa perunaa pakastaisi? Nimra selitti tosi hyvin ton, eli maku siis muuttuu, ei oo myrkyllistä tms. Marita kun oli aloittelemassa soseita, niin koska pakastettu peruna (ja bataatti, kun ovat sukulaisia) maistuu erilaiselta kuin tuore, en ottaisi opettelussa sitä riskiä, että vauva kieltäytyy syömästä, kun maistuu kummalta... Tajusitteko? Sori jos sain jonkun karvat pystyyn tuolla peruna-kommentilla! Ei ollu todellakaan tarkoitus! Ei heitetä sua vankilaan NullPoints! :LOL:

Munki piti ostaa Mignon -munia ja maalata ne, mutta äsh, sekin jäi! Ens pääsiäisenä sitte uus yritys... Täytyy käydä anoppilassa, mummilassa, isomummolassa, miehen mummolassa pääsiäisen aikana. Ahdistaa jo ajatus! Kun käy yhdessä, täytyy käydä kaikissa!

Ja mimmu kirjoittelikin tosta aivastamisesta. Peesi sille! Meillä aivastellaan jonkin verran ja räkäklöntit sinkoilee Lumin nenästä. :LOL:

Ah, lasi viiniä ja korttipelit! Sit nukkumaan pukkumaan!

Hyvät pääsiäiset kaikille!

A&L
 
Minä taas pikakäynnillä täällä... Tosin niin ahkerasti olitte kirjoitelleet, että aika meni jo melkein kaikki siinä kun ne luin :D

Aivastelusta: siihen nyt toki voi olla sen seitsemän syytä :) mutta yksi mahdollisuus on ihan maito. Sitä kun voi helposti mennä pikkuiselle nenään ja aivastelee sitä sit pois. Useinhan pikkuvauvan tukkoisuuskin on sitä, kun maito kuivuu nenään, ja ihan keittosuolatipoilla saa sitten taas hengityksen kulkemaan.

Pääsiäistä vietämme ihan kotona. Ei ole suunnitelmissa muuta kuin selvitä hengissä olemattomista yöunista ja esikoisen "varhaisuhmaiästä" *huokaus*

Kiitoksia vain kaikille noita nukkumisasioita kommentoineille, tuntuu että meillä neiti on taas vaihteeksi sekoittamassa yön ja päivän. Viime yönä nukkui 01-06 (eikä ole suinkaan tavatonta viime aikoina) ja päivällä sit veti unta kuuppaan 09-17, noin tunnin siis valvoi em. välillä... Tokihan häntä yritämme herätellä ja pitää hereillä päiväsaikaan, yöt rauhoittaa pimeään ja hiljaisuuteen, mutta vaikeaa on. Ja iltaisin karseat huutomaratonit, kun on niin yliväsynyt (illalla ei enää laiteta parvekkeelle, ja sisällä ei nuku kuin mikro-torkkuja) mutta yöunillehan ei siis voi vahingossakaan jäädä :/ Veljensä oli aivan samanlainen, en enää muista koska alkoi käydä ennen yhtä-kahta yöllä nukkumaan, mutta ei ainakaan ennen puolen vuoden ikää. Jotta jos nyt menee samoin, vielä toiset 3 kk pitäis näitä yökukkumisia jaksaa |O

Ool rait, mutta nyt menen nukkumaan kun tänä iltana on miehen nukutusvuoro. Öitä, ja auringonpaisteista ja rentouttavaa pääsiäisen aikaa kaikille!

Grynna & yökyöpelit
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mussupussu:
Oho, laitoinko mä että perunaa ei saa pakastaa? Piti vain Maritaa ohjeistaa tuossa soseasiassa... Joo siis peruna ja bataatti sitkostuvat pakastettaessa, nimenomaan siis keitetty ja soseutettu, kuka nyt raakaa perunaa pakastaisi? Nimra selitti tosi hyvin ton, eli maku siis muuttuu, ei oo myrkyllistä tms. Marita kun oli aloittelemassa soseita, niin koska pakastettu peruna (ja bataatti, kun ovat sukulaisia) maistuu erilaiselta kuin tuore, en ottaisi opettelussa sitä riskiä, että vauva kieltäytyy syömästä, kun maistuu kummalta... Tajusitteko? Sori jos sain jonkun karvat pystyyn tuolla peruna-kommentilla! Ei ollu todellakaan tarkoitus! Ei heitetä sua vankilaan NullPoints! :LOL:
Ok. Ei mulla nyt varsinaisesti karvat pystyyn noussut vaan lähinnä nousi iso kysymysmerkki päänpäälle, kun en ollut moisesta ennen kuullut ja tuntui jotenkin epäloogiselta ajatukselta :D Ja niinku sanoin, niin itse en ole sitä maun muutosta huomannut.... Ja poika syö mielellään, aukoo suutansa uutta satsia varten :heart: Näin meillä =)
 
Olipas paljon tekstiä tullut mutamassa päivässä :)

Marita: meillä muutama viikko syöty soseita ja aloitin 1-2 jääpalalla. Nyt menee se viitisen reilua jääpalaa kerralla ja annan "lämpimän ruuan" kahdesti päivässä. Maidon määrää vaikea sanoa imetyksessä.

Meillä taitaa liikkuisharjoitukset ja mahdollisesti hampaat tulla uniin, kun niin levottomasti yöt nukutaan. Viimeyönäkin 4-5 krt jouduin laittaan tuttia ja syöttämään sitten kun tutti ei rauhoittanut. Hanakasti käy kyllä syömään, joten kai pojalla nälkääkin on. Kiinteät ei kyllä ole vielä näkynyt mitenkään yön rauhoittumisena :headwall:

Hyvä, että perunajuttukin selvisi. Ihan hyvältä on minukin pakasteperunasoseet maistuneet :LOL:

Hoitoonlähtimisestä on ristiriitaisia tuntemuksia meillä. Aion kyllä jäädä hoitovapaalle ainakin aluksi puoleksi vuodeksi, mutta sitten on katsottava miten talous kestää. Perhepäivähoitoon aluksi haluaisin ja vanhempana ehkä päiväkotiin. Onneksi paikkakunnallani tunnen jonkinverran ihmisiä, jos voisi toivoa hoitajaa. Itselläni on lapsena ollut aivan järkky hoitotäti, tiedämpä ainakin sanoa, että hänelle ei(hoitaa nimittäin edelleen)!!!

Koirista oli puhetta kanssa. meillä kaksi koiraa, jotka kummatkaan eivät ole ihan pieniin tottuneet. Vanhempi oli kotonani jo kun pikkusisarukset taaperoita tai alle kouluiän. Molemmat koirat suhtautuneet tosi hyvin vauvaan. Toinen on mustasukkainen ja erityisesti imetys ja leikkitilanteissa puskee kylkeen ja yrittää nuolla pojan naamaa. Olen yrittänyt pitää rajan siinä, ettei ihan naamalle saa mennä, eikä peppua nuolla kun otetaan ilmakylpyjä :LOL:
Vahtimatta en minäkään koiria ja lasta jätä, tosin koirat eivät ole lainkaan kiinnostuneita pojasta jos itse en ole siinä, joten sitterissä ja lattialla uskaltaa pitää kun itse tekee esim. keittiöhommia. Muutama sattumus on ollut, että vanhempi koira on mwnnyt tyhjään sitteriin nukkumaan yms. Komennettu kun on niin ei ole enää yrittänyt.

4kk tuli täyteen 8pvä ja samana päivänä poitsu pääsi kääntyyn ympäri. Tähän asti on kovasti pungerrettu. Jätin pojan lattialle selälleen ja kävin keittiössä. Palattuani lapsi oli vatsallaan :) Samaa mieltä tuosta jaloille varaamisesta ja seisomisesta tuen kanssa, että ovat eri asiaa, mutta tässäkin varmaan miten kukin asian ilmaisee/tulkitsee.

Oikein hyvää pääsiäistä kaikille! :wave:
 
Kiitokset kaikille vinkeistä tuohon kiinteiden ruokamäärien kysymykseen. Nyt tosiaan kierroksessa pottu/porkkana, jospa viikonloppuna lisäis siihen jotain hedelmää(?)

Meidän Maija on kyllä aivan ihana (tietenkin) =) Nukkumaan laitetaan 22.30 ja nukutaan parilla tutin laitolla 7.30 asti. Päivällä kolmen tunnin päiväunet ja parit miniunet. Maija herää aina hyväntuulisena, naureskelee ja juttelee itsekseen - odottelee että kyllä äiti kohta tulee vaihtamaan vaippaa ja antamaan ruokaa. Miten se voikin olla noin suloinen ja rakastettava - oikea hyväntuulisuuden ilmentymä. Kyllähän se itku tulee kun väsyttää ja nälättää mutta heti helpottaa kun saa ruokaa tai tutin suuhun.

Maija syntyi 2 viikkoa etuajassa, joten on vähän jäljessä kehityksessä verraten muihin 4kk1vk ikäisiin. Meillä ei vielä käännytä vatsalleen, vaikka kyljelleen kyllä jo kammetaan kovasti ja istumaan. Esineisiin tartutaan ja kaikkea pitää maistella.

Tässä nyt kun opetellaan noita kiinteitä, niin vähän hirvittää että jos ipana saa jostain ruoka-aineesta allergisen reaktion, esim hengenahdistusta!!! Mites semmosesta selvitään? Jonkin verran suvussa on tuota allergiaa, just porkkana ja omena. Vaikka eihän keitetyt vihannekset pitäis aiheuttaa mitään.

Parin viikon päästä pääsen ekaa kertaa tyttöjen kanssa illan viettoon!! Odotan sitä jo malttamattomana - se onkin sitten toinen asia miten sitä malttaa olla pois Maijan luota - tuleekohan siitä huono omatunto...?
 
Täällä pyhät vietetään samoin kuin kaikki muutkin. Mies duunissa illat, päivät hommaillaan sitä sun tätä.
Saparo Lammas opn hyvää kun sen tekee oikein. Usein se on tosi rasvaista tai sit jos on paistettu liian kauan, niin sit menee sitkeeksi. Jos uunissa saa haudutettua niin se on hyvää sit. :p
Niin ja aivastelee joskus toi poika. Täällä on kans karvaa joskus kun noi kissat rupee leikkimään eli tappelemaan. Sit saa ihan karvapaukkuja lattioilta koota. :headwall: Eiks oo muka jotain tutkimusta ollut et perheissä joissa on elukoita ei lapsille tuu niin helposti allergioita. Sitä toivoessa siis jaksaa noita karvoja siivoilla........
AC tuliko muuten lisää jo hampaita? Siellä kun pojulla on hurja kehittymis vauhti. :eek:
Grynna :hug: Yritä jaksaa! Kyllä unettomuus vie kaikki voimat. Jospa ne lapset tajuis et äiti tarttee joskus unta. :saint: :saint:
Ronjaneiti heh kiva koira teillä kun on sitteriin nukkumaan menossa! :kieh: Mä kun luulin et kissat vaan halajaa vauvojen olopaikoille. Minkälainen koira on kyseessä? Kiva jos joku iso labradori on kynyämässä itseään pieneen sitteriin. :kieh:
marita hienosti siellä tuntuu kaikki menevän Maijan kanssa. Mulla oli vähä haikea olo kun menin häihin kun poju oli 2kk. Oli mukavaa todellakin tuulettautua, mutta oli pikkasen morkkis. :headwall: Hölmöähän se oli, mut kuitenkin.... :whistle: Sit onkin poika saanut nauttia mun seurasta joka ilta. Eikä oo suunnitteilla nyt uutta iltaa ulos. Kerkee sitä taas pian.

Sain aivan sairaan hyvät naurut. Kyyneleet vaan vieri poskia pitkin. Jumpattiin pojun kanssa tuossa ja tehtiin istumaan nousuja. Poika rupesi aivan sairaana hekottelemaan kun nousi istumaan. Eli hän hekotteli minulle ja minä hänen naurulle ja ei meinannut loppua sille tulla ollenkaan........ :LOL: Voi vitsit. :D Oli hauskaa. :D

NP ja Tirri 3,5kk
 
Alkuperäinen kirjoittaja marita73:
Maija syntyi 2 viikkoa etuajassa, joten on vähän jäljessä kehityksessä verraten muihin 4kk1vk ikäisiin. Meillä ei vielä käännytä vatsalleen, vaikka kyljelleen kyllä jo kammetaan kovasti ja istumaan. Esineisiin tartutaan ja kaikkea pitää maistella.

Tässä nyt kun opetellaan noita kiinteitä, niin vähän hirvittää että jos ipana saa jostain ruoka-aineesta allergisen reaktion, esim hengenahdistusta!!! Mites semmosesta selvitään? Jonkin verran suvussa on tuota allergiaa, just porkkana ja omena. Vaikka eihän keitetyt vihannekset pitäis aiheuttaa mitään.
Meillä kans tuo poitsu syntyi 2 vkoa etuajassa. Ei kyllä uskois.

Älä etukäteen panikoi. Eihän sitä tiedä onko nuo muksut allergisia, vaikka suvussa onkin allergiaa. Tokihan noita allergisoivia voi välttää, mutta kokeilemalla selviää, mikä sopii ja mikä ei. Yleensä vauvoilla allergia ilmenee iho- ja mahaoireina.
Porkkanaa, jos itse soseutat, niin laita porkkana ensin vaikka 10 min pakkaseen ja sen jälkeen soseuta. Tämmösen vinkin sain suvun allergisilta :)

Mies on omenalle allerginen. Omena ei mene oikeastaan missään muodossa. Siltikään en hirveemmin ole muksulla välttäny omenaa, mutta nyt kun alkaa siitepölykausi, niin voisi ehkä vähän katsoa mitä muksun suuhun pistää. Tosin kokeilemalla niistäkin selviää :)

Alkuperäinen kirjoittaja NullPoints:
AC tuliko muuten lisää jo hampaita? Siellä kun pojulla on hurja kehittymis vauhti. :eek:
Niinhän tuo tuntuu olevan hurja vauhti :eek: Hampaita on tuloillaan. Näyttäs tulevan 4 kerrallaan, mutta vielä ei ainakaan ole puhjennu. Hirveä kuolaamaan :D


Hyvää pääsiäistä kaikille :flower:

AC + T 4kk6pvää

 
Kysymys vielä noista kiinteistä, kun en muista onko sivuttu asiaa jo.. :ashamed: Onko teidän lapsukaisille tullut mahaoireita maissista? Kun oon miettinyt et voisin sen aloittaa seuraavaksi (tai sitten porkkanan) ja jostain vaan on jäänyt päähän et voi maha oirehtia..? Kumman te aloittaisitte perunan kumppaniksi, maissin vai porkkanan? :) En osaa päättää... varmaan sit lopulta otan kuiteskin kummatkin viel täs kuussa vaik aikomus oliskin ottaa vaan toinen noista tän kuun aikan :p
 
Onpas taas tullut tekstiä..!! :eek:

Jos nyt jotain ehtisi vähän kommentoimaan.

Hoitoon laittaminen: Meillä ei ole vielä hetkeen ajankohtaista. Esikoinen 2,5v on ollut koko ajan kotona ja niin tämä kakkonenkin on varmaan siihen 3-v asti. Itellä viikonloppu työ jota jatkan ensi keväänä ja teen siihen asti että poika sen 3-v. Näin saa vähän enemmän rahaa kuin pelkkä kotihoidontuki mutta voi muuten pääasiassa olla kotona. =)

Soseista: Meillä maisteltu nyt päärynää,persikkaa,vadelmaa,bataattia ja maissia. Kaikki maistuu mutta hedelmät tottakai parhaiten.. ;) Luulen että se on aika sama loppujen lopuksi millä soseella aloittaa, kyllä ne ajan kanssa oppivat ihan varmasti syömään kaikkea mitä antaa. Seuraavaksi otetaan maistiin porkkana ja sitten varmaan se peruna.
Joku puuro olisi myös kiva löytää. Siis viljaton. Esikoiselle keitin iltaisin maissipuuroa maissijauhosta mutta se tuppaa kovettamaan tämän kaverin masua vähän liikaa..

Soseita menee kerrallaan ½-1prk (pieni pilttipurkki)! Joten hyvin uppoaa poikaan. =)

AC: Teidän poitsu on samanpituinen kuin meidän mutta täällä painoa vasta 6kg. :D Niin ne lapset vain kasvaa eri tahtia.

Nyt on mentävä!! :wave:

*tuisku ja O *
 
Alkuperäinen kirjoittaja vaimo85:
Kysymys vielä noista kiinteistä, kun en muista onko sivuttu asiaa jo.. :ashamed: Onko teidän lapsukaisille tullut mahaoireita maissista? Kun oon miettinyt et voisin sen aloittaa seuraavaksi (tai sitten porkkanan) ja jostain vaan on jäänyt päähän et voi maha oirehtia..? Kumman te aloittaisitte perunan kumppaniksi, maissin vai porkkanan? :) En osaa päättää... varmaan sit lopulta otan kuiteskin kummatkin viel täs kuussa vaik aikomus oliskin ottaa vaan toinen noista tän kuun aikan :p
Ei ole tullu maissista mitään. Poitsu vaan ei tykänny maissista sen hirveemmin. Peruna-porkkana on ainaki noissa purkkisoseissa yleisempi.

Tuisku: Mä löysin Muksulta jauhepuuron, joka on riisiä ja maissia, jossa oli lisänä banaania (Muksu Banaanipuurojauhe 5-6kk). Sitä olen nyt kahtena iltana antanu poitsu on syöny ihan innoissaan sitä. Eikä hirveemmin ole oirehtinukaan. Banaani vain tekee vatsan kovaksi, mutta luumua vastapainoksi.
Nämä löytyy myös Muksulta, mitkä ovat viljattomia: Riisipuurojauhe ja Puhtipuuro - tattaripuurojauhe.
 
Hei
ja pääsiäistä kaikille! :flower:

Meillä on esikoisen tuttivieroitus meneillään, eli vähän raskaita ovat olleet nyt päivät. Pikkumies kun ei ihan kunnolla nuku etenkään päikkäreitä nyt, joten on sitten aika kiukkuinen etenkin iltaisin. (Ja hän kun on muutenkin erittäin temperamenttinen tapaus...) NP:lle kiitoksia toivotuksista, on tämä väsymys mälsää, vaikka tietääkin että se tähän elämänvaiheeseen kuuluu.

Vaimo85 kyseli maissista, ja meillä esikoisella se veti mahan tukkoon (neidin kanssa ei olla vielä kiinteitä maisteltu) kuten täällä vissiin oli muutama muukin havainnut, ainakin Tuisku ja joku muukin aikaisemmin mainitsi. Mutta ei se käsittääkseni (?) esim. erityisen herkästi allergisoiva ruoka-aine ole, joten sikäli varmasti uskaltaa kokeilla. Jos sit vaan rupeaa kakkaa jumittamaan, jättää pois ja antaa esim. luumua (tai Levolacia tai mallasuutetta, jos ummetus jatkuu).

Päivähoitoasioihin en ollut tainnut vielä sanoa mitään. Mä ilmoitin ä-vapaalle jäädessäni työnantajalle, että palaisin vuoden 2010 alussa takaisin töihin. Vanhempainvapaa päättyy (muistaakseni...) 30.9.2009, eli ainakin 3 kuukautta olisin hoitovapaalla. Mutta, en haluaisi vielä silloin palata, vaan jos saamme raha-asiat järjestettyä, olisin vielä kesän 2010 yli kotona ja palaisin syyskuussa 2010 töihin. (Käytännössä tarkoittaa lainajärjestelyjä, koska mun miehellä on niin pieni palkka että sillä ja kotihoidontuella emme saa kuin asumisen ja muut kuukausittaiset laskut maksettua, ruokaan ei jäisi enää senttiäkään.)

Mulla ei ensinnäkään ole mitään hirveätä hinkua työpaikkaani takaisin (itse työstäni pidän, työpaikasta en) ja toiseksi tyttö olisi vasta vuoden tammikuun alussa (toiv. kukaan sen ikäistä hoitoon vievä ei nyt ota tätä moitteena, sitä en tarkoita vaan ihan meidän omaa tilannettamme vaan mietin). Ja vielä kun meidän lapset ovat nyt tässä, tämä on mun viimeinen mahdollisuuteni olla heidän kanssaan kotona, ja siksikin haluaisin olla. En kyllä ole mitään erityisen kotiäitityyppiä :) ja kieltämättä täällä kotona kyllä seinät kaatuvat vähän väliä niskaan, ja etenkin tuon raivopäisen esikoisen kanssa on jaksaminen aika koetuksella. Mutta ajattelen, että tätä aikaa en saa ikinä takaisin, joten yritetään sit vaan jaksaa =).

Vielä en ole työnantajalle ilmoittanut, koska noi finanssikuviot pitää sitä ennen miettiä selviksi. Se 2 kk ennenhän on hoitovapaan jatkamisesta ilmoitettava, eli mun tapauksessani lokakuun loppuun mennessä. Sijaiseni takia yritän toki tehdä päätöksen jo aikaisemmin, jottei hän ehdi jo ruveta hakemaan toista duunia siinä syksyn aikana. Mutta raha-asioiden pitää olla kunnossa ennen kuin uskallan jäädä, koska hoitovapaatahan ei sitten voi purkaa.

Jeps, paljon on miettimistä ja laskeskelemista tulevaisuuden takia, saapa sitten nähdä kuinka eukon käy :D. Mutta nyt suuntaan sohvalle miehen viereen.

Grynna & typykkä 3 kk 6 pv
 

Yhteistyössä