***JOULUTONTUT -08, HUHTIKUUSSA 2009 ***

Onhan se niin, et jokainen lapsi kehittyy omalla ajallaan ja kaikissa asioissa niinku kääntyminen, leluun tarttuminen, tukea vasten seisominen jne. on liukuva se väli minkä ikäisenä "pitäisi" oppia mitäkin tekemään :) Ehkä sitä on vaan kiva hehkuttaa, että meidän lapsi tekee jo sitä ja tätä ku meilläkin esikosta on kyse :ashamed: :D
 
Nimra
vaimo tottakai saa ja pitääkin hehkuttaa, jos on sen tyylinen ja haluaa sen tehdä!! :saint: Siis ei siinä mitään pahaa ole :D päinvastoin, kiva kun kehittyy ja tulee sillai vilkkaaksi niin on itsellekin seuraa enemmän... Mä en vaan ole sen tyylinen, että osaisin juurikaan hehkutella :ashamed: En tiedä miksi :eek: Ehkä mä olen jotenkin outolintu :whistle: Mä taidan olla luonteeltani tietyssä mielessä niin rauhallinen, että ilmoitan "hehkutellen" kerran, et tyttö käänty ja sit se asia olikin siinä :snotty: Mun mutsi on sellainen, että kyselee aina soittaessaan, että joko sitä joko tätä ja mua se henkilökohtaisesti ärsyttää... :ashamed: Kyllä se tekee ja liikkuu, mut niinhän kaikki!! Ei luulis olevan kuitenkaan mikään uudelleen keksitty ilmiö (yleisesti maailmassa :LOL: ) vaikka tiedän, että on eka lapsenlapsi ja mummo on innoissaan niin silti joku siinä ärsyttää :/ Kaikkihan tosiaan menee ja tekee omalla ajalla :heart:
 
Nimra, älä huoli, meillä ei tehdä vielä mitään! :LOL: Tai joo, leluun tarttuu ja yhtenä päivänä käänty ahkerasti kyljelleen, mutta sekin jäi oottelemaan vielä, kun ei sen jälkeen ole kääntynyt. On aika laiskanpulskea poju, makoilee tyytyväisenä selällään lähinnä vielä ja lelut killuu nokan edessä :p Enkä kyllä edes vielä odota että pitäisi niin kauheasti tehdä, kyllä sitä ehtii. Musta toi tukea vasten seisominen kuulostaa hiukan omituiselta 4kk:n ikäsenä..tai siis että niinkuin täälläkin on tullut esille, eka pitäis ryömiä ja kontata ja istuskella ennenkuin seisomisessa edes on jotain järkeä :)

Hoitoasiaan vielä senverran että mäkään en ole sitä tyyppiä joka edes jaksaisi olla monta vuotta kotona. Ja haluan Nimran tavoin että lapsi saa muiden ikäistensä seuraa ja oppii sosiaalisuutta yms. Eri asia varmaan olisi jos kotona olisi muitakin lapsia, mutta kun tuo on esikoinen..asiaan monesti varmaan vaikuttaa myös se, onko itse ollut pienenä hoidossa vai kotona.

Toi pelästymisasia, ei meilläkään tosiaan mitään hiljaista ole, eikä K kyllä kauheasti ääniä ole säikkynytkään. Koira haukkuu, musiikki soi, minä karjun välillä koiralle pää punasena.. :whistle: Vaan jos pöllähtää naaman eteen varottamatta ja jätkä on vielä väsynyt, sitte voi tulla itku..tosin en ole kyllä hetkeen käyttänyt mitään hurisevaa kodinkonetta pojan lähettyvillä, vois varmaan senkin taas tehä.. :p

Pitkä vaunulenkki takana, näin muuten ekan leskenlehden!! :heart: Kyllä se kevät vaan sieltä tulee!!

-Pippari-
 
Heips,
kirjottelen vaan nopeasti, pimu tuossa putkertaa vieressä sängyn päällä ja juttelee käsilleen, mutta tuskin kauan jaksaa siitä puuhasta viehättyä. Esikoinen nukkuu päikkäreitä, tosin kuulolla saa koko ajan olla. Nukkuu nyt tosi levottomasti, jos nukkuu ollenkaan, kun jätetään unituttia pois. Huvitutti ei ole ollut kai vuoteen käytössä mutta nukkumiseen on tarvinnut tuttia. Nyt kun tuli 1 v 8 kk mittariin päätettiin jättää kokonaan pois, ettei tule mitään purentavirheitä. Kai se pikkuhiljaa tottuu olemaan ilman...

Kaikenlaista olitte jutelleet ja monenlaista gallupia oli kehissä, mutta mulla ei nyt just oikein raksuta... Lähinnä tulin vaan ilmoittamaan että hengissä ollaan ja sitä rataa.

Juu ja syy tähän zombietilaan on, yllätys yllätys, väsymys. Meillä kun toi neiti ei suostu edelleenkään yöunille ennen klo (00-)01 ja kuitenkin herää aamulla viimeistään klo 07 (samoin kuin esikoinenkin, eli ei joka tapauksessa saisi nukkua vaikka vauva nukkuisikin pidempään). Hirveän lyhyet yöunet! Päikkäreitä nukkuu vaihtelevasti, yleensä kuitenkin kuutisen tuntia yhteensä. Vuorokauden unisaldo on siis 12-13 tuntia yhteensä, mikä on mun mielestäni 3-kuiselle todella vähän. Toisten vauvat kun nukkuu jo pelkästään yöllä tuon verran... :headwall: :headwall: :headwall:

Sintzille vielä jaksuja, ja sitten viihdyttämään neitiä kun vielä lattialla voi hänen kanssaan turvallisesti olla (pidän lattialla kyllä silloinkin kun esikoinen on hereillä, mutta silmät selässä saa silloin olla koko ajan).

Grynna & tipunen 3 kk 4 pv
 
Paljon ootte taas kerenneet kirjoitella....

Sitzille voimahalit! :hug: Toivottavasti tuska helpottaa pian. Niinhän se on, elämä välistä näyttää huonoja puoliaan. Oikein paljon voimia sinne siis ja jaksamista! Todella kauniin kirjoituksen laitoit tohon. :'(

G: lastenhoito. Meillä on esikko ollut esikoulussa. Osaa lukea jo pikkasen ja kirjoittaa. Oikein on kiinnostunut asiasta. Laitetaan sit poju kans esikouluun kun on kypsä siihen. Sitä ennen poju pysyy kotona ja isi hoitaa! Mulla kun on uran luominen kesken ja muutenkin täällä on toi ä-loma vaan 6kk pitkä. Eli kesäkuussa on mulla takas duuniin meno. :headwall:
Mies on tehny vuosia kahta duunia kun mä opiskelin. Meillä on aina ollut puheena et kun tulee lisää lapsia, niin se jää kotiin ja tekee vaan niitä viikonloppu duuneja. Eli sit tulee kuitenkin kaksi palkkaa kotiin, lapset hoidetaan kotona jne eli paras vaihtoehto meille. Mulla on elokuussa lisää kokeita ja vikat sit ens keväänä. Sen jälkeen oon täysin valmistunut vuosien jälkeen....
Ei mua haittais olla koti äitinäkään. Mielelläni sen tekisin. Mutta meillä vaan sattuu olee näin päin asiat ja se on ihan ok.

Takas kirjojen pariin....
 
Sintzille voimia täältäkin :flower: :hug:

Hoitoasiaan:Mä oon tässä oon jo miettinyt töihin paluuta, viimeksi olin 2 vuotta esikon kanssa kotona, nyt ei kyllä varaa siihen.Nyt sitten luultavasti ukkeli menee ensi vuoden alusta perhepäivähoitoon ja meikä töihin.Mä välillä jo nyt olisin valmis menee töihin kun ei nämä rahat niin suuria ole tällä äitiyslomalla ja vielä verottaja nosti entisestään veroprossaa. Kodinhoidon tuella tippuisi tulot entisestään ja veroprosentti pysyisi yhtä korkeana. :whistle:
Lokakuun 2pv loppuu äitiysloma ja sitten pari kuukautta kotihoidontuella ja lomarahoilla ja sitten töihin.Jotenkin noin miettinyt asian.
 
Pippari: Toi tukea vasten seisominen, mikä mun listassa oli ei tarkoittanutkaan sitä et se pitäis osata tässä vaiheessa vaan oli vaan yksi merkki siitä, että senkin meidän lapset oppii sit aikanaan suht isolla vaihteluvälillä. Kuhan nyt tein jonkinlaista listaa, listassa olisi voinut olla kävely ja eka selkeä sanakin =)
 
Heips!
Sinzille osanotto ja :hug:

hoitoasiaa Mä olen aina ajatellut että olisin mahdollisimman pitkään kotona hoitamassa lasta, mutta nyt en enää ole yhtään niin varma! Ensinnäkin taloudellisesti voisi tehdä aika tiukkaa ja myös oman mielenterveyden kannalta voi olla että alan kaipailemaan töihin! Mutta mulla myös se tilanne, että ei ole töitä mihin palata. Määräaikaisena olin töissä ennen äitiyslomaa... Opiskelemaan ehkä haluaisin, mutta siihen ei välttämättä ole mahdollisuus taloudellisesti. Joten nähtäväksi nyt jää... Lisäksi olen ajatellut että päiväkotiin en välttämättä lasta laittaisi, vaan mielummin perhepäivähoitoon. Lähinnä sen takia että ahdistaa ne isot ryhmät päiväkodeissa.. Unelma olisi että löytyisi joku hyvä, pätevä, kokenut, mukava perhepäivähoitaja, jonne voisi pojun sitten turvallisin mielin jättää hoitoon.. mutta nähtäväksi jää sekin.

Mitähän muuta piti kommentoida.... ööö... zombie-väsymys olo täälläkin!

Grynna Minä kanssa oon miettinyt että meidän pojun vuorokauden unisaldo on melko pieni!! Yössä siis nukkuu n.9-10 h ( herää 3 h välein syömään ) ja päivällä parin tunnin päikkärit ( hyvällä tuurilla ) ja pari puolen tunnin torkkupätkää. Tuntuu että ton ikäisen pitäis nukkua paljon enempi vielä! Mutta kun eihän tota väkisinkään saa nukkumaan... Kaipa se on vaan sen rytmi sitten! Kyllä mä niiiiiiiin odotan että nukuttais koko yö putkeen!

Meitin poju säikkyy kyllä mitä milloinkin! Tänäänkin juttelin äitini kanssa puhelimessa ja poju istui sitterissä nenän eessä, niin yks kaks meni naama nurinpäin ja alkoi kamala parku! Lopetin puhelun ja otin syliin niin rauhottu. Kaipa vaan säikähti kun kovaan ääneen äidille jotain toimitin! Myös imuria pelätään meillä ja tehosekotinta en uskalla ees kokeilla :LOL: En tiedä miten noin säikyksi on tullut!? Ei aiemmin siis ollut...

Mutta nyt suklaata ja simpsoneita! :)

Sapis ja pojunen
 
Juu en mä nyt niin luullutkaan, että joku luulisi, että nelikuisen pitäisi osata seisoa..eikai kukaan nyt niin hölmö ole?? :LOL: Tarkotin siis sitä kun täällä näemmä monen lapset jo seisoskelee..niin se on musta aika hassua. Tai siis etten kyllä ikipäivänä osais kuvitella tota mein paksupötköpoikaa seisomassa!! :p Huvittaa jo pelkkä mielikuvakin..hih..On ne muksut niin erilaisia.

-Pippari-
 
Iltoja! Pikkuiset meillä jo nukkuu, viimein..Hiukan on koko ajan valoisimpien iltojen takia siirtynyt yöunille meno esikoisellakin ja samalla pikku kakkonenkin jaksaa taas valvoa, mut tällä hetkellä ihan kohtuullisissa ajoissahan nuo nukahtavat, täytyy olla vain kiitollinen..

Täälä on puhetta hoitoonviennistä Mä varmaan teen nyt pohjat ja meinaan et tyttö menee hoitoon jo marraskuussa, koska mun opinnot odottaa ja kaikkein järkevin ois alotta ne taas siiittä mihin ne silloin jäivät ku alotin äitiysloman.. Eli tyttö ei kerkee ihan vuotta täyttää, tosin mun opiskelu ois aika löysää koska sille ajalle on paljon merkitty opinnäytettyöntekoa joka mulla on jo valmis ja osa kursseita jo käyty siltä jaksolta.. Pahaa tekee jo nyt aatella noin pietä hoidossa, haluaisin ehdottomasti pph:lle, mut kun ei niistäkään tiiä, mut noi päiväkodin kauheet lapsiryhmät kauhistuttaa mua myös, en edes esikoista(pian 4v) haluais pk:hon laittaa, on vähän arka lapsi.. Esikoinen meni hoitoon 1v3kk ikäisenä, hoitotädiksi sattui ihan HUIPPU täti,sellanen 50vuoden ylittänyt jo mummu itsekkkin, aivan loistopaikka.. Nyt hän sitte lopettaa kotona hoitamisen ja siirtyy ryhmikseen, harmi :/

Punahattu(kohan se oli joka peräänkuulutti niitä jotka ei odota niin kiihkeästi vauvan kaiken uuden oppimista? Mulla on ihan sama tunne tän toisen(ja viimeisen myös) kanssa että aika saisi hetkeksi pysähtyä eikä ton tarttis niin äkkii olla iso ja osata kaikkee. Ja mikään kiire ei tunnu tytöllä olevankaan, ikää on nyt 4kk eikä edelleenkään oo massullee kierähtänyt ja päätäkin pitää silleen tukea että saattaa keinahtaa toisinaan. Ois mukavaa kuitenkin olla varma että lapsi on terve ja kehittyy normisti. . Esikoisen aikana odotin malttamattomana että oppisi äkkiä puhumaan, ni osais kertoo asiansa..no nyt se toive on toteutunut ja juttua piisaa ihan aamusta iltaan, hiljaa toi poitsu ei juuri osaa olla :LOL: ..vaikka toisinaan toivois

Meidän tyttö ei oo erityisemmin säikky, on voinut imuroida ja pitää meteliä, ja sitä lähtee kolmevuotiaasta ja kolmevuotiaan kavereistä eikä typykkä oo moksiskaan, mutta nukkuessaan tarvii kyllä hiljaisuuden..

Myös koiragallupia oli..Meillä on sekarotuinen tyttökoira, joka ei oo ennen meille tuloaan ollut pienten lasten kanssa tekemisissä(oli siis tullessaan n.1vuoden ikäinen) ja tulee mainiosti toimeen esikoisen kanssa ja nuuskuttelee vauveliakin ihan mielenkiinnosta, ei ongelmaa..en tosin KOSKAAN jätä heitä keskenään..aina pelotellaan kilteimmänkin koiran purreen lapsia..

Juup, en keksi ny muuta..Lähen lukemaan eilen tullutta Kaksplus lehteä ja nappaan jotain mässyä mukaan..onneksi ei oo karkkia, menis varmaan koko pussi.

Illan jatkoja!

Syysusva ja nukkumatin maille menneet muksut
:heart:
 
huh huh...Jeps, siis Nea joutuu ravitsemusterapeutille kun syö liikaa ja lääkärille ku kasvaa liikaa...siis täh?
varaan huomenna ajan ja sit mennää keskustelemaan kuinka korvikeella olevaa lasta sit voisi auttaa ettei söisi niin paljoa, velliä saa mut kiinteitä ei saa antaa! korviketta menee päivässä n.2litraa joka on paljon mut minkä sille voi, ei minkää!
Nea oli 8510g ja 66,5cmkasvanu pituutta ja painoa tullu mut eipä tuo mikää pieni syntyessäkää ollu!
Nea tarttuu esineesee ja pyörittelee sitä käsissä ja suussa johon neuvolassa kuulu kommentti että "ei nyt ihan vielä tarvitsisi käsiin tavaroita ottaa" teki mieli kysyä että onko sun mielestä lapsessa mitää hyvää?vit** et tuli olo et vanhempia syytettii nyt ja kunnolla tänää! anteeksi valitus!
mut tästä opimme et terapiat alkaa jo vauvana...kai se jollekki laihikselle pistetää ja lisätää liikuntaa :LOL:
rokotuksesta nea tänää tosi kiukku mut jospa yö nukuttaisi suht hyvin kuitenki!
jatkan kirjotusta paremmalla mielellä!

sini ja nea 3kk
 
Sintzi No oho! :eek: No jos saisitte sit sieltä apua tuohon syömiseen, hoppas det :hug: Mut tuon tavaroihin tarttumis -jutun oli kuiteskin th varmaan positiiviseksi asiaksi tarkoittanut =) Kerrohan sit mitä se ravitsemusterapeutti ohjeiksi antaa, ihan mielenkiinnosta haluisin kuulla. :)
 
Hei vaan kaikille pitkästä aikaa. Teidän apua ja kokemusta kaipaisin noista kiinteistä ruokamääristä. Imetyksen olen lopettanut kokonaan (kun ei sitä maitoa kerran tule niin ei tule - ikävä kyllä). Olen antanut Maijalle (4kk, 1vk) jääpalakuution kokoisia peruna/porkkana annoksia nyt 4-5 per päivä. Montako niitä keskimäärin päivässä annetaan ennenkuin tuota annoskokoa kasvatetaan? Tokihan nyt sitten lisätään ruokavalioon myös päärynä ja maissi. Ämk:ta menee noiden ruokakuutioiden lisäksi n. 8dl.

Lisätiedoksi vielä, että Maija on hyvin pienikokoinen tyttönen, 5,3 kg ja 58cm.

Mistä sitä voi yleensäkään tietää että paljonko sitä kiinteää ruokaa oikeen saa antaa minkäkin ikäiselle nassikalle....?
 
Nimra
Huomenia, tässä öihan pikainen vastaus muutamaan kirjoitukseen..

Sintzi siis aika uskomatonta, että ette saa aloitella kiinteitä :eek: :eek: Enhän mä tietenkään lääkäri ole ja tosiaan vain esikoisen äiti, mutta meille kyllä sanottiin, kun maitoa meni jatkuvasti reipasta litraa/ vrk että on aika aloitella kiinteät, kun ei tyttö selvästikään saa mahaansa täyteen (ei ollut siis ruoan jälkeen "tyytäväinen", vaan "kitisi" lisää ruokaa ) ja meillä helpotti heti tuo kiinteiden aloitus tuohon ns. levottomuuteen :D ja on huomattavasti iloisempi tai sanotaanko, että ei hermostu helposti leikkiessä vaan on tyytyväinen oloonsa :saint: Ruokaa meillä menee noin 1,5 prk/päivä ja maitoa menee 5 dl ylöspäin...hiukan vaihdellen. Mä antaisin kyllä ihan ennen tuota käyntiä jo peruna tai muuta ja kokeilisin, että onko tyttö tyytyväinen ruoan jälkeen vai kaipaako edelleen maitoa suuren määrän siihen vierelle. Kiinteä kuitenkin täyttää mahaa erilailla kuin pelkkä maito/velli. Mitä tuohon tarttumiseen leluissa ym niin seh'n on vaan HIENO juttu, eikä huono ja se on niin yksilöllistä :D

Marita Mä annan meidän tytölle 1,5 prk soseita päivässä ja itse kyllä kertoo, että milloin on tarpeeksi syöty :D ja neuvolassa sanottiin, että olen tehnyt ihan oikein kun annan ensin soseen ja sit tarjoan maitoa, annan aamusella kuitenkin kakasi kertaa ruoaksi pelkkää maitoa, joten nesteemäärä on suositusten mukainen :) Kyllä vauvasta huomaa sitten, että milloin on tarpeellista lisätä kiinteän määrää, meillä ainakin tytöstä huomaa hyvin, että mitä kaipaa ym...

Nyt on mentävä :wave:
 
sintzi, siis miten niin 'ei nyt tarvitsisi käsiin ottaa'?? :eek: Mitähän ne siellä luulee olevansa? :whistle: Meillä kun 3kk neuvolassa nimenomaan tutkivat että jokohan tarttuu esineeseen, ja eikös se ole normaalia että tässä iässä suunnilleen alkaa?
 
Nyt tulee aika tiukkaa tekstiä!

Mun mielestä kuulostaa todella oudolta, jos 4kk ikäinen EI koita varata jaloilleen.

Mietitääs asioita ihan maalaisjärjellä, unohtaen neuvolan ohjeet, uskomukset ja tutun tutun pelottavat tarinat...

Pystyasento on just se, joka erottaa ihmisen nelijalkaisesta ja on ihmiselle luontainen asento, nukkumista lukuunottamatta. Eli on ihan luonnollista kehitystä, että vauva koittaa nousta pystyasentoon. Eri asia, jos vauva on keskonen tai huomattavasti ylipainoinen. Keskoset kehittyvät tottakai hitaammin ja ylipainoisen vauvan polvet eivät kestä seisomista ja selkälihakset istumista. Samalla tavalla, kuin ei huomattavasti ylipainoisen ihmisenkään kroppa kestä. Ja ei nyt kannata käsittää väärin. En ole mikään laihuuden ihannoija. Vauvojen pitää olla pyöreitä, muttei liian. Jokainen äiti varmaan tajuaa, mikä on omalle lapselle hyväksi, eikä kukaan nyt varmaan koko päivää vauvaa seisota. Vauva tarvitsee virikkeitä ja on hyvin tärkeää tukea vauvan luontaista kehitystä. Liikaa ei tietenkään saa painostaa! Lumi nauttii ihan suunnattomasti, kun saa ruokailla pöydän tasolla syöttötuolissa, mutta en mä nyt sitä tunteja siinä istuta! Olishan se ihanaa, jos noi pysyis aina vauvoina, mutta homma ei vaan mee niin.
Syöttämisestä 2-3 lämmintä ateriaa (sosetta tai velliä) päivässä riittää vauvalle, kuten se riittää aikuisellekin. Meillä siis soseita syödään lounaaksi (klo 12-13) ja päivälliseksi (klo 17-18). Illalla vauva saa vielä velliä, jotta nälkä pysyy poissa yön ajan. Marita meillä samankokoinen vauva ja arviolta 1-1,5 purkkia soseita menee päivässä (vaikea arvioida, kun teen soseet itse). Annan siis sekä vihanneksia että hedelmiä. Maitoa Lumi saa aina aterian päälle ja välipaloiksi. Muistathan, että perunaa ja bataattia ei voi pakastaa!

Sintzi
vaikka tuo ravitsemusterapia kuulostaakin ehkä mielestäsi pahalta, kannattaa muistaa, että kaikki varmasti haluavat Nean parasta. Kukaan ei ole SINUA äitinä moittinut! Varmasti hienoa äidillistä työtä teet, eikä se korvikkeilla lotraaminen ole helppoa! Kaikkea ei vaan voi tietää! Mun mielestä on hienoa, että tohon asiaan tartutaan nyt, eikä vasta myöhemmin, jolloin kaikki on vaikeampaa. Koita ottaa asia niin, että sinua autetaan ja tuetaan vauvanhoidossa, ei käsketä tai moitita! Ja tuo tavaroihintarttumiskommentti kuulostaa minustakin lähinnä nopean kehityksen hämmästelyltä, ei suinkaan moittimiselta! Ehkä sinun neuvolatäti vaan on sellainen tyyppi, joka sanoo asiat tuolla tavalla tökerösti.

Grynna
lle jaksamista pienten kanssa! Jos yhtään helpottaa, meilläkin oli tuollainen vaikea unijakso Lumin ollessa 3 kk. Kyllä se siitä sitten helpottaa! Viimeistään kiinteiden aloittamisen jälkeen.

Nullpoints ihanaa, että teillä mies jää kotiin! Oonki miettinyt, että miten se onnistuis, että olis uranainen JA hoitais lapset kotona. Noinhan se onnistuu! Oot kyllä todella etuoikeutettu!

Mä en oikein tajunnu tota Nimran kommenttia: "en oo sen tyylinen ihminen"?! Siis minkä tyylinen? Et oo innoissas oman lapsen kehityksestä? Jos kyse on nöyryydestä, niin saahan sitä ihmisellä olla, mutta liika on liikaa. Tottakai se oma vauva on ihmeellisin maailmassa ja sitä jaksaa ihmetellä ja ihastella ja sen puuhista haluaa kertoa koko maailmalle!

Hoitoon laittamisesta on pikkasen ristiriitaiset tuntemukset. Toisaalta olis ihana jäädä kotiin, mutta kun kyseessä esikoinen, niin pelottaa pikkasen toi erakoituminen ja Lumin sosiaalisten taitojen kehitys. Jos nyt siunaantuis toinen lapsi, niin sitten todellakin jään kotiin ja teen vielä vaikka kolmannen ja neljännen. Meillä on tässä ihania puistoja lähellä ja paljon lapsiperheitä, kun asutaan omakotitaloalueella. Taloudellinen tilannekin varmaan mun kotiin jäämisen kestää. Pään kestämisestä en sit tiedä. Ehkä jotain viikonloppuhommia?
Mun äitiä ahdistaa VIELÄKIN lasten hoitoon laittaminen. Päivän pituus on vaan tosi rankkaa pienelle lapselle. Pikkuveli oli ihanalla perhepäivähoitajalla, muttei oikein koskaan sopeutunut sinne. Minä ja sisko ollaan oltu tarhassa ja molemmilla joitain traumoja... Äiti olikin uranainen ja isä loi myös uraa, joten vaihtoehtoja ei juurikaan ollut. Ei oo helppoo, teet niin tai näin, aina joku kärsii! Siihen tulokseen oon tullut, että en ainakaan alle vuoden ikäistä laita tarhaan. Onneks tässä on vielä aikaa miettiä!

Nyt takas lukemaan! Heipat!

Aino & Lumppari n.4,5kk
 
Toi seisomisasia nyt näemmä puhuttaa..minä ainakin käsitän "seisomisen" (ja kuten jollain luki, vauva seisoskelee jopa vain yhdestä kädestä kiinni pitämällä) ja "jalkoihin varaamisen" kahtena täysin eri asiana. Jalkoihin meilläkin on varattu jo pitkään. Ei tästä sen enempää.. ;)

G: Millä ruoka-aineella teidän neuvolat ovat suositelleet kiinteät aloitettavaksi?

Tässäkin vastauksia tuntuu olevan yhtä monta kuin neukkutätejä.. :) Omani käski aloittaa perunalla, sitten porkkanaa. Joka tapauksessa kasvikset ensin, sitten vasta makeat. Marjoista/ hedelmistä mustikka, luumu, ruusunmarja. Omena ja päärynä usein allergisoivia ja vadelmasta voi tulla ilmavaivaa.

Kaverini neuvolantäti taas käski aloittaa mangolla. Ja toisen päärynällä. Hmm. Mielenkiintoista!

-Pippari- :wave:
 
Nimra
Mussupussu tarkoitin siis sitä, että en ole ihmisenä sen tyylinen, että oisin kotosalla siihen asti kun lapsi menee kouluun :D vaan haluan olla äitinä rakkaalle tyttärelleni, mutta haluan/tarvitsen/kaipaan myös itselleni muuta virikettä kuin koti ja lapsi, vaikka rakastan lastani ja perhettäni muutenkin :heart: En siis koskaan ole ajatellut jääväni kotiäidiksi/rouvaksi....

Mä en siis tuota kommenttia pahalla sanonut myöskään liittyen tuohon kehityksestä puhumiseen :eek: Vaan tarkoitin lähinnä niin, että iloitsen kyllä tyttären savutuksista, mutta en vaan osaa jokaiseen väliin niitä kirjoittaa :ashamed: mulle se vaan on sitä luontaista elämää, joka tulee vastaan jokaisella :saint: Ehkä olen sit ihmeellinen, mutta tiedän mitä tapahtuu, on tapahtunut ja tiedän mitä tulee tapahtumaan jossain vaiheessa niin en koe sitä sillai ihmeelliseksi asiaksi, vaikka HYVÄ & IHANA asia oman lapsen (ja myös muiden ) kehitys onkin. Taisin selittää aika oudosti, mut en tosiaan osaa sillai hehkutella. Anteeksi, jos ilmaisin asian vähän oudosti, mut koen noi niin luonnollisena asiana, että ei mun vaan tule siitä niin ilmoiteltua ja siksi myös äitini kyselee jatkuvasti, kun en kerro :headwall: mut tietäähän sekin kahden lapsen myötä, että kyllä ne kävelee, kääntyy ym jossain vaiheessa kuitenkin :heart: =)

Mä en siis koe olevani samanlainen siinä mielessä, että kuuluttaisin muille tytön jokaisen "edistys"askeleen :snotty: Voihan se olla tylsä juttu jonkun mielestä, monenkin mutta en halua olla tässäkään asiassa kukaan muu kuin oma itseni :) niin ne ihmiset on erilaisia B) ja mä arvostan lähinnä sitä, että ihminen uskaltaa tehdä asian kuin asian oman mielensä mukaan eikä niin, että miettii ensin päänsä puhki miten se pitäisi "massan" mukaan tehdä :whistle: Oman tien kulkija :wave: ja ylpeä olen siitä, että uskallan sanoa asiani ja mielipiteeni niin kuten ne näen ja koen :saint: Selitinköhän taas kovin vaikeasti :whistle: :headwall: no ymmärtää kukanenkin miten ymmärtää :hug:

Mä olen ollut hoidossa perhepäivähoidossa ja muutamia hetkiä myös isommassa päiväkodissa ja ei mulle ole traumoja tullut, vaikka erinäisiä tapahtumia onkin sattunut eräässä perhepäivähoidossa. Iloisina ollaan oltu aina hoidossa ja menty aamusella :p ja illalla ei aina olis edes kotiin halunnut mennä..., kun kamut jäi hoitoon :headwall: Tosin tämäkin asia on jokaiselle henkilökohtainen :attn: eikä kenenkään teko ole minusta "väärä" itseään tai lasta kohtaan, TOSIN Nina Mikkonen saattais olla asiasta hiukan erimieltä mun kanssa :LOL: :LOL: |O JEP, emme ole siis idylliperhe tässä asiassa :whistle: mutta Hei, tarviiko olla :eek:

Jopas tuli "paasattua" :ashamed: mulle on lähinnä tärkeää siis se, että perhe toimii omana porukkana hyvin ja perheen sisällä ollaan samoilla linjoilla kuin se, että kuunnellaan valtavirtaa, sillä niin monta on mielipidettä/oikeaa ratkaisua, kun on perheitäkin :D Tosin ei neuvoista/ohjeista (jos asiallisesti ilmaistu ) niin pidä palkojakaan kiduksiin vedellä =)

Mä olen nähnyt ja kokenut tässä iässä jo niin paljon (vaikken ole vielä 30! ), että en pienemmästä enkä kovin isostakaan kuprusta elämässä vielä heitä lusikkaan nurkkaan...Tunnen itseni ja omat voimani aika hyvin ja tiedän mihin kykenen äitini, vaimona, ystävänä, joten minulle tämä elämä on vaaroista, riskeistä, iloista, suruista, onnistumisista huolimatta suurimman osan ajasta vain iloista ja positiivista eloa :p Eksyin hiukka aiheesta :LOL: :headwall: :saint:

Nyt mä lähden häiriköimästä :wave:
 
Pakko kysyä kun en oo missään oppaissa törmännyt... Miksi perunaa tai bataattia ei muka saisi pakastaa?! Pakastetaanhan sitä kasvissoseen muodossakin? Siis eri vauvan soseruuan teko-ohjeissa kun on kasvissoseeseen perunaa laitettu, niin mainitaan et voi sitten pakastaa jne. Joten miksi "pelkkää" perunaa ei saisi pakastaa? En ihan ymmärrä tuota kieltoa ja tosissaan en mistään oo tällaista kieltoa löytänyt, enneminkin kehoituksia siihen... Jos joku fiksumpi vastais :p Meillä meinaan ainaskin syödään pakastettua perunaa, siis eka keitetty ja soseutettu ja sit pakastekuutioihin. Ja siitä saa sit näppärästi annoksen sulatettua. Eikä oo poika rikki mennyt :p
 
Nimra
Vaimo:

Perunoiden pakastaminen

Tavallisessa kotipakastimessa pakastettujen perunoiden koostumus muuttuu rakeiseksi, koska perunoihin muodostuu pakastamisen aikana suuria jääkiteitä pakastimen pakastuskyvystä riippumatta. Teollisesti pakastetut perunat ovat parempia kuin kotona pakastetut, koska ne pakastetaan nopeasti erittäin alhaisissa lämpötiloissa irrallisina ja yhdessä kerroksessa.

Tuon löysin netistä ja missään ei siis kielletty pakastamasta, mutta juurikin tuon rakenteen muutoksesta puhuttiin ja joku taisi mainita, että saattaa aiheuttaa makumuutoksen :whistle: Tiedä sitten, kun en ole koskaan kokeillut potun pakastamista :ashamed: ja lueskellessani löysin myös monia kirjoituksia, että bataatin pakastuskin onnistuu... mutta minä en ole se "viisas", joten hihkukoon vielä joku lisää infoa :wave:
 
Ok... Mut eiks tää nyt koske vaan raakoja perunoita?? Siis näin mä sen ymmärrän... :ashamed: Perunamuussiahan toi on mitä mä pakastan eli jo valmiiks kypsennettyä enkä oo huomannut mitään muutosta koostumuksessa. Ja silloin tämä teoria koskisi myös niitä kasvissoseita mitä itse tekee ja mihin perunoita laittaa. Sitä samaa perunasosettahan sielläkin on. Kummissakin neuvolasta saaduissa ohjeistuksissani (lappusissa) on myös ruokaohjeita kasvissoseista (ja liha-kasvissoseista) missä perunaa on ja nim. om. kehoitetaan käyttämään pakastinta hyväksi =) Joten mielestäni asia ei ole tällä "selvä". Lisää perusteluita kaipaan.
 
Nimra
En osaa sanoa tosiaan tuon enempää mitä netistä löysin, kyllä ihmiset sitä näytti kuitenkin pakastavan :saint: Eiköhän tämäkin juttu ole näitä minkä jokainen tekee kuten itse parhaaksi näkee :)
 

Yhteistyössä