***JOULUN ODOTTAJAT*** Lokakuu

Lumienkeli: kannattimet on merkkiä Change :) Suositteluni sille merkille, kokovalikoima on laaja, itse olen turvautunut vasta kokoon 75G mutta kokoja löytyy vielä H ( ja joistain kaarituellisista malleista I ja J ). Pakko vaan kohta alkaa etsiä sopivia ja ennen kaikkea nättejä imetysliivejä! Tällä hetkellä pelkkä ajatuskin niistä puistatuttaa...

Jeps, juuri koulusta tulleena taidan siirtyä syönti-puuhiin: isäntä on tehnyt kalakeiton poissa ollessani :) Tuoksuu niiiiiiin hyvälle!

-Nora-

Heips mammat!

Lepoa ja jaksamista kaikille jotka sitä tarvitsevat!

Painogalluppiin: mulle on tullut n.kolme kiloa tähän mennessä,oli lähtöpainoa tarpeeksi niin ei tarvitsis hirveesti nousta.

Tuitsu kyseli painoarvioita vauvalle,meidän pikkuiselle oli painoa kertyny 2,2kg rv 32+4. Mulla on koko ajan sf-mitta mennyt keskikäyrällä tai alapuolella ja silti olis tulossa isompi vauva. Neljässä viikossa tuplasi painonsa.

nukkumisesta sen verran että hemmetin huonosti saa nukuttua.. kylet puutuu,jalat kipeet jne.. tänään heräsin aamulla siihen että oli vasen käsi puutunut ranteesta sormenpäihin,en nukkunut käden päällä vaan oli ihan "normisti". Muistelin että jollain muullakin on ollut tuota käsien puutumista?

tässäpä pikaiset kuulumiset,ylihuomenna neuvola. Sit saa päivitettyä tietoa taas..

tk& rv33+1

Pitkästä aikaa yritän jotaki raapustaa...

Tissipusseista (näin meillä lapset liivejä kuttuu, on minusta aikas osuva nimitys ;) ) Mulla taitaa olla nuo prikulleen samat liivit itellä. Merkki on yks minun suosikeista. Siltä löytyy nättejä ja istuvia liivejä isommissaki kupeissa. Aika hankala on löytää vähänkään isommille rinnoille kauniita liivejä... Ja sitä paitsi merkki on ihan suht edullinen!

Painogalluppiin Mulla on painoa tullu tähän mennessä 2kg.

Masuun ei mitään erikoista. Mulla oli taas ultra viime viikolla ja kaikki oli paremmin ku hyvin. Katottiin taas tosi tarkasti, ku meinaa olla vähän laiskan puoleinen tämä vaavi. Käyrääki ajettiin puolisen tuntia ja vaihteluväli oli jotain 50 luokkaa, eli tosi hyvä. Supistellu aika reilusti ja oli ne vähän tehonnukki, ko kohunsuu oli reilusti sormelle auki. Kanavaa kuitenki oli vielä. Ittiä täsä saa kattoa ku ettii syytä supisteluihin; oon tehny kaikkia kauan tekemättä olleita hommia nyt, ko mies on Saksassa. Pitäny saaha koko ajan puuhata jotain, ettei kerkeä niin ikävöimään.

On muuten ollu aika kiva huomata tämän miehen reissun aikana, että kuinka paljon sitä toisesta vielä tykkää, vaikka arki on aika kuluttavaa ku mie opiskelen, on ikuinen remontti, kaks uhmaikästä ja vauva tulossa. Ollaan oltu aivan ko hellustusaikoina, laitettu tekstiviestejäki jotaki 50 päivässä... :ashamed: Eli ikävä on, mutta tekkee hyvvää huomata, kuinka ihana se mies onkaan...

Mie varasin meille hotellihuoneen ens viikonlopuks. Otetaan lasten kanssa mies lentokentältä perjantaina kyytiin ja ajellaan keski-suomeen kaheksi yöksi. Ihana päästä levähtään ja keskittyyn lapsiin ja toisiimme arkisen aherruksen ulottumattommiin. Ja ku tuo ukko nyt lähteeki jo tiistaina takas sinne Saksaan, ko täällä on se lakko toimihenkilöillä, niin pittää ottaa kaikki irti niistä parista päivästä, mitä kerkeää kotona olemaan.

Tulipa taas sekalaista lätinää... Pitänee alkaa kattelemaan bb:tä, vaikka tämä tuotantokausi on kyllä pohjanoteeraus...

Apa ja Martti

eemmaa kyseli roskismaksuista. Täällä etelässä, ainaki meidän kunnassa jätemaksu menee tyhjennyksien ja roskiksen koon mukaan. Meillä tyhjennys joka toinen viikko ja roskiksen koko 240l, hinta kk muistaakseni 12e, kun astia on jätefirmalta vuokralla...

painoa an tänne tullut 4,5kg, mutta oli tuota ylimääräistä hiukan (10kg) jo alla, joten ei tarttis kovin tullakaan.

nukkuminen sujuu täällä vaihtelevasti, kyljellään puutuu ja kyljen kääntäminen tosi vaivaloista. Tuntee itsensä vanhaksi ja raihnaiseksi, kun puhisee ja ähkii, että saa itsensä käännettyä tai ylös sängystä.

kumartelu on kans hankalaa, ei oikein tiedä miten kumartelis, sivulle vai taakse kun ei eteen taivu :LOL: . Paras tapa on sit olla kyykyssä jalat levällään, tosi hienon näköistä, mut minkäs voit... :LOL:

nimiä kyseltiin ekaan ultraan mennessä johonki lappuun, mut mä en laittanut siihen mitään, kun ei ne niillä tiedoilla mitään tee. Ja jos joutuis hätäkasteenkin tekeen(mitä ei minun lapselle edes kirkkoon kuulumattomuuden vuoksi tehtäis) niin tarvii se kuitenkin kirkon paperihin sanoa uudelleen... Joten ihan turha kysymys minun mielestä. Uteliaita ovat vaan, jos niitä edes kukaan lukee koko paperita.

Luinpas tänään paikallisesta lehdestä, että lähikunnassa oli kastettu poika nimeltä Teddy Eelis Fabian Haltia. Kaikenlaisia nimiä sitä saa lapselleen antaa. :eek: anteeksi, jos joku tuollaista nimeä oli ajatellut omalle masuasukilleen...

Mutta häivyn höpisemästä...

Pinkeiju ja luupyllykeiju 31+1

Lumienkeli: Parhaimman (=laajimman ) Change-valikoiman löydät heidän omista liikkeistään! Laitan linkin, josta pääset katsomaan missä liikkeitä sijaitsee.

http://www.change.com/htm/stores-fi.asp

Katselin äsken neloselta Miss XXL-dokumentin. Eihän tässä ole mitään hätää painon kanssa :p Oli kiva seurata rehevien missien kilpailua, huomattavasti leppoisammalta tuntui kisafiilis kuin "normi"-missikisoissa. Mutta kaikella kunnioituksella (kauneushan on katsojan silmissä ), olen sitä mieltä että lihava/rehevä nainen voi olla todella upea ja kaunis ilmestys, mutta tuossa kyseisessä nelosen dokumentissä osa kilpailijoista oli ihan äijän näköisiä! En tajunnut mitä he kisassa teki?! No, kuten jo aiemmin sanoin: kauneus on katsojan silmissä :)

Jaaha, taidan mennä evästään suklaata :ashamed: Mies toi laivalta 3 suklaalevyä (niitä Fazerin paksuja tax free-levyjä ) ja totesi "ei niitä ole pakko syödä"! Eipä tosiaan... Mutta kun en saa mielen rauhaa ennen kuin oon syönyt ne! Eikä tee ees tiukkaa :p

Illan jatkoja :wave: Oho, oonpa muuten ollut ahkera kirjoittelija tänään!

-Nora-

Hula: meillä ainakin oli nimiehdotukset siinä sairaalan lapussa... :)

äitiliini75: tervetuloa lomailijoiden joukkoon. :D

Kävin myös sytyttämässä liinulille kynttilän. Edelleen toivottelen paljon voimia ja jaksamista. :hug:

Kengurumeininki: toivottavasti pikkuinen vielä malttaisi jonkin aikaa odotella ja pysyä masussa... :hug:

pi pa re: mulla on synnytystapa arvio lääkärineuvolassa joka on rv 36. Siellä sitten lääkäri päättää, onko tarvetta mennä äippäpolille vielä tarkempaan koko arvioon sun muuta. Toivottavasti ois, pääsis vielä kurkkaamaan ultralla mitä kaverille kuuluu. :D

Tevetuloa Minni. :wave:

Voi Maukkis... Koitas sinäkin nyt olla kaahaamatta. :D (pitääkin koputtaa puuta kun ite olen tähän mennessä ihan pystyasennossa pysynyt... kopkop)

Tuitsu: mulla on sellanen olo, ettei maha mihinkään näy, mutta eipä se vaatteisiinkaan tahdo enää mahtua... :whistle: Siis näin ihan vaan on sellanen olo et ihmiset tuijottaa et ompas lihava, vaikka kyllä peilistä katsottuna tuo ihan selkeesti vauvamahalle näyttää... :whistle: Ja omituista sekin, kun ei tee edes tiukkaa laittaa käsiä yhteen mahan takaa, kun esikoisesta se ei loppuvaiheessa enää onnistunut. ;) Tosin se ei vielä näillä viikoilla ollut, mut kuitenkin..

Täällä neiti meni herättämään miehen muumikirja kädessä. :D Onhan se aika jo herätä, kun me ollaan tytön kanssa oltu hereillä reilu tunti. ;)

Mies tosiaan loppuviikon lomalla (ja ens viikolla ma ja ti)... Nyt sitten pitäis alkaa touhuumaan muuttoa tosissaan, mut musta tuntuu ettei sinne pääse edes siivoamaan kun kaikki on kesken. :headwall: Anoppi aikoi pestä ikkunat joku kaks viikkoa sitten, ja on ne menossa pesemään tänään. :headwall: No, parempi tänään, sillä tänään mä haluan verhot ikkunoihin ja lattiat pestyä. Huomenna haetaan (tai viimeistään perjantaina) sohva, ja sitten onkin ainakin kaks päivää aikaa kantaa tavaraa. Todennäköisesti vaan kaksi, kun tänään illaksi haetaan muuttolaatikot... Mä niin suunnittelin, et lauantaille ei jäis vietäväksi kuin isot, mut taitaa jäädä laatikoitakin sinne... :/ Miks kukaan ei ymmärrä, miks mulla on kiire saada muutettua ja tavarat paikalleen? Mun äiti ja sisko taitaa olla ainoat, jotka ajattelee että kiire saattaa vielä tulla, kun muuton jälkeen mulla on vielä tekemättömiä koulutehtäviä ja sitten vauvan tavaroiden kuntoon laitto... :/

No, mutta nyt sitten äkkiä netistä kurkkimaan millaisen imurin haluan, jospa senkin kävisi tänään ostamassa. :D Pääsis sitten siivoamaan... :whistle:

Nyt en sitten tiedä koska seuraavaksi nettiin pääsen ja ehdin, on aika tiivis loppuviikko/alkuviikko tulossa... Ja koska sitten uuteen paikkaan saa netin toimimaan... Mut käyn ilmoittelemassa jotain itsestäni heti vaan kun koneelle pääsen. :)

:wave:

Shamandalie ja Torsti 33+2 :heart:

muoks. meni rv:t vaan viikolla liian vähäiseks... :whistle: :ashamed: :D

Heippa :wave:

Shamandalie: Juu täytyy yrittää pysyä maan pinnalla nyt tästä lähtien tai ainaki ettiä sellanen tuoli tai jatkos mikä on tarkotettu kiipeilyyn.. :)
Jaksamista sinne muuttopuuhiin ja muista ajatella myös itseäsi :wave:

Äsken tuossa ulkoiltiin tytön kanssa ja ohi sattui menemään hevonen ratsastajan kanssa ja sitä sitten ihmeteltiin tytön kans joka oli ihan ihmees. No he sit pysähtyivät juttusille ja päästiin vähä hevosta rapsuttelemaan ja voi mikä hinku tuli ratsaille.. Eipä tässä kauaa oo ku saa taas alkaa harrastamaan, varmaan odotan että jälkitarkastus on ohi ja jos kaikki ok niin saman tien palaan takas harrastuksen pariin kerran viikossa. Ja saa sit silloin isi oman aikansa lasten kanssa ja kokeilla vähä miltä se tuntuu pyörittää taloutta.. :whistle: Mua ainaki vähä jännittää tuo jaksaminen kun on kolme alle kouluikäistä. Rakkautta ja hellyyttä riittää jokaiselle varmasti mutta jää varmaan kodinhoito rappiolle ellen sit jokaista liikenevää sekuntia käytä tiskaamiseen yms. Eipä sitä toki voi tietää mutta ite oon kyl sellanen et tarvin sitä omaakin aikaa ja pienen hengähdyksen päivän aikana jossain välissä. Yleensä se on tälleen et tyttö menee päikkäreille ja mami tietokoneelle :D

Joo turhaa löpinää tuli taas harrastettua, voitte hypätä ton kohdan yli.

Tänään varmistin varahoitajan jos ei äitini jostain syystä sitten pääse kun lähdön hetki on. Tän hoitajan kans vaan on silleen että lapset pitää viedä hänelle mutta onnistuuhan sekin jos lähtö tulee muuna aikana kuin yöllä. Ja omat esteensä saattaa hänelläkin olla joten sitten on vielä anoppi viimeisenä vaihtoehtona, ja tietenkin oma pikkusiskoni joka voi poikaystävineen varmasti tulla hoitajaksi jos ei muuta löydy.
Tarttis kattoo taksin numero, synnärin numero yms jääkaapin oveen ja kirjoittaa tarkat hoitoohjeet lapsille että kaikki menis suurin piirtein samalla tavalla kuin muulloinkin. Oonkohan ihan idiootti ku tällasia mietin? Mites muut joilla on jo lapsia? Onko hoitokuviot yms jo valmiina?

Eilen poltti alamahaa taas aika rankasti, näköjään pikku hiljaa alkaa supistuksiin tulla tehoa, muuttuu sellasesta kiristymisen tunteesta ihan sellaisiksi "oikeiksi". Niitä ei onneksi vielä paljoa tuu mutta mielenkiinnolla odotan tulevaa lääkärin tarkistusta, onko kohdunsuulla tapahtunu jo pehmenemistä.

Joo lopetan tän oman navan kaivelun nyt ja toivottelen kaikille mukavaa keskiviikkoa :wave:

maukkis ja jorma 34+4

Muahtavaa: Meillä on onneksi kanssa saatu tuo esikoisen hoito järjestettyä... Mammala on tuossa 7 kilsan päässä sairaalan varrella ja mamma on aina kotona. Ei käy enää töissä, joten sinne saa kuulemma viedä niin yöllä kuin päivälläkin. Eli se asia on onneksi hyvin hoidossa... =) Mulla on nyt muutamana iltana kanssa alkanut tulemaan noita suppareita. Viime yönä nukkumaan käydessä niitä tuli aika paljonkin ja ne oli jo aika kivuliaita, koska piti ihan hengitelläkin niitten tahtiin... Eli saas nähdä mikä täällä kohdunsuun tilanne. =)

(.): Eilen sitten hain tytön hoidosta, niin hänen ranne ja käsi oli niin arkoina, ettei siihen saanut koskea. Kukaan päiväkodissa ei sanonut mitään. No, soitinpa sinne ja kyselin, että onkohan tyttö kaatunut tai tippunut jostain, kun kättään valittaa. Kukaan ei tiennyt mitään eikä ollut nähnytkään mitään. No, tyttö sitten itse kertoi, että oli tippunut ulkona telineiltä ja loukannut kätensä... :kieh: Sitten mehiläiseen lääkäriin ja täytyy nyt pari päivää katsoa ja lähete röntgeniin, jos kipu jatkuu. Voi olla kuulemma pieni murtuma... :( HARMITTAA VIETÄVÄSTI, ETTEI KUKAAN OSANNUT KERTOA MITÄ ON TAPAHTUNUT... No, toivotaan, ettei kädessä ole mitään murtumaa. Stressasin sitten sitä koko illan, niin varmaan osaksi se aiheutti niitä suppareitakin. ne oli kyllä aika kipeitä. en ollut muistanutkaan miltä ne tuntuu, mutta nyt alkoi palautumaan mieleen... :( Oletteko jo pakannut sairaalakassia valmiiksi? Mä en vielä ole koko asiaa oikein ehtinyt miettiäkään, mut tänä aamuna tuli sitäkin sitten mietittyä... Osaankohan enää edes pakata tavaroita mukaan. Turha ainakaan entisiä housuja ottaa matkaan. Viimeksi lähdettiin samoissa mammahousuissa missä olin saapunutkin... :LOL: Ei tänne kummoisempaa... Kovin on tuo pikkuinen ollut rauhallinen...

Riikkuli 33+3

Täällä kanssa yks joka kaipailee kovasti jo ratsaille! Oon ihan pienestä asti ratsastanu ja harmittaa kyllä nyt kun ei pääse. No heti tammikuussa rupeen hakeen uutta hoitoheppaa niin eiköhän sitä sitten taas pääse nauttimaan! :)

Aika kamala nimi toi Teddy...siis ihan oikeesti vanhemmat sais vähän miettiä minkä nimen sitä lapselleen antaa, ihan vakavasti. Ei ole kivaa tulla kiusatuks nimen takia. Eelis Fabian nyt menee vielä, varsinkin toi Eelis mutta että Teddy ja Haltia siihen viä lisäks niin ei mee kyllä mun ymmärrykseen! Noh, kukin tallaa tyylillään...

Onkos muilla alkanu vauva jo laskeutuun?? tai en mä tiedä onko se laskeutumista vai mitä, mutta mulla tuntuu välillä tosi ilkeesti, tai oikeestaan sattuu ihan tonne alas niinkun emättimeen,vissiin kohdun suulle. Ihan kun joku painais sinne. Suoistuksia ei samaan aikaan ton kivun kanssa tule ollenkaan.Eikä se kipu ole mahassa eikä häpyluun kohdalla vaan just sisällä ja luulisin että kohdun suulla. Neuvolassa tästä puhuin mutta eipä se siihen mitenkään reagoinu. Enpä tiedä sitten mistä on kyse.

Moikkelis mammat :wave: .

Alkuperäinen kirjoittaja suzyco:
Onkos muilla alkanu vauva jo laskeutuun?? tai en mä tiedä onko se laskeutumista vai mitä, mutta mulla tuntuu välillä tosi ilkeesti, tai oikeestaan sattuu ihan tonne alas niinkun emättimeen,vissiin kohdun suulle. Ihan kun joku painais sinne. Suoistuksia ei samaan aikaan ton kivun kanssa tule ollenkaan.Eikä se kipu ole mahassa eikä häpyluun kohdalla vaan just sisällä ja luulisin että kohdun suulla. Neuvolassa tästä puhuin mutta eipä se siihen mitenkään reagoinu. Enpä tiedä sitten mistä on kyse.
Mulla on kuluneen viikon aikana tuntunut sama ongelma, häpyluun tienoille jonnekin vihlaisee välillä todella kipeästi. Ipana on ollut kovin alhaalla jo monta viikkoa, ja tuntuu, että se tunkisi käsiään tai jotain tuonne alas, koska samaan aikaan tuntuu jalkojen räpellys palleassa. Parina päivänä taas olen tuntenut menkkamaista kipua vasemmalla alamahassa. Mitähän sekin meinaa.

Nukkumisongelma on tullut mullekin. Pari viimeistä viikkoa on mennyt tosi levottomasti nukkuen. Herään vessaan kerran tai pari yössä, hikoilen, näen painajaisia, pyörin ja hyörin ja uni on katkonaista. Perhevalmennuksessa mainittiin, että tuo on ihan normaalia, kun kroppa valmistautuu synnytyksen jälkeiseen aikaan ja yöheräämisiin vauvan kanssa. Mä kun olisin mielelläni nukkunut vielä kun voi :p .

Maha ei sinänsä haittaa nukkumista, edelleen selällään olo (ja vatsallaankin, hereillä ) sekä kylkiasento ovat yhtä mieluisia ja vasta viimeisen viikon aikana on sängystä nousuun tullut kömpelyyttä. Enää en pyörähdäkään ketterästi vastalihaksilla pystyyn sängystä.

Sama juttu on sukkien ja kenkien laiton kanssa, tai muuten kumartuessa. Täytyy jo hiukan miettiä, mitä kautta pääsisi helpoiten kurottamaan alas.

Painoa on tullut yhteensä 8 kiloa ja nyt on alkanut tuntua siltä, että pari kiloa siitä voi olla puhdasta läskiäkin. Mun "tyttömaha" on nimittäin nyt alkanut levitä sivuille, vaikkakin maha on edelleen aika kompaktin kokoinen. Navan kohdalla nahka on virunut sen verran, että luulen, että raskausarvet löytävät tiensä mun luo vielä ennen synnytystä. Niitä kun ei onneksi tähän mennessä ole tullut.

Supistelut kävellessä ovat hävinneet melkein kokonaan ja voin heittää koiran kanssa reippaita lenkkejä. Ongelma vaan on, että vessahätä tulee jo vartin kuluttua kotoa lähdöstä ja puolen tunnin kohdalla on jo pakko alkaa miettiä, missä olisi lähin vessa. Kävellessä vauva laskeutuu vatsassa muutenkin alemmas ja alkaa painaa rakkoa. Kiva sitten sännätä kotiin pelkän vessahädän vuoksi, vaikka tehoja muuten riittäisi paljon pidemmälle :kieh: .

Uusi ongelma on muuten reisien totaalinen jumiutuminen istumatyöstä ja jalkojen kankeus kävellessä. Lenkillä olen monesti huomannut, että etenkin oikea takareisi vetää välillä kramppiin ja samalla tulee supistus. Ts. jompi kumpi aiheutaa toisen. Tuntuu ihan karsealta laahata kramppaavaa jalkaa samalla kuin supistaa |O . Onko muilla ollut tällaista?

Sitten nykyisin mua alkaa heikottaa myös tosi herkästi ja seisaallaanolo tuntuu pahalta. Jalat tärisee ja tuntuu, että kohta tipahdan. Eilinen lenkki loppui lyhyeen, kun pelotti, ettei jalat enää kanna. En tosin ollut syönyt moneen tuntiin tai oikeastaan koko päivänä, joten todennäköisesti tärinä johtui verensokerista ja kireistä lihaksista.

Onko teistä kellään muulla nykyisin tosi vaikea kestää verensokerin heilahtelua? Mä kun olen huomannut, että jos vedän esim. karkkia tyhjään mahaan, niin entistä huonompi olo siitä vain seuraa. Ei mulla ennen ole tällaista ongelmaa ollut.

Kaikenlaista pikkuvaivaa siis olen mäkin joutunut kokemaan, vaikka olen mainostanut raskaana oloa niin helppona ja mukavana aikana :ashamed: .

Niin, ja nimiasiaa olemme pohtineet miehen kanssa kotona, mutta neuvolassa ei ole kysytty asiasta mitään. Pikkuhiljaa taidamme onneksi miehen kanssa päästä yhteisymmärrykseen sopivasta nimestä, siitä mitä mä alunperin ehdotin ;) .

Huomenna on mun viimeinen työpäivä!!! :D

tivoli 31+5

MOI!!!!!
Lueskelin juuri neuvolasta saatua vihkosta raskausviikoista. Just oltiin vast viikos 8 ja ootettiin ekaa ultraa ja varmistuis et kaikki olisi hyvin ja nyt ollaan jo viikossa 35!!!!! Ja vauvamme voi syntyä ihan koska vaan, kukakohan saa ensimmäisenä??? Tää raskausaika on mennyt tosi nopeesti. Tuun kyl kaipaamaan masujen potkuja =)
Onko teillä ollut maha kipeä ja kyljet? Mulla on pari päivää maha pistellyt ja kyljet ja selkä kipeä toivottavasti kaikki on hyvin. Potkut vain kovenevat päivä päivältä.

Täällä on kanssa tota heikotusta aika-ajoin. Jalat menee ihan maitohapoille vaikka ei ois kävelly kun korttelin ympäri tasasella maalla...ja sitten pyörryttääkin välillä. Siitä oon lääkärissä ja neuvolassa puhunu ja veri-, pissa kokeet otettu ja verenpaine mitattu ja kaikki ok.Hemoglobiini oli ainoo mikä oli alhanen, nyt syön rautaa.

Mulle tuli äsken ihan itku kun luin että mun kirjekaverini toinen kaksosista on kuollu.Hänellä piti olla laskettu aika kans joulukuussa, mutta joku idiootti ajo hänen päälleen autolla niin että auto töytäisi hänet kumoon,pari kylkiluuta murtu ja vauvat jouduttiin leikkaan, kaikki näytti olevan hyvin, kunnes nyt selvis että toinen vauvoista oli saanut liian kovan kolauksen ja jonkinlaisen pullistuman verisuoneen aivoissa ja se oli nyt sitten revenny ja pieni poika oli kuollu sunnuntaina. :'( :'( Joitakin päiviä hän kerkesi tässä maailmassa elämään ennen tätä. En voi edes kuvitella kuinka hirveeltä tuntuu menettää oma lapsi. Täytyy nyt toivoa että eloon jääneelle tytölle ei nyt ilmaannu mitään ja vanhemmat saisivat pitää edes hänet luonaan.

Tuitsu , Se painoarvio oli muistaakseni rv 29+6 ja sillon huideltiin keskikäyrän kohdalla ja himpun verran allekin.. Hassua sinänsä kun sf mitan mukaan hepun kasvu huitelee yläkäyrien yläpuolella..

Vitsi kun mä jo aattelin et pääsen koko raskauden läpi ilman närästystä kun ei tähän mennessä oo viä tullu, mutta eiköhän eilen alkanu närästään niin kovin että tuntu kun ois ollu maha ja kurkku tulessa!! |O Tänään käytiin sit hakeen rennietä apteekista.. helpottaa kyllä huomattavasti oloa.. Kun viime yönä jouduin rakentaan ankaran kasan peitoista ja tyynyistä et olis yläkroppa ylempänä, kun makuullaan tuntu et kaikki hapot valuu kurkkuun.. ei kivaa.. :(

Varmasti ollut kauheata menettää oma lapsensa.. :eek: Mä en pystyis kuvitellakaan mitään niin hirveetä.. Et jos pari päivää synnytyksen jälkeen kuolis pois.. huh.. :/

mulla oli taas viimeyönä toisen käden sormet ihan tunnottomat ja turrat. alkaa jo ihmetyttään että mitä tuo oikein on. Ja sit aamuyöstä alko ekaa kertaa supistelemaan silleen samallailla kun sillon ku alko synnytys, mutta vaan paljon lievempänä.. mutta ei niitä tullu ku tunnin ajan. alko taas kummasti synnytys pyöriin mielessä.
mauahtavaa , meillä on jo hoitokuviot mietitty.. sit ku lähtö tulee viedään lapset minun siskon luo hoitoon, oli päivä tai yö. sisko kun asuu lähimpänä sairaalaa ja on kotona kun on itsekkin raskaana ja äippälomalla.

sutzyco: Voi kun kamalasti on käynyt kirjekaverillesi. hui. tuli ihan viha sitä autoilijaa kohtaan kun on niin hurjastellu että toisen päälle ajanu. Mutta onneksi ei sentään molemmat vauvat kuollu.
Kysyit vauvan laskeutumisesta, minusta tuntuu kans että vauva on jo ihan tuolla alhaalla. tuntuu että painaa pissarakkoa ja koko alapäässä on semmonen paine.

eipä mulla tälläkertaa muuta.. hyvää päiväjatkoa kanssasisaret.

LIINULILLE syvimmät osanottoni :hug: .
En voi edes kuvitella miltä sinusta tuntuu, ei voi olla mitään kamalampaa kuin menettää oma lähimmäinen tuolla tavalla :'( kyyneleet tuli täälläkin kun luin sinun suru uutisesi.

Joku puhui käsien puutumisesta, mulla on nyt jonkin aikaa aina kun on herännyt niin kädet olleet ihan puutuneet vaikka en ole edes niiden päällä ollut. Nukkuminen täälläkin käy jo levottomaksi, selällään on hyvä olla vielä, mutta kyljillään ei pysty kauaa oleen kun on paikat ihan kipeenä.

Minä en tiedä yhtään miten päin tuolla mun massussa oleskellaan epäilen että persedellä tai sitten poikittain. Kun potkut tuntuvat tuonne todella todella alas.
Mihin teillä tuntuu potkut ja miten päin oleskellaan?

Hyi ku luin tuosta että miten oysissa hoidetaan hommat jos irtisanominen tapahtuu, niin laitoksessa ollaan korkeintaan 48 tuntia ja suurinosa yritetään lähettää kotiin heti kun vauva on maailmassa kuitenkin vuorokauden kuluessa, koskien myös ensisynnyttäjiä.
Pikkusen alko pelottaan tuon lukeminen kun minä haluan ainakin olla osastolla sen aikaa että nähdään että vauvalla on kaikki hyvin, koska ei sitä itse välttämättä huomaa kaikkea, esim. minä en olisi esikosta huomannut että hänellä on streptotartunta niin miten olisikaan käynyt jos olisimme lähteneet synnytyksen jälkeen kotiin :'(

No mutta ei auta kuin toivoa parasta, että mitään irtisanomisia ei tule, eihän niin voi antaa käydä oysissakin suljetaan lasten teho kokonaan.

Meillä on hoitokuviot ihan auki, riippuu paljon siitä milloin vauva aikoo syntyä jos laskettuna niin yritetään saada 300km päästä joku äkkiä tänne tai sitten pahimmassa tapauksessa joudun menemään yksin, toivottavasti näin ei käy.

Täällä on vähän semmonen fiilis että odotus junnaa vain paikallaan kun odottaa niin kovasti että saisi nyytin jo kainaloon, siihen on niin pitkä aika vielä vaikka ei siihen oikeasti edes ole, mutta kun tahtoo niin tahtoo.

Tämän päivän kalevasta tää juttu:

"Oulun yliopistollinen sairaala joutuu muuttamaan synnytyskäytäntöjään, jos Tehyn joukkoirtisanoutumiset toteutuvat.

Sairaalassa siirrytään niin sanottuun lyhytjälkihoitoiseen synnytykseen, jossa tuore äiti viettää synnytyksen jälkeen vauvoineen osastolla korkeintaan 48 tuntia.

Lyhimmillään kaksikko ohjataan kotiin kuuden tunnin osastolla olon jälkeen.

"Näin voidaan toimia myös ensisynnyttäjien kohdalla", Oysin synnytys- ja naistentautien klinikan ylilääkäri, professori Juha Tapanainen selittää.

Hänen mukaansa äiti tulee viettämään osastolla vauvoineen keskimäärin vuorokauden. Tällä hetkellä hoitoa tarjotaan keskimäärin 3--4 vuorokautta.

Naistentautien leikkausosastolta kaikki sairaanhoitajat ovat irtisanoutuneet ja näin ollen esimerkiksi keisarinleikkausten tekeminen saattaa olla todella ongelmallista", Tapanainen varoittaa.

"Jos joukkoirtisanoutumiset toteutuvat siinä laajuudessa, minun on vaikea kuvitella, että voimme turvata täysin riskittömän synnytyksen", hän myöntää.

Vuoden vaihteen jälkeen tarkoituksena oli tarjota lyhytjälkihoitoista synnytystä vain tietyille potilasryhmille, irtisanoutumistilanteessa sitä saavat kaikki äidit.

Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä joudutaan turvautumaan irtisanoutumistilanteessa myös muihin erittäin radikaaleihin toimenpiteisiin. Sairaanhoitopiirissä suljetaan osastoja ja supistetaan toimintoja kauttaaltaan.

Kiinni menevät esimerkiksi lasten tehohoito ja yksi aikuisten tehohoito-osasto."

suzyco: voi miten kammottava uutinen :( :snotty: :'( . Mä olen miettinyt ihan samaa, että mitenköhän sitä selviäisi, jos vauva kuolisi näin loppuvaiheessa :( .

Tietääkö kukaan, mitä äidille käy, jos vauva tosiaan kuolee ennen synnytystä, synnytyksessä tai heti sen jälkeen? Jääkö äiti äitiyslomalle, sairaslomalle vai palaa töihin? Mä mietiskelin eilen tuota asiaa, vaikka hirveää ajatellakin, että noin kävisi.

Minttuliina, mun vauvan potkut tuntuu useimmiten palleassa, eli ei epäilystäkään, etteikö raivotarjonnassa olisi. Välillä tietysti tuntuu mukellusta muuallakin, mutta aina se palaa samaan asentoon. Neuvolan täti koetti viimeksi käsillään, että pää tuntuu alhaalla, kroppa mun oikeassa kyljessä ja raajat vasemmalla kyljessä. Sain kokeilla sitä itsekin. Välillä pentu punkee itsensä niin ylös kuin pääsee, jolloin koko ylävatsa/pallean seutu pullistuu. Olen päätellyt, että typy on silloin sykkyrässä kohdun yläreunassa. Etenkin istuessani maha nousee vauvelin myötä ylemmäs ja taas kävellessä maha valahtaa alemmas (ja vauva painaa rakkoa...).

Lueskelin jostain, että käsien puutuminen on ihan yleistä raskausaikana. Mulla puutuu vain jalat.

Mulla ei ole mitään kaunista ajatusta tai sanottavaa lakkolaisia ja irtisanoutujia kohtaan :kieh: :kieh: :kieh: .

Asiasta tietävät!!! :attn:

Eli siis mulla tilanne tämä; Viikko sitten ultrassa kaikki oli oikein hyvin, vauva istuskeli, kohdunsuu ok ja kiinteä, kanava täysmittanen. Nyt on viiko supistellu tosi kovasti ja jämäkästi. Tänää sitten tarkastettiin tilanne, niin vauva kääntyny, laskeutunu ja pää kiinnittyny. Kohdunsuu pehmenny ja kanava hävinny miltein kokonaan. Onko muistikuvani oikea, että uudelleensynnyttäjän kohdalla tuo kanavan lähteminen on jo melko vahva merkki synnytykseen viitaten? Ku mie muistelisin, että vasta synnärillä kokonaan hävinny kanava ja vähän ennen h-hetkeä pää tiukasti kiinnittyny lähtökuoppiin. Sain heti huomiselle lääkäriajan, mutta mieaa hermo mennä miettiessä, että keskosenako tämä pieni nyt haluaa syntyä... Eli jos jollain vain on tietoa asiasta, niin kiitoksia kovasti!

Hei kaikille!

Kirjoitin eilen pitkästä pitkästä aikaa ja vieläpä pitkän tekstin ja sitten kaikki tietysti haihtui savuna ilmaan :kieh:

Mulla nyt viikkoja 34+ ja nyt alkaa toden teolla tuntua jäykältä ja tukalalta tää olo. Vähän yli viikko sitten oli vielä paljon helpompaa. Nyt supisteleekin aika usein, myös yöllä herään välillä ihan kunnon suppariin, joka vyöryy selästä vatsaa kohti. Saisi nyt muutaman viikon pikkuinen vielä pysyä masussa. Olisi niin monta asiaakin vielä, jotka pitäisi saada hoidettua ennen synnytystä. Mites te muut, paljonko jo supistelee ja onko muilla vielä näitä "vyörymissupistuksia", jotka enteilee synnytystä ihan tosissaan?

Eilen oli neuvola ja viikon päästä on lääkärineuvola. Sittenpähän tietää kohdunsuun tilanteen ja vauvan paino-arvion. Mulla on itsellä sellainen tunne, että tää on kaikkein isoin meidän vauvoista (siis tässä vaiheessa ainakin, tiedä sitten syntyessään, kun ei tiedä milloin syntyy :D

Neuvolassa mulla kaikki ihan ok, paitsi painoa on aina liikkaa, jos sitä 500 g pidetään kriteerinä. Mulla tullut kaikkiaan painoa jo 15 kg. Oli täällä muistaakseni joku muukin yhtä paisunut tapaus. Ei mulla silti turvotusta erityisesti ole, sormuksiakaan ei ole tarvinnut ottaa pois.

Voi että, kun alkaa jo oleen ulkona pimeetä ja aamulla sama juttu. No, kyllä se lumi ja yllättävän pian ilmestyvät jouluvalot saavat varmaan mielen pirteemmiksi. Toivottavasti tänä talvena tulisi kunnon lumitalvi. Hyvää vointia kaikille! (niin hyvää kuin mahdollista ;)

t. Polka ja pikkuinen 34+

Kuulostaa jo tosi toiminnalta sulla. :eek: Alkas ihan jännittään sun puolesta. Mulla ainaki kanava kokonaan kadonnu vast sit ku on jo tosi toimintaa jo tiedossa. Paljos sulla oli kohdunsuu auki?
Kai tuokin on niin yksilöllistä, voihan se pikkuinen pysyä kyydissä vielä mutta lepoon joudut varmaanki. Odottelen kuulumisiasi ja nyt lepoa vaan.. On se vauva kyl vielä niin pieni. :| :hug:

Polka: Tuolla jo kirjoittelinki et kun ovat supistukset muuttuneet sellasiksi oikeiksi. Et tuntuu jo joltain muultaki ku pinkeeltä ja kiristävältä vatsassa kun supistus tulee. Öisin en heräile supistuksiin, ainakaa vielä. Aiemmissakin raskauksissa sellaista on ollut vähän.

Painogallubbiin en oo muistanu osallistua ja saldo on 8kiloa joista aikalailla puolet ennen 20viikkoa ja puolet sen jälkeen. Lähtöpainoa täälläkin liikaa et ei ois haitannu vaik ois jääny tulematta kilot kokonaan. No mut ei onneksi ihan hirveet lukemat, itelleni laitoin ns. tavoitteen et max 15kiloa saa tulla turvotuksineen päivineen. Synnärille on jääny kummallakin aiemmalla kerralla 7-8kiloa, nyt vois jättää vähä enemmänki mut ne tuskin noit selkäläskejä haluaa irrottaa :kieh:

Jouluvaloista haaveilen jo ja laitankin ne ikkunaan jo marraskuulla, tuovat kivasti valoa pimeyteen, ja lunta polkan lailla toivon myös..

Taakse poistun.. :wave:

Heips!!

Kiitos rintsikka infosta!! Ei ollut meidän kaupungissa tuota liikettä mutta nyt täytyy sit koluta kaikki kaupat.. =) =)

Mulla ei nyt tällä tovia oo mitään hajua miten päin tuo ipana tuolla melskaa.. Minä tunnen liikkeitä missä milloinkin. -musta tuntuu etää polskii siellä poikittain.. :heart:

Kuulostaaa apa kyllä jo hurjalta! :eek: Toivotaan nyt että pikkuinen pysyy mukana vielä jonku viikon. Sanoit kyllä että asiasta jotain tietävät kommentoikaa.. :ashamed: enhän mää siitä mitään tiiä mut mölysinpä kuitennii jottai! :x :D

Yhteistyössä