Moikkelis mammat :wave: .
Alkuperäinen kirjoittaja suzyco:
Onkos muilla alkanu vauva jo laskeutuun?? tai en mä tiedä onko se laskeutumista vai mitä, mutta mulla tuntuu välillä tosi ilkeesti, tai oikeestaan sattuu ihan tonne alas niinkun emättimeen,vissiin kohdun suulle. Ihan kun joku painais sinne. Suoistuksia ei samaan aikaan ton kivun kanssa tule ollenkaan.Eikä se kipu ole mahassa eikä häpyluun kohdalla vaan just sisällä ja luulisin että kohdun suulla. Neuvolassa tästä puhuin mutta eipä se siihen mitenkään reagoinu. Enpä tiedä sitten mistä on kyse.
Mulla on kuluneen viikon aikana tuntunut sama ongelma, häpyluun tienoille jonnekin vihlaisee välillä todella kipeästi. Ipana on ollut kovin alhaalla jo monta viikkoa, ja tuntuu, että se tunkisi käsiään tai jotain tuonne alas, koska samaan aikaan tuntuu jalkojen räpellys palleassa. Parina päivänä taas olen tuntenut menkkamaista kipua vasemmalla alamahassa. Mitähän sekin meinaa.
Nukkumisongelma on tullut mullekin. Pari viimeistä viikkoa on mennyt tosi levottomasti nukkuen. Herään vessaan kerran tai pari yössä, hikoilen, näen painajaisia, pyörin ja hyörin ja uni on katkonaista. Perhevalmennuksessa mainittiin, että tuo on ihan normaalia, kun kroppa valmistautuu synnytyksen jälkeiseen aikaan ja yöheräämisiin vauvan kanssa. Mä kun olisin mielelläni nukkunut vielä kun voi
.
Maha ei sinänsä haittaa nukkumista, edelleen selällään olo (ja vatsallaankin, hereillä ) sekä kylkiasento ovat yhtä mieluisia ja vasta viimeisen viikon aikana on sängystä nousuun tullut kömpelyyttä. Enää en pyörähdäkään ketterästi vastalihaksilla pystyyn sängystä.
Sama juttu on sukkien ja kenkien laiton kanssa, tai muuten
kumartuessa. Täytyy jo hiukan miettiä, mitä kautta pääsisi helpoiten kurottamaan alas.
Painoa on tullut yhteensä 8 kiloa ja nyt on alkanut tuntua siltä, että pari kiloa siitä voi olla puhdasta läskiäkin. Mun "tyttömaha" on nimittäin nyt alkanut levitä sivuille, vaikkakin maha on edelleen aika kompaktin kokoinen. Navan kohdalla nahka on virunut sen verran, että luulen, että raskausarvet löytävät tiensä mun luo vielä ennen synnytystä. Niitä kun ei onneksi tähän mennessä ole tullut.
Supistelut kävellessä ovat hävinneet melkein kokonaan ja voin heittää koiran kanssa reippaita lenkkejä. Ongelma vaan on, että
vessahätä tulee jo vartin kuluttua kotoa lähdöstä ja puolen tunnin kohdalla on jo pakko alkaa miettiä, missä olisi lähin vessa. Kävellessä vauva laskeutuu vatsassa muutenkin alemmas ja alkaa painaa rakkoa. Kiva sitten sännätä kotiin pelkän vessahädän vuoksi, vaikka tehoja muuten riittäisi paljon pidemmälle :kieh: .
Uusi ongelma on muuten reisien totaalinen jumiutuminen istumatyöstä ja
jalkojen kankeus kävellessä. Lenkillä olen monesti huomannut, että etenkin oikea takareisi vetää välillä kramppiin ja samalla tulee supistus. Ts. jompi kumpi aiheutaa toisen. Tuntuu ihan karsealta laahata kramppaavaa jalkaa samalla kuin supistaa |O .
Onko muilla ollut tällaista?
Sitten nykyisin mua alkaa
heikottaa myös tosi herkästi ja seisaallaanolo tuntuu pahalta. Jalat tärisee ja tuntuu, että kohta tipahdan. Eilinen lenkki loppui lyhyeen, kun pelotti, ettei jalat enää kanna. En tosin ollut syönyt moneen tuntiin tai oikeastaan koko päivänä, joten todennäköisesti tärinä johtui verensokerista ja kireistä lihaksista.
Onko teistä kellään muulla nykyisin tosi vaikea kestää verensokerin heilahtelua? Mä kun olen huomannut, että jos vedän esim. karkkia tyhjään mahaan, niin entistä huonompi olo siitä vain seuraa. Ei mulla ennen ole tällaista ongelmaa ollut.
Kaikenlaista pikkuvaivaa siis olen mäkin joutunut kokemaan, vaikka olen mainostanut raskaana oloa niin helppona ja mukavana aikana :ashamed: .
Niin, ja nimiasiaa olemme pohtineet miehen kanssa kotona, mutta neuvolassa ei ole kysytty asiasta mitään. Pikkuhiljaa taidamme onneksi miehen kanssa päästä yhteisymmärrykseen sopivasta nimestä, siitä mitä mä alunperin ehdotin
.
Huomenna on mun viimeinen työpäivä!!!
tivoli 31+5