***JOULUN ODOTTAJAT*** Lokakuu

Kiitti Tk82 sokeri-infosta. Mä lähinnä pelkään siksi, kun tuntuu täällä olevan niin monenlaista raja-arvoa noille sokereille neuvolasta riippuen. Että mitä ne nyt siellä sairaalassa noudattaa. Mutta neuvolatäti kyllä sanoi, että nää mun arvot on just ne uusimmat mitkä sairaalasta saatu ja ei vielä joka paikassa käytössä. Sokerit on pysyneet nyt hyvin arvojen alapuolella, että siltä osin pitäis kaikki olla ok. Enkä kyllä usko mihinkään jätti vauvaan. Tai en halua uskoa. Pelottaa, jos joutuukin sektioon koon takia.

Ulpu23: kyllähän niitä imetysliivejä kehotetaan hankkimaan vasta synnytyksen jälkeen. Mutta mä oon hankkinut entisten lisäksi yhdet uudet jo nyt. Ei tulis mieleenkään alkaa ettiä liivejä synnytyksen jälkeen monestakin syystä. Mun kokoa ei tältä kylältä löydy, lähimmät jossain 80 km:n päässä. Onhan ne rinnat ihan turbo-kokoiset kun maito oikein nousee, mutta kyllä ne siitä tasoittui. Mä ite tykkäsin kaarituettomista liiveistä, koin ne kaarituet jotenkin hankaliksi käytössä. Ja yölläkin mukavampi nukkua ilman kaaritukia. Ite tilasin nyt uusimmat noi Carriwellin drop cup brat. Tuntui ihanilta päällä, mutta hieman on liian löpsöt mun utareille. Mutta varmaan yöliiveinä niitä pidänkin.

No joo eipä mulla muuta. Häpyluu meinaa ihan just räjähtää, mutta muuten suht ok olo. Toi häpyluu ei kestä yhtään rasitusta. Jouduin kaupan pihalla ottaa pari juoksuaskelta, kun kärryt lähti karkuun ja nyt on niin hankala kävellä. Aivastelut sun muutkin sattuu niin kauhiasti.

No tämä täältä tällä erää.

Mrs Nobody rv33
 
Neuvolakuulumisia heti alkuun :
32+1
paino: +650 yht. noin 13 kg :ashamed:
rr: 135/80
hemo: 105
sf: 29
rt
syke: 137

Rautakuurille jälleen viimeks oli 135 , mutta ihme kumma väsymys on hävinnyt tiehensä.
Sf-mitasta: Onko muilla pysyny koko ajan samalla käyrällä vai onko notkahduksia, mitä on sanottu jos on?Mulla ollu koko ajan yläkäyrällä, mutta nyt notkahti keskikäyrälle ja sama mittaajaa.

Täällä on ollut näitä naksuvia masuja jonkunverran, mullakin alkanu nyt naksuun maha ja neuvolassa kysyinkin että onko mitään käsitystä mitä mahassa silloin tapahtuu niin th sanoi että luultavasti ne on vauvan nivelet mitkä sielä naksuu, mutta toiselta palstalta sain toisenlaistakin infoa, että se naksunta kuuluisi siitä kun paikat alkaa valmistuun synnytykseen.

Imetys keskusteluun minäkin osallistun sen verran, että ne jotka haluavat imettää niin ei kannata tosiaan heti lannistua jos se ei onnistukaan tai jos ei maitoa tule.
Mulla alko tuleen maitoa vasta kun pääsin kotiin sairaalasta ja tyttö oli kaksviikkoa sairaalassa joten ekan viikon söi kokonaan pullosta ja toisen viikon ensin rinnasta ja sitten pullosta, kotiin kun päästiin niin söi vain rinnasta siihen puoleenvuoteen asti täysin ja osittain reilun vuoden ikäiseksi niin kauan, että oikea maitoa alko mennä.
Ja mulla oli neljä rintatulehdusta sinä aikana mikä on aivan hirveää joten kannattaa pitää rinnoista huolta varsinkin kun pakkasetkin tulee.
Ja tosiaan kenekään ei tarvitse imettää jos se tuntuu inhottavalta, minä taas olen niin laiska että en jaksais olla koko ajan pulloja pesemässä niinpä toivon että nytkin pääsen imettään ainakin sen puolivuotta.
Minusta imetys ei kuitenkaan ole niin hienoa kuin siitä puhutaan, kyllä mulla oli paljon hetkiä kuin olisin tehnyt paljon jotain muuta kuin imettäny, ehkä sen takia kun meidän neiti oli semmonen että aina kun kylään mentiin tai meille tuli vieraita niin emäntä saatto olla tunninkin tissillä. Mutta kyllähän siinä pääsee todella lähelle vauvaa ja on se imetys ihanaakin, mutta kuitenkin pääsääntöisesti se on vauvan ruokaa vain.
Meillä anoppi on vähän semmonen että tottakai äiti imettää ainakin puolivuotta ja se on vain luovuttamista jos ei imetä eli hänen mielestään ei voi käydä niin että maitoa ei vain tule.

Kauhee ku tuli pitkä sepustus.

Tänne on tullut uusia vaivoja mm. närästys mitä ei ole ikinä ollut ja levottomat jalat siis ihan jotain hirveetä, niinkuin ois lentoon lähössä.

Minttuliina ja kirppu 32+1
 
Nyt mieleeni hiipi kysymys, mitä aiotte varata itsellenne kotiutumisvaatteiksi? Onko olohousut poikaa, siis paremmat kuin farkut?? Vai pystyykö käyttää minkäänlaisia housuja? Hame kenties? Onko joku kotiutunut äitiysvaatteilla?

Entä marras-joulukuun vaihteessa syntyvälle vauvalle, otatteko talvihaalarin sairaalaan mukaan? Mitä sen alle? Entä täytyiskö varata sekä 56 että 62 senttiset vaatteet vauvalle mukaan, kun ei tiedä minkä kokoinen hän on...
 
Taas omaa napaa oikein urakalla:

Tänään oli sitten viimeinen lääkärineuvola, ja mielenkiintoinen päivä tästä tulikin. Hyvänä uutisena oli se, että vauva on tosiaan raivotarjonnassa, viimeksi oli vielä vähän epävarmaa. Mutta pulssia mitattaessa pulssi laski ajoittain 100 tuntumaan, ja lääkäri lähetti polille sydänkäyrälle. No, ei siellä sitten mitään ihmeempää, ihan nätti käyrä tuli, tiedä sitten miksi se pulssi neuvolassa laski noin alas.

Yllättävintä oli kuitenkin se, että kanavaa oli jäljellä noin 0,5 cm ja kohdunsuu auki sentin verran. Mitä tämä nyt ensisynnyttäjällä teidän mielestänne käytännössä tarkoittaa? Onko kellään kokemuksia. Viikkoja tosiaan 35+2. Lääkäri sanoi, että voipi olla jo kohta syntymässä, mutta polilla kätilö sanoi, että ei se mitään tarkoita, ja turha sitä on murehtia. Kukaan ei kuitenkaan kehottanut mitenkään hidastamaan tahtia tai lepäämään, joten parasta lienee unohtaa koko asia, ja jatkaa normaalia elämää. Mutta tosiaan kaikki tieto otetaan mielellään vastaan tähän asiaan liittyen.

Muuten arvot ihan hyvät, verenpaine taisi olla 112/64 ja painoa tullut neuvolan vaa'an mukaan yhteensä 8 kiloa, oman vaa'an mukaan 7 kiloa. Eli ilmeisesti ihan sopivasti. Hemoglobiinia ei mitattu, kun viimeksi oli vielä ihan hyvä.

Painoarviokin tehtiin. Ultran mukaan painoa olisi noin 2,4 kiloa, lääkäri oli sitä mieltä että vauva ei tunnu niin isolta, ja arvioi sen kooksi päältä tunnustelemalla 2 kiloa. En sitten tiedä kumpaa uskoa, mutta mitään jättiläistä ei kuitenkaan ole tulossa. Ja keskikäyrillä on menty koko ajan sf-mitan suhteen, paitsi lääkärit saavat aina pienemmän arvon kuin oma terkka (mittaavat jalat koukussa, kun terkka mittaa jalat alhaalla).

Landir 35+2
 
Mötkylä: Neuvon kyllä kotiutumaan niillä äitiyshousuilla, ei se masu katoa heti :) Tai mukavat löysät olohousut on hyvä vaihtoehto. Ja kyllä vauvalle menee ne 56cm vaatteet kotiutuessa. Meidän jäpikälle meni 50cm vaikka poika oli yli 4kg ja 55cm!
 
Heipat!

Tänne tuli hyviä uutisia labrasta, maksa-arvo oli normaali. Sappitestin tulosta sit ootellaan ens viikon loppuun asti. Mutta helpotti jo jännitys kummasti.

Landir: Ite oon aina uskonu enemmän käsin tehtyä painoarviota, ultralla tehynä perustuu "matematiikkaan" ja käsillä näppituntumaan ja tietämykseen.

Mötkylä: Kotiutumisvaatteista että mulla on ollu samat päällä ku lähtiessäkin, eli olohousut ja ihan joku mukava paita. Ja oon ajateluut nytkin toimia ihan samalla tavalla, ja ihan hyvin odotusvaatteissa voi kotiin suoriutua, se maha kun ei muutamas päiväs litisty muutenkaa. Ja sektio jos tehdään niin mammahousut on varmasti mukavemmat kuin farkut. Vanhoja farkkuja ei kannata ihan heti haaveilla jalkaansa, tai ei voi yleistää. Joillekkin onnellisille ne sopii saman tien.
:)
Niin ja vauvalle on varattuna 56cm kokoinen toppahaalari, body, puolipotkarit ja sellanen plyysinen (? )paita ja housut setti. Lisäksi kypärämyssy, lakki tumput ja töppöset.

Ulpulle vielä :Mulla on kahdet tommoset h&m:n halvat imetysliivit ja yhdet anttilan. Kaikki maksanu jotain 12 euroa eikä tosiaankaa mitkää tukevat mutta saavat kelvata. Aiemmilla kerroilla en moisia kapistuksia oo ostanu vaan ihan perusliiveillä oon pärjänny. Öisin tuli käytettyä jotain toppia joka kiristi sen verran että ei tissit ihan karkaile ja liivin suojuksien sijasta öisin käytin esim harsoa tms.

Joo eipä tänne ihmeempiä, näkemiin mammat :wave:
 
Tracy ilmoittautuu :wave:
En ole hirveästi päässyt kirjoittelemaan, kun töissä on harjoittelija seuraamassa selän takana. Kauheeta kun työ häiritsee aktiivista sosiaalista elämää, eikö...
Olen lueskellut (harjoittelijan käydessä vessassa ;) ) kyllä päivittäin, on ollut ihanaa kuulla että muilla on samoja "haasteita" tässä vaiheessa kuin mitä itselle on tullut vastaan! Mulla levottomat yöt on tulleet jäädäkseen, välillä onneksi pystyy nukkumaan 7-8 tuntia niin ei ole vielä tätä odottajaa pehmustettuun huoneeseen tarvinnut kärrätä. Paikallaan oleminen/istuminen työpäivän ajan alkaa olla tosi haastavaa, tekisi mieli olla pienessä liikkeessä koko ajan. Alkaa äitiysloma kyllä kreivin aikaan - enää pari päivää töitä jäljellä huh.

Joku raportoi pari päivää sitten että häpyluussa/kohdunsuulla tuntuu kuin pieniä sähköiskuja - kiitos :hug: Olisin muuten huolestunut, viikonloppuna tuli ensimmäiset "säkärit" niin että otin pöydän kulmasta kiinni ja taisin ähkäistä ja mies vähän säikähti että mitä nyt - sitä jatkui hetken ja piti vaan hengitellä ja odotella että menevät ohi. Ja nyt pari päivää on tullut supistuksia - se on maailman oudoin tunne, kun masu jumppaa itsekseen! Selvästikin synnytystä kohden tässä mennään, jännää :heart:

Muuten olen oikea vikan kolmanneksen oppikirjaesimerkki - mikään muu kuin pikkuisen liikkeet ja oma napa ei kiinnosta, olen tosi hajamielinen ja kömpelö ja tunteikas. Välillä tuntuu että olen surkea siili ja välillä touhukas pikku murmeli, ja joskus meinaan pakahtua onnellisuudesta ja välillä taas raivoan jostain ihan pienestä :ashamed:

Neuvolassa kaikki ollut hyvin, siltä osin ei raportoitavaa. Haikaranpesässä käytiin tutustumassa viime viikolla - ihana paikka. olisin voinut saman tien jäädä sinne :heart:

Tracy + Pikku 33+4 (ehkä)
 
On vähän mieli alamaissa, nii en jaksa kauhiasti kirjotella, mutta pieni tilannepäivitys. Tännään oli lääkärin kontrolli ja uutiset ei ollukkaan niin hyviä, mitä kätilön eilinen tutkimus anto olettaa. Kanava on neljässä päivässä jotakuinki puolittunu ja jäljellä olevasta kanavasta jotaki yks kolmasosa on auki sisältäpäin. Vauva laskeutunu niin alas, että puskee koko ajan päätä aukinaiseen kanavaan. Määräs minut täyellisseen vuodeleppoon. Toivoa pittää kuulemma kovasti, että päässään ens tiistain kontrolliin asti. Päivä kerrallaa etteenpäin... Sen eilisen kätilön tutkimuksen perusteella uskalsi mieski lähteä Saksaan, mikä nyt sitte osottautuki täyelliseks vikatikiks. En saa hoitaa lapsia edes iltoja joten ne on nyt ympäri maailmaa mummojen yms hoiossa. Miehen kans saatiin just hetki puhua puhelimessa ja sovittiin takarajaks maanantai sen kottiintulolle. Alunperinhän piti tulla vasta 15. päivä. Ja tietenki, jos jotaki tapahtuu, niin tullee heti ekalla mahollisella lennolla. Anoppi tullee huomenna tänne puunaamaan talon ja pesseen vauvan vaatteet lipastoon. Pittää vissii sitten kertoa sille, kumpi on tulossa, ettei turhaan pese "väärän" sukupuolen vaatteita.

Sekavat on tuntemukset eikä oikein tiä mitä ajattelis... Tipahettiin kyllä aika korkealta, ko eilen kätilö sano, että oikein hyvin asiat eikä ennää ole mittään hättää... Kerkes jo helpottaa ja sitte veettiinki taas matto jalkojen alta... Päivä kerrallaan. Yks päivä vattassa vastaa kolmea päivää teholla/keskolassa, eli aika tärkeä on vauvalle jokanen hetki, minkä saa vattassa vielä olla...

Apa ja Martti 31+1
 
Heipsan!

Tänään viimeinen lääkärineuvola, ainakin ellei mitään erityistä ilmaannu. Landirin kanssa meillä on ihan samat viikot ja sinullakin oli näköjään tänään neuvola!

Landirilla oli jo tapahtunut kohdunsuulla paljonkin. Itse odotan kolmatta ja kohdunkaula oli lyhentynyt vasta sentin. Kohdunsuu oli täysin kiinni ja kiinteä. Minulla on ollut jonkinverran suppareita ja kun tuota meidän 4-vuotiasta aika paljon kuskaan pyörän takana, niin olisin voinut luulla, että enemmänkin olisi jo tapahtunut. Se olisi vain hyvä, että paikat kypsyisivät pikkuhiljaa eikä vasta yhteen kyytiin rytinällä...

No, mulla siis tänään 35+2 ja vauvan painoarvio nyt n. 2600. Lääkäri sanoi, että laskettuun aikaan mennessä painoa tulee vähintään 400 g lisää, mutta mitä nyt itse on noita kirjoja ym. lukenut, niin niissä sanotaan, että painoa voi tulla tästä eteenpäin n. 200 g viikossa ja jos tämä meidän kolmonen syntyy laskettuna aikana, niin silloin paino olisi n. 3500 g. No, sittenpä sen näkee.. Kaikki oli neuvolassa ihan ok. Vauva liikkuu kovasti, monitorilta näkyi hienosti, miten se harjoitteli hengittämistä: rintakehä kohoili ihan kunnolla. Lääkäri sanoi vauvan olevan sopusuhtainen ja "hyvännäköinen vauva". Ihan hyvä mieli jäi käynnistä. Toisaalta vähän arveluttaa, että olisiko paikkojen pitänyt olla jo vähän kypsemmät tässä raskauden vaiheessa??? Maalailen tässä mielessäni kivulista synnytystä...ei saisi.

Apa: Virtuaalihalaus sinulle :hug: , toivottavasti sekin vähän lohduttaisi. Kyllä oli varmasti entistä masentavampaa, kun ensin annettiin hyviä uutisia ja melkein heti ne muutettiin huonoiksi. Missä vaiheessa edelliset lapsesi laskeutuivat? Mulla toinen lapsi laskeutui jo aikaisin, tarkkaa ajankohtaa en muista, mutta tämä kolmas ei ole vielä laskeutunut. Toivotaan, että vauvasi jaksaisi vielä jonkin aikaa odotella.

Polka + pikkuinen 35+
 
Polka meillähän menee jotenkin huvittavan samalla tahdilla nämä tarkastukset. No, sinulla olisi voinut olla vähän enemmän tapahtunut, minulla vähän vähemmän. Aikamoisena yllätyksenä tosiaan tuli tuo lääkärin tuomio, kun en ollut edes supistuksia tunnistanut. Mutta sitten taas noita vihlaisuja kohdunsuullahan meillä molemmilla oli jo ollut.

Nyt olen sitten noita supistuksia yrittänyt kuunnella, kun lääkäri sanoi, että luultavimmin niitä on tosiaan ollut, en vaan niitä tunnista. Tässäkin valvotti (huom, kellonaika :| ) vatsakipu tunnin verran. Tuntuu vähän samalta kuin jos olisi vatsa sekaisin, välillä itseasiassa olen mennyt vessaan asian takia, mutta ei sieltä useimmiten mitään tule, paitsi ilmaa :LOL: Anteeksi juttujeni taso, kaksi tuntia unta takana... Mutta jos tosiaan levätessä tulee vatsa kipeäksi, siis sellaista kunnon nipistelyä, ja sitten ehkä tunnetta että olisi vatsa sekaisin, niin voiko kyseessä olla supistelu? Olen vaan ajatellut että vauva painaa suolistoa, tuollaista on jatkunut silloin tällöin ehkä pari-kolme viikkoa. Lisäksi nyt lähiaikoina on välillä alaselkää särkenyt levätessä vähän polttelumaisesti. Tuon selkäsärynkin olen pistänyt sen piikkiin, että se nyt vaan kuuluu raskauteen.

Mutta kertokaa siis viisaammat, onko kyseessä supistelut ja jos on, niin pitäisikö näillä viikoilla olla huolissaan. Kaikki muut tuntuvat tietävän mitä supistukset ovat, tunnen itseni ihanan tyhmäksi :ashamed:

Niin, ja apalle tosiaan jaksamista ja toivotaan, että vauva pysyy mahdollisimman pitkään vielä mukana.

Landir
 
Landir kyllä nuo minun mielestä valmistelevilta supistuksilta kuulostavat. Eli sellaisilta, jotka pikkuhiljaa kypsyttävät tilannetta. Sinulla nyt kuitenkin on onneksi tuo erittäin tärkeä 35 viikon raja saavutettavana, eli ei tarvitse olla huolissaan =) Meinasin kommentoida paljonkin, mutta enpä taidakaan jaksaa. Mielialat vaihtelee yhtäkkiä suhteellisen normaalista aivan toivottomaan...

Apa ja Martti 31+2
 
Landir: Mulla oli kahdesta ekasta muksusta maha sekaisin juuri ennen kuin lapset syntyivät. Olen kuullut monen muunkin "luulevan", että alkaa joku ripuli, mutta vauva tekeekin jo tuloaan. Sinulla on tainnut olla pitemmän aikaa jo tuota, joten ei vauva varmaan ihan vielä ole syntymässä, mutta luulisin, että tuo yöllinen vessahätä ja myös alaselän särky avaavat paikkoja. Mulla oikeat synnytyssupistukset (ja jonkin verran jo aiemmin) ovat olleet sellaisia, että supistus "vyöryy" selkäpuolelta mahapuolelle. Mulla on tässä raskaudessa ollut muutaman kerran noita ja kerran olen sellaiseen herännytkin, mutta tosiaan eilisessä lääkärineuvolassa kohdunsuulla ei ollut vielä tapahtunut juuri mitään.

Tänään on ollut kauheasti kaikkea puuhaa ja myös näitä vatsan kovettumisia on ollut aika paljon, ihan kivuttomia. Sain jo yhdet joululahjatkin ostettua molemmille lapsille. Kunhan saan tän huushollin tässä muutaman päivän aikana jonkinlaiseen kuosiin, laitan vauvan vaatteet kuntoon ja sitten haaveilen vielä, että ehtisin tehdä esim. jouluksi laatikoita ym. pakkaseen. Tuntuu tekemistä riittävän kovasti ennen vauvan syntymää. Ja siihen päälle vielä meidän 4-vuotiaan hoito ja ekaluokkalaisen tietysti kanssa, kotiutuu neljänä päivänä viikossa jo klo 12 jälkeen. Juu, ja aikas iso projekti tästä listasta vielä unohtui elikäs meidän tulevan talon suunnittelu. Ensi kesänä aletaan rakentaa...

polka + pikkuinen rv 35+











 

Yhteistyössä