***JOULUN ODOTTAJAT*** Lokakuu

Liinuli: Voi herranen aika! kauhea järkytys! :'( Otan osaa suruusi ja lähetän paljon paljon voimia... kamala olo kun ei löydy sanoja ja en osaa edes kuvitella kuinka pahalta susta tuntuu... Ihan hirveetä. Oon ihan järkyttyny. :| :( On se niin kamalaa kun parhaassa iässä oleva ihminen noin vaan kuolee...ei siihen osaa varautua yhtään. Toivottavasti sulla on sukua ja ystäviä tukena ja apuna ja tietysti me kaikki ollaan täälä palstalla sua tukemassa parhaamme mukaan! :hug:

Tosta Tehyn jutusta olen täysin samaa mieltä Sätseenin kanssa! Ketuttaa tollanen että ruvetaan leikkimään viattomien hengellä perhana vieköön! Niillä sentään tulee palkka joka kuukausi, niillä on elämän perus asiat hyvin, on työ paikka,koti,ruokaa ym... ja itse ovat ammattinsa päättäneet. Sitten voidaan ruveta vaatiin tollasia sairaita korotuksia sairain keinoin. Sairaita ihmisiä saattaa kuolla ja ne oisivat ehkä selviytyneet jos olisivat saaneet hoitoa ja mitäs sitten jos joku synnyttäjä tai vauva kuolee sentakia kun ei oo ketään hoitamassa tai matka synnytyssairaalaan on liian pitkä?? Mikään ei korvaa rakkaan ihmisen henkeä ja tuskin tehyltä edes mitään muuta korvausta saisikaan kun voi,voi ja lämmintä kättä. Ne varmaan sitten myös mielellään maksavat ihmisten matka kustannutkset jos joutuu meneen sairaalaan satoja kilometrejä kun lähimpään ei pääse ja omaiselle sitten majotus kustannukset kanssa. On sitä muitakin matala palkkasia aloja, hoitajilla on siihen verrattuna hyvä palkka. Mieluummin mä sen palkankorotuksen palomiehille ja poliiseille maksasin kun hoitajille...
 
liinulille lämmin osanotto miehesi pois menon johdosta! :hug: :hug: :hug: :'( :'( :'( muuhun ei sanat riitä :'(

Antaa kyynelten tulla, antaa sydäntä pakottaa, antaa ajatusten sattua. Kun suru on kohdannut, lamaannuttanut, mykistänyt. Kyyneleet pesevät, itku hoitaa. Sydän aina tuntee ja ajatukset tekevät surutyötä. Surutyö on hyvästijättöä ja luopumista. Luopumista siitä, mitä emme koskaan omistaneet, vaan saimme pitää määräajan lahjana.

käy vaan purkaan oloa tänne jos se sinua helpottaa!haluamme olla sinua tukemassa ja lohduttamassa jos vaan taitomme siihen riittää! :hug:
 
Tivoli, kiva kun kävit ilmottautumassa. Mulla oli eilen vähän samanlainen päivä kun sulla. Kävin viettämässä kivan päivän yksin kaupungilla pyörien, kampaajalla ja kaupoilla, (oli Hairstoressa muuten ihan huippuhyvä kampaaja olen ihan mega tyytyväinen)!! Piristi kummasti fiiliksiä kun sai jotain uutta ilmettä tähän kuontaloon. :)
Tytöt jäi siksi aikaa kotiin viettämään elokuva päivää, ja olivat ihan täpinöissään kun saivat kutsua ensimmäisen kaverin "elokuviin".
Me ollaan saatu rakennettua hiljattain alakerran varastotiloihin leffateatteri, tai mun mies on rakentanut mä olen lähinnä seurannut vierestä ja ollu makutuomarina, ja kauhistellut vehkeiden tekemää lovea lompakossamme, nooh se on miehen pitkäaikainen haave, ja silloin kun taloa rakennettiin tilat tehtiin tarkoituksella sitä varten.

Mä olin kans muuten perjantaina neuvolassa, painoa tullu vajaat 10kg
(61kg->70kg) ei paha! Sf- mitta mulla oli 29,5. Kayrällä mennään.
Vanhoja neuvolakortteja tyttöjen raskauksista katseltuna ihan täsmälleen samoilla linjoilla mennään.
Sillonhan mulle arvioitiin vauvan syntymäpäinoksi pienen sf-mitan takia jotain 2.5kg ja ja molemmat syntyi melkein neljäkiloisina!

Kivaa sunnuntaita kaikille porsche ja hevityttö 33+5
 
Mulla on ihan vetämätön olo, edes tiskata en jaksanut vaikka ei tuolla onneksi montaa astiaa olekaan. Et sinänsä haittaa vaikka sinne jäikin... :) Nyt odottelen että neiti nukahtaa (onneks on jo siinä ja siinä ;)) ja menen sitten itekin nukkumaan hetkeksi. Mies lähti taas uuteen paikkaan maalaamaan, niin ollaan ihan tytöissä kotona. :) Onneksi tänään tulee maalaamiset ainakin jo valmiiksi, kun mies sai sinne seurakseen isänsä ja veljensä. Eihän siellä enää ollutkaan kuin keittiön seinän paikkamaalaus ja väliovien maalaus sekä ovi- ja jalkalistojen paikalle laittaminen. Eiköhän se tänään valmiksi tule, jos vaan listat on ehjiä ja silleen. :) Mut se ei sitten ole iso homma myöhemminkään niitä listoja kiinni laittaa, jos niikseen on. :) Keskiviikkona sitten sinne siivoamaan lattiat ja jos vaan jaksan niin pesen ikkunat. Verhot ajattelin silloin saada jo ikkunaan, samoin kuin mahdollisesti jotain tavaraakin. Jee. :D Ja muuttolaatikot ois tarkoitus hakea sitten keskiviikkona tai viimeistään torstaina. Onneksi sitten isäntä on lomalla loppu viikon ja seuraavan viikon alun, niin saadaan sitten hyvälle mallille kämppä nopeasti. :)

eipä tänne kummempia, iltapäivällä mennään appiukon synttäreille, ja anoppi on luvannut laittaa ruoan. Ei tarvii tänään sitäkään tehdä, eikä tuu tiskiäkään lisää... ;)

Sunnuntain jatkoa kaikille. :wave:

Shamandalie ja Torsti 32+6 :heart:
 
Liinulille voimia!!!

Tuohon synnytysmatkaan haluaisin kommentoida sen verran että onhan se totta että siellä etelämmässä nyt saattavat synnytysmatkat pidentyä sen takia että joissain sairaaloissa suljetaan osastoja tai ei ole tarpeeksi väkeä. Ja siitä toki tulee kustannuksia kun joutuu ajamaan ja mahdollisesti yöpymään muualla kuin kotona odotellessa. Ja sehän ei ole kenellekään toivottavaa eikä suotavaa. Mutta tässä asiassa on nyt suuri epäkohta huolimatta siitä onko Tehy vaatimassa palkankorotuksia tai ei. Ei pidä unohtaa että täällä Lapissa on hyvin paljon äitejä, äideiksi haluavia, riskiraskauksia jne. todella pitkien matkojen päässä sairaalasta/synnäristä. Pahimmillaan 600km. Okei, onhan sekin oma valinta jos muuttaa tänne kauas kaikesta ja onhan sitä monesti sanottukin kun Lapissa asuvien tilanteesta puhutaan että muuttakaa Helsinkiin, ihan kuin se ratkaisisi kaiken. Itse aion lähteä täältä ajoissa ennen (jos ei tule yllätyksiä) synnytystä Rovaniemelle sukulaisen luokse mutta kaikilla ei ole tätä mahdollisuutta jolloin joutuu itse kustantamaan esim. potilashotellin maksut. No miten sitten jos on riski ennen aikaiseen synnytykseen ja lääkäri kirjoittaa todistuksen siitä ja sanoo että on todellakin hyvin suotavaa hankkiutua lähemmäs sairaalaa odottelemaan. Kukas sitten maksaa? No odottaja itse. Kelasta on sanottu että kela korvaa yöpymiskustannuksia jos on lääkärintodistus mutta kuinkas ollakaan, ei korvaakaan. Ja tätä on sattunut todella monelle täällä. Lääk.todistuksella pitäisi saada se yöpymiskorvaus mutta ei heru, kelan tädithän ovat oikeat ihmiset päättämään milloin on tarvetta olla lähempänä sairaalaa... Korvaavat sitten ne päivät jotka menevät yli lasketun ajan jos niin hyvin käy että synnytys ei alakaan ennenaikaisesti. Täällä yritetään kovasti saada näihin epäkohtiin muutosta mutta saa nähdä. Ainakin valituskirjeiden määrä kelaan on valtava.

Ohessa vielä linkki jonka löysin http://www.sannolin.com/

Tulipa vuodatus mutta halusin vaan nostaa asian esille kun kaikki ei ole kuitenkaan niistä hoitajien palkoista kiinni. Ja koskee ne irtisanoutumisuhat Lapin keskussairaalaakin että saa nähdä josko sitä pitää lähteä vielä etelämmäs synnyttämään...
 
heipsan mammat!
tracy mulle neuvola tätsy antoi viime käynnillä varmaan sen saman lapun masennuksesta täytettäväksi ja sanoi että ihan normi käytäntö kysellä odottajalta noita asioita.
landir kyllä mua hirvittää että mahtuuko syntymään. vielä kun vauva on perätilassa ja kovasti odotan että kääntyis itse ettei tarttis kääntää. meillä neuvolan lääkäri päättää sillä vikalla lääkäri käynnillä (n rv36) et laittaako lähetteen synnärille synnytystapa-arvioon. mä nyt luultavasti sinne meen. onneksi.

liinuli :'( :hug: täällä kans voidaan pahoin sun kanssa. itkin kun luin noi sun viestit. kamalaa miten elämä riepottelee. onko se teidän tyttö ollu ihan ok sen tapahtuman jälkeen? voimia!
 
Hei!
Liinuli, haleja vielä lisää. Tuntuu tosi surulliselta.

Meil ei kysytty siin lapussa, joka menee sairaalaan, mitään nimiä. Onks kaikilla muilla kysytty? Pisti vaan silmään, kun niist oli täällä puhetta.

Viikonloppu mennyt opinnäytetyön parissa ja alaselkä hiukka jumissa tosta koneelle istumisesta.

Onks kellään ollut käsien puutumista aamulla herätetessä siis pelkkien kämmenien? Mulla on nyt parina aamuna ollut sormet ja kämmenet puuduksissa, kun oon herännyt.

Illan jatkoja kaikille!
 
(.) kävin neuvolassa viime viikolla ja tässäpä noita lukemia
paino +1000g/vk (mutta en saanu edes "valituksia" kun edellisellä kerralla oli vaan +50g/vk)
rr 120/80
kohdun pohjan korkeus 30
tarjonta rt
sydänäänet + jotain vähä yli 140
liikkeet ++

alkuviikosta oli sokerirasitus ja tulos oli 4,9; 7,8 ja 5,1 eli kaikki arvot ihan hyviä ja ei aiheuta mitää tarkempia juttuja onneksi:)

ja synnytys sairaalaaksi valittin sitte kuitenkin oulaskankaan tiukan mietinnän jälkeen, vaikka mulle jäi kuitenkin itelle ne oys:in paperit että jos jostain syystä kuitenkin sinne menen niin annan mennessä ne paprut...

perjantaina oli sitten viimenen työpäivä :saint: nyt on syysloma ja "hiihtoloma" ja pari "muutenvaanvuosiloma"-päivää ja sitte alkaakin jo äippäloma ;)

mitähän kaikkea olen aikonut kommentoida :O dementia iskee aika ajoin
ainakin jaajepoo:lle onnittelut uuteen kotiin...

ja kukas se olikaan "pahoillaan" saikulle joutumisesta ... ite oli edellisestä raskaudesta viikosta 32 asti kun oli paikat auki 2 cm ja sain kuitenkin puhuttua itteni kotiin makaamaan, mutta oli tosi tarkat ohjeet että edes istua ei olis saanu kun vauvanpää painoi kohdunsuulle ja oli vaarassa että aukeaa lisää... ohje oli että vaan maata kyljellään ei edes selällään :LOL:

 
Jep, sain sillon tosiaan oys:in ja oulaskankaan molempien laput kun sitä jappasin kumpaan menen niin molemmissa kysyttiin hätäkasteen varalta nimi ehdotus :whistle:

ja täällä on kans välillä aamusin sellasta tikkuilua käsissä kun herää ja tuntuu ettei mitään tuntoa ole :p
 
vkoloppu hurahti mukavasti.nyt kun saanu nukkua usiamman yön paremmin on taas mieliki virkeempi =) käytiin la koko sakilla varraan 4v pojalle ja miehelle silmälasit ja lopuksi käytiin hessissä syömässä.
lupasin tytöille että käytän niitä syysloman aikana uimassa uimahallissa.tännään ois sitte illalla tarkotus käyttää jos mamma uikkarit mahtuu päälle :ashamed: mies aiko sitte poikien kans puuhastella jotaki "mieste juttuja". torstaina lähtää sitte miehen kans kahestaan käymään ikealla ostoksilla...sieltä sitte ois tarkotus puoli ikeaa tuua matkassa =) :whistle: no ei nyt ihan mutta vaatekaappi tai 2 ja 2 sänkyä pojille...joku lipasto/senkki jos vaan löytyy semmonen soppeli olokkariin.hoitoalusta ja sängyaluslaatikoita...saas sitte nähä mitä löyetään B) pukin konttiin aateltiin kattua kamppeita.siinä lähellä suht halpa lelukauppa ni jos sieltä sitte löytäs B)
mut masukilleppa ei mittää uutta.välillä tuntuu että alapää turrana mut levolla yleensä hellittäny.
liinulillevielä kovasti voimia toivottelen! :hug:
joko muutitta takaisin kotia?
 
Liinulille osannottoni :hug:

Lauantaiaamu tuli vietyttyä TAYS;in synnytysvastaanotossa, kun kutinat jalkapohjissa ja kämmenissä oli yöllä sitä luokkaa ettei pystynyt mitenkäänpäin olemaan levossa. Minulla siis raskaushepatoosi puhkeamassa, niinkuin kahdessa edellisessäkin raskaudessa. Varsinaista lääkitystä en vielä saanut kun sappiarvot valmistuvat vasta tänään tai huomenna. Lääkäri teki sisätutkimuksen ja paikat olivat väljästi sormelle auki, mutta kanava oli vielä lähes täydellinen. Nyt täytyy kuulemma ottaa levon kannalta kaksi seuraavaa viikkoa, sitten kun rv34 ylittyy niin ei kuulemma enää estellä jos lähtee syntymään. Helppoa tuo lepääminen ei kyllä ole kun on nuo kaksi pientä kotona. Vähän kyllä huolettaa, mutta yritetään päästä taas sinne rv37 asti jolloin luultavasti käynnistävät tuon hepatoosin takia.

Hepatoosi on muuten vakava asia. Äidille vaaraton mutta kutinat vievät järjen. Mikä pahinta niin kohtukuoleman vaara kasvaa. Joten olkaa helposti yhteydessä neuvolaan jos teillä on sellaista jatkuvaa kutinaa mikä ei rasvauksella tokene.
 
Moikka!

Kengurumeininki: Toivottavasti tuo sinun kutina lakkaa. Onneksi suomessa on toistaiseksi ainakin terveydenhuolto kohdillaan, niin kaikkeen osataan varautua ja hommat osataan hoitaa...

(.) : Luulin jo lauantaina, että pikkuinen olis kääntynyt perätilaan, kun tuntui nuo liikkeet ihan omituisille. No, onneksi eilen oli taas normaalit möyryämiset ja pylly tuntui tuossa ylävatsalla, joten varmaan säikähdyksellä selvittiin, toivottavasti. =) Eilen olin kävelyllä ihan yksikseni illalla. Oli niin ihana kävellä tuolla raittiissa ulkoilmassa ja antaa ajatusten vaan lentää. Taidan ottaa tavaksi tuo kävelyn iltaisin, kun lääkäri kuitenkin suositteli hiukan liikkumaan, vaikka kipeetä tekisikin. Ihmeen hyvä olo oli illalla. Tietenkään en ole itseäni joutunut rasittamaan samalla tavalla kuin töissä, joten tuo kävely voi olla ihan hyvästäkin. Ja on se mun kävely kuitenkin niin rauhallista, että muita lenkillä kävijöitä varmaan naurattaa mun lyllerrys... :LOL: Muuten ei kummoisempaa...

Riikkuli 33+1
 
jajepoo: tervetuloa takas. kiva kuulla taas sinusta. onnea uuteen kotiin.

hula: mulla on ollut useana aamuna pelkästään sormien puutumista. ei siis kämmenet. mitähän se oikein meinaa. olen ihan ihmeissään. miten pelkät sormet voi vaan puutua? :eek:

kengurumeininki: voi ei, toivotaan että saat ne lääkkeet ja siten kutinaa lievitettyä.. ja tietenkin että vauva pysys hengissä ja syntys juuri sopivaan aikaan. hyviä vointeja sulle. ja lepäilehän.

(.)
neuvolakuulumiset: rv34+3 painoa tullu 900g/viikko, ei turvotusta, RR:109/68,
pissa puhdas, hb:118, sf-mitta:32cm, tarjonta:rt, :heart::140, liikkeet:++

reilu kahden viikon päästä mulla olis lääkärillä synnytystapa-arviointi. Onko teillä muilla synnytystapa-arviointia? vai onko se vaan joissakin kunnissa?

kuvassa rv tasan 34 http://www.aijaa.com/v.php?i=1132814.jpg
 
Pi pa re Mulla ois tarkotus mennä seuraavan kerran lääkärille rv 36 (joskin meen jo rv35 kun täällä ei vissiin oo lääkäriä tuolloin rv36) jolloin ois tarkotus tehdä jonkinmoista koko- ja synnytystapa-arviota. Sullakin toi ajoittuis sitte samoihin aikoihin. Luulis sen olevan kaikkialla, sitä en tiiä että vaihteleeko noi viikot sitte milloin se tehdään.
 
Meillä tuo synnytystapa -arviointi on vaan ensisynnyttäjille, eli mulla ei sitä ole.

Neuvola kuulumiset:
Rt
:heart: :äänet 150
painoa yli 1kg viikossa,turvotus+
valkuaista virtsassa--->huomena näyte labraan taas
hb 107 edelleen
Sf-mitta 32cm eli yläkäyrällä tasasesti kasvaa
Paineet ok

Mulla oli aamulla kauhee eto-olo ja oksennuski lensi kaarella ja kouristeli mahaa...neuvolatäti ei osannut syytä sanoa ja nyt olo onki helpottunu. Silti jo torstaina uus neuvola ku on tuota valkuaista ja turvotusta niin täytyy seurata tuota verenpainetta ettei ala nouseen eikä tuu raskausmyrkytystä. Esikoista oottaessa oli lievä raskausmyrkytys.

Maikka+nelonen rv32+1
 
Liinulille ja perheelleen voimia ja jaksamista :'(

Oma (.):
Viime viikolla supisteli tavanomasta tiheemmin ja kivuliaammin. Olin vieläpä PK-seudulla lomailemassa tuolloin. Ei kun soitto omalle neuvolan terveydenhoitajalleni, joka ohjeisti menemään Jorviin tsekkaamaan tilannetta.
Ottivat kaikki maholliset tulehdusnäytteet ja lupasivat soitella, jos jotain löytyy. Ei kuulunut mitään. Lisäksi ultraäänessä havaittiin selkeätä rytmihäiriötä, eli sydämen ylilyöntejä sikiöllä. Antoivat sitten epikriisin mukaan omaan neuvolaan näytille.

Tänään oli sitte oma neuvolalääkäri. Sydänääniä kuunnellessa samat rytmihäiriöt kuuluivat yhä ylilyönteinä ja pistivät KYSsille lähetteen, jotta pääsen vielä kontrolliin heidän laitteillaan tsekattavaksi. Jos eivät ois Jorvissa syynänneet sen verran tarkkaan, olisivat pistäneet mut samantien menemään päivystykseen.

Tämän ja kivuliaitten supistelujen vuoksi sitten kirjoittivat jatkoa sairaslomalle, eikä tänä vuonna enää asiaa töihin. Olikin aikalailla arvattavissa tuo loma. Vielä kun olisi hyvä tuon pennun kasvaa ja kehittyä edes joitakin viikkoja. Että kaikki ylimääränen rasitus poistettava.
 
heissan kaikille!enpä olekaan tänne pitkään aikaan ehtinyt käymään,mutta nyt laitettiin saikkarille,joten kiireet loppuivat kuin seinään.supisteluja ja väsymystä+ristiselkäsärkyä+lonkkakipuja..kaikkea löytyy..menis vaan nämä loput viikot nopeasti että loppuisivat nämä vaivat. Osanottoni Liinulille :hug: mitäs täs viel muuta..vauveli voi hyvin.kohdunpohjankorkeus on reilusti yli yläkäyrän.tänään oli neuvola ja viikkoja on nyt 30+3 ja sf mitta 31cm..täti kyl epäili et on sen takia noin korkea,kun kaveri suoristelee jalkojaan kokoajan suoraksi,niin sanos et mitta ei välttämättä ole ihan luotettava
 
Kengurumeininki Otahan nyt niin rauhallisesti kuin pystyt siellä ja toivotaan että kaikki menee hyvin loppuun sakkaa. Onneksi aletaan olla jo kuitenkin turvallisimmilla viikoilla, vaikka hyvä olisi vauvan pysyä kyydissä vielä muutama viikko ainakin.

Pipare mulla kans lääkäri rv 35-36 jolloin tehdään koko-ja synnytystapa-arvio

Enkuli ja Pulleropallerokin joutuneet saikulle, ottakaahan sielläkin rauhaisesti. Toivottavasti Enkulililla kaikki hyvin kontrollissa.

Täällä myös yksi sairaslomalainen ja tylsäksi meinaa aika käydä. Vaikka en kyllä valita että saa kerrankin olla ja nukkua pitkään. Tänään taas ollut menkkamaista juilintaa ja alavatsakipua. Olen yrittänyt olla taas ihan vuodelevossa ja se hieman helpottikin kipuilua. Nyt taas vointi parempi kuin aamupäivästä. Näköjään vaan pitää levätä ja levätä.......................

Misse 30+3
 

Yhteistyössä