***JOULUN ODOTTAJAT*** Lokakuu

Iltaa

Kärsinpäs tänään viimesen päälle kamalasta migreenistä! Ja sopivasti juuri neuvolakäynnin aikana paheni. No neuvolassa kaikki hyvin:
RR 131/73
pissa puhdas
hb 119
sf-mitta sama 30cm kuin 2 viikkoa sitten (tosin eri mittaaja)
painoa tullut 280g/vko kokonaisnousu nyt 4,2kg
vauvan syke 160-170 (tyttöä leikillään veikkas terkka ;) )

Tuosta käsien ja sormien puutumisesta: Edellisessä raskaudessa otin puheeksi vaivan ja terkka sanoi sen johtuvan turvotuksesta ja siitä seuraavasta rannekanavan ahtaudesta. Mulla myös taas sama vaiva.
Tänään tosin migreeni pisti myös sormet puutumaan hetkeksi ja mikä hassuinta, huulia pisteli myös :eek: Mutta kuuluu kuulemma migreenin oireisiin...

Apalle tsemppiä ja toivotaan että vauva pysyy masussa vielä muutaman viikon! Lepoa nyt vaan!

Rupeenpas kattelemaaan Heroesin 2. kauden 5. jaksoa =)

Illanjatkoja!

liplap rv 32+4

Heissan!

Painogalluppiin, paino noussut 4,5kg, mut painoindeksi oli 28, joten ei tarvis paljon kiloja tullakaan.

Mulla on kanssa sellainen olo, että maha ei todellakaan oo tiellä, vaikka onkin suht ison kokoinen. Pystyn nukkuun missä asennossa vaan paitsi mahallaan.

Tivoli, mulla oli eilen kans sellanen miettimispäivä. tuli aateltua kaikkee ja kans tota, että jos lapsi kuolis, niin joutusko mun sijainen lähteen pois töistä ja kuinka nopeesti pitäis mennä takaisin töihin. Mut onneks noita ajatuksia on harvoin.

Minttuliina. Mun maha-asukki potkiskelee vasempaan kylkeen. En juuri muualla tunne liikkeitä. Mut ne tulee tonne kyl tosi voimakkaina välillä. Viime neuvolassa terkkari oli tunteviin pään alhaalla ja pyllyn tossa rintalastan alapuolella ja sit raajat on vissiin kieroon tonne kylkeen, koska sinne potkut tuntuu. Hassua kuvitella tota asentoo...

Oltiin tänään sairaalan synnytysluennolla. Aikas turha oli, kun tuntu, että kaikki samat asiat oli lukenut jostain tai neuvolassa oli kerrottu. No näkihän siellä kuvia osastolta ja vauvoista. Tuli sellainen olo, että haluun synnyttämään heti, että sais vauvan omaan syliin. Täytyy myöntää, että muutama kyynelkin tuli siellä silmään, kun niit kuvia katteli.

Huomenna lähetään Virooon pariks päiväks kylpemään ja kauneushoitoihin. Tuntuu tosi hyvältä ja mukavalta. Ja ehkä vähän joutuu kierteleen noita lastentarvike ja -vaatekauppoja. ;)

Kaikille hyvää viikonloppua! Tulen lukemaan kuulumisia taas sunnuntaina.

p.s enää yksi varsinainen työpäivä ensi tiistaina ja sit alkaa äippävapaa, jota on jo odotettukin. Tosin ainakin sen alkua hallitsee opinnäytetyö...mut sithän se on tehty...

Kiitoksia kommenteista... Ei meinaa uni tulla, ku jännittä, pelottaa ja tuntuu vaikka miltä ootella sitä huomista lääkäriä. Päivällä vielä yritin ajatella, että terkkari arvioinu väärin tuon kanavan tilanteen, mutta nyt illalla lääkäri tutki kans, ku hain lähetettä pissatulehdustestiin, ja oli seki ihan samaa mieltä tilanteesta... Ei oikein tiä mitä ajatella. Huomenna saan varmasti tarkempaa tietoa ja melko varmasti komennon vuodelepoon, ja hkä jopa osastolle pötköttelemään. Aika herkästi kuulemma ottavat osastole leppäämään, ku tietävät, ettei kahen pienen kans kotona oikein leppäillä. Mies tulee onneks nyt viikonlopuks suomeen, mutta tiistaina pitäs lähteä vielä takas saksaan. 15 päivä tulis sitten lopullisesti kotia. Koulussaki pitäis pystyä olemaan vielä 20.12 asti, mutta tuo nyt tuskin onnistuu, jos ei ihmeitä tapahu. Just olin kereny iloita "helposta" raskaudesta, ku en oo päässy semmosta aikasemmin kokemaan, niin sitten pitää alkaa tämmöstä tapahtuun aivan yhtäkkiä.. Onhan mulla supistellu koko ajan, mutta ollu selvästi harjotussuppareita. Nämä viimesen viikon aikana tulleet ei oo kyllä harjotussuppareita lähelläkään... Haluttais panna maahan makaamaan ja sinnittellä niin ku nuo minun uhmaikäset tekkee... huutaa vain, että en mie halua, että tämä näin mennee... Toivottavasti huomenna saisin suoraa puhetta siltä lääkäriltä, eikä mitään ympäripyöreää liirumlaarumia...

Yritän laittaa ainaki pötköttelemään, vaikka nukkumatti tuskin tänne tänä yönä löytää... Olis ees se mies kotona, että sais sille parkua ja könytä sen kainaloon, tulis heti parempi mieli...

Apa ja Martti 30+2

Maukkis: Juu kiitos. Aion kyllä todella tehokkaasti olla pomona muuton aikana. :D Tosin tänään vielä silitän loput verhot ja mies saa ne kiivetä laittamaan... Sitten pesen vessan ja lattiat, ja siinä sitten onkin hetkeksi mun hommat muuton osalta tehty. Paikalleen sitten tavaraa laitan, mut sitten on enää kantamista. Tai kaipa sitä pakkaamaan vähän pitää ruveta, mut kantaa ei aio mitään... :) Onneks on niin ihania kavereita, et tulevat mielellään muuttoavuksi kun ruoka tarjotaan. ;) Ja eikös se ole ihan järkevää miettiä noita hoitokuvioita jo valmiiksi isommille lapsille? :) Meillä on valmiina mun sisko ja anoppi, jotka voivat sitten tulla tytön kanssa. Ja jos lähtö tulee yöllä, niin sitten varmasti anoppi, koska sisko on nyt tällä hetkellä sellaisissa töissä et lähtee kolmen aikaan aamuyöstä. :D Ja tytön pph:n kanssa on puhuttu, että jos joku muu sitten joskus Sallan tuo, niin ei ihmettele. :D Ja jos niin on, ettei sitten mies pääse hakemaan niin sitten varmaan mun vanhemmat hakee. Käydään siellä tässä kaikkien kanssa niin on sitten nähnyt kaikki vaihtoehdot jotka voi tuoda tai hakea. :D Nyt vielä onneks muutetaan lähemmäs mun siskoa ja kumpaakin isovanhempia, niin hoitajilla on sitten ihan kymmenen minuutin kävelymatka meille. ;)

Riikkuli: :eek: Onko tyttösi päiväkodissa? Isossakin? Tollanen on niin raivostuttavaa, kun ei henkilökunta tiedä et lapsi on edes loukannut... :/ Okei, onhan siellä paljon lapsia ja vähän henkilökuntaa... Mutta mulla päiväkodeista paljon sellaisia kokemuksia et hoitajat seisoo samassa kasassa juttelemassa ja siitä katselee lapsia sen kun näkee... Mulla tapana kierrellä pihaa, ja yrittää tutkailla kaikkia. Virkaintoisuutta? :D Enkä tarkoita sitä, ettei hoitajat saisi ollenkaan keskenään jutella, mut toisinaan ne omat jutut tuntuu olevan tärkeämpiä...

Ja sairaalakassia täällä ei ole pakattu. Eikä mitään muutakaan vielä ole valmiina... :whistle: Mutta ens viikolla alan laittaa vaatteita valmiiksi. :) Mies tosin sitten saa taas pakata vaatteet mitä kotiin lähtiessä tarvitaan... :)

Oon muuten muistaakseni valehdellut teille jo kauan... :ashamed: Tajusin tuossa tiistaina, kun laitoin isyys- ja sisaruspakkauksen valmiiksi, et olenhan mä ostanut yhden paidan vauvalle. Ja olen selittänyt että en muka ole... :ashamed: Mun oli ihan pakko sinne pakettiin se paita ostaa, kun siinä lukee "MY DAD IS STORGER THAN YOUR DAD" :D:D :heart: Sitä vaan ei voinut jättää kauppaan... :saint:

Minttuliina kyseli liikkeistä... Mulla potkut tuntuu pystyssä ollessa kylkiluihin ja maatessa kylkeen, ja rt:ssä ollut jo jonkin aikaa. :)

Tivoli: eiköhän sellaisessa tilanteessa sitten sairaslomalle jäädä, luulisin. En ole ihan varma mut kuvittelisin...

Apa: Toivottavasti kaikki on ok ja pikkuinen vielä malttaisi odotella jonkin aikaa. :hug:

Jospa mä menisin tästä hetkeksi pakkaamaan, kun isäntä vielä nukkuu ja neiti katselee lastenohjelmia ja lukee kirjaa. :D

Palaillaan taas. :wave:

Shamandalie ja Torsti 33+3 :heart:

:wave: Huomenta!

Saas nähdä, kääntyiköhän tuo vaaveli viime yönä raivotarjontaan... Heräsin keskellä yötä hiestä märkänä (siis ihan totaalisesti) ja vatsassa tuntui tosi kummalliselta, mutta kyse ei ollut supistuksista. Aamulla kun nousin, olin tuntevinani potkut tuolla kylkiluiden alla. Mites muilla "myöhäisillä kääntyjillä", oletteko tunteneet käännnöksen kuinka selvästi? Tässä siis vastaus myös Minttuliinalle, eli tätä ennen potkut on tuntuneet tosi selvästi tuonne ihan alas, ja vauva on puskenut kovaa päätään ylös rintaan päin. Aika selvästi olen ainakin itse tuntenut miten päin masussa ollaan oleiltu.

Apan tilanne kuulostaa aika hurjalta, vuodelepoon varmaan joudut. Mut olet jo aika turvallisilla viikoilla, joten mistään kauhean vakavasta ei varmasti ole kyse :hug:. Tule kertomaan kuulumiset, kun kerkeät.

Polka alkoi jo fiilistelemään talvesta ja joulusta... Voi kumpa pian sataisi ensilumi! Tylsää tämä pimeys. Ajattelin jokin aika sitten, että en aio kotona duunailla mitään joulukoristeita, verhoja ja muita juttuja mutta mieli muuttuu varmasti, kun äippälomalle jään. Oletteko muut muuten ostelleet jo joululahjoja valmiiksi, vai aiotteko rynniä marraskuussa vasta ostoksille? Itse en ole ostanut mitään, mutta mietin jo, että pitäiskö nekin hoitaa pikkuhiljaa pois alta...

*muoks* ainiin, meille tulee 90% varmuudella tyttö! :heart:

Apa: Toivottavasti sun pikkuinen malttaisi vielä muutaman viikon pysytellä siellä kohdun lämpimässä. :hug:

Polka: Täälläkin ilmoittautuu yksi ihan hirmuinen jouluihminen... Mies joka joulu katsoo mun touhua huvittuneena. Mulla on lapsuudesta jäänyt ne tietyt rituaalit, mitkä täytyy meidänkin perheessä toteuttaa... Ja mä rakastan kaikkea kynttilöiden polttamista ja jouluvalojen ja juttujen laittoa... :xmas: Odotan joulua jo innolla...

Shamandalie: joo, tytön päiväkoti on aika iso, mutta aikuisten pitäis muistaa ne pihapaikat! Meilläkin tädit usein juttelee, mutta kun on ne asemapaikat, niin siinä samalla koko ajan katsoo siihen omaan asemapaikkaan... Ja tiedän, että heillä on samalla lailla. Soitin pk:iin ja tyttöni oli kuulemma käynyt jollekin tädille sanomassa asiasta, mutta ei sitten viitsinyt täti sanoa asiaa eteenpäin ennenkuin kuuli asiasta meiltä... hohhoijaa... :kieh: Toivottavasti stressaan turhasta... Käsi on edeleen kosketusarka, vaikka hän sit' leikkiessä hyvin käyttää. Huomenna täytyy sitten varmaan lähteä sinne röntgeniin kuitenkin varmuuden vuoksi... Saapahan tuon murtuman sitten ainakin suljettua pois... :)

Snoopy: Täällä on yksi, joka on ostanut ensimmäiset lahjat jo syyskuun alussa!!!!! Tämä vaan ihan sen takia, kun koskaan ei tiedä milloin vauva syntyy ja toiseksi siksi, että on niin älyttömästi ostettavaa, että täytyy vähän jakaa tuo kuukausille, ettei kerralla mene niin hirmuista summaa... Tytölle olen ostanut muutaman ja mulle ja miehelleni yhden ns. yhteisen... Vielä on paljon ostamatta ja täytyykin tuossa marraskuun aikana hoitaa nämä asiat... Olen kyllä miettinyt sitäkin, että jos vaaveli syntyy ajoissa, saa mamma tulla meille hoitamaan pikkuista ja tyttöä muutamaksi tunniksi, että päästään miehen kanssa vielä viimeisille ostoksille... =) Ollaan koko porukka tämä joulu meillä... :D

Oma (.): Eilen vedin tunnin "lenkin" siis etanamaratonin, mutta kuitenkin... Ja illalla kostautui sitten taas liitoskipuina... Ihanaa, kun se on alkanut säteilemään tuonne pakaraan ja takareiteen... Tuntuu, että yöllä saa taas ravata vessassa koko ajan. Mulla tota turvotustakin on niin vietävästi, että olen alkanut juomaan ananastäysmehua, että tulis hiukan nuo nesteen ulos. Eipä ole pahemmin auttanut. Pikkuinen oli eilen illalla tosi vilkkaalla päällä, joten se rauhoitti hieman, kun olen ollut niin huolissani...Potkuja sateli ja piti semmoista möyryämistä, että välillä pylly näytti tulevan vatsanahan läpi ihan kunnolla... :D

Riikkuli 33+4

Riikkuli ja Polka ko ne olivat jouluihmisiä.. Täällä kans yks höperö. Meillä tänä vuonna hillitsee tuota intoa tää muutto joka on nyt kuun vaihteessa. Olen jo poltellut kynttilöitä monena iltana ja nyt kun ne loppu niin en oo ostanut uusia ihan sen takia että muutossa on roinaa ihan tarpeeksi. Odotan innolla että pääsen uuteen kotiin ja saa alkaa ostella kynttilöitä ja laitella jouluvaloja. Minä en niinkään välitä siitä kaupallisesta hössötyksestä vaan kunhan saan sen ihanan tunnelman ja jouluiset tuoksut ym niin olen onnellinen!! Olen kyllä katsellut jo kaupasta lahjoja lapsille ja olisin varmasti pikkuhiljaa ostellut niitä mutta kun tuo muutto.. ja juurikin sen takia olen ajoissa liikkeellä noiden lahjojen kanssa ettei tarvi sit miettiä jos vauva on syntynyt niin että miten järkätään ostokset... ja en varmasti jaksa edes ison ruhoni kanssa lähteä pahimpiin joulukryysiksiin..

Päästään huomenna viemään eka muuttokuorma uuteen paikkaan!! Heino homma että voi jakaa muutamalle päivälle tätä kuskausta ettei tarvi yhtenä iltana kaikkea roudata. sit saa siivoukset ja muut tehä vanhassa paikkaa ihan rauhassa..

pitää vissiin lähtee täyttää taas vesipullo että toi turvotus ei taas valtaa tätäki päivää. Vesi näyttää olevan ainoa lääke tähän. Ja sitäki pitää juoda vähintään se kaks litraa päivässä että olisi vähän helpompi olla. Jos haluaa että olo ihan hyvä niin varmasti 4l on sit sopiva määrä.. mutta voitte vain kuvitella kuinka tärkeä kapistus tuo vessa mulle sit on.. :D

Apa hui rupesi ihan jännittämään sun puolesta että miten käy. Vuodelepoon varmasti joudut, onneksi kuitenkin viikkoja alkaa olla jo niin paljon että ollaan jo voiton puolella jos sattuisi syntymään. Toivotaan että pysyy kuitenkin vielä muutaman viikon. Tulehan ilmoittelemaan kun pääset, me täällä pidetään peukkuja sulle =)

Minttuliina mulla vauva ollut raivotarjonnassa jo useamman viikon, potkut tuntuu eniten kylkiluihin ja tekee välillä tosi kipeää kun potkii kylkiluiden väliin. Alhaalla tuntuu myös välillä pienempää jumputusta. hakkaa varmaan päällään tai käsillään rummuttelee :LOL:

[/b]Snoopy kyseli joululahjoista. Mä tilasin H&M:ltä kaikille kummilapsille ja muille lapsille joille oon ostanut lahjat jo paketin. Joka itse asiassa on tänään noudettavissa. Ajattelin että valmistaudun jo aikaisin kun jäin supistelujen takia saikulle ja toi kaupassa juoksu ei oikeen tällä hetkellä onnistu. Tilasin muuten itselleni yhden imetyspaidan, saa nähdä millanen on =)
Mites muuten ootte mittinyt joulua viettävän? Me ollaan yleensä oltu mun mummon luona tai miehen siskon luona. Nyt mietittiin et jos oltaiskin ihan kotona kahdestaan tai kolmistaan. Ei jaksais lähtee hötkyilee mihinkään. Sitäkään kun ei tiedä jos ollaan synnärillä. Mä rakastan kans joulua, musta on kans ihana poltella kynttilöitä jne....

Tänne ei kuulu mitään uutta. Kotona makoilua. Supistuksia tulee ja menee, kivuliaita ei kuitenkaan usein. Tilasin ensi viikolle ajan kampaajalle, ajattelin itseäni jotenkin piristää....

Misse81 30+6

Närästyksestä: Mulla alko kanssa eilen illalla julmetunmoinen närästys! :( Onneks oli jo lääkettä valmiina kun joskus ennenkin on närästäny. Oon lääkäriltä saanu sellasta maitomaista litkua joka maistuu ihan kuravedelle...mutta ajaa asiansa! Sitä saa ihan reseptivapaastikkin ja käyttää raskauden aikana.

Päiväkodeista: Täällä on kanssa yks päiväkoti jonka toimintaa olen jo pidemmän aikaa ihmetelly,koirien kanssa kun käppäilee ohi niin hyvin huomaa kuinka tädit sielä seisoo ryhmässä keskellä pihaa ja lapset kirmaa ympäriinsä ja pihassa on vielä leikkimökki jonka taakse lapset pääsee ja tädit ei sillon ryhmässä juorutessaan näe sinne. Aita on myös tosi matala ja lapset pääsis hyvin karkuun kun menis leikkimökin taakse ja sieltä sitten aidan yli, kukaan ei varmasti huomais mitään. Toivottavasti näin ei käy koskaan.

Joululahjoista: Me ollaan päätetty että tänä jouluna ei osteta kun ihan pienet lahjat miehen kanssa toisillemme ja mä ostan tietty koirille, mutta kellekkään muulle ei osteta, kun nyt täytyy säästää kaikki rahat tulevaan vauvaan ja elämään muutenkin. Mä vihaan sitä kun joulusta on tullu niin kaupallinen. Ihmisille ei tunnu riittävän enään se, että ollaan yhdessä ja syödään, lahjat on ne tärkein juttu ja jos et lahjaa osta niin ei tarvi tulla käymäänkään... Ei kukaan niin oo sanonu, mutta usein saa sellasen käsityksen kuitenkin.
Esimerkkinä mun kummitytön äiti, joka aina nimppareita myöten, varsinkin jouluna muistaa kysyä että onko mulla lahjoja ja sit jos sanon että sori, mutta nyt ei ole kun kortti ja ajattelin tulla käymään, niin vastaus on vaan jaaaaa....no ilmottele kun oot tulossa... Helkkari sentään kun ensinnäkin mun kummityttö on vielä niiiiin pieni että ei ymmärrä lahjoista hölkäsen pölähdystä, sillä on miljoona ja yks lelua ja vaatetta eikä se tarvitse niitä yhtään lisää. Mä luulen että sille on ihan tarpeeks lahjaa kun tehdään kakku ja tulee sen tykkäämä ihminen kylään ja sen kanssa sitten leikitään ja hassutellaan,ainakin se on aina niin ilonen mut nähdessään, vaikka en sitä nallevuorella oo lahjonukkaan. Toki mä välillä oon jotain ostanu mutta en läheskään aina. Mun mielestä pitäis ottaa myös se huomioon että mulla menee rahaa ihan oman perheeseen ja koiriin, ei mulla oo varaa tuhlata kaikenlaiseen turhanpäiväseen. Sitten kun se lapsi on isompi ja sillä menee pidempään vaatteet päälle ja on vaikka jo koulussa ja oikeesti tarvitsee jotain niin voin sitten ostaa.
Me on ainakin päätetty oman lapsemme kohdalla että opetetaan sille että raha ei kasva puussa ja me ei vietetä mitään nimipäiviä. Synttärit ja joulu ja siihen ne sitten jää, ja sillonkin vaan muutama lahja ja yhdessäoloa. Jouluna tuntuu että niillä lahjoilla ei edes oo merkitystä kun ne on ostettu pakolla ja kauheessa stressissä "että pakko tollekkin ostaa,mitä mä sille nyt ostan" Lahjoja on mukavempi antaa ihan muutenvaan yllätyksenä, sillon niillä on jokin merkitys, että sitä ihmistä on ajateltu lämmöllä ja on vaan haluttu hemmotella. :)
Toivottavasti kukaan ei suuttunu tai loukkaantunu mun avautumisesta. :) Mulle on ihan sama jos joku rakastaa lahjojen ostoa ja ainoo merkitys joulussa on ne lahjat,niin saakin olla, jos itse on tyytyväinen. Meillä niin ei oo ja hyvä niin. :)

Pitiköhän mun jotain muuta viä kommentoida... Ainiin, Apalle tsemppiä ja toivottavasti pikkunen nyt ei alkais ihan vielä syntymään...

Suzyco: Mä tekisin melkein mitä vaan, jos mun tytön kummit kävis edes katsomassa. Miehen veli on kummiutensa hoitanu hienosti, mutta mun eronnut ystäväpariskunta ei ole pahemmin vieraillut. Mulle kummiudessa oli just tärkeintä se, että ne kummit on mun lapsen elämässä, ei mitään väliä lahjoilla. Mutta kun nää kummit eros, niin kumpikaan ei enää ole pahemmin käynyt. Lähetti tää tytön kummi yli kuukausi sitten viestin, että vois tulla käymään joku pvä, mutta eipä ole näkynyt... :( Just tuo lapsen kanssa yhdessä tekeminen ja leikkiminen on se tärkein juttu. Mut kun tää kummi tulee kylään, niin ei hän pahemmin huomioi edes tyttöä, kertoilee vaan omasta elämästään ja siitä miten mahtavasti on vientiä nyt kun on sinkku... hohhoijaaa |O Tulipas nyt sitten avauduttua tästäkin asiasta... Nyt päätettiin, että tälle lapselle tulee 2 kummia ja sellaiset, jotka varmasti pysyy meidän elämässä. Toinen on mun sisko ja toinen todennäköisesti miehen paras kaveri, joka jaksaa aina leikkiä meidän tytön kanssa, kun tulee kylään. Meidän tyttö on hänestä ihan myyty... Mut saa vielä nähdä. Ei olla kyselty, kun halutaan odottaa, että pikkuinen pääsee turvallisesti maailmaan...

Täytyy kanssa ilmottautua supistuksia tunteneiden joukkoon, mulla oli alkuviikosta kahtena päivänä aika kivuliaitakin supistuksia, mutta tiesin kyllä heti kun ne hellitti kahden tunnin kuluessa että kyse nyt ei ole onneksi vakavammasta. Ainahan ne pistää varpailleen että mitäs mitäs nyt!
Mulla kanssa "synnytystapa" arvio ensi viikolla, sillon tiedetään
lapsemme syntymäpäivä, jos kaikki menee siihen asti hyvin... Eikä aiota kertoa sitä vielä kenellekään, vasta lähempänä sitten.

Hei

Snoopy: täällä on lahjat ostettu jo melkein kaikille. Omille ja toisten lapsille (kummitenavat, lähimmät jne.. ) ja sit on muutamille aikuisille lahjat kans jo jemmas. Tuota tavaraa oon keräilly pitkin vuotta ja kesän aikana on suurin osa sit kasaantunu. Ja ovat muutes 90%:sesti jo paketeissakin :D Miehelle ja mulle lähisuvulle vielä tarvii jotain pientä hankkia ja se ois sitte siinä. Suklaarasioita tarvii ostaa heti jemmaan ainaski sata ja yx ku ne tulee kauppoihin, samoin kahvipaketteja yms kun saa sitte niitä jakaa niille joille jotain pientä haluaa viel lahjoittaa. Mä varmaan ostaisin koko maailmalle lahjat jos oisin miljardööri, se on aika mukavaa puuhaa suunnitella mitä kellekki. Raha on kyllä iso rajoite mutta vähälläkin selviää jos rauhas saa ettiä ja pongailla kaupoista löytöjä. Jeps- Menipä ohi aiheen. :whistle: :ashamed:

Porsche: Tuohan on kiva systeemi et pidätte salas syntymispäivän, onhan se osa jännitystä. ;) Mut kai sää meille sentää kerrot?? :D Minäkö utelias?? :whistle:

suzyco: Samaa mieltä tuosta kummiushommasta. Eli ei se saa perustua pelkkään lahjontaan. Annettu aika olis ainaki itelle tärkeempää, tai siis noille lapsille annettu. Tiedän ainaki yhden tapauksen jonka lapsella on varmaan 6 kummia ja hän aina joka joulu ja synttäri tekee listan et mitä lapsi tänä vuonna tarvii.. Jepujee, ostattaa kaiken kummeilla toisin sanoen. Itekki kyselen joskus tutuilta vanhemmilta ennen synttäreitä tai vastaavia et oisko käyttöä tällaselle tai oisko jotain mitä varsinaisesti tarvisitte mut ei tulis mieleenkää ilmottaa et " Meidän erkkikyllikki haluaa sellasen satamiljoonaa maksavan robotin." :/ Joo ihan ookoo on sanoa esim että ei tarvii tuoda vaatteita tai vaikka palapelejä kun niit on ennestäänki jo ihan liikaa. Niin ainaki ite oon aatellu tehdä et pyydän ettei kukaan ostais tälle tulevalle vauvalle tai tytölle vaatetta kun kaapit pursuaa sitä jo ennestäänki.

No niin ja nyt tää on hiljaa. Ei mulla oo mitää asiaa navan alla asuvasta joten minä menen puiiiis :wave:

Kävin tuossa lukemassa tota Kirsulin aloittamaan lakko-ketjua. Meinaa keskustelu käydä pikkusen kuumana.

Pi pa re saapihan tuota vauvan sukupuolta kysyä, mutta en vastaa ;). Pidetään se miehen kanssa ihan salaisuutena, mutta sepä tuolta tulee minkä alusta asti kuvittelinkin.

Vastauksia kysyttyihin kysymyksiin:
Painoa tullut tähän mennessä jotain 9 kg. Painon tulo loppui melkeinpä kokonaan tän sokeriruokavalion ansiosta.
Nukun edelleen hyvin. Vessassa en joudu käydä vieläkään yöllä. Ainoastaan kyljen kääntäminen on vähän ähkimistä. Joka asennossa pystyn nukkumaan, paitsi mahallaan. Nukun iso tyyny jalkojen alla/välissä, miten milloinkin.
Nimet meillä on kerran päätetty, sitä esitietolomaketta varten. Joskus 20+ viikoilla sen oon jo neuvolaan vienyt. Mies vielä vähän epäröi tota nimeä, mutta musta se olis niiiiiin ihana. Mutta katotaan nyt. Eipä esikoinen meinannutkaan saada sitä nimeä, mikä siinä lapussa luki.
Sairaalakassin tavarat oon jo ettinyt, vielä pitäis laittaa laukkuun. Lisäksi ettiä vauvalle vaatteet valmiiksi kaukaloon, että mies saa vaan tuoda tullessaan sitten. Vauvan uusi toppapuku on kyllä vielä äidilläni, joka sen osti. En viittinyt sen takia Seinäjoelle kurvata, joten laitoin äitin asialle, sillä tuota aikaa on. Oon nyt tällä kertaa ajoissa asialla, kun viimeksi meni yöllä etuajassa yllättäen vedet ja sitten aloin ettimään niitä tavaroita vielä yöllä. Nyt tietty kun oon hyvissä ajoin liikkeellä, vauva syntyy yliajalla reilusti.
Tivoli yksi mun tuttuni synnytti kuolleen vauvan ja mun mielestäni hänellä oli se normaali äitiysloma se 105 päivääkö se nyt on. Vauva oli yllättäen kuollut kohtuun joskus 35 rv tienoilla.
Tämä meidän uusi vauva oleilee pää alaspäin. Ollut jo 2 viimeisintä neuvolakertaa. Ja edelleen tuntuu potkut tuossa ylhäällä, josko se siihen jäi pysyvästi. Esikoinen oli kanssa hyvissä ajoin näin päin.
Supistukset mulla edelleen on vaan sellaisia kiristymisiä. Ei mulla esikoiseltakaan tullut kipeitä supistuksia vasta kun synnärillä.
Liplap oli kärsinyt migreenistä. Mulla onneksi raskaus vie migreenin mennessään. Mutta yleensä mulla kans esioireena on sormien, naaman ja kielen puutuminen. Öisinkin on kädet välillä puutuneet kyllä, niinkuin muillakin tuntuu olevan.

No nyt tuo poika jo heräs!?!?! Mikä sillä nyt on? Joutuu lähteä pois.

Äitipolilla nyt käyty... Kyylä ne oli paikat kypsyny, ja ultralla ku katto lääkäri, niin aina, ku vauvaa tönäs, niin tunki päätään kanavaan ja kanavan suu aukes. Otti lisäks jonku testin kohdunsuulta, mikä mittas "synnytysaineita" eli kuvittelisin, että joitain hormoneja ja se näytti kahta viivaa, eli positiivista. Olis pitäny jäähä ylihuomiseen osastolle, että tiputtavat antibioottia ja jotain, mikä stoppaa synnytykse, mutta pääsin kotia, ku luulin, ettei oo lapsenvahtia. Lapset oli sitten kuitenki menny minun vanhempien tykö. Makaan nyt sitten kotona kanyyli käessä, eka annos tiputettiin jo ennen ku tulin kotia, toinen annos pitää käyä illalla ottamassa ja aamulla kaheksalta sit pitää hakea vielä viiminen. Lääkäri kiertää osastolla aamulla ja arvioi tilanteen ja toivottavasti tulos on se, että synnytys on saatu pysähtyyn. Onneks luulin, että on pakko päästä kotiin, ku helpomminhan mie saan täällä levättyä ku siellä osastolla. teki niin pahaa olla siellä pienen mahani kans ja kattoa, ku mammat synnytti isojen mahojen kans. Jotenki vielä korosti sitä tunnetta, että minun ei sais olla täällä vielä. 1650g oli painoarvio pienellä. Sukupuolenki nyt kysyin, ku jotenki halutti se tässä tilanteessa saada tietää, helpottaa positiivista ajattelua, ku saa mielessään helpommin personoitua vauvan. Ei enää ole niin abstrakti olento, jos ymmärrättä mitä tarkotan, vaikea selittää... pystyy ajattelemaan, että sielä on pikkuinen ***** jonka vuoksi pitää nyt tehä kaikkensa, että synnytys ei enää etene...

Kiitoksia kaikille tsemppauksesta. Mieli oni kieltämättä aika maassa...

Apa ja Martti 30+3

voi apa :hug:... Toivottavasti saat nyt levättyä. Pyydäpä itsellesi nyt pino hyviä kirjoja ja lehtiä sekä muutamia leffoja tiirattavaksi. Kyllä se aika tässä pikkuhiljaa kuluu, viikko kerrallaan. Ja vauva vahvistuu ja kasvaa joka päivä huimasti. Ja niinkuin sanoin, kriittisin vaihe on varmaan jo ohitettukin. Voimia sulle! Toivottavasti tippa ja lepo tehoaa.

Aikaisemminkin olen tätä täällä pohtinut, mutta tuleeko muille "hormoniryöppyjä"? Mulle voi välillä ilmestyä leukaan kasa näppyjä, rinnat tuntua epänormaalin pinkeiltä, itkuttaa tai kiukuttaa enemmän kuin yleensä ja nukun tosi levottomasti. Sitten nämä raskausoireet taas lievenevät aika huomaamattomiksi ja tulevat taas jonkin ajan päästä takaisin :/ Omituistako?

Huomasin tuon Apan viestin, niin oli pakko tulla toivottamaan niin valoisaa mieltä kuin suinkin tuossa tilanteessa pystyy. Toivottavasti tiputus tehoaa hyvin ja vauva jaksaa olla vielä vaikka muutaman viikon masussa. Nythän se alkaa vahvistua päivä päivältä kovaa vauhtia. Mutta pikkuinenhan se vielä on, joten toivottavsti saat nyt levättyä. Miten sinä nyt pystyt lepäämään kun sinulla on muitakin lapsia? Vai pystyvätkö vanhempasi hoitamaan lapsia niin kauan kuin miehesi kotiutuu?

Lapset jää nyt yöksi mummolaan ja huomenna se mies tosiaan tulee. Tiistaina sen vain pitäis lähteä takasin, mutta saa nähä pitääkö lähtö perua. Toivottavasti tilanne nyt helpottaa niin hyvin, että vois lähteä, ku ei sitä rahaakaan taivaalta tipu... Tottakai jää sitten kotiin, jos näyttää, että ei supistukset hellitä ja paikat kypsyy lissää.... Ei oo nyt enää tullu kuitenkaan yhen yhtäkään supistusta, eli alkaa olla jo varovaisen positiivinen mieli! Ei mulla oo realistista edes yrittää ajatella, että voisin loppuraskauden olla kotona vuodelevossa, ku kyllä noita jo olemassa olevia lapsia pitää hoitaa, ei niitä voi jättää aivan täysin ilman äitin hoivaa. Pitää nyt yrittää kuitenki vielä muutama viikko sinnitellä. Ja eihän sitä tiä, vaikka loppujen lopuks meniski yliaikaseks. Tilanteet voi muuttua niin nopeasti...

Tulin minäkin antamaan Apalle virtuaalihalauksen :hug: ja toivottamaan positiivista mieltä. Nyt vain otat rauhassa ja päivä kerrallaan eteenpäin. Toivotaan että poika pysyy vielä pari viikkoa masussa. Ja jos nyt sattuu syntymään niin on jo hyvillä viikoilla kumminkin. Itse olen paljon lukenut keskosvauvoista ja rv 24 jälkeen alkaa jos selviämään vauvoja tehohoidolla ja sinähän olet kumminkin jo yli rv 30 joten sen suhteen olet jo turvallisemmalla puolella. Jaksamista sinulle! Toivottavasti saat apua lastenhoidossa!!!

Ootteko muut seurailleet tuota marraskuisten palstaa, siellä alkaa myös yks sun toinen synnyttämään. Ajatelkaa me ollaan seuraavina ja äskenhän tässä pohdittiin että voiku aika menis äkkiä että eka ultra tulis =)

Apa: Iso :hug: sinne ja toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin ja pikkuinen malttaisi köllötellä siellä vielä. Kylläpä sulla olikin sitten hurja tilanne... Täällä ainakin sormet ja varpaat ristissä sun puolesta... =) Tsemppiä...

Yhteistyössä