***JOULUN ODOTTAJAT*** Lokakuu

Iltaa kaikille!
Pikaseen neuvola terkkuja:
Elikkäs viikkoja 33+3 (eilen)
Paino: +223g/vko (kokonaissaldo 3,1kg)
Hb edelleen 107
Pissa puhdas
RR 120/70
sf 27,5(muutosta hurjat 1,5cm/ 3vko) Mulla on toi sf mitta mennyt koko ajan keskikäyrällä tai sen alapuolella,nyt notkahdus alakäyrälle. Ei kerro mitään vaavin koosta,tämä kaveri oli viime painoarviossa rv32 2,2kg. Oli pikkasen "normaalia" suurempi. Neljässä viikossa tuplasi painonsa 1,1kg--2,2kg. Aika hurjaa toi kasvu,vatsasta ei sitä kyllä huomaa.
Nukkumisesta vielä,täällä nukutaan tosi huonosti,kahdesta kyljestä kun vara valita niin ei kovin pitkiä unia voi yhtä soittoo vetää,aina puutuu jalat ja särkee. Ja nyt sitten issias vaivaa oikein urakalla. Mä olisin jo ihan valmis luopumaan tästä olotilasta! Yksi hyvä puoli tulee mieleen, migreeni ei ole vaivannut raskausaikana. #Koputtaa puuta#

apalle jaksamisia,muista levätä! Ja kaikille muillekin jaksuja! Koittakaahan muuttajat ottaa iisisti!

tk & pikkuinen 33+4

Höh... katos pitkä teksti... Pika uusinta. Kiitoksia kaikille kannustavista kommenteista! Äitiliini: Olen osason kirjoilla, mutta meillä on matka sairaalaan vain 10 min, niin olen saanu kotoa kulkea hoidoissa, ku tietävät, että kotona lepo on paljon tehokkaampaa, entä sairaalaympäristössä. Henkinen jaksaminen on siellä niin kovilla, että menee teho fyysiseltäki levolta.

LIsi on taas kotona ja valtakunnassa kaikki hyvin. Lapsetki aivan hehkuu onnea, ku ovat olleet kuitenki jo kolme viikkoa ikävissään. Lapset on kyllä parasta, mitä elämältä voi saaha! Vaikka välillä onki niitä päiviä, jollon tuntuu, että haluais vain olla rauhassa... Sitte taas kuuluu taikasanat: "mie rakatan äitiä maailmaa enemmän" Ja johan on taas elämä ihanaa :heart:

Tässäpä pikasesti pitkän viestin peruspointit...

Apa ja Martti

nyt hävis sitten mun tekstit, voi p.....

lyhennetysti sit kuulumiset...

eli tänää tytön kaa kotiuduttiin.. tapahtuman jälkeen ei olla oltu ollenkaa kotona, mitä ny pikaisesti postit haettu.. nyt ihan ok olo tääl, ei ahdista niinku viel viime viikonloppuna... tilanne kyl voi olla huomen toinen ku sunnuntaina siunaustilaisuus.. ja itse hautaus vasta ens perjantaina, kun rakkaani tuhkataan ja haudataan eri puolelle suomea kun missä asumme, kun oli sieltä kotoisin... torstaina saimme käydä katsomassa meidän rakasta, oli kyll niin ihanaa ja helpottavaa!! :heart: :heart: :heart:

vaavia ei oo paljo joutanu ajatteleen.. ihan hyvin kuitenki jaksaa, kun ei vaan viel syntyis, ollu jo 3viikkoo ihan kiinnittyny ja kohdunsuu pehmentynyt, keskiviikkona taas lekuri, toivottavasti ei oo paikat auki et pääsen vielä uurnan hautaukseen.. ( meen kyl sinne vaik lääkäri kieltäs) ei kerrota sille ;)
kaikki vauvan jutut laittamatta, mut kyllähän ne viel ehtii, kun sais intoa siihen! ehkä sitä löytyy kun ajattelee että kyllä se meijä iskä haluaa et täälä vaavia odotellaan kaikesta huolimatta ja kaikki on valmiina kun tulee sitten kotiin!!

ajatus aivan tökkii, enkä kyl msuiat mitä äsken kirjoitin, varmaa ihan eri juttuja ku ekaan viestiin... :)

Liinulille jaksamista tähän raskaaseen päivään!! :hug: :hug:

Apan vauvelille myös vielä vähän jarruja, että jaksais pysytellä massussa edes muutaman viikon!Muistahan ottaa rauhallisesti!

Oma (.): täällä nyt vieteään viimeisiä syyslomapäiviä ja kahdeksi viikoksi pitäs vielä jaksaa töihin... ennen syysloman alkua ei tuntunu pahaltakaan, että vielä kolme viikkoo äippälomaan, mut nyt tuntuu vähä tympeeltä mennä vielä töihin! Mitään fyysistä estettä töitten jatkamiselle ei siis oo! Vaan eiköhän se mene!

Galluppia: aiotteko nukuttaa vauvaa heti alusta pinnasängyssä vai äippäpakkauksen laatikossa? Onko kenelläkään tietoa siitä, onko siihen äippälaatikkoon saatavilla jostain jalaksia vai mihin aiotte laatikon sijoittaa!??

Meillä vauva ainakin nukkuu ensin äitiyspakkauksen laatikossa, nin on molemmat aikasemmatki nukkuneet. Meillä on siinen semmoset metallijalakset ja sievät reunalakanat. Niissä jalaksissa on toisessa päässä rullat alla, eli on erittäin käytännöllinen. Pinaasänky on vauvalle aivan valtava aluksi, joten minusta ainaki on luonetvampaa laittaa siihen laatikkoon, ku saa vauvalle tehtyä turvallisen tuntoisen pesän. Sitä en tiä, saako jalaksia vielä jostain, minun mummo on ne aikoinaan minun isän ollessa vauva jostain hankkinu. Vielä ovat kuitenkin, kuin uudet.

Migreeni on kyllä tosi kiusallinen vaiva! Mull ei onneks ole ollu yhtään ainoaa migeeenikohtausta raskauden aikana. Mulla on myös krooninen päänsärky, mutta sekään ei ole raskauden aikana vaivannu. :eek: Varmaan hormonit jotenki vaikuttaa asiaan.

Jos vointi on hyvä, niin lähetään tänään käymään haaparannalla, ku siellä on se uus valtava karkkikauppa :p en kyllä kovin karkeista perusta, mutta jos sieltä löytys jotain ihania "erikoiskarkkeja". --saa nähä, kuinka lapset villiintyy siellä :whistle:

Apa ja Martti

Liinulille :hug: Ja jaksamista!!

Mä oon nukuttanu pikkuiset aluksi vaununkopassa, joko ihan pyörien päällä tai esim sängyllä. Kun on tommonen vanha kovakoppainen vaunu niin onnistuu hienosti silleen. Tai sit esikoista nukutin myös laatikossa ja laitoin laatikon pinnasänkyyn. Onhan niitä sängyn pienentäjiäki olemassa ensimmäisille ajoille kun se vauva tosiaan on niin pieni et suurinpiirtei katoaa pinnasänkyyn. Ite oon haaveillu kehdosta muttei oo suvussakaan sellaista kiertämässä joten jäänee haaveeksi ellen sitte tee jotain löytöä.. ;)

Tää kävi tänään parturoitavana.. Tukkaa vähä leikeltiin ja laitettiin kiva tumma pohjaväri ja punasia raitoja. Tykkään tosi lujaa!! Naurettiinki parturin kans et nyt kehtaa mennä synnyttämään ettei oo ihan harmaa hiirulainen synnytyskuvissa :D Ja suunnittelin siinä jo kestopigmentoitiaki et olis ihan täydes tällingis sitte.. hih. :kieh:

Napaan ei uutta, kiristää taas ja potkut tuntuu vasemmalla puolella kylkiluissa ja kyljessä muutenki.

Hei muutes, tää pakkas laukun odottamaan synnärille lähtöä. Mukaan pistin omia pikkareita ja imetysliivit, liivinsuojia, shampoo+hoitoaine, sellasta rasvaa mitä voi käyttää päästä varpaisiin, huulirasva, hiusharja, hiuslenksuja, ripsari, luomivärikynä ja puuteri, dödö, topsyja, varapatterit kameraan, mustekynä, purkkapussi, suklaalevy. Hmm, olikohan muuta. Ei voi muistaa mut noilla ajattelin pärjätä. Lisäksi on sitte vauvan kotiutumisvaatteet haalarin sisällä ja kaukalossa, sekä itelle kotiinpaluu vaatteet samas kasas jos ei jostain syystä pääse samoilla millä meneeki. No ne tuo sit mies ku on sen aika. Ja puolet omaisuudesta kulkee sit ihan käsilaukus mukana, siel on sit kamera, känny, lompakko, äitiyskortti yms..

Nyt ois sit 2 viikkoa enää ja sen jälkeen vauva ois virallisesti täysaikainen. Ajatella kuin vähä enää!! :eek:

Jops mut eipä tänne mitää erikoisempia, mukavaa viikonloppua!! :wave:

Heipat pitkästä aikaa täältäkin! :wave:

Mammaloma alko täälläkin tänään. Ensi viikolla suunnitelmissa ommella vauvalle lakanoita, pestä kaikki pikkuvaatteet, pestä ikkunat (!) ja pakata sairaalakassi. Joku olikin sen homman kans jo tehnyt. Haluaisin myös hankkia kirkkaanpunaisen bodyn meidän joulutontulle jo valmiiksi, odottamaan joulua :heart:

Mies lupasi viedä tänään ulos syömään loman alkamisen kunniaksi, täytyy mennä valmistautumaan siis!

Mukavaa lauantai-iltaa muillekin!

Liinulille voimia... :hug: Pyydä vaikka jotain kaveria tai sukulaista avuks laittaan vauvan huonetta jos et itse jaksa. Jaksamista rankkaan sunnuntaihin.

Apan vauvalle nyt pikkasen jarruja matkaan, ettei ihan viä syntyis.

Landir: Mulla on samanlaista kipua emättimessä/kohdun suulla kun sulla. Suppareitakin on ollu jo kauan ja niiden takia oon saikulla ollu jo elokuusta lähtien, nyt tilanne niiden suhteen on parempi. Toi kipu mikä nyt on tullu aina välillä ei mitenkään ainakaan mulla liity suppareihin, eli sillon kin vihlasee, ei supista. Mä oon miettiny että voisko se johtua vauvan laskeutumisesta?? Neuvolassa kun asiasta kysyin niin ne ei sanonu mitään.

vauvan sängystä esikoista nukutin ä-pakkauksen laatikossa, joka oli pinnasängyssä. Nyt ajattelin toimia samoin. Päivällä nukutan omassa huoneessaan laatikossa pinnasängyssä. Ostin käytettynä jalallisen kehdon, jonka laitan oman sängyn viereen, siinä nukutan öisin. Niin ei tarvi nousta toiseen huoneeseen syöttään. Ja pinnasänkyä en halunnu omaan makkariin.
Ja sithän jos ei ole kovia pakkasia niin sit voi nukuttaa ulkona vaunuissa päivällä.

Neuvolassa täti puhu imettämisen tärkeydestä puol tuntia, tuntu pikkasen turhalta, kun esikoista imetin täysin 6kk ja kokonaisaikana 1v. Nyt kuulema suositus että vauva nukkuu perhepedissä ja saa lutkuttaa tissiä koska haluaa. Mä en ainakaa pysty nukkuun jos vauva olis mun sängyssä koko yön. Pelkäisin et käännyn sen päälle tai et tippuu sängystä. Ja en kyllä allekirjoita henkilökohtaisesti sitäkään, et vauvan pitäis antaa koko ajan imeä rintaa. Eihän se opi nukahtamaan ilman ja toisekseen ei kokoajan kuulu syödä. Mut tästä voi olla niin montaa mieltä. Maalaisjärkeä, mikä kenellekin sopii ja tuntuu luontevalta.

Mut menen pois lätisemästä.
Pinkeiju 31+5

Mä yritin kahta ekaa muksua nukuttaa äitiyspakkauksen latikossa ja laatikko oli sitten pinnasängyssä, mutta nyt en enää laita laatikkoon. Meillä molemmat oli ilmeisesti kovia liikkumaan nukkuessaan ja kahisuttivat niin kamalasti niitä laatikon reunoja, etten saanut itse nukuttua lainkaan. Vaikka oli meillä ihan verhoiltukin se laatikko eli vauvat eivät suoraan päässeet pahviin käsiksi. Olen miettinyt, että kokeilisinko nyt ensin laittaa vaunukopan pinnasänkyyn. Meillä se on pehmeää mallia, mutta kyllä se ihan hyvin kuosissa pysyy eikä ainakaan kahise! Ja olisi varmaan just sellainen turvallinen pesä.

Mulla on kaikki vaavin vaatteetkin vielä pesemättä. Ensi viikolla pitää saada ne laitettua. Ensin mulla on hommana tän meidän makkarin perusteellinen siivous. Mä ajattelin laittaa makkarin toisesta hyllystä kaikki työjuttuni pois ja tilalle koreja tai laatikoita, joihin laittaisin vauvan vaatteet, tai ainakin sellaiset arkivaatteet. Muut vaatteet voisivat olla kaapissa vähän kauempanakin. Meillä kun ei ole hoitopöytää. Ajattelin meille sellasen systeemin, että pinnasängyn päälle tulee hoitotaso (hoitotason takana ja sivulla seinä, eli turvallinen paikka) ja sit toi hylly vauvan vaatteineen ja tarvikkeineen olisi ihan vieressä toisella puolella. Olisko kenelläkään ideoita, mistä saisin kauniita koreja tai laatikoita vauvan vaatteille?? Jos löytäisin jotain kivempaa kuin niitä tavallisia muovikoreja. Kannetkaan ei olisi pahitteeksi, niin saisi pölyltä suojaan.

Polka ja pikkuinen, kohta jo rv 35 (huii!)

^^ johan noi suositukset muuttuu vähänväliä... :/ ei sitä nykyään taida kukaan tietää miten ois "oikein" tehdä. Mä oon päättäny että mä kyllä kuuntelen mitä neuvolassa ja sairaalassa sanotaan mutta en kyllä sokeesti niitä noudata jos tuntuu itselle epämukavalta tms.. yleensä paljon parempia ja toimivampia neuvoja saa muilta kokeneemmilta äideiltä. Tai en mä varmaks tiedä mutta koirapiireissä ainakin se toimii et jos ei jotain tiedä tai on kuullu ihmeellisiä neuvoja niin sitten vaan kyseleen muilta koiranomistajilta tai lajin harrastajilta niin johan alkaa ideoita tulemaan! Niistä sitten vaan valitsee ne itselleen sopivat. Toimii varmaan vauva piireissäkin. Meillä ei ainakaan vauva tule ikinä nukkumaan öitä meidän vieressä, tuskin edes samassa huoneessa. Saa nyt nähdä sitten miten se omassa huoneessa nukkuminen sujuu mutta sitä ainakin yritetään. Saa nähdä miten käy neuvolassa ja muualla kun ilmotan että mä en imetä, ei se nyt varmaa vielä ole mutta luultavastikkaan en tule imettämään. Se ei vaan ajatuksena tunnu hyvältä,lähinnä tosi inhottavalta ja vastenmieliseltä jotenkin. Mut varmaan tullaan lynkkaamaan jokapaikassa sentakia.

Nyt tää lähtee nukkumaan. Öitä kaikille! :)

suzyco minäkään en aio imettää ollenkaan..ei vaan ole mun juttu,tuntuu jotenkin vastenmieliseltä,eli samat fiilarit kun sulla imetystä kohtaan. Tosin aion alottaa myös mun refluksia lääkityksen heti lapsen synnyttyä,niin sen takia kans ei mahdollista imettää.en rupee lääkkeitä sen takia vaihtamaan kun vanhat lääkkeet on todettu toimiviksi. Sen voin sanoa että synnärillä katotaan kieroon jos et imetä,näin kävi esikoisen kanssa.ahdistaa jo valmiiksi sekin. Mut eikös se ole jokaisen oma valinta?? Meidän tyttö ei ole kärsinyt sairauksista eikä muustakaan sen takia kun en imettänyt. Tiedän monia jotka täysimettivät ja lapset allergisia ja kovia sairastamaan..

Tulinpas vähän kurkkimaan teidän kuulumisia, en tiedä muistaako kukaan muaenää, tipuin joulukuisista toukokuussa tuulimunaraskauden vuoksi. Meille kuitenkin kävi niin onnellisesti että raskauduin heti kesäkuussa uudestaan ja nyt ollaan onnellisesti tasan puolivälissä, maalisvauva meille nyt sitten tulossa :heart: .

Teillä alkaa ensimmäisillä oleen kohta h-hetki jo ihan käsillä, pian alkaa varmaan jo ensimmäiset syntymään. Paljon onnea kaikille Joulun odottajille loppuodotukseen ja tietty itse synnytykseen, perässä tullaan kovaa vauhtia!

Voikaahan paksusti, täällä ainakin voidaan hyvin ja masu kovasti jo pullottaa!

:heart: :Ninni ja Kirppu 20+0

jospa kolmas kerta toden sanois...nimittäin teksti on koko ajan hävinnyt kun olen yrittänyt tänne kirjoittaa. Voi tosin johtua näistä tönköistä sormista. Ekan kerran mullakin sormet ihan kömpelöt ja turvoksissa.

Ensinnäkin Onnea Ninni, kiva kuulla että olet raskautunut noin pian, onnea loppuodotukseen :flower:

Täällä laitettu eilen pinnasänky valmiiksi uudelle tulokkaalle. Laitoin äitiyspakkauksen laatikon pinnikseen. Sain laatikkoon itsetehdyt verhoilut joten pedistä tuli tosi söpö =) Pinniksen päälle laitoin kissaverkon(kankaisen) vaikka toi meidän kisu ei oo ollut enää kiinnostunut koko sängystä kun aluksi sitä kiellettiin sinne menemästä. Mutta varmuuden vuoksi. Vaikuttaa vain aika hankalalta tuo suojaverkko, kun joutuu aina avaamaan pinniksen jaloista solmut kun haluaa ottaa verkon pois. Tuntuu vähän hankalalta jos vauva heräilee useamman kerran yössä....

Vaatteet on täällä ollu jo pestynä useamman viikon. Rattaat haetaan kaupasta kuukauden sisällä. Ollaan varattu Brio novat. Turvakaukalo pitää vielä ostaa, oon yrittänyt etsiä netistä käytettynä sellaista missä on jalusta, tuntuisi helpommalta käyttää kun kuitenkin autoillaan aika paljon.

Jotkut oli jo pakanneet sairaalakassin valmiiksi, mietin itsekkin jo pakkaamista kun eilen taas tuli kipeitä supistuksia.

Liinulille voimia tähän päivään, teillä on raskas päivä tänään :hug:

Misse81 31+2

Liinuli: Voimia teille... :hug:

Apa: Kuten myös sinulle :hug:

Oma(.) : Perjantaina mentiin sitten tytön kanssa röntgeniin ja greenstick-murtumahan hänellä oli kädessä, joten onneksi mentiin. Se ei ole paha murtuma eikä sitä tarvinnut kipsata, mutta kontrolliiröntgen on kkukauden päästä ja kahden vuoden päästä täytyy vielä käydä, ettei se ole luutunut väärin, koska siitä voi sitten tulla ikuinen riesa... että tämmöistä tänne... Pikkuinen on ollut pari päivää tosi tosi rauhallinen ja muutaman kerran olen meinannutkin lähteä äippäpolille, mutta sitten aina on tullut muutama töytäisy ja hikka joten varmaankin siellä pitäisi kaiken olla ok. Ei sitä tilaakaan ole enää paljon. Tämän vauvan kohdalla ajattelin laittaa sen äitiyspakkuksin laatikon pinnikseen ja nukuttaa vauvan siinä. Sain ihanat reunalakanatkin lainaksi häneltä. Esikoinen nukkuin imetyksen takia ensimmäiset puoli vuotta joka ikinen yö meidän välissä, ihmekös siitä on tullutkin tuommoinen sänkyynkömpijä öisin. =) Mä olen niin poikki ja väsynyt ollut koko ajan, että ei mitään järkeä... Eilen jo ostin sitten tuohon sairaalakassiin jotain valmiiksi... Rasvaa ja huulirasvaa ja semmoista pientä... tämmöistä tänne...

Riikkuli 34+0

Hei joulukuiset, minä täällä taas linjoilla pitkästä aikaa!! :heart: :wave:

En oo tosiaan aikoihin käynyt, syytä en oikein tiedä, kun äippälomallakin oon ollut jos yli kolme viikkoa ja aikaa kyllä surffailuunkin on ollut. :ashamed:

Omaa napaa sen verran pikaisesti, että ensi tiistaina synnytystapa-arvio, suht hyvä on vointi ollut, käytiin hakemassa pinnasänky ja vaunut reilun viikko sitten ja kovasti jo täällä odotellaan Pientä tälle puolen maailmaa. Tässä muutama kuva vaunuista ja pinnasängystä sekä vähän vanha mahakuvakin (tuossa siis rv33+0, nyt rv36+2):

http://www.vauhtitassut.com/muutkuvat/sekalaisia/051007.jpg

http://www.vauhtitassut.com/muutkuvat/sekalaisia/teutonia211007_2.jpg

http://www.vauhtitassut.com/muutkuvat/sekalaisia/stokke211007_1.jpg

http://www.vauhtitassut.com/muutkuvat/sekalaisia/stokke211007_3.jpg

Nyt pitääkin mennä lueskelemaan, mitä kaikkea ootte kirjoitellu viime aikoina.

- Asrai ja Tiitiäinen rv 36+2 -

Tk82: Kiva kuulla että on muitakin mun kanssa samoilla linjoilla olevia imetyksen suhteen. :) Jossain kun oon erehtyny mainitseen siitä että en ihan vaan sentakia välttämättä ees kokeile imetystä kun se tuntuu musta niin hirveeltä, niin oon saanu kauheet haukut siitä kuinka itsekäs paskiainen olen...ei nyt suoraan oo paskiaiseks kukaan haukkunu mutta rivienvälistä on annettu ymmärtää ja itsekkääks on kyllä sanottu ihan suoraan. Voihan se jonkun mielestä ollakkin itsekästä, mutta mun mielestä lapselle on parempi se että äiti voi hyvin ja on tyytyväinen ja syöttää pullosta ja antaa muuten sitä läheisyyttä, kun taas se että äiti on ahdistunut,kiukkunen ja vihaa yli kaiken niitä imetyshetkiä ja siten ei nauti lapsestaan ollenkaan, lapsesta tulee kamala ja riesa kun kokoajan joutuu imettään. Kyllä niitä pahempiakin rikkomuksia vois tehdä kun se että ei imetä. :)
Miten teillä esikon maha toimi kun syötit korviketta? paljonko suurinpiirtein meni esim.kuukaudessa rahaa korvikkeisiin?

Sitten noista perhe ja synnytysvalmennuksista, Onkos kellään tamperelaisista täällä perhevalmennusta villilän neuvolassa 29.10 ja 5.11?? tesoman neuvolassa ois sitten vielä 22.11 seurakunnan esittäytyminen. Synnytysvalmennus mulla on tayssissa 30.10 ja 6.11. Jos jollain on samaan aikaan niin ois kiva rupatella ihan kasvotusten! :)

Mä lueskelin ihan alusta tätä lokakuun ketjua, mutta sitten jostain syystä alkoi tökkiä tää Kaksplussan palsta, joten laitan tähän joitakin kommentteja asioihin, jota on käsitelty ekoilla n. 15 sivulla.

Ensinnäkin Mauahtavaa, aivan ihanaa, että joku jaksaa muistaa minutkin ja kysellä kuulumisiani :'( :hug: :D Ja osanottoni kissan poismenon johdosta :hug:

Tuitsu ym. on mietiskellyt paljon sitä, miten raskausaika on ollut stressaavaa, kun murehtii vauvan vointia kohdussa. Sama se on ollu minulla :| Jos Pieni ei oo hetkeen liikkunu, alan tökkiä mahaa ja toivon, että saisin potkuja vastaukseksi. Ja pelkään synnytystä, pelkään sitä aivan kamalasti. Kipua, repeämisiä tms. en osaa pelätä, kipua olen kokenut niin paljon elämäni aikana. Mutta pelkään, että itse kuolen synnytykseen, tai toisaalta että vauva vammautuu tai kuolee siinä. :'( Yritin päästä pelkopolillekin käymään tässä asiassa, mutta en saanut lähetettä sinne :x

Minä oon sen verran silityksestä tykkäävä, että oon nuo pestyt 56-62 senttiset vaatteet silittänyt ja viikannut nätisti omille paikoilleen (pienimmät lipastoon, suuremmat koot vielä kaappiin odottamaan). Eikä sillä ole bakteerikammoisuuden kanssa mitään tekemistä, vaan minusta on kivaa, kun vaatteet vähän pehmenevät siinä silityksen yhteydessä. Saa nähdä, jaksanko kuitenkaan vauvan synnyttyä aina niitä vauvanvaatteita olla silittämässä... Allergioista sen verran, että mikään yksittäinen tekijä ei ole syyllinen siihen, että allergiasairaudet (astma, atooppine ihottuma, heinänuha) ovat lisääntyneet niin valtavasti, sairauksien syntyprosessi on niin monimutkainen. Liika steriiliys on pahasta, kyllä, mutta missään liassa en itse ainakaan todellakaan halua elää. Ei sillä, että sellaista vastakkainasetelmaa kukaan halusikaan tässä keskustelussa tuoda esille. :)

Sitten vielä vastauksia muistitestiin:

Muistitesti.

-Koska teit ekan raskaustestin, pvm ja klo:n aika ja miksi teit sen (menkat myöhässä, muuten vaan, tms)
31.3.07 aamulla noin yhdeksän aikaan. Menkat oli omien laskujen mukaan myöhässä noin viikon (myöhemmin nt-ultrassa kierto osoittautui lyhyemmäksi ja menkat olivatkin myöhässä muutaman viikon). Olin 90%:sen varma, että olen raskaana.

-Kelle kerroit ensimmäisenä ja milloin (muu kuin oma mies)
Mies oli toki vierelläni, kun yhdessä katsottiin raskaustestin tulos. Eka "ulkopuolinen" ihminen, jolle kerroin oli pikkusiskoni, kerroin hänelle plussatestipäivänä.

-Millä viikoilla oli eka neuvolasi
Eka neuvola muistaakseni rv8+.

-Koska tunsit ekat liikkeet
Muistaakseni rv17-18 varmuudella.

-Milloin tarttui eka vauvan nuttu mukaan kaupasta
Joku päivä ekan neuvolan jälkeen.

-Mikä oli ensimmäinen raskausoireesi
Alamahan nipistely vähän samaan tyyliin kuin menkkojen aikana, aamukuvotus

Asraikin palannut joukkoomme! :wave:

Laitampa vaan nyt uutta masukuvaa. Ekaksi pari viikkoa sitten otettu rv 32+3 http://www.aijaa.com/v.php?i=1159238.jpg ja sitten tänään otettu elikkä rv 34+0 http://www.aijaa.com/v.php?i=1159199.jpg Ihan vaan vertailun vuoksi laitoin myös ton vanhemman kuvan, kun masu on niin selkeesti laskeutunut :eek: Vauvan pääkin painaa tosi kovaa tonne alas, ja kävely on välillä ihan kivuliasta ja hankalaa.

Supistaa, supistaa...

mmiilia ja kidius 34+0 :heart:

mmiilia :hug: :wave: Onpa muuten tosiaan laskeutunut tuo sun mahasi! Tuleeko kivuliaita supistuksia? Mulla supistelee myös tosi paljon, vasta aivan viime aikoina jonkin verran mietoja kivuliaita. Saa nähdä, onko paikat pehmentyneet/avautuneet, tiistaina kun olis äippäpolin kontrolli...

Asrai No mulla kanssa nyt viimeaikoina alannut semmoiset erilaiset, kipeemmät supistukset, varsinkin öisin niitä on tullut. Muuten onkin supistellut jo muutaman kuukauden, mut nyt tosiaan erilailla kuin aiemmin. Toivotaan ettei sullakaan oo isoja muutoksia vielä kohdunsuulla tapahtunut :hug: Mulla varmaankin parin viikon päästä sit se viimeinen lääkärineuvola, että siellä varmaan pääsee sit paikkoja näyttämään seuraavan kerran, ja ihmettelen suuresti jos silloin ei oo muutoksia tullut kohdunsuulla/kaulassa.

suzyco meillä ei esikoisen kanssa ollut minkäänlaisia vatsaongelmia, toimi kuin unelma jos nyt näin voi sanoa =)
Mitään muistikuvaa ei ole paljonko korviketta meni tai rahaa niihin,meidän neiti oli kova syömään,yöt nukkui tosi hyvin.kerran heräs yöllä syömään,näin oli siis jo ihan ekoista viikoista alkaen. (tämä toinen sitten varmaan saa koliikin tai jotain kun nyt hehkutan). meillä siirryttiin soseiden maailmaan jo pikkasen alta kolmekuisena,ei vaan yksinkertaisesti maito riittänyt pitämään nälkää. tästäkin sanomista tuli sekä neuvolassa että kavereiden keskuudessa..ja nyt tää imetysasia tuntuu vaivaavan hirveästi muutamaa lähipiirissä olevaa,mut edelleen olen sitä mieltä että omat valintani teen ja mun ei tartte perustella niitä kellekkään! ei se ole kivaa jos itellä ei hyvä olla,sit ei tosiaan ole lapsenkaan hyvä olla.

Yhteistyössä