**Joulun odottajat** Huhtikuu

Huomenta, uudet lisätty listaan. Jaanuskan LA:ta kaipailisin.. =) Niin ja tervetuloa vaan teille.

Mötkylä: Katoin myös sen dokumentin ja itku tuli, virhe oli kyl katsoa.. :'(
Pahoinvoinnin loppuminen "kesken" yhtäkkiä kuin seinään tuskin tarkoittaa mitään sen kummempaa kuin sekään ettei kyseisestä vaivasta koskaan ole kärsinytkään. Senkin aiheuttaa Hcg hormoni ja jos jotain sattuisi niin tuo hormoni poistuisi hitaasti elimistöstä eikä naps vaan. Korjatkaa jos olen väärässä.. :ashamed: Millään lailla en väheksy paniikkiasi oksentamisen katoamisesta, yhtä lailla itse kaipasin pahoinvointia ja kun ei sitä oireeksi mulle annettu, niin tyydyn oikein mielelläni tähän. Mutta onneksi on tää palsta minne voi ajatukset ja pelot purkaa ja sitä kautte saada tukea ja tsempitystä.

Kuinkas muilla jotka odotatte toista tai useempaa kertaa, koska teillä on on nuo alkuraskauden oireet alannut katoamaan? Kun eikös niiden ihan tuos 12 viikon paikkeil pitäis vähetä? On tietysti niitäkin joilla oksu lentää puoleen raskauteen saakka, olis seki rankkaa. Muistelisin että itsellä just tuossa 10-12 paikkeil pahin väsymys ja rintojen kipeys meni ihan yhtäkkiä ohi. Ei siis mitenkään tyyliin päivässä mutta nopeesti kuitenkin.

Voi voi.. tänään tulossa hirvee kiire aamupäivä, poikaa kuskaan kerhoon ja hoitoon ja asioita taas on kertynyt koko kasa hoidettavaksi. Kaikki nyt sitten kerralla täytyy laittaa kuntoon.

Aijuu, schätzchen: Ihania uutisia!! :)

Kysytääs vielä tälläistäkin et mitä te odotatte neuvolalta? Muuta kuin perustutkimukset tietenkin. Itelle ainakin on tärkeää se että neuvolan täti muistaisi ettei tässä ihan ensi kertaa olla asialla ja että hän kohtelis mua yksilönä, eikä yhtenä monesta odottavasta äidistä. Lapsia syntyy joka päivä ties kuinka monta ja jokainen (lähes) on äidilleen maailman ihanin ja suurin ihme, et sillä periaatteella. Ja tietysti olis kivaa myös se että aikaa olis muutama minuutti myös jutusteluun, sellaiseenkin mikä ei liity välttämättä navan alustaan.

No mutta nyt on taas jo kiire.. :wave:

Huomenta!
Nukuin yöni tosi rauhallisesti, kun vihdoin oli sitten se mielenrauha saatu :saint: .

Tervetuloa uudet ja Pomolle onnea työpaikasta =) .

Jos Mötkylä sun mieltäsi vaivaa, niin kannattaa mennä sinne ultraan. Se kunnan tarjoama on kuitenkin vasta joskus 10 viikon jälkeen ilmeisesti melkein kaikissa kunnissa, joten 40?:lla saat pois mielestäsi turhat huolet.

Nyt unohdin taas mitä kaikkea mun oli tarkoitus kommentoida...
Bussimatkat on muuten tätä nykyä ihan kamalia. Ihan älyttömän paha olo koko ajan ja mielessä liikkuu vaan et mihin oksentaa jos on pakko :eek: .

Palaan kohta taas, mutta nyt ensi alkuun mukavaa päivää kaikille!

Onnea Schätzen, ihan mieletöntä! Mä varasin heti varhaisultran ensi viikolle :D Tarkentuiko sun laskettu aika, vai onko se edelleen 13.12.?

Ja tervetuloa uusille - meitähän alkaa olla kasassa jo vino pino :heart:

Piti oikein tulla kertomaan että äsken meinasi aamun eka banaani tulla ulos, eli yrjö is back! laitettiin illalla miehen kaa kädet ristiin että meidän oma pikkuinen pysyisi kyydissä. Yöllä en kuitenkaan käynyt pissallla ollenkaan kuten yleensä, ja muutoinkin masu ei vaivannut nyt yöunia ollenkaan. Epäilin jo siksikin et kuinka käy. Mut kiitti Schäntsen kuiteski rohkaisusta varata aika siihen varhaisultraan, kyl mie sen taidanki tehdä. Mten pitkään niihin on jonoa? Entä miten se kela-korvaushomma menee?

Schätzenille onnea!! :flower:

Mötkylä: Varaa ihmeessä aika ultraan, niin helpottuu olo varmasti kovasti!

Ja sitten taas kysyttävää... miten muilla alkuraskaudessa on hermot kestäny ihan normaaleja pikku vastoinkäymisiä? Itsellä tuntuu pinna olevan todella tiukilla. Esim. Eilen vaihdettiin autoon renkaita (mies vaihto, mie katoin vieressä) ja pyysi sitten mua laittamaan tunkin takaisin takakonttiin. Enpä sitten heti saanut sitä siihen telineeseen oikein, niin johon tuli muutama *#%#"*, sitten meinas tulla itku ja lopulta oli vielä lähellä, ettei lentäny koko tunkki...!! Että tämmöistä täällä :/

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.04.2007 klo 09:09 Tracy75 kirjoitti:
Onnea Schätzen, ihan mieletöntä! Mä varasin heti varhaisultran ensi viikolle :D Tarkentuiko sun laskettu aika, vai onko se edelleen 13.12.?

Ja tervetuloa uusille - meitähän alkaa olla kasassa jo vino pino :heart:
Kiitos Tracy75 ja muutkin onnitteluista :heart: .
Laskettu aika oliskin näillä näkymin 14.12. mutta ajattelin pitää siihen np-ultraan asti ton 13.12. kun siellä se sitten kuulemma varmistuu.
Tänä aamuna silittelin niitä valokuvia, mitä Seijasta sain :D .

Mötkylä: Täällä ainakin pääsee yksityiselle alle viikossa. Ja oli hyvin ilta-aikojakin tarjolla, eli ei tartte töissäkään paljastaa salaisuutta ;) . Hyvä, että Yrjö palasi. Toivottavasti sekin onnistui rauhoittamaan mieltäsi =) .

heissan!

siis tää hengästyminen on aivan naurettavaa.. nyt ei tarvi kun nousta sohvalta seisomaan niin alkaa hengästyttämään ja heikottamaan. luin jostain että tuo hengästyminen raskaudenaikana johtuu veren vähyydestä, eli hemoglobiini laskee ja tulee hapenpuute. Paljon teillä on ollu hemppa jotka ootte käyny jo neuvolassa? Muistelisin että tuota rautaa ei aleta kuitenkaan antamaan ennen 12 rv. vai olenko väärässä?
Mauahtavaa mulla ainaki tuo pahoinvointi on loppunu kummassakin edellisessä raskaudessa just tuonne 12 viikolle.. mutta tiedän tapauksia joilla pahoinvointi jatkunu 20 viikolle asti.
Ainiin tervetuloa kaikki uudet ja lämmin onnentoivotus :flower:

-Pi pa re ja kidneypapu-

Mauahtavaa pikana
Pi pa re: Mulla oli "hemppa" 135 ja hengästyn ja haukon happea tosi usein ja helposti. Ajattelin just tuolloin 12 viikon paikkeilla ruveta syömään rautaa kun on aiemminkin tippunu sit yhtäkkiä sinne sataan ja allekkin hb.

Mötkylä: Nyt vaan puhelin kouraan ja varaamaan ultrausaikaa. Mä sain lääkäritalosta maanantaille ajan ku muistaakseni torstaina varasin. Oli vaan aika kallis kun kelan korvauksien jälkeen jäi viel 90e maksettavaa mutta se ei haitannut kun sai varmuuden asiaan ja näki sen oman ihanan pienen. Halvempiakin paikkoja on ja jatkossa jos epävarmuus iskee, hakeudun sellaiseen. Tuo kallis käynti koostui siitä perus käyntimaksusta ja ultrausmaksusta kun taas halvemmassa paikassa ei ultrauksesta tarvitse maksaa erikseen. En kyl olisi järjissäni selvinnyt 12-13 viikon np ultraan asti vaikka voihan tässä nyt sattua vaikka mitä mutta on ees jonkilainen varmuus.

Joo-o.. kävin tuossa ohimennessä eräässä pienessä lastenvaateputiikissa ja oi ja voi mitä ihania pieniä 50cm vaatteita siellä oli. Lapsille sitten ostin molemmille vaatteet, pojalle takin ja tytölle farkkuhaalarit. Tulokkaalle en ostanut vielä mitään.. kesän alennusmyyneistä alan sitten kantamaan niitä ihanuuksia kotiin vaikka vaatetta on kyllä jo ennestäänki ;)

Niin tuolla aiemmin oli sitä autokeskustelua. Meillä on miehen työauton lisäksi tavallinen neliovinen japski. Ei mikään tilaihme ja karu totuus on että sinne me ei mahduta enää ens talvena. Tai mahdutaan ehkä juuri ja juuri mutta ei kyllä mitään muuta. Tila-autosta haaveilen..

Nyt tarttee saada jotain ruokaa, tekis mieli rasvaisia ranskalaisia ja vaik mitä mut jos sitä tyytyis vaik kaurapuuroon ja jäisiin mansikoihin..namnam :p

Onko muuten kuinka monella nimi pienelle jo valmiina? Meillä on pojan nimi ollut valmiina jo kauan, tytönkin ehkä. Siis jo ennen tärppiä. Toki mieli voi muuttua syntymän jälkeen.

:wave:

Kiekura: Just äsken vedin hirveät pultit - töissä pomolle! Ai että hävettää :ashamed: Yllätyin itsekin kun en mielestäni ollut mitenkään huonolla tuulella - pinna vaan tuntuu olevan nanomillin mittainen nykyään... Täytyy käydä pyytämässä anteeksi kohta kun vähän vedän happea :headwall:

Schätzchen pikana
Mauahtavaa kyselit nimistä... Meillä on ollut jo kauan ennen plussausta nimet tiedossa sekä tytölle että pojalle =) . Kaikki 3 etunimeä kummallekin :heart: .

Ootteko muuten lukenu noita muita keskusteluja? Ajauduin jotenkin työpäivän "ratoksi" keskusteluun jossa aloitus oli että sattuuko lapsivesipunktio. Lopulta se keskustelu oli mennyt aivan hirveäksi 7 sivun taisteluksi siitä, saako tämä kyseinen henkilö mennä lapsivesipunktioon vaan mielenrauhan takia vai onko hän nyt sitten jotenkin huono ja paha ihminen kun haluaa terveen lapsen. Tuli oikein paha mieli sitä lukiessa :'( . (Nyt joku ulkopuolinen ihan varmaan kommentoi, et mitäs luit...) Miks ihmiset on niin ilkeitä toisilleen? Tuntuu et näillä palstoilla monien tarkoitus on vaan loukata toisia :headwall: .
Onneks meillä täällä on hyvä ja kannustava henki :saint: .

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.04.2007 klo 07:10 Mauahtavaa kirjoitti:
Huomenta, uudet lisätty listaan. Jaanuskan LA:ta kaipailisin.. =) Niin ja tervetuloa vaan teille.

Mötkylä: Katoin myös sen dokumentin ja itku tuli, virhe oli kyl katsoa.. :'(
Pahoinvoinnin loppuminen "kesken" yhtäkkiä kuin seinään tuskin tarkoittaa mitään sen kummempaa kuin sekään ettei kyseisestä vaivasta koskaan ole kärsinytkään. Senkin aiheuttaa Hcg hormoni ja jos jotain sattuisi niin tuo hormoni poistuisi hitaasti elimistöstä eikä naps vaan. Korjatkaa jos olen väärässä.. :ashamed: Millään lailla en väheksy paniikkiasi oksentamisen katoamisesta, yhtä lailla itse kaipasin pahoinvointia ja kun ei sitä oireeksi mulle annettu, niin tyydyn oikein mielelläni tähän. Mutta onneksi on tää palsta minne voi ajatukset ja pelot purkaa ja sitä kautte saada tukea ja tsempitystä.

käyn ajoittain lukemas teidän tekstejä..

kävin tosiaan silloin siinä verikokeessa missä katsottiin hCG-arvo.. nyt tajuan miksei niitä oireita ollut.. se arvo oli vaan 15 vaikka sen pitäs olla yli 2000.... ei raskaana se arvo on jotain 2 luokkaa<br><br>

Eli Chrissy, kun mä nyt menen perjantaina neuvolaan, niin jos se hcg on normaali raskaanaolevalle, voin jo siitäkin päätellä et kaikki on hyvin..?

Mauahtava: Toi 90e lääkäritalossa kuulostaa melko kalliilta, puolet enempi mistä säntsen puhui. Vaikka eihän tommosia asioita voi mitata rahasa, mut kuiteskin. Tiedätkö tässä miun cityssä muita paikkoja josta voisi kysyä? Entä kun kävit siellä pikkucityssä ekassa ultrassa, mitä siellä maksoi?

Piti lukee enkun tenttiin joka on huomenna mutta nukahdin peiton alle :whistle: Just nousin. No, on itä enkkuakin tullu luettua onneks. Iltaan töihin. Pitäs mennä varmaan syömään jotain ja vaihtaa taas pyjamahousut ja kammata tukka. Onko muilla sitä onkelmaa että tuppaa nää aamut vähän venymään kun on niin voimaton olo??

Joo huomasin saman kun Schätzen - eksyin eilen muistaakseni "Mitä saa syödä" -ketjuun, ja siellä lensi sellaisia "Pidä turpas kiinni" ja "Sä oot tyhmä" -kommentteja :( Tuli kanssa paha mieli, ja piti poistua ketjusta...Onneks täällä meillä ollaan tosiaan kannustavia ja pienestä neuroottisuudesta huolimatta suhteellisen tervejärkisiä!

Schätzchen pikana
Karviselle: kuulin kaveriltani, että hänelle lääkäri oli sanonut, että nyt on vireillään lakiasetus 2 ultrasta. Osassa kuntia (ilmeisesti ainakin pk-suedulla) se on jo muutenkin niin, että kunta tarjoaa 2 ultraa. Tampereellakin ainakin minun kavereista osa on saanut ne 2.
Korjatkaa toki jos olen väärässä.
Ja ei siis aavistustakaan milloin se lain olisi määrä tulla voimaan...

Tervehdys! Taas muutama päivä sujunut oikein hyvin, flunssa on tulossa ja lääkkeitä ei oikein viitsisi käyttää!

Joku kyseli nimistä; esikoiselle meillä oli nimi valmiina ja kummitkin tiedossa jo ennen odotusta, nyt ei ole vielä edes mietitty asiaa!:) Niin siinä taitaa käydä että esikoisen raskautee kerkeää paneutua paljon enemmän.

Koska olette ajatelleet kertoa uutisen muille? Mietittiin tuossa miehen kanssa, että olisiko äitienpäivänä liian aikaista kertoa isovanhemmille? Olisi ainakin ihana lahja, kun kovasti ovat toisesta kyselleet!:) Mitä mieltä olette?

Lämmintä odotusta!:)

Tervehdys!

Nyt on käyty ja siellähän sen 1,3 senttisen pikkuruisen sydän löi vauhdilla :heart: :heart:

Siäl oli joku sijainen joka oli tosi tarkka ja se sano että tuossa on EHKÄ joku myooma minkä ei pitäis olla vaarallinen ja että tuossa on EHKÄ jotain vanhaa verta mikä voi jossain vaiheessa vuotaa mutta mikä ei EHKÄ ole ollenkaan vaarallista!!

elikkä huolestuin kumminkin ei toi meidän normaali lääkäri oo ees noin tarkkaan kattonu, mutta pääasia oli että oli oikeessa paikassa ja sydän lyö =)

Se muuten sano että tarkka laskettu katotaan vasta np ultrassa, tässä alku-ultrassa ei nähdä vielä tarpeeks hyvin.

Mutta sellasia uutisia,kerroin heti parhaalle kaverille ja se oli ihan täpinöissään, nyt pitäs vielä äitille kertoa.

Onnea taas vaan kaikille uusille ja palaan taas kun saan ajatuksia vähän koottua ja saa jotain selkeempää tekstiä, jos sellasta ajankohtaa tulee :LOL:

:wave:
Eliisa ja pikkutonttu 8+3

Tervetuloa uusille! :wave: Onnea Schätzchen ja Eliisa hyvin menneestä ultrasta, ja tulkaahan muutkin ultrailijat kertomaan kuulumiset!

torvi ja Burberry, kiitokset juoksuasian kommentoinnista. Pääsin kuin ihmeen kaupalla neuvolaan tänään puhelimitse läpi, ja siellä ei kuulemma ole annettu mitään ohjeellista sykerajaa, vaikka joku muukin oli sitä kysellyt. Sanoivat vain, että jos on kerran aiemmin juossut paljon eikä ole uusi harrastus, niin jatkaa vain jos hyvältä tuntuu. Ajattelin että pidän sykkeen kuitenkin alle 150, mikä näillä sykkeen nousuilla tarkoittaa sitä että kävelyks menee jos vähänkään tulee ylämäkeä :D

Neuvolan sain 14.15. eli jo 8-viikolle, joten sitä tässä kai pitää nyt seuraavaksi odotella...vielä en ole ajatellut varhaisultraan menoa, toisaalta tekis mieli mutta toisaalta mietin että kyllä sinne ekaan neuvolaultraankin jaksaa odotella, kun se olisi neuvolatädin mukaan kesäkuun alussa. Saas nähdä kestääkö jännätä sinne asti vai soittelenko piankin yksityiselle aikaa =)

Nimiä me ei olla mietitty, mitä nyt välillä heitelty kivoja nimiä ennen tärppiäkin. Olen joskus ajatellut että mä haluaisin ennen nimipäätöstä ensin nähdä vaavin että minkä nimiseltä se näyttää, mutta kai sitä vois jotain etukäteenkin miettiä, eikös ne kaikki vastasyntyneet näytä kuitenkin aika lailla samalta :LOL:

Neuvola laski viimeisten menkkojen mukaan et menossa ois 5+4, mutta koska mulla on kierto vähän normia pidempi ja mielestäni tunnistin oviksenkin aika tarkkaan kp 17, niin mä nyt toistaiseksi pitäydyn aikasemmissa laskuissani, eli näissä tunnelmissa lopettelee Nelma 5+1 :)

kiitos Mötkylä, meillä on niin onnellisesti et saadaan kunnalta raskausaikana viis ultraa joista np ja rakenne on maksulliset, muut ilmasia, ne kattoo ultralla joka lääkärikäynti kun siä neuvolassa on se ultralaite!
Mut on se totta et helpottaa mielialaa paljon kun näkee missä mennään ja oisin voinu siitä maksaakkin jos ei tonne olis enää päässy.
Oli muuten vaan hurjan kiva kun menin neuvolaan niin eikös siä sit ollu 3 tuttua äitiä, se siitä salassapidosta, piti siis vaan lähimmille kertoo =)

Karvinen: meillä ainakin 2 ultraa täällä Oulun naapurikunnassa. Luin että vuoteen 2010 mennessä jokaisen kunnan pitää järjestää 2 ultraseulantaa, nyt vielä se on siis vapaaehtoista ja joissain kunnissa vain yksi ilmainen.

Mulla on alkanut etomaan aamusta iltaan, meilkein olen eilen ja tänä aamuna oksentanut mut ei kuiteskaan mitään tullu..Mikään ruoka ei oikein maistu;jäiset mustikat ja mandariinit menee ja makia himoa ei ole minkäänlaista mikä tosin hyvä =) Tosin kyllä sekin sieltä vielä tulee,edellisissä raskauksissa ruoka on alkanut maistua kunnolla rv 16-> Eli kyllä sitä kerkiää vielä lihomaankin :LOL:

Maikka+nelonen rv6+2

niin ja onnea kaikille ultrassa vauvelinsa nähneille =) Itsellä siihen vielä aikaa 7vkoa.... :ashamed: <br><br>

Mä soitin just ja siirsin neuvola-aikaa perjantaina vähän myöhemmäksi, että ehtis aamupahoinvointi (mikäli sitä sattyy silloin olemaan) vähän laantua. Se täti kuulosti tosi nuivalta. Kysyin myös saako mies tulla mukaan ja saa. Se puhui just todella silleen, että no vois mulla siinä olla pieni rako että ehtisin sut kattoo... Tosi levollinen mieli tuli itelle ekasta neuvolakerrasta!! Onko teillä kokeneet, kokemuksia nuivasta neuvolatädistä? Me muutetaan onneks heinäkuussa, et täti tulee vaihtumaan.

Yhteistyössä