***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** toukokuussa

Merkki tänne pikaisesti!
Kiitos masukuva kommenteista ;) Ei tuo pötsi piilossa enää pysy kuin tooosi löysien paitojen alla. :LOL: Ku oon sen verran hoikkis niin pömsähtää näköjään kivasti esille jo näin alussa. :heart:

Tääl vietettii eilen ihana sunnuntai. oli siskontyttöjen synttärit, sai herkutella :p ja sit lähdettii pitkälle vaunukävelylle ja käytii ekoilla tötteröjätskeillä :D nam nam..

mammahousuja aattelin ostaa tässä raskaudessa muutamat. viimeks oli vaan yhet collarit ja yhet ulkoiluhousut. normaalit vero modan mustat housut meni loppuun asti, ja normaalin malliston rennot valkoiset housut (kokoa 40 :D normaalikoko 32-34) oli ihanan viileät kesällä. nyt tarkotus ostaa parit farkut ja collegehousut, käytettynä halvalla. mammapaitoja en varmaan osta, menee normipaidat kun on trikookangasta niin moni toppi. ja normaalimallistojen kokoa suuremmat hupparit yms menee, yks semmonen ois säästössä nii sitä tulee varmaan taas pidettyy "koko ajan"..

Talvitakkihan se varmaan pitää ostaa sit loppuraskauteen, mahtaa olla kalliita oikeet äitiystakit? luulenpa, että ostan normaali malliston isomman takin...

tääl pitäis aloitella vaippojen ompelu taas pitkästä aikaa!! sais vaan alotettua......

Upp3 ja masukki 10+4

 
Tervetuloa Miracles ja onnittelut ihanista ultrakuulumisista!
Lähipäivinä on näköjään tulossa monta ultraa. Itselläkin nt-ultra keskiviikkoaamuna. Totuuden hetki :eek: Tuota keskiviikkoa on odotettu kauan ja nyt se pelottaa ihan hirveästi. Mä en vaan kestä jos taas pitäisi aloittaa tää kaikki alusta.

Mahan kasvukin on jotenkin niin epäselvää. Viikonloppuna käytin vanhoja alkuraskauden äitiyshousuja kun tuntui, että normifarkut puristi liikaa. Tänä aamuna normifarkut taas mahtui ihan hyvin kiinni ja maha näytti pienemmältä. :/ Päättele tästä nyt jotain. Ei auta kuin odottaa keskiviikkoon.
Tsemppiä kaikille muillekin ultraanmenijöille!

viivie ja toukka 12+0
 
Kävin tuossa viemässä pojan hoitoon ja pitäs ruveta näpyttelemään gradua eteenpäin. Huoh! Silti mä vaan täällä roikun.

Tänä aamuna on taas tosi hyvä olo. Aamuyöstä heräsin joskus 4 aikaan ja oli kauhee nälkä ja hieman etova olo, mutta nukutti niin etten jaksanut nousta syömään. Onneks nukahin sitten ja poika herätti sitten tuossa puol 7 aikaan ja olo oli ihan hyvä. Kävin hakemassa voileivän ja mehulasin ja hipsin takaisin sänkyyn syömään.

Mulla meni viime raskaudessa tavallinen toppatakki loppuun asti, kun esikoinen synty marraskuulla. Mulla oli suht pieni maha ja toiveissa ois ettei nytkään tarttis mahan vuoksi kovin isoa takkia ostaa. Mut jotenkin on semmonen kutina että nyt maha tulee olemaan isompi, en tiiä miksi mutta tuntuu vaan siltä. Ehkä siks että nyt tuota mahamakkaraa on muutenkin enemmän ku sillon kun rupesin esikkoa odottamaan. Mulla on kyllä ylipitkät kädet ja hartiat ku ladon ovet joten joudun normistikin ostamaan takin isompaa kokoa ja sit se on tuosta vyötäröltä ku teltta.

Upp3 Munkin pitäs vaippaompeluja viritellä, kun ois iso kasa vaippakankaita kaapissa odottamassa. Mut ei oo vaan nyt oikein aikaa, kun pitäs tuota gradua tehdä vapaa-ajat ja sit tuolla raksallakin enenevissä määrin pitäs olla kesällä. No jospa sitä tulis se energinen keskiraskaus ja sit jaksas päivät ilman päikkyjäkin ja sais ompeluksia eteenpäin. Sä taidat kirjotella tuolla kestovaippainfon sivuillakin melko samalla nikillä ;) Huomasin tuossa vaan yks kerta ja tuli mieleen että sama henkilö taitaa olla kyseessä.

Joo mutta nyt sen gradun pariin, jos tällä vuosituhannella mielii valmistua.

Sanle 8+4
 
No onpas tosiaan ultra monella tällä viikolla. Kuinkaha monta vielä imottautuu jännittäjien joukkoon. Eli tsemppiä meille kaikille ultraan!

Asiasta kukkaruukkuun. Täällä on ollu taas pari päivää aika hiljasta noiden oireiden suhteen. No kaippa se normaalia on. Jospa toi tuolla masun uumenissa on sit, ku isukkinsa. Niin rauhallinen ku voi olla, eikä tuota mulle sit harmaita hiuksia sillä, että ois kamalat oireet. Eli poika se sit on :p Jos ois tyttö, nii takuulla sillä ois minun tempperamentti :LOL: No se sukupuoli jää joka tapauksessa yllätykseks, koska en halua missään vaiheessa kuulla kumpi on. Vähän jännitystä elämään ;)
 
Sanle, joo sama melkein-samanniminen-tyyppi kyseessä :D :whistle: Minäkin just eilen tilasin metrin pul:ia ja pari metriä tarroja, josko sais innostuksen taas heräämään. :D Tosiaan odotan sitä keskiraskauden energisyyttä, tylsää tämä väsymys ja laiskuus!!!! kun mitkää kotityöt ei kiinnosta niin blaah, asunto kuin pommin jäliltä ja mies joutuu siivoamaan töiden jälkeen.. :ashamed:
 
Tänään oli sitte ultra!! Siellähän se pikkunen köllötti :heart: Ihanasti näky ja kuulu sydämen syke!! Oli viikkoihin nähden pienempi eli uus LA on 11.12. Mietinkin ettei nlan laskut voi pitää paikkaansa.. Ens viikolla uus ultra..

Unna 10+3
 
Haava on aika kamalan näköinen, 5cm:n kokoinen punainen, rosoinen, turvonnut ja rupesi ihan oksettamaan miten ruma toi rinta on nyt..
No kyllä se siitä siistiytyy mut ihan itku lensi vaikka hyvähän se on et se kasvain saatiin ulos.
Miehen edessä oli kamalaa seistä, vaikka yritti olla tukena ja lohduttaa että se siitä paranee, mut nyt tuntuu että olen ihan epäonnistunut ja p*ska ihminen.

Lapset oli ihan iloisia kun kotiin pääsivät, luvattu että lähdettäis mökillekkin tässä, mukaan vaan puhdasta vettä pesua varten ja lääkkeet, ja lekurikaan ei nähnyt mitään estettä jos on haava on kiinni ja ei ole tulehdusta, ja on varovainen ja huolehtii hygieniasta hyvin.

Ostettiin ukkelin kanssa uusia uistimia ja pojalle ja tytölle omat, harmi ettei ite saa nyt kokeilla niitä mut poitsu lupas mun puolesta kalastaa.
Tyttö ei niin paljon ole kiinnostunut kalastuksesta kun on hieno leidi, mutta kyllä lupas perata mun puolesta kun en pysty. :LOL:
Hauska miten paljon ne haluaa auttaa, mun kullannuput. :heart: Tulee edes hiukkasen parempi mieli.
 
Tervetuloa Miracles ja ihanaa kuulla hyvistä ultrakuulumisista myös muilta! =)

Allergialääkkeistä vielä, setiritsiiniä voi käyttää raskauden aikana, saa myös muistaakseni ilman reseptiä. Silmätipat ja nenäsuihkeet riippuvat vähän valmisteesta. Itse en ole halunnut käyttää mitään lääkkeitä ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana, yleensä kuitenkin tutkimukset ovat puutteellisia tai niitä ei ole edes tehty. Yritän nyt edelleen selvitä allergian kanssa vaikka tosiaan nyt on kyllä aikas tukala olo kun koivu kukkii. :snotty:

JääKyynel, oletko vielä kuunnellut pikkuista dopplerilla? Itse olen huomannut että pitää olla anturi just oikeassa kohdassa ja just tietyssä asennossa että kuuluu hyvin. Varmaan sitten alkaa paremmin kuulumaan kun pikkuinen kasvaa vähän isommaksi. On se vaan maailman paras ääni nuo oman pienen sydänäänet! Tsemppiä ultraan! =)

Nt-ultra on täälläkin sitten tasan viikon päästä, yllättävän vähän jännittää, ja yllättävän nopeasti tämä aika on lopulta kuitenkin kulunut. Mutta aivan varmasti alkaa viikon mittaan kyllä jänskättämään. ;)

pööpötti ja masukki 11+1 :heart:
 
Heippa!

Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista, niitä on aina mukava lukea :)

sukkapari Isosta pihasta juttelit ja samaa tuskailen.. Ihanaa että on iso piha, nurmikkoa paljon, tilaa lasten juosta ja temmeltää. Mutta.. Eipä se valitettavasti itestään hoitele itseään.. Nurmikon leikkuuki ois pitäny suorittaa viime viikolla jo, tuossa menee puolestatoista pariin tuntiin kun tuon ajelee. Kivaa kesäliikuntaa kunhan saatais uus leikkuri, vanha on ihan peestä.

Sanle Ultria on ne pari polilla ja jos tarve vaatii niin lopussa kontrolloidaan kokoa tms. Ja ite oon lääkärikäynnit käyny yksityisellä omalla lääkärillä ja hän on sitte samalla ultrannu. Tuossa oman kylän sivuneuvolassa ei oo ultraa mutta tk:ssa olis, kai sinne halutessaan sais mennä jos joku murehdituttaa.

upp3 Kiva pikku massun alku :)

viivie Joo eiköhän tuo mahan koko kuitenki aluksi aika lailla turvotuksen mukaan kasva. Eipä se nyytti vielä ennen puolta väliä niin suuri ole että varsinaisesti kovin paljoa vatsaa kasvattais. Ehkä sitte omat rakenteet antaa periksi kun on jo aiemmin lapsia saanut ja olisko silläki tekemistä asiassa että jos kohtu on kallistunu jonnekki suuntaan.

mammavaatteista ootte kans jutellu, itellä menee housuvarasto täysin uusiin puihin, eipä ole yksiäkään sopivia, kaikki liian isoja, ellen sitten kerää kiloja tyyliin 25kiloa. Toivottavasti en. Jospa yhet farkut, ja parit muun moiset etsis, käytettyinä tai uusina. Paitoja onkin jo omasta takaa. Painonnoususta omalla kohdalla sillee että tupakan lopettamiskilot oon kerryttäny, noin neljä-viis kiloa. Varsinaisia raskauskiloja kertyy itelle aina aluksi nopeasti, puolivälissä ei juuri ollenkaa ja sitten taas tuolla viimeisen parin kuun aikana paino nousee. Sama kaava on toistunut joka raskaudessa enkä usko että nytkään tulee poikkeusta. Kiloista en välitä, tulee sen mitä tulee. Kunhan verensokerit pysyy kuosissa eikä kiloja synnytyksen jälkeen olis enää tyyliin 20 liikaa.

Sisuskalujen tippumiskivut. Jeps. Minä ainaski muistan sen tunteen. Ilkee olo sisuksissa!! Ja itse puolestani varoitan tois kertalaisia jälkisupistuksista! :wave: Tuli itselle ainaki tosi yllätyksenä kuinka kipeitä ne voi olla kun ei ekan lapsen saamisen jälkeen niin valtavia olleet. Kätilö silloin kertoikin että pahenevat useilla mitä enemmän lapsia on ja itsellä ainakin pitää paikkansa. Kolmonen kun syntyi niin luulin jo melkein että syntyy toinenki kun tosissaan veti kippuralle ne kivut!

Heräsin viime yönä ihan hirveään kipuun, joka oli tuossa pallean seudulla. Polttava kamala kipu, tuskan hikeä pukkas. Sitä kesti jonku tunnin pari. Join vettä ja hain asentoa parempaa ja kipu hellitti niin että sain unesta kiinni taas. Pelästyin aika lujaa, niinku mieski että mitä helkuttia. Sappivaiva tuli mieleen yölläkin ja samaa eräs ystävä veikkas. Toivottavasti ei olis joka öinen ongelma..

Tulevana viikonloppuna olis tulevan kummitytön ristiäiset ja vaateongelma on paha. Nyt on maha paisunu joko läskistä, turvotuksesta tai hiukan jo kasvaneesta kohdusta niin että pienimmät farkut ja muut joustamattomat housut ja hameet täytyy piilottaa hetkeksi.. Inhottava vaihe kun ei oo vielä sellaista oikeaa vauvamahaa, näyttää tasan lihonneelta.
Joo ei mulla mitään ihmeempiä, taidan mennä palvomaan aurinkoa, sais vähän väriä jalkoihin ennen viikonloppua ettei tarttis vetää sukkiksia päällensä :D

Vointeja mammat

Maukkis ja toukka 8+6
 
pööpötti Itseasiassa eilen illalla yritin löytää ne sydänäänet huonoin tuloksin. Jotai epämäärästä ääntä kuulu, tiedä sit oliko sevaa minun oma maha vai mitä, mutt en löytäny muuta. Kuulosti siltä, ett joku möyryää tuolla mahassa, oli iha uus ääni. Huomasin iteki, että on aika kranttu vehe, pieniki "väärä" liike saattaa saada kuulostamaan siltä, ett sydän löis. Mutt sillon yhen kerran ihan oikeasti ne bongasin. Saapi nyt nähä millon seuraavan kerran löytää. Oon yrittäny siitä samasta kohasta mistä ekallaki kerralla löyty. No en menetä toivoa, saatika ala maalailee piruja seinille. Sitä vaa ei ny löydy, nii ei löydy.

Pitäs kyllä lähtee nyt pihalle, ku siellä on oikeesti tosi mahtava ilma. Jokoha ukkelin raaskis potkia ylös, kun sillä alko kuitenki pitkät vapaat eikä tartte mennä enää yöhön töihin. Joo herätän minä sen :kieh:

JääKyynel ja Lilli

 
Ihan ekana, tervetuloa miracles :wave:

Mäkin voin ilmoittautua tällä viikolla ultrattaviin. Mulla tosiaan vasta lauantaina ultra, mutta sieltä se tulee :)

Mäkin mietiskelly et pian on eka kolmannes takana :) Eipä se ihme oo että läskit pullahtanu esiin :D

Yritän myöhemmin olla vähän fiksumpi. Nyt on vähän tööt olo ja ruoan laittoon pitäs ruveta..
Kivaa päivää kaikille!

Myräkkä ja keiju 11+4
 
Masun kasvu riippuu mun mielestä enemmän siitä, miten lantiossa on tilaa / kohdun asennosta kuin omasta BMI:stä. Tai mulla ainakin on jotain 18 eikä viimeksi rv:lla 20 kun kerroin töissä ollut vielä huomannut kuin yksi mies.

Oireet on alkaneet täälläkin helpottaa. Nyt tosin on taas huonompi olo kun esikoinen valvotti viime yönä 2 tuntia. Pitää mennä varmaan itsekin sen kanssa nyt päikkäreille. Ollaan tytön kanssa kahdestaan ja taisi olla isiä ikävä kun sitä kyseli yölläkin.

Bellona 9+0
 
Moikka!

Tervetuloa miracles :wave:

Miksen vaan saa aikaseksi tänne kirjottaa, kuulumiset luen päivittäin mutta...

Limsan himo :LOL: oli täällä jollain muullakin,, en itsekkään normisti limsaa juo, mutta nyt, kylmä jaffa :p

Masun kasvusta ollut juttua. Täällä kolmas raskaus ja kyllä ihan vieraammatkin ovat jo vauvamahan bonganneet. Ekasta masu tuli joskus rv25 ja tokasta rv20, et aina vaan aikasemmin..

Nyt on kyllä alkanut ihana odotusaika, pahoinvointi on taaksejäänyttä ja väsymyskin hieman helpottanut. Ja ihan kun iltaisin oisin tuntenut vauvan liikkeitä, mutta ei se voi kyllä olla mitenkään mahdollista vielä :ashamed:

Kaikille ultraan menijöille, joita olikin aika monta. Toivottavasti kaikki on hyvin :heart:

G: Luetteko keskenmeno tarinoita ym. (mitä ei pitäis lukee).
-itse tulee luettua ja sitten pillitän tässä koneella,, :snotty: Ei sais lukee niitä, mutta en tiiä miksi aina eksyn niitä lukemaan :|

Aurinkoinen ihana päivä

nuppu RV12+3
 
Galuppiin vastaus; en lue km tarinoita. Ja meinasin jo sanoa etten muutakaan mitä ei sais, mutta enpäs sanokaan. Valitettavasti tulee silloin tällöin luettua vanhempien tarinoita jotka ovat menettäneet lapsensa. Siis lapsi kuollut synnytyksessä, vauvana tai vähän isompana. Sitä ei voi ymmärtää miksi pienet ihmisalut, jotka jo valmiita ovat tähän maailmaan ja jopa hengittävät jo itse, viedään lopulta pois. :snotty:
 
Olipas tullut taas paljon tekstiä :)

Miracles tervetuloa!

pööpötti mulla on allergiaan nenäsuihke ja silmätipat ja jos en väärin muista niin nenäsuihkeen kanssa ei ollut niin tarkkaa, mutta kun mulla oli aiemmin lomudalin silmätippoja niin niitä en saa käyttää vaan sain jotain muita. Olen ottanut sillon kun siltä tuntuu ja helpottaa huomattavasti. Aikasemmin söin lääkkeitä + suihke ja tipat jostain huhtikuulta syksyyn, mutta nyt en ole sen jälkeen ottanut kun esikoista aloin odottamaan eli kohta pari vuotta sinnitellyt ilman.

upp3 ihana masukuva :heart:

Painonnoususta mulla oli viimeksi kun punnittiin noin viisi kiloa painoa enemmän siihen mitä oli ennen raskautta, mutta nyt onneksi enää pari kiloa eli kai se sitten oli vaan turvotusta? Nyt on jopa muutamat miespuoliset kyselleet jo olenko raskaana, kun viimeksi se näkyi vasta jokus 5-6lla kuulla, viikkoja en muista tarkemmin.

Oireet jatkuu edelleen ja tuntuu ettei ole ihan heti menossakaan ohi :x Pakko syödä säännöllisesti jotain tai voin todella pahoin. Juomisista ei maistuisi mikään ja syömisistä oikeastaan vaan hedelmät on sellasia mitä oikeasti tekee mieli, en selviä ylös sängystä ilman parista appelsiinista puserrettua mehua. Kaikki muu menee pakon edessä.

G: valitettavasti luen vähän liikaakin. Tiedän ettei pitäisi, mutta kun sitä vaan eksyy aina välillä lukemaan niitä.

Saini ja tintti 9+4
 
Meemee, mulle jäi edellisestä kirurgin veitsen kanssa kohtaamisesta reiteen samannäkönen jälki ku ois H polttomerkattuna siinä :kieh: No, sehän on erään ulkomaalaisen siittolan polttomerkki,jotta jos mää sit oon siitostamma? :LOL:

Muahtavaa, juu ne jälkisupparit oli kamalat, seuraavana päivänä tuntu koskevan enemmän ku ite synnytyksessä |O ja jos ne kerran vaan pahenee kerta kerran jälkeen ni mitä se on kolmannen jälkeen?? :eek: Mä olin aika kypsä ku pojasta olin kärsiny niistä supistuksista ennen synnytystä jo reilu 17vk nio eivät sitten ees loppuneet synnytykseen :kieh:

Täällä olo on suorastaan loistava, mitä nyt selkä ei tykänny kukkapenkissä kökkimisestä.. :whistle:
 
Tervetuloa miracles :flower:

Huomenna sit nt. Nyt on alkanut jo jännitellä, aika on klo 10.

Olo on vielä huonohko, lähinnä iltaisin. Mutta kivennäisvedellä pysyy aika hyvin poissa.

Painostani en tiiä, kun en käy vaa'alla. Mullakin BMI alhainen ja joka gramma aina lähtenyt pois raskauden jälkeen, joten en aio murehtia. Neuvolassa sitten selviää kesäkuun alussa =)

Kaikille voimia ja hyviä ultria niihin lähipäivinä lähteville :)


 
ralli
AURINKOINEN TERVEHDYS :D Aivan ihana päivä, biksat päällä olen ollut tonkimassa pihaa ja 2v on rallatellut nakkisilteen pitkin pihamaita. Jes, kesää lisää!

Masun kasvusta: minulla se on on ja off. Illalla turvottaa ja aamulla ei mittää näkyvää.

Pahasta olosta: ohi on.

Km-tarinoista: luen, sitten nyyhkin. Siellä oli niin kaunis kirjoitus otsikolla "lukekaa". Kyynelöin aina tuommoisille.

Tisuista: "ilmat pihalla". Se siitä muodokkuudesta. Tää lauta olis pitänyt muotojaan vielä pidempäänkin.

Ja nuo oireiden loppumisetkos huolestuttaa :eek: Apua! Sanokaa ettei mitään hätää!!
Esikon aikana olin lähes oireeton. Huono verrata tässä. Ei kai sitä vertailla pitäisikään.

Sydänääniä kuunnellaan vasta ensi viikon torstaina. Voi kissus...

Mrs. 9+4
 
Tervehdys :flower:

Tänään käytiin sitten uusiksi ultrassa ja nyt saatiin turvotus mitattua, turvotusta 0.9 mm. Ja vissiin ei sitten viimeksi pikkuinen suostunut olemaan edullisessa asennossa mitattavaksi, sillä kummasti oli ikää tullut takaisin siihen, mitä kuukautisista laskettiin neuvolassa. Kokoa pikkuisella oli 6,5 cm. Kovasti potki siellä :D.

Tänään siis viikkoja 12+4 ja la olisi 26.11. Äippäliini83 muuttaisitko la:ni oikeaksi. Kiitos :).

Nyt saatiin kuvia mukaan ja taas rupesi melkein itkettämään, kun katseli toista ruudulta. On se vaan niin ihmeellista. Neuvola olisi ensi viikolla, josko saisi jo siellä sydänäänet kuulumaan.

äitiysvaatteita pitäisi itsekin ruveta katselemaan, mutta voi olla haastavaa löytää ainakaan käytettynä tarpeeksi isoja. Pitänee siis menn nettiin surffailemaan ja etsimään.

Nyt kotihommia tekemään.
 
JääKyynel, ei kannata huolestua jos sydänääniä ei kotona löydä. Ystäväni ovat kertoneet että heilläkin oli alussa vaikeuksia löytää. Itsellänikin menee välillä todella kauan ennenkuin löydän äänet. Sitten vaan muistelen missä kohdassa edellisellä kerralla kuuluivat ja pyrin sillä seudulla liikuttelemaan anturia eri asennoissa ja kulmissa. Kun oikea kohta löytyy niin sitten kyllä kuuluu jo tosi selvästi. Mutta kiva että pääset ultraan niin näet pikkuisen, ja kyllä ne äänetkin alkaa kotonakin pian varmasti kuulumaan selvemmin. =)

Tulkaahan kaikki ultrailijat kertomaan kuulumisianne! Nyt alkaa vähän jo omakin ultra jännittään kun jännittelee teidän muidenkin ultria. ;)

pööpötti ja masukki 11+1 :heart:
 
Tervetuloa Miracles

Hiiirmusesti Onnea kaikille ultraan meneville. :heart: :heart:

Meitä: Hieman pelottaa, kun oireet häviämässä, mutta yritän selitellä itselle, että niinhän tässä vaiheessa yleensä on ja hyvä niin. Tänään siivoillu, pessy pyykkii ja tehny puutarha hommia...on niin energinen olo. Puolentoista tunnin välein pitää muistaa tankata jotain niin öklö pysyy taka-alalla. Piltit on nyt mun uutta herkkua. Jääkaappi kylmänä ....NAm :p
Eipä tässä...reilu viikko nt-ultraan. Ai niin huomenna pientä sanotaan jo sikiöksi eikä alkioksi :)


 

Yhteistyössä