***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** toukokuussa

Pööpötti tuskin tuo painonnousu on ongelma, muutama kilo ei kuitenkaan vielä kovin paljoa ole ja niinku itekin sanoit alkuraskaudessa usein joutuu syömään paljon että pysyis pahaolo loitolla. Mä en oo aikoihin käyny puntarilla joten en osaa oikein sanoa onko neuvolassa saatu paino sama kuin lähtö vai onko jo noussut. Tuskin kuitenkaan vielä oli noussut vaan aika niissä lukemissa oli mitä arvelinkin olevan. Tuo raskausajan painonnousu riippuu paljon tuosta lähtötilanteestakin. Hoikat ihmiset "saa" lihoa enemmänkin ja liki 20kg painonnousukaan tuskin on kovin kummoinen. Ylipainoisilla sitä painoa ei saisi tulla niin paljon, mutta kai se keskiarvo kuitenkin on noin 8-20kg kaikille. Mulla tuli esikoisen aikaan muistaakseni 12kg ja toivottavasti ei nytkään tule enempää kun lähtötilannekin on n.5kg enemmän kuin esikoisen aikaan :ashamed: Mutta ei siitä painosta kannata stressata. Se nousee minkä nousee. Jos liikkuu ja hieman kattoo syömisiään ettei sentään joka päivä hampurilaisilla elä. Toi painonnousu kun on paljon kiinni myös perintötekijöistä, eikä välttämättä niinkään äitin elintavoista.
 
Täälläkin alkanu olo helpottaa! Ihanaa! :) Vähän väsy vielä vaivaa.

allergia on mullakin ihan hirvittävä. Nokka ihan tukossa ja silmät punottaa. Torstaina 28pvä on eka neuvolälääkärin aika, silloin ehkä tulisi vähän viisaammaksi tämän suhteen.

Painoa on täällä tullu 5½kg!!! :D Sinänsä ei tietystikkään haittaa kun ennen raskautta BMI oli 18. Aiemmin oli niin, että ei millään saanu kiloja vaikka mitä söi. Nyt oon oikeestaan onnellinen. Mulle on tullu tissit ja peppu! :LOL: Kävinki ostamassa viime viikolla elämäni ensimmäiset D-kupin rintsikat.... :D

Parin tunnin päästä pääsee mökillä käymään! Ihanaa! B)

delfis ja pikkudee 11+5 :heart:
 
Moi! Mahtava päivä! Oltiin tytön kanssa aamupäivästä pihalla melkein kolme tuntia, syötiin ruokakin ulkona :D

Äitiysvaatteita en oo vielä ostellut. H&M:lta tilasin pari tavallista tunika-mallista kesäpaitaa sekä jotain trikoopaitoja. Normifarkut vielä sopii. Viime raskaudessa tilasin sikakalliit, mutta istuvuudeltaan ihan loistavat mammafarkut, joita pidin niin paljon, että kuluivat puhki vetskarin vierestä :D Eli koko rahan edestä! Paitoja mulla oli lainassa serkulta. Pitäis päästä oikein liikkeeseen katselemaan valikoimaa, H&M:lla ainakin oli nettikaupassa tosi surkea.

Paino mulla oli noussut 10+5 viikolle mennessä 2,3 kg. Nyt jo varmaan enemmän.. Mä tiedän, että liikkumisella saisin sen pysymään kurissa, mutta en oo kertakaikkiaan jaksanut iltaisin lähteä lenkille, koska olo on silloin niin ällö! Menis jo ohi pahoinvointi!
 
Tetasha Raskaudentarkistusultra oli 9 viikon alussa. Niskaturvotus on nyt 27.5.Hieman jänskättää... Sen jälkeen ehkä jo vois ruveta nauttimaankin tästä raskaudesta :heart:

Upp3 IIIhan massu sulla. Mulla se on vielä vaan läskiä :D :heart:

Painosta Mulla on vajaa 10kg ylipainoo. Lekuri sano ultrassa, et puoleenväliin ei tarvii tulla ollenkaan ja siihen aion kyllä kovasti tähdätä. :) Ainahan sitä yrittää saa....heh. Esikoisessa tuli 10kg.

Äitiysvaatteista menin sitten jo tilaamaan mamabeliltä hyvän näköset mammafarkut ja tuubiliivin. Tää tuubi on hyvä aluksi töissä kun housut ei mene enää kiinni. :)

ON: Kaks päivää ollu jo hiukka parempi. Ei oo tarvimmu oksentaa. Eilen kyllä oli lähellä. Nyt huomaan syömisen auttavan jo pitämään pahanolon poissa. Aikasemmin ei mitään apua. Heti tietysti huolettaa, että onkohan maha-asukilla kaikki ok-Mulla, kun ei ole koko aikana ollut oikeastaan muita oireita kuin tuo oksentaminen ja kuvotus. Just tuli lenkiltä ja aivan ihanaa kun jaksaa ulkoilla. Reiska mollottaa ja lämmintä parikymmentä =) Koiratki ihan onessaan kun joutuneet monta viikkoo tyytymään pieniin lenkkeihin.



 
voi perkele jos tää ei nyt tule onnistumaan niin en kirjota plussalle enää ikinä |O

Eka omppupuu istutettu, huomiselle jää toinen.
karhunvatuntaimet ja mustaherukan taimet pitäs viel jostai haalia.

Paino on noussu kilon ja tippunu 2,5kg, eli oon kutistunu paljon. Eiköhän tuota tulene se 20kg.
Tosin maha on tähän mennessä jääny niin hyvin saliin että aamulla ei oo tiennykkää että oisin raskaana ollu :LOL:
Ekaa tekeville tiedoksi että seuraavana päivänä viimeistään sisuskalut valahtaa takastin paikalleen jostain kurkun korkeudelta, ja se tuntuu ihan kamalalta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
Ekaa tekeville tiedoksi että seuraavana päivänä viimeistään sisuskalut valahtaa takastin paikalleen jostain kurkun korkeudelta, ja se tuntuu ihan kamalalta.
Täh, ei mulla esikoisen synnytyksen jälkeen kyllä mitään tommosia tuntemuksia ollut että sisuskalut ois "valahtaneet" paikalleen. :eek: Ihan normiolo ja fiilis oli synnytyksen jälkeiset päivät, mitä nyt heikotti ja repeämää pakotti mutta sisuskalut oli ihan normit :)

Käytiin tuossa maalla pari tuntia ulkoilemassa. Poika innossaan mummolassa traktoria tutkaili ja innoissaan kyydissä istu. Sillä on tullut joku omimiskausi noihin kulkuneuvoihin kun miehen kaveri ei ois saanut edes nojata meijän traktoriin tai edes omaan autoonsa :D

Sain sitten mun äitin hoitamaan poikaa keskiviikkona kun käydään siellä ultrassa. Sanoin hänelle että meen käymään kaupungissa koululla ja nyt se tietysti on tunkemassa mulle yhdet kengät mukaan mitkä pitäs käydä kaupassa vaihtamassa, vaikka todellisuudessa en edes oo menossa koko kaupunkiin. Kai se on sit ultran jälkeen ajeltava kaupunkiin niitten kenkien vaihtoon jos ei halua vielä asiaa paljastaa. Menee monimutkaiseksi... No mut pääasia että mies pääsee mukaan ja ei tarvii poikaa ottaa sinne.
 
Moikka! Pojan 10v synttäreitä ollaan vietetty koko viikonloppu ja kyllä ne vaan aina ottaa voimille. Mulla on kans puhjennut nyt allergia, ennen ei ole koskaan ollut. Nyt mitä enemmän touhuaa ulkona sitä enemmän tukkoon menen. Nenä vuotaa ja kurkku on tukossa. Ei vissiin mitään lääkettä saa ottaa???? Nyt on alkanut myös jotenkin painamaan tonne alapäähän ja paikoillaan seisominen ei tunnu kivalta. Paikat ilmeisesti venyy ja paukkuu:) Ja aivastaminen on ihan kauheeta kun vihlasee. No ei tässä kummempia tällä kertaa:) T: PeggyBundy+Rusina
 
Sanle, oo tyytyväinen jos sulla ei oo tullu tuota että kalut valahtaa kertalaakilla. se ei oikeesti tunnu kivalta.
ja toki toivotaan ettei muutkaan joudu sitä kokemaan, mutta ompahan varoitettu :D

Beggy, täälä kanssa havaittavissa ettei seisominen ole kivaa.

Ja mulla ilmeisesti jo NYT alkaa supistelut :eek: :kieh: |O *erittäin mointa kirosanaa*

Allergioista, kannattaa olla neuvolaan päin yhteydessä, muistaakseni nenäsumutetta sai käyttää ja oisko ollu zyrtekki toinen mitä sai ottaa.. mutta tietenkin vain lääkärin määräyksestä.
 
moikka kaikille! mä oon istutellu tänään kukkia lisää pihalle astioihin. viel pitäs jotain yhteen astiaan kylvää jotain siemenii niin sitten ois valmista! :D sitten pitäs vaan muistaa enää kastella... joka on mulle ongelma...

tänään rv 11+5, alkaa vissii olo vähän piristyä, saa tehtyä joinain päivinä jotakin, toisinaan taas väsyttää älyttömästi... mutta onneks on ees joku pirteä päivä välissä. siivota pitäs mut ei oikein silloin huvita, kun aurinko paistaa... B) edelleen tulee syötyä aikas säännöllisesti, helpost tulee heikko olo jos ei syö. ja painoo tullu nyt 2,5kg, kun esikoisest oli tullu vissiin jo 5kg ja mun painoineksi ennen raskautta oli 24, joten ei tarttis hirveetä tahtii tullakkaa.. huomen töihin, mielummin vois vaikka lomailla... =)
 
Kylläpäs tää päivä meni siivillä. Sain jopa aikaseks akvaarion puunattua kutakuinki inhmmilliseen kuntoon. Ei nyt vieläkää järin siisti ole, mutt parempaan päin. Oli pakko, kun suodatinkaa ei ollu toiminu siinä kunnolla. En vaa jaksanu paneutua mikä siinä ois voinu ollla vikana. Siitäki johtu, ett oli päässy nii törkeeseen kuntoon. Onneks se vika lopulta selvis, kun soitin siskolle. Yks pieni tiiviste väärällä puolen yhtä ritilää, nii ei jaksanu pumpata vettä. Oli seki pienestä kii! Mutt säästy ostamasta kallista suodatinta. Ja monni parka on näköjään saanu yheltä kutuhullulta kalalta kyytiä. Oli näykkiny paralta suomuja tai mitä lie aika reippaasti. Tosin eipä näyki enää, kun tänään särin sen kutuhullun kalan pesän. Meni väkisin rikki veden vaihdon yhteydessä, ku oli pinnassa. Joo tulipa pitkä tarina ja kaikkia varmana kiinnosti kympillä :D

Käytiin ajelemassa moottoripyörilläki. Sit sain raivaritki tänään pariinki otteeseen. Tänään ollu vissiin vähän väsymystä ilmassa ja pikkasen hormoonit temppuilee. Ukko parka :(

Tosta painosta ollu puhetta. Mulla on iha varmaa tullu nelisen kiloa painoa yhteensä. Neuvolassa kun punnittiin, niin siitä kilo tullu lisää. Se sillo neuvolassa sano sillon ku punnittiin, ett siinä vaiheessa ei oo muka painoo voinu tulla yhtään. Enpä sit viittiny mainita sille asiasta mitään, vaikka siinä vaiheessa oli jo kolme kiloo tullu lisää. No mutt iha sama, sitä painoo tulee lisää joka tapauksessa koko ajan lisää.

Mutt jos nyt änkeis suihkuun, sit töllön ääreen ja nukkumaan ajoissa!

JäääKyynel ja Lilli
 
Heippa hei!

Täällä on taas tullu miljoona sivua tekstiä ku ite en tänne kerkeä ku harvakseltaan. Ja nyt ollu NIIN mahtavat ilmat että oltu perjantaista saakka pihalla aamusta iltaan.
Ja nyt sitten allergiaoireita ilmenee.. Rupeaa täällä ylä-lapissaki joku (?) kukkimaan..
Mitenkäs, syöttekö te muut allergialääkkeitä näin raskausaikana? Kun muistelisin että esikon aikana suositeltiin olemaan ilman, kun niistä ei tiedetä vaikutusta sikiöön..

Kohdun kasvusta.. Monta päivää oli kovin hiljaista tuolla alamahassa, mut eilen taas vihlo. Että kylläpä siellä kasvetaan.. Esikon aikana mulla tuli masu esille vasta Todella myöhään; näin ainaki muistelisin. Nyt mulla on jo niin iso massu et vaikea varmasti enää montaa viikkoa pitää tätä raskautta salassa keneltäkään.. Ku ei tuota mahaa muuten ole nimeksikään.. Tuskin kukaan kuvittelee että oon näin lihonu muutamassa viikossa :LOL: Jospa siellä onki kaksi pientä :whistle:
Eilen kerroin sitten äidilleni vauva uutisista. Äiti vain sanoi, että hänhän jo melkein arvasi.. Mutta ei onnitellut :snotty:

Piijuska: Mulla on esiintyny nyt päänsärkyä.. Yleensä iltaisin, mutta saattaa iskeä myös muuhun aikaan päivästä. Tosi inhottavaa.. Yleensä olen sitten mennyt nukkumaan, ettei tarvisi lääkettä ottaa..

Raparperi: Minusta saat olla onnellinen ettei ruoka maistu ;) Minä nimittäin kyllä syön sinunki edestä. 2 lämmintä ruokaa menee päivässä aamupalan ja välipalojen lisäksi :ashamed: Siis ihan kaamee nälkä jos ei kolmen tunnin välein saa mahaan jotain raskasta (siis hedelmiä ja puuroja ei lasketa). Saas nähdä miten lähtee kilot kertymään.. Tosin herkut ei niinkään maistu, tulee vain huono olo. Hyvä niin :)

Yön musta ninjapinja: Voi miten ihana ultrakuva, niin selvä :heart: Omaa ultraa odotellessa, joka ensi viikon lauantaina..
Tai onhan ne tuolla tk:ssa jo kolmesti ultranneet, mutta se laite on niin aatamin aikainen ettei siitä juuri mitään selvää saa...
Sääli että sen kystan löysivät, toivottavasti se pysyy aisoissa koko raskauden eikä sille tarvisi mitään nyt tehdä. Itsellä ei mitään kokemusta vastaavasta, mutta voin kuvitella minkälainen paniikki itselle siitä iskisi..

Vaatetuksesta, mulla on vissiin kaikki äippävaatteet tallessa, mutta enpä taida niitä hetkeen tarvia. Isompaa kokoa housuja tarvisin, mutta en vielä äitiys-mallia. Ainoa vain että täytyy ensi viikolla kertoa työnantajalle ja käskeä tilaamaan äitiyshousut "univormuun". Ja isomman koon tavan housuja, tuskin nuo 34 kauaa menee :D

Nyt iltapalalle ja nukkumaan. Ja yrittää saada tuo juniori nukkuun. Palaillaan :)

Myräkkä ja keiju 11+3
 
Nyt täytyy myöntää, että rupee pikku hiljaa tiistai jänskättämään...

Minun pitiki tosta allergiasta jo äsken kirjottaa, mutten muistanu. Mulla yleensä näin keväisin on vaihtelevasti allergiaa, mutt silti oon syöny aina allergialääkkeitä. Aamusin tuppaa silmiä aina kutittamaan. Nyt siis en tietenkää oo syöny! Aika jännä, että tänä keväänä oon pärjänny loistavasti ilman mitään lääkkeitä. Vähän oon saattanu aamulla silmiä kutittaa (ei joka aamu), mutt ei merkittävästi muita oireita. Eli mulle tää raskaus on vaikuttanu positiivisesti allergiaan. Saapi nähä miten käy ku lähen viikolla käymään vanhempien luona ja siellä on koira. Ei sitä ole todettu, mutta seki aiheuttaa joskus nykyään silmien kutinaa ja nenän tukkosuutta. Mielenkiinnolla odotan mitä tuleman pitää. Toivottavasti ei mitään, kun ei nyt ole tosiaan mitään lääkkeitäkää mitä syödä!

JääKyynel ja Lilli 11+4
 
Moikka kaikille! :wave:

Saanen liittyä joukkoonne? :saint:

Olen hyvän aikaa jo seuraillut kirjoitteluanne, mutta en ole velä "uskaltanut" (tai lähinnä en ole halunnut että kukaan saa tietää raskaudesta) ennen ekaa ultraa joka oli torstaina.
Tammikuussa minulla todettiin tuulimunaraskaus ekassa ultrassa. :'( Se oli niin kova pala, että päätin jo, että en uskalla enää edes yrittää uutta raskautta. Mutta jotenkin tuo mieli muuttui vaan, yhdet kuukautiset ehti tulla välissä, kunnes sain plussan. :heart:
Koko alkuraskaus oli aivan hillitöntä jännittämistä, enkä uskaltanut YHTÄÄN ajatusta suoda sille, että jouluna meitä olisi täällä viisi. Pelotti aivan mielettömästi.
Torstaina sitten oli NT-ultra ja sielä räpiköi pikkuinen ihme! :heart: :heart: Voi onnellisuus sitä hetkeä. :'( Sen jälkeen ollaan kerrottu läheisille, että saadaan pikkuinen joulutonttu. :xmas:

Olen siis 30v kahden tytön äiti (2000 ja 2006) ja yhden miehen avovaimo. Keski-Suomessa asustellaan, eli synnytyssairaala on K-S ks. :wave:

Sain mahtavia kuvia sieltä ultrasta, myös 4D-kuvia. =) Vaikka se tehtiin ihan keskussairaalassa.. Oli oikein mukava kokemus.

Jatkampa huomenna vaikka lisää, tulikohan tässä kaikki oleellinen..?

Miracles 12+0
 
mimomamo äläs loukkaannu... :D En ihan noin tarkottanu. Meinasin vaan sitä, että aina on ollu pienet rinnat ja laattapylly, niin hauskaa kun hetkeks on saanu isommat. B)

Toivottavasti ymmärrät ja anteeksi jos loukkasin. :heart:



Miracles paljon onnea plussasta ja hyvistä ultrakuulumisista! Ja tervetuloa! :heart:


Delfis 11+5 =)
 
:wave:
täällä oksuttelu loppunu about viikko sitten...enään väsymys haittaa...
Outoja oireita tuli vastaan juuri oksuilin loputtuaan, tykkään nyt limsasta, jota yleensä inhoan...onneks en oo viel sortunu että sitä olis täällä kotona..

tervetuloa miracles ja muille uusille tontuille :xmas:

 
Huomenta.

Ihan ens töikseen tervetuloa Miracles :flower: :flower: ja onnea hyvistä ultrakuulumisista. :heart:

Tällä tyttelillä se jännitys vaan kasvaa ja kasvaa. Huomenna tähän aikaan oon varmaa ollu hereillä ikuisuuden, kun ei pysty sata varmana nukkumaan. Jännittää miten käy tämän illan nukkumisen kans :) Ääk, se on huomenna...siis nt-ultra!

Täällä eiku aurinkoinen keli jatkuu. Pitäsköhä pestä noi ikkunat, ku ei toi ukkeli ole niitä pessy, vaikka lupas. Vihaan ikkunan pesua ja siks en niitä pese jos ei oo pakko, mutt ei näköjään ilman vihjailuja tapahu se asia. Lupas kyllä jo muutama viikko sit pestä ne pitkillä vapaillaan vaan eipä oo näkyny rättiä ja lastaa kädessä :kieh:

JääKyynel ja Lilli 11+5

 
Mä jännitän melki yhtä paljon kun sinäkin... Meillä se utra ylihuomenna. Jännä kuinka sitä kantaa huolta. Ennen varhaisultraa mietti, onko elämää ja onko oikeessa paikassa. Nyt sitten miettii lyökä sydän vielä ym...

On tää välillä yhtä jännäämistä! :D
 
delfis Elä muuta virka. Samat ajatukset täällä. Eilen en ees sillai vielä jännittäny. Illalla aloin enemmän miettiä, mutt tänä aamuna se iskostu tuonne päähän, ett hei sehän on huomenna. Kummallinen on tämä ihmisen mieli :D
 
JääKyynel toinen asia jonka just tajusin.... (näköjään vähän pitemmät piuhat tänään :p )
Parin päivän sisään meilläkin eka kolmannes takana!! Jesh! Sit saa vähän huokaista, kun ultrassa vielä kaikki hyvin =)
 
delfis Sulla tosiaan on tänään pitkät piuhat :D Tosiaan saapi huokasta helpotuksesta jos kaikki on sit siellä ultrassa hyvin. Ja mitä muuta tässä oikeesti toivookaan tässä vaiheessa. Joten tsemppiä sullekki sinne ultraan ja en kyllä meitä ala onnittelee ennen kuin tosiaan ollaan paremmalla puolella.

Täällähän on tänään hiljasta. Kaikki nukkuu vai muuten vaa maailmalla? Okei ite kyllä heräsin tänään aikasin. Yllättäen vessahätään. En viittiny enää sen jälkeen mennä nukkuun. Vähän se on oikeesti rasittavaa herätä sellaseen :kieh:
 
Jääkyynel Tsemppiä ultraan! :flower: Ja delfikselle kans! :wave:

Mua ei oo KOSKAAN jännittäny niin paljoo, kuin silloin kun mentiin sinne ultraan.. :/ Kädet hikos, oksetti, tärisin yms.. :eek: Se oli ihan hirveää!

Meillä saa normisti vaan alkuraskauden ultran, mutta täytin just 30v, niin silloin saa NT-ultran ja rakenneultran. En siis käynyt alkuraskauden ultrassa ollenkaan, vaan sinnittelin tuonne 12 viikolle asti epätietoisuudessa.. :snotty:

Ihana ilma, me lähdetään kuopuksen kans puistoilemaan. B)

Ai niin, mun la. on 29.11.

Miracles 12+1
 

Yhteistyössä