***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** toukokuussa

Kohdunkasvukivuista Minulla on jatkuvat kivut loppunut, silloin tällöin kipuilee. Mutta tätini mukaan kivut kyllä tulee vielä takaisin. Hällä koskee millon kylkiin ja millon ylävatsaan. Kai se riippuu siitäkin, paljonko tilaa on kasvaa ja onhan kohdussa alussa ehkä enemmän tilaa kasvaa, kun muistelen, että kohtu on 7-9 cm. En tiedä, olenko oikeassa. Olen ottanut asian nin, etten turhia huolehdi (tai ainakin yritän niin).

Pahoinvointi on hävinnyt tosiaan, eikä rinnatkaan kipuile enää niin kuin ennen. Muutoksia kyllä huomaa, että kyllä tässä vaan muutoksia tapahtuu!

Tänään kävin ihon puhdistuksessa ja onneksi mainitsin raskaudesta, sillä olisi muuten tehty ultraäänikuorinta, mutta sitä ei kuulemma saa tehdä raskaana oleville. Oli uutta minulle. Mutta eipä siinä.

Mutta nyt syömään! Tuoksuu hyvälle kinkkukiusaus, laitoin tavan ruoka kerman sijasta kippari savujuustokermaa.
 
Mauahtavaa: Unia tuli varsinkin eka viikoilla nähtyä vaikka minkälaisii. Ihan imetysunista lähtien :hug: Nyt ei enää niinkään. Nukun yöni kuin tukki.Tosin aamuyöstä sit rupeen heräilee ja uni ei enää meinaa tulla. Tälläsesta entisestä illanvirkusta-aamuntorkusta on tullu totaalinen aamuvirkku. Kuka olis ikänä uskonu :D

kasvukivuista Pariviikkoo meni tuossa, ettei oikeestaan minkäänlaisii nippailuja, mutta ny parina päivänä sit vihlassu enemmänkin kun on äkkii noussu tai tehny jonkun äkkiliikkeen.

ON: Pahoinvointi jatkuu :x
Nt-ultra olis 27.5...Ei millääm jaksais odottaa

 
Mulla ei kyllä esikoisen raskaudessa ollut mitään kasvukipuja alun jälkeen, mut en vaan musita millä viikoilla ne loppu. Mutta siis ihan alkuraskaudessa niitä vaan oli. Oli siis semmosia polttelevia hieman menkkamaisia tunteita tuolla alavatsassa ja niitä on nytkin sillon tällön, mutta aika vähän kuitenkin. Mut ehkä se nyt toisessa raskaudessa se kohtukin venyy helpommin kun on jo kerran venynyt eli oli sillon eka raskaudessa tiukempi ja siks teki kipeempää. Tuon odottajaoppaan mukaan kohtu ois näillä viikoilla noin appelsiinin kokoinen. Oon yrittänyt ite painella tuosta alamahalta ja tunnustella mut en mä mitään tunne. Ehkä se on vielä niin syvällä lantiossa että ei sitä tuosta ite niin vaan löydä vielä.

Tänään taas oksennettiin ja hitto vie että tuo virtsanpidätyskyvyn puutteen huomaa sillon. Taas tuli pissat housuun kun yökkäili :ashamed: Pitäs ehkä tosissaan alkaa treenata!

Mutta nyt taas syömään jotain hyvää... :D

Sanle 8+0
 
Sanle :) Täällä ihan samaa ongelmaa...joka päivä vaihtuu housut kun lirahtaa oksentaessa :ashamed: Nyt yritelly ruveta treenaa.. Visiin esikko meikäläisellä hieman tehny tehtävänsä... En minäkään kunnolla tunne kohtua. meikäläisellä kun on tuota pläskiäkin tuossa edessä :whistle:

 
Pikana käväisin lukemassa kuulumisianne..

TETASHA: Samassa jamassa sit ollaan, joka yön jälkeen on joku uni mielessä. Täytyyköhän kirjoittaa ne ylös ja saa sitte lukee joskus niitä :D Ite näin edellisen odotuksen aikaan tosi paljon sellaisia unia joissa mies pettää mua. Ja voihan helevata ku olin niiiiiin vihainen ukolle ku sellaseen heräsin keskellä yötä eikä sitte millää enää unta!! :kieh: :kieh:


URHEILUSTA: Kysäisin neuvolassa neukkatädin mielipiteen ja se sanoi osuvasti harrastamastani spinningistä että se pyörä ei ainakaa kovin kesken kaadu tai törmää autoon :D Et piti turvallisena lajina, sykkeistä antoi sellasen mielipiteen että 120 kieppeillä tasaisesti ku menee niin ok, jos korkeampi niin pitäis sit antaa laskee välillä normaaliksi. Ite en juoksemisesta välitä mutta sitä on harrastanut erään kaverini sisko niin pitkästi että alkoi olla mahaa häiritsevästi. Ja siis hän ihan juoksi, ei hölkkäillyt tms vaan tuollainen puolen tunnin spurtti. Itseään täytyy kuunnella ja kohtuudella kaikkea, on se sitte ruokaa taikka liikuntaa. Eikös se silleen mee. :)

Hei ny taas :wave:
 
Mauahtavaa: Hyi mie oon nähny niin inhottavia unia välillä, itseasiassa suurin osa on ollu painajaisia, etten halua niitä ylös kirjotella ja muistella edes :/ Mut kirjottele sie jos sulla on parempi tuuri ja näät vähän kivempia unia :)

Hei Annmarii, ollaan just samassa menossa raskausviikoilla, ja la samana pvänä :)
 
Heipparallaa! Pitkästä aikaa jaksan/ehdin jotain kirjoitella. Isot pahoittelut huonoja uutisia saaneille, pakko kai on ajatella kaikella olevan jokin tarkoitus, vaikkei sitä saata heti ymmärtääkään.

Olen aloittanut työt, ja tuntuu ettei jaksa oikein mitään enää kun tulee kotiin, ja sitten on helposti pahantuulinen, murr :| Mutta pääosin olo on ollut hyvä. Mitä nyt välillä veettää kun housut ei enää mahdu päälle ja olo on muutenkin ruma ja kamala. Välillä taas hehkeä, mutta niitä hetkiä saisi olla enemmänkin! :)

Ensimmäinen neuvolakin takana, siellä vain jutusteltiin ja mitattiin verenpaine ja hb. Np-ultraan 3.6.! =)

Grace & Little 9+2
 
Huomenta. Mitenkähän Koivunkäpy mahtaa nyt voida? Mua ei oo oksettanu mutta toisesta päästä kyllä tuloo :x Mahtaako olla vatsatautia täälläkin vai tekeekö aspartaami nyt "tehtäväänsä"... Ostin light-limpparia ihan sen vuoksi kun tuntuu ettei suolistossa mikään liikahda. No nyt liikahtaa!!! :eek: :x :whistle: No joo, ostin siitäkin syystä että teki mieli Pommacia. kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

Oliskohan mulla muuta kerrottavaa... Enpä usko, olo on edelleen yhtä karmea kuin ennenkin, koko ajan suunnilleen. Vähissä on eväät mitä pystyy syömään, joten lähinnä hedemälinjalla mennään. Lämmintä ruokaa pystyn syömään suunnilleen kerran pari viikossa. Riippuu vähän ruuasta ja sen hajusta. Lasagnea ei voi ajatellakaan eikä keitettyjä kasviksia jotka tähän asti on ollu mun herkkua. Oivoi sentään :( No mutta eiköhän tämä tästä, kyllä se ruoka jossain vaiheessa alkaa taas maistua. On tässä se hyvä puoli että yhtään ei ole tullu lisää painoa sitten ekan neuvolan jälkeen. Viime raskaudessa oli pari kiloa tullut jo ekan ja tokan neuvolan välissä :LOL:

Oikein hauskaa päivää kaikille ja tsemppiä Koivunkävylle!!!!

Muoks. Raparperi ja Taimi 9+5 (eihän tässä edes muista viikkoja laittaa...)
 
Raparperi, kiitos kysymästä, lopetin sitten sen oksentamisen viimein yöllä.. joka halvatrun lihas on kipeenä, mietin mitä uskaltas ottaa.. jos teetä ja näkkäriä?
Sohvalla nukuin puol 3 asti, äsken heräsin, onneks tyttö on jo kunnossa ni kahto veljensä perään.
meilä mökki haisoo oksennukselle, omituista jos täällä on pari päivää yrjötty :kieh:
~käpy ja Tinka 9+3~
 
Koivunkäpy hyvä että tauti alkaa taittua. Tuo mahatauti on niin inhottavaa kun sitä ei pysty muuta ku makaamaan. Hyvä että isompi lapsi pystyy jo hieman kattomaan pienemmän perään. Ite oon ainakin aina ihan raato jos useamman kerran joutuu oksentamaan niin että lapsenhoidostakaan mitään tuu.

Täällä vaihteeksi ihan hyvä aamu. Ei oo oikeestaan pahaa oloa ollenkaan. Hieman tässä vielä tunnustelen oloa, enkä oo uskaltanut ruveta rehkimään kun meinaa yleensä aina enemmän liikkuessa ruveta vellomaan. Mut jospa tänään säästyttäisiin oksentamiselta. Pitäs tuo eilen aloitettu siivouskin loppuunsaattaa, kun eilen jäi hieman kesken pahanolon vuoksi.

Sanle 8+1
 
Huomenta. Pitää se tännekki aina tulla "ilmottautumaan", vaikkei mitään uutta ja ihmeellistä olekaan.

Onneks mulla ei oo mitää mahatautia tullu. Tosin en oo sellasessa seurassa ollukkaa, ett se ois mahollista. Onneks nyt Koivunkävyn tauti käänty sit paremmalle puolelle.

Aamulla nousin ennen kuutta vessaan ja totesin, että on pahaolo. Menin uudestaan nukkumaan ja nousin ylös puol kymmenen aikaan. Edelleen pahaolo. Ei voi tajuta mistä johtuu. Yö syömisestä? Meinaa mätin aika lailla 12-1.30 välillä ku oli kamala nälkä. Mene ja tiedä sitten mistä johtuu.

Pitäs jaksaa tänään siivota.....ja akvaarioki on huutanu pari viikkoa siivousta. Tänään vai ei jaksas. No on mulla ens viikon alkuun aikaa :LOL: Ai niin, tuli jopa hyviä uutisia eilen töissä. Minun pitkä lomautus peruttiin, eli olenki kesän töissä. Jipii! Nyt ei tartte murehtia raha-asioita.

Ai niin. Nyt on pakko kertoa. Ukkeli ei sit osaa pitää ikinä salaisuuksia. Minä aina marmatan sille, ett se ei koskaan yllätä minua. No nyt se tavallaan yllätti, mutt ei malttanu pitää kuitenkaa suutaan kii :LOL: Oli menny alku viikosta tilaamaan sen dobblerin (miten lie kirjotetaanki) millä kuulee ne sydänäänet. Mulleki vaa tokas, ett miksen oo kertonu, ett sellasia laitteita on. Oli kuulemma netissä törmänny vahingossa sellaseen. Mutt mistäs minä voin tiettää ettei se tienny :p Ett ukkoko innoisaan tästä ihmisen alusta, ei kai. Harhakuvittelua :D

4 yötä ekaan ultraan, jännitys tiivistyy!

JääKyynel ja Lilli

 
Koivunkävylle voimia!! :hug:

Täällä alamahakivut lisääntyneet nyt kun on pidemmälle edetty. alummassa ei ollut juuri mitään tuntemuksia mutta nyt pienestäkin rasituksesta tms alkaa vihloa ja tuikkia kipeästi.. :/ ja minä kun sillon pahimman pahoinvoinnin aikana itkin että mieluummin ne vihlonnat ja kivut kuin pahoinvointi. :D nyt kävi toive toteen. oon ihan tyytyväinen kylläkin, ei tarvi kärvistellä pahan olon kans.. vaan on ne pelottavia nuo juilimiset, heti miettii että nytkö se sieltä tulee jo ulos.. :( vaikka ovatkin ihan normaaleja.

täällä maistuu taas ruoka ja herkut :p ainoa minkä hoksaan ällöttävän on ruisleipä. :x alussa söin sitä varmaan 6palaa päivässä mut sit pahoinvoinnin lisääntyessä alko yököttää ajatuskin. ja näin edelleen. se haju on kamalin... nyt ootan kuumeisena että mies tulee ruokikselle tunnin päästä, että pääsen syömään lihakastiketta ja pottuja!!! :whistle:

Upp3 ja masukki 10+1 sekä poju tänään tasan 9kk :heart: :heart:

 
ralli
Hei lajitoverit! Vitsit sentään, ei ällötä. Söinkin oikein entiseen malliin, vähän kuulostelin siinä oloa ja ei se ainakaan huonommaksi mennyt.

Tissitkään ei ole yllättäen enää niin pinkeet. Eivätkä edes arat. Nännit kylläkin arkana edelleen. Pitäsköhän huolestua, onko kellään mitään hajua? Vai jokohan pahin alun hormoonimyrsky olis takanapäin...voi jukra kun joka käänteestä pitää huolestua :headwall:

 
upp3 Pitää oikeesti kokeilla johtuuko se siitä. Veikkaan, että omalla kohdalla se pieni syöminen ei haittaa, mutt jos mättää samalla tavalla, ku viime yönä nii se voi olla toinen juttu :/

Kello on jo vaikka mitä enkä oo mitään saanu aikaan...
 
ralli
Surffailin ympäriinsä löytääkseni jotain tietoa raskausoireiden loppumisesta. Olihan siellä pelottavaakin luettavaa keskusteluissa. Oli oireet loppuneet jollakin ja km tullut. Jossain kätilö kirjoitti että oireet saattavat loppua jo viikoilla 9-12 ja kaikki on ok.

ralli 9+1
 
Nyt täytyy antaa pisteet kotiin ukkelille. Tänään tuli postissa se AngelSound- laite. Eli millä kuulee ne sydänäänet. Arvatkaa keneltä vierähti kivi sydämeltä? Minulta :) Kokeiltiin sitä laitetta heti kun tultiin kotiin. Eka ei saatu kyllä mitään ääniä kuulumaan. Sit söin vähän ja puolen tunnin päästä kokeiltiin uudestaan. Nyt kuulu kyllä ihan selvästi sydämen ääni :heart: :) Ei se voinu oikeesti mikään muu olla, kun aikasemmin ei kuulunu edes sitä. Alkuun ukkelikaa ei kuullu, mitään mutt sit rupes tosi selvään kuulumaan. Kyselin meinaa siltä, ett etkö muka mitään kuule ja minä olin kuulevinani jotain. Piti kokeilla eka omaan sydämeen, ku epäilin koko laitetta ja heti perään saikin sit kuulumaan pienen elämä äänen. Eli kyllä nyt on tavallaan helpottunu, eikä niin paniikissa odota sitä ultraa :) Mutt sehän se sit varmistaa vasta koko asian!

JääKyynel ja Lilli 11+2

Vähän ihanaa :heart:
 
Tervehdys,

Täälläkin yksi joka näkee koko ajan jotain outoja tai oudompia unia ja sitten jos aamuyöstä herään en saa enää nukuttua :/ Viime yönä treenailin unissani lantionpohjalihaksia, kun gynekologi unessa käski :LOL:

ralli meillä taitaa olla sama laskettuaika kun ainakin viikot on samat :)

Koivunkäpy hyiii mikä tauti, inhoan yli kaiken. Meillä oli kanssa tammikuussa, mutta saattoi kyllä olla ruokamyrkytyskin liiallisesta pistaasipähkinöiden hotkimisesta... Mies sairasti pika versiona yhtenä yönä eikä ollut edes töistä poissa.

Jääkyynel olipa kiva yllätys mieheltä :heart: Taitaa tosiaan odottaa innolla tulokasta :)

Kasvukivuista mulla on kanssa ollut koko ajan enemmän tai vähemmän. Etenkin jos vähänkin kanniskelee enemmän tai rasittaa itseään eikä täällä ylämäkien luvatussa pikkukaupungissa ja portaiden luvatussa maassa kovin helpolla pääse, kun jos tuonne keskustaan läheen niin hissit on joko epäkunnossa tai sitten niitä ei ole ja jo yhteen metroon tai junaan joutuu kantamaan rattaita ihan kivat matkat. Hyötyliikuntaa saa siis ihan tahtomattaankin joten olen muuten yrittänyt ottaa aika iisisti. Uiminen kyllä kiinnostaisi, jos lähellä olisi kiva halli.

Pahoinvointi jatkuu edelleen ja tuntuu että mitä painostavampi ilma, sitä huonompi olo ja sitä painostavaa keliähän täällä näyttää nyt riittävän. Lisäksi voisin nukkua 24/7, jos siihen vaan olisi mahdollisuus. Aamulla sain vihdoin käytyä verikokeissa ja oli taas niin säätämistä, kun eivät tädit tienneet mistään mitään ja pompotettiin paikasta toiseen. Nyt täytyy vielä yrittää varata yleislääkärille aika että saan pyydettyä "omalääkäri" todistuksen ja korvaukset täysinä. Olen jo kerran palauttanut kyseisen lomakkeen, mutta kun en muista sen lääkärin nimeä ja papereissa lukee vain numerosarja niin joka paikassa kysytään nimeä. Tämän maan byrokratia kun ei ainakaan minusta ole sieltä aivan kärkipäästä ja kaikki pitää tehdä hankalimman kautta. |O

Tulipa taas pitkä romaani ja anteeksi valitus :ashamed:

Saini ja tintti 9+1
 
:hug: syystä tai toisesta huonosta olosta kärsiville! Oksentaminen on ihan syvältä!

Itse kävin ultrassa eilen, kaikki vauvalla hyvin! :heart: Ei jotenkin voinut uskoa todeksi, kun se siellä sätki ja potki! Turvotusta 1,2mm ja pituus 49mm :) Samalla ultrauksella multa tosin löytyi munasarjakysta, joa on kuulemma ihan vaaraton, mutta sitä seurataan nyt että kasvaako entisestään (oli kaiketi aika kookas) --> jos kasvaa, pitää tyhjentää. Viikon päästä on eka kontrolli.



Hups, kuva tais tulla vähän väärinpäin ;)
 
Aivan ihana kuva!!!!! :D Missä ne saa noin hyviä kuvia?

Oksennustaudista, onneks ei oo ollu moneen vuoteen, on se vaan niin lamaannuttava kokemus.

ON, eipä mitää uutta, vähän on alkan tulee oireita takas. Tänään oon ollu niin väsyny et olisin voinnu nukkuu koko päivän, mut eihän se onnistu kun on toi vuoden ikäinen repimässä hereille.
 
Moi,

olen tainnut tanne vain kerran ilmoittautua. Valilla kayn lukemassa kuulumisia, mutta tekstia tulee niin rivakkaan ettei mukana pysy. Taytyykin useammin kayda.

Kavin eilen ultrassa ja siella se pikkunen oleskeli. LA aikaistui 29.11, nain ajattelin kayvan. Taalla ei kuunneltu sydanaania ollenkaan kun muka ei kuulu viela tassa vaihteessa. Ma olin ihan etta mita?!?

Milloin sulla on LA Yon Musta Ninjapinja, koska meilla oli samat mitat.

En ole kertaakaan oksentanut. Valilla heikottaa, jos on nalka. Nyt on nuha joka ei auta yhtaan. Nukkua vois enemmankin.

En osaa nyt mitaan kenellekaan vastata. Taytyy tulla taas uudelleen lukemaan.

JoJo ja :heart: 11+5
 
No niin nyt se tuli koettua. Meinaa tänään tuli yhen kerran nii pahat repäsykivut, ett meinasin huutaa, mutt jäinki ähkimään. Nousin istumasta nopeeta sellasen korkean puulaatikon päältä ja sit muuten vihlas ja lujaa. Eipä oo aikasemmin ollu eikä kyllä tartte enää tullakkaa. Muutenki on vähä jomotellu tuolla alamahassa, ei nyt varsinaista kipua, mutt sellanen outo tunne. Tänään tuli kyllä pelattua krokettia aika monta matsia eli tuli kyllä käveltyä ja seistyä aika paljon. Oisko siitä sit voinu toi äkkinäinen kipu tulla. Meinaa se oli noiden pelien jälkeen. Eli tuli oltua tänään ulkona aika kauan, ihan hyvä vaan :)

Lilliki on nyt aika hyvin piiloutunu. Ei oo sit sen syönnin jälkeen saanu bongattua niitä sydänääniä. Pitää kokeilla vielä tossa illalla ennen nukkumaan menoa tai sit aamulla. Mutt en kyllä stressiä ota. Mielenkiinnosta aina välillä kokeilen saisko niitä ääniä bongattua :)

Eipä tänne sen ihmeempiä.

Ai niin, vähän hieno kuva YMN:llä. Kunpa sais iteki sellasen. Josta tuli mieleen saako joka kerta ultrassa kuvan vai riippuuko se paikasta?

JääKyynel ja Lilli

 

Yhteistyössä