***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** toukokuussa

Päiviä vaan ja Peetruskalle syvin osanottoni :(

Kyllähän siinä tuskanhiki meinas otsalle pukata kun tänään meilläkin oli eka lääkäri ja ultra mutta hienosti pieni Taimi voi, kolme päivää oli suurempi hän kuin mitä menkoista laskien mutta laskettua aikaa ei menty vielä muuttamaan. Eli nyt olisi ultran perusteella 9+3 ja la 13.12. Pitää varmaan alkaa käyttää tuota 9+3, tuntuu jotenkin että on enemmän raskaana :LOL: Mutta siis siellä se Taimi vähän liikuskeli ja sydän sykki. Aina se vaan on yhtä ihanaa nähdä, oma muruseni :heart:

Kesälomasta: Mulla alkaa "kesäloma" tuosta kesäkuun alusta ja kestää ainakin heinäkuun loppuun. Mitään varmuutta ei töistä kesän jälkeen ole, että jos en mitään löydä niin voipi olla että mulla tätä lomaa tässä nyt sitten riittää koko puoli vuotta. Ihan kiva olis JOTAIN löytää syksyksi, aion ainakin kovasti yrittää. Mutta kesälomareissuja on sen verran suunniteltu, että käytetään varmaan tuo apiaani Kesämaassa ja itse haluaisin käydä Heinävedellä luostarit bongaamassa kun en oo koskaan käynyt. Kesäkuun toisella viikolla startataan kohti Leviä ihan vain minä ja miekkonen, apiaani jää hoitoon isälleen ja mummolaan.

Luin kyllä kuuliaisesti kaikkien kommentit läpi mutten tämän enempää osaa kenellekään henk. koht. kommentoida, joten toivottelen vain hauskaa päivää kaikille. Pitänee mennä etsimään jotain ruokaa ennenkuin alkaa oksettaa. 40min niin alkaa nelosen vauva-ohjelma :D

Muoks. Loppukaneettina vielä että np-ultra on kahden viikon päästä eli 11+3
 
Peetruskalle pahoittelut ja osanotto!!! :hug: :hug:


Onnea ultrassa käyneille ja hyviä uutisia saaneille :heart:

Täällä iski energiapommi tossa pari tuntia sitte kun kuulin että kaveri tulee muksujensa kans kylään.. Alle viiden minuutin siitä kun keksin että teen pannarin, oli lätty uunissa paistumassa :LOL: nopeaa toimintaa jottei esikko ärsyynny kun en häneen keskity hetkeen, on nimittäin sen verran huomionkipeä tapaus ;)

jaksoin samalla jopa sipaista pölyjä näkyvimmiltä paikoilta ja järjestellä paikkoja kuntoon, normaalisti kämppä saa mun puolesta olla räjähtäny siihen asti että ukko tulee töistä ja nakkelee lelut lattialta yms :whistle: :ashamed: oon laiskistunu. ja väsyny |O

noh, nyt odotteleen vieraita.
 
Okei. Ehkä perun sanani oireettomuudesta. Näköjään tää pahanolon puuska tulee aina joskus sillon ja tällön päiväksi. Eilen illalla oli jo vähän sellasta tuntumaa, mutt aattelin sen johtuvan nälästä. Aamullaki oli vielä vähä nii ja näin. Toisen kahvikupin jälkeen tuliki sellanen etova olo ja ei oikein tee mieli mitää syödä, vaikka nälkä onki :x Pakotin äsken itteni syömään ruokaa, vaikka ällötti jo pelkkä ajatus ruoassa olevasta ruokakerman mausta. Sen seurauksesta äsken tuli sit yökkäiltyä. Ja töihin pitäs muka lähteä....ja vielä nälässä. Yökkäily oon pariin otteeseen tänään, vaikkei mitään oo tullu ulos. Että se siitä oireettomuudesta.... Voi yök :x Kai se pitää nyt lähteä kehittelemään jotain, jota vois syödä ja sit töihin.

 
mites muuten kun kalaöljyjen syöminen on kielletty raskausaikana, ja meillä on leivän päälle levitteenä Beceliä ja siinä on omega-3 ja -6 rasvoja nii onkohan sen syönnistä haittaa? :ashamed: melko minimaalinen kerros se kyl on mitä leivälle sitä laitan...

kysyy itsensä tyhmäksi tunteva upp3
 
Pikainen tervehdys!

Peetruskalle suuri :hug: Ja osanottoni. Voimia ja jaksamista!!!

Tänne ei mitään uutta.. Syntymisajasta vielä kommentoin että siinä varmasti kaikki on samaa mieltä että ei ole väärää aikaa syntyä, kunhan vauva on vaan terve ja saa kasvaa loppuun asti navan alla turvassa. Mutta ainahan sitä voi toivoa myös itselleen mieluisaa syntymisaikaa yhtälailla kuin sukupuolitoiveita yms on =) Eikä siinä mitään pahaa ole, kuitenkin loppu tulos on se että lapsi on oma ja rakas vaikka syntyis päivää ennen taikka jälkeen vuoden vaihteen ja kummillako vehkeillä vaan varustettuna :heart:

Ei tällä erää oikeastaan mitään asiaa.. vointeja kaikille!!
 
upp3 on vai :eek: Minen tienny tuollasta eikä tossa lippusessa sanottu siitä mitään, missä kerrottiin mitä ruoka-aineita pitäs välttää tai ei saa syödä ollenkaa. Eikä neuvolassakaa sanottu mitään. Meinaa iteki pistän leivän päälle tota beceliä. Tosin eikö toi mee vähän ristiin, kun raskausaikana saa kuitenki kalaa syödä? Mutt nyt iski paniikki, jos noin on nii lopetan sen becelin syönnin. Toivottavasti ei oo mitään hallaa tullu.

T: Eräs joka alko nyt panikoimaan!

Nyt pitää kuitenki joutua töihin...enää kaks iltaa tehtävänä!

Niin ja 6 yötä ultraan.
 
Vuonna 2007 mulle sanottiin että nimenomaan becel tai flora on parhaita rasvoja mitä raskausaikana kannattaa käyttää. Ja kalaöljyvalmisteet on minusta kielletty vain silloin jos niissä on sitä A-vitamiinia (eli ihan niin kuin muutkin vitamiinivalmisteet on tällöin kiellettyjä). Esim. möllerin kalaöljyvalmisteissa on usein A-vitamiinia, joten niitä ei kannata syödä. Kun menee apteekkiin, niin kannattaa mainita että etsii raskausaikana sopivia kalaöljyvalmisteita. Niitä on myös sellasia joissa ei A-vitamiinia oo.. Ite en voi sietää kalaa, niin myös mun olis tarkotus alottaa noi kalaöljyvalmisteet.. :) ei paniikkia ihmiset!

Täällä menossa rv 10+0. Jokseenkin epätodellinen olo kun oireet alkaa olla vähenemään päin. Iltasin on vielä väsymystä ja pahaa oloa, mutta esim. enää ei ole tarvinnut oksentaa. Ens viikon perjantaina olis np-ultra, jännittää kamalasti!
 
Alkuperäinen kirjoittaja upp3:
mites muuten kun kalaöljyjen syöminen on kielletty raskausaikana, ja meillä on leivän päälle levitteenä Beceliä ja siinä on omega-3 ja -6 rasvoja nii onkohan sen syönnistä haittaa? :ashamed: melko minimaalinen kerros se kyl on mitä leivälle sitä laitan...

kysyy itsensä tyhmäksi tunteva upp3
Eikö se kielto koske vain kalanMAKSAöljyä? Näin minä oon ymmärtänyt. Kalaöljy sisältää vain samoja aineita mitä on esim. lohessakin ja kyllähän sitä saa syödä. Ei sitä a-vitamiinikaan tarvitse niin älyttömästi pelätä, sillä onhan sitä kaikissa margariineissa. Noi ylimääräiset lisät on vaan kiellettyjä ja rajoitettuja. Ja eihän se maksakaan enää oo kiellettyjen listalla.
 
Koivunkäpy, joo näyttää löytyvän myös A-vitamiinia tuosta becelistä.. uskallankohan tota enää syödä kun oon aika hysteerikko kaiken "kielletyn" syömisessä.. taidan oman mielenrauhan vuoksi ostaa jotain toista valmistetta :snotty:
 
UPP3 eipä mittään! Kyllä minäkin oli esikoisen aikaan ihan hermorauniona noitten syömisten suhteen alussa. Mutta sitten mentiin periaatteella "kohtuudella kaikkea" :D Kyllähän sitä elimistö tarvii tuota a-vitamiinia raskausaikanakin, ylimääräisiä annostuksia pitää vaan välttää. Kyllä kaikki margariinit tosiaan taitaa sisältää sitä a-vitamiinia, piti tarkistaa meijänkin rainbow-rasvapurkki ja siinäkin sitä on, joten tuo becel ei oo mitenkään poikkeus. Jos sitä ei nyt ruokalusikalla rupee syömään niin ei oo vaarallista :D
 
Pitkästä aikaa ehdin käymään palstalla, täytyy tämän jälkeen alkaa kahlata pinoa alusta asti että pääsee kärryille.

(.) Viime viikolla oli 1. neuvola ja eipä siellä mitään ihmeellistä, painoa oli tullut tosi reilusti jo eli 1,8kg, mutta syykin on ilmeinen. Tämä hemmetin pahoinvointi, missään aikaisemmissa raskauksissa pahoinvoinnista ei ole ollut tietoakaan ja nyt tämä vaan jatkuu ja jatkuu... Ja ainoa mikä edes hetkeksi auttaa niin jatkuva syöminen. Sydänäänet on kuulunut kotidoplerilla noin viikon verran joten niitä ollaan miehen kanssa kuunneltu ja kyllä se on vaan niin ihana ääni ettei ikinä malttaisi lopettaa, jää kyllä korviin soimaan kuuntelunkin jälkeen. Niskapoimu ultra on 26.5. joten se alkaa vähän jännittämään, jotenkin esikoisesta en osannut pelätä. Oltiin niin pitkään häntä yritetty ja keskenmenon jälkeen oli niin onnellinen, että ylipäänsä oli raskaana, nyt jotenkin pelottaa ihan kauheasti, et onko asukilla kaikki hyvin. Varmaan tietysti senkin takia, että jos vauvalla olisi jokin vamma, hoitaminen olisi työläämpään kun on jo tuo esikoinen. Ei auta kuin toivoa!!! Töihin pitäisi mennä käymään kuun lopussa sopimaan työkuvioista kun olen sopinut, että elokuussa palaan. Jos sinne asti päästään ja np:ssa kaikki on ok, niin aion palaverissa ilmoittaa etten tule kuin 3 kk:ksi ja sitten jään äippälomalle, eivät varmaasti tykkää, mutta minkäs teet?!? Esikoisen kanssa käytiin tutustumassa päiväkotiin tällä viikolla ja vaikutti tykkääävän kovasti.

Tsemppiä kovasti kaikille pahoinvoinnin kanssa taisteleville ja kaikille odottaville tietysti, odottavan aika on pitkä! Mutta hassu huomata, että aikaisemmissa raskauksissa sitä on laskenut viikkoja koko ajan, hyvä ettei tunteja ja nyt joutuu ihan miettimään omia raskausviikkoja, et missä vaiheessa ollaan menossa. Aamusta iltaan, kun tuon esikoisen kanssa touhuaa ei ehdi raskautta miettimään.

malttamaton&masuasukki 9+3
 
Ultrassa käyty. Siellä toinen natiainen (vai pitäisikö lainata äitini sanoja pieni möykky) näkyi. Heilutteli kättä ja piteli korviaan, eikä tuntunut yhtään tykkäävän, kun minun piti yskiä, josko olisi kääntynyt oikeaan asentoon. Syvällä kuulemma on, kun ei vatsan päältä ultrattuna näkynyt mitään, sykkeen vain erotti. Maanantaina menen uudestaan, josko pääsisi katsomaan, onko niskaturvotusta vai ei. Lääkäri kyllä epäili, ettei turvotusta ole, mutta ei voi kirjoittaa lappua, kun ei kuitenkaa ole kunnolla nähnyt.

Ihan ei viikkoja vastannut, pienempi olisi kuin mitä neuvolassa sanoivat. Nyt olisi 11+2, mutta la:sta ei ollut sen enempää puhetta. Katsotaan mitä maanantaina sanovat.

Mutta kiva päästä uudelleen kurkkaamaan masun sisään :)
 
Pahoittelut Sapfo ja peetruska :'(

Ja uusille tervetuloa minunkin puolesta!

Jisse tervetuloa vaan tänne häämatkalla :)

Monivitaamiineista söin foolihappoa jo ennen raskautta ja samoin noita raskaus multitabseja, mutta en tosin samaan aikaan. Multitabseista mulla menee maha sekasin ja tällä hetkellä foolihaposta tulee huono-olo... :x Eilen iltapäivä ja tänä aamu on ollut hyvä olo ja nyt sitten taas on vähän nostellut pahoinvointi päätään.

Täällä kanssa yksi joka ajatteli ennen ettei koskaan "tekisi" vauvaa loppuvuodesta, mutta tässä sitä nyt ollaan. Miehen suvussa ei muutenkaan varsinaisesti vietetä syntymäpäiviä tai joulua niin ei se nyt luultavasti ihan kamalasti tule häiritsemään, jos tässä sinne asti päästään. Meillä esikoinen syntynyt tasan 40+0 ja pahoinvointi oli silloin paljon siedettävämpää. Nyt on pakko syödä vähintään 2-3 tunnin välein ettei huono-olo yllätä.

Meillä ultra seuraavan kerran 2.6. eli sillon olis viikkoja kai 11+5 menkoista laskettuna ja toinen tapaaminen 4.6. jolloin sitten 12vkoa olis täynnä. Meni vähän ohi se toisen käynnin tarkoitus, mutta kaipa se siellä selviää. Kiva vaan kun hintaa tulee 75euroa kerralta. Tosin pakollisia ultria on kolme, joten eiköhän ainakin jonkun käynnin saa myös korvattua jotain kautta ja sairaalaan pitää muistaa kanssa kirjottautua kuun loppuun mennessä.

Saini ja tintti 8+6
 
hei vaan kaikille!

:hug: :hug: :hug: menetyksen kokeneille.

tervetuloa uudet! :heart:

pyydän anteeks jos jotain on jääny nyt päivittämättä. mä kiireessä selasin läpi parin päivän jutut. mua on vaivannu päänsärky pari päivää, tänään oli fysiterapeutille aika ja niskat on aikas jumissa+yläselkä liian suora... no, ongelma on se kun ei saa ottaa ku panadolia ja se ei auta... nyt sain jumppaohjeet.

esikoinen synty 40+1 ja lähti käyntiin lapsiveden menolla.

huomenna ois np-ultra! =)
 
Peetruska :hug: Nythän tänne tulee suru uutisia...ihan hirveetä.
Kyllä se taas itelläki pelko nostaa päätään. Vielä olis muutama viikko ensmäistä kolmannesta jälellä. Esikon aikaan sitä oli niin nuori ja naiivi ettei osannu pelätä yhtään mitään.

ON:Nyt löysin "lääkkeen" pahoinvointiin :D Mehujäätelö pitää oksun loitolla. Ei vie ihan kokonaan pois olotilaa mut helpottaa kummasti. Tänään syöny jo 5 :)

Annmarii 10+1
 
Voimia ja haleja menettäneille, ikävää kuulla. :hug:

Mulla on alamasusärkyä ollut nyt tästä aamusta, oikein kramppaa ja vihloo, vatsa ihan sekaisin ja suunsisäpuolet haljenneet, psoriasis kutittaa ja hilseilee päänupissa, paheni yhtäkkiä. Finnejä pukkaa olkapäihin, yläselkään, polveen ja tähän nassuun ja kokoajan jano. Kynsissä on kuoppia, joku vitamiinin puutos.
Opettelin syömään hedelmiäkin ettei mitään lisävitskuja tarvitsisi ja kasviksia käytän ihan päivittäin jokaisessa muodossa, yleensä tuoreena, mutta nyt kai pitää ostaa tota multivitan raskausvitamiinia, ukko olis jo tänään hakenut, mutta en päästänyt, enköhän mä huomiseen selviä. Ihana kun toinen huolehtii. :heart:

meemee ja stella di natale 9+5 Jee! :heart:
 
Myräkkä meillä nt-ultra vasta rv 13, silloin minulla on rv 12+1, eli aikas pitkälle menee. Väsymys ei todellakaan tunnu täälläkään hellittävän, eli tuskin kannattaa sen puoleen olla huolissaan. Kaikki on myös niin kovin yksilöllistä.

Vitamiineista, täällä popsitaan myös multitabsin raskaus vitamiineja. Aloin noita syömään jo kun ehkäisy jätettiin.

peetruska voimia sinne paljon, ihan kamalaa :'(

raparperitaivas, jerpuska & kattiina onnittelut hienoista ultrauutisista, ihanaa kuulla hyviä uutisia! :heart:

Täällä jatkuu alavatsan kipuilu, tänään alkoi ihan sellaisen viiltävä kipu, pistävää kipua on myös välillä. Samoin tänään alkoi rintoja viiltelemään oikein kunnolla, no se on ainakin hyvä merkki. Pahoinvointi on tällä hetkellä hyvin vähäistä.

pööpötti ja masukki 10+3 :heart:
 
Pahoittelut pikkuisen menettäneelle :hug: :'(

Täällä ei kummempaa, omituista ettei pahoinvointia ole ollenkaan. En edes tietäisi olevani raskaana, jos rinnat ei olisi sikakipeet, vatsa turvoksissa ja väsymys vaivaisi. Muita oireita ei ole. Pitäis olla tyytyväinen, mut aikaisemmilla kerroilla tuota pahoinvointia on ollu kiitettävästi!

Onko muuten teillä, kenellä on useampi lapsi, niin oireet olleet erillaiset tytöllä ja pojalla? Meillä kaksi tyttöä ja paljastan nyt salaisuuden :saint: , eräs ennustaja jokin aika sitten näki " selvästi ", että haikara on meille tulossa ja että tulokas on poika?! Saas nähdä. Mutta moni asia, mitä kyseinen ennustaja ennusti on käynyt toteen aivan tismalleen ...

Täällä kärsitään flunssasta, kiva kun ei saa käyttää mitään rohtoja, nenä aina tukossa ja jäseniä särkee. Panadolia kipuun olen ottanut, mutta ei niitäkään viitsisi ihan tolkuttomasti naamaan tunkea, vaikka turvallisia ovatkin. Ja päänsärky vaivaa, kun hartiat ihan jumissa. Tuntuu, että vähän väliä pitää panadolia vetää kuonoon...

Voi, monella jo ultrakuulumisia! Itsellä vasta 7 viikkoa täynnä ja piiiiiiiitkä matka ekaan ultraan. Neuvolakin vasta 1.6.
Odottavan aika on pitkä... |O

Ai niin ja multitabs raskaus vitamiineja popsitaan täälläkin. Ovat myös siitä hyviä, että sisältävät kalsiumia, kun en juo maitoa ollenkaan...


 
Onko teillä muilla koko ajan tai siis usein kohdunkasvukipuja? Mulla ei oo ollut aikoihin. Tai no välillä nopeesti nippaa, mut muuten ei oo oikein ollut mitään tuntemuksia moneen viikkoon. Muistan esikoisen ajalta ne tuntemukset mutta kun ei yhtään muista millä viikoilla ne oli. Ja tietty eka ja toka raskaus muutenkin erilaiset tuon kohdunkasvun kannalta mutta hetihän se rupes mietityttämään taas kun tajusin että ei oo mitään mahatuntemuksia ollut aikoihin.. :/
 
Moikka kaikille! En jaksanut ihan kaikkia juttuja lukea, kun niitä on taas parin päivän aikana tullut niin paljon. Sen verran tulin hehkuttamaan ,että kävin tänään ultrassa ja kaikki on hyvin! Siellä Rusina heitti kuperkeikkaa herättelyn jälkeen. LA pysyi samana eli 27.11.

Semmoinen kysymys vaan, että miksi jotkut sanovat varhaisultraa täällä nt-ultraksi ja toiset np? Eikös se ole np eli niskapoimu vai tarkoittaako nt jotain muuta?

T: Peggy ja rusina 11+5
 

Yhteistyössä