***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** toukokuussa

Iltoja vaan vielä!

Kävin siis ekassa neuvolassa ja eipä siellä mitään erikoista kyllä ollut, lippuja ja lappuja ja lasteni perässä juoksemista. Ultran sain vasta kolmen viikon päähän.... :| En malttais millään odottaa..
Kysyisin, BMIstä, kun aikaisemmin samoilla mitoilla on ollut 23 tai 24 mutta nyt oli 28??? En kyl oikein tajunnut, mut olisko väärin jotenkin katsonut tai laskenut...

Saini81 kiva kuulla, et olet siellä suunnalla, taidankin kysellä sitten lähempänä ajankohtaa sääoloja??!!!!

Meemee täällä myös psori vaivana, tosin nyt onneksi hivenen seesteisempi aika, tosin tuo päänahka on kyllä aina aikas kamala. Mulla nilkat ja polvet pahimmat, välillä ranteet ja kyynärpät.

Mutta mies laittoi iltapalaa, joten eikun syöpöttelemään!!

Jisse ja :xmas:
 
Moikka!
Taas on vrk tullu ihan mielettömästi tekstiä, kylläpäs täällä ollaan ahkeria kirjottaan :)
Soittelin sit tänään äitipolille ku en malttanu odottaa kirjettä. Niin nt-ultra on lauantaina 23.5. klo 13. Olin ihan että häh, teilläkö lauantaisinki, niin tuumas että kun ajat loppuvat kesken, niin pakko tehdä lauantaisinkin töitä. Aika hurjaa. Vaikka enpä tuota yhtään ihmettele, kun on kaikki lapin läänin äidit hoidettavana siellä.
Eli äippäliini, voit päivittää mulle synnytyssairaalaksi LKS.
Oltiin nyt poitsun kans ulkona ja löydettiin naapuriki lapsineen ulkoa. Pelasin siinä sit kummipojan kans jalkapalloa aikani kunnes tuli mieleen, et kannattaakohan mun kyllä kovin juosta. Jatkoin kuitenki juoksemista, kun eivät vielä tiedä raskaudesta. Niin harvoin tulee kummipojan kans touhuttua, ettei viittiny jättää toista heti kylmäksi..
Oli kyllä muutenki tosi ihana päivä tänään. Taitaa pahin väsymys mennä ohi. Siis unta tarvii vieläki paljon, yöunien lisäksi on pakko nukkua päiväunet. Mut hereillä ollessa tuntuu olevan enemmän energiaa.. Jospa sitä huomenna sit yrittäis käyttää energiaa vähän siivoamiseenki :D

Joo tämmöstä omaa napaa vaan. Taidan mennä sohvan pohjalle kattoon viime viikkosta teho-osastoa ja syömään jätskiä :p (tarkemmin ajatellen ei teekään jätskiä mieli, pitää mennä keittiöön ja kattoo onko siellä mitään mitä haluis.. ) :D

Myräkkä ja keiju 10+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sanle:
Onko teillä muilla koko ajan tai siis usein kohdunkasvukipuja? Mulla ei oo ollut aikoihin. Tai no välillä nopeesti nippaa, mut muuten ei oo oikein ollut mitään tuntemuksia moneen viikkoon. Muistan esikoisen ajalta ne tuntemukset mutta kun ei yhtään muista millä viikoilla ne oli. Ja tietty eka ja toka raskaus muutenkin erilaiset tuon kohdunkasvun kannalta mutta hetihän se rupes mietityttämään taas kun tajusin että ei oo mitään mahatuntemuksia ollut aikoihin.. :/
Veit mun kysymyksen! :D Mullakin on ollu noi kasvukivut aika vähissä viime aikoina. :S Vapun aikaan nipisteli ja särki viimeks oikeen kunnolla, mut nyt viimiset kaks viikkoa on ollu vaan pientä (tosi pientä) särkyä tai repäsykipuja sillon tällön eli muutamana päivänä viikossa.. Muutenkin oireet alkanut jo vähetä. Tänään oli eka ilta pitkään aikaan kun jaksoin jopa keittiön siivota ja hoitaa esikon iltapuuhat, normaalisti en iltasin kykene kun sohvalla makaamaan. Toisaalta kiva että oireet alkaa hävitä, mut kuitenkin heti tulee epäilys et onko kaikki ok... Kun en oikeen tiiä et pitäskö tokan raskauden kipuilla enemmän vai vähemmän kun eka..? Ei lohduta edes se et 8+0 näkyi syke ja kaikki ok.. Vasta ens viikon pe ultra, miten jaksan sinne asti?? :)

rv 10+0
 
Sanle ja eve85, mä olen kans miettinyt tuota kipujen vähäisyyttä, ei juurikaan ole ollut.. eilen ja nyt aamulla kipuili alamasu mut muuten aiemmin on ollu tooosi harvassa kivut!! mietityttäny just että onko kaikki ok, ja nyt varsinki kun pahoinvointiki alkaa mennä ohi.. :| vaikka ihanaahan se on ettei kokoajan tartte maata kun niin huono vointi! väsymyski välillä menee ohi, eilen oli pienen hetken se energiapurkaus mutta illalla sit nukahdin sohvalle ku miehen kans katottiin telkkaria.. :D sain nukkua onneks kuuteen asti, ei tarvinu puol 5 syöttämään poikaa kun oli miehen heräämisvuoro. :) huomenaamuna onki sit mun vuoro :kieh: oon nykyään tosi äkäinen kun mut herätetään aamuyöllä, vaikka eihän se poju mitään nälälleen voi.. :ashamed: lauantaiaamun pyhitän nukkumiselle....!!!! (eli korkeintaan varmaan puol 9 nukun, mutta se on meidän perheessä nykysin luxusta ;) )

Upp3 ja masukki tasan 10 sekä poju 9kk :heart:


 
Jisse78:
Mulla on jalassa siinä luun kohdalla psoria ja kyynärpäissä, mut päänahka alkoi vasta vähän aikaa sit oireilemaan, pakko tunkea jotain tököttiä. Aikasemmin on pysynyt kurissa perusvoiteella rasvaamisella, mutta nyt ei auta.

Huomenna olis sit kyhmyn leikkaus edessä, jännittää ihan älyttömästi ja toivoin salaa että flunssa olisi iskenyt, niin olis siirtynyt aika, mut parempi että pääsee siitäkin eroon. Ukkokin äksyilee aina aamuisin ja pienistä asioista motkottaa, tänään annoin lapsille herneitä ennen päiväkotiin lähtöä ja siitä nosti haloon kun hampaat oli ehditty jo pestä, voi, minä kamala ihminen. :headwall:

Musta ei tunnu yhtään et olis raskaana, kamala tunne. Massu on samaa vanhaa läskiä ja pahoinvointikin häipyi nopeasti, ainoa et massuun ja alaselkään vihloo ja rinnat kipeät vieläkin.
Yöllä näin unta et tunteiden ja tuoksujen J.T. oli lapsen isä ja sain keskenmenon. Sitä sit surkuteltiin ja yhtäkkiä oltiinkin uimassa lemmen viemää-sarjan blondin miestarjoilijan kanssa.. Että tällaista.. :LOL:

meemee ja stella di natale 9+6
 
Huomenta!

Meiän pienellä kaikki hyvin :heart:
Käytiin eilen ultrassa varmistamassa tilanne.
Nyt pystyy ottamaan hiukka rennommin :)
Huomenna alkais RV10 mihin tää aika on hävinny :)
Mutta nyt syömään,ennen kun tulee ihan karsee olo ;)

Mukavaa päivää kaikille!
 
Huomenta!

Täällä on taas hieman parempi olo, hieman aamulla yökkäytti mutta kun sai syötyä niin helpotti. Jos tänään yrittäs vaikka jaksaa ikkunat pestä tai asunnon siivota.

Tuosta psoriaksesta tuli mieleen kun mun yhdellä tutulla on se ja se oli käynyt Helsingissä jollain huippu lääkärillä joka on perehtynyt ravitsemukseen. Niin se oli sanonut että kun on 3kk syömättä sokereita ja hiilihydraatteja niin psoriasis paranee. Noi sokerit ja viljat ja sun muut kuulema aiheuttaa jatkuvaa käymistilaa elimistössä ja psoriasis on yksi tapa millä joidenkin elimistöt oireilee. Oli sanonut että itseasiassa kaikkien tulisi lopettaa sokerit ja viljat, ja oli ollut sitä mieltä että nykyiset kohonneen syöpäluvutkin on ihan vaan liiallisesta hiilihydraatti ja sokeripitoisesta ruokavaliosta johtuvaa. Tiiä sitten pitääkö paikkansa, eipä oo tullut nyt kyseltyä että onko ruokavalio auttanut tuota tuttua iho-ongelmissa.
 
Kiva kuulla hyviä ultrauutisia. Onnittelut niitä saaneille! :flower:
Mulla on taas vaihteeksi pahaolo. Luulin, että olisi jo mennyt ohi, mutta ei. Ja mahakin on ihan sekaisin. Makuuasento olisi paras, mutta silleen on vähän hankala tehdä töitä.
 
Pii-a ihania uutisia, hienoa! =)

Sanle, kuulostaapa erikoiselta "huippu"lääkäriltä. =) Olen myös alan ihmisiä enkä kyllä allekirjoita alkuunkaan tuota hiilarien ja viljojen lopettamista. Olisipa kiva kuulla mille tämä lääkäri perustaa väitteensä tuolle yhteydelle syöpälukuihin. Siihen en osaa sanoa vaikuttaako psoriin, mutta muuten ei missään nimessä saa lopettaa hiilareita ja viljoja. No joo, intouduin vähän. =)

Täällä allergia vaivaa, himputin koivut, sais jo lakata kukkimasta. Tekee ihan kipeän olon kun pää ihan tukossa, toivottavasti ei nyt lämpöä nostais.

Aurinkoista päivää kaikille tonttuilijoille! =)

pööpötti ja masukki 10+4 :heart:
 
jaaha, nyt oksentaa tyttö, oli aamulla alottanu taksissa oksentamisen. huono äiti ei tajunnut että lapsi on sairas, tunkee vaan eskariin. tosin ei se valittanu aamulla yhtään oloonsa, ja positiivista, eskarissa riehuu jo mahatauti, eilen oli vissiin kaks oksentanu eskarin aikana, eli tokko tuosta tarttu että neiti kävi sielä olemassa 20min.
Mulla kiertää vieläkin mahassa, alko eilen, mutta otappa nyt selvää että onko tulosssa tuo tauti vai ihan normi pahoinvointia..
mulla ois viel ööö... 3vk ultraan, ei jaksas odottaa..
 
pööpötti Oiskohan se ollu tuo Antti Heikkilä http://www.anttiheikkila.com/ Taitaa olla aika kiistelty henkilö mielipiteineen terveydenhuollon saralla.

Yritinpä tuossa ikkunoita pestä, mutta totesin ettei tuo 1,5vuotias apupoika oo mikään paras idea. Taitaa jokainen ikkunanväli olla täynnä sormenjälkiä ja nenänpainaumia. Joten jätetäänpä loput ikkunat paremmalle ajalle pestäväksi.
 
ralli
Kohdunkasvusta: onpa minunkin mielessä käynyt että harvenneet ovat nuo tuntemukset alamassussa. Vai onko niin ettei niitä enää niin laskeskele mielessään? Joskus vähän juilii hetkellisesti tai nipistää, eipä sen ihmeempiä. Manailin taannoin sitä kun meidän...mikäs lie doppleri...vaimikähänseoli on vielä lainassa tutuillamme monen sadan kilometrin päässä enkä pääse nyt itse sitä kokeilemaan. Mutta mitä jos en kuulisikaan sydäntä? Kääk! Ehkä ääni ei vain kuuluisi vielä mut viis siitä, saisin multipanikointikohtauksen :p . Odottelen kiltisti tokaa neuvolaa mihin vartavasten menen ääniä jahtaamaan parin viikon päästä.
 
Heips! Pyörryttää aivan kamalasti. Mittasin verenpaineet kotona niin 92/56 :ashamed: Minulla on matalat paineet mutta että noin matalat, ilmankos pyörryttää. Mittasin jonkun ajan kuluttua uudestaan niin melko samat, kummatkin alle 100.

Maanantaina olisi se ultra ja mies ei pääse mukaan kun lapsille ei saatu hoitopaikkaa järjestettyä :( Ja kun odotan jo kolmatta ja jos kaikki on hyvin ja menee hyvin niin muita ultria ei saata olla.

Nyt on olo sellainen että pakko poistua.

nedee ja Sydänvauva tasan 11 :heart:
 
Heippa.

meemeelle tsempitykset leikkaukseen!! =) Ja mullakin tuo raskaanaoleva tunne on aika vieras käsitys, sen verran helpolla on päässyt. Tai no, eipä se helppoa oo ku miettii koko ajan et onko tuol ketää ku ei oireitakaa oo.. Mutta päänvaiva helpotti itellä ultran jälkeen ja sitä oppi nauttimaan oireettomuudesta.

koivunkäpy : Se on oikeesti ihan uskomatonta kuinka nopeasti lapset tulee kipeäksi, tai se joku tauti ottaa vallan niiden kehossa. Jokin aika sitten meidän keskimmäinen oli ihan normaali ku ulkoiltiin aamupäivällä, söi ruokaa puolen päivän maissa vähän nihkeästi mikä nyt ei tytölle ole sinänsä uutta ja sitten halus mennä nukkumaan päikkäreitä mikä on todellakin omituista ja harvinaista. Sieltä kun heräs niin huomasin heti et onpa pimu lämmin ja kuume oli noussu 39:n tienoille yhtäkkiä. Ja talvella mahatauti iski esikkoon ihan tunnin sisällä, oltiin kylässä ja siellä oli ihan normaali ja kotimatkalla väsähti ja kotipihaan heitti sit oksut.

Kohdun kasvukivuista ootte jutustellu ja täällä on ihan sellasia pieniä vihlasuja välillä, en niitä ees huomaisi ellen oo ihan rauhas ja kuulostele tavallaan niitä sitte. Eikä tuo massu tunnu paisuvan samas tahdis kun kakkosen ja kolmosen aikana et en tiä vaikuttaako asiaan vajaa vuosi sitten alkanut kuntoiluintoni, jospa lihakset pitää pakettia kasas vähä paremmin ku aiemmilla kerroilla. Esikkoa oottaes maha tuli vasta puolen välin jälkeen esiin oikeastaan eikä silloinkaan näkynyt kuin niille jotka tiesivät.

Vaivaako muita omituiset unet? Kun itelle niistä on tullut oikea riesa :D Ei raskaana ollessakin on sellaisia kausia että näen ja muistan unia ja raskaana ollessa vielä enemmän. Viime yönäki taas oli sellainen uni missä mies oli tahallaan jättänyt oven auki ja nuorimmainen oli sieltä livahtanut eikä ukko piitannu muka mitää. Sitte ku kyselin unessa että missä se on niin mies vaan et meni pihalle (pienin on vasta 1,5v ) . Sitten ryntäsin ulos ja näin kuinka poika juoksi kadulle (asutaan maalla mutta unessa tie oli vilkasliikenteinen asfaltoitu tie ) ja heräsin kun huusin poikaa kun auto lähestyi ja oli törmäämässä poitsuun. Hitto että olin peloissani kun heräsin ja miehelle vihainen ja vaikka mitä. Kamala uni!!! Jospa ens yönä sit näkis jotain kaunista unta vaihteeksi :D

Nyt meen pelaamaan esikon kans pesistä, lupasin syöttää niin saa poitsu treenata lyömistä :D

:wave:

Maukkis ja toukka 8+jotain..
 
Moikka kaikille!

Suuren suuret halit kaikille menetyksen kohdanneille :hug:

Ja onnea hyvistä neuvola ja ultra kokemuksista.

Omaan napaan ei mitään uutta, turvotus jatkuu ja vaatteet ei mahu päälle. Tänään sai taas itkeä aamulla vaatehuoneessa, ku olin niin ruma omasta mielestäni.

Ainii perheemme kissaluku kasvoi tiistaina neljästä yhdeksään :eek:
Meidän pikku tyttö kissa joka on alta vuoden vanha synnytti viis pentua navetan ylisille, eilen se sitten kanteli ne sisälle meidän tekemään pesään.
Oisin kyllä kuvitellu et se ois tehny korkeintaa kaks pentua.
Mut on ne kyl ihanii, tuli 3 pikimustaa poikaa, yks pikimusta tyttö ja yks ihan vaaleen keltanen poika :heart: :heart:
 
Heips. On ollu vähän kiireinen aamu. Nyt on taas kuontalo sellasessa kuosissa, ett ilkee ihmisten ilmoilla liikkua. Just ehin tänneki kommentoimaan ennen viimestä 10- tuntista iltaa. Sit alkaakin taas viikon lomautus.

Huh, eipä tatte nyt minunkaan enää tuosta leivänpäällisrasvasta panikoida. Jännä, ett tää alkaa heti panikoimaan mukana, jos jollain muullaki on asia joka askarruttaa. Ja varmaan tuun oleen hysteerinen vielä monta kertaa, kun mitään mistää en tiedä.

Täällähän on paljon kivoja ultrakuulumisia tullu. Taas vaihteeks niinki päin :)

Ja noista kivuista on moni puhunu. Täällä kans yks joka kuuluu kastiin ettei oo mitään tuntemuksia. Sillon tällöin saattaa joku pieni nipistys olla, mutt siihenpä se on sitten jäänytki.

Mauahtavaa Mulla on välillä kyllä niin ufoja unia. Viimeks näin sen naimsiin meno unen. Nyt en muista ainakaan nähneeni mitään ihmeellistä, vaan vielähä tässä monta kertaa ehtii :LOL:

Hain sit tänään ne verikokeen tulokset, kun eilen en muistanu, en tullu hullua hurskaammaks niistä. Se oli vaa joku taulukko, jossa oli ne tulokset, mutt sit siinä ei ollukkaa mitään näitä mitä minkäki arvon npitäs olla. Eli ei ollu samanlainen lappu, ku mitä oon yleensä verikokeista saanu jos sellasissa on käyny. Eli kai sit ens tiistaina aukenee noiki asiat mulle.

Mutt nyt pitää rientää sinne töihin...

5 yötä ekaan ultraan!

JääKyynel ja Lilli

 
ralli
...siinä se nyt on. Pömppis. Ja siitä se vaan kasvaa. Heh, huomasin just moisen. Mustilla viinimarjoilla olen tän päivän elellyt, leipää tomaatilla maistelin. Toistaiseksi yrjö ei ole edes koputellut oveen. Eilen oli toista.

Ja se on sit POKSIS 9+0
 
jenninho meil tulee kans kissa (kolli) alkukesästä. Mies hävitti kaikki kissat ennen ku mä tulin taloon, ja viime syksynä tuli hiiret sisälle. Ni tähän taloon ilmaantuu taas kissa.. tosin opetetaan se tuonne navettaan, ku on vähän kasvanu.
urheilusta joku mietti saako juosta, saa juosta jos se hyvältä tuntuu.. muutamaa extrem lajia lukuunottamatta kaikki lajit ovat sallittuja, tosin uusia harrastuksia ei kannata raskaus aikana aloittaa. Kun kuuntelee roppaa, se kyllä ilmoittaa, jos joku ei tee hyvää! Esim juoksemista suositellaan pehmeällä alustalla ja hyvillä kengillä, ettei tule kovasti tömähdyksiä. Itse olen käynyt kuntonyrkkeilyssä ja aijon jatkaa kunnes se tässä parin viikonpäästä loppuu, isäntä on asiasta toista mieltä, mut se on mun henkireikä. Muuten olen ollut entiseen tapaan mukana, tosin en ole antanut potkia/lyödä mahaan/kylkiin.

eka neuvola takana :D huh huh.. olipas jännä aamu.. yks vaavi sieltä löytyi, jonka sydän löi mukavasti ja tyyppi vissiin häiriinty päiväunilta, ku alko pomppimaan :heart: terkkari meinas et olis isompi mitä menkkojen mukaan, mut varasin np-ultran 2.5vk päähän ni sithän se selviää. Ite olin kyl varma et olis pienempi, mut terkkari vakuutteli ettei tämä ainakaan pienempi ole (no hyvä niin, kerkeää syntyä ennen joulua :D)
Terkkari mukavasti ultrassa ja jutteli et oma km pelkokin vähän himmeni. uskalsin jo siskollekki paljastaa.
sukkapari 10+4 (mennään nyt näillä, kunnes toisin todistetaan) :ashamed:
 
Urheilussa oon pitänyt sykemittaria mukana ja syke alle 150. Näin mulle eka raskaudessa suositeltiin, kun jossain oli todettu, että jos syke nousee kovin korkealle niin samalla nousee myös vauvan syke ja hapensaanti huononee (näin muistelen). En tiedä onko sillä näin alussa vielä väliä, mutta olen heti pitänyt tuon rajan. Matalilla sykkeillä oon sitten pystynyt urheilemaan ihan hyvin, ei tule huono olokaan. Viimeksi kävin spinningissä vielä sunnuntaina kun tyttö syntyi tiistain ja keskiviikon välisenä yönä. B)

Bellona 8+3
 
Onko teillä kellään ollu päänsärkyä? Nyt ollu kauhean huono olo ja pääkippee,,,tosin aattelin että pääkipu voi johtua yksinkertaisesti siitä että kahvia en ole saattanut juoda viiteen päivään,hajuki etoo,,,oisko vieroitusoireita kofeiinista ku kuiten aika paljo oon sitä päiväsaikaan lipittäny ennen raskautta ja ennen pahoinvointiaki join kahvia. Millä saatte pahoinvoinnin pysymään aisoissa? Yleensä puhutaan aamupahoinvoinnista vaan kyllä tää on koko päivästä kankkusta =) Mutta kyllä tää helpottaa joskus,,,

viisi yötä neuvolaan ja ultraan,,,äkkiä menny aika ku vasta oli vielä monta viikkoa,,,pelottaa ja samalla helpottavaa ku saa nähdä onko kaikki hyvin :heart:
 
Mauahtavaa: On unia täälläkin todella! Musta tuntuu et näen joka yö jos minkämoisia unia, ja yleensä ne on kyl ei-niin-kivoja-unia. Painajaisia hyvin monesti.

Aiemmin oon toki silloin tällöin unia nähny, mut nyt tämä on jo jotain ennenkuulumatonta, lähes poikkeuksetta joka öistä ja joka aamu myös muistan unen ja kerronkin useesti miehelleni.

Joinain iltoina meinaa ihan ahdistaa alkaa nukkumaan, kun tietää et yöllä taas seikkaillaan ties missä :/

Kohdunkasvukivuista vielä sananen myös minulta. Aiemmin mulla tuntu useestikki kipuja, mutta nyttemmin oon kans huomannu, et nehän on hävinny olemattomiin lähes! Eilen illalla sitten taas kipuili välillä aina, kyl siellä kasvetaan :)
 

Yhteistyössä