***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** lokakuussa

Heippa!

Myräkälle :hug: Tuo myrkytys on sellanen mitä pelkään.. Olis ihan kamalan vaikeaa ja inhottavaa joutua osastolle sen takia ja sama homma tietenki sittekki jos joutuis kotona olemaan levossa ja pienessä paniikissa. Ja kun ei yksinkertaisesti ole sellaista ihmistä joka lapsia hoitais sitten.

Ja samoin koivunkävylle :hug: Millähän nuo ukot sais tajuamaan asiat niin että ne ihan oikeasti ymmärtäisivät tilanteen vakavuuden ja että määrätty lepo tarkoittaa ihan sitä itseään. Toivottavasti pikkuinen pysyy kyydissä mahd pitkään!!

Joskus miettiny että miten se voiki olla niin että toisten vauvat alkaa syntyä liian aikaisin, toisten ei sitte millää vaikka työt ja tekemiset olis ihan yhtä raskaita ellei raskaampiaki niillä jotka joutuvat lopulta käynnistykseen. Kai siihenki löytyy joku lääketieteellinen selitys. Niinku varmasti siihenki että kun toisilla vauva laskeutuu ihan tuohon alas ja sitte taas esim itellä vauvat on aivan ylhäällä synnytykseen asti ja ponnistelemalla sitte vasta tulee se tila mikä joillain on jo ollut usean kuukaudenki ajan.

Monella menossa raskas aika, onnellisia varmasti kaikki mutta raskauden tässä vaiheessa sitä alkaa jo jonkin verran kyllästymäänki odotukseen ja kaiken maailman vaivoja alkaa tulemaan ellei niitä ole jo ollut. Mä en voi kyllä omasta puolesta ruikuttaa, ei ole mitään narisemista. Vaikka toisaalta eipä tuo navan kipeys, katkeavat kylkiluut fiilis, alhaisen hb:n aiheuttama väsy ja sotanorsumainen olotila oo kauheen mukavaa mutta jätän valittamisen viimeisille päiville :D

Jaksamista ja vointeja kaikille mammoille toivottelee

maukkis ja toukka :wave:

Täällä on kyllä tosi monella jo vaikka minkänäköistä raskauskremppaa. Ihan hävettää sanoa että itellä ei hirveesti tunnu missään. Verenpaineet on kyllä itseasiassa välillä aika matalalla 100/60 ja sillon huomaa että väsyttää ja on vetämätön olo, mut se on aina ohimenevää ja kun kotosalla oon ihan pojan kans niin saa ottaa rauhallisesti jos siltä tuntuu. Välillä kävellessä tuntuu sitä repivää kipua tuossa vatsalihasten yhtymäkohdassa mut sekin loppuu heti kun pysähtyy. Supisteluja ei oo enkä edelleenkään tiedä mitä liitoskivut ovat vaikka toinen raskaus. Turvotustakaan ei oo yhtään, ei ollut kyllä koko aikana esikoista odottaessakaan. Synnärilläkin ihmettelivät kun tämä mamma tuli vihkisormukset sormessa synnyttämään :) Painoa on tosiaan tullut vasta se pari kiloa ja öisin ei tarvii vessassakaan rampata, vaan nukun edelleen ihan täysiä 8h yöunia jos ei pojan yöllisiin ääntelyihin välillä herää. Ja seksi maistuu paremmin kuin ikinä. Mä voisin harrastaa jokapäivä! :LOL: Sanoinkin miehelle että nauti nyt emännän haluista kun joulun jälkeen tulee todennäköisesti hiljenemään piiiitkäksi aikaa.

Munki piti tuossa viime viikolla muuten mitata mahan ympärys kun joku siitä täällä puhui. 100cmhän se mitta näytti :eek: No mut eihän tuo oo edes vielä kovin paha, kun tuota mahanympärystä on muutenkin.

Lauantaina pitäs lähteä ajelemaan jyväskylään miehen siskontytön ristiäisiin, meistä tulee sen kummeja. Kiva ajomatka 4h suuntaansa, mutta käydään ihan päiväseltään silti kun sinne jää aika paljon porukkaa yöksi ja itteä ei hirveesti innosta enää patjalla nukkuminen tässä vaiheessa. Haaveissa ois jos sunnuntaina voisin jo alottaa talon muuttosiivousta. Ens viikolla jos pääsis sitten muuttamaan. Sinänsä aika huonoon saumaan sattu noi ristiäiset kun oishan tuo kiva ollu kauemmin siellä olla kun niin harvoin nähdään, mut nyt ei yksinkertaisesti malta ja toinen juttu on se että anopin kans en yksinkertaisesti jaksa olla samankaton alla muutamaa tuntia kauempaa. :ashamed:

Sanle ja veturi 28+5

Noniin, neuvolassa käyty..
Painonmuutos +600g viikko (yhteensä tullu jo 13kiloa 200grammaa :'( )
RR 104/59
pulssi 94
proteiinit +/-
hb 117
sf-mitta 23,5cm
tarjonta poikittain/rt?

Liuskat sain mukaan, parin päivän välein mittailtava.. Jos rupeaa nousemaan yhteenkään plussaan niin helposti otettava yhteyttä. Neuvolat jatkossa viikon välein.
Tuo sf mikä jäi huolestuttamaan. Nimittäin tulos oli tuon 23,5cm jo 2 viikkoa sitte. Neukka meinas että jos vauva poikittain niin sf-mittakaan ei välttämättä kasva. Mutta voiko vauva juuri niin poikittain olla? Eikö tuommonen mitan pysähtyminen tässä vaiheessa raskautta ala jo olemaan huolestuttavaa?
Oli jotenki tosi mitään sanomaton neuvolakäynti. Tosin hyvähän se oli ettei proteiinit tuon korkeemmalla ollu. Jospa se oli joku tilapäinen häiriö? No, mittailen nyt parin päivän välein, aina suihkun jälkeen ettei varmasti valkovuodot kovin helposti hyppää mukaan..

Juu mäkin voisin synnyttää vaikka kerran kuussa, mut tää raskausaika :headwall:

Myräkkä ja keiju 30+5

*muoks*
Hb oli tosiaan noussu kahdessa viikossa 107->117 kiitos fexin-rautavalmisteen :)

Heipä hei tosi pitkästä aikaa!

Enpä ole tainnut esittelyni jälkeen kirjoitellakaan mutta taustaillut olen melko ahkerasti. Mutta jos tässä pikkuhiljaa aktivoituisi tämän kirjoittelunkin kanssa...

Tähän asti on sujunut ihan ok tämä odotus, mitä nyt noita liitoskipuja, väsytystä, närästystä ja supistuksia on jonkin verran ollut. Supparit eivät tosin ole yleensä mitenkään kipeitä. Edellisissäkin raskauksissa suppareita on ollut samalla tapaa kuin nytkin. Näin ollen en ole osannut olla hirveän huollissani niistä mutta tänään oli lääkärineuvola ja tuli määräys liikkua rauhallisesti, lepäillä paljon ja vältellä kaikkea painavan nostelua. Kohdunsuu pehmeä ja ulkoinen kohdunsuu hieman avautunut. Kontrolli kolmen viikon päästä.
Verenpaineet, pissa, hB ovat olleet onneksi ok. Joten yritettävä nyt lepäillä se, mitä nyt näiden kahden ikiliikkujan ( 4v. ja 2v. ) kanssa pystyy... Tämä raskaus on täälläkin VIIMEINEN, joten yritettävä nauttia siitä sen minkä voi :) vaikka välillä se vaikeaa onkin! Tulipas nyt tätä omaa napaa vaan tällä kertaa...

Voimia ja :hug: kaikille teille raskausvaivojen kanssa tuskaileville!

:wave: anje80 + masukki 28+0

tänään on ollu ihan paska päivä...olisin saanu tänään kelalta saikkurahaa, mut eipä ollu tullu mulle, taikka mun tilille :kieh: vaan oli menny kahteen eri tuntemattomalle tilille rahat...uskomatonta, miten tyhmiä tyyppejä siel on töis!!???!!!...ku mulle tulee lapsilisä joka kk kumminki mun tilille.
Ei helvetti.
Ja ei siinä viel mitään, joudun pyytämään lekuria lähettään uudestaan saikkutodistuksen ja b-lausunnon kelalle, vaikka siinä saikkutodistukses on pvm 13.5-11.11.09...Mutta ne haluaa tietää onko tilanne viel sama...

Ja tähän kaupan päälle mun kahdesta serkusta niin toinen joutui la-su välisenä yönä sairaalaan keuhkokuumeen takia, hänet elvytettiin kolme kertaa henkiin, on nyt hengityslaitteessa. Eikä lekurit uskalla antaa toivoa että selviää.. :'(
Tämä serkku täyttää 38v tässä kuussa, jolla hoitamaton sokeritauti(melkein sokea) ja oli meillä käymässä perjantaina, joten shokki oli valtava ku mun äippä soitti että serkku taistelee henkensä edestä, kun juuri oltiin hänet terveenä nähty.

Elikkäs tämmöistä tänne meille...elämä potkii nyt kovaa päähän... :(

Neukka oli tänään, siel onneks kaikki hyvin, tontun syke oli nyt 133...kun normisti on aina se 150. Tais tonttu nukkua... :xmas:
Nyt vaan sitten odotan 22.10 päivää, jolloin mulla äippäpolille verenpaine tsekkaus...

Kaksosethan olis syntyny 7.12 jos olisivat selviytyneet alkuraskaudesta. Olen silloin tällöin lukenut näitä kuulumisia ja nyt kiinnitin huomiota tuohon raskausmyrkytyskeskusteluun. Aika moisia eroja eri sairaanhoitopiirien välillä koska esim. Myräkän tapauksessa tämän sairaanhoitopiirin ohjeilla oltais vielä töissä, tai siis minä olin viime raskaudessa aika pitkälle töissä samoilla oireilla. Täällä raskausmyrkytykseksi lasketaan vasta jos alapaine ylittää 95- 100 ja yläpaine on yli 140-150. Alapaineella suurempi merkitys. Proteiinien pitää olla kahdella plussalla ja päänsärkyä. Ylävatsakivut ja paineennousu yhdessä ovat indikaatio ottaa äitiyspolille tai tarkkailuun osastolle. Jännästi nää menee. Mulla oli kohdunkaula pehmentynyt ja lyhentynyt 1,5 cm:iin kuopusta odottaessa rv 27 ja töihin vaan vaikka työni on hyvinkin fyysistä ja rr oli kohonnut. Lepoon jouduin sitten rv 30 kun sisäsuu alkoi avautua ja rr nousi. Loppujen lopuksi kuopus syntyi rv 38, tunti siitä kun olin saapunut sairaalan pihaan.
Hyvää ja rauhallista loppuodotusta teille!!

Tipunen + 3 lasta ja enkelikaksoset

Sydänkäpynen :hug: . Taas voi vaan ihmetellä, että miten Kela onnistuu toimimaan. Tutkimuksiahan on tehty, että jos kelan toiminta loppuisi, niin sen byrokratian selvittelemiseen menisi vielä vuosia vissiinkin. En nyt ihan tarkkaan tiedä.

Täällä on taas päänsärky seurana. Joten panadolia naamaan, ice poweria niska-hartiaseudulle ja unille.

Myräkälle ajattelin kommentoida tota raskausmyrkytysasiaa.. En tosiaan halua pelotella ja varmasti kaikki on hyvin, mutta kun itselläni takana vakava raskausmyrkytys niin tiedän että se ei ole leikin asia jos se iskee :| Tuo sf-mitta pisti silmään, eli mulla huomattiin raskausmyrkytys siitä, kun sf kulki alakäyrällä/ei paljon noussut ja proteiinit oli yhdellä plussalla. Verenpaineet ei ollut yhtään koholla eikä mitään muitakaan oireita!
Juuri tuon sf-mitan takia passitettiin neuvolasta äitiyspolille ultraan ja siellä huomattiin et vauva tosi pieni viikkoihin nähden ja napanuoravirtauksissa katkoksia. Kiireellä sieltä yliopistolliseen sairaalaan jossa kerkesin olla 2 viikkoa ennen sektiota :(
Syynä oli vähäoireinen raskausmyrkytys josta johtuen istukka ei enää toiminut.

Onko sulle Myräkkä tehty minkäänlaista ultraa viime aikoina jossa tarkistettu vauvan kasvua ja napanuoran virtauksia?
Älä ota liian vakavasti tätä mun kirjoitusta, varmasti sulla kaikki hyvin, mutta mä oon niin hermoheikko näistä myrkytysoireista et heti huolestun jos jollakin joku viittaa raskausmyrkytykseen
:ashamed:

Jaksuja kaikille :hug:

takhisis & masukas 31+5

Minäkin mietin ihan samaa kuin Takhisis tuosta Myräkän sf-mitasta. Jos seuraavaan neuvokäyntiin mennessä ei oo kasvanut niin vaadi päästä ultraan. Sillä mun tutulla jolle tuli tosi paha raskausmyrkyts ja lapsi syntyi viikolla 32 niin hän painoi vain 900g kun ei myrkytyksen takia ollut enää oikein napanuora ja istukka toiminu kunnolla. Ja tuostahan tuo alhainen tai pysähtynyt sf-mitan kasvu vois kertoa. Ei nyt todellakaan halua hysteriaa herättää, mutta viikkoihin nähden tuo sf-mitta tuntuu aika pieneltä, mulla oli rv27 sf 25 ja menee keskikäyrällä. Toki monella voi ihan normiraskaudessakin mennä alakäyrällä mut jos kasvu pysähtyy niin vaadi tiukasti että tutkitaan kunnolla mistä johtuu, ihan oman mielenterveydenkin takia. Koska jos lapsi ei mahassa kasva niin se on parempi ottaa ulkomaailmaan "kaappiin! kasvamaan. Siinä vaiheessa nuo lisäviikot ei masun sisällä hirveästi auta jos kasvua ei tapahdu.

Kaupunkiin pitäs lähteä hakemaan uutta ruokaryhmää ja tv-tasoa ja jos uuden telkunkin kävis noutamassa. Sataa vaan lunta ja meillä ei edelleenkään oo talvirenkaita kummassakaan autossa. Ja ne renkaat on miehen kotitalon varastossa ja se on vaaran päällä joten hän lähti nyt yrittää pakulla liukastelemaan josko pääsis perille. Ihan kauhistuttaa millon puhelin soi ja ilmottaa olevansa metsässä autoineen. Miks noita renkaita ei voi ikinä vaihtaa ajoissa vaan joka helvatun syksy sama homma.

Sanle ja veturi 28+6

mie tulin tuolta marraskuisten pinosta seuraamaan myräkän tilannetta (tuttuja kun ollaan) ja päätin kans kommentoida tuota sf-mitta hommaa.. mullahan on sf-mitta pysähtyny 27cm:iin, tai oli se 3 viikkoa itte vielä 28cm mut nyt on pudonnu ja tänään taas tarkastetaan onko noussu... ilmeisesti lähtö äippäpolille edessä (kun ei painokaan nouse, vaan laskee vain) :/ no viikkoja kuiten jo 35+ että sen puolen mulla ei oo hätää..
sen takia mie vaan oikeestaan tulin tän tänne kirjottaan ku tiedän millasia lääkärit voi tällä perällä olla, niitten kans pitää olla tiukkana välillä

Täällä taas taidetaan olla ylivarovaisia odottajien ja synnyttäneiden suhteen, mitä oon kuullu juttuja muualta Suomesta. Täällä saa tosi herkästi lähetteen äitipolille tai ylimääräisiin lääkärintarkastuksiin ja äitipolilla ne aika herkästä passittaa osastolle makaamaan. Samoten kun synnytksen jälkeen täällä on raja 2vrk ennen ku lastenlääkäri suostuu edes lapsen tarkistamaan, kun monessa paikassa pääsee jo seuraavana päivänä kotiin. Puhumattakaan sektiosta, sillon osastolla joutuu makaamaan viikon, eikä puhettakaan että pääsee ennemmin kotiin. Haluavat osastolla ottaa tikit pois ja varmistaa että haava on parantumassa eikä tulehdu tai aukeile. Sitten kun kuulee juttua jostain kättäriltä jossa kotiutetaan sektiosta seuraavana päivänä. Ja tosi vakavasti neuvolassa suhtautuvat kaikkii ongelmiin. Mä muistan että esikoisen aikaan mainihin kerran että mahan kovettumissuppareita oli tullu aika paljon, mutta ei kipeitä, niin heti oli melkein ylimääräseen tarkastukseen passittamassa lekurille. Mutta kai se on pitkälti resursseista kiinni. Vaikka täälläkään noi neuvola ja muut jutut ei oo ideaalit kun on yhteinen neuvola naapuripitäjän kans ja kiertävä neuvolalääkäri niin silti aikoja riittää ja jokainen odottaja hoidetaan täysillä. Kai se sit johtuu siitäkin että täällä odottajia on suht vähän ja jokaisesta halutaan pitää extra hyvää huolta.

takhisis et sä pelottele :) Olen miettiny illan pääni puhki voiko tuo todella olla normaalia! Siis että ihan seinään kasvu pysähtyy.. Ja monelle kaverille siitä ihmetelly niin kaikki vaan että ei siinä mitään, eiköhän se vielä kasva.. Ja että eihän sf-mitta ole suoraan verrannollinen vauvan kasvuun..? Noh, ehkä se ei ole ainoa mitä sillä mitataan? Mutta pääsäntöisesti luulis vauvan mitan just tuolla katottavan..
Millä viikolla olit sillon ku sut neuvolaan passitettiin ja kun jouduttiin leikkamaan vauveli ulos? Liikkuiko vauva kuitenki normaalisti koko ajan?
Kun sitähän ne ensimmäisenä aina joka paikassa kysyy; liikkuuko vauva.. Ja kyllä mulla ainaki liikkuu, pieni adhd jyllää mahassa jatkuvasti.

Ultrassa kävin mein tk:ssa viikko sitte, mut ei se mitään vauvan kokoa mitannu. Kallon se mittas, mut ei sitäkään verrannu mihinkään mittaan.. Eikä siellä todellakaan mitään napanuoran virtauksia voi mittailla, on se niin aatamin aikainen se ultra. En tiedä saisko se siellä edes vauvan kasvua mitattua..

Uskallanko mä odottaa seuraavaan ultraan, joka siis ens tiistaina? Ajattelin et voisinhan mä suoraan soittaa äitipolille, siellä ne ainaki tietää asioista Oikeasti..

Mun autoon mies oli pojan kans vaihtanu talvikumit sunnuntaina alle :) Miehen autossa vielä kesäkumit, mut helppokos se on nelivedolla mennä vaikka millä.. Sitäpaitsi hyvät kesäkumit ajaa näillä keleillä saman asian ku loppuun kuluneet kitkat.. Eikä täällä edes ole lunta, pakkasta vain.

Täällä taas melkein itku pääsee tuon miehen takia. Tiesin ettei ole hyvä idea että jää kotiin.. Mitään sille ei kestä sanoa kun hermostuu.. Toki auttaa pojan hoidossa ja on oikeasti tilanteesta huolissaan, mut jos jotain leikilläni vitsiä heitän niin tämä yks hyppii jo seiniä pitkin. Tosi raskasta.. Se on vaan niin sitä ettei oo tottunu kotona paria tuntia pidempään olemaan. Aina on jossain menossa. Tosi tervettä.. :'(

Taidan mä kuitenki soitella sinne äitipolille ja varmistaa.. Ei kai siitä mitään haittaakaan ole? Ainaki ne sanoo et odotellaanko tiistaihin vai mitä. Onhan tiistaihin kuitenki vielä viikko aikaa..

Myräkkä ja keiju 30+6

Tervehdys!

Tosi paljon vaihtelee nuo käytännöt. (onneksi) täällä laitetaan aika herkästi polille jos on jotain huolta ja itse oon saanu avun yksityisen lääkärin kautta myöskin jos neuvolan tädin sanat ei oo tahtonu riittää. Nykyinen neukkatätini on sellainen jolla hyvät yhteydet sairaalaan, oman työkokemuksen kautta tms ilmeisesti. Joskus kun ovat epäileet polilla jotain ja olen neukkatädin nimen sanonut niin tän tädin maine hyvänä hoitajana on auttanut jatkon suhteen.

Mulla ei nyt oo oikeestaan mitään kerrottavaa, ei pahemmin supista tms, muutenki olo vaihteeksi mukava kun vauva ei tänään ihan tuossa ylhäällä nökötä.

Sellaista kyselisin teiltä joilla useampi raskaus/synnytys takana että oletteko huomannu että harjoitussupparit ois jotenki erilaisia ku aiemmissa raskauksissa? Mulla nyt tässä neljännessä on jääny pois ne mahan kovettumis supparit, oikeestaan tuntuu vain sellaisia alamahaa polttavia tuntemuksia, eikä juurikaa sellasia että mahaa kiristää ja se muuttuu ihan kovaksi. Aiemmissa raskauksissa on ollut ihan toisenlaiset tuntemukset.

Tota Myräkän tapausta piti tulla kommentoimaan, kun muistin että mulla oli, esikoisen kanssa niin että sf-mitta pysyi pari viikkoa samoissa lukemisssa (rv 31+6-33) on neuvolankortin mukaan sf-mitta ollut 26. Syyksi epäiltiin vähäistä lapsivedenmäärää. Mä pääsin kylläkin seuraavana päivänä ultraan ja kaikki oli ok. Eli voi olla vaikkapa semmoisestakin kyse =)

Ja aina kannattaa yrittää sinne äitipolille, sanoo vaikka että on vähän myös huolissaan liikkeistä niin meilläpäin pääsee (pääsi) aika helposti :)

Hilipatuinen rv 14+5

Kiitti hilipatuinen osanotosta keskusteluun :)
Voihan varmasti olla monta syytä miksi sf-mitta yhtäkkiä teki totaalisen pysähdyksen. Viikko sitten kuitenkin ultrattiin tuo lapsiveden määrä (kun epäilin lääkärille että liekkö pelkkää valkovuotoa mitä tuolta lorahtelee) ja hyvältä vaikutti. Siis oli lääkärin mielestä riittävästi lapsivettä, ehkä jopa paljonkin.. Että ei kai se siitä voi nyt johtua..?

Soitin äitipolille niin ei kuulkaas sanonu täti juuta ei jaata. Hoki vain että minun on otettava neuvolaan yhteyttä että ne pistää lähetteen sit heille.. Ja koitin vielä että joo niin tietenkin, halusin vain kysyä onko tuo ihan normaalia että tuollain kasvu pysähtyy (mainitsin myös r.myrkytysoireet ja että proteiinit oli sunnuntaina plussalla). Ei muuta ku jatko että neuvola pistää lähetteen jos näkee aiheelliseksi :headwall:

Eipä kai se auta ku odotella viikko ja sitten tuloksen mukaan vaatia lähetettä.. Eihän vauvaa nyt voi antaa nälkään kuolla :(

Myräkkä, Mulla huomattiin tuo sf-mitan kasvun pysähtyminen ihan "tavallisella" lääkärineuvolakäynnillä siinä rv:lla 26-27. Ja napanuoran virtauksien oli täytynyt heiketä jo tuota aikaisemmin, kun tyttö oli niin pieni syntyessään. Ja kun virtaukset heikkenee niin luonnollisesti kasvu pysähtyy/hidastuu kun ravinto ei kulje ja ehkä pahempi juttu siinä on, että sikiö ei saa tarpeeksi myöskään happea noiden virtausongelmien takia :(
Liikkeitä tunsin kyllä ihan normaalisti loppuun asti, mitä lääkäritkin ihmetteli vaikka vauvalla niin tukalat oltavat olikin!
Eihän se sf-mitta suoraan kerro vauvan koosta, mutta on kuitenkin suuntaa antava. Varsinkin jos mitassa jotain poikkeuksia tulee..

Voi että ikävää, kun tuommoinen tilanne ettei pääse sinne äitiyspolille :/ Tai siis kun ei saa neuvolasta lähetettä. On se kumma tosiaan miten vaihtelee tuo käytäntö eri puolilla maata. Täällä meillä kyllä toimii kiitettävästi neuvola ja lähettää heti äitiyspolille jos pienintäkään aihetta on, kuten Sanle mainitsi! Vaikka muuten terveyskeskuspalvelut tökkii aika pahasti :kieh:

Ohhoh! Kylläpäs on melkoisia eroja paikkakuntien välillä.. Mullakin kahdella viimoisella neukka käynnillä sf- mitta on ollut aivan sama. Eikä neukkatäti kyl mitenkään vaikuttanut ees huolestuneelta? Sanoi vaan et no mitataan seuraavaks et jos se olis kasvanu se luku.. En edes ajatellut että pitäis huolestua.. mut nyt kyllä pistää miettimään :O!

Täältä varmaan eivät kovin helposti laita lähetettä tuon matkan vuoksi.. Mikä on just niin nurinkurista.. Siis kyllähän sitä seisoo vaikka päällään tuon 450km kunhan vauvalla ei ole mitään hätää.. Ja helpompihan se on varmistaa ku sit lähteä kiireenvilkkaa kopterilla ku tuleeki yllättäen jotain häikkää. No pakko se on vaan odottaa se viikko ja kestää.. Ellen sitte soita toiselle neukkatätille et mitä mieltä se on. Et voishan seki kokeilla tuon mitan ja laittaa lähetteen jos näkee aiheelliseksi. Mut toisaalta, olisko se sit epäluottamuslause omaa neuvolantätiä kohtaan.. :/

takhisis voi kamala miten aikasessa vaiheessa tuo huomattu.. Eli jouduttu kyllä tosi aikaisin sieltä leikkaamaan vauva pois. :(
Kaikki kuitenki meni loppujen lopuksi hyvin?
Mä en tiedä pystynkö mä odottamaan ens viikkoon asti. Huolettaa kamalasti, eilisestä neuvolasta asti huolettanu. Mut tuntuu et jos mihinkään soittaa niin kaikkialla vaan "vähätellään"..

Myräkkä! Epäilikö se neuvolantäti, että vaavi olisi poikittain? Kun jostain luin, että jos vauva on poikittain niin sf-mitta ei tosiaankaan kerro mitään. Kokeiles googlettaa tuo poikkitila! Jospa oiskin oikeesti ihan vaan siitä kyse eikä vauvalla olisi mitään hätää kasvussaan! Koita jaksaa. Viikko on tosiaan pitkä aika, jos se pitää käyttää murehtimiseen.

Todella ärsyttävää toi, että ei saa lähetettä ja vähätellään toisen huolta. Mullahan vähäteltiin näitä suppareita neuvolassa, mutta sitten päivystykseen mut huolittiin ja siellä sanottiin, että hyvä kun tulin ja heti tuli lepo-käsky.

Täällä on nyt ollut tosi paljon vaivaisia ja kipuilijoita. Tsemppiä kaikille :hug: ! Se se tän palstan paras anti varmaan onkin, että just silloin kun kaikki tökkii niin on paikka valittaa ja lähes kaikki ymmärtää mistä on kyse =)

Itsellä on kerrankin hyvä mieli. Oli jo muutenkin, mutta nyt sain sokerirasituksen tulokset ja kaikki arvot on kunnossa :) .

Sonja ja vaavi 27+6

Myräkkä; niinpä kyllä se tuntui tosi aikaiselta kun tyttö piti jo niin aikaisin leikata ulkopuolelle kasvamaan :(
Kun kaikki tuli niin yllättäen ja äkkiä, en ollut osannut varautua mihinkään ongelmiin! Viikkoja oli silloin 30 kun leikattiin, tosin tyttö oli viikkoihin nähden tosi pieni, 890g, kun ei siis ollut enää aikoihin kohdussa kasvanut.

Kaikki tosin mennyt kuin ihmeen kaupalla hyvin, nyt neiti on touhukas eskarilainen :)

Heippa!

Neuvolassa käyty, ei mitään erikoista.

RV 32+3
Painonmuutos/vko +538g (yhteensä tullut 13kg :ashamed: )
Turvotus -
RR 119/83
Pissi puhdas
SF-mitta 33
rt
Sydämensyke 135

Tuo painonnousu kyllä hirvittää.. :whistle: Noh, täytyy alkaa heti keväällä hurjalle juoksu/jumppakuurille.

Tervehdys vaan kaikille!

Täällä on vietetty laiskaa päivää, nukuin 10 asti! Heräsin yhden jälkeen vessaan ja neljän jälkeen heräsin, kun mies nousi ylös. Mutta aika hyvät unet sain ja tuntui hyvältä kyllä.
Päivänkin olen maannut sohvalla, kun ei vaan oo jaksanut tehdä mitään, eikä onneksi ole tarvinnutkaan. Tympee ilmakin ollut, tuullut ja satanut koko päivän.

Huomenna olisi neuvolalääkäri, katsotaan, onko alapäässä tapahtunut mitään ja eiköhän sieltä nyt kirjoiteta saikkua ä-lomaan asti. Kiva on ollut kun on otettu asia vakavasti ja seurataan tilannetta, mutta jotenkin kaipaisin normaalia neuvolakäyntiä, kun tuntuu, että jää jotenkin jotain infoa saamatta, kun ei näe omaa neuvolatätiä. Huomenna tiedä taas kenet th:n näkee, kun menee neuvolalääkärille.

Kattiina ja Möykky 32+6 (huomenna poksuu)

Yhteistyössä