***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** lokakuussa

Kiitti upp linkistä. Ei tosin tuon takin paneelin takia :ashamed:
Mut tuol olis myynnissä merinovillalankaa.. Olisko parempi neuloa vauvalle villapuku tuosta merinovillasta vai 7veljestä langasta? Kertokaa te viisaammat :)

Myräkkä, mä oisin varmaan niin laiska että tekisin villa puvun merinovillaKANKAASTA.

Mä päädyin siihen että jos otan rokotteen niin otan sen synnytyksen jälkeen koska tuossa rokotteessa on tiomeeriyhdisteitä (vai mikä se on) kumminkin suomessa se on kielletty rokotteissa. paitsi tässä minkä päättää plaaplaaplaa.

Vauvan painoarvio on nyt yli 1,7kg, vk30+2. paikat entistä lyhemmät ja kypsemmät, mut jos tässä nyt viel tovi kestettäs koossa.

Takki asioita pähkäilen päivittäin, kai se on vaan kuljettava takki auki loppuunasti, koska ei omista takeista yksikään taida mennä enää kiinni, ehkä joku talvitakki hyvällä tuurilla. Pihahommeleissa oon käyttänyt nyt miehen verkkatakkia. Tai sitten vaan villapaita + toppaliivi auki/takki auki. No onneksi täällä ei kovin kummoisia pakkasia ennen joulua yleensä tule (tietty tänä vuonna tulee täystalvi pakkasineen jo marraskuussa) :LOL:

Neuvolassa käyty tänään:

Rv 30+6
Paino + 333g/vko (kokonaisnousu 6,9kg)
RR 125/81 erinomainen mulle
Pissa -/-
Syke 157
Sf 28cm

Seuraava neuvola 3 vkon päästä, ja sitten siitä 2 vkoa ja vika neukkulääkäri.

Tää aika menee niin nopiaan ettei tosikaan!!

Kohta se ois taas vääntäydyttävä pyörän selkään ja lähettävä hakee tyttö kuvataidekoulusta, mies meni autolla töihin, kun vähän jäätiin haaveilee kauppareissulla, niin ei ehtinyt pyörällä lähtee enää.

Pikaisesti....

Eilen siis sit lekuri soitti. Joku kilppari arvoista onn koholla ja halus mut lisä kokeisiin :eek: Tänään sit aamust menin taas verikokeisiin ja huomenna ehkä saan kuulla tulokset. Ei ruvennu lekuri viel mitään kommentoimaan mikä olis...halus lisää testejä....pitäisköhän olla iloinen vai huolissaan :(

Annmarii 31+2

Tuo Koivunkävyn mainitsema vaihtoehto että ottas rokotteen synnytyksen jälkeen on sinänsä hyvä, ei tarttis miettiä sen vaikutuksia vauvaan, mutta kuulutaanko me enää synnytyksen jälkeen enää ns. riskiryhmään eli saadaanko me sitten enää sitä rokotetta? Ja mulla kun on tuo laskettu vasta loppukuusta niin kerkeekö pahin epidemia puhkeamaan (jos se nyt ylipäätään puhkeaa) ennen sitä. No mut taidan kuitenkin odotella tuonne marraskuun loppupuolelle asti ja kattoa mikä on tilanne että otanko siinä vaiheessa vai vedetäänkö sit "riskillä" loppuun asti ilman.

Äkkiä käväsen.. Tikutin pissan ennen ku menin saunaan, siis pesin kunnolla vedellä eka ja sit pissasin.. Niin proteiinit toiselta puolen tikkua 1+ siis ettei koko se proteiinikohta ollu plussalla, vaan toinen reuna siitä. Sit oli ph 7,5 mitähän se meinaa?
Tikutan uudestaan viel illan mittaan ja aamulla soitan neuvolaan..

Eipä tullut apua omalääkäriltä. Sanoi vain että jos alkaa kovasti henkeä ahdistaan niin sitten ensiapuun. Et silleen.

Pandemiarokotteesta, otan sen ilmanmuuta, samoin kausi-influenssarokotteen. Opintojeni puolesta olen hyvinkin perehtynyt asiaan, joten punnittuani rokotteen ja mahdollisen sairastumisen riskit/hyödyt sekä sikiölle/vastasyntyneelle että itselleni, on täysin selvää että otan rokotteen. Jokainen toki tekee niinkuin parhaaksi näkee, mutta sen verran sanon ettei suuntaan tai toiseen kannata tehdä päätöstä sillä tiedolla mitä netistä noin esim. googlettamalla löytää. Ymmärrän että päätös on vaikea, mutta suosittelisin luottamaan asiantuntijoiden suositukseen ottaa rokote, etenkin raskaana ollessa. Ja se todella on paras keino jolla vastasyntynyt saa influenssaa vastaan suojan.

Takaisin lepäämään.. :snotty:

Pitkasta aikaa ajattelin tulla kommentoimaan. Lahinna noita raskausmyrkytysjuttuja. Mulla oli ekassa raskaudessa raskausmyrkytys, synnytys kaynnistettiin lopulta viikoill 36+5, kun verenpaine oli tuplalaakityksesta huolimatta 160/120 ja proteiinit +2. sairaalassa olin lahes 2 viikkoa sisalla. Myrakalle suosittelen lepoa nyt ettei tilanne tuosta lahde kehittymaan pahempaan. verenpaineet sulla onneksi ovat aika hyvat.

Nyt tassa raskaudessa mulla alkaneet verenpaineet taas nousta. Viimeksi oli neuvolassa 137/89. jai kuitenkin viela alapaine 90 alle, joten nyt vaan maanantaina uuteen kontrolliin. kovasti toivon, etta ei raskausmyrkytys taas iske. Paansarky ja vasymys vaan ovat hiukan huolestuttavia oireita. niin ja turvotus ja painon nousu. Viikossa nyt tullut +2 kiloa, eli ei ihan normaalia tamakaan. ja en veda suklaata paivittain... :D

katrinainen ja sintti 32+1

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
Sanle, nainen kuuluu riskiryhmään 6kk synnytyksen jälkeen, näin mä oon käsittänyt.
Ok, hyvä tietää. Ei vaan missään oo ollut mainintaa että vastasynnyttäneet olisi rokoteryhmissä, ainoastaan raskaana olevista on puhuttu niin sillä mietin. Siinä on tietysti se sitten että vauva ei saa minkäänlaista suojaa tautia vastaan jos sen ottaa synnytyksen jälkeen. pitää varmaan oman terkkarin kans vielä pähkäillä asiaa.

Ai niin, vauvan painoarvio oli keskiviikkona 1,1kg ja viikkoja silloin siis 28+1. Eli tällähetkellä menee kaikkien mittojen mukaan nätisti keskikäyrillä. Miullahan tää kohdunkasvu on hurja, neuvolassa viikolla 25+6 oli sf-mitta jo 28 |O , joten terkka jo varoitteli liian isosta vauvasta ja käski olla syömättä liikaa herkkuja. Mutta siinä se taas nähtiin, että tuo sf-mitta ei sano mitään välttämättä vauvan koosta. Kyllä tuli itsellekkin huojentunut olo, eikä lääkäri yhtään kauhistellut miun mahan kokoa. Poju? kellii kohdussa vielä väärinpäin, joten näinköhän tuo vaikuttaa tuohon mittaan, mene ja tiedä, pääasia, että masussa kaikki ok!

Jessie + :xmas: 28+3

Perjantaita!
Ei tosiaan oo kunnolla plussalla tuo protsku, sivulla vaan 1+ pääväri kuitenki +/- en sit tiiä. Illalla oli ph:ki laskenu, mut nyt taas 7 pintaan. Mistä tuo ph kertoo? En muista vaikka tiistaina vasta neukka siitä valisti..
Päätä särkee aikasta paljon taas, ja huono olo. Eilenhän oli niin huono olo aamusta et okse tuli, mut ihan hyvin sit kuitenki päivä meni kaiken kaikkiaan.. Nyt taas.. Ei vaikuta ollenkaan tavan mahataudilta.
RR mulla tosiaan hyvät, siis 100/55 pintaan koko ajan. Mut niinhän ne sano lks ettei pidä pelkästään sitä verenpainetta tuijottaa.. Ja hyvähän se vaan et tällä levolla pysyy aisoissa..

Tuli tuossa aamupalalla mieleen että syökö teistä muut maksamakkaraa? Siis kun maksa itsessäänhän on kiellettyjen listalla, mutta maksamakkaraa kaiketi saa kohtuudella syödä? Ku musta se on ainaki niin hyvää et pakko sitä saada. Hyvin vähän syön enkä todellakaan päivittäin, mutta kun syö niin maistuu aivan mielettömän hyvältä.. :p

Meidän naapuriin muutti uus emäntä kk sitte ja nyt jo kuulin kuinka se minustaki puhuu selän takana :headwall: Liittyen tähän mun raskauteen.. No, siinähän puhuu. Mut vois kyllä suoraan sanoa jos on jotain sanottavaa eikä pitkin kyliä..

Täällä oli aamusta -14 ja vieläki -12 sieltä se talvi tulee.. Tulis vielä sitä lunta!! |O

No, ehkä mulla vaan sattumalta kaikki nuo oireet, toivotaan niin.. Ei tässä nyt mitään myrkytystä tarviis..

Jaksuja kaikille! :)

Myräkkä ja keiju 31+1

mä syön maksamakkaraa ja toisinaan myös maksaa. maksamakkaran rajaon 200g/vk ja maksaa saa syödä kahdesti kuussa.

Neuvolassa käyty, painoa on tullut hurjasta, nyt näytti vaaka 65,2kg, paineet ok samoin pissa, verensokerit mitattiin vauvan koon takia.
Pää on kiinnittyny josta johtuen sf ei ollu ku 28cm. Viikon päästä käynti jälleen ja sillon katsotaan samalla kohdunsuun tilanne.
Sain myös ohjeet kuinka toimia jos syntyy autoon/matkalle ennenaikasesti, meidän neukkatäi on siis entinen salikätilö ja 5v kokemus keskolasta hällä.

jaha, jos taas makoilis.

Myräkkä, kannattaa muuten neuvolassa mainita huonosta olosta.

Heips!

Pikana kävin juttujanne lukaisemassa, kaikki vielä yhtenä ja hyvä niin.

Jessie: täällä kan yks nopean sf mitan kasvun omaava, viikolla 22 mitta oli 28cm ja viimeksi 26viikolla oltiin jo melkein yläkäyrällä (nyt siis mennään yli sen ja paljon ) mitalla 30cm. Saa nähdä mitä lääkäri tuumaa asiasta kun ens viikolla pääsen vihdoin ja viimein tämän raskauden ekaan tohtorointiin :D Voi kunpa lääkäri kurkkais samalla ultralla vauvaa, olis niin ihana nähdä pikkuinen pitkästä aikaa.. :heart:

:wave:

Mul onki helppoo, ku en mä oo sitä ite kutomassa.. Mä oon kyl niin makaronisormi etten sais edes kaulaliina kudottua :LOL: Onneks mun mummo (lasten isomummo) lupas kutoa haalarin, ku vein sille kaverilta lainatun haalarin malliksi. Eilen meinasin sitä merinolankaa tilata, mut ei ollu mitään väriä mitä olisin halunnu.. Niin en sit saanu tilattua. Ja tänään käytiin ohimennen niillä niin se oli jo alkanu kutomaan siitä 7veljestä langasta :/ No onhan seki parempi ku ei mitään.. Pitää vissiin ite opetella kutomaan :LOL:

Päänsärky on aivan mieletön.. Odotan et mies ehtii hommistaan niin teen ruoan ja painun pimeään makaamaan.. Ihan hirvee jysäri :(

Just kun paasin kehumasta tilannetta hyvaksi nyt niin eikos aamulla laakarilla paineet olleet 146/96. Eli pian taytyy menna takaisin uusin testeihin. katotaan tuo pissa sitten samalla. Hitsi kun raskausmyrkytykselta saastyisi. Nyt ei olisi varaa sairastaa sairaalassa, kun tuo 1,5 v kaipaa viela aitiaan kovasti.

niin ja nuo paineet oli siis 30 min. levon jalkeen otettuja. :(

Pandermiarokotteesta. taalla norjassa kehoitetaan kaikkia raskaana olevia se ottamaan kuolemantapauksista johtuen. Mulle on rokotusaika varattu 21.10, eli parin viikon paasta.

Piti luntata, painoa tullu viikossa 1,7kg :saint: painoarvion takia mietti neuvolan täti sokerirasitusta, mutta kun ei olleet saikulla huolissaan asiasta ja mittarilla sokerit ennemminki matalat niin jatketaan näin kun kerta viikkoon alkaa olee neuvola niin mitataan mittarilla aina. kun en sais sitä tarvittavaa kahtatuntia olla pystyssä kumminkaan..

Voi katrinainen, onpa tosiaan koholla RR. Toivottavasti et joudu makaamaan.. Onhan se täysin mahdotonta kotona, ja aivan kamalaa lähteä sairaalaan makaamaan..
Oon ennenki yrittäny kysellä et missäpäin norjaa asutte..?

Miracles, meillä kans mittailtu että mites mahutetaan kaikki lapsoset takapenkille istuimineen. Sinne mahtuu just ja just 3 turvavyöistuinta, mut hankala saada vyöt kii kun ne lukot on jemes siel istuimien välis. Tytöiltä vois ottaa ne selkänojat pois et jäis vaan korokkeet, mut heistä parempi istua kun on ne selkänojat.
Meillä vaan autona Ford Focus et ihan normi perusauto.
Mut tidän et meikäläisen hermot menee kun saa sompailla istuimien kanssa ja kun aluks vauva on kuitenkin otettava istuimineen pois.
Meidän perhe-lehdessä ,uusimmassa ,oli just juttu miss oli testattu 3 turvaistuimen mahtuvuutta.
Ja lueteltu ne hyvän arvosanan saaneet autot.
Pitää vilauttaa miehelle, toivos hyvä elää :LOL:

Heipsan vaan!
Eka voisin Miracles sinun tuoliasioihisi kertoa... Meillä renaultin grand scenic (7paikkanen), mutta ihan takapenkit ei vielä käytössä... Ja nyt takana kolme tuolia, gracon duologig tai joku vastaava, se on isofix ja selkä menosuuntaan, sen vieressä on brion zento istuin kiinni auton vöillä, ja kasvot menosuuntaan, käytetään istuimen omia vöitä tytöllä, ja vielä kolmantena carenan turvavyöistuin selkänojalla, ja kaikki mahtuu ihan just ja just. Joskus käytetään brion tilalla ihan koroketta jos brio on ollut toisessa autossa.
Mutta nyt kun vielä tulee se jalusta mallinen graco, niin se laitetaan etupenkille, ja jos koko perhe liikkuu, niin vanhin menee turvavyöistuimensa kanssa sinne takaluukkuun... tosin sit tekee tiukkaa tuplien kanssa, mutta mahtuu nekin sitten kun asettelee oikeassa kulmassa oikein päin. joo... :D

Ja mitähän muuta... selkä ja toinen jalka on "paalissa" eli ihan pirun kipeenä, mutta yritetään nyt se 10 viikkoa sitten tässä vielä jotenkin selviytyä.

Mä haluisin kanssa päästä johonkin koko arvioon, olis kiva tietää minkä kokoinen tonttu jo on :heart: No ehkä mä saan sellaiseen lähetteen tuonne 36 viikolle, jos en omakustantaisesti lekurille mene. :whistle:

Täällä taas jälleen kuumeisia ja räkäisiä lapsia, joten viikonlopun riennot taas tiedetään... :/

Mutta hyvää viikonloppua kaikille!!!

Jisse ja :xmas: 30

Taas mä tulin tänne purkaan pelkästään (.)
Törmäsin nimittäin meidän kylän terveydenhoitajaan (hoitaa lasten neuvolat) kaupalla ja kerroin sitten viimeiset kuulumiset. Ja mainitsin tietty myös sf-mitasta ja sanoin olevani vähän huolissani siitä. Hän oli sitä mieltä että jos ei sf-mitta enää kasva, niin vauva voi hyvinki olla poikittain siellä niin sen takia pitäis mitata vyötärönympärystä että sais edes jonku vertailukohteen.. No muistin äsken että mähän mittasin sen sillon vajaa 2 viikkoa sitte ja ajattelin että mittaanpa nyt sit uudestaan, vertailun vuoksi. Niin oli kuulkaas vyötärönympärys 3 senttiä lyhyempi ku sillon pari viikkoa sitte!! |O Et ei niinku siihenkään ollu taas luottaminen et se siitä johtuis..

Supiselee kovasti ja päätä särkee mielettömästi.. Mulla varmaan mielenterveys heittää kuperkeikkaa ennen tiistaista neuvolaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Myräkkä:
Voi katrinainen, onpa tosiaan koholla RR. Toivottavasti et joudu makaamaan.. Onhan se täysin mahdotonta kotona, ja aivan kamalaa lähteä sairaalaan makaamaan..
Oon ennenki yrittäny kysellä et missäpäin norjaa asutte..?
Oih, anteeksi etten ole vastannut. Asutaan Trondheimissa. No täytyy vaan toivoa, että tästä levolla laskee. Maanantaina taas lääkäriin ja siellä sitten katsotaan. Proteiinia oli onneksi löytynyt näytteestä vain vajaa +1 eli se puoli ainakin kunnossa vielä.

Yhteistyössä