***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** lokakuussa

Jännä miten erilailla lapset reagoi kertiksiin/kestoihin. meillä nimittäin ei poika suostunu enää myöhemmin sit laittaa kaupan vaippoja, onneks oli liki päiväkuiva jo 1,5vuotiaana kun ei aina ollu vaihtovippaa mukana..
Meill äsiis läks kaupanvaipoilla nahkat ahterista vaikkase olis ollu kuiva.

Atooppisesta ihosta tuli mieleen onko jollain hyviä hoitovinkkejä?

Kiitoksia kestovaippa kertomuksista...ite oon sitä mieltä että niitä kokeillaan meillä, oon yrittänyt netistä kovasti lukea niistä yms, ei vaan ole lähipiirissä kellään kokemusta, kaikki menevät kertseillä eteenpäin.
Mutta eiköhän siihenkin hommaan opi sitten. :)

Nyt tää lähtee raahaamaan tän masun sängyn pohjalle jos vaikka tulisi uni..

Firesun

Merkkiä itelle jätän..
Päänsärky jatkuu ja tänään vauvan liikeet ollu todella vähäisiä. Tuntuu että on kääntyny hassusti, sillon ku liikkuu niin liikkeet tosi vaisuja.

Poika kävi tänään luistelemassa. Oli meillä hauskaa :) Jahka saan kuvia siirrettyä koneelle niin jaan niitä teidän kanssa :)

Myräkkä ja keiju 31+3

Huomenia, tai aamupäivää oikeastaan!
Mieheni saapui eilen kotiin ajoissa ja päästiin syömään ja leffaan ihan ilman lapsia :heart: Oli kyllä ihanaa, mukana oli kyllä ysytäväpariskunta, mutta sehän oli vain ihanaa, kun näkin "aikuisia" joskus ;)
Nyt ollaan siivoojaa paossa tässä mun äidillä, tosin eipä täällä ketään kotona ole, joten ihan keskenämme sotkemme mummun kotia :kieh:
Kestoilusta, me ollaan kyllä osittain kestoiltu, mutta meille onkin enempi koitunut ongelmaksi tuo säilytys? Joyten kestoilijat, kuinka säilytätte likavaipat? Lähinnä missä ja miten? Meillä vain yksi pieni wc/suihku, jonne ei mahdu yhtään ylimääräistä ämpäriä tai muutakaan, tavis pyykit kun on eteisessä rottinkikorissa, ja harvemminhan nuo haisevat... Meillä on aio-vaipat etupäässä käytössä, harsoja ihan pikkuiselle sitten. Kun olen lukenut ja kuullut et joko erillisessä ämpärissä joko vedessä tai huuhdeltuna, tai jotkut ovat laittaneet ihan tavis pyykin mukaan ilman esikäsittelyjä, tietty jos ei kakkaa. Mutta kun nyt moni täälläkin kestoilee, niin laittakaa ihmeessä omia kokemuksianne!!!! :D
Nuorin neiti edelleen kuumeessa vaikka jo antibiootinkin sai... neljä viikkoa jo kestänyt tää on/off räkätauti...
Oma olo on ok, iltaisi öisin tuo selkä vaan.. :/
Mutta hyvää alkanutta viikkoa masuille!
JIsse ja :xmas:

Maanantaihuomenta joulumammoille :wave:

Täällä on käyty aamulla neuvolassa ja kaikki oli ok. Paino oli pudonnut viime kerrasta 700 g, mutta niin sen vähän pitikin kun oli niin huima nousu sitä edellisestä käynnistä. Nyt on kok. nousu 3.5 kg.
rr 131/85
pissa puhdas
turvotus -
topi raivotarjonnassa ja sykkeet jossain 136 paikkeilla.
hb 126
sf-mitta 26.5 cm, eli siististi alakäyrän ja keskikäyrän välissä mennään

Viime torstaista la ja su väliseen yöhön asti oli ihan kamala hedari ja mietin jo vaikka mitä raskausmyrkytyksiä yms :/ kun panadolista ei ollut mitään apua. Mutta onneksi eilen oli eka päänsärystä vapaa päivä. Myös vatsa oli sekaisin, joten tais olla vaan joku pöpö - onneksi!

Tänään oli tullut meidän neuvolaan ohjeet sikainfluenssarokotteista, mutta neuvolan täti ei ollut vielä ehtinyt paneutua niihin. Rokotukset alkaa anyway marraskuun alussa, katsotaan nyt mihin suuntaan kallistun.... :eek:

Ihan tuli kyynel silmäkulmaan kun luin että tammikuisissa on ekat vauvat syntyneet. :'( Onneksi aletaan itse olla jo hyvillä viikoilla, mutta toivotaan että meidän asukit pysyy masuissa vielä viikkoja!

Täällä vietetään lomautusviikkoa eikä tehdä mitään ihmeellistä - lastenhuonetta pitäisi järjestää ja E-Suomeen lähden pariksi päiväksi äidin ja isän hoiviin :), kummityttöä lupasin käydä myös moikkaamassa ja sieneen meinaan mennä äidin kanssa. Äkkiä se viikko menee, sitten pitäis jaksaa vielä 3 viikkoa töissä ennen äippälomaa.

Saas nähdä onko lunta tulossa tänne Tampesterin seudulle tänään, niinkuin se vähän lupaili. Mies vaihtoi eilen talvirenkaat meikäläisen autoon, mutta meni itse sillä töihin tänään, minä en varmaan Ideaparkia pidemmälle lähde, jos sinnekään.

Mukavaa alkuviikkoa kaikille!
Killi ja topi 31 tasan :heart:

Maanantaita!
Jisse kyseli likavaippojen säilytyksestä.. Meillä on tuollainen 30litran heiluriroskis vaipoille, sinne nakataan pissavaipat semmoisenaan, kakkavaipat huuhdeltuina. Meillä oli käytössä tyynyliinat suojaamassa astiaa, mutta alkoivat haista (??, oli silloin muitakin juttuja mitkä saattoi hajuja aiheuttaa, kuten kuumalla vedellä vaippojen huuhtominen, vaihdettiin sekin sit kylmään veteen nii ei hajuja oo tullut), joten nyt astiassa ei mitään pussia tms, vaan astia huuhdotaan kylmällä vedellä aina vaippapyykki päivänä. astia meillä on vessassa, mutta uskoisin että vois säilyttää muuallakin ilman hajuongelmia, on vain tuo utelias 1v2kk poju joka ei kyllä antais vaippojen olla rauhassa jos astia jossain muualla olis :LOL: tuohon 30litran astiaan mahtuu kahden päivän vaipat, eli vaipat pyörii koneessa joka toinen päivä.

Upp3 ja masukki 29+6

Killi, minä käyn idiksessä liiankin usein soppailemassa :LOL:
upp kiitos tuosta vinkistä!!!! Taidankin ostaa samalla meille jonkin sortin roskiksen tohon pyykkikorin viereen, kun pitäis mennä ostaan sellainen laita lastensänkyyn, ja toivon todella et idiksestä löytäisin :heart: On siellä niitä huonekaluliikkeitä ainakin, ja jos nyt tästä innostun niin soitan vaikka ensin ;)
Meillä just tuo vessan ahdas koko määrää sen et mitään ei mahdu sinne, nurkassa suihkukoppi sen vieressä pönttö ja toisella seinustalla allas, sit potta mahtuu just tuohon oven suuhun niin ettei kompastu joka kerta.. :whistle:
Että sellaisii...

Heips joulukuiset :)

Oon kirjotellu pääasiassa tuolla marraskuisten puolella, kun alun selvittelyjen jälkeen laskettu aika onkin 27.11. Alussa laitoin muutamaan kertaan tännekkin viestiä :) Juttujanne oon kumminkin usein lueskellu. Ajattelinkin että jos huolitte mut tähänkin pinoon niin voisin täälläkin vaikka vähän aktiivisemmin olla mukana, on tuo laskettu aika niin loppukuussa, että hyvin voi olla että vasta joulukuussa vauva syntyy. =)

Saya ja typy(?) 33+3

Saya, tervetuloa vaan mukaan. Aina on tilaa yhdelle, joka käyttää rexona :LOL: (anteeksi, huono huumori nostaa taas päätään :ashamed: )

Täällä masukki muistaa pöngätä ylöspäin, jotta minulla olisi tukala olla. Sohvalla löytyi hyvä istuma-asento, jossa oli kyllä helppo olla. Mies katseli mun massua ja sanoi, että kyllä se maha on alempana kuin ennen :D. Tiedä sitten.

Mies osti mulle parit housutkin kaupasta, kun kirosin, ettei oikein ole mitään mukavaa päälle pantavaa. Prismasta nappasin sitten mukaan gollegehousut ja musta suorat, joustavat housut. Hyvin menivät mahan päälle ja olivat kaikin puolin mukavat jalassa. Eikä ollut hinnan kirous, kun 20 euroa oli nämä housut. Kehtaa pitää muuallakin kuin kotona! Mulla on yhdet mustat mammahousut, mutta niissä aina lähtee vyötärö valumaan, kun niissä ei ole kuminauhaa eikä mitään. Enkä jaksa enää ruveta virettelemäänkään :D, kun löytyi toiset mustat housut. Voin pikkujouluissa pitää, kun yhdet sellasetkin on tiedossa marraskuun alussa.

Kattiina ja Möykky 33+4

Moikka kaikille tosi pitkästä aikaa. :wave:

Pääsin ekaa kertaa viikoihin rauhassa koneelle, kun mies lähti työmatkalle ja mie tulin äitin luokse evakkoon ettei tartte olla yksin kotona.

Täällä ei ole pahoinvoinnissa edelleenkään tapahtunut muutosta parempaan ja tuskin tulee tapahtumaankaa. Viikko sitte päästiin ylimääräiseen ultraan pahoinvoinnin ja tosikovan painonnousun vuoksi.(Nyt jo noussut 15kg ja nousee koko ajan yli kilon viikossa vaikka ruokavaliosta on otettu kaikki ylimääräinen pois) Ultrassa masukilla oli kaikki hyvin ja painoa oli jo 1220g :heart: .
Ihan oikean kokoinen oli ja lapsivettäkin ihan normaali määrä. Nyt taas äippäpolille parinviikon päästä kontrolliin. Kovasti ovat myös verikokeita ottaneet ja innolla odotan josko sieltä saisi selvyyttä asioihin. Hb oli sentään noussut 108 (otan tosin jo kaksi obsidania päivässä).
Kovasti Masukki potkii ja myllertää mikä on ihanaa.
Nyt rupean lueskelemaan tarkemmin teidän kuulumisia!

Iloista odotuksen jatkoa kaikille! :heart: :flower:

Jenninho+masukas poika 29+1

Jenninhole voimia oksentamiseen! ite oon onnellinen että se on loppunu pojista jo vk16 ja tytöstä en oksentanu ku kerran.
Muinoin kävin 3v fysikaalisessa hoidossa, niin tällä hoitajalla oli kolme poikaa, mamma oli oksentanu läpi raskauden, siitä oli tienny että tulee lähtö synnyttää kun mamma ei oksentanu aamulla..

taas supistelee vaikka oon päivän maannu vaan..

Päiviä, aattelin tuua teille näytille meitin masun joka ei kyllä omasta mielestä tuossa kuvassa mitenkään isolta näytä kun on menossa kuitenkin jo rv30.

Kuuluuko täällä muuten kukaan tuohon "tontut" -joulukerhoon? Kävin sinne tänään kirjottamassa ekan kommentin tälle joululle, ilmeisesti muut joulunodottajat ei muista koko kerhoa...

Jännitys tiivistyy torstain äippäpolikäyntiä odotellessa :D Jänskättää nähdä taas pitkästä aikaa Mötkylä ja jänskättää miten iso hän on jo ja jänskättää haluaako tämäkään napero olla pää alaspäin ollenkaan. Epäilen sit suuresti.

Raparperi ja Mötkis rv 30+5

raparperi, ihanan pieni maha sulla!
Täällä odotetaan joulua, just ekat joululahjat tilasin tänään :xmas:
Ja kun pitäs viel lunta sataa 5cm-> tänään alkaa kuulemma tulemaan niin kyllä tää tästä.

Luoja että osaa olla pinnakireellä.. |O

Jisse Vielä noista likavaippojen säilytyksestä. Meillä säilytetään likavaipat ihan tavallisessa kannellisessa muovisankossa. Mut tuli mieleen että toimisko teillä ihan semmonen pul:ista tehty vaippapussi jonka vois ripustaa naulakkoon. Meillä on Sampsukasta ostettu iso vaippakassi likavaipoille, jota käytettiin päivähoidossa. Se on sen verran iso että siihen menee ainakin 10 vaippaa. Hoitotädillä se roikkui aina vessan naulakossa ja sinne kippas aina likavaipan ja vetoketju kiinni. Sen voi nakata sitten vaippojen kans samaan pyykkiin niin ei sekään rupee haisemaan.

Jouluksi vauva Mulla kans noi peräpukamat aina välillä muistuttaa itestään. Esikoisen synnytyksen jälkeen olivat pahana ja sai tosiaan sekä voidetta että puikkoa käyttää. Ite käytän välillä myös ihan kylmää vettä takamuksen huuhteluun silloin kun pukamat pahana, koska kylmä supistaa verisuonia. Mutta tosiaan paljon kylvettelyä ja sitten lääkettä, joko voidetta tai puikkoja, riippuen hieman siitäkin että onko ne ulkoiset vai sisäiset pukamat ja tosiaan kannattaa huolehtia että vatsa ei oo liian kovalla ja jos ovat oikeen pahana niin vessakäynnin yhteydessä mieluummin huuhdo vedellä takamus, liiallisesta paperoinnista ne vaan ärtyy lisää.

Huomenaamuna ois taas neuvola, sittenhän ne alkaakin olemaan taas 2vko välein. Nyt ainakin tuntuu että paino on mahtanut lähteä nousuun. Ruoka on uponnut liiankin hyvin, mut eipä tuota montaa kiloa oo vielä tullutkaan.

Sanle ja veturi 29+4

Tammivauvat oli kyllä pikkasia.. :'(

Saya: tervetuloa mukaan. :)

Ei tule enää nukuttua hyvin, mies eilen raivostui kun pyörin horroksessa sängyssä melkein koko yön ja siitä sain kamalat raivarit kun tajusin että se puhuukin mulle (kelles muulle??) ja itkeä tihrustin miten paha olla on ja kun kädetkin turvonneet, ei pysty liikuttelemaan sormia kun särkee niin pirusti ja pissittää kokoajan ja selkään ja massuun sattuu, muutan ens yöksi sit sohvalle että saa nukkua rauhassa..

Onko kellään samanlaista turvotusta ja kipua ja saatteko nukuttua miten?

Neuvola olis 28.10. ja sit katsellaan lääkärinaikaa rv36 neuvolaan, vaik mulla on jo rv36 lääkäri kättärillä, haluaa mut silti kahteen kertaan käyvän. No eipä se haittaa.

meemee ja stella di natale 30+2

Meemee, onko sulla siis silleen että on ranteista jostuvaa käsien turvotus?
Mulla oli edellisraskaudessa joku juttu ranteissa että kun oli kädet väärässäasennossa yöllä niin ei meinannu aamulla saada nakkeja taipumaan.

Täällä on pinna niin kereellä ettei mitään rajaa ihan oikeesti.
Lunta on tullu paljon ja vähän päälle ja lisää tulee, jes!
Yöllä tuntu että joku repii kohdunsuuta auki, ei siis suppareita ollu mutta muuten -ai niin kivaa-. ja koskee liitoksiin taas helvetisti.
Sayalle tervetuloa!

Mä nukun tosi vaihtelevasti, pari yötä nukuin tosi sikeesti, en ees vessaan herännyt, mut sitten taas viime yönä vissiin pari kertaa kävin vessassa ja muutenkin pyörin ja hyörin ja ei mukamas väsyttänyt jne... Mitään erityisempiä kipuja ei kuitenkaan ole ollut öisin, no toki välillä liitoksiin tekee kipiää asentoa vaihtaessa, mutta siihen on jo niin tottunut.

Mullakin pukamat ajoittain vaivaa, siis lähinnä tekee kipeää isolla hädällä ja saattaa tulla verta paperiin, mitään voiteita tms en oo joutunut käyttämään. Mulla kun tuo mahakin elelee ihan miten sattuu, välillä tuu muutamaan päivään mitään ulos, ja sitten taas saattaakin joutua käymään vessassa monta kertaa päivässä. Vettä pitäisi juoda enemmän sen tiedän, leivät on täysjyväleipiä missä kuitua reippaasti, ja oon yrittänyt nyt mysliäkin syödä, tuntui että suoli toimi hyvin tuossa jo jonkin aikaa, mutta nyt taas parina päivänä jäänyt myslit syömättä, ja tukkeessa ollaan :/

28.10 mullakin neuvola ja sitten seuraava kerta sen jälkeen onkin jo rv36 lääkäri, tässähän loppuu kohta viikot kesken :LOL:

ansku 31+4

Hui! Myräkälle jaksamisia!

Pitkästä aikaa tänne myös kirjoittelen... Teiltä on tullu tekstiä siihen malliin, että ei oo kärryillä pysyny :D Nyt saikulla ennen äippälomaa, josko sitä pysyis teidän jutuissa mukana. Ja vielä huolitte mukaan? :)
Tuohon turvotuskeskusteluun piti osallistua, kun täällä tänä aamuna aivan sama juttu kuin meemeellä. Tosi kipeät on sormet. :(

Me käytiin myös kaksi viikkoa sitten yksi ilta makaamassa synnärillä ja saatiin myös tuota estolääkettä, kun supistuksia tuli parhaillaan 2-4min välein. Auttoi muutamaksi päiväksi, mutta taas on alkanu väli tihenemään. Onneksi meidän supistelut ei ole ollu avaavia, joten parin viikon välein tarkkailu riittää toistaiseksi. Sori heti omanapa :ashamed:

Mukavaa päivää kaikille! :wave:

Delfis ja Vili 33+0 POKS! :heart:

Neuvolassa käyty:
Paino: +167g/vk (yht. 2.3kg)
Turvotus: -
RR: 126/79 (valkotakkipaineet, kotona koko ajan 100-110/60)
Pissa: -
Hb:140
Sf:29 (oli nyt pompsahtanut ylemmäs käyrältä)
rt
syke: +
liikkeet: ++

Tuli puhetta edellissynnytyksestä ja terkka ehdotti että haluunko käydä juttelemassa tulevasta synnytyksestä jossain. Ymmärsi vissiin että mulle ois joku kammo jääny edellisestä, mitä mulla ei kyllä oo. Pohdin vaan ääneen sitä että pyytäskö nyt etukäteen jo epparin kun viimeks repesin aika pahasti ja synntysasennosta oli puhetta. Meillä on kyllä niin ylihuolehtivainen terkka, toisaalta ihana mut ottaa kaiken jotenkin tosisssaan. Tai niin kai se kuuluukin ottaa, ettei oo hälläväliä meiningillä. Mutta ite oon kuitenkin sitä mieltä että fiiliksen mukaan mennään tää synnytys ja keskustellaan siinä tuoksinnassa sitten kätilön kans miten edetään.

Mä luulin että mulla alkas nyt neuvolakäynnit tihenemään mutta eipä alakaan. Seuraava aika on taas 4vk päästä. Kuulema täällä nuo tihentyneet välit on vaan ensisynnyttäjille ja jos aiemmat raskaudet sujuneet ongelmitta niin nyt ei seurata sen tiheämpään vielä tässä vaiheessa. Seuraava neuvola on sitten 10.11 ja viimenen lääkärinneuvola 1.12

Jeps mutta nyt raksalle kattomaan mitä se poika ja mies siellä touhuaa.

Sanle ja veturi 29+5

Myräkälle jaksamista makoiluun! Toivottavasti asettuuvat kerralla eikä tarvi juosta piikillä joka viikko niinko eräitten..

TAjusin just että mun pitää lähtee ajelee hankia pitkin ja oon kerran ajanu autolla tässä parin viikon aikana ja tuo on ihan tuntematon vielä tuo auto.. pitänee varata pikkusen enemmän aikaa ajeluun ku normisti :LOL:

voikohan kohdunsuulla tapahtua jotain vaikka ei oikeen supista mutta on semmonen tunne alhaalla että joku vetää paikkoja auki?

Delfis, sulle kans, rauhallisesti maaten nyt pari viikkoa niin saadaan kaikki lisää viikkoja!

se muuten pokspoks ~31+0~

Yhteistyössä