***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** lokakuussa

No mä soitin jo. Suosittelivat lähteä ensisijaisesti ivaloon verikokeisiin. Soitin Ivaloon niin siellä ei verikokeita oteta. Niin ilmeisesti siitä jatketaan suorilta matkaa Rovaniemelle äitipolille. Itkettää ja suututtaa mut minkäs teet :(

Myräkkä :hug: . Tosi inhottava tilanne. En ymmärrä, mikseivät tutki ja huolehdi. Kuitenkin se on tositosi ikävää, jos jotain on pielessäkin. Varsinkin siinä vaiheessa, kun heitä vastaan voi nostaa kanteen ja sepä ei ole heille kyllä hyvää mainosta.

Ihme toimintaa, ettei tutkita kunnolla, mikä siinä on niin vaikiaa ottaa sinne polille tutkittavaksi, onko se sitten parempi äitin stressata ja pahimmassa tapauksessa voi olla vauvankin henki kyseessä!!! En voi käsittää tommoista, kuitenkin selkeitä r.myrkytyksen oireita, ja jos ei sf kasva, eikä mahanympärys, niin jossainhan on jotain mätää silloin...

Ei voi muuta kuin koputtaa puuta, että on itse selvinnyt näinkin vähillä vaivoilla, vaikka suunnattomasti ärsyttääkin tää 24h närästys.

Jessie, onko posti kulkenut?
Myräkkä, jos meet vaan mammapolille, käännyttääkö ne pois? täällä napavirtaukset katsotaa nAINA kun ultrataan, vaikka olis selvää että lapsi kasvaa. Esim meillä on normia isompi tulossa ja silti niitä virtauksia on katuttu suunnasta ja toisesta.

Jos kohta nukkumaan..

Juu, kotona taas. Ajelin 280km mutkan pissaamassa purkkiin ja mittaamassa verenpaineen. Ei minulla kuulema ole mitään hätää, kotiin vain. Mutta pitää helposti ottaa yhteyttä jos jotain oireita :headwall:

Sit ihmetellään miks mulla on niin iso kynnys soittaa lääkäriin. En enää ikinä soita yhtään mihinkään mistään vaivasta!! |O

Koivunkäpy, ootko yrittänyt laittaa miulle yksityisviestiä?? Just tarkastin, eikä mitään ollut tullut perille...

Myräkkä, siis aivan uskomatonta tuo toiminta teilläpäin!!! Tuommoisia matkoja saa ajaa ja sitten kaikki ohitetaan olankohautuksella,eikä tutkita kunnolla. Eikö siellä kukaan tosiaankaan osaa vastata tuohon sf-mitan kasvamattomuuteen, päänsärkyihin ja muihin oireisiin?! Ja sit varmaan saat haukut, jos menet ihan viimetipassa, kun on hätä jo suuri, niin hakemaan apua... ei voi käsittää...

Muoks... päivittelin profiiliin tietoja, kun en sinne aikaisemmin ollut mitään laitellutkaan...

Soitin nyt aamulla taas äitipolille ja kerroin eilisestä. Siis että sieltä käskivät verikokeita ottamaan ja tutkimaan ja Ivalossa en edes lääkäriä nähny, vaan se ohjeisti sairaanhoitajalle puhelimitse kotiuttamaan minut ja syömään 4x1g panadolia.
Aamulla taas tietty tikutin pissan ja proteiinit oli 1+ pyysin miehenkin tarkistamaan ku tuntuu et omat silmät näyttää jo mitä sattuu..

Kätilö äitipolilla sanoi odottavansa että lääkäri tulee voidakseen kysyä sen mielipidettä. Meinas sit soitella takasin.
Päätä särkee taas julmetusti ja huono on olo. Mut otin nyt 2 panadolia ku kerta niitä käskettiin :headwall:

Myräkkä ja keiju 31+2

jessie, näppihörö :D piti siis jisse78:lta kysellä että oliko posti menny perille..

Että osaa olla ihmisellä rampa olo, yö meni vituilleen sen takia kun koskee. yöllä pii käydä lastenhuoneessa niin sen verran koski etten meinannu jaloillaan kestää, ihanaa. |O

Myräkän tilanne on kyllä kurja. Ja varsinkin kun ajattelee noita välimatkoja, niin ei varmasti jaksa kyllä ajella edestakaisin kovin herkästi... Päättäjät voisi siellä Helsingissä näitäkin asioita miettiä, kun aikovat sulkea pieniä sairaaloita. Olisi pitänyt Karpelakin lähettää jonnekin Utsjoelle loppuraskaudeksi... :D

Mun piti kommentoida muillekin jotain, mutta se unohtui jo että mitä ja kenelle :D Ainakin jaksamista kaikille kipuilijoille ja hermoilijoille :hug:

Mulla oli torstaina (30+3) lääkärineuvola ja siellä kaikki ok. Pissa puhdas, paineet ok (127/82), vaikka en yhtään ehtinyt istahtaa vessareissun jälkeen. Kohdunsuu kiinteä ja kiinni, kanavaa 3 cm. Hb:kin oli pompsahtanut jo 128, vaikka raudan (Obsidan) syönti on ollut vähän niin ja näin... Epäilin kyllä vähän neuvolan konettakin, että näyttää liian hyviä arvoja... Puntari niillä on kyllä epäkunnossa, tullut muka +603g/vko... Miten se ois mahdollista :LOL: Sf-mittaa ei lekuri ottanut, mutta tonttu kasvaa komeasti keskikäyrällä, pa oli 1.6kg.

Ainut missä mua tympäsi tuo lääkäri, oli se, että hän oli aika lailla sektion puolella mun tilanteessa :'( Ja se tilannehan on se, että takana on kaksi sektiota, välissä tosin yksi alatie. Jotkut gynet ovat olleet sitä mieltä, että alatie ei ole mahdoton ajatus. Tämä gyne mietti sitten noita kohdun repeämisen riskejä... Ja tottakai ne on kohonneet, mutta silti... No, asialle ei vielä voi mitään ja katsotaan tilannetta tarkemmin sitten loppuraskauden äippäpolilla synnytyksen suunnittelukäynnillä. Toivottavasti silloin on eri lääkäri, jotta kuulen muitakin mielipiteitä... Olenpahan sitten enemmän vielä sekaisin, että mitä tekisin :/
Mutta itse ajattelin, että katsotaan nyt miten tämä odotus etenee sinne 36-37 viikoille. Onko kipuja arven kohdalla, onko vauva oikein päin, kypsyykö kohdunsuu yms. Ne vaikuttavat merkittävästi tuohon tulevaan synnytystapaan.

Vähän meinasi kyllä hirvittää, kun lääkäri puhui, että elektiivinen sektio viikolle 38-39. Herranjestas... Mullahan loppuu aikakin saada kaikki vauvalle valmiiksi... :saint:

Sikaflunssarokotteesta vielä. Nyt olen taas sillä kannalla, että en aio sitä ottaa. En tiedä mitä mieltä olen asiasta sitten esim. huomenna... :/ Mutta tällä hetkellä mieli on se, että en minä, isäntä eikä lapset sitä meillä ota. Tarkemmin en osaa kantaani perustella. Tämän hetken päätöksen taustalla on lähinnä se, että käsitykseni mukaan rokote on vielä huonosti tutkittu. Pelkään jatkoseuraamuksia itselle ja lapsille. Toisaalta on sellainen tunne, että onko koko tauti liioiteltu. Niin moni on sen jo Suomessakin saanut ja mennyt kai ohi aika tavallisen flunssan oirein. Tosin en tiedä, onko Suomessa kokemusta raskaana olevista, jotka ovat siihen sairastuneet.

T. Tintukka ja tonttu 30+5

Hei Koivunkäpy Kiitos posti tuli perille ja päässä jo!!!! Poika oli kaikkein eniten otettu!! Oli kyllä niin ihania, et heti muutama kyselykin tuli jo :D Mun poika on aina iloinen kun saa jotain tuollaista mikä ehkä enempi tyttöjen juttu jo tossa iässä...

Mut pakko rientää omppupaistoksen kimppuun ennekö jään ilmann!!!

Jisse

Jisse, muutaman viikon päästä mahdollisuus saada lisää pipoja :saint: en ihan viel viiti alkaa ompelee, mut jahka saa enemmän olla pystyssä ni sit.

Käsin ulkona juhnottamassa hetken, pakko oli vaan takas sisään kampeutuu ku ei anna taas olla pystyssä ku pieniä hetkiä, het alkaa supistelee. ja oon päättäny että seuraavan kerran kun emnen sairaalaan niin se on sit se synnytyskeikka B)

Miehen vanhemmat teki yllätyshyökkäyksen meille. Appiukko touhus pojan kans ja anoppi siivos :) Nyt on mukavan siistiä :) Keitin sit poronlihakeiton koko porukalle.. Se ei ihan hetkessä valmistu ja nyt on jalat taas aivan turvoksissa.. Pitäs pystyä nostaa jalat ylös mut miten se onnistuu? Yritin kyl mut oli sit miten päin hyvänsä niin alkaa ahistaan..

Äitipolin lääkäri oli nyt sitä mieltä et tarkkailen tilannetta kotona. 2 kertaa päivässä pitää mitata RR ja kattoo proteiinit pissasta. Ja maanantaina pitäs ottaa yhteyttä neuvolaan.. Mietin sit et mul kyl olis tiistaina neuvola, et kai mä voin sinne asti odottaa ku ei koko viikonloppuna taas tehty mitään..

Eilen tosiaan oli kätilö sitä mieltä et jos en vknloppuna mee äitipolille asti niin viimeistään ens viikolla sit pitää ultrata vauvan kasvu.. Voi se olis ihana päästä näkemään että vauvalla kaikki hyvin. Niin ei tarvis enää huolehtia..

Täytynee yrittää pitää noita jalkoja ylhäällä.. Mitähän siitä tulee..

Iltaa kaikille! Aattelin edes vähän kuulumisia kirjotella vaikkei mulla tässä oikeastaan mitään ihmeitä ole kerrottavana. Vähän alkaa tukalaa olla liikkuminen mutta vielä tässä porskutetaan, tänäänkin käytiin karpaloita miehen kanssa keräämässä :D Tosin mun piti ottaa pala jumppa-alustaa mukaan että sain käydä polvilleen, ei pysty enää kumartelemaan ja keräämään.

Joo, eipä tosiaan ihmeitä kuulu. Torstaita tässä odotellaan kun olis se käynti äippäpolille. Kerrattakoon nyt vielä kerran että menen sinne siis tuon vanhan sektioarven vuoksi ja samalla katsotaan vähän vauvan tarjontaa ja kokoa. Olen jotenkin ihan varma että tää ipana on poikki- tai perätilassa, ei ainakaan pää alaspäin, mutta katsellaan. Käyn sit kertomassa kuulumiset kun on ohitse se reissu.

Tosiaan ei juurikaan supistele jos ei kovin kiirettä pidä, ei närästä, ei ole turvotusta, liitokseen särkee suunnilleen 24/7 mutta siihen on jo tottunut. Että sellasta tänne. Kauhean aktiivinen on tämä ipana, jumppatunti on suunnilleen joka tunti ja varsinkin öisin. Eipähän tartte miettiä että onko tuntenut liikkeitä vai ei :D

Mut jos nyt menis vähän pitkälleen kun en ole aamun jälkeen joutanut röhnöttämään.

Raparperi ja Mötkö-Tee 30+3

Merkkailen tänne itelle..
).( ei mitään sen kummempaa. eilen iltana ärsyynty masu aika pahasti ku vaihdoin lakanat ja nostin pyykit kuivumaan :ashamed: tuntu semmosta "aukovaa" kipua jossain tuolla sisällä ja masua särki, joten otin sit loppu illan rauhassa makoillen....

Myräkälle hirmuisesti jaksamista! :hug: toivottavasti pääset ultraan tarkistuttaa pian vauvan tilanteen jotta tilanne selkiintyisi.

Upp3 ja masukki 29+5 (apua, ylihuomenna jo 30 viikkoa täynnä :eek: viime yönä olin taas synnyttämässä, tätäkö se on tää loppu aika, siis synnytysunien näkemistä :LOL: )

Heippa!
Tuli mieleeni noista unista, et olen kyllä muutamia kertoja nähnyt niin että onkin tämä masukki ollutkin poika eikä tyttö, niinku veikattu... ja välillä itsellänikin sellainen poika olo, tosin kaikki raskausoireet on tismalleen samat ku edellisiäkin tyttöjä odottaessa... ;)
Masu kasvaa ja nälkä on koko ajan, tekis vaan mieli syödä ja syödä ja syödä :ashamed: ja paino on sen mukainen että on syönyt :/
Olo on muuten ihan ok, paitti tuo jalka, eli suonikohjut heti aamusesta ja sitten illemmalla alkaa tuo selkä/issiaskipu.. :(
Eilen tuli vuosi kun rakkaani mua kosi ja merkittiin siis kihlapäiväksi, tänään piti mennä juhlistaan ilman lapsia, syömään ja elokuviin, sauna piti lämmittää päivällä mutta mieshän sitten päätti mennä töihin mielummin :eek: Lupas kyl tulla 12 saunaan jos vaan jaksan lämmittää sen... Niin meillä siis erillinen ulkosauna, puulämmitteinen, kylmä vesi kyllä tulee, mutta ei suihkua tai muita mukavuukisa... mutta me itse pidämme tällaisesta. Ja mun mielestä siellä saa paremmat löylyt!!!!! :saint:
Jaa mutta jos sitä nyt sitten jaksais itsensä ja mahansa nostaa tästä penkistä ja lähtöö ulos pakkaseen,, hurrr.
Sunnuntaita masuille!! Jisse

Tervehdys kaikille pitkästä aikaa =)

Ei ole tullut pahemmin kirjoiteltua viime aikoina, mutta lukemassa tulee käytyä päivittäin.
Täällä alkoi sitten viime viikolla sairasloma ja todennäköisesti jatkuu tuonne äippäloman alkuun, syynä selkäkivut, liitoskivut ja paineen tunne kun pitkään on liikkeellä. Nyt kun oon viikon verran ollut kotosalla niin on ihan hyvä olo kun saa omaan tahtiin tehdä asioita ja pääsee lepäämään kun tarvista. Meille siis ensimmäinen tulossa ja mieskin on ihan huippu avulias niin on helppo levätä kun siltä tuntuu...
Yöt on vähän tuskaa kun meinaa jalkoja pakottaa sen verran että ei oikein saa nukutuksi, mutta parin tunnin pätkillä mennään.

Synnytys on alkanut jonkin verran pyörimään mielessä ja en vaan jotenkin osaa kuvitella sitä koko tapahtumaa...enemminkin ajattelen niin että menen nukkumaan ja aamulla haikara on tuonut nyytin oven taakse :ashamed: mutta ei se ihan niin taida mennä.

En nyt ole ihan varma onko tästä ollut keskustelua jo aiemminkin, varmaankin...mutta kysyn nyt uudestaan kuitenkin. Te jotka olette jo kestovaippailua harrastaneet tai meinaatte tulevan kanssa käyttää niin aloitatteko ihan heti vai esim. muutaman viikon päästä tai kuukauden? Olen kuullut vain että helpompi jos alkuunsa käyttää kertakäyttö vaippoja ja sitten siinä kuukauden kahden iässä siirtyy kestoihin...on helpompaa? Onko tässä jotain perää vai ihan huuhaata?

Voimia ja piristystä kipuilijoille :hug: toivotaan ajan kulumista nopeasti

Firesun ja pallero 31+1

Firesun, meillä alotettiin kakkosen kanssa kestoilu kun tultiin kottiin, tosin aluks osakestoiltiin, eli kylässä ja yöllä oli kertikset, sit vuodeniässä siirryttiin pelkkiin kestoihin. Tällekki tulokkaalle ostetaan varmaan paketti kertiksiä jotka kestää sit parikk paketti.

Täälä kans kivut pitää öisin hereillä ja sängystä ei meinaa ylös päästä..
kohta taas tulee lapsenvahti ja mä lasken suunnilleen päiviä koska saadaan taas olla omallaporukalla. Ei siis oikeesti oon onnellinen että on jollakulla mahis auttaa, mutta kun tottunu olee omalla porukala jne ni outoo ku joku ylimääräinen on kokoajan paikalla.. joutuu esim. pukemaan heti suihkun/saunan jälkeen jne..

Tänään oon ihan oikeesti maannu, pystyssä olin aamupalan ajan ja sit pyöräytin ruuan äskö.

Taallakin kovasti turvottaa, mutta verenpaineet on kovan levon ansioista hiukan laskussa. maanantaina sitten tarkistetaan tilanne taas. Vahan kurjalta tuntuu nain ajoissa jaada osittaiselle sairaslomalle, mutta oma ja vauvan kunto ovat toki ne tarkeimmat.

myrakka onneksi paaset ultraan.

Kauhean pikkuisia olivat ne syntyneet tammikuiset. ihan kyyneleet tulivat taalla silmiin.
Onneksi aletaan me olemaan jo hyvilla ja turvallisilla viikoilla. hiukan kylla janskattaa se, etta kuka meista sitten poksahtaa ekana.

katrinainen ja sinttinen 32+3

Hurjan pieniä kyllä tammikuiset olleet :'(

Täällä on käyty kävelemässä, eikä edes koskenut juuri ollenkaan. Lepo on tehnyt varmaan tehtävänsä, kun tuntuu, että pystyy vähän enemmän taas liikkumaan ja kävelemään. Häpyluu on kyllä pirun kipeä jatkuvasti, mutta sitähän se taitaa olla.

Päänsärky tuli taas kylään, muutaman päivän pysyi poissa. Hartiaseudusta johtuu, tuntee ihan selvästi. Pitää ice poweria taas illalla laittaa, niin helpottaa toviksi.

Minullakin on synnytys alkanut pyöriä mielessä ja yritän edelleen aktiivisesi työntää sitä taka-alalle. Synnytys ei pelota minua, mutta totta kai se mietityttää.

Kattiina ja Möykky 33+3

Firesun: Me alotettiin kestojen käyttö aikalailla heti kun kotiuduttiin. Oli kertakäyttövaippojakin varalla ja kyllä niitäkin käytettiin osittain kun ei kestoja ollut tarpeeksi, mutta aika suuren osan niistäkin kuskasin sitten serkun tytölle joka syntyi hieman myöhemmin. Mulla ainakin oli niin suuri into niihin kestoihin että en ajatellut niitä mitenkään työläinä ja oli vaan kiva kokeilla erilaisia viritelmiä eikä epäonnistumisetkaan saaneet intoa laantumaan. Nyt kahden vuoden kestoilun jälkeen tuntuu että ei ne oikeesti ole yhtään sen monimutkasempia tai haastavampia kuin kertsitkään. Meillä nimittäin kertsit ovat falskanneet aikalailla yhtä paljon kuin kestotkin. Varsinkin ihan pienenä kertsit vuosi kuin seula joka kerta ja tätä ongelmaa ei kyllä kestoissa ollut jos oli käytössä sisävaippa ja kuoret.

Me aloitettiin kestoilu aivan heti samana iltana kun kotiin sairaalasta päästiin, ja siitä hetkestä lähtien ollaan täyskestoiltu. :) alussa käytössä pääasiassa harsot+villikset, välillä kokeiltiin pul-kuoriakin mutta painoivat. myös muutamat sisätäyttövaipatki oli, mut kätevämpiä nuo harsot pienenä. nyt käytössä sisätäytöt ja villikset. ihania kapistuksia, enkä ymmärrä niitä jotka ei noita halua käyttää, hehheh ;) :D ovat niin kunnolla vieneet mennessään sekä minut että mieheni, että ei tulis mieleenkää pukea lapsillemme muovisia hiostavia roskiin heitettäviä vaippoja.. vaan kukin katsoo kohdalleen parhaiten sopivimman vaihtoehdon enkä tosiaankaan tuomitse kertisteleviäkään perheitä. :)

Mekin aloitettiin kestoilu heti mutta toisen kanssa aiotaan jättää yökestoilu väliin ettei tarvii monta kertaa yössä vaihtaa vaippoja. Tyttö nimittäin itki öisin pienestä asti märkää vaippaa. Puolen vuoden iässä sitten lopetettiin, kun (atooppinen) iho alkoi ärtyä heti pienestäkin hautomisesta.

Yhteistyössä