***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** lokakuussa

Heippa!

upp3: Ihana masu. Ei tuo kyllä mikään pieni masu ole, jos vertaa mun masuun.. Tää on niin pieni että välistäkin tuntuu että onkohan kaikki kunnossa.. Ja mä kun halusin ison esittelymasun =)

Neuvolasta kotiuduin.. Kaikki kunnossa.... Ainoa joka huolettaa on se sikainfluessarokotus. Meinaatteko te ottaa sen? En ole mitenkään rokotusvastainen ihminen ja aion kyllä vauvalle ottaa rokotukset mitä neuvolassa antavat, mutta tuo askarruttaa kovasti...?? Eivät osanneet sanoa mutta kun että se on mun päätös... niinpä..

Nyt lähden tuonne lumeen kahlaamaan! Ihanaa!!

J 30+3

Täällä oli puhetta seksistä :) ... meillä sitä on aika harvakseltaan :ashamed: . Mies kyllä haluaisi varmaan joka päivä ja monta kertaa, mutta ite olen aika laiska harrastamaan kyseistä hommaa ja viime aikoina tuntuu että tää maha on vaan kaikkien aktiviteettien tiellä :kieh: . Kyllä sitä yritetään kerran viikkoon jotain kummiskin puuhastella, ettei ihan taidot ruostu ;)

Upp - onpas sievä ja kompakti masu! Varmaan aika lailla samaa kokoa kuin mulla ja saan kyllä kuulla, että pieni on. Nykyisin jätän jo huomautukset omaan arvooni. Viimeeksi lauantaina oltiin shoppailemassa vauvanvaatteita ja myyjä kysyi että koskas on h-hetki ja kun sanoin että 2 kk päästä, niin totes vaan että onpa pieni masu, taidat olla ontto :eek: . Niin taidan olla juu... =)

Vaikka nää mun vaivat onkin pieniä muiden supisteluihin verrattuna, niin alkaa mennä hermot peräpukamien kanssa täälläkin :ashamed: . Ja tuntuu että virtsaakin karkailee, tänään taas on sellainen asento tolla masumöyrijällä, että jotenkin ihan p****sti se painaa rakkoa ja koko ajan tarttis käydä pissalla ja mitään ei tunnu tulevan paitsi ihan lirahduksia, vaikka kuinka olisin juonutkin! :( Töissä ollaan taas viikon lomautusviikon jälkeen ja motivaatio on niin nollassa... onneks enää 14 aamua jäljellä! En jaksa tätä alituista veskissä ravaamista ja kivuttomia suppareita tulee koko ajan. Maha on kuin ilmapallo!

Ja sikainfluenssarokote mietityttää päivä päivältä enempi!!! Kun en tosiaan tiedä! Kiva kommentti Julietta neuvolasta - se on sinun päätös. No niinpä :( Ilta-Sanomissa oli taas mielenkiintoinen artikkeli aiheesta. En ole itsekään rokotusvastainen ihminen, mutta tuo juuri meille suomalaisille tarkoitettu rokote mietityttää. Eilen surffailin netissä ja luin keskustelupalstoja mm. Englannissa ja Ruotsissa ja ihan samat murheet heilläkin ( ja sama rokote ) ... Ranskassa, USA:ssa ja Kanadassa ei käsittääkseni anneta rokotetta jossa on tiomersaalia raskaana oleville. Miksei meillä voisi olla samoin? :/ Asia mietityttää ja PALJON!

Tässä linkki Iltasanomien juttuun: http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1742581

Killi12 ja topi :heart: 32+0

heissan Rovaniemeltä =) oli kamala yö :( kiristi ja vihlo alapäätä ...no sain hyvällä tuurilla neuvoal lekurin ajan,siellä sit kävin,mut eipä se osannut sannoo mitään..viikon päästä sit uuelleen kohdun suun tilannetta tarkistaan..sano et lepoa ...lepoa..hohhoijaa.. |O

jaksuja kaikille mammoille joilla on vastusta :hug: ei anneta pikkusesta vielä tulla maailmaan ! :D

Mulla muuten Emma rattaat,ja jattelin sitä lämpöpussia katella siihen vaikka on siinä pehmee kantokoppa..sitterin saan tänään ja mobilen..

nyt vähän pötköttelyä,jos jotain sais aikaseksi täällä kotonakin..

mamma ja masu kohta rv 30 :heart:

:wave: Olen lueskellut kirjoituksia aika säännöllisesti, mutta en ole aiemmin rohjennut mukaan... :ashamed: Olen vajaa 3-kymppinen esikoisen odottaja, la on 24.12.

Kaikenlaista oiretta on tähän raskausaikaan mukaan mahtunut, mm. supisteluja n. viikolta 17 lähtien ja nyt sitten ilmeni, että sokeriarvot oli rasituksessa hieman reagoineet. Supparit on lyhentäneet kohdunkaulan kanavaa 4 cm => 3 cm, mutta vielä kuitenkin on kiinni ja kiinteä eikä ole määrätty vuodelepoon, ei ole kuulemma hätää asian kanssa. Lisäksi on jo pidemmän aikaa tuntunut painetta tuolla emättimen/peräaukon seudussa, tosin vauvakin on köllötellyt pitkään jo raivotarjonnassa. Toisina päivinä ei vaadi paljonkaan jalkeilla oloa, niin paine ja kiristys alapäässä ajaa jo sohvalle köllöttämään. Kaikenlaista testiä on otettu suppareiden vuoksi, mutta ei ole mitään mistään kiinni jäänyt.

Te, joilla on ollut jo pidempään suppareita, niin onko ne muuttuneet nyt "loppumetreillä" kivuliaammiksi? Mulla ollut suppareita koko ajan sen 10-20 päivässä, lähinnä vaan kivutonta kiristystä, mutta nyt sanotaan viikon sisään on alkanut tulla välillä kuukautismaista alamahakipua ja sitä seuraa supistus. Kipu voi kestää muutaman minuutin, mutta ei se supistus minun mielestä oo kun sen minuutin niinku ennenkin. Voiko tämä johtua vaan paikkojen venymisestä kun vauvakin nyt nopeammin kasvaa?

Onko teiltä suppareista kärsiviltä kielletty automatkat? Erehdyin tässä neuvolalääkäriltä asiasta kysymään niin ei oikein niitä enää suositellu. Minä kyllä asiaa mielessäni kovastikin protestoin, sillä onko siitä nyt muka niin suurta haittaa, jos tunnin istuu kyydissä ja laskee vaikka selkänojaa alemmas? :kieh:

Julietta oli kysellyt sikarokotteesta. Tällä hetkellä oon kyllä kovasti koko rokotetta vastaan. En oo noita artikkeleita jaksanu enää lukea, mutta mutu-tuntuma on, että rokote on kiireellä kehitetty eli tiedetäänkö niistä sivuvaikutuksista etenkin vauvalle tarpeeksi? Ja eikös se ohje oo että raskaana olevia ei yleensäkään saisi rokotella? Neuvolassa ei oo terkkari eikä lääkäri puhuneet asiasta yhtään mitään. Miksi tästä sikaflunssasta nyt on nostettu niin iso haloo, kun ainakin alkuun puhuttiin, että ei oo tavallista kausi-influenssaa kummempi, jos ei jopa lievempi? Ja onko muka tavan kausi-influenssaa vastaan ruukattu joka vuosi rokottaa raskaana olevat? Ja toisaalta, koko ajan on kerrottu, että hyvästä käsihygienista huolehtiminen ja sairaiden välttely riittää (samoin kuin jokaisen kulkutaudin kohdalla), niin eikö tämä taudilla pelottelu oo vähän ristiriidassa noiden ohjeiden kanssa? Jos ymmärsitte pointtini, en oikein osannu selittää... :headwall:

Jännitättekö synnytystä? Mulla on alkanut pyöriä se viime aikoina mielessä tosi paljon ja kyllä sanon, että jännittää! Ei nyt varmaankaan peloksi voi sanoa, mutta kun kerta on ensimmäinen, nin ei osaa yhtään kuvitella minkälaista se oikeasti on.

Tulipas tässä nyt vuodatettua... Mutta tsemppiä kaikille, joilla ongelmia raskaudessa, ei auta kuin toivoa, että kaikki sujuu hyvin!

Jouluäippä rv 30+4

Jouluinäippä, mä saan autoilla tasan pakolliset neuvola ja sairaala käynnit, koska se tärinä ei todellakaan ole hyväksi.
Enkä tosin nyt enää pystys istumaan tuntia autossa :LOL: mut ekaa kun odotin ja supisteluja tuli vk24 asti niin loppuun asti kyllä normaalisti elin. tosin sillon ei tehny supparit muuta kun joskus vk30jälkeen oli kanava vähän lyhentynyt, toisin ku nyt.

Pojun käytin sairaalassa ja tuntuu just siltä että tää syntyy justiinsa, kiristää ja puristaa ja repii ja tekee vaikka mitä |O to sama reissu uusiks.. helpompi ois ku vois omassa tk:ssa käydä ultrattavana ni matka ois vain 13km sivu..

MammaRoi, onko sulla useammalla lapsella ollu Emmat vai hankitko vasta tälle tulokkaalle? Meille tulee tänään Emman Bestar-vaunut ja niistä oon kuullu niin negatiivista kuin positiivistakin kommenttia niin mietityttää minkälaiset kamppeet on sit esim vuoden käytön jälkeen...

Jouluäippä, tervetuloa!! :) Mulla supistellu n. 15viikkoa, ja ovat muuttuneet nyt kipeämmäksi, kipeimmissä mukana alaselkäkipua ja reisien polttelua.. mutta myös aiemmat kivuttomat kovottelut on muuttuneet jotenki tukalemmiksi ja kipeemmiksi. Sikarokotteen aion ottaa. Automatkoja ei oo multa ainakaan kielletty, mutta tosihan se on että se auton tärryytys on pahaksi paikoille... On alkanut täälläkin synnytys pyörii mielessä entistä enemmän, en pelkää mutta jännitän vaan :) viime synnytys oli niin ihana kokemus ettei kammoa ainakaan jäänyt ;) paitsi sairaala-ajasta, edelliskerralla siellä jo starttasi baby blues/sjm, joten sairaala-aikaa odotan kauhulla. :( toivotaan ettei nyt jouduta viikkoa olemaan "hotellissa"..!!!!

synnytyksestä, mää oikeestaan muute pelkää/jännitä, mut jos kerran paikat kypsyy ilman supistelua niin hitostako mä tiedän koska meen sairaalaan??? koska siihen en voi jättää etttä alkaa koskee kun en mahda päästä siinä vaiheessa enää edes autoon. kun kumminkin tahtoisin sinne sairaalaan ehtiä synnyttämään..

Sikarokotteesta - Olen ajatellut ottaa. Toki mietityttää kovasti, ja itse olen melko varovainen yleensä rokotusten suhteen. Jotenkin nyt tuntuu kuitenkin siltä, etä mahdollinen sikainfluenssa olisi pahempi vaihtoehto sekä vauvan, että minun kannalta, kuin rokotus, jonka pitäisi kuitenkin olla turvallinen. Ainahan näissä riskit on, pitää vaan punnita mikä tuntuu suuremmalta riskiltä. Jotenkin en voisi kuvitella, että raskaana olevat rokotettaisiin ensimmäisinä terveydenhuoltohekilökunnan jälkeen, jos katsottaisiin, ettei tauti kovin vakava ole. No punnitesen asiaa edelleen, muta sukon, että otan rokotteen. Myös vauva saa silloin vastustuskyvyn influenssalle synnyttyään.

Tuo lämpöpussi vaikuttaa kyllä hyvältä ja toimivalta, joten taidan ostaa sellaisen. Jonkun pienen kevyttoppiksen taidan itse ommella, ja sitten niillä mennään, elli jotain tunnuta sitten välttämättä tarvitsevan, kun vauva on syntynyt.

Tänään olisi perhevalmennus. Viimeksi oli ekakerta, ja sinne ei päästy, nyt on jotenkin hirveä kynnys mennä koko paikkaan, mutta katsotaan mitä tuleman pitää.

Upp llä on oikein nätti masu :) koosta mun on vaikea sanoa, musta tuntuu, että oma masu näyttää ihan samalta, mutta ehkä vään enemmän ulkonee (onhan mulla nyt viikkojakin vähän enemmän 33 + 1) mutta mulle on kyllä sanottu, että masu on iso. Mulla masu on kyllä kokonaan pallona edessä, että ehkä se siksi näyttää isolta. Pitäisi kai itsekin vielä kuvailla muistoksi minkälaisissa mitoissa sitä oltiin :)

Synnytys alkaa muakin pikkuhiljaa jännittää. Toisaalta kun asia muuttuu todellisemmaksi niin jotenkin tuntuu myös luonnollisemmalta synnyttää, ja kovasti jo haluaisin päästä pienen tutustumaan.

Viimeyö oli kamala. Nukuin tunnin ja puolentunnin pätkissä. Joka paikka kolotti, näräst, ja oksensin kaksi kertaa. Aamulla huomasin, että toinen rinta on ihan kosketusarka. Näin kun on liivit ja paitakin päällä niin jomottaa koko ajan. Mietityttää, että voisko se olla joku rintatulehdus. Kipeä alue on nännipihassa, joten mitään punaista siinä ei näy, kun on niin ruskea, mutta peukaloa isompi kova klunssi tuntuu. Olen yrittänyt lämmitellä sitä kaurapussilla ja suihkussa, mutta ei kauheasti auta. Kuumetta en ole mitannut. Plääh, mitähän tässä pitäisi tehdä.

Ja lämpimästi tervetuloa uusille :)

Heippa kaikille vanhoille ja uusille vauvamasuille :)

Täällä vietellään aurinkoista, mutta viileää syyspäivää.

Meemeellä ja Myräkällä oli ollut taas rankan kuuloisia kipuja, joten voimia sinne ja muutenkin vielä lisäviikkoja kaikille vauvoille!

Sikainfluenssa rokotteesta oli ollut puhetta. En ole yhtään seurannut millä kannalla täällä ollaan ja kuten Killi tuossa sanoi ei taida olla sama rokote kuin Suomessa eli vielä vähemmän ainakin itsellä asiasta tietoa ja toistaiseksi ei ole mitään asiasta puhuttu lääkärissä ja eivät ole oikein osanneet sanoa mitään kun olen yrittänyt kysellä. Ehkä nyt on täälläkin jo jotain paremmin selvillä, mutta en tosiaan ole selvillä edes mitä rokotetta tänne on hankittu. Luultavasti en ole ottamassa, mutta täytyy nyt ensin perehtyä tarkemmin asiaan ja etsiä jotain tietoa rokotteesta, jos niitä nyt edes tullaan ehdottamaan täällä.

Närästys on taas välillä vaivannut enemmän, välillä oli lähes kokonaan poissa. Minulla on tuolla jossain kanssa gaviscon resepti 15vrk, mutta en ole vielä saanut haettua ja en tiedä haenko edes. Jos alkaa vielä tuntua siltä että tarvitsee lääkettä niin sitten varmaan.

Jouluäippä mua kanssa lääkäri valisti, että se tärinä siinä autoilussa on pahinta ja avaa paikkoja, mikä voi sitten johtaa vaikka ennen aikaiseen synnytykseen.

Synnytystä en sinällään pelkää ja sairaalaan on varmaan 500metriä, tosin ylämäkeä, niin ei haittaa vaikka käy turhaankin näytillä. Synnytyksen jälkeinen olo ei kyllä ollut mitenkään mukava joten jännitän ennemminkin niitä jälkiseurauksia ja kipuja kuin itse synnytystä. Ja sitä pääseekö mies mukaan vai joutuuko hoitamaan esikoista kotona.

(.) ei mitään ihmeempiä. Painoa on tullut ihan liikaa ainakin omasta mielestä ja nyt täytyy kyllä vähän alkaa miettiä mitä suuhunsa laittaa :eek: Esikoinen on opetellut heittäytymään lötköksi kun ei saa tahtoaan läpi tai sitten heittäytyy lattialle/maahan huutamaan... Kiva raahata, kun muutenkin käy kantamiset sun muut aika lailla jo voimille. Onneksi viime viikot sain levätä niin josko sitä nyt jaksaisi taas pitkiä päiviä varhaisuhmiksen kanssa ;) Tosin useimmiten on ihan auttavainen ja hyväntuulinen pikkumies, joka eilenkin kovasti paijaili äidin masua :heart:

Torstai aamuna on viimeinen ultra ja seuraava "neuvola" 6.11. muistaakseni. Kaikki on periaatteessa valmiina, mutta mitään ei ole vielä laitettu valmiiksi tulokasta varten.

Saini ja tintti 32+6 / 31+4

Supistuksista muistelisin että jo nt-ultrassa kätilölle supistuksista mainitsin, silloin ne tosiaan oli vaan niin kovetteluja. Ja nyt, niinku varmaan arvaatteki jo, supistukset on kipeitä. Tunnen kun se alkaa tulemaan, tuntuu tuolla alamahassa n. minuutin ajan ja pikkuhiljaa helppaa.. Supistusten välissä ei mitään kipuja. Joskus supparit alkaa tuntumaan selässä asti, jos liian kauan supistelee. Nyt mulla kuitenki estolääkitystä kotona, että jos supistelee niin sitä sitten ottaa..

Torstaina ku äitipolilla lääkäriä näin, niin se tosiaan käski minut osastolta kotiin. Ja samalla kielsi pitkät matkat autossa. Oli sit ihan pakko kysyä et millä se ajatteli mut kotiin laittaa, kun matkaa 450km. No, autoonhan se pisti istumaan. Mutta minkäs sillekään tekee, itsehän olemme valinneet asua näin kaukana. Eipä kai se auta valittaa.

Sikarokote pyöriny nyt mielessä parina päivänä, varsinki sen jälkeen mitä tapahtui ennen kuin osastolta kotiin läksin. Itse en tuon kannalla ole, kun ei tosiaan tiedetä rokotteen vaikutusta sikiöön. Mutta mies puhuu puolesta, kun meinaa että tuskin ne sitä raskaanaolevalle antais jos se vaarallista olis. Koitin kyl sanoa et eihän ne tiedä miten vaarallista, mut miehen mielestä se ei vaarallista ole enää, kun sikiö kuitenkin kehittyny jo eikä oo mahassa enää ku kasvamassa. Tiedä sitte.. Itsehän se on päätettävä, jotenki kuitenki.. Kunpa ne jotka sen kehittäneet, sanoisivat kenen se pitää ottaa, ettei sitten tällaisen maallikon niskaan vastuuta laita.

Synnytyksessä jännitän ainoastaan että ehtiikö mies mukaan. Niin ja sitä kun istukka poistetaan. Esikon ajalta kun en tuota istukan pois tulemista muista, niin se sitten vaivaa. Kun kaikki muut hetket niin selvänä mielessä.. No, kunhan mies ehtii paikalle :)

Onpa ollu taas rankka päivä. Vaikka olen makoillu suurimman osan päivästä, välistä vain hetkeksi noussu sohvalle istumaan. Niin jumalattoman kipeänä ollu maha. Joitain supistuksiaki tuli päivällä, mut ne meni levolla ohi. Vaan ku tuohon kipuun ei auta mikään.

Peseytymään pitäis, huomenna olis 9ltä neuvola. Ei oo oma neukka, vaan yks kunnan kolmesta neukasta. Toivottavasti jaksan nousta etten myöhästy. Kävellä sinne pitäs, mut matkaa onneks vaan pari sataa metriä. Varaan vain tarpeeksi matkaan aikaa, niin enköhän perille pääse :) Kun ei vain olis liukasta..

perhana että särkee selkää |O iltapäivällä pakkasin kolme jätesäkillistä tavaraa kun on se muutto edessä nii johan ärtsähti koko selkä :/ sit kun viel kaupassa kävi nii paheni vaan, kaupassa hirvee paineen tunne alhaalla, mietin että millon losahtaa veet lattialle :whistle:

äsken koottiin miehen kaa vaunut, ja hän lähti heti testaamaan niitä pojan kans :) ihan ok:lta vaikuttaa, ja jousitustaki on meiän mielestä ihan riittämiin... täytyy odotella miehen kommenttia tässä mitä meinaa ja kulkevatko hyvin lumessa ;)

nyt makaamaan, väsyttää ja särkeee |O :/

Upp minulla eka kertaa noi Emmat ostin kyllä käytettynä,ovat kuin uudet,pehmeellä kantokopalla :) ollut muut rattaa Emmaljungat ja Carena...
otin tuossa unet,kaveri tulee muksujen kans kylään,illaksi olis leffa haettuna jotain piristystä =) ollut matalapainetta vähän..nooh huomenna jos parempi! sain ihanat sitterin ja mobilen piiperöiselle ! alkaa oleen kaikki melkeen jo,ei ihan mut melkeen..
miettinyt kun yksin oon tän asian kans,miestä kun ei oo..menenkin jutteleen asiasta ensi ja turvakodille ke ,saan sit apuja kotia kun nyytin kans kotia tuun... :/
mutta koettakaa jaksaa mammat :hug:

mamma kohta rv 30

Miunkin oli pakko tulla poksumaan, kun vihdoin ja viimein miekii pääsin 3:lla alkaville viikkoluvuille :D . Viimeiset todella tuskaiset kymmenen viikkoa laskettuun aikaan, tosin uskon, että tää vaaveli ei niin kauaa kyydissä kestä. Ja nyt kun menin sen sanomaan, niin tietysti meikäläinen kärvistelee täällä vielä tammikuussakin :LOL: ...

Tuosta mahan koosta, on se vaan kumma, ettei vissiin kellään ole koskaan ihmisten mielestä sopivankokoinen massu raskausviikkoihin nähden. Ite on saanut kuulla vinoilua ihan koko ajan isosta mahasta ja kommenteista, että " ootko varma, ettei siellä ole kaksoset" !!! Mut koskaan tuo masun koko ei tunnu olevan oikeanlainen, eikä tunnu kelpaavan kenellekkään :( . Itsellä ei ole koskaan tullut mielenkään mennä arvostelemaan kenenkään raskaana olevan masun kokoa, muutenkin on herkässä mielentilassa, niin en ymmärrä, etteikö sitä voisi pitää suutansa kiinni ja ajatella asiaa vaikka omassa mielessään :x ... Hih, meikäläisellä taas hiukka keittää tänä aamuna yli, piti aamulla tuon esikoisenkin kanssa taistella kouluun lähdön kanssa, kun milloin ahdistaa mikäkin vaate tai kenkä ja reppu on painava tai ei kestä selässä kunnolla......... siis mikään ei taas ollut tänäaamuna hyvin. Ja sitten tuntuu, että oma päiväkin lähtee huonosti käyntiin ja tulee vaan huudettua kaikille koko ajan, hirvee akka täällä :kieh: ...

Jessie + :xmas: POKS 30

Eilen käyty neuvolalääkärillä ja päivystyksessä lähetteen kanssa, lepoa tuli reseptinä ja rv36 saa sitten alkaa taas touhuamaan ettei se vaava sinne jää, jos niin pitkälle päästään. Samoilla raskausviikoilla sit mietitään käynnistystä jos tarve vaatii, pikkupoitsulla olis tällä hetkellä painoa 1802g/31+1 (1306g/28+1), keskikäyrällä mennään. Näytteitä otettu ja muutama kunnon supparikin tuli n. 30min. sydänkäyrän aikana, mutta vielä ei hätää. Raivotarjonta ja paikat pehmeät mutta kiinni.

Suppareista: on voimistuneet paljonkin, mua rupeaa oksettamaan jos sillä hetkellä makaan kun tulee iso suppari, tuntuu selässä, persiissä ja alaosastossa kivuliaana ja koko massu kovettuu kivikovaksi.

Possunuhasta sen verran et olisi yhdistetty hermostosairauteen: http://www.sikainfluenssa.fi/uutiset/sikainfluenssarokote-yhdistetty-hermostosairauteen/

Ite on tullut mietittyä ja olisin sillä kannalla etten uskalla ottaa, kirjoituksia ja uutisia kun lukee ja seurailee niin pelottaa nuo riskit..

meemee ja stella di natale 31+2

Jopas täällä poksutaan! :D Liityn joukkoon.

Täällä tuo pahoinvointi alkanu taas nostaa päätään. Possurokotuksen kanssa olen päättäny, että jää meillä varmasti väliin. Sen verran mietityttää nuo kaikki riskit ja kun odotusta ei enää kauaa jäljellä.

Delfis ja Vili
34+0 POKS!!! Enää 6 viikkoa! :D

Tosi tuskainen yö takana. Tai siis, onhan niitä tuskaisempiaki ollu, mut kuitenki monta yötä menny tosi hyvinki. Viime yönä heräsin monesti kovaan kipuun mahassa. Navan kohdilla ja varsinki ylämahassa kipua, todella pistävää ja inhottavaa kipua. Äsken oli sit neuvola ja siellä niistä mainitsin, niin panadolia käski niihin ottamaan :headwall: Meinas et olisivat liitoskipuja, niin sanoin että liitoskipuja oon sairastanu jo melkosen kauan, eikä nämä oo ollenkaan samanlaisia. Et nykyään mulla ei kauheesti liitoskipuja oo ollutkaan.

Muuten neuvolakuulumiset:

rv 32+5
paino 64
muutos/vk -900g
RR 123/65
pissa puhdas
Hb 114
sf 25
poikkitilassa
syke 144
liikkeet ++

Paino oli tosiaan tippunu melkein 2 kiloa kahdessa viikossa. Tästä neuvola tuntu olevan tosi huolissaan. Mutta mua se ei haittaa :) Siitä huolimatta lähtöpainoon tullu jo 11kg 400g. Vois minun puolesta loppuajan pudotakki tuohon tahtiin, ei haittaa mitään :D

Oli tosiaan eri neukka ku yleensä. Ja huomasin heti ku sf-mittaa mittas et paljon ylempää otti mittaa ku oikea neukka. Ku oikea neukka ottaa häpyluusta niin tämä otti häpyluun yläpuolelta. Sano viel siinä mitatessa et reilusti menee yli sen 23,5cm mitä viimeksi oli (kun oli pysähtyny kasvu), mut kai se nyt menee jos yleempää lähtee mittaamaan.. Ens viikolla on sit oma neukka, niin saapi "kunnon mitat".

Jäi kyllä niin ärsyttään tuo ettei kipuun keksi kukaan mitään järjellistä syytä. Nyt otin sit 2 panadolia, jospa se auttais. Ei vaan viittis niitäkään popsia ku karkkia, eipä sekään terveellistä oo..

Poika on vaarin kanssa ulkona, taidan ottaa pikku tirsat. Heräsin jo puol8 pojan ääniin, enkä uskaltanu enää nukkua etten myöhästy neuvolasta :D

Vointeja mammat :)

Myräkkä ja keiju 32+5

Ihania poksumisia täällä! Itsellä päivää vaille 5 viikkoa käynnistyksen sopimiseen. Eikös sen voisi ajatella, että "enää 5 viikkoa" :D

Alkaa vähitellen väsyttämään tämä maha. Jaksan yhä jumpata ja reippailla, mutta vaatii paljon enemmän kuin ennen. Motivoiminen ja toteutus. Mutta päivittäin siis vielä jakselen.

Rokotuksen kanssa olen ihan ulkona. Aiemmin olin varma että otan sen, eilen päätin etten ota ja nyt taas tuntuu, että voisinkin ottaa... Selkeää :|

Ihania ja rankkoja loppuviikkoja meille kaikille :heart:

Sisely rv 33+3

Sisely: Mulla on ihan sama juttu.. ensin päätän että otan ja sitten luen jonkun artikkelin taas ja en otakaan ja sitten taas otan... |O :headwall

Voisikohan tuota rokotusta jotenkin siirtää myöhemmäksi.. etten ottaisi sitä parin viikon päästä vaan vasta myöhem min.. EN HALUA TEHDÄ PÄÄTÖSTÄ!!!

Rokotteesta, älkää hyvät ihmiset tehkö päätöstä noiden lehtijuttujen perusteella. Media on ihan edesvastuuton tässä(kin) asiassa. Yhdistetty hermostosairauteen, juu kyllä vain, riski on olemassa, teoreettinen, mutta suurempi todennäköisyys saada ko. hermostosairaus sairastamalla possunuha. Pitää muistaa että AINA jokaisessa rokotteessa on riskinsä, kuten kaikissa lääkkeissäkin. Mutta muistakaahan punnita myös sitä puolta asiasta, mitä riskejä on sikiölle/vauvalle ja itsellenne jos sairastatte possunuhan viimeisillänne raskaana.

(.) Täällä ei kummempia, flunssaa edelleen ja supparit kiusaa. Lepäilyä siis vaan.

Jaksuja mammat!

Pööpötti ja Masukki 33+2 :heart:

Pööpötin kanssa hyvin samoilla linjoilla. Eli ei todellakaan kannata minkään Ilta-Sanomien (tai minkään muunkaan median) mukaan tehdä päästöstä influenssa-rokotteesta, vaan terveen järjen ja mieluummin lääkärin/th:n suosituksen perusteella, jos ei itse osaa päättää asiasta. Mediassa asioita paisutellaan aina aivan älyttömyyksiin saakka. Todellakin kaikissa lääkkeissä, rokotteissa ym. elimistölle "vieraissa" aineissa on aina omat riskinsä, mutta joskus täytyy punnita sairastumisen ja mahd. sivuvaikutusten välillä...

Rokotteesta oon samaa mieltä kuin Pööpötti. Lisään vielä, että entäpä jos vauvaan tulee sikanuha syntymän jälkeen eikä äiti oo ottanu rokotetta joten pikkuinen ei oo suojattu tautia vastaan eikä häntä voida rokottaakaan (vasta 6kk ikäiset voidaan rokottaa).. nää vauvat kun syntyy kai just flunssakaudella niin ite aion kyllä rokotteen ottaa. riskit-hyödyt on vähän fifty-sixty joten uskon että päätökseni on oikea :)

Yhteistyössä