***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** lokakuussa

Liityn poksujien joukkoon 32+0! :D Kyllä ajankuluminen onkin hurjaa. Niille, jotka joutuvat kärsimään nyt raskausaikana, aika ei välttämättä kulu nopeasti, mutta eiköhän lopputulos ole mitä hurmaavin ja kaiken arvoinen. :heart:

Tervetuloa uudet palstalaiset! :flower: Hienoa, kun täällä on monia kirjoittelijoita. Mua askarruttaa myös tuo rokote (ihme!) ja lähinnä ärsyttää, kun siitä ollaan suurin piirtein joka paikassa eri mieltä! Murr... lisäksi askarruttaa tuo lämpöpussi/haalarijuttu, kun kuitenkin se äitiyspakkauksen haalari vaikuttaa niin isolta... :eek: Sain tänään päätöksen Kelan äitiysrahasta eikä oo hajuakaan onko se oikein! Pitää lukea uudestaan ne paprut, jos tulisi viisaammaksi.

Aurinkoista tiistaita!

Grace & Little 32+0 :heart:

Mulla alkaa homma myös kallistua siihen että se rokote on vaan "pakko" ottaa... Samaa mieltä mitä Pööpötti, vau2009 ja upp3. Varsinkin kun synnytyksen jälkeen vauva on "lainsuojaton" 6 kk, eli ei saa rokotetta, mutta on vaarassa sairastua. Imettämisen antamasta suojasta kun ei oo mitään takeita, kai. ei paljon naurata, jos pitää elää karanteenissä joulukuusta kesäkuuhun ja pelätä koko ajan että vauva saa taudin... :(

Mutta vaikea päätös tää on kaikenkaikkiaan :'(

Killi12 äidinmaidosta vauva saisi vasta-aineita H1N1 vastaan vain jos äiti rokotettaisiin synnytyksen jälkeen. Tästä ei taida olla vielä mitään tietoa, että rokotetaanko lapsivuoteiset. Tutkimusten mukaan viimeisen raskauskolmanneksen aikana äidille annettu rokote antaa vauvalle suojaa. Äidinmaidon kautta tulevasta suojasta (jos siis lapsivuoteinen rokotettaisiin) en osaa sanoa.

Ei ole helppoa ei. Henk.koht. odotan malttamattomana että saisivat rokotteen jakoon myös meille raskaana oleville asap.

Grace83 - mä ostin tuon kaukalolämpöpussin. Siinä on ne reiät valmiina kaukalon turvavöille. Jos ei sitä kaukaloon tarvitse, niin onhan äippäpakkauksen makuupussikin hyvä. Ei vaan ole niin lämmin, kuin nuo lämpöpussit.

pööpötti, äidit saa rokotuksen halutessaan 2kk synnytyksen jälkeenkin, eli tuon ajan lasketaan tähän raskaanaolevien riskiryhmään. ite en vaan mee takuuseen että imettäisin ainakaan hirveän kauaa joten enpä taida uskaltaa jättää rokottamistani vasta synnytyksen jälkeiseen aikaan sen toivossa että lapsi sais suojan sit imetyksen kautta. :snotty:

upp3, mistä sait tuon tiedon? Täällä kun neuvoloissa ei osata tuohon mitään eikä myöskään muualta ole tullut vastausta kun olen tiedustellut. Tuohan olisi hyvä juttu, jos iis ei vaikka ehtisi saada rokotusta ennen synnytystä. Mutta ehdottomasti kanssa tahtoisin piikille jo nyt raskausaikana.

Alkuperäinen kirjoittaja Myräkkä:
Heräsin jo puol8 pojan ääniin, enkä uskaltanu enää nukkua etten myöhästy neuvolasta :D
:D Mä heräsin _vasta_ kuudelta, näin syyslomalaisena :D

Tänään oli neuvola, siellä kaikki ok. Painoa 59,7 (+181 g/vko), RT, sykkeet ++, paineet 121/80. Masukki on myllertänyt itseään viikonlopun aikana raivotarjontaan, ja nyt olo on pari päivää ollut helpompi. Ihan kuin maha olisi pienentynyt nyt kun on "oikein päin", itsekin pääsee paremmin liikkeelle.

Huomenna lähdetään ajelemaan pohjoista kohti (mummolaan) tytön kanssa. Kauhulla odotan sitä kymmenen tunnin viihdytysshowta...

Bellona 31+1

Alkuperäinen kirjoittaja pööpötti:
upp3, mistä sait tuon tiedon? Täällä kun neuvoloissa ei osata tuohon mitään eikä myöskään muualta ole tullut vastausta kun olen tiedustellut. Tuohan olisi hyvä juttu, jos iis ei vaikka ehtisi saada rokotusta ennen synnytystä. Mutta ehdottomasti kanssa tahtoisin piikille jo nyt raskausaikana.
neuvolassa kait täti mulle taisi tämän sanoa ellen nyt ihan erehdy!

Mä täällä jahkailen tuota.... olin jo päättäny että en ota tuota rokotetta, mutta nyt alkanu ite lenssukin ja vauvan puolesta mietityttämään. :kieh:

Huomenna on neuvola-aika varattuna, josko meidän neuvolatätiltä sais jotain vastauksia kysymyksiin.

Heipparallaaa!!!
Ihan ekana possurokotteesta, mun neukkatäti ehdottomasti oli sitä mieltä, että otan, itellä ei ollut mitään mielipidettä, juuri noiden kaikkien juttujen takia, ja antoi yhen netti osoitteen olisko ollut thl.fi ja sano et sieltä saan lukea tietoa, en muualta. Perusteli hyvin miksi ottaa, juurikin, et siinä on käytetty sellaisia aineita joita on aikaisemmissakin rokotteissa ollut, ja kun meillä paljon lapsia, niin oli sitä mieltä, et koko poppoolle rokote... :/ Joten otan ja rokotan poppoonikin.
Jaa sitten neuvolassa muuten kaikki hyvin, pikkuinen vaan on edelleen poikittain.... Ja pelkopolilla kävin viimeviikolla, ja sain vastauksia kätilön näkökulmasta, alatietä yriteteään synnyttää ja ei käynnistellä.. eli varmaan päästään sinne tammikuulle :whistle: 36 viikolla on sitten synnytystapa-arvio vielä taysis, et katotaan sitten taas mitä lääkärit silloin sanoo asiasta, mutta tuskin erimieltä ovat kun kaikki on ollut ihan suht hyvin :)
En miä taia sitten noita vaatteitakaan peseskellä valmiiksi vielä, kun ei mitään syytä edistää synnytystä, ja muutenkin ei "pelkoa" et syntyis ajoissa, niin mikäs kire tässä nyt sitten on, ei mikään...
Meillä alkaa oleen meitin kaivovesi vähissä ja ollaan ny silleen niinku säästöliekillä kaiken veteen liittyvän suhteen.. On meinaan kiva tuota juomavettä alkaa kanteleen.. :eek:
Jaa, mutta mun täytyy rientää ruoan laittoon, muksujen ratsastus kuudelta, ja postis pitää sitä ennen käydä... Tuloo taas kiire....
Jisse ja mimmi/jami (nuo on mun pojan keksimät nimet masukille)

Mä ensin ajattelin etten ala rokottaa itseäni, mutta nyt ehkä kuitenkin mieli muuttumassa sen asian suhteen... Tosin ei siitä neuvolassa ole kertaakaan mitään puhuttu, pitää varmaan ens kerralla itse kysyä...

Reilu 7vkoa vielä laskettuun aikaan, hui! :eek:

Siis mua kans ahdistaa tuo rokotusasia!!! |O |O

Miten ihmeessä sitä osaa tehdä "oikean" päätöksen asiasta? Tuo kuulostaa kyllä hyvältä, jos rokotteen saisi 2kk synnytyksen jälkeenkin, MUTTA
siksihän kaikki yritetään rokottaan NYT mahd. nopeasti ennenkuin epidemia jyllää pahimmillaan.. Eli turha sitä sitten on enää ottaa, jos sattuu vaikka saamaan tartunnan jo aikasemmin. :/
Lehdessä oli, että meidän kuntaan on rokotteet saapuneet, ja huomisaamuna on neuvola. APUVA, jos terkkari tarjoo sitä jo huomenna!!!!

Moikka pitkästäaikaa..

Tulinpa itsestänikin ilmoittelemaan ja kommentoimaan tuota rokote asiaa. Eli en aio ottaa rokotetta, en vaan uskalla. Enkä usko että ottaisin sitä synnytyksen jälkeenkään, ehkä sitten jos tauti todellla alkaa jylläämään, mutta muuten en.

Alkaa synnytys todella olemaan mielessä päivittäin,, väsyttää kovasti ja tekis mieli vaan nukkua. Pitää kuitenkin hoitaa 3 ja 5 vuotias niin lepo jää vähiin. Mitenkäs te muut jakselette?

E-V-A rv34+4

Täällä hieman surullinen olotila. Mun serkulla oli tänään eka ultra ja sai tietää että pikkuisen elo oli hiipunut pari viikkoa sitten. :'( Surettaa ja itkettää ihan kauheasti hänen vuokseen. Vaikka tää olikin yllärivauva heille niin silti sitä jo kovasti odottelivat. Onneksi heillä kuitenkin jo kaks tervettä tyttöä, mutta siltihän se kipeetä tekee. Mun sisko on kans raskaana pari viikkoa tätä serkkua jäljessä ja olivat jotenkin innoissaan "yhteisodotuksesta". Nyt sitten jos tää siskon raskaus onnistuu niin serkku voi aina miettiä että just ton ikänen meijänkin lapsi ois jos ois maailmaan päässyt.

Sanle, voimia serkullesi jaksamiseen :hug: tuo tilanne on aivan kamala.. itse odotin jo viime syksynä ensimmäistä tulevaa lastani, hän ei tosin jaksanut elää kuin 8 viikkoa masussani. Parilla ystävällä on nyt alle puolivuotiaat lapset, ja kyllähän välillä itkua meinaa pukata kun miettii että itsellä voisi olla jo lähes puolivuotias veijari.

Mutta, nyt en ehdi surra kuin kipristelevää masua :O
Muuten oma napa voi hyvin, torstaina neukkis ja kuulee taas miten on kiloja kertynyt :snotty:
Rokotetta tuskin otan, ei ole ollut puhetta neuvolassa enkä itse ota esillekään.
Jaksuja mammoille :heart:

Namskumamsku ja vaava 33+2

heipä hei mammat :hug:
jaksuja mammat ja enkuleita että piiperöt jaksaa masussa olla =) itellä parempi olo masukin kans,tänään,yöllä ei oikein tiennyt miten päin nukkua..huomenna siivoilla..tänään olin hierojalla ja asioilla muutenkin..
on tämä mun tilanne..3 kk erossa oltu vaavelin isän kans..on se kävässyt tässä välillä..mutta ikävä ja yksin olo raskauden kans tuntuu välillä hankalalta :ashamed:
jospa se tästä...
entisestä liitosta on pojat vm 03 ja vm99,yhteishuoltajuus..tyhjä olo nyt,kun ovat ulkomailla..matkoilla..

onko kellään tietoa mistä voi hakea apua kotiin,kun vauvan kans on ns yh? :/

nyt yritän unta..haleja kaikille !!

mamma ja huomenna 30 täynnä :heart:

mammaRoi :hug: Itse odotin esikoista ihan yksin, ja elettiinkin kaksin 5 vuotta. Nyt kun jälkeenpäin muistelen tuota vauva-aikaa, niin olihan se rankkaa, mutta päivääkään en kyllä vaihtais pois. :heart:
Tuo tyttö oli NIIN helppo vauva/lapsi ja olenkin asian pohtinut niin, että se olikin tarkoitettu niin, että oli helppo, että selvisin jotenkuten tervejärkisenä vauva-ajan. Äidistäni oli SUURI apu alussa, oli meillä yötä päivää ensimmäisen viikon. Ja vanhempani muutenkin ovat auttaneet meitä aivan mielettömästi. Ja tytön toinenkin mummi sen jälkeen kun sai tietää, että pojallaan on lapsi.. :whistle:
Mnkälainen tukiverkosto sulla on siellä? Onko apua?
Sos.tstosta voit varmasti kysyä saistko perhetyöntekijän tms? VOIMIA!!!! :hug: :heart:

Miracles ja Tyyne 34+2 :heart:

Jos minäkin kerran tulisin tänne poksumaan eli 33 *poks* (ainakin ultran mukaan ;) ) No jos torstaina selviäisi missä oikeasti ollaan menossa...

Possurokotteesta piti vaan nopeasti kommentoida, että mulle neuvolatäti viime viikolla sanoi että 4 viikkoa synnytyksen jälkeen kuuluisi vielä riskiryhmään ja voi saada rokotuksen? Onkohan näissäkin eroja paikkakunnista riippuen? Tosin RD ja ÄDkin vaivaa aika kovin niin saatan erehtyäkin asiassa. Ranskassa raskaana oleville suositellaan rokotetta toiselta kolmanneksesta alkaen ja nimenomaan ei sitä mitä Suomessa ollaan antamassa, ainakin sen tiedon mukaan mitä netistä löysin.

Saini ja Tintti

Huomenia!
Jatkan muutaman sanan tuosta rokote asiasta vielä. Meillä kävi viimeksi niin, kun tultiin nyt nuorimmaiseni kanssa laitokselta kotiin ja täällä kaikki flunssassa, niin neiti sai sen myös ja on kärsinyt siitä asti infektio astmasta. Ja yritän ajatella asiaa nyt niin, et tavis flunssa ei ole niin paha kuin tuo possu. Ja kun täällä kolme lasta jo ennestään ja yksi heistä käy tarhassakin, niin on niin suuri riski saada se tartunta sitten, enempi olen kuitenkin asiantuntujoilta positiivistä kuullut kuin negatiivistä. Koska en lue noita lehtijuttuja yms.´jotka eivät perustu tietoon.
Kohta olis aika lähteä kerhoilemaan, tuon 3v.n kerho ja äiti-lapsi-parkki sen aikaa naapurissa.. Eli pääsee juttelen aikuistenkin kanssa :heart:
Jaksamisesta... Ajoittain on kyllä tooosi ahdistavaa, kun ei oma olo ole kunnossa ja kaikki muka vaivaa ja sitten yks hyppii silmille.. :( Mut yleisesti ottaen olen kyllä näiden vesseleiden kanssa yllättävän hyvin jaksanut. Äitini asuu kyllä tuossa kilometrin päässä ja autaa kyllä tarvittaessa, mutta en mä sitä jokapäivä jaksa pyytää.
Askarteluvinkkejä voisin ottaa vastaan, 3v ja 5v kanssa tekemiseen. Kaikkee jouluun littyvää olis kiva jo alkaa suunnittelen ja tekeen, kun tuloo aina niin kiire sitten ;)
Käytiin eilen ensimmäisellä ratsastustunnilla isompien kanssa, ja voi kun nuo nauttivat siitä, Olin ihan varma et mun 3v ei sinne mene, mutta sehän oli niin innoissaan ettei pois meinannut tulla :p
Nyt vaan täytyy miettiä et millaisia varusteita uskaltaa lähtee osteleen, kypärää suositelivat ostaa omaa, jos ratsastus kiinnostaa. Mut ovat siten myöhemmin, ja turvaliivi oli kanssa se toinen. Uskaltaakohan tämmöisiä ostella käytettynä ja mistä?!? :attn:
Jaahas, kello rientää niin kovin, että on pakko alkaa laittaan kimpsuja kasaan aamupäivän rientoja varten.
Jaksuja kaikille mammoille ja masuille :hug: :flower:

Jisse ja mimmi-jami 31+5

Jisse, heppatarvikkeita voi mun mielestä ostaa käytettynäkin. Ainakin hevostalli.netissä taitaa olla markkinapaikka jossa on käytettyjä, ja sitten huutonet.. mitähän niitä muita olis, ei nyt hoksaa. horze.fi ja hooks.fi on sit kaupallisia sivustoja joista saapi uusia hommattua :)

Jaksamisesta.. Aika väsähtäny ja kärttynen oon päivästä toiseen ton 1v2kk pojan kans olosta, mutta suhteellisen hyvin oon jaksanu.. tulee sit nii paska olo toisinaan ku on ite niin väsyny tai kipeänä supistuksista ettei minusta oo pojalle oikeen leikkiseuraa lattialle jne. Ja ulkoilemaankaa ei päivisin päästä ku oon nyt lenkkeilykiellossa eikä tuon kans jaksa muutenkaa sit lähteä kun pitäis kokoajan rämpiä lumessa ja kantaa ja nostella yms niin ihan samanlailla aiheuttais kipuja kuin kävelykin. Toinen sitten että väsyneenä tulee nalkutettua pienemmistäki asioista ja kieltää sit kaikesta vaikkei välttämättä kai tarviskaan :ashamed: :( Oon aika ylisuojeleva äiti... esim kotonani on pieni koiranpentu joka näykkii ja on tosi villi, niin pidän pojan visusti koirasta erossa ja oon aivan hermoromahduksen partaalla jos koiraa ei syystä tai toisesta voi laittaa toiseen huoneeseen pojan ollessa kylässä.. Toinen on kissa kahdessa mummolassa, en uskalla päästää poikaa niiden lähelle, kun eipä tuon ikänen vielä tajua että ne raapii ja voi sattua pahemminki. Ja tätähän ei kaikki välttämättä ymmärrä ja näytän varmaan pelleltä muiden silmissä kun oon aivan hermona ja kauhuissani pojan päästessä elukoitten kimppuun :eek: :headwall: :kieh: ärsyttävää.

Hohhoi, pitäis saaha tuo muksu unille kun heräs jo kuudelta ja on jo aika väsähtäny...noh, eiköhän se sit jossain vaiheessa nukaha kunhan saa leikkinsä leikittyä ja ittesä väsytettyä ;)

Pitäs pakatakin jotain pientä vähän joka päivä, ens viikon viikonloppuna muutto edessä... mutta en voi hirveenä kerrallaan pakata kun alkaa poltot.... :kieh: Ja sit stressaa viel tän kämpän loppusiivous kun joka nurkka on täynnä paskaa kun ei oo tosiaankaa tullu siivottua mitenkää erityisen huolellisesti pitkään aikaan.

Upp3 ja masukki 31+1

Ainiin, mammaRoille piti kommentoida tohon hoito-/kodinhoitoapuun vauvan synnyttyä. Itse sairastin esikon synnytyksen jälkeen s.jälkeisen masennuksen, ja sain kunnasta perhetyöntekijöitä ja perhepäivähoitajia avukseni.. eli varmasti järjestyy sinunkin tapauksessasi apua kunnasta/neuvolasta kysymällä! mulle avun hankki lastenneuvolan terveydenhoitaja, joka siis soitteli kuntaan ja sieltä päivähoitotoimistosta ottivat sit muhun yhteyttä ja sain avun.. oon kyllä ikuisesti kiitollinen siitä että apua tajusin pyytää ja sitten sitä sainkin, vaikka nuo hoitajat todellaki on kiven alla ainaki täällä meiän pikkukaupungissa. :/

Tänään heräsin ihmeeseen, että mun puhelin soi (mulle ei siis kukaa ikinä soita, paitsi mun mies :LOL: ). Neuvolasta soittivat, että huomista aikaa täytyisi siirtää, kun on neuvolatäti tullut kipeäksi (tästäkin tiesin kun kaverille olivat soittaneet jo eilen samasta asiasta). Perjantaille olisivat aikaa olleet antamassa, mutta sanoin, ettei käy, kun ollaan huomenna lähdössä mun vanhempien luo ja en ala lähtöpäivää muuttamaan, kun sinne on kuitenkin se 300 km matkaa ja ollaan perjantaille sovittu sinne menoja. Ensi tiistaina sitten neuvolaan. Kovasti kyseli soittaja, että otanhan varmasti yhteyttä, jos olossa on jotain. Eli ensi viikolla neuvolaan, verikokeet ja streptokokin otto.

Nyt Savonlinnan suuntaan :wave:

Sumuista aamua Rovaniemeltä :wave: tänään ajattelin siivoilla ja kyläillä =)

soittelinkin tuosta,avusta tänne kotia kaupungille,menenkin jutteleen asiasta jo maanantaina,vaikka laskettuun aikaa vielä tovi,mutta ei kovin kauaa, =) minulla äiti asuu niin kaukana ettei se heti oo täällä auttamassa..mutta toivtaan että asiat järjestyy :/

mammat jaksuja teille arkeen kovasti :hug: nyt alan touhuaan kotihommia..
etsinyt uutta sohvaakin tässä kuumeisesti =)

mamma 34v ja tänään meni rikki rv 30 :heart:
kullan nuput vm 99 ja vm 03

Yhteistyössä