***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** elokuussa

Perjantaita kaikille!

Hirmusesti oli tullut taas luettavaa edellisen kerran jälkeen. Kiva kun on näin aktiivista porukkaa :)

Bellona kurja että päiväkoti harjoittelu on alkanut noin, mutta toivotaan että alkaa sujua paremmin. Meillä varmaan esikoinen jatkaa mun kanssa kotona, kun täällä tällä hetkellä lomakuukausi menossa ja kaupunki tyhjä ja sitten syyskuun alussa kaikki palaa takaisin kaupunkiin ja ajattelin ainakin ensin vähän katsoa tuleeko kovasti influenssa tapauksia ennen kun edes harkitsen hoitopaikan etsimistä. Ja joka tapauksessa pitää varmaan yrittää löytää hoitaja, koska päiväkotipaikkoja ei kertakaikkiaan ole kaikille.

Täällä takana jo toinen uneton yö kiitos alakerran naapureiden... Heillä kun sattuu olemaan joku stereoherätys täysillä klo 22:30 eikä todellakaan sammu itsekseen. No ovat sitten ilmeisesti lähteneet lomalle, koska radio on päällä läpi yön. Ja koska ei ole talonmiestä tai isännöitsijää niin ainut mahdollisuus soittaa poliisille, joka ei voi tehdä muuta kuin todeta että juu kovalla on radio ja häiritsee :kieh: Ja tätä siis jatkunut siitä asti kun muuttivat taloon reilut 6kk sitten ja asiasta on keskusteltu suoraan, kirjeitse ja poliisin kautta monet kerrat. En käsitä miten jotkut vaan voi olla niin ajattelemattomia ja välinpitämättömiä?!!! Anteeksi purkaus, mutta ärsyttää suunnattomasti :|

Painoarviosta oli puhetta, meillä oli rakenneultra viikolla 19+6 (ultrien mukaan viikolla 21+1) ja painoarvio 442g vastasi jotain viikkoja 22+. Esikoisesta on näköjään viikoilla 22+3 painoarvio ollut 543,8g ja pieni oli kuitenkin syntyessään.

Huomenna Suomeen 2 viikon lomalle :)

Saini ja tintti

 
Tytöllä 5v. neuvola tänään, (täytti 4.8.) ja on ikänsä mukainen, mutta R-kirjain ei tule vielä kunnolla ja terveydenhoitaja laittoi meille lähetteen puheterapiaan.

Tikku kun noita juttuja nyt tässä on muutenkin ja se R-tulee välillä särähtäen ja välillä ei ollenkaan ja mulla nyt niin kovia kipuja kävelystä yms. etten yhtään ylimääräistä ottais, 7v. pojallakin tuli samalla lailla tossa iässä ja oppi sen 6v. ja nyt 7v. osaa jo hyvin ja mitään terapioita ei tarvittu.
Vaihtunut terveydenhoitaja ja jokaisella sit eri tavat.

Tänään niin kamala kävely tonne neuvolaan, kaupan kautta takas kotiin, itku lensi kun pääsin sisälle, lapset laitteli kivasti kauppakassin sisällön kaappiin kun ite itkin kaksin kerroin eteisessä. Alavatsa oli kuin veitsellä leikkais ja hengittämään ei pystynyt, vaaveli kovasti potkiskeli ja mylläsi masussa ja sekin vielä tuntui tuskalta, herkästi rupean hyperventiloimaan kun meen paniikkiin tai itken ja lähellä sekin, mut soitto miehelle sai rauhoittumaan. Normaalia sanoivat terkkarissa, kyllä..
Tää on niin kamala odotus noihin edellisiin et huh, pelkään keskenmenoa vielä kovasti vaikka näin pitkälle olen jo päässyt.

meemee ja stella di natale 21+5
 
meemee: Huh mitä joudut kärsimään, kyllä tuossa tilanteessa saisi paniikkikohtauksen kuka vaan :eek: Mutta eiköhän kaikki ole kuitenkin ihan hyvin.

Tänne ei ihmeitä kuulu, minä nyt elelen vissiin sitä kuuluisaa leppoisaa keskiraskautta kun edelleenkään ei ole turvotusta eikä liitoskivutkaan ole vielä niin kovat että ulvoa pitäisi. Edelleen nukun kuin tukki pääsääntöisesti eikä koske mihinkään. Joten pitänee koputella puuta ja olla onnellinen :xmas: Laitanpas ihan uuden kuvan "ihasteltavaksi"

Neuvolaan on vielä reipas viikko aikaa, viimeksi olenkin käynyt melkein 2kk sitten :eek: Joo, siitä tosiaan on niin kauan jo, ohhoh!

Sitäpä tässä vaan ajattelin kysellä että mites muut, joko on vauvatavaroita osteltuna ja ostatteko uusina vai käytettyinä? Myö kun päädyttiin ostamaan turvakaukalokin vähän käytettynä ja itseasiassa harkitsen josko ostais hyväkuntoisen käytetyn pinnasängynkin... Kun on tässä muitankin menoeriä ja vauva varmaan nukkuu ihan hyvin vanhassakin sängyssä. Nukkuisihan hän veljensä vanhassakin jos en hölmöyksissäni olisi mennyt sitä myymään :headwall:

No mutta, pitänee kohta herätellä poikaa päiväunilta. Jatketaan pihamaalla apupyörittä ajamista ja pitäis varmaan katsella vähän hääkampauksia ja kukkakimppujakin lehdistä valmiiksi. Kutsut saatiinkin jo postiin, ihme ja kumma.

Oikein hauskaa, aurinkoista päivää ja mukavaa viikonloppua kaikille tasapuolisesti

Raparperi ja Mötkylä rv 21+2
 
Täälä on nautittu pojan kanssa ihanista ja ötökättömistä ilmoista, uskomattoman hieno kesä!

Minulla ei mitään "vaivaa" olo mitä parhain. Välillä unohtaa olevansa raskaana, sitten iltasella kun rauhoittuu ja pikkunen alkaa touhuaan, muistaa että ai niin vaavihan se siellä.
Yhtä hienosti mennyt kuin esikoistakin odottaessa.
Työt alkaa vajaa kuukauden kuluttua ja hetken ehtii töissä olle ennen älomaa. Saan päivät nollattua, on pieni takaportti sitten kun äloma loppuu.

Aurinkoista vkonloppua!

Kuurakeiju + :xmas: 23+1
 
Moi vaan! Pitkään aikaan en oo saanu aikaiseksi kirjoitettua :ashamed: Lueskelin kaikkien tekstit läpi, mutten muista enää puoliakaan :D Muutamilla oli vissiin noita liitoskipuja/alapään vihlaisuja, joista mäkin välillä kärsin. Tulee jos kävelee pitempiä matkoja. Muuten olo on ollut aivan hyvä. Pääkipua on aina välillä, varsinkin kun on paljon ollut auringossa.

Mulla oli kans viime raskaudessa tuota rannekanavan tukosta. Sormenpäät puutui ja oli niin kipeät, että itku tuli kun yritti esim. pulloa avata. Se meni kuitenkin muistaakseni aika nopeasti ohi. Toivottavasti pysyy nyt poissa!

Maha tuntuu isolta ja alkaa olemaan tiellä, kun pitää jotain kurkotella alaspäin. Samoin sohvalta pitää jo vähän ponnistella ylös, ei käy enää niin ketterästi :D Tosin sf-mitta oli vaan 16 viimeksi neuvolassa, olikohan viikkoja 22+. Painoa kuitenkin kertyy ja sekös v***ttaa, saldo alusta asti +7,4kg :kieh: Ei vaan jaksa liikkua! On muka niin väsy koko ajan ja silti hb oli vielä 130!

Tässä maha 22+



Ja nyt menossa jo 24+2 :)
 
raparperitaivas, me tehtiin historiaa ja ostettiin kaukalo uutena (se on semmonen mitä en osta tuntemattomilta) ja noi grcon matkayhdistelmähässäkät (quatro tour sportit) kans uutena ku saatiin liki puoleen hintaan. muut tulee käytettynä, isot yhdistelmät on fiksatut ja kahdella lapsella olleet, pinnasänky on parin lapsen jäljiltä, vaatteet on ties monenko lapsen jäljiltä.. Toppapuku on tuliterä kun ostin viimevuoden pakkauksen puvun.

Kestovaipoista on ollu puhetta, mulla ois operaatio kuvaa vaipat ja laita huutikseen, mutta ajattelin kysyä ensin että olisko täällä joku jota kiinnostaa moiset? tai liivinsuojat/siteet? :ashamed:

Liitoskivuista, täällä kans välillä itkua tirrataan kun koitetaan liikkua, kaiken ajao on näköjään se että seisoo molemmilla jaloilla, ihan sama mitä tekee.
 
Heips vaan kaikille :)

Me ei oo ostettu vielä muuta vauvalle kuin vaatetta kirppikseltä ja pari uutena. Jokusen käytetyn kestovaipan olen tilannut kestovaippainfosta. Koivunkäpy mä siis ostelen jonkin verran vaippoja. Onko sulla mitä merkkejä mynnissä? Jos saa kuvia ja hintaa niin vois harkita :) Mulla ei siis ole niistä aikaisempaa kokemusta. Siksi olen vain haalinut muutaman erilaisen, että voi kokeilla aluksi.

Oma massu voi hyvin. Pikkuinen potkii aktiivisesti ja olo on hyvä. Saa nähdä miksi se muuttuu kun ensi viikolla pitää aloittaa työt... Eilen illalla tuli kylläkin joku kumma huonovointisuuskohtaus saunan jälkeen. Oli tosi paha olo ja ylämaha oli kipeä. Oisko ollut liiasta kumuudesta? Ensin päivä rannalla ja sitten saunassa kunnon löylyt... Onneksi meni kuitenkin ohi kohtuullisessa ajassa ja sitten pikkuinenkin innostui taas jytäämään :heart:

Sitten vähän masukuvia :D

Tämä otettu 20+3



Ja nämä 21+1





T. Tintukka ja tonttu 21+4
 
Tarvikkeista; ei olla ostettu yhtään mitään. Annoin itselleni luvan ostaa vaatekappaleen samana päivänä ku oli rakenneultra, mutta kauppaan ku pääsin niin mietin etten viitsi kuitenkaan, että joutaahan sitä myöhemminkin.. Meillä on esikon ajalta Ihan Kaikki tallessa. Ihan sukista vaunuihin kaikki. Sitterin mä sit tiistaina pesin, että se olis jo käyttövalmiina.. Taitaa likaantua ennen ku sitä kukaan käyttää :D
Uus itkari me tarvitaan. Edellinen hajos, ku esikko oli vajaan vuoden ja me käytettiin sitä kun saunottiin. Siis esikko nukku omassa huoneessa ja meillä pesuhuoneessa hälytin mukana. Monta kuukautta me käytettiin sitä niin, lopulta se ei enää toiminu. Otti kait itteensä :kieh:
Itsekin voisin masukuvaa ottaa, kun vain joutaisin.. Eli toisin sanoen, kun vain jaksaisin.. ;)

Myräkkä ja keiju 22+1
 
Ihania masuja kaikilla!

Supistuksia on vissiin ollut täällä muillakin. Tän viikon on nyt tullut tuntuvia supistuksia ja eilisestä illasta alkaen mun ei tarvi kun nousta seisomaan, niin alkaa supistaa inhottavasti ja kipeesti, eikä oikein lepääminenkään auta. On alkanut oikeesti pelottaa, jos nää on kohdunkaulaa avaavia supistuksia. Ollaan nyt yrittämässä lääkäriin, jotta ne vois tarkistaa ton kohdun suun tilanteen. ja katsoa samalla onko joku erityinen syy, miksi mua supistaa näin. Todennäköistä varmaan on että joudun vuodelepoon. Joudun myös varmaan lähteä täältä Jenkeistä suomeen, koska mies ei pysty täällä pitämään huolta siitä, että saan ruuan yms. jos en voi kun maata. Ja jos synnytys käynnistyy yhtäkkiä, niin haluan todellakin olla silloin suomessa.

Hirveä huoli pienestä!! Kun nyt vaan pääsisi sinne lääkäriin ja saa tietää enemmän, kun itsellekin kaikki on todellakin ihan uutta, kun yhtään vauvaa en ole vielä pyöräyttänyt maailmaan.
 


jes osasin! =) vihdoin ja viimein!!! eli toi kuva otettu eilen ja eilen oli rv 23+3... mä kans ku kaikki muutkii! =)

pikkusen on myös täällä supistellu, esikoisest ei tullu ku yövuorois kipeit suppareit 3-5kpl/yö ja eilen heräsin kesken päikkäreiden kipeisiin, illan aikana tuli jotain 10-15kpl... nyt vaikuttais olevan parempi päivä... toivotaan niin. sais pysyy kyl ihan vielä mielellään 15viikkoa tää tuolla masussa...
 
Ei hitto! Olin kirjottanut jo kauheen romaanin ja painoin jotain nappulaa ja kaikki lähti pois.. Oivoi.. Mutta Tintukka, toi paha olo voi johtua matalasta verenpaineesta myös!
Sitten ensikertalaista askarruttaa tyhmät kysymykset: mistä tiiän et supistaako :D! Kun on koko ajan kaikenmaailman kipuja joka paikassa mahaa :)
Mutta, onko siis vatsan kovettuminen päältä supistelua? Ihan vaaratonta ja tavallista? Heräsin aamulla kylki/alavatsakipuun, ja hetken tuumailtua totesin että nää vois olla pahoja menkkakipuja (en enää muistanut miltä tuntuu ;D), yhdistettynä mahan kovettumiseen, niiiiiin nää on myös vaarattomia supisteluja? Missä vaiheessa pitäis huolestua. Oijoijoi.
Kyllä nyt tuskastuttaa mut kun ei tiiä kun kaikki on uutta =) Elkää menettäkö hermoja meikäläisee!

Aivan ihania masukuvia muuten!
 
namimami: Kyllä ne samat asiat mietityttää näin toiskertalaistakin kun mua ei ole koskaan supistanut vaikka mull yksi lapsi jo onkin. Ei ole aavistustakaan miltä se tuntuu enkä tosiaan tiedä millainen kivun pitäisi olla kun supistaa :D Mulla kun tuo esikoinen oli ihan väärässä tarjonnassa (perätilassa, jalkatarjonnassa eli kohdunsuulla ei ollut päätä eikä pyllyä vaan toinen jalkaterä ) ja leikattiin. Ja vaikka vedet menikin yöllä niin silti ei alkanut supistella ollenkaan.
 
No joo ihan arpapeliähän noi sykkeet on mutta kiva arvuutella. Meillä neuvolassa ei terkka ikinä sano noita sykkeitä niin ei oikein tiiä. Mut niinhän ne väittää että pojilla matalammat ja tytöillä korkeemmat ja jonkun tutkimuksen mukaan se on ainut "merkki" mistä kätilö voi arvata sukupuolen.

Meillä oli eilen rakenneultra ja vauvalla näyttäisi kaikki olevan hyvin. Painoarvio oli 330g rv20+1, ikäistään vastasi hyvin kätilön mukaan. Mulla jouduttiin lopuksi ultraamaan vielä alakauttakin kun vauva oli niin matalalla ettei vatsanpäältä saanut katsottua munuaisia ja selkärangan loppuosaa, mut sitten alakautta näkyi hyvin nekin. Sukupuolikin saatiin tietää, mutta pidetään se nyt salaisuutena jos sattuu joku tuttu tätä ketjua lukemaan.

Lastentarvikkeista Meillä ei oikeestaan tarvii mitään laittaa, paitsi no jonkun näköinen hoitotaso ois tarpeen. Esikoisen jäljiltä on kaikki vaunut, sänky, kaukalo ym. tallessa. Tai no tuplarattaat ostin jo ja sit lämpöpussin kaukaloon mutta muuten ei tarvii isompia laittaa. Esikoisen aikaan laitettiin kaikki uutta, paitsi pinnasänky. En jotenkin varsinkaan tuota kaukaloa halunnut/uskaltanut käytettynä ostaa kun ei voi tietää onko kolaroituja.

Mun serkun vaimo joutuu sitten olemaan loppuraskauden vuodelevossa sairaalassa. Nyt rv31 ja rv38 käynnistävät ellei ennen sitä pahene tilanne. Yrittävät ainakin tuonne 35vk sinnitellä. Verenpaineet on älyttömän korkealla ja lääkityksestä huolimatta eivät saa alenemaan niitä, joten pakkolepoa yksityishuoneessa. Voipi tulla pitkät viikot, mutta pääasia että vauvalla on kaikki hyvin.

Me käytiin eilen vakuutusyhtiössä tekemässä varaus lapsiturvavakuutukseen. Ihan varulta otetaan että jos jotain tulee ja voi sitten yksityisellä käyttää lääkärissä kun täällä ei oikein noi julkiset toimi.

Sanle ja tonttu 20+2
 
Heippa hei mammat!

Onpas nyt alkanut muillakin kovasti supistelemaan, höh! :( Se ei todella ole mukavaa ja ymmärrän hyvin huolen joka niihin liittyy. Itse olen jo alkanut vähän "tottumaan" niihin kun on jo yli 2kk supistellut. Onneksi välillä on parempia päiviä eikä supistele silloin kuin muutaman kerran päivässä. Ja nyt ei ole juurikaan ollut kivuliaita. Jaksuja kovasti kaikille kohtalotovereille!! :hug:

Hankinnoista: Kaikki on hankittuna kantoliinaa lukuunottamatta. Kestovaippoja vielä ostelen pikkuhiljaa. Muuten on kaikki ostettu käytettynä, mutta pinnis ja hoitopöytä ostettiin ikeasta uutena, olivat tosi edulliset ja hintalaatusuhde kohdallaan. Nyt olen tosi tyytyväinen että hankittiin kaikki ajoissa, en usko että paljoa enää pystyn/jaksan liikkumaan. Eikä kyllä huvitakaan mennä kauppoihin pyörimään tuon possunuhan takia.

Minuun on iskenyt joku flunssa, muutaman päivän ollut päänsärkyä ja eilen nousi lämpöä. Kurkkukin on vähän kipeä. :( Täytyy yrittää levätä, en vain ole saanut nukttua moneen yöhön kuin muutamia tunteja.

Ihania masukuvia teillä!!

Huomenna poksuu, aikas nopeasti aika on lopulta kulunt, ihanaa! :)

Pööpötti ja Masukki 22+6 :heart:
 
Pööpötti ostitteko Ikeasta minkä pinniksen ja hoitopöydän? Mekin käytiin niitä katselemassa pari viikkoa sitten, josko sieltä ostettaisiin myös :)

Mun piti tulla kertomaan semmonen jutska, että illalla kun menin sänkyyn selälleen pötkötteleen ja katselin telkkaria, alko pikkunen mekastaa masussa. No ei siinä ihmeitä, niin se yleensä on joka ilta.
Liikkeitä en edelleenkään tunne kovin voimakkaasti (istukka tuossa edessä siis mulla), mut kuitenkin selvästi muljahtelee ja "kuplii". Mutta arvatkaa, mun masu pompahteli kun pieni potki ja liikkui!!

Siis mie näin liikkeet oikeasti jo vatsan päältä vaikkei niitä vatsan päältä vielä esim. käteen tunnekaan!

Oi voi, meinasi tulevan äipän sydän pakahtua onnesta kun paljasta masua tiirailin siinä, kyllä unohtu telkkarin katselut sen siliän tien :D :heart:

Tetasha :heart: Milli 22+4
 
Sykkeistä luin joskus sen tutkimuksen, ja olihan niissä eroa, pojilla oli keskimäärin 145 ja tytöillä 146, joten siitä on hyvä veikkailla :D

Onpas monilla jo kipeitäkin suppareita! Tsemppiä niiden kanssa, mun käsittääkseni ne on kuitenkin melkein aina vaarattomia. Itsellä ei ole tässäkään raskaudessa supistanut, ekassa ekat supparit tuli n. 2 vrk ennen tytön syntymää.

Tetasha, tiedän tuon tunteen, on se niin ihanaa! Mullakin on alkanut tällä viikolla näkyä ja tuntua potkut päälle asti ja vilkashan tämä on tämäkin. Kätilökin ultratessa mainitsi että on ihan erityisen aktiivinen. Että se siitä rauhallisesta pojasta :)

Täällä vähän sairastetaan, harmittaa kun joku toi lapsensa sairaana hoitoon ja seuraavana päivänä koko ryhmä oli sairas, joku enemmän, joku vähemmän. Sain itsekin tuon pöpön, mutta onneksi on joku sikaflunssaa selvästi lievempi.

Bellona 20+5

... Äippäliini, mulle voi lisätä tuon tyttölupauksen.
 
Tetasha, ostettiin nuo Leksvik -sarjaa. Sopii meidän metsäaiheiseen huoneeseenkin tosi hyvin. :) Ystäväperheellä on ollt nuo käytössä heidän vauvallaan ja kovasti ovat tykänneet. Noissa meitä viehätti tuo muunneltavuus. Hoitopöydästähän saa hoitotason pois eli menee lapsen huoneessa sitten jatkossa ihan lipastona. Ja pinniksestä saa tuo toisen reunan kokonaan pois, jolloin voi käyttää sänkynä niin pitkään kuin vain pituus lapselle riittää. Kokoaminenkaan ei ollut kovin hankalaa, mies ihan innoisaan ne on jo koonnut. :D
 
Pööpötti oletteko kokeilleet saada pehmusteet jo pinnikseen? Muakin kiehtois eräs jossa oli umpipäädyt mut mietin, et taitaa pehmusteiden kiinnitys olla hankalaa jos ei ole pinnat päädyissäkin?
Mun kaverilla on Ikean pinnis umpipäädyillä ja meinas myös et pehmusteiden kiinnitys on ollu vaikeaa kun ei oo pinnapäätyjä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hipsu1978:
Alkuperäinen kirjoittaja upp3:
hipsu, tuo acalactae bakteeri on ilmeisesti tuo samainen streptokokki (googletuksen perusteella) kuin mikä minulla epäillään olevan... toivotaan että itse ehdin antibiootin saada, viime synnytys kesti 8h 15min, mutta eikös seuraavat ole nopeampia.. :ashamed: minä luulin että se lääke pitää saada 2h ennen syntymää, mut se vissiin onkin tuo sun mainitsema 4h? :eek:

Millaisia oireita sulla on bakteerin takia ollut? (anteeksi huonomuistisuuteni, en ole varma oletko niistä puhunut mutten ehtinyt juttuja nyt lukee läpi ku oon töissä :ashamed: )
Tuosta acalactaesta on hirvittävän ympäripyöreää tuo tieto :( Eikä oikein ns. normilääkärit osaa siitä sanoa paljon mitään. Silloin Teholla lääkärit osasi selvittää kaiken mutta arvaa muistanko kun huoli ja paniikki oli niin suuri. Oli kuitenkin minuuteista kiinni että poika selvisi. Voi olla että kahdessa tunnissa lääke vaikuttaa mutta varmaan "täydellinen" suoja tulee vasta 4h jälkeen. Ja se lääkehän ei edes ymmärtääkseni 100% varmista ettei tarttuisi mutta hyvä suoja kuitenkin. Teholla sanottiin että noin kerran kuukaudessa tulee näitä vauvoja hoidettavaksi eli suht harvinainen. Ja suurin osa äideistä sitä kantaa mutta harvoin tarttuu ja siksi sitä ei seulota suomessa. Nämä sitten muistitietoa ettei kukaan kimpaannu ellei asia 100% varma. Mutta näin olen minä ymmärtänyt...
En ole ennen siitä tänne kirjoitellut, muutenkin vaan lukenut teidän muiden kuulumisia :D

Minulla "oireita" oli koko ajan maha kivikova, ei oikein muuta. Jos neuvolassa olisi siihen kiinnitetty huomio olisi testi tehty mutta eipä neuvolatäti hoksannut vaikka aina siitä mainitsin... Ja eihän sekään välttämättä ole oire, niistäkin vähän tietoa.
Miten sinulla huomattiin, en muista oletko niistä maininnut? Jonkun teksti jäänyt mieleen joulukuisten teksteissä että oli jotain "ongelmaa" ?
Tai onko sinulla oireita?
Ja minulla esikoisesta ei tullut mitään, ei siis aina tartu tai bakteeri ei aina olisi aktiivinen.

Ja minultakaan ei testata koko bakteeria raskauden aikana koska se voi huomenna olla ja taas seuraavana päivänä poissa. Ja kuulemma jo näytteenotossa tulee "virheitä" eli ei välttämättä näy vaikka se bakteeeri siellä olisi. Olipa sekavaa.... Kiireellä kirjoitettu :p
Kysy jos jokin "tieto" jäi uupumaan ;)
Heippa "pitkästä aikaa" ;)
Mulla ei siis ole todettu ainakaan vielä olevan tätä bakteeria, vaan epäillään varhain alkaneiden supistusten takia. Näyte otettiin kerran, mutta labrassa sössivät näytteen joten pitää ottaa uusiksi myöhemmillä lääkärinkäynneillä.

Oireina siis kohdun kovottelu niin rasituksessa kuin levossakin, nyt onneks vähän rauhoittunut kylläkin..

Minäpä alan lueskelee juttujanne läpi ja kirjottelen myöhemmin lisää :wave:

Upp3 ja masukki 22+2
 

Yhteistyössä