***JOULUKUUN VAUVAMASUT 2009*** elokuussa

Miracles kuulostaa siltä että on ollut kesäkandi päivystämässä, älä vaan ota sitä buranaa. Ja yritä päästä kunnon lääkärille! Palautetta laittaisin menemään. Hän ei selvästi tiennyt mitä oli tutkimassa jne., olisi voinut konsultoida kokeneempaa eikä yrittää luovia tilanteesta. Harmi ettet saanut apua! Jaksuja!
 
Miracles, soita huomenna neuvolaan että kattoovat pissan. ja näillä viikoilla uskaltaa ottaa buranaa, varmistettu sekä neurolta että synnytyslääkäriltä. ja monelta muulta.

Mulla koskee mahaan, söin liikaa kanttarelleja :kieh:
 
Huomenna neuvola.. Jostain syystä jännittää sinne meno.
Äsken alkuillasta piti kyllä mitata verenpaineet ku alkoi tähtiä näkymään; 91/58 Ja tähän mennessä sen olisi pitäny parantua.. No onhan se jo ollu parempi, jopa 105/67 mut nyt sit romahti taas.. Peru.. Mies on kyllä sitä mieltä ettei mulla ole töihin asiaa. Huolissaankis on yhtäkkiä ;)
No katotaan mitä neukka sanoo huomenna. Koskaan ei oo sinne meno jännittäny näin paljon :|
 
Laitanpa minäkin päivitysasiaa :D
En ole "saanut aikaan" kirjoitella, luen kyllä teidän jutut joka päivä :wave:
Eli laskettuaika olisikin 18.12, rakenneultrassa sanoi että vastaa viikkoa isompaa mutta ei vaikuta la... Ja käynnitysaika sovittu 4.12 tasan rv38 :heart:
Eli silloin pitäisi meille tulla joulutonttu jonka povattiin olevan poika :xmas:
 
Joku puhui että helpompaa odotus kun enempi lapsia synnyttänyt, juu ei täällä pidä ainakaan paikkaansa, mulla on tässä kolmannen odotuksessa ollut kaikki mahdolliset krempat ja vaivat, mitä ei kahden aikaisemman odotuksen kohdalla ollut.

Kamala pahoinvointi tullut takas, päässä pyörii ja hyörii ja vasaralla joku hakkaa, selkä on ihan niin sökö että joskus aamuisin säikähdän ettei jalkoja tunnu enää ollenkaan (välilevynpullistumat varmaan hurraa), vasen käsi puutuu, levottomista jaloista kärsin koko päivän vaikka miten liikkuisin ja lukisin neuvoja olon helpottamiseksi, kivuliaita vatsavihlauksia ja supistuksia rasituksen aikana ja iltaisin/öisin, ja kaikki on seurantojen mukaan kunnossa.

Ei jaksais enää odotella pikkuista, on jo niin iso vauvankaipuu kun se tuolla masussa potkii, no jos malttais vielä.
 
Hei,

Mitä sf-mittoja teillä on ollut 19+0 viikolla? Minulla juuri mitattiin 26cm, th merkkasi sen äitiyskorttiin eikä maininnut mitään. Aiemmissa raskauksissa sf-mitta kulkenut ala- ja keskikäyrän välis.
 
Moi!
En oo aikoihin tänne kirjottanut mitään, lukenu oon välillä.

Käytiin rakenneultrassa aamulla, kaikki oli niinkun pitääkin.
Pikkuinen vastasi viikkoja ja painoarvio oli 320g :)
Istukka on takaseinässä, lapsivettä normaalisti jne.
Sukupuolta ei saatu selville, lääkäri ei uskaltanut varmaksi sanoa mitään..28 viikolla katotaan uudestaan. Niin minun tuuria..nyt ois haluttu tietää kun esikosta jännitettiin :D
Jouni sano et ei nähny palleja :D Kaverille oli sama lääkäri sanonu samaa kun oli tyttöö oottanu..mut tiiä sit.
Kuva saatiin mut siinä ei näy muuta kun vauvan pää..eikä ees sivuprofiilista..outoo! :D

Kauheesti väsyttää, pyörin yöllä kun oli kuuma ja sit ootti innolla tuota ultraa nii ei tullu paljoo nukuttua.
Ja pitäs jaksaa illaks töihin mennä..huoh!

Heidi ja pikkukakkonen rv 20+1 :heart:
 
apila87 toi ensimmäinen sf-mitta on vaan viitteellinen. mulla oli esikoisesta kans tuo mitta 26, ja nyt toista odottaessa samoilla viikoilla 23. seuraava mittaustulos on luotettavampi ja varmaan sit ne puuttuu siihen jos on kovin iso luku. ole huoletta, täs vaiheessa ne mitat saattaa kuulemma olla mitä sattuu... =)
 
Myräkkä, miulla kanssa nuo paineet huitelee alhaalla, mittasin just äsken paineet, kun tuntu, että taju lähtee kohta ja mittari näytti 90 - 70. Mutta on se kumma, kun painelee lääkärin tai terveydenhoitajan luokse mittauttamaan, niin lukemat on täysin normaalit, mutta kotona mitatessa harvoin nousee yläpaine yli 110:n. Ehkä mie jännitän siellä sitä tilannetta ja terkka viimeeksi sanoikin, että nyt sie jännität, kun pulssi oli 96 levossa :D
Koita siinä sitten vakuuttaa, että ei ne paineet kotona tällätasolla ole :/ .

Perjantaina uudelleen lääkäriaika, saa nähdä, antaako sairaslomaa, jos ei, niin jokatapauksessa lopetan sitten tähän tämän yrittäjänä olon. En rupea tällaisella kunnolla väkisin töitä tekemääm, kun kauaa ei pysty seisomaan. Kyllä oma terveys on töiden edellä!!! Sitten vaan kärvistellään jotenkin lokakuun loppuun, jolloin voin aloittaa äippäloman varhennettuna...

Meemee, ei kyllä miullakaan tää kolmas raskaus helpoin ole, ei tällaisia vaivoja ole aikaisemmin ollut. Ensimmäinen taisi olla se helpoin miun kohdalla. Ehkä tää ikä alkaa painaa jo vanhaa :whistle: :LOL:

Jessie + nappula tasan 19 viikkoa
 
Hei taas!
Kamalia nämä helteet.. Töissäkin pitäis jaksaa olla. Onneks tällä viikolla pomo ilmoittaa jatketaanko sopparia vai loppuuko työt ens viikkoon, eli reippaan esittäminen loppuu siihen :D! On ollu aika tuskaista työskennellä kuumassa hallissa, ilman riittävää ilmanvaihtoo kun yläpaineetki kieppuu siellä satasen alapuolella.. onneks pahoinvointi on nyt ilmeisesti OIkeesti loppunut.
Olo on muuten ihan mahtavin! Mitä nyt joka paikkaa särkee, selkäsäryt on välillä ihan kauheita, mutta tuun kyllä iloseks joka ikisestä pikkupotkusta mitä pikkukaveri jaksaa potkia (ainakin vielä =)) ja sillä mennään eteenpäin.
Mitenkäs teidän mahankasvut? Meikäläisen etumus sen kun kasvaa, säärikarvojen poistokin alkaa olemaan jo papukaijamerkin arvoinen suoritus, vaikka vasta viikoilla 22+ jotain mennään! Kaipa se riippuu kohdun asennosta? Ultrassakin kaikki oli ok, sukupuolta ei suostunut kertomaan ku ei niistä kuulemma ikinä mee varmaks sanomaan? Kätilön avustuksella kuitenkin poikalasta meille lupaillaan (!!).

Kesänjatkoja toivottelee namimami ja tyyristyllerö
 
Mulla ainakin tähän mennessä eka raskaus oli helpompi, silloin ei ollut mitään pahoinvointeja ym, tästä oksentelin jne. Mut onhan tässä vielä matkaa jäljellä.

Maha kasvaa, työkaverin nähny viimeks kuukausi sitten, niin sen mielestä oli hurjasti massu kasvanut, tiedä sitten... Mutta ei enää tartte kyllä miettiä, että näyttääkö tää läskillä kerätyltä mahalta vai vauvamahalta :LOL:
 
Heissan..
Masusta, mun mielestä mulla näyttä edelleen läskillä kerätyltä mahalta.. Siis onhan tuota kyllä tullutkin :ashamed: mutta jospa ei tulis enää viittä kiloa enempää niin olisin samoissa mitoissa ku esikon aikaan.. Siis painoa olis sit saman verran.. Ja niitä kun ei ollu sillon ongelma saada pois ;)
Neuvolassa kävin aamulla.
Painoa tullu lähtöpainoon jo 5,4 kiloa ja painonmuutos/viikko oli nyt +891g Aika paljon minusta :eek:
RR oli 108/67 onneksi on kotimittari, niin tietää millä paineilla Oikeasti arjessa mennään..
Pissa oli puhdas.
Hb 118 rautaa jatketaan.
Sf mitta oli 18 cm, ihan keskikäyrillä mennään.
Pulssi vauvalla oli 145-150 välissä ja plussat liikkeistä kun kuului potkaisevan dobleria :heart:

Just sain aamupalan syötyä, esikon vein aamulla hoitoon. Olis tosi lämmin ilma ulkona, mitähän sitä keksis.. Pitäs kai se nukkua/levätä ku siihen mahdollisuus on. Ei vain oikein nappaa nukkua ku lämpömittari reilusti +20 paremmalla puolen :)

Myräkkä ja keiju 21+5

Ainiin, huomiselle varattiin lääkärin aika, saapi lisää saikkua. Neukka oli ehdottomasti sitä mieltä etten minä töihin ole menossa. Ja kyllä sitä mieltä olen minäki. Sattuu taas niin pirusti et inhottava kävellä..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sisely:
hipsu1978 - onnea hyvistä ultrakuulumisista. Saako kysyä, että minkä takia sulla käynnistetään synnytys? Itselläkin tuo on suunnitelmissa, mutta vasta siis suunnitteilla.

Sisely rv 22+3
Saa kysyä :D
Meillä poika sai edellisessä synnytyksessä acalactae bakteerin joka on hengenvaarallinen, pelastuminen oli minuuteista kiinni :( Ja tuohon bakteeriin on estolääke joka laitetaan kun synnytys alkaa mutta vaatii 4h vaikutusajan. Mutta kun minä synnytän niin nopeasti niin lääke ei ehdi vaikuttaa. Niinpä nyt tulevassa synnytyksessä ei oteta riskejä, oli bakteeria tai ei, vaan aloitetaan lääkitys ja sitten käynnistys. Siinä lyhyesti syy.
En muista lukeneeni miksi sinulla käynnistys? Minullahan nuo synnytykset muuten ollut tosi helppoja ja nyt varmaan erilainen tulossa...

Katselin että muut saaneet ultrassa painoarvion yms? Meillä ei mitään :ashamed: Ei edes mittoja kertonut, luulin että merkkaa korttiin ja että tarkistan ne sitten rauhassa kotona. No eipä ollut merkintöjä :( Koitin kysyä neuvolasta mutta ne ei pääse lukemaan sairaalan epikriisejä, höh :snotty:
 
Hui, hyvä että pääset nyt käynnistykseen :flower:

Mulla ensimmäinen lapsi syntyi 5 tunnissa, oli aika normi eka synnytys. Mutta mitään kipulääkkeitä ei käytetty.

Toinen, kolmas ja neljäs olivat syöksysynnytyksiä, joissa sairaalaan saapumisen jälkeen lapset ovat syntyneet 5-20 minuutissa. Mitään kivunlievitystä en ole koskaan ehtinyt saamaan ja siitä syystä synnytykset ovat olleet erittäin kivuliaita (joskin muuten helppoja ja "vaivattomia"). Ja tätä äärimmäistä kipua en haluaisi enää kokea. Niinpä sairaalasta ehdotettiin etukäteen sovittua käynnistysaikaa, jolloin myös kivun lievittäminen onnistuisi. Saapa nähdä =)
 
Sisely:
No mutta hyvä että asiat hoituu ja pääset käynnistykseen :hug:
Minullakin edellinen tuli 2h ja ensimmäinen oli sitä 5h luokkaa, mutta helppoja nopeita kuitenkin. Onneksi lääkärit ottaa nyt tosissaan edellisen reissun ja omaa mieltä helpottaa enemmän kuin paljon että aika jo varattu. Eihän sitä koskaan tiedä vaikka syntyis aiemminkin mutta on ainakin ennakoitu ja tehty kaikki voitava. Edelliset syntyneet 40+2 ja 40 :D
Eikä se bakteeri ole leikinasia, siitä vaan puhutaan aivan liian vähän :/ En koskaan edes ajatellut että sellaista voi käydä ja sanoinkin ettei enää koskaan ja nyt ihana joulutonttu tulossa ;) Pian unohtuu ja mieli muuttuu :hug:
 
hipsu, tuo acalactae bakteeri on ilmeisesti tuo samainen streptokokki (googletuksen perusteella) kuin mikä minulla epäillään olevan... toivotaan että itse ehdin antibiootin saada, viime synnytys kesti 8h 15min, mutta eikös seuraavat ole nopeampia.. :ashamed: minä luulin että se lääke pitää saada 2h ennen syntymää, mut se vissiin onkin tuo sun mainitsema 4h? :eek:

Millaisia oireita sulla on bakteerin takia ollut? (anteeksi huonomuistisuuteni, en ole varma oletko niistä puhunut mutten ehtinyt juttuja nyt lukee läpi ku oon töissä :ashamed: )
 
Asiasta toiseen. Olisko kellään vinkkiä mistä ostaa hyvä sänky? Meil on tollanen jenkkisänky joka ihan liian pehmeä (miehen mielestä). Sillä jumittuu selkä täysin tuossa nukkuessa. Mistä/minkälainen olis hyvä?
 
Ihan ensin äippäliinille kiitokset taas uudesta pinosta!

Tiinuli tervetuloa!

Bellonalle onnittelut tyttölupauksesta :) Ja myös muille onnittelut sukupuoli veikkailuista tai lupauksista!

Jisselle onnittelut rouviintumisesta!

Meillä pitäis pakata laukku, kun lauantaina suunnataan välillä Suomeen 2 viikoksi :) Vähän vaihtelua suurkaupunki elämään, kun pääsee maalle lepäilemään. Pikkuinen potkiskelee kovasti, joten taitaa tulla samanlainen villiviikari kuin veljensä. Siinä onkin sitten äidillä perässä pysymistä. Tosin meidän pikkumies tykkää myös auttaa kaikissa kotitöissä ja yksi suosikeista on pyykkikoneen tyhjennys. Samoin siivoaminen sujuu oman harjan ja rikkalapion kanssa ja pahastuu jos ei saa auttaa äitiä tai isiä :heart:

Selkä on kipeä, jos ei liiku sopivasti tai jos tekee jotain liian raskasta, mutta jos taas muistaa levätä ja liikkua kohtuudella niin olo on aika hyvä. Mulla ensimmäisessä raskaudessa oli vähemmän oireita ja jaksoi paremmin ja voisin kuvitella että jos vielä joskus olen raskaana niin oireet ovat vaan pahemmat, mutta sen näkee ehkä sitten joskus, jos siinä tilanteessa ollaan.

Saini ja tintti 20+5 (tai 22 *poks*)
 
Alkuperäinen kirjoittaja upp3:
hipsu, tuo acalactae bakteeri on ilmeisesti tuo samainen streptokokki (googletuksen perusteella) kuin mikä minulla epäillään olevan... toivotaan että itse ehdin antibiootin saada, viime synnytys kesti 8h 15min, mutta eikös seuraavat ole nopeampia.. :ashamed: minä luulin että se lääke pitää saada 2h ennen syntymää, mut se vissiin onkin tuo sun mainitsema 4h? :eek:

Millaisia oireita sulla on bakteerin takia ollut? (anteeksi huonomuistisuuteni, en ole varma oletko niistä puhunut mutten ehtinyt juttuja nyt lukee läpi ku oon töissä :ashamed: )
Tuosta acalactaesta on hirvittävän ympäripyöreää tuo tieto :( Eikä oikein ns. normilääkärit osaa siitä sanoa paljon mitään. Silloin Teholla lääkärit osasi selvittää kaiken mutta arvaa muistanko kun huoli ja paniikki oli niin suuri. Oli kuitenkin minuuteista kiinni että poika selvisi. Voi olla että kahdessa tunnissa lääke vaikuttaa mutta varmaan "täydellinen" suoja tulee vasta 4h jälkeen. Ja se lääkehän ei edes ymmärtääkseni 100% varmista ettei tarttuisi mutta hyvä suoja kuitenkin. Teholla sanottiin että noin kerran kuukaudessa tulee näitä vauvoja hoidettavaksi eli suht harvinainen. Ja suurin osa äideistä sitä kantaa mutta harvoin tarttuu ja siksi sitä ei seulota suomessa. Nämä sitten muistitietoa ettei kukaan kimpaannu ellei asia 100% varma. Mutta näin olen minä ymmärtänyt...
En ole ennen siitä tänne kirjoitellut, muutenkin vaan lukenut teidän muiden kuulumisia :D

Minulla "oireita" oli koko ajan maha kivikova, ei oikein muuta. Jos neuvolassa olisi siihen kiinnitetty huomio olisi testi tehty mutta eipä neuvolatäti hoksannut vaikka aina siitä mainitsin... Ja eihän sekään välttämättä ole oire, niistäkin vähän tietoa.
Miten sinulla huomattiin, en muista oletko niistä maininnut? Jonkun teksti jäänyt mieleen joulukuisten teksteissä että oli jotain "ongelmaa" ?
Tai onko sinulla oireita?
Ja minulla esikoisesta ei tullut mitään, ei siis aina tartu tai bakteeri ei aina olisi aktiivinen.

Ja minultakaan ei testata koko bakteeria raskauden aikana koska se voi huomenna olla ja taas seuraavana päivänä poissa. Ja kuulemma jo näytteenotossa tulee "virheitä" eli ei välttämättä näy vaikka se bakteeeri siellä olisi. Olipa sekavaa.... Kiireellä kirjoitettu :p
Kysy jos jokin "tieto" jäi uupumaan ;)
 
Myräkkä Me ostettiin Askosta runkopatjat ja siihen sitten myöhemmin yhteinäinen petari (mukana tuli 2 kpl 90 cm), minusta alkupräisten petarit olivat parempia, tuo ehkä hivenen pehmeä, mutta hinnat oli sitä luokkaa, että todettiin että on hyvä ja uusitaan sitten tarpeen mukaan. Mutta varmaan kokeilemalla löytyy paras, kun patjoja on niin paljon ja erilaisia. Ja se mikä on toiselle pehmeä, on toiselle passeli. Ja meillä tosiaan on ihan sänkyrunko (voiko sitä niin sanoa).

Täällä alkaa kurkkukipu hellittää. Veljen avustuksella sain olkkariin vihdoin ja viimein verhot laitettua. Piristi kummasti. Tän ja huomisen kun huilailee, niin to pääsee jo töihin. Yöllä meinas olla tuskaa, kun hikoilin ja oli tukahduttavan kuuma. Miehellä oli kanssa, avattiin kaikki mahdolliset ikkunat ja sitten helpotti.
 
No nyt´mä sain idean *bling*
Niin ku meillä tuo jenkkisänky, jos ottais siitä petarin alta sen paksun patjan pois, eikö sekin jo "kovettais" sänkyä hieman, ettei tarttis uutta ostaa. Tokihan sängystä tulee paaaljon matalampi, mut jospa miehen selkäkivut poistuis; eikös se oo se pääasia ;)
 
Moi pitkästä aikaa!

En ole tainnut kirjoitella sitten ilmoittautumiseni vaikka olenkin ahkerasti käynyt lukemassa :snotty:

Täällä on aika paljon kipuilijoita ja/tai supistelijoita vaikka viiikkoja on vasta melko vähän. Ainakin myräkkä, pööpötti, miracles, upp3, meemee ja koivunkäpy... Oliko muitakin? Mitä kaikkia oireita teillä olikaan ja ketkä kaikki olikaan jo saikulla ja miten teidät on huomioitu neuvolassa, oletteko saaneet lähetteitä eteenpäin? Meemee oli vissiin saanut lähetteen seurantaan? Käytkö Kättärillä? Miraclesilla oli puolestaan tosi järkky lääkäri - mikä vointisi on nyt? Ja toivottavasti saat jatkossa parempaa hoitoa!

Mulla on ollut kaikenmaailman kolutusta ja mahaa vihloo aikalailla vasemmalta puolelta välilllä ilman rasitustakin ja kävelllessä tuntuu oudolle. Mä jouduin esikoista odottaessa vuodelepoon rv 30 suppareiden vuoksi, mutta nyt en saa lähetettä tutkimuksiin, koska rv 36 syntynyt lapsi ei ollut tarpeeksi ennenaikainen vaikka synnytystä onnistuttiinkin siirtämään ainostaan lääkkeiden ja levon avulla kohdunkaulan lyhennyttyä tuolloin rv 30 reiluun senttiin. Neuvolasta suositeltiin lääkäriin menoa, mutta 'täti' totesi, että mun ei kannata mennä heidän lääkärilleen, koska niillä ei ole ultraa ja nyt seuraavat mahdolliset ajat, jotka nekin ovat myöhään ovat kokemattomille kandeille. Nyt on kait sitten pakko mennä tosiaankin yksityiselle. Mutta jäi vähän epämääräinen olo, kun 'täti' ei kuitenkaan sitten virallisesti ottanut kantaa vaivoihin ja laittanut lähetettä eteenpäin vaan painotti, että itse on itsestään huolta pidettävä. Ja kauhea kiire taas oli, en edes ehtinyt sikainfluenssasta kysyä :|

Joku oli mennyt naimisiinkin ja toinen menossa. Onnea!

Hyviä vointeja kaikille!

Sonja ja masuasukki rv 18 + 5
 

Yhteistyössä