~*~Joulukuun tonttuset 2013 marraskuussa ~*~

Onnea marr!

Hikasta välillä tuntuu, että vauvalla on vähän väliä hikka ja välillä ei ole moneen päivään. Ehkä siitä ei kannata huolestua, vaikka kieltämättä itsekin olen miettinyt onko se hyvä vai huono asia jos hikkaa on usein. Kaikesta saa huolen aikaiseksi =).

Mahan kommentointi on minuakin ärsyttänyt tässä raskaudessa. Ihmiset ei tunnu tajuavan, että ei ole mukavaa kuulla toistuvia kommentteja mahan koosta. Minulla maha on ollut liian iso. No, täällä kotona sitä ei onneksi kommentoi enää kukaan.

Nyt olisi 38 viikkoa täynnä. Jospa tässä pääsisi pian synnyttämään. Huomenna on äitipoli käynti. Toivottavasti tuolla alakerrassa olisi jotain jo tapahtunut. Kokoarviokin on kiva saada. Viimeksi eli n. 2 vkoa sitten kohdunsuu oli täysin kiinni vaikka 3. Lapsi tulossa. Kamalaa jos pitää yliajalle odotella. Vaikka yliaikainenhan se on vasta vko 42 jälkeen. Silti sitä toivoo, ettei niin pitkään tarvitsisi odotella.

Onko muilla näillä viikoilla liikkeet vähentyneet tai muuttuneet? Itselläni on ollut tosi vilkas vauva, mutta nyt tuntuu että vauva on rauhoittunut jotenkin. Enemmän venyttelee vain. Sitten herättelen vauvaa välillä, kun on liian hiljaista =).
 
Ihanaa kun Tömpsis on vielä noinkin pitkällä sitä mieltä, että ei tarttis vielä vauvautua. :D Myös minä olen sitä mieltä omalla kohdalla, että vielä jos sais olla yhdessä koossa yli joulun rauhassa.

Mahan koosta en ole onneksi saanut kommentteja. Ehkä myös mulla tuttavat tietää, ettei kannata arvostella tai mainita muuten. Saattas tulla iso ja paha sammakko suusta sitten. :D haha.

Nyt muutamana iltana ja yönä on on alkanut selkä olemaan pipi. Nytkö ne kauan pelätyt pulistumat alkaa oikeesti vaivaamaan? Lääkäreiden ja neuvolatätin kanssa odoteltiin tämän tapahtuvan paljon aikaisemmin. Mutta hyvä jos vasta nyt. Ikävän tuntoinen vaan, kun yöllä ei meinaa vessaan päästä nousemaan ja sitten jalka ei tottele. Murrr....

Ja voi kamala miten on alkanut illalla tulla kivuttomia supistuksia.


Liikkeistä, minusta tuntuu että tämä meijan napero ei rauhoitukkaan. Riehuu mahassa menemään minkä kerkiää. Mieskin eile nauroi, kun nappula riehu, että kai tuo sun maha kääntyy selkäpuolelle kohta?? :D


Paivih ja Palleroinen 36+0 POKSSS.

P.s. Empä ois osannu kuvitella alkuraskaudessa, että näin pitkälle päästään.
 
Tömpsis ~ Vai on vauva taas poikkitilassa :( Höh. Toivotaan, että käännös onnistuu ensiviikolla!

Mua taas ärsyttää kun KAIKKI ihmiset, jotka tietävät että meillä on kaksi poikaa ennestään toteavat: eikö olisi ihanaa saada tyttö? Onkohan tuolla äidin masussa prinsessa? Kyllä se tyttö olisi nyt niin ihanaa kahden pojan jälkeen, varmasti olisi kaikkien lellikki! Siis nuo kommentit ihan tuntemattomiltakin, jotka tietävät että poikia on ennestään. Ihan kuin se olisi itsestään selvää, että kaikille tulee tyttöjä ja poikia - jos ei tule niin olet jotenkin eriarvoinen. Itse olen onnellinen siitä, että saan terveen LAPSEN, oli se sitten tyttö tai poika. Toivon, että kaikki menisi leikkauksessa hyvin ja olisi suht tyytyväinen pikkuinen :heart: kaikille kun ei ole tuo sukupuoli tärkein asia maailmassa. Pojat ovat ihania ja uskon, että se mitä meille annetaan on myös meille tarkoitettu :)

Nuo kommentit yleensäkin ovat NIIN ärsyttäviä! Oli sitten masun koosta tai lapsen sukupuolesta. Ihan kuin sitä olisi vapaata riistaa yleisille kommenteille, joita saa laukoa päin naamaa!!! *MURR!!!*

Varokaahan ulkosalla, täällä on ainakin ihan hurjan liukasta!

-Judie + sintti 36+4
 
  • Tykkää
Reactions: tömpsis
Onnea Marr :) ja tsemppi kaikille loppuraskauteen.

Neiti nukkuu juuri nyt joten katsotaan josko saisin kirjoitettua eilisen viestin loppuun.

Valkovuoto/lapsivedet - meillähän synnytys alkoi lapsivesien menolla. Ensin lapsivesi oli kirkasta ja sitten loppua kohti muuttui enemmän vaaleanpunaiseksi. Kätilö sanoi että on vaan hyvä mitä punertavampaa, että tarkoittaa että kohdun suulla tapahtuu jotain muutoksia.

Synnätyskertomus - Lapsivedet holahti lauantaina noin klo 15.30. Olin oikeasti kun puulla päähän lyöty koska en todellakaan odottanut että neiti tulisi näin aikaisin maailmaan. Olin varma että menee yli.

Siitä sitten soittelin miehelle joka oli töissä että nyt kultaseni en tiedä mitä tapahtui joko a pissasin pöksyyn tai b mulla meni lapsivedet. Ukko oli ihan yhtä pöllistyneen kuuloinen. Hanskat tippu töissä siihen ja lähti kiireesti ajamaan kotiin. Hieman pohdittuani totesin että sinne synnärille voisi sitten soitella. Sieltä sanottiin että jos ei supistele niin voi odotella 12 tuntiakin kotona mutta liikkeitä pitää tarkastella. Hengailtiin sitten kotona ilta, ei mitään olotiloja. Illasta vauvan liikkeitä ei kuitenkaan minusta tuntunut normaalisti joten päätimme lähteä käymään synnärillä ja tsekkaamaassa että kaikki on ok. Käyrille kun päästiin niin liikkeet ok ja muutama kivuton suppari. Kahden maissa lähdimme kuitenkin kotiin nukkumaan. Meille oli varattuna osastopaikka ja sanottiin että viimeistään sunnuntaina klo 15-16 pitää tulla osastolle. Samalla tsekkasivat että kyseessä oli tosiaan lapsivesi eikä valkkaria.

Viideltä sunnuntai-aamuna heräsin kuitenkin suppareihin. Kävin siinä vielä suihkussa ja pakkailin sen sairaalakassin ja lähdimme sitten synnärille jonne tulimme noin 7.30. Tunti oltiin käyrillä ja sitten meidät lähetettiin hieman kävelylle. Ajatus oli että kaksi tuntia odotellaan mutta tunnin päästä olotila oli niin tukala että mentiin takaisin. Supparit oli tasaisesti 5 minsan välein joten siirryimme saliin. Avautumisvaihe oli piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitkä. Iltapäivään asti steppailin ilokaasun voimalla mutta sitten joskus 4-5 maissa siirryimme kovempiin lääkkeisiin. Samalla laitettiin se oksoton (tai joku) tippa joka vahvistaa suppareita. Vahvemmilla myrkyillä sitten seuraava yö supisteltiin. Supparit olivat tasaisesti 2-3 kertaa 10 minsan sisällä. Välillä saattoi mennä neljäkin tuntia että kohdun suulla ei tapahtunut mitään suppareista huolimatta. 10 senttiä oltiin auki joskus kahen kolmen maissa yöllä. Siinä vaiheessa todettiin että vauva ei ole laskeutunut ja tilannetta seurattiin. Puoli viiden maissa aamulla todettiin että kohdun suu edelleen täysin auki mutta vauva ei ole laskeutunut ja että hän on niin korkealla että esim. imukuppi ei nyt onnistu. Päätös sektiosta ja pikku prinsessa syntyi 4.47.

Vaikka synnytys oli pitkä, itselle jäi siitä ihan hyvä mieli. Näin jälkikäteen olisin toivonut että sektiota ei olisi tarvittu sillä sektiohaava on ollut paljon kivuliaampi kun supparit olivat. Itselle oli jotenkin myös helpompi suhtautua suppareihin koska sen tiesi että tämä menee kohta ohi ja yksi kerrallaan ne pystyi taklaamaan. Sektiohaava on kipeä koko ajan. Kätilötkin sanoivat että sektiota usein hieman vähätellään, kyseessä on oikeasti iso leikkaus ja toipuminen siitä kestää. Onneksi meillä on kuitenkin todella hyvä kipulääkkeet joten niiden kanssa kyllä pärjää, varsinkin jos muistaa antaa itselleen aikaa eikä yritäkään puuhastella kaikkea mahdollista.

Olimme loppujen lopuksi sairaalasa melkein viikon. Siihen en ollut osannut varautua ollenkaan. Onneksi äitini kävi heittämässä roskapussin ulos, tyhjäämässä jääkaapin ja muutenkin katsomassa että meillä oli kaikki ok. Samalla toi ukolle sairaalaan vaatteita sillä olin pakannut vaatteita vaan itselleni, enkä ollenkaan ajatellut että meille saattaisi käydä niin hyvä tsäkä että saataisiin perhehuone ja että ukko ei voi olla samoissa kalsareissa viikkoa :)

Sairaalasta kotiin lähdettyämme totesimme myös että kaikki varaamani vaatteet olivat prinsessalle aivan super-isoja. Luin tosi monesta paikasta että ei niitä ihan pieniä vaatteita tarvitse ja kun mielle vielä lupailtiin geneettisesti isokokoista vauvaa niin enpä tullut niitä hankkineeksi. 60 senttiset vaatteet ovat oikeasti tosi isoja 50 senttiselle vauvalle ja liian isot vaatteet eivät ainakaan meidän neitin päällä oikein pysy. Esim. potkareissa lopputulos on usein kaksi jalkaa yhdessä puntissa heräämisen jälkeen....:)

Tästä tuli nyt näköjään romaani. Ensi kerralla yritän olla hieman tiivistetympi.

Maikkis :)
 
Viimeksi muokattu:
Onnea vauvan saaneille ja toipumisia! Odottajilla on ollut puhetta mahan kommentoinnista ja joko-kysymyksistä ja minuakin ne on rassanneet tosiaankin,kun itselläkin jo valasmainen ja kärsimätön olo ja venttaa vaan millon tapahtuu eikä tietoa ole vaikka kuinka odottaa.Supistuksia on ollu kipeitä mutta epäsäännöllisiä ja hankala kävellä ja liikkua ja ois kiva tietää onko vaavi kiinnittynyt vai ei,kun tuntuu siltä, mut viimeksi ei ollut ainakaan kun oli neuvola.Et tietäs miten menetellä jos vedet menee,pitääkö olla makuulla vai ei.Viime synnytyksen alkaessa piti pysyä makuulla.Seuraava neuvola on laskettuna päivänä viikon päästä.Saas nähä,hetki kerrallaan lähemmäs.Jotain synnytysohjelmaa just katoin tv:stä ja fiilistelin.Toisaalta haluis jo hoitaa homman mut toisaalta voishan sitä lekotella vaik jossain aurinkorannalla sen sijaan mieluummin ;D..Tsemppiä kaikille täällä! Noie 39.0!
 
  • Tykkää
Reactions: helena85
helou!
Täällä on maanantai-illasta asti ollut "menkkamaisia" kipuja, eilen illalla vasen nivunen/taive oli niin kipeä etten tiennyt mitenpäin olisin ( voisi verrata voimakkaihin suonenvetoihin/kivuliaita pistoksia ).. neuvolatäti meinas että joko ne on supistuksia tai sitten vauva painaa jonnekkin valtimoon tai hermoon..tänään olin aamulla neuvolassa, verenpaine oli taas/edelleen koholla mutta kaikki muuten ok. Viimeyön nukuin "koiranunta" ja jo aamu 5 nousin kokonaan, nyt sitten nukuinki tunnin päikkärit ( jotka teki kyllä tosi nannaa ) :D jotenkin mulla itsellä on semmonen olo, että tiedä vaikka olis loppuviikosta tosipaikat kyseessä, mulle sopis oikein hyvin perjantai kun huomenna haluaisin vielä käydä parissa kaupassa/kirpparilla ja kaverin luona ( jos pystyn sinne raahautumaan ) :D Jotenkin en oo antanu itseni ajatellakkaan itse synnytystä liikaa etten ala sitä turhaan liikaa jännittämään/stressaamaan, mutta eilisillan voimakkaiden taivekipujen ja unettoman yön jälkeen on kyllä ruvennut enemmän jännittämään/pelottamaan juuri tuo kipu, että miten sen kestää ja miten voimakasta se on yms. mutta onneksi on lääkkeitä olemassa ja ammattitaitoinen henkilökunta sitten auttamassa h-hetken tullessa ( täytyy vaan psyykata itseään kaikilla positiivisilla asioilla tai ainakin yrittää :) . niin ja maanantaille sain vielä uuden neuvola-ajan ( verenpaineen vuoksi ). Muistakaa olla varovaisia ulkoillessa ( liukkaalla ) , itse menasin aamulla kun neuvolaan olin matkalla vetää lipat, luojan kiitos sain tasapainoteltua niin että pysyin pystyssä. No nyt oon kyllä kirjottanu jo tarpeeksi "omaa napaa"..sai ainakin "avautua" jälleen :)
tsemppiä kaikille loppumatkalle / h-hetken lähestyessä, jaiks!
_jemasu_ 38+6
 
Judie: musta tuntuu etten halua uutta käännöstä... jotenkin kyllä luotan että tämäkin kääntyy itsekseen vielä, kunhan vaan annetaan aikaa. :) Toi poika-tyttö-juttu on kyl ärsyttävää! Mut jos teillä olisi 2 tyttöä ennestään niin sitten kaikki olisi että "kai teette lapsia niin kauan että saatte sen pojan?" jne... Ärf!

Maikkis: ihana synnytystarina! :) Voi miehen kalsareita :D Ei siinä paljon voi tiivistellä kun kuvaa maailman mullistavinta tapahtumaa :) Onnea vielä :heart: Hyvinkö teillä sujuu kotona?

voikaa hyvin
tömpsis ja super 38+6
 
Tänään on tullut laitettua viimeisetkin asiat paikoilleen ja järjestykseen. Hoitotaso on pesukoneen päällä ja kaikki tarvikkeet paikallaan. Tuttipullotkin steriloin varmuudeksi jos niitä tarvitsee heti alkuun ja petasin vielä pedinkin vauvalle. Nyt on sitten niin valmista kaikki kun voi olla että vinkkinä vaan vauvalle ;) On kyllä tullut huomattua että tulee ihan siivoushulluksi tässä kun kauhee pakkomielle että on paikat järjestyksessä ennen kun lähtee synnyttämään. Neuvolaan huomenna taas..

_jemasu_ minulle sopisi myös tuo perjantai oikein hyvin että eikun vaan siihen sitten tähdätään :D

Miips ja pikkuR 39+4
 
Maikkis: Kiitos synnytyskertomuksesta! Täällä toinen geneettisesti ison vauvan odottaja ja toivon, että meilläkin päästäis jo ennen laskettua aikaa tositoimiin itsestään alkaneella synnytyksellä. Lämpöistä vauva-arkea teille! :flower:

tömpsis:
Voi räkä sitä pienokaista.Voitko kieltäytyä kääntöyrityksestä? Ja onko mulla menny jotain ohi kun persikka vaihtui superiin? =)

Omaa napaa:Täällä odotellaan miehen ensi viikolla alkavaa lomaa, jotta hän kasaisi pinnasängyn ja saataisiin loputkin vauvan kamat valmiiksi. Vielä pitäisi sairaalakassi pakata, pullot ja pumppu putsata, vauvan sänky laittaa ja hakuvaatteet kasata. Millaista vauvan hakuvaatetta te olette ajatelleet? Mitä käsiin, onko noin pienille kunnon rukkasia? Kiirettä ei vielä ole, mutta olisipahan valmiina.
Täällä käyty äitipolilla ja sokeriseuranta hyvä. Junnulla kokoa jo 35+2 viikolla reilu 3000g!:x Kovin virkeä kaveri ja lääkäri valitteli,kun ei saanut kunnolla mittoja. Käynnistyksestä yritin puhua ja kertoa meidän tilanteesta eli mies kolmivuorotyössä, esikoinen 3v ja tukiverkot 500kilometrin päässä. Esitin myös toiveen ettei juuri jouluksi tarvitsisi käynnistykseen mennä, mutta lääkärin mielestä joulu ei ole mikään este käynnistykselle. Ymmärrän toki, jos on henki kyseessä minulla tai vauvalla, mutta muussa tilanteessa en kyllä haluais osastolle jouluksi makaamaan. Uusi arvio kahden viikon kuluttua,jolloin mahdollisesti mietitään käynnistystä.Paikat nyt sormelle auki ja kanavaa 2-3 cm, eli aika alkutekijöissä ollaan. Hurjaa vauhtia kyllä ukko kasvaa,kun nyt tullut 2 viikossa 600g. Jäi mietityttämään, kun lääkäri hieman moittivasti puhui vilkkaasta vauvasta, että millainen hän mahtaa olla synnyttyään. Onko teillä kokemusta onko mahassa vilkkaat lapset olleet myös synnyttyään vilkkaita ja huonoja nukkumaan?

Pieta ja Junnu 35+2
 
Iltaa/ yötä!

Ihan pikaisesti kuulumiset kontrollista: Saatiin aika käynnistykseen ensi viikon torstaille. Painoarvio tänään 3700g ultran perusteella (tämä voi heittää paljonkin, kokemusta on!).

Ronskin sisätutkimuksen jälkeen ollut hieman ruskehtavaa vuotoa ja suppareita, mutta tuskin merkitsee mitään. Ensi viikolla meillä on toukka sylissä, aika hullua!

Ihanaa loppuviikkoa kaikille!

T: Alexa ja Olio 36+4
 
  • Tykkää
Reactions: Neyski ja helena85
Pieta: eikä! :D esikoista kutsuin nimellä Super täällä :D :D ja hänkin oli kovin pyörivää sorttia, eli ehkäpä menin siinä sekaisin :D Hyvä että oma nimi sentään meni oikein :) Meidän Super siis oli kova pyörimään ja hyörimään ja synnyttyäänkin vielä vilkas, mutta kohtuu hyväuninen ja onnellinen lapsi :) Pöh lääkärin mietteille, nehän voi olla ihan mitä vain synnyttyään :) Mä en oikein osaa sanoa kieltäydynkö kääntämisestä... kalvojen puhkaisusta ainakin haluaisin kieltäytyä... vaikeita juttuja kauheasti mietittävänä.

Alexa: saa siis nähdä syntyykö meille samana päivänä lapset :) Tosin mulle buukattiin ens torstaiksi vain kalvojen puhkaisu jos tarttee... Minkälainen käynnistys sulle tulee?

Voikaa hyvin,
tömpsis ja Persikka :) 38+6
 
Hikkaava maha-asukas on tämäkin, useasti päivässä hikkailee normaalisti. Välillä on päiviä ollut, ettei ole tuntunut hikkaa. Sisko ja kaveri kertoivat, että he eivät tunteneet hikkaa kertaakaan koko raskausaikana. Eroja siis on! :)

Mahan arvostelu ja siitä keskustelu on kyllä alkanut kiristää pinnaa itselläkin. Olen kuullut, että maha on mm. liian iso, liian pieni, liian alhaalla, liian ylhäällä, näkyy takaa, ei näy takaa jnejnejne. Sit on nää: se on poikamaha, tyttömaha.... Katos, kun oot turvoksissa, et ole turvonnut yhtään...paljon paino on noussut??? IHAN SAMA MULLE MITÄ MIELTÄ OLET!!!! :mad:

(.) Kävin eilen kontrollissa lääkärissä ja poika on kasvanut kahteen viikkoon normaalisti. Nyt painoarvio 3,5-3,7 kg, hyvin pysyy kasvukäyrällään, joten edelleen synnytys mahdollinen. Lapsivettä normaalisti, virtsatieinfektiota ei löytynyt. :)

Kohdunsuu auennut nyt 2 cm ja kaulaa siis jäljellä hieman edelleen. Sisätutkimut olikin jo tällä kertaa kivulias ja verta tuli runsaasti. (Loppui kyllä verenvuoto melkein heti ja nyt rusehtavaa vuotoa hieman ollut, niinku viimeekskin). Muutamana yönä kivuliaasti supistellut, ei kuitenkaan säännöllisesti, kivuttomia supistuksia koko ajan. Lääkäri veikkasi loppuviikkoon mennessä synnytyksen käynnistyvän. Sen näkee sit, milloin poika päättää tulla. Ite yritän nyt vaan kestää ja kärvistellä tätä oloa. Viime yönä sain sentään muutaman tunnin nukuttua, mies vei ulos syömään tänään ja äsken päiväunetkin pystyin ottamaan.

JAKSAMISTA KAIKILLE! :heart:

Liise ja poika 38+5
 
Viimeksi muokattu:
Maikkis aivanihana synnytystarina kaikessa ennalta-arvaamattomuudessaan. Ja nyt se tulos siellä jo tunkee kahta jalkaa yhteen punttiin, suloista! Oikein hyviä ensipäiviä kotona teille!!

Minniliini joo, maha ei koskaan ole sopiva, ärsyttävää tosiaan! Meidän esikoinen hikkaili paljon, ja mieleen jäi vaan ne positiiviset selitykset, eli hikkailu on tärkeä hengitysharjoitus, ja hikkailijat on reippaita imemään maitoa, mikä ainakin meillä piti kutinsa.

Jemasu & Noie samanlaiset fiilikset täällä, joka päivä jotain uudenlaista kolotusta. Yritän ajatella, että synnytys se lähenee, mutta en kyllä osaa arvioida kuinka nopeasti. Nyt taas möyrii ja supistelee ja päivällä oli selkä kipeä, alkuillalla en toisaalta juurikaan muistanut olevani raskaana, että eiköhän vielä hetki mene..

Judie tosiaankin sukupuoli on vain sukupuoli! Mitä tuollaiseen edes vastaa. Itse olen meille osoitettuihin prinsessatoiveisiin sanonut varmaan vaan jaa, sillä lailla ei niin kovin kohteliaasti..

Tömpsis tsemppiä pohdintoihin. En tietäisi itsekään mikä olisi hyvä. Miksi sitä kalvojen puhkaisua suositellaan? Pitäisikö siis vaan saada ulos ennen kuin kasvaa liian isoksi istujaksi?
 
Paiju: kalvot puhkaistaisiin, jotta ei pääsisi enää kääntyilemään vaan laskeutuisi sitten siinä samalla ja kiinnittyisi. Kun esikoinenkin kääntyili monta kertaa vielä lasketun ajan jälkeenkin ja tämäkin on kerran jo käännetty ja on taas noin päin niin lekurit meinas että pitää saada kääntyily lakkaamaan... kyllä mä voisin siihen kääntämiseen suostuakin, mutta se synnytyksen käynnistäminen sitten ei ole kiva ajatus, haluaisin luonnolliseen synnytykseen tällä kertaa... Ja pelkään oksitosiinin laittoa, jos on liian heikot supparit kun luonnottomasti käynnistetään, ja toisaalta myös liian kovia suppareita jos vesien meno saa sen aikaiseksi. Miksen vain voi saada kokea luonnollista synnytystä? :|

tänään ei ole supistellut. Vähän noi liikkeet sattuu, mutta on vauva ihan selkeästi taas eri asennossa :) Ja jos olisi oikeassa asennossa niin supistukset sattuisivat varmaan vähemmän :)

Voikaa hyvin
tömpsis ja persikka 39+0
 
Jouduin jäämään polin kasvukontrollista synnytysosastolle, kun pienenä vauva kasvaa 2, 6kg eikä masussa olo hyödytä enää. Eilen testattiin kestääkö supisteluja ja huonolta näytti.. kokoajan oli valmius sektioon. Tänään lääkäri tekee päätöksen käynnistetäänkö vai sektio. Pelkään ettei pieni kestä supisteluja vaikka sektio onkin kipeä sitten. .iik..eilinen sisätutkimus oli kauhea kun lääkäri lonkotteli paikkoja. Aamulla on ollut vähän supisteluja. ..ja huonosti nukuttu yö takana, satuin vielä kuulemaan synnytystuskaa:( pelottaa ja jännittää.....
 
Tsemppiä Minnie82!

Hikasta Mullahan on kaksi hikkaavaa otusta täällä seurattavana.. Minusta ne hikkaavat ihan eri määriä. A vauva hikkaa paljon useammin kuin tuo B. Toki asennotkin saattaa vaikuttaa (A pt, B rt). Menee päiviä, että toinen ei hikkaa ollenkaan ja toinen taas useita kertoja päivässä. Esikoisesta ei ole muistikuvia, että miten hikkasi.. Esikoisen aikana sitä ehkä kuitenkin seurasi sitä vauvaa jotenkin herkemmin.

Liikkeet on tuntuneet tällä viikolla jotenkin tosi paljon voimakkaampina, vaikka mä ajattelin, että ne olis enemmän lievenemään päin, kun tila alkaa loppua. Olis kiva nähdä kunnolla, että millasiin asentoihin noi vauvat on tuolla masussa itsensä saaneet, kun joka paikassa tuntuu jotain kovaa möykkyä. Tai no, esikoinenkin on jo pari kuukautta sanonut, että "äidillä on ihan jätti-iso maha" :)

Tänään kävin pitkästä aikaa vaa'alla, kun mähän en enää käy tuolla neuvolan seurannassa.. Alusta on tullut 9 kg painoa. Musta se on aika vähän ottaen huomioon, että vauvojen yhteispainoarvio oli viime ke 5, 4 kg. Kyllähän ne kaksi istukkaa ja lapsivedetkin painaa jonkun verran.

Mahan koko Mä en ole kyllä oikeastaan törmännyt mihinkään kyselyihin tai kommentteihin liittyen mahan kokoon. Tokihan tää on jo niin valtavakin. Äitipolin lääkäri on ollut ainoa, joka on kommentoinut, että onpas kyllä jo mahtavan kokoinen. Toki lähipiiri tietää, että kaksosia odotetaan, niin ehkä oletusarvo on se, että maha on iso. Itse asiassa toi kaksosuus vie pois myös muutkin kyselyt esim. sukupuolesta tms.

Me käytiin esikoisesta painoarviossa vkolla 39+5 ja silloin painoksi arvioitiin 3700g (+/- 500g). Oli syntyessään 40+1 3705g, joten kyllä noi arviotkin osuu välillä kohdalleen. Saa nähdä, että onko näistä kaksosista toinen ainakin yli sen 3 kg syntyessään, kun arviot on siihen viitanneet. En tiedä, että miten toi paino lisääntyy tässä viimeisillä vkoilla. Tähän asti se on ollut sellaista 100g/vko.

Hyvä vointeja ja tsemppiä kaikille!

Pohjoistuuli ja tuplat 37+6
 
Minnie: voi harmi! Mutta ei se sektio ole välttämättä niin paha juttu, varsinkin jos saat terveen vauvan pian syliin niin unohtuu ne kivut :) Ja voihan vauva kestää supistuksetkin, no pääasia että seurataan :) Paljon voimia :hug:
 
Tsemppiä Minnie82! On sinulla jännät paikat..

Vauvan hakuvaatteiksi olen pakannut kaksi eri asukokonaisuutta (siis aluskerrasto) kokoa 50 ja 56 varmuudeksi. Pakkasin bodyn, housut, sukat, velourpuvun jossa erikseen ylä-ja alaosa, ohuet ja paksummat tumput, kevyttoppapuvun, Myssyn ja sitten on kaukalopussi ja viltti vielä lämmikkeeksi. Nythän on aika leutoa ja ei sitä ulkona kauhean montaa sekuntia kuitenkaan olla kun sairaalasta lähdetään. Sitten jos on kylmempi niin ajattelin vielä ottaa ihan untuvahaalarinkin varalta. Ensikertalainen kun olen ni en tosiaan itsekään oikein tiedä kuinka paljon vaatetta pitäisi ottaa ja mikä on kätevintä.

tömpsis oliko sinulla siis esikoisesta jouduttu käynnistämään? Itse toivoisin myös että synnytys lähtisi itsestään vaikka sitten kaksi viikkoa myöhässäkin.. Pelottaa että joutuu käynnistykseen ja ettei suju yhtä luontevasti kun luonnollisesti. Tosin ystävälläni on myös erittäin postitiivisia kokemuksia käynnistyksestäkin. Hurjaa tosiaan miten vauva voi vieläkin kääntyillä raivotarjonnasta poikkitilaan ja toisinpäin! Ei varmaan kauhean mukavan tuntuista saati se että joutuu stressaamaan sitä synnytystapaa. Tsemppiä!

Tänään oli neuvola ja ei taas mitään ihmeitä ollut. Arvot hyvät ja neuvolantätikin veikkasi että ensi viikolla vielä varmaan nähdään. En sitten tiedä mistä päätteli :D Sen kummempia merkkejä synnytyksestä ei ole joten enpä ihmettelisi. Välillä öisin supistaa. Paino oli tippunut 200g ja nyt se on sama mitä kuukausi sitten. Yhteensä siis noussut 9kg mut viimesen kuukauden aikana ei yhtään :O Vähän mietityttää ku eikös tää vika kuukaus oo sitä painonkerryttämistä vaan? Vauva on hurjan aktiivinen kuitenkin ja kaikki vaikuttais olevan kunnossa joten nyt tuntuu että rauhallisin mielin vaan odotellaan milloin alkaa tapahtua. Itselläni ei olisi mikään ihan huippu kiire mutta pelottaa siinä yliaikaisuudessa että vauva alkaa jotenkin voimaan huonosti tai että istukka ei toimisi enää kunnolla.

Miips ja pikkuR 39+5
 
tsemppiä Minnie82 !
Täälä ootellaan vain lääkärikäyntiä joka on tiistaina, saa tietää sitä painoarviota ja alakerran tilannetta. Harkkasuppareita on PALJON! Kävellessä, istuessa, nukkuessa. Vatsa kovettuu, ja tulee kiristävä tunne, syke kiihtyy ja tuntuu että hengittäminen vaikeeta. Ei siis kivuliaita, mutta inhottavia! Paineentunne alakerrassa myös välillä aikamoinen, saa nähä onko tapahtunu jotain jo! Toivon että tää tulis ennen jouluaattoa ja olisin jo aattona vauvan kanssa kotona :)
Ihana lukea synnytyskertomuksia :)
35+3
 
Heippa!
Kiva lukea ihania synnytystarinoita ja niitä jotka innolla odottavat pientä nyyttiä.
Täälläkin sitä odotellaan että päästään hoitamaan pienokaista,lapset ennen kaikkea:)
Vielä ei ole supisteluja tuntunut,siis kivuliaita.Mutta autossa istuminen ja kävely niin heti alkaa kiristää ja tuntuu epämukavalta.
Vauva liikkuu etenkin iltayöstä ihan kamalasti ja nyt onkin mennyt unirytmit ihan sekaisin.
Joka yö menee lähelle kahta että saan unen,mutta olen sitten saanut nukuttua ihan yhteentoista asti:D
Mulla on vaan ihan kauhean huonot fiilikset ollu jo pitemmän aikaa:(
Mua ei kiinnosta vastata puheluihin eikä viesteihin....koko ajan joku kyselee,onko ollu tuntemuksia,onko supistellu,koska meinaat synnyttää jne...ne saa mut raivon partaalle:(
Itku herkkyys on jotain älytöntä,tuntuu että kaikki mitä mulle sanotaan,saa itkemään.
Synnytyskammo sen kuin pahenee ja mikään ei tunnu siihen auttavan.
Vaikka puhuisin ja puhuisin,niin itken lähes koko ajan kun tiedän mikä on edessä.
Ajatuskin koko hommasta saa minut sekaisin ja pakokauhuun.
Yhtenä yönä sainkin kauhean paniikkihäiriö kohtauksen ja olin varma että kuolen.
Mies tekee kaikkensa tukeakseen ja koittaa saaha minun ajatukset pois siitä synnytyksestä.
En tiedä että onko tämä pitkä väli tehnyt myös sen että kaikki tuntuu niin pahalta.:(
Anteeksi että puran tunojani,mutta tuntuu että en jaksa enään yhtään tätä pelkoa ja piinaa.

Mama-74 ja 39+4
 
Miips Meillä esikoinen syntyi helmikuussa kovien pakkasten aikaan ja silloin meillä tais olla body, potkarit, toppapuku, pipo, tumput. Ongelmana oli saada vauva turvakaukaloon, kun olihan se kuitenkin niin pieni ja toppis ihan liian iso (olikohan siis 56). Nyt oon pakannut vauvoille bodyn ja potkarit (tai sit sellanen koko puku), velourhaalarit, Ruskovillan kypärämyssyt, lapaset, pipot ja kaukalopussit. Idea on kuitenkin se, että isä lämmittää auton valmiiksi niin, ettei ole ihan jääkylmä. Ajaa varmaan oven eteen niin saa helposti laitettua kyytiin. Varuiksi aattelin ottaa vielä jotkut peitot ja harsot, jotka voi sit laittaa siihen kaukalon päälle suojaamaan naamaa. Jotenkin oletan, että vajaan parin vkon päästä ei oo vielä ihan paukupakkaset. Jos nyt niin käy, että pakkanen paukkuu, niin mies voi tuoda sellaset paksummat haalarit kotoa.

Mä olin jo pakannut vauvoille koon 44 kotiutumisvaatteet, mut ne taitaakin olla liian pieniä... Pitänee ottaa 50 senttiset mukaan sit kuitenkin :)

Pohjoistuuli ja tuplat 37+6
 
Minnie tsemppiä kovasti!!

hikasta sen verran, että tää poika hikottelee kyllä ihan jatkuvasti! Ennen ei ollut, mutta sain kauan aikaa sitten kortisoni piikin kahdesti. Sen jälkeen on kyllä hikotellut ihan lakkaamatta. Ärsyttävintä on se kun menee nukkumaan ja maha vaan hytkyy kokoajan :LOL: Mieskin aina kattoo ja nauraa :D

Mä täälä olen imuroinut ja hieronut nännejä ja mennyt paikallaan polvennosto juoksua jos tää pikkumies tulisi jo ulos pikkuhiljaa. oon niin poikki tähä raskauteen!

Mulla kaikki veljet +minä on tullu etuajassa, minä itse kaks päivää ajoissa. Miehen puolelta kaikki on käynnistetty kahden viikon jälkeen :D mitä luulette, kuinka oman lapsen syntymis ajankohtaan vaikuttaa oma ja lapsen isän syntymis ajankohta? toivottavasti vaikuttaa vain äidin puolelta! :D Oon kuullut meinaan, että lapsen painoon ei vaikuta kuinka painava lapsen isä on ollut syntyessään. Ihan hiukan vain vaikuttaa, näin sano mun kätilö vastaanotolla :)=

Neyski +poitsu 37+5 :kiss:
 
Mama-74: Voi, tiedän niin nuo sun tunteet! Mä en myöskään jaksais nähdä enkä kuulla ketään. Tahtosin vaan eristäytyä kaikista.
Mä kärsin toisen lapsen kohdalla synnytyspelosta. Se alkoi heti positiivisen testin jälkeen. Eka ajatus oli, että voi ei, mä joudun tän synnyttään! Päivät meni sitä miettiessä ja itkiessä. Pahintahan on just se, että tietää mitä tuleman pitää.
Puhuin asiasta neuvolassa ja pääsin pelkopolille. Ekat kerrat en saanut puhuttua mitään, itkin vaan, mutta myöhemmin onnistuin puhuunki asiasta. Tehtiin synnytyssuunnitelma, joka auttoi ainaki mua. Tosin synnytys ei sitte mennyt ollenkaan sen mukaan ja enkä ehtiny saada puudutuksia, jotka olin "varannut". Synnytyksestä jäi kuitenkin positiivinen mieli :)
Tuosta on aikaa 16 vuotta ja luottavaisesti suhtaudun tulevaan synnytykseen. Tosin en ole liikaa ajatellut asiaa, ettei vaan pelko iske. Nyt on ollut kipeitä supistuksia pari päivää ja ajatus käy synnytyksessä yhä useammin ja huomaan, että tunteet on aika pinnassa.
Paljon jaksamista sinulle tulevaan! Toivon kaikkea parasta sinulle ja vauvalle :)

Rosamunda 37+0
 
Viimeksi muokattu:
Heipsis ja terkut neuvolasta; meidän masuasukki se vaan perätilassa möllöttelee.. Takaumat 2 vuoden päähän nostaa päätään, esikoinen oli juurikin samoissa asemissa ja käännösyritys ei onnistunut kun oli istunut jo niin kauan että pylly oli jo liian alhaalla.. Tämäkin tapaus on ollut perätilassa lääkärineuvolasta lähtien ja siitähän on aikaa vaikka kuinka, taitaa olla pylly niin alhaalla että turha koittaa kääntää.. Tänään neuvolantäti laittaa lähetteen Taysiin ja sieltä ehkä ens viikolla tulee jonkinlaista kutsua. En tiedä haluanko sitä käännytystä edes yrittää, ei siitä viimeksikään mitään tullut. Kauhulla jo nään että tässä käy niin ekassakin, kohta alkaa nousta protskut ja paineet ja myrkytys paukahtaa päälle ja pakkosektio odottaa.. En halua! :(
Tömpsiksen tavoin minäkin haluaisin kovasti sen luonnollisen synnytyksen kokea. Tämä asia stressaa kyllä tosi paljon..
Harkkasuppareita täälläkin tulee ja varsinkin öisin, sitä kun herää pissalle niin masu on kivikova.. Epämiellyttäviä ovat mutteivat vielä kipeitä. Saa nähdä saanko niitä kipeitä tunteakaan. Motivoitunut kyllä olisin perätilavauvan alateitse synnyttämään, katsotaan nyt sitten mitä ens viikolla Taysissa sanotaan. Äh ja puh ja nyt taidan mennä pikku päikkäreille ennenkuin tuo 2v. tärpästikkeli tuolta heräilee..
Niin, ja Maikkikselle kiitos synnytyskertomuksesta, noita on ihana lukea. =)

Tiikeli
 

Yhteistyössä