Joulukuun tonttuset 2013 *KEVÄT*

niin joo ja na-dene, tosi kiva kuulla ettei oo vuotoa enää tullut! todennäköisesti selvisit pelkällä säikähdyksellä :) voin kuvitella miltä tuntuu, ite kun pelkään joka vessareissulla sitä punaista paperissa..
 
Na-denelle tsempit! Toivotaan että masussa kaikki ok. :) Tervetuloa niille jotka ovat mun jälkeen ilmoittauneet ja moikka muille.:D Mä täällä kärsin selkäkivuista, alsvatsajomotuksista ja pahasta olosta. Tosin tänään ei ole ollut pahaolo kuin muutaman kerran. Selkä sai sitä vastoin aamulla kunnon tällin kun kaaduin avoselät päiväkodin jäiselle pihalle. Neuvolatädin mukaan alkiollq on kaikki ok kun ei vatsaan tullut iskua eikä sstu mihinkään vatsan seudulle enempää kuin eilen. Jokaisella vessareissulla silti olen varma että kohta tulee verta. Toivotaan että tää tintti nyt kestäis matkassa. Mies on älyttömän suojelevainen ja huolestui tuosta kaatumisestakin hurjasti.
Neuvola-ajan sain muuten 29.4.
Muuten täällä ollaan raskaana kunnes joku toisin todistaa. ;) Viinilasillista tekis mieli mut taidan joutua skippaamaan suurelta osin. :/
En oikein jaksa kirjoitella mutta päivitän jos jotain muutoksia tulee.

Vanamo&Tintti 5+4
 
Minulla ei ole mitään oloja että kumpi olis tulossa. Ei kyllä muutenkaan vielä pahempia raskausoireita.. ainoastaan rinnat kipeät, ajoittaisia huimausoloa ja sillon tällön menkkamaisia vääntöjä mahassa.. Mutta on kyllä jo turvoksissa maha! Näyttää kun oisin jo puolessa välissä raskautta! :D

Minulle/meille on aivan sama kumpi tulee, ei osata toivoa kumpaakaan toista enemmän. Nimetkin ollaan jo päätetty ajat sitten, kun joskus mietittiin että jos joskus on lapsia niin pojalle nimeks se ja se ja tytölle se ja se, ja tuskin niitä vaihdetaan.. :)
 
Miulla ei ole vielä ollut ollenkaan pahaaoloa.. Luin kyllä netistä että pahoinvointi alkaa yleensä viikolla kuusi, huipentuu viikolla kahdeksan ja päättyy viikolla 13..
Sitä odotellessa :S

Pelkään kyllä tuota pahoinvointia, kun miulle tulee niin helposti muutenkin kaikesta pahaolo ja en kykene tekee mitään jos oksettaa :( Hirveetä olis olla töissä tai toisaalta joutua olemaan poissa töistä. Toivon niin että säästysin pahemmilta pahoinvoinneilta. Tai jos korkeintaan vaan ihan aamusta olis huono-olo, niin sen kai vielä kestäisi.
 
Jen_ni: Mua on muutaman kerran huipannu, kun oon noussu nopeesti ylös. Ja tänään tuli "auroja" eli näkökentässä vilkku nopeesti liikkuvia juovia. Toihan on aika klassinen migreenioire, mut sitä migreeniä ei ainakaan vielä oo onneks tullu *puunkoputus* Tosin pää on särkeny muuten vaihtelevasti eilisillasta asti. Ja onhan niitä säryttömiäkin migreenikohtauksia olemassa. Sellanen päivä, kun ajatus ei kulje ja "käy muutenkin hitaalla" koko päivän, voi olla särytön migreeni.
 
Moi taas :) Tervetuloa uudet! :)

tänään jotain oireitakin, ehkä... oksettanut vähäsen... oiskohan sit sitä itteään? ;) Niin ja ihan järkyttävä turvotusmaha, vois luulla et meen huomenna synnyttämään :p

Na-dene: mäkin mietin et harmi ku odotus-vitamiinissa on rautaa, ku en tarttis sitä yhtään hemoglobiinin takia, mut älä vaan syö normaaleja monivitamiineja, jos niissä on a-vitamiinia! Se voi olla sikiölle haitallista, sen takia ei saa syödä maksaakaan isoja määriä jne. Odotusajan vitamiineissa ei ole a-vitamiinia ollenkaan.

En tiedä koska kerrotaan, mun äiti on arvannut jo kuitenkin... :) Ehkä ultran jälkeen sit.

Tuhruvuoto on aika yleistä ilmeisesti, eikä se tarkota keskenmenoa välttämättä :) Mulla on molemmissa raskauksissa tullu vähän, ja toinen oli menny kesken sit joskus sen jälkeen. Toinen sujui hyvin loppuun asti. Tässäkin raskaudessa tuli vähän, tosin nyt tuli aavistus punastakin ja sit ruskeeta... Mä oon ollu siinä käsityksessä et kirkas verinen vuoto ois enemmänkin merkki jostain, jos joku. Aina: Mut tosi tylyä tollanen, et päivystyksessä luulivat keskenmenoksi - tai no se riippuu paljonko vuotoa tulee! Toiset tosin vuotelee runsaasti koko raskauden, eikä sekään mitään merkkaa... On tää vaan rankkaa aikaa, ku mikään ei oo varmaa. huoooh. :)

Ei oo oikein oloja vielä, ehkä jos tää oireettomuus jatkuu niin vois olla poikaolo, kun on niin erilaista ku viime raskaudessa. Kai se olo tulee sit myöhemmin vahvempana.

Voikaa hyvin,
tömpsis ja persikkabanaani 5+4
 
Huh, olipahan tullut tekstiä ja päivitettävää! :) Mukava kun kirjoittelette näin ahkerasti!

Itse on ollut niin kiirettä, etten ole ehtinyt kuin käydä lueskelemassa..Omaan napaan kuuluu ajoittaista pahoinvointia, turvotusta ja närästystä. Koko ajan on nälkä ja pussillinen sipsejä menee helposti, jos vaan antautuu mieliteolle. :D Ei hyvä ollenkaan!

Tänään tuli kesken päivän omituinen huippauskohtaus. Yhtäkkiä alko päässä pyöriä ja sitten tuli äkillisesti kylmä ja kuuma vuorotellen. Kuulemma ihan normaalia tässä vaiheessa, kun voi verenpaineet heitellä. Ei pysy kroppa mukana kaikissa muutoksissa.

Jos sitä sitten lähtisi nukkumaan..Viime yönä heräsin enkä saanut heti nukuttua ja aloin suunnitella pinnasängyn ja hoitopöydän paikkaa meidän makkarissa. Onpahan sekin hoidettu pois alta, ettei vaan jää tekemättä tässä ennen joulukuuta. :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja tömpsis;28295999:
Na-dene: mäkin mietin et harmi ku odotus-vitamiinissa on rautaa, ku en tarttis sitä yhtään hemoglobiinin takia, mut älä vaan syö normaaleja monivitamiineja, jos niissä on a-vitamiinia! Se voi olla sikiölle haitallista, sen takia ei saa syödä maksaakaan isoja määriä jne. Odotusajan vitamiineissa ei ole a-vitamiinia ollenkaan.
Tarkistin heti kun tiesin raskaudesta ja tässä (MiniSun Multivitamin) ei oo A-vitamiinia :)
 
  • Tykkää
Reactions: tömpsis
Tervetuloa uudet!

Nukkuminen Onko muilla samaa ongelmaa: joka toinen yö menee pyöriessä ja nukahtaminen todella vaikeaa? Kettulalla oli ainakin jotain vastaavaa. Mulla alko tää jo ennen kun plussasin, ovulaation jälkeen... Lisäksi sit kun saan unen päästä kiinni, nään ihan ihme unia! Alitajunnan viestiä stressistä vai mitähän lie?

Onne 4+3
 
Viimeksi muokattu:
Minäpä vihdoin uskallan tännekin hypätä joukkoon. Eka plussa haamu tullut testiin jo vissiin reilu viikko sitten, mutta tänään aamulla tein digitestin ja sehän näytti "raskaana 2-3" :)!

Mun värisuora olis: 27-vuotta, 1. lapsi, laskettuaika 9.12.2013, PHKS

yk7 oli meneillään nyt ja kyllä tässä nyt edelleen ollaan varovaisin mielin, mutta jo melko innoissaan silti :). Tuo la tulee varmasti päivittymään vielä, mutta mennään nyt sillä kun noista mun kierroista ei aina oo ihan varmaa sanomista :).

Ihanan paljon keskustelua teillä täällä tullut ihan lyhyessä ajassa! Kiva päästä näin aktiiviseen ryhmään. Pitääpä illalla lukea koko ketju läpi niin pääsen mukaan remmiin paremmin :).

Onnea meille kaikille, on tää vaan ihmeellistä aikaa!
 
  • Tykkää
Reactions: Na-dene
Tervetuloa uusille ja paljon onnea plussista! :heart:

Nukkumisesta, nyt olen nukkunut muutaman yön oikein hyvin, paitsi pissalla pitää juosta 1-2 kertaa yössä, mutta ihan tutulta kuulostavat nuo Onnen tuntemukset! Yleensä nukahdan tosi nopeasti esim. vessassa käynnin jälkeen, mutta nyt on tullut pyörittyä vaikka kuinka kauan ja tosiaan aivan ihmeellisiä ja todentuntuisia unia olen nähnyt.

Samoin huimausta on ollut välillä, siitäkään en normaalisti kärsi.

Tänään poksuu viikot ekan kerran! :)

hiisi 5+0
 
Tänä aamuna lievästi oli huono oloa ja se sai olon melkein toiveikkaaksi, jospa kaikki nyt menisi hyvin! Varmasti viikon päästä kiroan tätä hihkumista jos taas ravaan jatkuvasti oksulla! Näin ihminen on hassu.

Minä kanssa olen syönyt tuota Minisun multivitamin daily, hyvä jos se sopii raskausaikana. Minulla kanssa hb on normaalisti 150, mutta raskausaikana silti olen joutunut syömään loppuvaiheessa rautaa, kun hb tipuu alle 120 niin puuskutan niin kamalasti. Kai elimistö on tottunut korkeampaan hemoglobiiniin. Lisä D-vitamiinia otan 20µg aina kun muistan antaa lapsillekin eli ehkä 4 päivänä viikossa. Maitoa pitäisi taas opetella juomaan, samoin kalaa syömään. Mutta nuo kalamääräykset tuntuu niin hankalilta, kun pitäisi syödä monta kertaa viikossa, mutta sitten yhtä lajia vain harvakseltaan? Ja kun normaalisti syön vain lohta ja sitä ei saisi kai syödä juuri lainkaan? Ehkä pitää ottaa vain maalaisjärki käyttöön. Mutta sitä on jotenkin niin pöhkö näitten keskenmenojen jälkeen ettei halua tehdä mitään, mistä sitten itseään syyttelee jos meneekin kesken.

Mulla oli kanssa esikoisesta tuhruvuotoa noin 5 viikolla, tuolloin oltiin lapsettomuuspolilla hoidossa ja käytiin siellä ultrassa ja kaikki oli kunnossa, gynekologi arveli, että varmaan liittyi siihen kun istukka kasvoi lähellä kohdunkaulaa. Keskenmeno vuoto tuli niin kovalla holinalla, että siitä ei voinut erehtyä ja toisessa keskenmenossa ei ollut vuotoa lainkaan ennen tyhjennystä.
 
Hei kaikille! :)

Olen jo parisen päivää lukenut tätä ketjua, onpa täällä jo paljon porukkaa ja ihana ryhmähenki tuntuu olevan! :) Jospa uskallan liittyä tänne mukaan myös, varovarovasti... :)

Merve/27 vuotta/2.lapsi/LA 8.12.2013/VKS

Kirjoittelin täällä aikoinaan myös helmikuisissa 2011, eli esikoinen on jo reilu 2-vuotias pojanviikari. :) Minä olen kuumeillut pikkukakkosta jo pitkän aikaan, mies on ollut vähän vastahakoinen. Nyt sitten päätettiin, että vauva saa tulla, jos on tullakseen ja se tärppäsikin heti ekasta yrityskierrosta. Esikoisesta kun kesti pidemmän aikaa, niin oli aika yllätys että tulin raskaaksi näin nopeasti, en olisi uskonut. Jostain syystä olo on tosi epävarma ja pelkään keskenmenoa ihan kauheasti, en tajua miksi. :( Aikaisempia keskenmenoja/huonoja kokemuksia ei ole, joten en tiedä mistä tämä pelko on iskenyt. Pohdin mielessäni, että mahtaiskohan johtua siitä kun on jo yksi terve lapsi, jonka kohdalla sekä raskaus, synnytys että pikkuvauva-aika on mennyt niin hyvin... niin sitä miettii, että mahdanko olla tällä toisella kerralla yhtä onnekas. :)

Esikoisesta kerroimme lähes heti kaikille läheisille, nyt emme ole kertoneet vielä kenellekään, emmekä ehkä hetkeen vielä kerrokaan. Olen töissä ja poika hoidossa, mun työ on aika raskasta ja sellaista laatua, että siellä pitäis ehkä varhain kertoa raskaudesta. Mietinkin, koska uskallan siellä kertoa. Ensi viikolla aion soittaa neuvolaan ja varata varhaisultran.

Mulla on aika vähän mitään oireita, mutta en muista että pojastakaan ois ollut näin alussa vielä mitään. Kuten huomaatte, vertaan koko ajan ekaa raskautta tähän toiseen, vaikka ei kai pitäis, kun raskaudet ja oireet voi olla niin erilaisia... Tissit on aristavat, janottaa ja pissattaa, nälkä ja tekee mieli suolaista syötävää. Välillä pyörryttää. Esikoisesta pahoinvointi alkoi viikolla 6. Toivon, että lisää oireita alkaa ilmaantua pian, koska ne on hyvä merkki ja uskallan ehkä vähän hengähtää ja luopua tästä epävarmuudesta ja pelosta. :) Tänä aamuna oli pakko tehdä varmistustesti, oli mun eka digitesti ja siihen tuli teksti: Raskaana 2-3. Ekan plussan sain viime tiistaina. :)

Merve 4+6
 
Tervetuloa uudet! Merve, meillä on kaksi ensimmäistä syntynyt VKS:ssa. :)

Nukkuminen on ollut vähän pätkittäistä..Heräilen usein ja pitää rampata vessassa.

Tänään sitten kuopus alkoi oksentaa..Meillä on vielä pesukone huollossa ja saatiin kaverilta pieni päältätäytettävä, niin sillä saa vähän pyörittää pyykkiä. Mieskin vielä viikonlopun reissussa. Tätyy kyllä sanoa, että yllättävän hyvin olen tästä selvinnyt. Vielä pari vuotta sitten olisin ollut ihan loppu. Kummasti se äitiys on vuosien varrella kasvattanut sietokykyä. :)
 
Saa nähdä miten pitkään pysyn tässä pi ossa. Tultiin kaupasta ja menin vessaan, niin pyyhkiessä jäi paperiin punertavan ruskea viiru. Toisella pyyhkäsyllä sama. Jonkunasteista menkkamaista kipuakin ollu. Kävin suihkussa rauhottumassa ja nyt vaan seuraillaan tilannetta. Jos vuotelu jatkuu, niin käyn ensiavussa, josko siellä ultraisvat, muuten soitan maanantaina neuvolaan. Mä oon jo asennoitunu siihen, että kesken meni. Mä oon ihan rikki.
 
Voi Taru, suuret tsempit sinne. Ja kuten jen-ni tossa sanoi, se kaksi viirua ei vielä välttämättä tarkota mitään vakavaa. :hug: Tarrasukkia matkaan! Täällä pidetään peukut ja varpat pystyssä, että kaikki menee hyvin :)
 
Uusille tervetuloa ja :wave:

Erityisesti kaislanen kiva nähdä sut täällä, kiertokaveri :D


Täällä tullut tänäänkin ihan pienesti verta valkkarin mukana (sen verran että valkkarin sävy aivan aavistuksen punarusehtava), mut niin pienesti, etten oikein osaa olla huolissani (no vähän kuitenkin). Mut huolta vähentää aavistuksen se, et tänä aamuna oli tissit ihan ekstra kipeet. Ihan kuin ne ois oikein keränny eilisen, et voivat jomottaa tänään koko päivän :D Heräsin jopa yöllä vessareissun lisäks ja luulen että heräsin siis kipeisiin tisseihin.

Ai niin, vinkkinä muille. Jos on nälkä ja sen johdosta huono olo, niin älä alota karkkipussia. Tuli vaan entistä huonompi olo :x :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
taru81älä vielä luovuta, entä jos se vaikka olis kiinnittymisvuotoa tai vastaavaa. Täältä paljon haleja!

Täällä eletään epäuskossa vieläkin, vaikka testissä viiva oli tummempi kuin kontrolliviiva. Kai se on sitä järkytystä että meille vaan tulee neljäs lapsi...
 
Kiitokset kaikille tsemppauksesta! Suihkun jälkeen en ole vuotoa havainnu. Tuulimunaraskaudessa tiputtelin ruskeaa ns. vanhaa verta 7+ viikolta alkaen, joten en hirveästi jaksa pitää toivoa yllä. Maanantaina soittelen neuvolaan, katotaan mitä ne siellä sanoo. Nännit on ollu eilisillasta asti ihan kosketusarkoja ja etovaa oloa ollu melkei koko päivän, koten oireet ei ainakaan vielä ole kadonneet. Tm-raskaushan oli mulla lähes oireeton...
 

Yhteistyössä