Joulukuun tonttuset 2013 *KEVÄT*

Noniiin, vika varmistustesti tehty eli tuo digitesti! Näyttää Raskaana 2-3 eli lääkärin määrittämään raskaudenkestoon verrattuna vkot 4-5. Hormonitaso nousee siis kuten pitääkin! Jeee! :)

Turvoksissa tuo alavatsa täälläkin. Pömppis oikeen! Pitää koittaa piilotella vielä... :D

Ja näppyjä naamassa mulla näin raskaana kuten normaalistikin... Ärrrsyttävää. Toivois jo et tän ikäsenä jäis jo näpyt pois... :(

Onne 4+2
 
Huomenta! Täälläkin on hirveä turvotus. Kattelin eilen mun mahaa peilistä ja näytti siltä kuin olisi pidemmälläkin raskaana :D Eihän se tietenkään vielä voi olla kasvanut, eli joko turvotusta tai sit oon vaa lihonnu :p ehkä sitä pitää kohta kaivaa äitiyshousuja esiin...

kozella 5 + 3 (laitanpä mäkin laskurin mukaan saadut viikot tohon, vaikka ihan varmasti muuttuu vielä kun mun kierto on aina ollu pidempi kuin tuo 28 päivää...)
 
Taru: Mahdatko sekottaa mut johonkin toiseen. :) Halauksen otan siitä huolimatta vastaan :heart:


Yritän tässä miettiä, että niin kauan kun on vaan tuhruvuotoa, niin kaikki luulis olevan ok. Mut ihmismieli on siitä hullu, että jos joku huolettaa, niin itseään on vähän vaikea tyynnytellä. : /
 
Tein testin tänään ja haaleaa viivaa näytti :), uusin testin taas ylihuomenna, mutta raskaana ollaan. La on kai joskus 15-20 joulukuuta? Tämä nappula on sitten se meidän iltatähtönen :).

4 LAPSI/30V/TYKS

Tähti 3+ jotain :)
 
Viimeksi muokattu:
Ne mun vatsakivut on sellaisia, millaisia yleensä aina ennen kuukautisia. Ja ne paikallistuu lähinnä vain vasemmalle ihan alamahaan. No, varmaan asiaankuuluvia.

Mä toivon, että oon sellaista laatua, jolle vatsa alkaa kasvaa myöhään ja hitaasti näkyväksi. Teen sellaista työtä, että isosta mahasta tulee nopeasti probleemoja.

Yritin juuri soittaa neuvolaan aikaa varatakseni, mutta oli ruuhkaa ja odottelen nyt takaisinsoittoa. Kamalan jännää! :D
 
Eea
Na-dene Jos yhtään lohduttaa, niin miulla keskenmenot on alkaneet rusehtavalla vuodolla. usein kai kirkas, vaaleanpunainen vuoto on alkuraskaudessa ihan normaalia. Pidän peukkuja!

Näpyt ei oo ainakaan vielä vaivana. *koputtaa puuta*

Ihanaa saada tissit takaisin! :) Nuorimmaisen imetyksen ja laihdutuksen jälkeen tissit katos ihan tyystin. Enkeliä odottaessa sain niistä taas hetken nauttia.

Mietin tuota alkuraskaudenultraa, ja miun päätös olla menemättä, johtuu varmaan siitä, että enkelin raskaus oli ainoa, jossa on kyseisessä ultrassa käyty. Silti lopputulos oli mikä oli. Jotain taikauskoa kai...

Eea&Manu 5+5

Ps. hassua, et miulla on tyttöolo, mutta silti puhun mahdollisesta kyytiläisestä Manuna. :)
 
Na-dene: Kiitos vinkistä, täytyy kurkata teidän keskustelua :) Ja tosta vuodosta, mullakin tuli edellisessä raskaudessa rv 7+ tummaa verta ja sitä väitettiin päivystyksessä keskenmenoksi. Äitiyspolilla rv 7+5 ultrassa näkyi vilkas alkio, jonka syke kuului vahvana :)

Varasin myös tänään neuvolan ja ajan sain vapuksi, 30.4 :) Viikkoja on tuolloin 7+3, aika aikaiseen antoivat ajan. Viime raskaudessa ensimmäinen neuvola taisi olla 10+0 (9+0 piti olla...).

Olen harkinnut myös varhaisultraa. Olisiko 7+ viikko paras ajankohta? Viimeksi olin niillä viikoilla kunnallisella. Tällä kertaa suuntaan yksityiselle :)

- Aina_ 3+6
 
  • Tykkää
Reactions: Na-dene
Vaihdoin tänään varhaisultran keskiviikolle 17.4., koska en kerta kaikkiaan jaksa odottaa 22. päivä asti. :D

Kävin myös mittauttamassa D-vitamiiniarvoni ihan uteliaisuudesta. Se oli 109 nmol/L eli oikein esimerkillinen (alle 40 nmol/L on puutetila, luuston hyvinvoinnin kannalta suositeltu arvo on yli 80 nmol/L).
Tässä mainittakoon, että otan D-vitamiinia 10000 KY eli 250 mg joka päivä, mikä on 25-kertainen annos verrattuna useimpiin suosituksiin. Ja siltikään veriarvoni ei ollut lähelläkään toksisuusrajaa, joka on 375 nmol/L. Eli kannattaa itse kunkin harkita D-vitamiinimäärän nostamista, sehän on raskaudessa tosi tärkeä vitamiini ja niin monella aivan liian vähissä.

5+2
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä minäkin nyt uskallan liittyä tänne mukaan. Ikää on 34 vuotta ja ensimmäistä toivotaan. Ehkäisy jätettiin pois viime kesänä, elokuussa kävi tärppi, mutta se meni kesken noin kuudennella viikolla. Nyt tietysti väkisinkin jännittää käykö taas samalla lailla, vaikka parhaani mukaan yritän olla stressaamatta niin kauan kuin kaikki tuntuu menevän hyvin. Tässäpä tietoja listalle:

hiisi -78, 34v., 1. lapsi, LA 7.12.

VU 22.4., N 8.5.

Kertomisesta: kieltämättä tuo äitienpäivä olisi aika hieno ajankohta kertoa :) Ainakin odottelen varhaisultran kuulumiset ensin, eli 22.4..

Mahakivuista: nuo menkkamaiset mahakivut ovat ymmärtääkseni ihan normaalia kohdun kasvamisesta aiheutuvaa. Keskenmenoon ja luultavasti kohdun ulkoiseen raskauteenkin liittyvät ovat ihan eri luokkaa, ne varmasti kyllä erottaa.

hiisi 4+6
 
Viimeksi muokattu:
Kertomisesta molempien äideille ollaan kerrottu jo puhelimitse. Miehen isä on kuollut ja omani kanssa en ole oikein tekemisissä. Veljelleni ajattelin kertoa vähän turvallisemmilla viikoilla, ehkä näytetään ultra-kuvaa ja kerrotaan, että susta tulee eno :) Miehen velipuolelle ei olla vielä kerrottu, mutta saattaa olla, että miehen äiti on jo ehtiny kertoa.
 
Minun äidille tämä olisi ensimmäinen lapsen lapsi jos vaan kaikki hyvin etenee, joten ajattelin että äitienpäivänä pyydetään äiti ja hänen miehensä meille syömään, ja annan äidille kortin jossa lukeekin "Mummille" Ja takana sitten, että "No ei nyt ihan vielä, mutta joulukuussa!! :)"
 
  • Tykkää
Reactions: Onne
na-dene mikä fiilis siellä? onko punaista vielä tullut? toivottavasti ei ja kaikki on hyvin! :hug:

tervetuloa jälleen uudet ja onnea plussasta!

sunflower86 kuulostaapa ihanalta tuo sun tapas kertoa raskaudesta :) mua jännitti esikoisen kohdalla ihan hirmusti kertoa omalle äidille ja se olikin aluksi tosi järkyttynyt vaikka olin silloin jo 24v :D mut sit toisesta se oli jo innoissaan ja oli arvannutkin/odottanut uutista.. ja nyt varmaan samaa juttu, kun ei sitä toista sitten tullutkaan :(
 
Kengu83 Mitä D-vitamiinia syöt? Ennen plussaamista söin D-vitamiinia ainakin 50 mikrogrammaa/vrk. Mutta nyt kun soittelin ekaa neuvola-aikaa, niin neuvolatäti oli sitä mieltä, että 10 mikrogrammaa riittää, joka on raskaus + imetys monivitamiinivalmisteessa. Musta se tuntuu kovin vähäiseltä... Olenkin ajatellut, uskaltaiskohan D-vitamiinia ottaa enemmään, vaikka neuvolatädit onkin eri mieltä asiasta. D-vitamiini kun tosiaan on erittäin tärkeä vitamiini. Jostakin tutkimuksesta luin, että raskaana olevat tarvis D-vitamiinia yli 100 mikrogrammaa/vrk. ???

Mites muut, syöttekö joitakin ravintolisiä raskauden aikana?

Kertomisesta: Kerrotaan todennäköisesti molempien vanhemmille aikasintaan äitienpäivänä. Eli suunnilleen ekan kolmanneksen loppupuolella/jälkeen kerrotaan.

Mukavaa viikonloppua kaikille =),
Stormy 5+1
 
tein äsken vielä elämäni ekan digitestin ja tulos "raskaana 3+" <3 eli niinku pitäiskin omien laskujen mukaan. nyt en testaa tässä raskaudessa enempää vaikka se onkin aina yhtä ihanaa saada ne 2 viivaa testiin tai tuo raskaana-teksti digiin ;P jotenkin tuli heti paljon parempi fiilis tän raskauden suhteen. kauppareissulla autossa tuli taas repäisykipujakin ja aamulla niitä tuli myös, eli ehkä tällä kertaa vaan kesti vähän pidempään et alkoi tulla.. ehkä johtuu siitä, et edellisestä raskaudesta vasta 6kk.. tiedä sitä sitten.

vitamiineista mä oon syönyt nyt tästä viikosta lähtien kalsiumtabletteja ja sit noita raskaus+imetys monivitamiineja, 1 molempia päivässä. noi pillereiden nielasemiset on mulle välillä vähän haastavia ja meinaa tulla ennemmin oksennus.. ja välillä ei pilleri vaan meinaa millään mennä alas vaikka kuinka jois päälle. vihaan pillereiden nielasemista.
 
jen_ni: Kirjottelin tonne turkulaisten ketjuun, että tuli onneks vaan aamulla parilla vessakerralla sitä vuotoa. Eli ilmeissti kaikki ois kunnossa nyt. Tissit vaan ollu tänään vähemmän kipeet ja se yhdistettynä tohon vuotoon kyllä lisäs huolta. : /

Uusille tervetuloa ja :wave: Ja kaikille tietty onnea plussista :heart:


Me ollaan kans suunniteltu, että kerrottais äitienpäivänä (äitienpäivää seuraavana keskiviikkona pitäis poksua 12+0, jos kaikki menee hyvin :heart:) ja myös "mummille"-kortti oli mietinnässä. Ajattelin vaan lisätä siihen käsin tekstin "tulevalle". Tämä lähinnä siis miehen vanhemmille kerrottaessa, koska oma äiti tietää jo (en tiedä onko kertonu iskälle, saattanu vinkata jotain ;)). Mietin myös, et ultrakuvan vois sinne kortin väliin laittaa :heart:
Sellasestakin jostain blogista luin, kun joku oli kertonut jouluna raskaudesta. Oli neulonut vauvatossun ja vieny sen näkyvälle paikalle joulukuuseen. Malttanut jopa vielä odottaa, että joku sen sieltä bongas :)


Täällä syödään MiniSunin monivitamiinia (Mama versio kaapissa odottamassa, kun siinä on rautaa ja hemoglobiinit on muutenkin melkeen 150, niin en oo uskaltanu syödä sitä vielä.) Lisäks rinnalla menee edelleen foolihappo ja sit koitan ehkästä pahoinvointia syömällä b-vitamiinilisää (B6-vitamiini auttaa joillain siihen).


Eea tais tuolla sanoa, että on tyttöolo. Onko muilla oloja? Erityisesti kyselen tätä muilta esikoista odottavilta, koska mulla ei oo mitään oloa sukupuolesta :D Tytön haluaisin ja mies haluais pojan. Tosin niitä näppyjä ei ainakaan vielä oo ja suolasta tekee mieli. Molemmat kuulemma viittaa poikaan, mut ei mulla silti mitään oloja ole. :)

Na-dene ja pieni 5+2
 
Viimeksi muokattu:
voi olla et mekin kerrotaan äitienpäivänä, jos np-ultra on silloin jo ohi :) tai sitten jo varhaisultran jälkeen.. en oikein uskalla vielä ajatella niin pitkälle.

tuosta na-denen mainitsemasta hemoglobiinista tuli mieleen, et pyörryttääkö/huimaako teitä muita? mulla on aina ollu suht alhaiset verenpaineet ja huimaa herkästi, mut nyt se on taas sitä et kun nousee nopeesti ni hetkeks jopa sumenee silmissä ja täytyy ottaa tukea jostain, ku huippaa niin. esikoisen odotusaikana meinasin jopa pyörtyä pari kertaa kaupungilla, kun yhtäkkiä vaan meni näkö ja oli pakko päästä istumaan tai olisin kaatunut.. ja aina ne tuli muualla ku kotona. sit aloin kantaa aina mukana suklaapatukkaa, koska siitä sai nopeesti apua jos huimauskohtaus iski.

mulla on tällä hetkellä poikaolo, mut se johtuu ehkä siitä, et tää vauveli on tainnut saada alkunsa just ovulaation aikoihin eli poika vois olla aika todennäköinen, vaikka eihän se nyt satavarmasti poikaa takaa. mulla on kyl joka raskaudessa ollut poikaolo ja vain toinen on osunut oikeeseen, sillonki oli ihan aluks tyttöolo :D mäkin salaa toivon toista tyttöä (koska mulla ei oo siskoa ja oon aina sellaisen halunnut), mut myös poika olis ihana. haluaisin vielä molemmat :) mun unelmaperhe olis 2 tyttöä ja 1 poika.
 

Yhteistyössä