Joulukuun tonttuset 2013 *KEVÄT*

Taru81 hurjasti tsemppiä! :hug: toivotaan ettei vuotoa enää tule!

Hih mulla oli kavereit tänään kylässä ja pari kertaa meinasin kyllä möläyttää täst raskaudesta! :D en kyllä halua kertoa ennen kuin on toi kriittisin aika on mennyt ohi..
 
Kyselenpä tällasta tällä kertaa, kun monella jo noita ajoittaisia huonoja oloja on ja monella ne myös liittyvät syömättömyyteen. Eli kun tulee huono olo ja syödä pitäisi, mitään ei tee mieli ja pelkkä jääkaappiin kattominen ellottaa. Mikä on se mistä syöminen aloitetaan, onko teillä jotain kikkaa millä se suurin huono olo selätetään, jotta saadaan taas syötyä? :x

Itse oon koittanu jogurttia, joka välillä toimii. Mehukeittoa myös. Mut paras (suolasen himoitsija kun olen) oli ohuen ohuet palvikinkkuviipaleet suoraan rasiasta. Olo koheni muuten aikast nopeasti, niin et sai jo muutakin syötyä :D

Mulle kävi tänään töissä niin, että se yks ainoa ihminen jolle meidän yrityksestä olin muutamalla sanalla maininnut (hän odottaa itse myös), kysyi multa tänään suoraan, että onko tärpännyt. No sen verran rupes sitten hymyilyttämään siinä, että ois varmaan siitäkin arvannut, mut nyökkäsin vielä perään. Tosin sanoin sitten, että niin alussa ollaan, että jos ei kenellekään vielä mitään sano, kun alku on aika epävarmaa. Yllättäen tietty ymmärsi nää ajatukset, kun itellä ollu sama tilanne vast jokusia kuukausia aikasemmin. Ja tottakai sain onnittelut myös :heart:

Huomenna (tänään) olis sitten edessä taas skumppalasin väistelyä. Katotaan miten onnistuu : / En haluis todellakaan jäädä kiinni koko suvun edessä :D
 
Plussatessa ei juurikaan tullut mieleen mitä parissa edellisessä raskaudessa ne ekat oireet olikaan.. no nyt taas muistan :D Pieni etominen on ihan samaa mitä edellisilläkin kerroilla ja nyt osaan odottaa sen vaan pahenevan ens viikolla. Vihlontaa ja turvotusta tuntuu olevan yllättävän aikaisessa vaiheessa. Hassua miten mielikin sai nyt uuden kiinnepisteen tulevaisuuteen about joulukuun puoliväliin - aina se on ensimmäisenä mielessä kun jotain suunnittelee.
kertomisesta: tällä kertaa aika kiva tilanne kun ei ole sukulaisia ja tuttuja lähettyvillä, eikä työyhteisöäkään, niin ei tarvitse miettiä "paljastuuko" vahingossa. Läheisille kavereille ja vanhemmillle kerrotaan joskus np-ultran jälkeen, muut saakoot tietää vasta noin 6lla kuulla kun palataan Suomeen :)
nukkumisesta: yöt menee pyöriessä ja herään joka aamu jo neljältä tai viideltä, pari tuntia hereillä ja heti kun saa uudestaan unta niin pitääkin jo nousta. Ehkä tää on vaan stressiä tulevasta.
Onnea plussasta uusille!
Kettulalle tsemppiä oksutautien kanssa!
Taru81 voimia!
 
Kiitos Ben&Jerry's! Kuopus oksensi koko aamupäivän, mutta ilmoitti päiväunien jälkeen ettei ole enää kipeä eikä sitten enää oksentanut. :D
Tänään pääsen sitten viettämään vähän omaa aikaa käsityömessuille. :)

Nyt vaan herätessä oli huono olo..Toivottavasti on vain raskaudesta johtuvaa eikä tule itselle oksutautia!
Na-dene kun kyseli siitä etomisen ylipääsemisestä, niin ensimmäisessä raskaudessa söin paljon mandariineja..Niillä pääsi vähän eteenpäin. Nyt en ole vielä löytänyt sellaista mikä maistuisi erityis. On kyllä tosi inhottava olotila, joten tsemppiä sinne!
 
Eea
POKS! 6+0 Nyt alkaa se 7. piinaviikko, jolloin keskenmenot ovat tapahtuneet. Toivottavasti nyt kaikki menis hyvin.

Tarulle tsemppiä! Toivottavasti kyseessä on harmiton vuoto. Miulla keskenmeno vuoto ei ole tauonnut missään vaiheessa, vaan tasaisesti runsastunut.

Eea & Manu 6+0
 
Täällä ollaan taas huolissaan. Aamu alkoi jälleen tihkuvuodolla ja nyt sitä tuli sitten enemmän kuin aikasemmin. Mutta siis ihan tihkuvuotoa edelleen, punertavaa/rusehtavaa väriltään. Tää voi edelleen olla ihan normaalia, mutta kyllä toi keskenmenon pelko aika vahvana on nyt mielessä : / Lisäks oon muutenkin tätä aamuna huonolla tuulella ja väsynyt ja iltapäivällä olis sukulaislapsen nimijuhlat. Ei jaksais nyt yhtään tollasia (ja siellä siis sitä skumppalasin väistelyä tiedossa.) Saisko vaan jäädä kotiin...

Ja mitä mä edes laitan sinne päälleni, kun on niin turvonnut olo...

(Pahoittelut negatiivisesta viestistä, mut on vaan kurja fiilis...)
 
jen_ni viikkoja tänään 5+4. Soitan huomenna neuvolaan ja kysyn suoraan mahdollisuutta päästä ultraan. En kyllä jaksa uskoa, että mitään eloa löytys. Vuoto jatkuu nyt samanlaisena tihkutteluna ku viimeks.
 
na-dene ja taru81 tsemppiä molemmille! toivon todella että kummankaan tapauksessa vuoto ei tarkoita mitään huonoa!

ja na-dene täällä saa kyllä purkaa kaikki mieltäpainavat asiat, oli ne positiivisia tai negatiivisia! uskon ettei tällä hetkellä ole mikään paras mahdollinen fiilis :(

mä ootan jo keskiviikkoista neuvolaa, et pääsisin kysymään tästä suht oireettomasta olotilasta ja repäisykipujen olemattomuudesta, et voiko kaikki silti olla hyvin! väsymys on kyllä tullut nyt kuvioihin ja tarvin vähintään 10h yöunet.. aamuisin ei vaan millään jaksais nousta ylös! eilen illalla nukahdin esikoisen kanssa vierekkäin meidän sängylle, kun katottiin muumeja.. ja aamulla vasta heräsin! :D tää oireettomuus ei varmaan huolettais näin kovasti, jos tää olis eka raskaus.. tai ehkä silloinkin. mut nyt kun on jo 2 raskautta takana mihin verrata niin.. vaikka voihan silti tää raskaus olla ihan erilainen. viime raskaus oli kyllä myös alussa tosi oireeton ja oikeestaan loppuun asti eli sinne rv23 asti.. muistan et tasan kerran tuli tosi paha olo ja oksu meinas lentää, mut ei onneks lentäny. muuten sit olikin nää perus väsymys, turvotus, kylmä, nälkä.. repäisykipuja muistan silloin olleen kyllä, mut en muista kuinka alussa ne alkoi ja miten usein niitä tuli.

jen_ni 5+3
 
Stormy, Pahoittelut, en huomannut kysymystäsi aiemmin! Käyttämäni D-vitamiinivalmiste on tämä. Olen syönyt sitä nyt vajaat kaksi vuotta.

A-vitamiinista sen verran, että sitähän ei tosiaan kannata raskauden aikana varsinaisesti tankata, mutta pieni määrä A-vitamiinia monivitamiinivalmisteessa ei ole haitaksi, varsinkin jos se on betakaroteenimuodossa, josta keho luo tarvitsemansa A-vitamiinimäärän ja poistaa loput.

Paljon tarrasukkia Taru81lle ja Na-denelle!

Omalla kohdallani en vaan pääse vainoharhaisuudesta eroon, varsinkin kun raskaus on ollut tosi oireeton tähän asti. Hassusti sitä toivoo, että tulisi edes sitä aamupahoinvointia tai jotain, että tietäisi että jotain tapahtuu...

5+4
 
Hurjaa vauhtia tulee täällä juttua :).

Taru81 ja Na-dene pidän teille kaikki maailman peukut pystyssä. Ja mun ystävällä tuli yhdet kuukautiset vielä raskauden aikanakin. Olivat lyhyet ja niukkavuotoiset mutta tuli kumminkin!

Na-dene tää on just se paikka missä pitää nyt purkaakin pahaa mieltä. Ja hei pää pystyyn, myö plussattiin yhdessä ja nyt pidetään tästä raskaudesta lujaa kiinni kumpikin yhdessä :)!! Mäkin pelkään vielä kyllä joka kerta kun käyn vessassa. Viimeks se tuli niin puskista kun menkat alkoi kemiallisen jäljiltä, en osannut yhtään varautua.

Täällä on tissit saavuttanut ihan uudet sfäärit kipeydessään. Pitää käyttää urheilutoppia kun perus rintsikat sattuu. Auuu. Samoin on kyllä öklöttelyä ja muuta, mutat ei nyt niin pahoja oireita etteikö ihan normaalisti niitä kestäisi.
 
  • Tykkää
Reactions: Na-dene
Heippa kaikille ja tsemppiä sitä tarvitseville!

Aika rajulta kuulosti Jen-ni tuo teidän kokemus :/ toivotaan että tämä raskaus tuottaa toivotun lopputuloksen joulukuussa!

Oireettomuudesta Mulla oli esikoisen raskaus lähes oireeton. Väsymystä oli ekan kolmanneksen ja ruoka ei oikein maistunut muttei ellottanutkaan. Loppuun saakka ainoa kiusallinen vaiva oli närästys joka paheni loppuakohti ihan kamalaksi. Eli ei se oiettonuuskaan aina huono asia ole :)
Mulla on olleet olot ihan samanlaiset nyt kuin esikoisen aikana. Väsyttää ja oon ollu kiukkuinen siksi. Töissä joutuu kuitenkin skarppaamaan tosissaan niin iltapäivät on ollu aika rankkoja. Me myös rakennetaan tällä hetkellä, eli mies on paljon raksalla ja mulle jää vetovastuu kodista ja esikoisesta. Talon on suunniteltu valmistuvan jouluksi :) eli nyt pitäisi kyllä vähän kiriä että päästäisiin muuttamaan ennen vauvan syntymää, jos ja kun sinne saakka raskaudessa päästään.

Mä sain varattua kans neuvolan toukokuun alkuun ja varhaisultra lapsettomuuspolilla on 24.4. E millään jaksaisi odottaa sinne saakka. Aika tuntuu matelevan!

Hauskaa sunnuntaita

Hyy2 5+2
 
Mullaki Taru81 ja Na-dene teidän puolesta peukut ja varpaat pystyssä. Suuret tsemppihalit :hug: Myös kaikille muille tsemppiä, koska onhan tää alkuaika kamalan piinaavaa aikaa, kun ei vielä tiedä masuasukista mitään...Noh 18.4 toivottavasti varhaisultrassa jo jotain selviäis =)

Nukkumisesta: oon nukkunu yöt vielä tähän asti hyvin (koputtaa puuta). Ainoa vaan, että vessaan oon saattanu herätä kerran joskus aamuyöstä.

Stormy 5+3
 
Syöminen Mulla ilmenny just tota syömättömyyttä, kun ei meinaa tehä mitään mieli. Mehukeitto ja smoothiet hyviä vetää väkisin. Leipä ja ranskalaiset. Suolakurkut. Sipsit. Suklaa... Kurkku.
 
Eea
Na-denelle tsemppiä!

Uusia oireita ei ole ilmaantunut. Turvotus on pahentunut. Ihan järkyttävää! Maha on kuin jalkapallo. Eipä tätä pitkään piilotella.... Eilen illalla maha tuntui jotenkin jännältä. Kiristi ja puristi, repäisykipuja oli myös. Kai se on ihan hyvä merkki.

Kohtukuolema ja enkelityttö ovat nousseet nyt monta kertaa mieleen. :'( Tuntuu niin väärältä ja ikävä on ihan kamalan kova. Välillä tuntuu hankalalta iloita uudesta raskaudesta.

6+0
 
Kuinkahan vaarallista melko raskaidenkin asioiden (ihmisten..) nostelu on?

En enää muista, mutta oliko kukaan (pk-seudulta) varannut aikaa varhaisultraan? Tai jollain aiempaa kokemusta? Huomaan panikoivani ja mieli voisi rauhoittua, jos kävis parin viikon päästä kattomassa, että miltä siellä kohdussa näyttää.
 
Taru81 ja Na-dene hurjasti tsemppiä teille! :hug: Toivon koko sydämestäni, että kaikki on kuitenkin hyvin! Kamalinta on epätietoisuus.

jen_ni ja Kengu83 täälläkin hyvin oireetonta ja sen takia olen aika vainoharhainen ja vähän peloissanikin. Toki viikkoja on hyvin vähän ja oireet saattaa tulla myöhemmin. Esikoisesta kuitenkin muistan että rinnat oli koko ajan tosi kipeät ja pahoinvointi alkoi rv 6. Nyt tissikipu loppui eilen, vähän aristaa nännit... Hentoja repäisykipuja tuntuu kun nousee äkkiä ylös. Raskaan työpäivän jälkeen saattaa vihloa mahaa. Nälkä, mutta ei vielä huonoa oloa tai ällötystä.

Uskallankohan jo huomenna soittaa neuvolaan, vai onko liian aikaista? Varhaisultran yritän saada varattua tämän kuun loppuun.

Merve 5+0
 
hyy2 toivotaan parasta, et tänä jouluna saatais se oma pieni syliin asti <3

nukkumisesta oon nukkunut kyl tosi hyvin ja iltaisin saan aina lähes samantien unta kun lasken pään tyynyyn. unet on tosin ihan sekoja :D

eea :hug: mullakin tulee usein enkelipoika mieleen ja viimeks tänään mietin, et hän olis nyt n. 3kk:n ikäinen, jos olis saanut mahdollisuuden elää täällä :'( ja elämä olis ihan erilaista nyt.. en olis töissä enkä todennäköisesti raskaanakaan.

oireista taas.. mulla siis kyllä on oireita, mut ei mitenkään kovin vahvoja. mut tänään kun ajelin esikoisen kanssa mun vanhempien luo, niin matkalla vaan yhtäkkiä tuli sellainen varma olo, et ei tää ainakaan tuulimuna voi olla. siis tottakai se voi, mut en pelkää sitä enää. siinä ajaessakin tuli repäisykipuja ja muutenkin on koko ajan sellasta painontunnetta kohdussa, et kyllä se varmaan ainakin kasvaa.. eniten pelkään vaan sitä keskenmenoa ja sitä pelkoa kestääkin sit vielä 7 pitkää viikkoa.. siihen asti viikot ja päivät varmasti matelee, mut sen jälkeen aika varmaan lähtee lentämään. jos sinne asti päästään.. tänään tuli jo vähän etovaa oloakin, mut ei mitään liian pahaa kuitenkaan.
 
Kiitos kaikille tsempeistä. Kirjottelen tuolla oman paikkakunnan ketjussa myös ja sinne mulle oli linkitetty tekstiä alkuraskauden vuodoista. Järkevinä (ja vaarattomina) vaihtoehtoina järkevimmältä mun tapauksessa kuulostivat joko valekuukautiset tai herkät limakalvot, joista tihkuu vähän verta. Koska vuoto ei missään nimessä vastaa edes normaalin niukkaa kuukautisvuotoa, limakalvojen herkkyys kuulostaa järkevältä. Joten jos ei muita oireita ilmesty, niin odottelen sinne VU asti ja katotaan sitten mitä siellä näkyy. Tällä viikolla kun kävin jo ultrassa, niin KU on suljettu pois. Joten yritän vähentää tätä panikointia. Mieskin mulle totes, ettei toi stressaaminenkaan varmaan hyväksi ole (varsinkin kun on päällä jo valmistumis-stressiä myös).

Löysin sitten nimijuhlaan sopivat vaatteetkin eikä siellä edes tarjottu ONNEKSI sitä skumppaa. Ja nyt on jo taas parempi fiilis, kun ei sitä vuotoakaan juurikaan ole enää tullut.

Oireita: Huonoa oloa (erityisesti toi automatka oli taas ajoittain aika tuskanen), hirvee väsymys ja ihan hullun kipeet tissit. Ja siellä nimijuhlassa, kun mun sylissä istu yks ihuna kymmenvuotias sukulaispoika (ja ihan nätisti istu), niin ihme painon tunnetta kohdun paikkeilla. Lienee normaalia tuokin :)
Juhlissa myös sukulaiset "käskivät" tuoreen äidin ja vauvan mun viereen seisomaan, että saisin kuulemma vauvan tuoksusta kiinni. Myhäilin sisäänpäin. :D

Ja kaislanen: Mä aion todellakin olla raskaana kunnes toisin todistetaan. :D Jos VU:ssa sitten sanotaan jotain muuta, niin sitten ehkä paikallaan ajatusten muutos, mutta siihen asti :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: VanamoBr
na-dene kiva kuulla, että oot jo positiivisemmalla mielellä :) tuo kuivat limakalvot kuulostaa oikeinkin järkevältä syyltä! mullakin on molemmissa raskauksissa tullut verta nenästä, et se ainakin taitaa olla ihan "raskausoire", muutoin kun ei tuu..

tuli tuosta skumpasta mieleen, et kuuluuko teidän mielestä ristiäisissä/nimijuhlissa tarjota skumppaa alkuun? ootteko ite tarjonnu tai tarjoaisitteko? meillä ei eikoisen ristiäisissä ainakaan ollut ja en ollut silloin edes ajatellut että sitä vois tarjota, oon aina jotenki ajatellu ettei ristiäiset/nimijuhlat oo sellainen juhla missä tarjotaan alkoholia.. ajattelenko ehkä vanhanaikaisesti? onko se nykypäivänä enemmän sääntö kuin poikkeus? itse en oo ollut ristiäisissä vieraana sitten vuoden 2000 :D
 
jen_ni: Mä en ehkä itse tarjoais nimijuhlissa skumppaa, mutta muistelin vaan, että tolla perheellä on skumppaa aika ahkerasti tarjottu lähes joka juhlissa, joten oletin että olis nytkin ollu tarjolla (ja parempi varautua pahimpaan ;)). Mut nyt tarkemmin kun muistelen, niin en kyllä varmuudella muista onko heiän muiden lasten nimiäisissä ollut. Mut siis oma mielipide on, että jos kyse on lapsen juhlasta, niin ei alkoholia. Riparit/ylppärit sit jo eri asia, vaikka lapsen/nuoren juhla onkin.

Millon tää huonovointisuus meni tähän, että koko ajan velloo, vaikka on syönykin... Uh.
 

Yhteistyössä