Joulukuun tonttuset 2013 *KEVÄT*

Hienoa, että na-denekin on jo positiivisemmalla mielellä! :) Yritetään muutkin olla ja murehditaan vasta, jos jotain tapahtuu! Itselläkään se ei ihan toteudu, kun koko ajan vaan stressaa. Milloin ei ole oireita ja milloin sattuu vatsaan. Toisaalta joka iltapäivä neljän päivän ajan on ollut pala kurkussa, sellainen hiukan huono olo. Ja ensimmäisen repäisykivun tunsin eilen, kun kannoin esikoista parkkipaikalta kotiin! Hassusti alkaa kaikkia oireita ilmenemään, kun osaa näinkin aikaisessa vaiheessa niitä odottaa :)

Edellisessä raskaudessa kärsin voimakkaasta pahoinvoinnista viikolta 12 alkaen. Se päättyi joskus ennen viikkoa 30, kun sitä ennen jouduin sairaalaan vuodelepoon. Kohdunkaula meinasi pettää, mutta levon ja lääkkeiden avulla raskaus meni yliajalle. Kuinkakohan iso riski sillä kaikella on tapahtua uudelleen? Pelkään erityisesti sen kohdunkaulan ennenaikaista lyhenemistä.

- Aina_ 4+2
 
Viimeksi muokattu:
Eea
Huomenta kaikille!

Perjantaita ja ekaa neuvolaa odottelen malttamattomana. Saa vähän lisätietoa asioista ja tosiaan, erityisesti tämän raskauden seuranta kiinnostaa. Ainakin sairaalassa lupasivat, että ultria olis tiheempään, mutta tiedä sitten. Meidän vauvan kuolema kun oli ihan tapaturma (napanuora oli kietoutunut tiukasti nilkan ympärille), joten ei oo mitään sairautta tai kehityshäiriötä jota pitäis raskauden aikana tarkkailla. Kaipa ne muutaman ylimääräisen ultran mielenrauhan takia tekeevät. Anteeks kun jauhan tästä kohtukuolemasta, vaikuttaa vaan tämän raskauden henkiseen puoleen melko paljon. :|

Onko teillä minkälaisia harrastuksia? Liikutteko paljon? Mie yritän käydä 2-5 kertaa viikossa lenkillä, muuta urheilua ei tule harrastettua, paitsi lasten perässä kirmailua. :) käsityöt on se kaikkein rakkain harrastus (ja ammatti).

Eea & Manu 6+1
 
Ihan ekana Eea älä kuule suotta yhtään pyytele anteeksi, onhan tuo ihan ymmärrettävää, että tuo asia mieltä varjostaa nyt. Täällä jos missä saa purkaa kaikkia tuntemuksiaan.

Na-denelle
zempit, kiva kun oot rohkein mielin taas :). Mikä vuototilanne tänään?

Eea kyseli harrastuksista, minä harrastan paljon liikuntaa, käyn jumpissa ja salilla ja sitä oonkin tässä pähkäillyt, että mitä uskalta ajatkaa ihan normaaliin tapaan. Kahvakuulatunnin oon ihan turvallisuussyistä jättänyt jo pois. Mutta miten turvallista on treeta esim salilla lihaksia? Pelottavia hommeloita. Muyten vapaa-ajalla tulee sitten askarreltua ja puuhailtua kaiken näköstä. Munkin ammatti löytyy luovalta alalta joten usein työ ja vapaa-aika koostuu samoista hommista :).

täällä poksui tänään 5+0 jee!
 
Harrastuksista: Mä lenkkeilen ja ulkoilen aika paljon. Olen yleensä näin keväisin alkanut käydä juoksulenkeille talvisten kävelylenkkien sijaan/lisäksi, mutta nyt tänä keväänä tota gradua tehdessä on kaikki aika mennyt siihen ja ne pienet vapaa-ajat olen istunut mieluummin sohvan nurkassa kullan kanssa, kuin viettänyt lenkkipolulla. Eli nyt kun kohta saan ton gradun tosta valmiiksi, en tiedä uskallanko lähteä juoksemaan, kun juoksukunto on varmasti laskenut ihan merkittävästi taas talven aikana ja eikös sykkeiden kanssa ollut nyt jotain suosituksia, kun on raskaana. Eli taitaa tämä kesä mennä kävellen, pyöräillen ja sauvakävellen. Ei sillä, että noikaan huonoja vaihtoehtoja olis, mutta ite oon ainakin välistä kaivannu myös sitä korkea sykkeisempää liikuntaa.

Liikunnan lisäks rakastan hyviä kirjoja, joiden asiasisältö tosin on täysin viihteellinen. Eli kunnon rakkaushömppää (tosin harlekiineihin en oo sortunu) ;) Elokuvia kattelen myös paljon. Ja sitten mulla (meillä) on noi kissat tossa jaloissa pyörimässä, yksi löytökissa ja toinen on vitivalkonen cornish rex. Tuo löytökissa on paljon sirompi kuin ns. tavalliset maatiaiskissat, joten liekö hänessä jotain rotua mukana myös.


Täällä on ainakin tähän mennessä tänään ollu taas vaihteeksi vuodoton päivä. Oman äitini kanssa asiasta myös juttelin ja myös hänestä tuo limakalvojen herkkyys kuulosti järkevältä vaihtoehdolta, joten olen päättänyt olla stressaamatta asiaa sen enempää. (Katsotaan onnistuuko.) Mutta eilen vähän koko päivän vaivannut huonovointisuus ja illalla alkanut ihan koko aikainen vellova paha olo, ei mennytkään yön aikana ohi, vaan paheni vain. Joten täällä on tänään jouduttu olemaan pois töistä raskauspahoinvoinnin takia ensimmäistä kertaa. Oksu ei tullut, mutta hyvin monta kertaa menin jo vessaan, kun olo oli sellainen, että kohta lentää. Ja jokainen liike vaan pahensi oloa. Tähän mennessä tänään olen saanut alas yhden jogurtin, jonka syöminen vei puoli tuntia ja pari pientä palaa leipää. Ja lisäks vettä. :x Kohta yritän taas syödä, jos se vaikka auttais.

Onko kellään kokemuksia pahoinvointirannekkeista, auttavatko? Sellaset ajattelin hankkia, jos pysyis olot siedettävämpänä. Ja tokihan tähän vellovaan oloonkin varmaan turtuu pikkuhiljaa, että jos ei oksenna niin töissä ja koulussa pärjäis kuitenkin.
 
Mä muuten juttelin tutun kätilön kanssa tuosta raskausajan liikunnasta. Sanoi, ettei ole koskaan kuullutkaan mistään raskausajan liikunnan sykerajasta, vaan saa ja pitää liikkua niin ku itestä vaan hyvältä tuntuu.

(.) soittelin tänään neuvolaan. Eivät antaneet uutta aikaa, eivätkä aikaistaneet tuota neuvolalääkärin aikaa (23.4. viikot silloin 7+6). Kehoittivat vaan ottamaan rauhallisesti ja pyrkiä välttämään stressiä, tekemään mukavia juttuja ja rentoutumaan. Neuvoivat, että jos vuotelu jatkuu yli viikon, niin sitte päivystykseen käymään, jos oikein kovin huolestuttaa. Laitoin aamulla varuiksi siteen töihin, mutta ainakaan siteeseen asti ei ole mitään tullu. On vaan itellä aika lohduton olo...
 
Voi Taru :( :hug:
Onko se vuoto sitten ollu hälyttävän runsasta? Ettei mahdollisesti olis kyse esim. just noista valemenkoista tai muusta vaarattomasta? Tai jos sullakin on limakalvot herkillä... Toki oon ite myös varautunut noitten vuotojen vuoksi pahimpaan, mutta jospa se kuitenkin olis ihan vaaratonta?



Kiva muuten kuulla, ettei tollasia sykerajoja ole. Voin siis oman voinnin mukaan käydä myös juoksemassa. :)
 
Na-dene, en usko että olis valemenkoista kyse, viikkoja nyt siis 5+5. Vuoto ei siis ole mitenkään runsasta, enemmänkin sellasta tihkuttelua, lauantaina ainoastaan on tullu housuihin asti. Paineen tunnetta on ollu koko päivän alavatsalla, senkin mainitsin terkalle.

Pahintahan ja pelottavinta tässä on se, että tuulimuna "oireili" samalla tavalla, eli tihkutti verta, tosin mitään tuntemuksia en muista alavatsalla olleen. Terkka sanoi, että kaksi perättäistä tuulimunaa on todella harvinaista.
 
Taru: Kuulostaa kyllä varsin samanlaiselta, mitä mullakin on nyt ollut. Mullahan ei tosiaan taustalla ole tm-kokemusta, joten en osaa sanoa voisiko tämä minun olla sitä. Se selvinnee sitten varhaisultrassa. Mutta nyt toistaiseksi pitäydyn kannassani herkistä limakalvoista, koska eipä kai tää huolehtimallakaan miksikään tästä tule. : / Ja mullahan on samat viikot kuin sullakin, eli 5+5.

Uskon, että huolestuttaa, mutta toisaalta luottaisin myös tohon mitä terkka sanoi kahden tuulimunan peräkkäisyydestä. Eli jos vaan pystyt, niin yritä olla stressaamatta asiaa. Ja tiedän todella, ettei se ole helppoa. Tsemppiä ja :hug:
 
Kiva kuulla, että Na-dene sulla ollu vuodoton päivä. Herkät limakalvot kuulostaa kyllä järkeenkäyvältä selitykseltä. Toivotaan Taru81, että sullakin vuoto ois harmitonta ja kaikki olis hyvin.

Harrastuksista Mun harrastuksiin kuuluu kuntosalia, jumppaa, spinningiä. Talvella tykkään hiihtää ja kesällä juosta. Välillä liikkuminen jää liian vähälle, mutta pyrin käymään 2-3 krt/viikossa kuntosalilla/jumpassa. Liikuntaharrastusten lisäksi luen kirjoja, aina kun on aikaa uppoutua kirjan pariin.

Tänään aamulla mulla oli ekan kerran vähän etova olo. Onneksi meni kuitenkin aika pian ohi ja pystyin syömään ihan normaalisti aamulla. Muutenkin tää vähäinen oireettomuus on vaivannu mua, niin tänään piti tehdä vielä yks varmistusten varmistus raskaustesti. Noh testiviivasta tuli kontrolliviivaa tummempi. Nyt en enää testaile. Vaan yritän uskoa, että raskaana olen :D

Stressitöntä ja mukavaa viikon alkua kaikille! =)
Stormy 5+4
 
Harrastukset Mikä liikunta??? :D En harrasta mitään liikuntaa. Lasten kanssa touhutessa ihan tarpeeksi menoa... Jos oikein kunnostautuisin niin jooga, pilates, uinti, pyöräily, zumba... Kunhan saan kk sisään opinnot alta pois niin sit ois vapaa-aikaa taas ja mahdollisuus harrastaa. Harrastelu rajoittunut nyt valokuvaukseen ja bloggaukseen. Kesällä ajattelin herätellä helmeilyharrastuksen, maalailun sekä opetella virkkaamaan ja tekemään ompelukoneella lasten vaatteita... :)

Aina Mulla oli kans ed raskaus ongelmainen juuri kohdunsuun aukenemisen vuoksi. Avautui suppilomaisesti sisä- ja ulkosuu rv27. Ramppasin estopiikillä joka toinen yö ja sit ottivatkin osastolle kahdeks vkoo makaamaan. Yhteensä 10 vkoo meni lähinnä köllien. Tyttö synty sitten rv37. Nyt olen tuon edellisen ennenaikaisuuden ja perussairauden vuoksi (krooninen tulehdus) riskiraskausluokituksen odottaja...

Onne 4+5
 
Viimeksi muokattu:
täällä on tänään kyllä tuntunut just siltä, et raskaana ollaan.. on ollu jotenki tosi raskas olo :D vessassa on saanu koko ajan juosta, vatsaa turvottaa, ollu pientä ellotusta ja väsyttää.. töiden teosta ei meinannu tulla mitään, ku ajatus vaan koko ajan karkas muualle.

harrastuksista mä en harrasta oikein mitään.. pyörän ostin nyt tänä keväänä vihdoin ja viimein ja sitä tuun varmasti tekemään kesällä paljon. nytkin ollaan käyty jo pari kertaa pyöräilemässä, kun tiet oli vielä sulia. aika jännää pyöräillä kun on tyttö takana :) ei uskalla kovin kovaa kyllä mennä.

na-denelle ja tarulle tsemppiä edelleen!

eea älä tosiaan anteeks pyytele! mä pystyn samaistumaan sun ajatuksiin vaikka meillä onkin erilaiset menetystarinat. lapsi ollaan kuitenkin molemmat menetetty ja sitä kamalampaa menetystä en kyllä tiedä :( mäkin tuun varmasti purkamaan ajatuksia vielä jatkossa, moneenkin otteeseen.. en vaan pysty uskomaan ajatukseen, että voisin saada vielä elävän ja terveen lapsen. mulla on sellainen fiilis, että raskaudun kyllä mut ne raskaudet ei tuu enää esikoisen jälkeen päättymään siihen onnelliseen synnytykseen ja ensikohtaamiseen.. toivottavasti niin kuitenkin käy vielä tänä vuonna!

tarvisin teiltä myös vähän vinkkejä ja neuvoja, et miten salata raskaus kun ollaan lähdössä työporukalla piknik-risteilylle ja en siis voi juoda alkoholia. kaikki muut puhuu koko ajan töissä siitä reissusta ja ryyppäämisestä siellä ja mua ei vois vähempää kiinnostaa edes lähteä koko reissulle. mut en voi oikein enää peruakaan, kun matka on jo varattu ja maksettu vuoden alussa... miten mä salaan sen etten juokaan alkoholia tai mitä voisin sanoa syyks, täytyykö mun vaan esittää että juon? :D en tosiaan halua et työkaverit vielä arvaa että oon raskaana!

jen_ni 5+4
 
Viimeksi muokattu:
Moikka! Voinen liittyä ketjuun: oon tehnyt kahtena peräkkäisenä päivänä haalean plussan, huomenna olisi pitänyt vasta kk:n alkaa, mutta olen hätähousu. Mulle siis toivottavasti toinen lapsi tulossa, eka nyt 1v 6kk ikäinen tyttö. Laskettu aika olis ilmeisesti 19.12 ja sairaala TYKS. Yritin etsiä feisbuukista tällaista ryhmää, kun siellä olisi mun mielestä kätevämpi seurata ketjua. Mut ei varmaan oo mahdollista eikä kannattavaakaan tätä sinne enää siirtää, ellei sitten esim suunnilleen samalla suunnalla asuvat halua sinne perustaa omia ryhmiä. Mutta kivaa kun pääsee tänne jakamaan kokemuksia ja tuntemuksia teidän kanssa. Toivottavasti kaikilla menee kaikki hyvin!

terkuin Elina, 3+4 pv
 
Mä varasin tänään varhaisultran, mutta oli Mehiläisessä niin törkeän kallis, että taidan perua ajan. Aika olisi 24.4. Koitan keksiä jotain muuta eli saada uuden ajan jostain muualta. En haluaisi lähes 200 e pulittaa yhdestä ultrasta. :( Esikoisen aikana oli paljon edullisempaa, näköjään hinnat nousseet ihan hurjasti eikä Kela-korvaustakaan saa.

Neuvolan sain varattua tänään myös, se on 30.4. :)

Mä oon jotenkin mieli maassa, en yhtään tunne olevani raskaana. Kaikki mahdolliset pienetkin oireet kadonneet. Joko tää on täysin erilainen raskaus kuin esikoiseln kanssa, tai sitten kaikki ei ole hyvin. :( Neuvolasta sanottiin, että oireita pitäis alkaa pian kyllä tulla... odotellaan kun ei muuta voida. :)

Haluaisin kirjoittaa enemmän mut ei oikein puhelimella onnistu, kauhean hidasta. Mukavaa viikkoa kaikille! :)

Merve 5+1
 
Onne: Mulla oli aivan sama juttu! Kohdunkaula lyheni senttiin ja suppiloitumsta oli myös, viikkoja oli 25 ja rapiat. Kyllä nyt hirvittää, kun esikoinen on mun kanssa kotona enkä nyt muutenkaan halua taas kokea samaa. Esikoinen tosiaan syntyi vasta lasketun ajan jälkeen, mutta silti... Riskiraskauksiin tämä munkin odotus kai luokitellaan.

Elina31v: Paljon onnea! :) Mä tein ensimmäisen positiivisen testin rv 3+2. Tikkuun ilmestyi haaleaakin haaleampi haamu, mutta Clearbluen digitesti näytti negaa. Digi muuttui positiiviseksi 3+5. Tänään tein taas vaihteeksi varmistustestin, kun laatikossa oli vielä yksi liuska ja viiva on jo todella selvä, joskaan ei ihan yhtä tumma kuin kontrolliviiva. Jos näillä malttaisi varhaisultraan asti (rv 7+5) :) Myös mulla on synnytyssairaalana TYKS.

- Aina_ 4+2
 
Tervetuloa Elina31
jen_ni kaveri joskus kertoi että jos on hammashoidon takia antibioottikuurilla, niin ne on semmossia että ei voi juoda alkoholia. Eli siinä ainakin yks alibi. Heh.

Onko kellään muulla tilannetta, että läheinen ystävä on yrittäny jo pitkän aikaa saada lasta mutta ei ole tärpännyt? Mulla on tällainen tilanne ja meillä on yhteisiä vappusuunnitelmia. Nyt pitäisi sitten kertoa että olen raskaana, kun en haluisi valehdellakaan hänelle, mutta jotenkin mietityttää, että miten sen nyt sitten kertoisi kun tiedän, että hän ei kyllä osaa odottaa tätä uutista ja että se varmasti tuntuu kurjalta kun taas kaveripiiristä yksin saa lapsen ennen heitä. Ikävä tilanne ja mietin tätä nyt aivan liikaa :/
 
elina31v tervetuloa ja onnea plussasta! ollaan täälläkin puhuttu fb-ryhmästä ja päätettiin, että perustetaan sellainen varmemmilla viikoilla :) eli tulossa on kyllä! mäkin tykkään enemmän jutella fb:ssa kun ei ulkopuoliset pääse lukemaan.. siellä uskaltaa kirjoittaa henkilökohtaisempiakin juttuja sitten.

merve toivottavasti niitä oireita alkaa tulla! mullakin oli alkuun suht oireetonta, mut nyt on niitä oireitakin alkanu taas ilmaantua.. niin kauan kuin ei toisin todisteta niin ollaan kaikki raskaana, oli oireita tai ei :)

kaislanen oon kans miettinyt tota antibioottikuuria, et se vois olla yks varteenotettava vaihtoehto.. :)

mulla on myös vähän sama tilanne, et kaveripariskunta (esikoisen kummit itseasiassa) on yrittäny syksystä asti lasta ja sitä ei kuulu.. kolmisen viikkoa sitten (en ollu tehny vielä positiivista testiä) tää mun kaveri kyseli multa ovulaatiotesteistä yms. ja juteltiin niiden vauvahaaveista.. nyt pelkään millainen reaktio sieltä tulee, kun aikanaan kerrotaan tästä kolmannesta raskaudesta. uskon että on iloinen meidän puolesta, mut saattaa tulla myös sellainen olo, et miks meillä tärppää näin helposti (jo 3.raskaus) ja heillä ei edes sitä ensimmäistä kertaa :(
 
jen_ni, joku kertoi tehneensä niin, että oli pessy siideripulloja ja täyttäny ne holittomalla juomalla! Siideripullothan on yleensä tummia, joten kukaan ei huomaa sisällä olevan nesteen väriä ja harvoin kai mitään perussiidereitä tulee maisteltua toiselta.
 
Lapsettomista kavereista ajattelin kommentoida. Meillä siis taustalla sekundaarinen lapsettomuus. Esikoinen sai alkunsa 1,5 vuoden yrityksen jälkeen luomusti (ilman kuukautiskiertoa, eli onnenkantamoinen jolle lapsettomuuslääkärikin jälkeenpäin nauroi :)
Tää raskaus onkin sitten hoidoilla aikaansaatu. Tutkimuksiin hakeuduttiin ja mulla todettiin pco ja miehellä korkea vasta-aine pitoisuus spermanäytteessä. Kaikenkaikkiaan näitä lapsia on niin tekemällä tehty ja odotettu, että aika monet vauvat on saaneet alkunsa ja syntyneet ja täyttäneet vuosia tänä aikana.
Mä en missään vaiheessa kokenut katkeruutta kaveitten raskautumisista, lähinnä oman kropan toimimattomuus harmitti. Kaikista paras olisi vaan kertoa suoraan ja kaartelematta. Kaiken pahin on varmaan se tiedon panttaaminen, että ehtii kuulla kiertotietä että joku läheinenkin kaveri on raskaana. Tulee semmoinen olo että halutaanko tässä oikein sulkea ulkopuolelle kun ei itse pysty raskautumaan. Ei sille kuitenkaan oikeen voi mitään, tasan kun ei nallekarkit mene. Tosin voivottelut vaivoista tai puolenvuoden yrityksestä saattaa lapsettoman korvissa kuulostaa vähän pahalta :)

Hyy2 5+4
 
jen_ni, Sain tämän vinkin kaveriltani, totesin hyväksi ja laitan nyt eteenpäin: omenamehu + vichy tuopissa näyttää, tuoksuu ja osittain maistuukin aivan omenasiideriltä. Mutta se pitää tietenkin tilata vaivihkaa ;)
Mun kokemuksen mukaan antibioottikuuri ei ole oikein "uskottava" tekosyy olla juomatta, usein joku alkaa vänkäämään siihen vastaan. Helpommalla selviää, kun esittää juovansa.

Vastaan tähän vielä harrastuksista: mun harrastukset on hyvin samankaltaisia kuin muillakin täällä. Käyn kuntosalilla kerran-pari viikossa, lähinnä treenaamassa omavalmentajan kanssa (koska oon muuten laiska lähtemään sinne). Olen intohimoinen käsityöihminen, etupäässä neulominen ja ompelu on sydäntä lähtellä, mutta myös virkkausta ja kehräystä tulee harjoitettua. Jos täällä on joku Ravelrystä, mun nikki siellä on Iseult. :)

Tänään olin vähän siipi maassa kun tuntui, että ne vähäisetkin raskausoireet ovat kadonneet kokonaan. Iltapäivällä kuitenkin tuntui taas painetta alavatsassa, ja päätin, että turha tästä on nyt vetää mitään johtopäätöksiä ennen kuin varhaisultrassa on käyty. Onneksi se on jo ensi viikolla!

Kengu83 5+5
 
Viimeksi muokattu:
Heipä kaikille, varovaisin mielin liityn joukkoonne!

Skatta, 27-vuotta, toinen lapsi tulossa, LA 10.12. ja PHKS.


Toiselle lapselle annettiin lupa tulla viime kesänä ja nyt vihdoin plussasi, siinä kierrossa kun en edes ajatellut ovuloineeni. Pikkusen on pöllämystynyt olo, jotenkin kun sitä odotti niin "kauan" niin ehtii kuvitella että kaikki olis niiiiiiiiiiin toisin jos olis raskaana. Nyt oon tottakai onneni kukkuloilla, mutta silleen jotenkin. Ehkä tiedätte.

Oireista sen verran, että ajattelin raskauden mahdollisuutta siinä vaiheessa, kun meinasin nukahtaa lenkille. Kyllä, lenkille. Edellisessä raskaudessa meinasin nukahtaa kävellessäni Helsingin keskustan ruuhkissa. Väsymys on siis vähän sellaista hetkittäistä, tosi voimakasta, joka sitten menee ohi. Hengissä pysyn sillä, että päivärutiineihin kuuluu se, että tytär makoilee sylissä kattomassa pikku kakkosta ja minä nukun :D. Välillä on tullut vähän kuvotusta, mutta elättelen vielä toiveita, että kun esikoisesta ei tullut yhtään pahoinvointia ja koko raskaus oli melkein oireeton, niin ehkä tämäkin...

Huomasin, että täällä on muitakin, joita kilpirauhanen vaivaa. Kiva kuulla! Mulla todettiin vajis lapsen syntymän jälkeen ja lääkityksen säätämisessä meni melkein vuoden verran, nyt on ollut kohillaan ja toivottavasti pysyykin hallussa. Vähän tietysti pelottaa se keskenmenoriski, mutta eihän sitä voi muuta kun koittaa olla täsmällinen tyroksiinin kanssa ja käydä kontrolleissa. Onko kellään tietoa seurataanko kilpparia ihan terveyskeskuksessa vai pääseekö äitipolille?

Tosta ruskeasta vuodosta vielä, että mulla oli sitä kyllä edellisessä raskaudessa muistaakseni melkein pari viikkoa, liikunnan yhteydessä aika runsaastikin, mutta eipä näyttänyt vaikuttavan raskauden kulkuun. Tsemppiä teille, kaikki voi olla ihan hyvinkin!

Mulla harrastuksiin kuuluu taitoluistelu, mutta sehän tietysti jää sit paussille. Pakko ruveta keksimään jotain uutta, ettei ihan lösähdä...

Skatta 4+6
 
Kiitos näistä mielipiteistä. Parempi siis vissiin vaan olla reipas ja kertoa mitenkään anteekspyytelemättä, mutta hienotunteisesti silti. Mä meinaan olla vähän sellai liian kiltti ihminen toisinaan. Pikkasen harmitta akun joutuu nyt jo näin aikasessa vaiheessa kertomaan yhtään kellekään, mutta kyllä tää nyt on parempi kakasta ulos kun pimittää tietoa.
 
Skatta, Kilpirauhasen vajaatoimintaa seurataan neuvolan toimesta koko raskauden ajan. Edellisessä raskaudessa TSH- ja T4V-arvot mitattiin kolmesti ja sen mukaan neuvolalääkäri nosti lääkitystä. Tyroksiinin tarve nousee raskauden aikana noin 50 prosentilla. Kannattaa siis mainita heti neuvolaan asiasta niin sieltä voidaan määrätä uusi annostus :)

Mulla lääkitystä nostetaan heti ja saan huomenna uuden reseptin.

- Aina_ 4+2
 
Tervetuloa Elina31 jaSkatta! Ja muutkin uudet, jos mulla on menny joku ohi! Hurjasti viestejä on tullut taas, kivaa!=)

Toi fb-ryhmä olisi kyllä tosi kiva, siellä vois vähän avoimemmin jutella!
Harrastuksista mäkin yritän ainakin kovasti liikuntaa harrastaa, kuten salia, uintia jne. Tuntuu vaa et nyt kun olen töissä niin tosi vaikeaa löytää aikaa kun haluaisin kotonakin keretä olla.. Olin miettiny et alkaisin pyöräillä töihin keväämmällä, mut en tiedä miten sen kaa nyt sit käy..varmaan huonosti, jos raskauden kanssa menee hyvin! :D lukemisesta ja käsitöistä tykkään kans hirveästi!

Oireista en oikein tiedä.. Välillä tuntuu ehkä pikkasen huonoa oloa ja maha on tosi turvonnut. Ja viime yönä kans hikoilin hirveästi. Ja välilä mahassa tuntuu jomotusta/vihlaisuja. Mut ei kovin paljon oireita siis vielä.

Huoh pitää lopetella kun oon ihan superväsynyt! Yritän paremmalla ajalla kirjoitella enemmän!
 
Tervetuloa mukaan uudet! :)

Toivottavasti vuodot on ollu harmittomia, täällä ei oo enää vuotoa tullut, mutta eipä mitään oireitakaan... :( Oon jo täysin varma tuulimunasta tai keskenmenosta... tein taas testinkin nähdäkseni että onko viiva vahvistunu ja siihen se pärähti heti, melkein yhtä vahva jo kuin kontrolliviiva... eli ainakin hormonia erittyy lisää :)

Kyllä mulle on ihan odotusajan fysioterapeutti kertonut niistä sykerajoista. Mut ei se ollut mikään ehdoton raja vaan just silleen, että miten hyvältä tuntuu. Eli jos harrastaa urheilua paljon niin varmaan ne sykkeetkin saa olla pikkasen korkeemmat ku tälläsilla jotka ei liiku koskaan...

Merve: mäkin kirjottelin helmikuisissa 2011, mutta sillon sain keskenmenon. Saatiin tyttö sitten syyskuussa 2011 :) :heart:

Harrastuksia on tällä hetkellä vain tytön kanssa puuhailu ja hänen harrastuksissaan mukana meno :) Ja koirat, tuleehan noitten kaa joskus jotain puuhattua. Käsitöitä, ristikoita ja sen sellasta harrastan jos ehdin.

Helpoin tapa on se, että on muutenkin joskus juomatta, niin ne ei pidä sitä mitenkään outona ettei ottaisi :D No okei, laivareissut on kyl pikkasen eri asia ;) Ainahan juhlissa on tarjolla alkoholittomatkin versiot kuskeille jne niin en mä oo ainakaan kokenut et kukaan luulisi mun olevan raskaana kun oon valinnut mielummin sellasen... no okei, oonkin ollut absolutisti jo vuosia, mutta ei kaikki sitä tiedä ;) Jos teeskentelee juovansa vaikka siideriä niin eikö sit joudu teeskentelemään kohta jo humalaakin? Harmittaa kun tässä maassa on toi juomattomuus jotenkin niin suuren kummastuksen kohde, varsinkin jos ei oo raskaana. : /

Nähdään taas, voikaa hyvin!
tömpsis ja persikkabanaani 6+0
 

Yhteistyössä