Joulukuun tonttuset 2013 *KEVÄT*

me kerrottiinki jo tänään mun vanhemmille raskaudesta. hyvä ettei meiän äiti alkanu hyppiä tasajalkaa ja kiljua, niin innoissaan se uutisesta oli! oli kuulemma jo pidemmän aikaa odottanut uutisia :) meillähän oli viime syksynä se raskauden keskeytys rv23 ja olihan se silloin menetys myös isovanhemmille, jotka oli jo ehtineet tottua ajatukseen kahdesta lapsenlapsesta. jospa nyt saataisiin se toinenkin <3
 
Mullakin on (ainakin ollut) taaksepäin kallistunut kohtu, mutta ei siitä ole mitään haittaa ollut, ainoastaan maha ei tule niin nopsaan näkyviin ja tosiaan sydänäänet ei kuulu ehkä ihan niin ajoissa.

Mä olen koittanu nyt hiukan vähentää kahvin juontia, sen kolme MUKILLISTA olen päivässä tähän asti juonut, nyt koitan pitää ne mukit vajaina... Kun se kolme kuppia päivässä tarkoittaa varmaan sellaista 3-5 dl, mutta nuo mukit on olleet melkein sen 3dl jo yhdellä kerralla... Hiuksia en värjää, viimeksi on väriä päässä ollut joskus 5 vuotta sitten. En juuri koskaan meikkaan ja käytän kosmetiikkaa muutenkin tosi vähän, joten kemikaalikuormituksesta en ole omalla kohdallani huolissaan.

Kissojen purkit putsaan normaalisti, ja meillä on nykyään ihan vapaasti ulkoilevia ja metsästäviä kissoja, maalla kun asutaan. Ruoputan myös maata, hoidan kasvimaata ja kukkapenkkiä, saatan syödä hiukan multaisia tuoreita vihanneksia omalta maalta jne. Ehkä mä olen liian huoleton tuon toksoplasmoosin suhteen, mutta jotenkin en osaa sitä pelätä kun ei siitä neuvolassa edes mainita, meillä ainakaan.

Jostain tuolta aiemmista kommenteista luin että joku oli saanut neuvolasta kehoituksen nyt jo olla nostelematta raskaita asioita tms... Mä en kyllä ymmärrä tuollaista ollenkaan, siis eihän raskaus ole sairaus eikä sen pitäisi rajoittaa normaalia elämää, ainakaan näin alkuvaiheessa. Toki jokainen varmasti kuuntelee omaa kroppaansa ja jos huomaa ettei se kestä niin toimii sen mukaan, mutta jos heti alusta asti rupeaa varomaan ties mitä niin eihän siitä nyt mitään hyvää seuraa....

Lapsimessu-retki takana ja kyllä väsyttää. Kuopus herätti mut jo ennen kuutta, ja messuilla sain osan ajasta kantaa 3,5 vuotiasta liinassa kun ei se enää jaksanut kävellä. Nyt on itse ihan töttöröö, mutta muksut kuuluu vielä kiekuvan sängyissään hereillä, onneksi mies on niitä nukuttamssa :D

Mä ajattelin varailla varhaisultran ehkä parin viikon päähän, jos mulla nyt on 5+0 tjsp niin eikös 7+jotain ole ihan hyvä aika varhaisultralle? Neuvolaan ei varmaan vielä kannata soitella mun mieletä uudelleensynnyttäjät otetaan täällä meillä jossain viikolla 9-10 ekan kerran.
 
  • Tykkää
Reactions: Jeccika
Linttu: Minä sain kehotuksen neuvolasta jo nyt olla nostelematta painavia, mut meinaan kyllä mennä oman kropan kuuntelulla eteenpäin. Raskaus ei meinaan ole sairaus, kuten sanoit. Oiskohan ne neuvolassa tyytyväisiä, jos eläis kuplassa koko raskaus ajan ja muistais lenkkeillä siinä kuplassaan vaan tarpeeks usein :D

Kemikaalikuormitusta en tätä ennen ollu kauheesti edes miettiny. Käytän kyllä meikkiä, mutta mun meikit silmämeikkejä lukuunottamatta täysin luonnonmukaisia mineraalimeikkejä, joita ko. firma mainostaa myös vegaaneille sopiviksi, joten niistä en ole huolissani. Kasvorasvaa käytän, mut enpä juuri muuta. No tietty puhdistan ne meikit myös pois kasvojenpesuaineella. Mun ripsarikin lähtee lämpimällä vedellä. Hiustuotteita käytän jonkun verran, kun oma kuiva luonnonkihara niitä vaatii, samoin käyn kampaajalla sillon tällön. Ja suihkussakin aion käydä normaalisti myös raskauden aikana :D Mitkä kosmetiikkatuotteet mahtaa olla niitä eniten kuormittavia? Ja kosmettiikkaa enemmän enemmän mä olisin huolissani esimerkiksi tällä hetkellä tosta katupölystä, jota tuolla ulkona pöllyää : /
 
tänään on ollut koko päivän tosi paha olo, turvotus oli vaan lievempää kuin muina päivinä. rinnatkaa ei mahu enää rintsikoihin ja nyt menos vasta 4+6.

mun paras ystävä tulee huomen aamulla mun luokse kahville ja aion kertoa tästä. alko jännittää niin paljon.

mitä raskaus kirjoja suosittelette?
 
Minäkin ilmoittaudun mukaan porukkaan :)

laskettu aika arviolta 29.12. / 38 v / 4. lapsi / TYKS

Täällä onkin mukana useampi ennestään tuttu kirjoittelija =) Muutama on ainakin kirjoitellut 02/2011 listalla ja kuumeilijoiden puolelta oli kanssa tuttuja. Onnea kaikille!

Minulla on edellisestä liitosta lapset (-00 ja -02) sekä nykyisen miehen kanssa 10kk ikäinen tyttö. Uusperheen elämää siis =) Muutama menetyskin on ollut matkalla. Meillä on siis myös enkelipoika (keskeytetty np-ultran ikävien uutisten jälkeen) ja yksi keskenmeno juuri ennen kuopuksen raskautta.

Aiemmista synnytyksistäkin täällä oli jo hieman puhetta. Minulla on vain hyviä kokemuksia vaikkei kaikki ole aina mennyt täysin suunnitelmien mukaan.
Ensimmäinen käynnistettiin 38+6 (kesto 6 tuntia ensimmäisestä supistuksesta).
Toinen tuli luomuna 41+3 (kesto n. 8 tuntia).
Kolmas oli keskeytys = synnytys rv 15 (en muista, mutta kai siinä pari tuntia meni).
Neljäs käynnistettiin 38+3 (kesto 4 tuntia, josta ponnistusvaihe 7 minuuttia).
Kaikki synnytykset on sujuneet hyvin ja lähestulkoon luomuna. Ei siis mitään kauhutarinoita kerrottavana ;)

Minäkin olen hieman noista kemikaali asioista tietoinen ja koitan välttää turhia sekä omalla että lasten kohdalla. Itselläni on ehdoton periaate, ettei raskauden aikana YHTÄÄN alkoholia, en värjää hiuksiani ja mietin syömisiäni enemmän kuin yleensä. Tupakkaa en ole koskaan polttanutkaan. Kosmetiikasta toisin esille vielä rasvat, mitä ei taidettu aiemmin mainita. Niitähän levitetään pahimmassa tapauksessa koko keholle ja mihin se kaikki menee... imeytyy sisään elimistöön! Näistä on tehty tutkimuksia ja oliko se Tanskassa vai Norjassa missä muutama vuosi sitten kehoitettiin raskaana olevia välttämään nimenomaan vartalovoiteita. Nehän sisältävät melkoisen määrän kaikenlaista mitä ei kehomme eikä varsinkaan pienen vauvan keho tarvitse. Raskausarpien vuoksi monet rasvaavat todella paljon. Oma kokemus on, ettei siitä ole mitään hyötyä. Arpia tulee, jos iho on niille altis rasvasi tai ei. Toiset saavat ja toiset eivät.

Kaikissa niissä neuvolan ohjeissa on joku syy. Ei kannata siis aivan suorilta käsiltä niitä ohittaa. Kaikki perustuvat tutkimuksiin ja näyttöihin. Toki tervettä järkeä saa käyttää. Olen esim. kuullut joskus neuvolan suosittelevan kissojen lopettamista raskauden vuoksi. Se tokso on sellainen "paha peikko" joidenkin mielessä vaikka riski on oikeasti tosi pieni, jos huolehtii hygieniasta. Minulle on sanottu, että koska olen ollut lapsesta asti tekemisissä kissojen kanssa, olen todennäköisesti saanut immuniteetin sille jo ajat sitten. Toinen juttu on se mitä ei kovin usein kerrota eli se tarttuu helpommin puutarhasta tai vaikka parvekekukkien mullasta tai linnunkakkaa pestessä vaikkapa auton lasista. Turhaan siis usein syytetään kissoja. Tietysti järki siinäkin mukana. Meillä kissan vessan siivoaa yleensä lapset tai mies. Minä en siihen koske muutenkaan ;)

Saa nähdä miten tämän raskauden kanssa käy. Minullakin on hieman pelkoja menetyksien vuoksi. Nyt siis odotellaan rauhassa ja katsotaan meneekö kesken heti alkuunsa ja seuraavaksi jännätään sitä np-ultraa.

Barbbis 5+0
 
Huomenta! :)

Ikinä en kerkee kirjoittelemaan tänne, kun koneella istun niin harvoin...

Uusille onnea ja tervetuloa! :) Barbamama35 sinut muistankin! :)

Täällä on ollut pari huonoa päivää pahoinvoinnin suhteen, on ollut niin etova olo, että... oksentaa ei ole tarvinnut ainakaan vielä. Eilen töissä oli aika hankalaa. Pitäis vaan yrittää syödä n. 2-3 h välein, mut kun aina ei tee mieli syödä yhtään mitään. Vain tiettyjä juttuja tekee mieli.

Olen onnellinen, kun sain vihdoin kerrottua raskaudesta omalle äidilleni. :heart: Jännitti kauheasti äidin suhtautuminen, mutta kaikki menikin oikein hyvin, turhaan olin jännittänyt. Äiti halasi ja onnitteli, ja sanoi että tämähän oli ihana uutinen. :) Vielä pitäisi isälle kertoa, mutta sen ajattelin tehdä joskus np-ultran jälkeen vasta. Vanhempani siis ovat eronneet eivätkä ole tekemisissä toistensa kanssa.

Hiusten värjäämisestä ja kemikaaleista: Olen samoilla linjoilla kun joku täällä jo kirjoittelikin, en aio värjätä hiuksia raskauden aikana, en värjännyt esikoisenkaan odotusaikana. Kyllähän se oma väri ehti siinä ajassa kasvaa ihan kivasti takaisin ;) mutta ei se mua haitannut. En käytä myöskään mitään meikkejä, en ole oikeastaan juuri koskaan käyttänyt, joskus juhlissa tms. vain.

Olikohan se annamay89? joka kyseli, että jos ultrassa sikiö on vastannut pienempiä viikkoja, niin muutetaanko laskettua aikaa... Mä en ainakaan ole muuttanut. :) Mulla ois tänään 8+0 kuukautisten mukaan, siis jos lasketaan sen 28 vrk kierron mukaan, joka mulla on ollutkin. Ultran mukaan vaavi ois tänään 7+2, mutta kuten tuo lääkäri sanoi, se voi näillä viikoilla heittää se mittaus... Muistan, että mulla oli esikoisenkin aikana noin, varhaisultrassa ja np-ultrassa vastasi 4 päivää pienempää, mutta rakenneultrassa vastasikin sitten viikkoja ja esikoinen syntyi rv 40+1 eli ihan ajallaan. Ei se siinä loppuvaiheessa sitten enää oo mitään väliä, onko la 4 päivää aiemmin vai myöhemmin, näin ainakin itse ajattelen. :)

Nyt pitää mennä laittamaan aamupalaa! Illaksi pitäis jaksaa vielä mennä töihin... Onneksi vappuaatto ja vappu vapaat, jee! Ja vappuaattona ois se eka neuvolakin. :heart:

Merve ja pieni 8+0 POKS!!! :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Barbamama35
Tosta rasvaamisesta.. Oli niissä sit mitä tahansa niin mulla ei ainakaan oo mitään mahdollisuutta jättää sitä pois, kun oon atoopikko. On siis pakko rasvata lähes koko kroppa kasvoista nilkkoihin, jos meinaan pysyä kasassa enkä varista lattialle.
 
Rasvoista, vaärjäämisestä ja kosmetiikasta tukkaa en ajatellut nyt alkuun ainakaan värjätä. Mun yksi kampaajakaveri on suositellut että voisi värjätä hiukset kasviväreillä. Ainakin isommat kampaamot tekee niitä jonkinverran. Mulla on pitkään ollu vaan vaaleita raitoja ja nyt ajattelin että aurinko hoitaa homman kesällä ja katselen niitä kasvivärjäyksiä si syssymmällä. Meikit oon kans tässä pikkuhiljaa jo vaihtanut noihin eco vaihtoehtoihin, ihan oman sisäisen hippini vuoksi.
Noi rasvat nyt sit taas on musta vähän semmoinen homma että en lähtis uskomaan että niistä mitään imeytyy verenkiertoon saakka. Neuvolassakin sanotaan et esim mobilat ja muut iholle levitettävät on turvallisia käyttää. Mielestäni tämä perustuu juuri siihen ettei iholle levitettävistä tuotteista imeydy verenkiertoon saakka.
Arpia ehkäistään usein kaakaovoilla ja kookosrasvalla, jotka sit on täysin luonnontuotteita. Mulla ainakin mahan iho kutisi kamalasti ja toi body shopin kaakaovoipuikko helpotti sitä, eikä tullu arpia :) sitä ajattelin ostella tälläkin kierroksella.

Hyy2 8+3
 
  • Tykkää
Reactions: Jeccika
Eea
Hiuksia en ole värjännyt moneen vuoteen. alkoi se myrkkyjen määrä mietityttämään. Nyt raskaana ollessa vältän kaikkea ylimääräistä kosmetiikkaa kotioloissa. Jonnekin lähtiessä meikkaan kevyesti, mutta kotona kuljen ihan naturellina.

Neuvolan ohjeita kannattaa kuunnella ja pääosin noudattaa. Toki maalaisjärkeä saa käyttää. :) En koskaan antaisi itselleni anteeksi, jos omalla toiminnalla tuottaisin vauvalle harmia.

Eea & Manu 9+0 POKS!
 
Mä oon yleensä värjännyt hiukset sellaisella luomuvärillä, mikä ei sisällä ammoniakkia ja noin 3 kuukauden välein. Nyt raskausaikana ajattelin, että jos kerran sillä värjäis hiukset, tai ainakin laittaisi raitoja tyveen yms... Meikkiä käytän muutenkin noin kerran kuukausessa, jos on jotkut juhlat yms, ja sillä ajattelin mennä näin raskausajankin.

Hyy2, kiitos tuosta kaakaovoipuikko vinkistä :). Olen kyllä aikaisemminkin siitä kuullut hyvää (oisko ihan jo tässä keskustelussakin) ja se ei varmaankaan ole mikään kemikaalipommi.

Cherry ja tontunalku 7+2
 
Moi Barbamama! Onnea odotukseen :) ja muutkin uudet tervetuloa mukaan! :)

Hyy: mulle taas on tullut sellainen käsitys ettei niitä mobilatteja jne saa käyttää :O Pitäis oikeesti tarkistaa jostain, en oo uskaltanut edes miehen selkään levittää sellasia raskausaikana.

Kosteusvoiteita mä käytän vain apteekin tuotteita, siis Aqualania jne. Joskus kasvovoiteena jotain Niveaa. Ootteko aatellu mitä dödöt sisältää? Jos nyt oikeesti aletaan "pelottelemaan" :D Mä yritän vältellä alumiinia sisältäviä dödöjä, jos sillä vaikka on yhteys lisääntyneeseen rintasyövän määrään... mut todisteitahan siitä ei taida olla.

Meillä ei neuvola ota kantaa toksoplasmoosiin mitenkään, taisin siitä kysellä joskus mutta ne ei mitään lähetteitä kovin helposti labraan anna, säästöä säästöä säästöä joka paikassa... :/

Kilpirauhastyypit: mulla oli arvot parantunut nyt, tsh 2,19 ja t4v 10. Ihmettelin kyl kun toi t4v oli yhä noinkin huono, mutta eikös se kestä kauemmin muuttua? Nostettiin nyt sit kuitenkin annostusta hieman, otan 3 kertaa viikossa 0,1mg ja muuten 0,05mg. Mites teidän muiden arvot on nyt? Kuukauden päästä meen uudestaan labraan.

Eiks niin että onhan tuolla vatsassa oltava elämää kun se noin kovin kasvaa? Mun järjellä ei mahakaan kasvais jos ois tuulimuna tai keskeytynyt...? Vatsa kasvaa niin hyvää vauhtia että tänään veikattiin siellä olevan kolmoset, vähintään :p

Voikaa hyvin,
tömpsis ja persikkabanaani 8+6
 
  • Tykkää
Reactions: Barbamama35
Tervetuloa uusille täältäkin! Kiva että tulee vielä lisää porukkaa, vaikka omakin laskettu aika on ihan joulukuun lopussa.

Olihan juttu, tömpsis, aamupahoivoinnista. Joku kertokoon, auttaako todella :LOL:

Kemikaaleista, tämä on ensimmäinen raskaus, jossa olen alkanut pohtimaan asiaa. Se alkoi hajuvedestä, nehän ovat ihan hirveitä myrkkyjä. Toiseksi aloin miettimään meikkejä, olen kyllä meikannut vielä ihan normimeikeillä päivittäin, mutta taidan siirtyä luonnonkosmetiikkaan. Ihorasvanahan (varsinkin sitten myöhemmin mahan rasvaukseen) kylmäpuristettu kookosöljy toimii ilmeisesti hyvin? Käytän sitä kyllä sisäisesti, mutta ulkoisesti en vielä ole kokeillut. Olen kuullut siitä hyvää myös dödön korvikkeena. Pitää testata.

Luonnonvärjäyksistä, täällä meidän pikkukaupungissakin on oma kampaamo, joka on erikoistunut ekoväreihin, täysin luonnonmukaisiin siis.

Täällä on ollut pari päivää ihan hirveitä, menkkamaisia, vatsakipuja. Kai ne kuuluu asiaan? Jotenkin alitajuisesti sellainen olo, että ne kyllä kuuluvat asiaan, ja on niitä ehkä ollut aikaisemmissakin odotuksissa, mutta en vaan muista niitä yhtään.

Olen myöskin yrittänyt kahvia vähentää, koska uskon sen pahoinvoinnin alkavan parin viikon kuluttua (kuten kahdessa edellisessäkin odotuksessa), ja silloin en kahvia enää pysty kuitenkaan juomaan. Parempi siis totutella jo elämään pienemmällä kofeiinilla, eihän se ole terveellistä tuolle mahakaverillekaan..
 
  • Tykkää
Reactions: Barbamama35
En ole edes osannut ajatella että meikeistä ja esim. dödöstä voisi olla jotenkin suurta haittaa. Kyllähän jokapuolella jatkuvasti näkee meikkaavia ja muutenkin laittautuneita odottavia äitejä :eek: eihän liika varovaisuus tietysti pahakaan ole, mutta kyllä itse ajattelin pitää kiinni omista meikkaustottumuksista. Mites nuo ripsien pidennytkset raskausaikana, itsellä kun ollut jo useita vuosia nuo nopeuttamassa/ helpottamassa laittautumista. Onko se liima kuinka hirveetä myrkkyä millä ripset kiinnitellään?

vielä olisi 4päivää jännitettävää ennen varhaisultraa.. kuinka sitä ollenkaa malttaa :D
 
Onpa täällä ihana aktiivista väkeä :)

Tänään tuntui että tuo pahoinvointi alkaa hieman rauhottua. Viimeiset kolme viikoa ovatkin olleet aika turhauttavat kun olen joutunut perumaan kaikki iltamenot ja kaverien treffaamiset......mulla on koko ajan vaan ollut niin paha olo :(

Olen normaalisti aika aktiiviliikkuja (3-4) kertaa viikossa ja huomasin että neuvolapapereissakin sitä kysyttiin. Oletteko muut pystyneet liikkumaan viime viikot normaalisti? Itsellä tuo pahaolo on lamauttanut lähinnä makoilemaan sohvalla....myös krampit ja megaturvotus hieman lannistavat.


Ps. Meillä on huomenna eka neuvola. Jännittää!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Helena2013
Mä en ite henkoht usko tohon kemikaali skeidaan, kuitenkin nähnyt ihmisii jotka dokaa ja polttaa koko raskauden ja saa kuitenkin terveit lapsia, et olisin enemmänkin huolissani siitä jos odottava äiti käyttää päihteitä mut ulkoisten kemikaalien käyttö on nyt mielestäni hiukan liioteltua. Tärkeämpää on noudattaa järkevästi ruokavaliota ja syödä vitamiineja. Mulla on ainakin semmonen työ että en halua näyttää ihan petolinnun perseeltä siellä ja aion kyl meikata koko raskauden ajan jos siltä vaan tuntuu. Ja nyt ainaskin tuntuu :p
 
Kemikaaleista... Mäkään en aijo enkä pysty olla erossa kemikaaleista raskausaikana. Työnikin on kemikaalien parissa. Totta kai pyrin välttämään pahimpia käryjä mutta yksikään nainen ei työpaikallani ole joutunut jäämään raskauden takia pois tehtävistä. Ja dödö, ihorasva, harvakseltaan laitettu hiusväri ja meikki tulevat kyllä kuulumaan minun arkeen.
Liikunnasta... Mun on kans ollut vaikea pysyä entisessä tahdissani viimeiset pari vkoa. Jos ei oo ollut huono olo niin sit vaan väsyttää. Ja jos väsymyksen voittaa ni sit turvottaa niin ettei huvita pukea tiukkoja jumppavaatteita ylle :D Ja oon myös huomannut olevani todella äksy aina, kun on huono olo. Haluaisin vaan maata sohvalla yksinään ja potea olojani rauhassa. Mutta eiköhän se sit jossain vaiheessa helpota... :)
Dopplerista... Oon lukenut toisilta foorumeilta, että istukka ääntelee verenkierron ansiosta ja ääni muistuttaa lievästi äidin sykettä. Jatkuuko istukassa verenkierto ja samalla ääntely vaikka kohdusta olisi elämä kuollut? En tietenkään näillä vkoilla löydä dopplerilla sykettä mutta istukan äänen kuulen selkeästi ja saan siitä suurta mielenrauhaa luettuani jostain ettei istukassa jatkuisi verenkierto, jos on tullut kkm. Huijaanko itseäni?
 
Kilppariarvoista, mulla oli nyt tsh 0,9 ja t4v oli jotain 13. Aika alarajoilla siis, mutta kerrankin on semmonen olo, että on oma itsensä! Mulla kans nostettiin siis 25 mikroa annosta heti ja luulen, ettei elimistö ihan vielä sitä kaipaa, koska mun arvot oli kans laskenu. Hyvä näin.

Omaa mahavalitusta seuraa tässä. Oli eilen kavereita meillä syömässä ja ilta meni ihan mukavasti, jossain vaiheessa tuli vaan ihme ähkytäysolo mut oletin sen johtuvan liiasta syömisestä. Kunnes sit yöllä heräsin järkyttävään ylävatsakipuun! Aattelin jo sappikohtausta ja mitä lie, mut koitin kuitenki lievittää kipua viel gefiluspiimällä. Jonkin ajan päästä kipu helpottikin ja siirty alemmas vatsalle ja sain nukuttua, mutta koko tän päivän on ollut viel vähän kökkö olo ja maha on ollut vähän turvoksissa ja pinkeä. Kaveri sanoi, että sillä oli tullut kans vatsa kipeeks syömisen jälkeen, joten oiskohan se voinut olla ruokamyrkytys? Samalta tuntui mahassa kuin vatsatauti, jos oikein muistan (vatsatauti viimeks ehkä 10 v sitten).

Huoh. Toivottavasti vauvalle ei oo käynyt mitään.

Skatta 7+4
 
Kemikaalien suhteen jokainen tehköön kuten parhaaksi näkee :) Itsekään en ollut näistä asioista mitenkään tietoinen ensimmäisten lasten aikaan, mutta niin vain elämä opettaa.

Täytyy kyllä myöntää, että Helena2013 sun kommentti sai suun loksahtamaan auki ja kiukun kihahtamaan. Et kai tosissasi ole sitä mieltä, että koko raskauden dokaamisen ja tupakoinnin jälkeen syntyy yhtään tervettä lasta?!? Näistä on niin paljon faktaa olemassa, etten uskoisi kenenkään enää tänä päivänä ajattelevan niin. Tuossa nyt ainakin vähän tietoinfoa:

Tuore tutkimus tupakoinnista: Raskaudenaikainen tupakointi lisää psykiatrista sairastuvuutta | Raskaus ja lapset | Iltalehti.fi

Alkoholista faktatietoa: Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim - Lääketieteellinen aikakauskirja Duodecim

Asiasta toiseen... Hieman huolestuttaa, koska raskausoireet loistavat poissaolollaan. Väsymystä ja mielialan vaihteluita on kyllä, mutta eipä juuri muuta. Eihän se tietty näillä viikoilla mitään vielä merkitse. Silti taustani vuoksi mietityttää meneekö tämäkin kesken : /
 
Barba: kyllä ne oireet sieltä vielä tulee :hug:

Oon kyllä sitä mieltä, että kyllähän ne narkkaritkin vois saada terveitä lapsia joo, mutta kyse onkin siitä mitä tieten tahtoen tekee lapselleen. Tai siis se riski ei vaan oo sen arvoista. Täysin "kurinalaisesti" elävä äiti voi saada sairaan lapsen ja toisinpäin, ei sitä voi tietää, joten mä en antais ikinä itelleni anteeks jos olisin tehnyt yhtään mitään millä olisin edesauttanut mun lapsen sairastumista. Ja vaikka joku pikkuasia ei yksin vaikuttaiskaan mihinkään, niin kaikkien aineiden kerrannaisvaikutukset voi olla ihan eri luokkaa. Eikä ne haittavaikutukset todellakaan näy heti, ongelmat voivat tulla esille vaikka vasta aikuisena. Mun mielestä me ollaan velvollisia antamaan lapsillemme parhaat mahdolliset eväät elämään, mutta se nyt onkin vain mun mielipide :) Ei toisten mielestä lapsia tartte ees hoitaa hyvin tai rakkaudella ja silti niistä tulee "ihan ihmisiä" jne. Ihmisillä on vain niin erilaisia arvoja.

Klementiini: mulla on ainakin ollut menkkamaista kipua raskauden aikana nyt ja esikoisen odotusaikana, ihan tosi kipeetäkin. Oon ymmärtänyt että on ihan normaalia, eikä mitenkään vaarallista :)

Saru: tota mäkin oon miettinyt! Nimittäin multa kuulu syke ekassa raskaudessa dopplerilla neuvolassa vaikka ilmeisesti kkm oli jo tapahtunut :( Ois kiva saada tietää jostain viisaammilta, että miten se istukka oikeasti toimii :)

kohta on jo 9+0 vau, siihen asti hyvät yöt.
tömpsis ja persikkabanaani 8+6
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä