Joulukuun tonttuset 2013 *KEVÄT*

Nää alkuraskauden viikot on sitten piinaavia. Helena2013 on tosiaan ihan normaaleja :) Jokaisella taitaa olla jossain vaiheessa raskautta ton kaltaisia mietteitä. Mullehan on tulossa neljäs lapsi, niin aina välillä tulee mieleen ollaanko me ihan hulluja ja miten tullaan toimeen taloudellisesti ym. Kuitenkin lapsi on tervetullut ja rakastettu vaikka näitä ajatuksia aina välillä mieleen putkahtaakin.

Juuri kun ehdin tänne valittaa oireiden puutetta, niin tänä iltana on ollut "outo olo", ruoka ei oikein maistu, maha sekaisin ja huonon olon aaltokin kävi ennen iltapalaa. Olen ihan kahden vaiheilla tekisinkö varmistustestin huomenna vai ylihuomenna. Mun laskujen mukaan nyt on siis rv 5+1. Viikkojen mukaan siis pitäisi jo tulla se 3+ testiin, mutta tiedän aiempien raskauksien perusteella hormonien nousevan mulla hitaasti. Miten sitä jaksaisi vielä odottaa?

Neuvolaankin pitäisi soitella ja kysyä pääseekö sitä kautta varhaisultraan. Olen käynyt aiemmista yksityisellä ja sinne suuntaan tälläkin kertaa, jos neuvolan kautta ei pääse. Haluan varmistaa, ettei ole kohdunulkoista, tuulimunaa tai keskenmenoa. Siitä mielenrauhasta maksan kyllä sen 90 euroa.
 
Kurina uskon, ettei ole hauskaa! Toivottavasti kisu pääsee yli tuosta tavasta. Meillä kissa on vain epätavallisen paljon mun lähellä ja haluaisi syliin. Vauvasta ei ensin tykännyt yhtään, mutta nyt käy jo puskemassa ohimennen ja antaa silittää vaikka se on vähän kovakouraista hellyyttä tuolla 10kk ikäisellä vielä. =)
 
Oli ihan pakko kirjoittaa tänne vaikka en vielä odotakaan,,,
Onne kovasti uudelleen raskautumisesta Barbamama35 :heart:
Jos muistat minut kun kuumeiltiin viimeksi samaan aikaan tuolla +35 pinossa, minulla nuorin täytti nyt 8kk ja kovasti kuumeilin uutta vaavia :D , viime kierrossa oli jo yritystä raskautumisesta mutta meni varhain kesken ja nyt taas jännään piina päivillä, olen nyt tuolla +40 listalla ja toivon kovasti uutta raskautta.

Mukavaa kesää sinulle Barbamama :flower: ja kovasti tarrasukkia masuasukille mukaan :heart:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Barbamama35
millä viikoilla teillä on varattuna np-ultra ja millä viikoilla on aikaisemmista lapsista tehty?

mullahan on np-ultra jo 2 viikon päästä ja silloin viikkoja vasta 10+5, neuvolan LA:n mukaan 11+4.. mietin vaan, et onkohan se liian aikaista.. mulla on kyl ollut edellisistäkin lähes samoilla viikoilla, pari päivää myöhemmin vaan. turun äitiysneuvolan nettisivuillakin lukee, et np-ultra on viikolla 10-12.. silti vähän mietityttää.
 
Kengu83, minä sanoin että hajuvesi on kamalaa myrkkyä. Sanavalinta oli varmasti huono, varmasti on paljon pahempiakin myrkkyjä. Ajatus oli lähinnä se, että hajuvedestä lähdin ajattelemaan näitä kemikaaliasioita tarkemmin. Mutta joo, kemikaaleja on monenlaisia, sen kummemmin niitä luetteloimatta, parempia ja huonompia. Varmasti ei ole tarkoituksen mukaista lähteä niitä kaikkia erikseen erittelemään tässä, kunhan tiedostaa että itse pystyy myös vaikuttamaan valinnoilla. Kaikenlaisia myrkkyjä on tosiaan joka puolella, kuten moni täällä on jo todennut, mutta jos jostain kohtaa saa omalta osaltaan vähennettyä, on se kuitenkin aina vähän vähemmän.
 
Kurina olikin krjotellu tänne samasta aiheesta kuin itse juuri FB-ryhmään. Mua ärsyttää suunnattomasti toi meidän kissa nykyään! En nää mitään ihanaa tossa perässä roikkumisessa, jaloissa pyörimisessä, joka paikkaan vähkäämisessä, monkumisessajne jne Ei sitten mitään ihanaa! Muutenkin ollu aina sylikissa ja mun perään mut nyt vaan yltyy... Liika on liikaa! Happee, kiitos!

Onne 7+6
 
jen-ni, Mulla on np-ultra varattu rv 12+0.

Onne, Toinen meidän kissoista on myös ryhtynyt tosi hellyydenkipeäksi viime aikoina. Olisi koko ajan rinnan päällä kerällä nukkuessa. Luulen kuitenkin, että se johtuu vaan mun kasvaneista tisseistä, hyvät pehmusteet :D
 
Helena: Np-ultra on useimmilla paikkakunnilla ensimmäinen neuvolan järjestämä ultra. Tossa ultrassa tehdään siis niskaturvotusmittaus (np=niskapoimu) ja sikiöseulontoja eli verikoe kuuluu osana tohon ultraukseen. (Muistaakseni noissa seulonnoissa katottiin todennäköisyyksiä Downin syndroomalle ja kahdelle muulle trisomialle.) Ensimmäinen neuvola tosin monesti on jo ennen tota. Ite olin ekassa neuvolassa jo 7+0 :)

jen_ni: mulla on np-ultra 20.5. on sillon viikkoja 11+5 eli näköjään ainakin Turussa mennään aika tarkasti niin, että np olis ilmeisesti rv 11-12. Sulla kun raskausviikkoja on toi yks vähemmän, mitä menkoista laskettuna, niin kannattaa ehkä soittaa ja varmistaa, ettei se np oo liian aikasin. Tai kai ne myös siirtää sitä aikaa sitten, jos siellä ei saada turvotusta mitattua.

ON Sain eilen mun gradun painosta ja tietty piti laitta FB:iin kuva valmiista kirjoista. Tänään kun menin töihin, eka työkaveri, joka tuli vastaan, onnitteli mua. Olin hetken ihan äimänä, et miten ne yhtäkkiä tietää mun raskaudesta, kunnes tajusin, et ne onnittelee sen gradun takia :D Hetken olin kyllä ihan WTF :LOL:
 
en mä haluu myöhäistää sitä ultraa, kun nyt se on just sopivasti vast iltapäivällä ja oon jo töissäkin ilmoittanut, et lähden silloin "hammaslääkäriin" :) jos sit joudun uusintaan viikon päästä ni se on ihan ok, saapahan sitten nähdä pikkukaverin uudestaan :) esikoisesta jouduin uusintaan, kun ei saatu ekalla kerralla niskaturvotusta mitattua, kun ei suostunut vaihtamaan asentoa vaan makas vaan kohdun pohjalla :D
 
  • Tykkää
Reactions: Na-dene ja Jeccika
Tattis :hug: Ikävä kuulla, voimia sinulle.

Onko täällä moni, joka EI aio osallistua lainkaan sikiöseulontoihin? Tuntuu, että aika moni täällä pitää ihan itsestäänselvyytenä sitä, että niihin osallistuu. :) Itsekin kyllä aiomme osallistua, kuten esikoisenkin odotusaikana.

Olin tänään ekalla neuvolakäynnillä. :) Sujui ihan kivasti, kauheasti ei mitään uutta tietoa tullut, kun vielä tuoreessa muistissa esikoisen ajalta nuo jutut. Oli kuitenkin ihanaa saada äitiyskortti ja keskustella asioista. :) Jännitti kans vähän, mitä ne kommentoi siellä mun painosta, mutta painoindeksi oli 24 ja totesivat vain, että olen normaalipainoinen. :) Sokerirasitukseen joudun iän takia, täällä päin kaikki yli 25-vuotiaat joutuu mennä.
Neuvolassa oli opiskelija ja hän teki oikeastaan koko tarkastuksen, oikea terkka tuli sitten vasta lopuksi mukaan. :) Seuraava neuvola on 3.6. Se on lääkärineuvola ja viikkoja ois silloin 13+1.

Np-ultrankin sais varata, täytyy varmaan loppuviikosta soitella ja varata aikaa.

Onko kukaan teistä kurkannut koskaan tänne: Kiinalainen syntymäkalenteri ? :) Siellä pystyy katsomaan (jokainen saa toki päättää, kuinka leikkimielisesti tuon ottaa) tuleeko tyttö vai poika, ensin pitää katsoa oma ikä hedelmöityshetkellä ja sitten, missä kuussa vauvan ois tarkoitus syntyä. :) Tiedän todella monta, joilla tuo on pitänyt paikkansa, esim. mulla esikoisen kohdalla oli totta. :) Äidilläni myös on pitänyt (siis kun hän on nyt katsonut) ja lähes oikeastaan kaikilla tutuillani... Tuon perusteella meille pitäisi nytkin olla tulossa poika, ja poikaolo mulla vähän onkin. :) Saas nähdä. :)

Täällä herkuttelen juustonaksuilla ja toivottelen teille kaikille iloista vappua! :)

Merve ja pieni 8+2
 
  • Tykkää
Reactions: Helena2013
Vielä piti kommentoida noihin kissoihin liittyen. Kurina olit huolissasi siitä, että jos teidän kissa pissaa sitten vauvan sänkyyn. Meilläkin on yksi kisu, ja opetimme jo esikoisen odotusaikana, ettei kissalla ole asiaa meidän makuuhuoneeseen, jossa siis vauvakin tulisi nukkumaan. Öisin pidimme ovea kiinni, ettei kissa enää päässyt nukkumaan meidän sänkyymme, ennen siis oli nukkunut meidän kanssa. Tää oli ihan pakko tehdä, koska ei ole turvallista, että eläin ja vauva nukkuu samassa sängyssä. Vauva siis nukkui meidän välissämme aika pitkään... Ja halusimme nimenomaan opettaa kissalle tämän jo ennen vauvan syntymää, ettei liittäisi tuota kaikkea sitten vauvan syntymään ja tekisi entistä enemmän pahaa mustasukkaisuuden takia. Vieläkin kissa tietää, ettei lapsen sänkyyn saa mennä, muutaman kerran on kyllä mennyt, mutta olemme aina komentaneet ja hakeneet pois. Nykyään kissa on makuuhuoneessa silloin tällöin, mutta useimmiten ei. :) Kun poikamme syntyi, kissa sai tulla häntä haistelemaan, mutta se olikin sitten siinä, vauvan lähelle kissa ei muuten saanut tulla. Kun poika oppi ryömimään ja liikkumaan enemmän, sai sitten itse rauhassa tutustua kissaan. Ja koskaan kissa ei ole pojalle tehnyt mitään, kovin on kärsivällinen ja tulevat hyvin toimeen. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Barbamama35
Hauskaa Vappua kaikille! :cool:

Tattis: :hug:

jen_ni: Kyllä mä uskon, että noilla viikoilla saadaan jo mitattua niskapoimu ihan hyvin. Sulla on kuitenkin silloin jo melkein tuo 11 viikkoa täynnä. Eiköhän ne sitten anna uuden ajan, jos ei onnistu :)

Helena2013: Yleisesti neuvoloiden kautta tarjotaan 2 ultraa:

Ensimmäinen on tosiaan np (niskapoimu) / nt (niskaturvotus) ultra. Siellä tosiaan katsotaan päällisin puolin vauvan vointia, mitataan niskaturvotuksen määrä (jos kovin suuri, voi viitata joihinkin kromosomi ym. poikkeavuuksiin) ja otetaan verikokeet.

Toinen on rakenneultra n. rv 19. Siellä katsotaan tarkemmin mm. vauvan sydämen ja sisäelinten tilannetta ja mitataan vauvan kokoa. Tämäkin on tärkeää, jotta osataan varautua esimerkiksi juuri sydänvikaan mikä voi tarvita pikaista leikkausta syntymän jälkeen.

Näiden lisäksi moni käy varhaisultrassa varmistamassa, että kohdussa on elämää eikä ole esim. kohdunulkoista raskautta tai tuulimunaa. Tuossa edellä mainittiinkin, että usein tämä pitää tehdä omalla kustannuksella yksityisellä.

Loppuraskaudessa voi tulla syitä tarkistaa vauvan tilannetta, jos on jotain syytä huoleen ja silloin voi päästä ylimääräiseen ultraan kunnallisen kautta. Jotkut käyvät myös yksityisellä 4D ultrassa.

Barbbis 5+2
 
  • Tykkää
Reactions: Helena2013
Merve: Kiitos linkistä! Olen tuota kiinalaista syntymäkalenteria jostain muusta lähteestä katsonut aiemmin, mutta en tajunnut sitä iän laskemista. Tuossa oli hyvät ohjeet :) Poikaa povaa meille :)

Mulla on ylipainoa (edellisestä raskaudesta kertyneet on edelleen riesana) ja kahdessa raskaudessa on ollut raskausdiabetes eli suoraan mennään rasitukseen. Nyt koitan alusta asti olla tiukkana ruokavalion kanssa, jotta paino ja sokerit pysyisivät kurissa. Viimeksi karppaus lopahti pahoinvointiin, kun kaikki normi suosikit ällöttivät ja teki mieli hiilareita. Nyt yritän tsempata, mutta saa nähdä miten käy. Paino ei saisi nousta yhtään ennen kesäkuuta ja mieluummin vaikka voisi pudota pari kiloa ;)
 
Piti vielä tulla sanomaan tosta hiustenvärjäyksestä, että tänään tuli Kuningaskuluttaja telkkarista ja siinä käsiteltiin noita hiusvärien myrkkyjä. Haastattelussa oli joku kampaaja (en tiedä oliks se joku erityinen vai ihan joku vaan), mutta se sano että he ei suosittele raskaudenaikaista hiustenvärjäystä, mutta asiakashan sen itse tietysti päättää. Raitoja laitetaan sitten tilalle.
 
  • Tykkää
Reactions: tömpsis
Eikös 3d/4d-ultraa tehdä useimmiten vasta sillon puolessa välin raskautta rakenneultran aikoihin. Toki kai muutenkin voi käydä, mut eikös sen idea ole, et nähdään jo se "oikean" vauvan näköinen lapsukainen siellä :) ja 3d/4d:ssä näkyy kai ne vauvan rakenteet tavallista ultraa paremmin? Oliko jollain tästä jotain tieto, kun tää oma on vaan tällästa "luulen että" -pohdintaa :)
 
  • Tykkää
Reactions: Aina_ ja Helena2013
Mulla oli tänään ensimmäinen neuvola. Kaikki meni hienosti: mitattiin verenpaine (ok) ja juteltiin niitä näitä. Aikaa meni tunti ja risat, mutta aikaa vei mm. esikoisen tyytyväisenä pitäminen. Pari asiavirhettä eksyi neuvolakorttiin ja neuvolan jälkeen fiilis oli apea, kun neuvolantäti ei antanut hyvää ennustetta mun kohdunkaulan kestämiselle. Edellisessä raskaudessa olin siis vuodelevossa, mutta esikoinen syntyi vasta LA:n jälkeen. Pelottaa että kaikki toistuu ja joudun olemaan erossa esikoisesta... Ja että tällä kertaa syntyy keskonen :(

Tänään palasi mieleen todella vahvasti se huoli ja pelko raskauden jatkumisesta, mitä siihen vuodelepoon tuli. Ehkä mua joskus peloteltiin liikaa, mutta pelko oli todellinen ja koko sen vuodelevon ajan raastava... Syytä sille kohdunkaulan lyhenemiselle/suppiloitumiselle ei koskaan löytynyt. Epäilen raskasta työtä ja runsasta pahoinvointia (oksentelu > kuivuminen > supistukset). Kyseessähän voi olla rakenteellinen heikkous, mutta toivotaan ettei ole :)

Muuten täällä menee hyvin, en ole enää edes oksentanut muutamaan päivään ja väsymyskin alkaa olla ohi! :) Ylihuomenna on varhaisultrakin.

Uusia aikoja:
Np-ultra 28.5
Toinen neuvola 27.6


Aina_ 7+3
 
Edellisessä raskaudessa mulla oli 4D-ultra viikolla 25+5. Sitä suositellaan viikoille 24-29. Silloin kohdussa on vielä tilaa, mutta sikiö on jo suht iso :) Tällläkin kertaa aiotaan mennä siihen ja samoihin aikoihin. Täällä päin hinta oli 170 euroa kelakorvausten jälkeen. Viimeksi sain 4D-ultran ilmaiseksi kunnallisella, kun olin vuodelevossa.
 

Yhteistyössä