Joulukuun tonttuset 2013 *KEVÄT*

Tää tais nyt olla eka todellinen raskausajan himotus. Tulin kotiin, kauhea nälkä ja huono olo syömättömyyden takia. Yhtäkkiä vaan tuli mieleen, et pakko saada mannapuuroa. No ei ollu maitoa jääkaapissa, joten tein sekamehuun sen. Siis yhden pika-annoksen mikrossa. Hyvää oli, namskis :D ja vatsakin tuli täyteen ja sen myötä huono olo vähän helpotti.
 
Vielä tupakoinnista, oon ollut savuton melkein 5kk mutta silloin tällöin olen poltellut sähkötupakkaa joka on nytkin ollut 2 viikkoa rikki, eli odottelen siihen uutta osaa. Olisi varmaan tässä vaiheessa aika jättää sekin sitten pois.
 
Helena2013, olinpas muodostanut hassun lauseen. Siis tarkoitin, että viikon sisällä. :) Mä kävin ostamassa Multi-Tabsin raskaus ja imetys-vitamiineja, siinä pitäis olla kaikki tarvittavat. Mulla on neuvola 16.5. ja saan myös silloin vasta tietää ultran.

Hajuista... Puhdistan just töissä Moccamasteria etikalla, ja voitte kuvitella tätä löyhkää! :D
 
Na-dene: Mulla on kans muutaman päivän ajan ollu ihan kamala himo mannapuuroon ja nyt kun viel mainitsit siitä niiiiiiin... :D Eilen himoitsin jonkun tällä palstalla olevan dippivihanneksia ja nyt sun mannapuuroa. Täällä pitäis olla joku valikko mistä sais valita sensuurit tietyille sanoille (tässä tapauksessa ruuille), kun jatkuvasti tulee himoja tai vastaavasti ällötyksiä. :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Na-dene
Tupakoinnista, itse aloitin lopettamisen neljä viikkoa sitten nikotiinilaastareiden avulla. Eka viikkoa meni niin,että määrä tippui kolmannekseen ja seuraava viikkoa täysin ilman. Sit repsahdin parin tupakin verran,kun laastarit oli päässeet loppumaan. Nyt taas olen ollut täysin ilman. Esikoista odottaessa lopetin noin vkolla 8,ennen ekaa neuvolaa. Hölmö aloitin uudelleen imetyksen jälkeen. Tokaa odottaessa lopetin myös ennen ekaa neuvolaa,eli noin vkolla 10. Ja jälleen sorruin imetyksen jälkeen. Nyt päätin pitää pääni ja siksi otinkin laastarit avuksi.Jotenkin tuntuu tavallaan hankalammalta tällä kertaa. Vaikka olen tällä kertaa päättänyt jättää tupakoinnin kokonaan. Laastarit otin avuksi lähinnä siksi,että mun mies kun ei kuulemma pysty täysin olemaan polttamatta kotona ollessaan. Jotenkin tavan vuoks pelkään,että menisin mukaan sauhuille,jos ei laastaria olis. Ja ne kyllä OIKEESTI auttaa,ei tee mieli. Ja vaikka sitä nikotiinia nyt siirtyykin tuonne salamatkustusosastolle,niin pienempi paha se on kuin että ne kaikki muutkin myrkyt siirtyisi. Ja pianhan mun laastarikuuri jo sitten päättyykin.
Totta on myös se,että tahdonvoima on ainoa tosissaan ratkaiseva asia tässä hommassa. Se että vaan päättää ja pysyy päätöksessään. Kyllä se lopettaminen onnistuu! :Db
 
Na-dene: Mulla on kans muutaman päivän ajan ollu ihan kamala himo mannapuuroon ja nyt kun viel mainitsit siitä niiiiiiin... :D Eilen himoitsin jonkun tällä palstalla olevan dippivihanneksia ja nyt sun mannapuuroa. Täällä pitäis olla joku valikko mistä sais valita sensuurit tietyille sanoille (tässä tapauksessa ruuille), kun jatkuvasti tulee himoja tai vastaavasti ällötyksiä. :LOL:
Kannatan niin tuota valikkoa!ei oo meinaa ihan yks eikä kaks himoo mitkä on iskenyt :D
 
  • Tykkää
Reactions: Na-dene
Onpas tosiaan taas tullut porukkaa, kiva :) Tervetuloa!

Mulla ottaa ihan hirveesti kaikki hajut nenään! Yks päivä töissä istuin työkaverin vieres joka ehkä ilmeisesti oli edellisenä tai samana päivänä syöny valkosipulia, niin ihan hirveetä! Oli pakko olla vähä sillee vinottain selkä siihenpäin :D
Hapankorppua täällä vetelen (usein, ja paljon), mut kyllä ihan lämmin ruokakin maistuu. Nytkin ois nälkä, ja mitään ei tee mieli. Paitsi hapankorppua. Ja ihan HIRVEE väsymys!! ja tilaisuuksia päikkäreille tasan nolla, ellei sit vkl:na "kato" lasten kans tv:tä ja ota vähä torkkuja samalla :D

Että ehkä noita merkkejä on jo sen verran et uskaltaa olla varmempi :)
Onko teillä muilla alavatsa kasvanut, turvonnut? Mulla siis on jo ihan selvästi, mieskin sen jo huomaa! Viikkoja nyt 6+2.
 
  • Tykkää
Reactions: Helena2013
mulle voi päivittää kuitenkin LA 28.12. mä jotenkin sekoilin viimeksi laskuissa :D Tuo voi toki sitten neuvolan laskutavasta riippuen muuttua päivällä parille johonkin suuntaan, mutta pävitellään sitten taas

Nyt ei kykene muuta, kauhea väsy... Ja huomenna pitäis jaksaa olla koko päivä Lapsi-messuilla, melkein kahden tunnin bussimatka / suunta... Onneksi on tilattu yhteiskuljetus, ei tarvitse sentään ihan vakiovuorolla mennä. Mukana 3,5 vuotias neiti, miten mahtaa jaksaa monta tuntia kävellä siellä messuilla.
 
Täällä raskaus on jo huomattavissa jos osaa katsoa. Varmasti myös syynä turvotus enkä oikeestaan edes tiedä voiko muuten vielä ees näkyä, kun kuitenkin "vasta" se 9+6. Mä oon kuitenkin ollut niin hoikka (kylkiluut ulompana kuin itse vatsa), mut nyt kylkiluiden päälle on selvästi ilmestynyt rasvaa ja siitä huolimatta masu pömpöttää nyt paljon ulompana. Normaali farkut ei tahdo enää mahtua jalkaan, mut onneks on farkkulegginsejä, jois on vaan kuminauha.
 
Vieläkö kerkee mukaa? tänää tein plussa testi ja mitää hajua ei ole millo laskettuu aika olisi, menkka kierto iha sekaisin, mut vau.fi mukaa 21.12. Toinen lapsi olisi tulossa ja esikoinen on syntyny 12.12.2011.
Ja outoja himojaki on bongattu, toissa päivänä mun mielestä tyttäreni kakka tuoksui erittäi herkulliselta ja oisi voinu syödä sitä(onneks en kuitenkaa), vaan tyydyin pelkää haisteluun.
chariot / 22 / toinen / 21.12 / JORVI
 
Joo siis itsellä juuri tuota turvotusta todella paljon! Vatsa on oikein kunnon pömppö, voisi luulla että raskaus on pidemmälläkin kuin mitä on, nyt siis oma arvio sen 5+4. Tosin näkyy ehkä tuo turvotus niin selvästi, kun muuten olen kovin hoikka, alipainoinen oikeastaan (43kg) ja mitään mahaa ei ennen ole ollut. Myös tissit turvoksissa!

Tupakoinnin itse lopetin samana päivänä kun ensimmäisen hailakan plussan sain. Ei oikeastaan tee edes mieli. Ja kuitenkin tupakointia takana lähes kymmenen vuotta..

Tänään tuli neuvolasta esitietolomakkeet, jotka pitäisi sitten olla täytettynä ekalle käynnille ensi kuussa 17.5. Olivat sieltä varailleet ultraankin ajan kesäkuun alkuun.
Oireita ei vain näy eikä kuulu tämän turvottelun lisäksi, ruokaa (mitä vaan!) voisi syödä vaikka kuinka paljon, nälkä on jatkuvasti. No ehkä se pahoinvointikin sieltä hiipii viimeistään muutamien viikkojen päästä : /
 
Mäkin sain sitten eilen vihdoinkin varattua ajan neuvolaan :p. Aika myöhäseks menee, kun nyt ois viikkoja 7+1 ja neuvola on 17.5.2013 eli 10+0 viikoilla. Kattelin, et monella on jo paljon aiemmin, mut sehän on vissiin enemmänki vaan sellanen keskustelutilaisuus :). Neuvolantäti käski varata aikaa sinne 2 tuntia ja sitä ennen tulee kotiin kaikkia lipulapuja täytettäväks ja kaikki labratestit on sitten varattava heti seuraavalle viikolle ekasta neuvolasta, ettei ne mene vaan liian myöhäseks :).

Mä lopetin tupakoinnin noin kuukaus ennen kuin alettiin vauvaa yrittämään, eli noin 4 kuukautta sitten. Eikä onneks ole yhtään tehnyt mielikään tupakkaa. Mutta paljon tahdonvoimaa teille lopetusta yrittävät :heart:

Onks teillä kellään todettu, että teil ois taaksepäin kallellaan oleva kohtu? Ja onko ollut millaisia vaivoja, kipuja? Mulla todettiin edellisessä raskausessa (kkm n vko 16), että mulla on kohtu kallellaan ja aiheuttaa siksi kipuja. Ja tässäkin raskaudessa on alavatsakipuja ollut ja eilen illalla ja yöllä tuli kaks aivan kamalaa alavatsakipuilu-kohtausta, sattu niin paljon että vaan ravasin ympäri kämppää lämmitetty kauratyyny vatsalla ja itkin ihan jumalattomasti :D. Jouduin sitten ottamaan vielä panadoolit kipuun, kun en vaan kertakaikkiaan pystynyt olemaan.
 
Eea
Tsemppiä kaikille tupakoinnin lopettaville! Se on kuitenkin se ainut ja oikea päätös raskaana ollessa. Jos motivaatio meinaa lopahtaa, niin kannattaa käydä tutkimassa ja lukemassa mitä tupakointi sikiölle aiheuttaa ja kuinka kauaskantoisia vaikutuksia sillä voikaan olla. Itsekin olen tupakoinnin lopettanut, kun aloin esikoista odottamaan.

miulla on kohtu taaksepäin kallellaan, mutta ei se oo aiheuttanut kipuja tai mitään muutakaan. Ainoa haitta on, ettei sydänäänet välttämättä kuulu kauheen aikaisillä viikoilla.

Facebook-ryhmään laitoinkin kuvan miun masusta, joka on kasvanut ihan valtavaks, vaikka viikkoja vasta naurettavan vähän. Asiaan vaikuttanee, että raskauksia on jo useempi takana ja viimeisestä ei vielä ole puoltakaan vuotta.

Eea & Manu 8+6
 
Heippa taas! tervetuloa uudet! :)

Mies hoitaa kissojen laatikot raskauden aikana, harmi vaan että sitä joutuu koko ajan muistuttamaan asiasta... :p

Mä en värjää hiuksia oikeastaan koskaan, enkä henk.koht. ymmärrä miten ulkonäkö voi mennä kenelläkään lapsen terveyden edelle. Totta on, ettei siitä ole mitään todisteita että se olisi välttämättä haitallista, mutta samalla periaatteella vois ajatella, ettei alkoholistakaan oo välttämättä mitään haittaa sikiölle... no joo, vähän kärjistän :D Meikit on kans toinen, niistä kertyy elimistöön ties mitä myrkkyä ja just vuosi sitten vai millon se oli, niin EU teki jotain suositusta siitä että raskauden aikana pitäisi meikkausta rajottaa/kieltää, miten se nyt olikaan. Kun meikit ei oo turvallisia. Vaikkei värjäys olisikaan haitallista niin mä ajattelen sitä kemikaalien kokonaiskuormaa mitä sikiöön tulee muutenkin ympäristöstä, vaatteista, kosmetiikasta, ruoasta jne joten koitan sitten vähentää ne mihin voin itse vaikuttaa niin minimiin.

Mulla onnistu tupakoinnin lopettaminen ekan raskauden aikana niin, että vähensin heti plussasta ja sitten n. viikon jälkeen lopetin. Hoin itelleni koko ajan, että "en ole äiti joka myrkyttää lastaan, en ole äiti joka myrkyttää lastaan..." ja imin hulluna salmiakkitikkareita :p Niin se sitten jäi melko helposti :) Tsemppiä kaikille lopettajille! :) Mä suosittelen tota tikkarimetodia ;)

Miten kamalan vaikea raskausajasta tulee kun nyt jo oon ihan kuollut? Selkä ja jalat on totaalisen poikki, enkä ole kuin hetken ulkoillut esikoisen kanssa ja koitin vähän pihahommia tehdä :( Ei tule mistään mitään jos kroppa ei kestä esikoisen perässä juoksentelua yhtään! Tän iisimmin ei oikein voi ottaa ees, ja nyt jo mahaa kivistää ja on kurja olla :(

Mä en oo nyt oikein kunnolla syönyt. :( Senkin takia varmaan heikottaa. Eilen yritin syödä mun lempparinuudeleita, mut ne maistu todella oudoilta :O Harmi! :(

Ja mun maha on varsinkin iltasin ihan järkyttävän iso pallo! Ja tuntuu että napakin jo pompsahtaa pois kuopastaan! :O

Huhhuh, hengästyttää melkeen pelkkä istuminen. Ja selkä ja jalat hajoooooo au!
Voikaa hyvin,
tömpsis ja persikkabanaani 8+5
 
Hei

Raskausoireet tulleet lujana viimiset 4 pv olleet ihan tuskaa, oksentaminen ollut hurjaa. Päivässä jopa 10krt. Tässä vain alkaa pelkäämään kun en saa syötyä mitään koska se tulee samantien ylös. Vesi, kurkku ja joskus leipä pysyy sisällä. Vielä ei heikota niin paljoa mutta tänään on olo ollut heikonpuoleinen. Maanantaiseksi tilaan lääkärin kyllä.
Oma äitini on ollut nyt auttamassa arkipäivinä.
Poks 8+0 hiljaa edetään mutta toivottavasti varmasti. Neuvola kunnalliselta puolelta saatiin 13.5 eli 10+1? Odotan jo seuraavaa ultraa. Yksityisellä käydää myös kuukauden välein

Tänään ei ihmeempiä tarkoitus on vain parannella oloa ja yrittää saada leivän alas :/
Huomenna olosta riippuen olisi yhdet 30v juhlat johon oli ainaki tarkotus mennä

Kaikille haleja

Saara ja Muru 8+0
 
Viimeksi muokattu:
lakritsa laita mulle linkki sun fb-profiiliin yksärillä niin laitan kaveripyynnön, ja kun oot hyväksynyt sen, niin saan lisättyä sut ryhmään.

voiskohan noi ohjeet lisätä tonne etusivulle, kun en välttämättä aina huomaa jos joku kysyy ja en jaksa kirjotella niitä kymmentä kertaa :D

saaraw:lle paljon voimia! kuulostaa tosi hurjalta ja kamalalta :/
 
Saara: En halua pelotella, mutta sun kannattais ehkä soittaa päivystykseen tms. koska jos oksentaa päivässä jopa 10krt eikä saa syötyä oikein mitään, voi kyse olla olla jo hyperemesis gravidarumista (suom. runsas raskausajan oksentelu). Pahimmillaan noissa tapauksissa saattaa joutua jopa sairaalaan päiväksi pariksi, kun oksentelu johtaa kropan kuivumiseen, eikä se tietenkään oo hyväksi sulle. Lapselle siitä ei kai oo haittaa, koska lapsi ottaa kyllä sun syömisistä huolimatta tarvitsemansa. Mutta kannattaa kysellä ainakin, pitääkö olla huolissaan. Kertovat kyllä päivystyksestä sitten, miten kannattaa toimia. Tsemppiä jaksamiseen :hug:
 
Uusi himotus: kalapuikot ja tilli-kermaviili. Mä rakastan tilliä yli kaiken ja voisin laittaa sitä kaikkeen ruuanlaitossa mutta taas kerran hajuaisti teki tepposet; nimittäin tänään kuivattu tilli haisi mielestäni samalta kuin se puru mitä mm. jyrsijöiden häkkeihin laitetaan :D Alan jo tottua tähän, että haistan kummallisia asiota, joten en anna sen häiritä :) Pahin oli kun istuin kahvipöydässä anopin luona ja enempiä ajattelematta totesin siinä haisevan koiran pissan! Anoppi tietysti loukkaantui, joten äkkiä yritin korjailla möläytystäni kyselemällä ettei vaan olisi minun pikku daamini (5,5v. kääpiösnautseri narttu) tehnyt pissoja sisälle, kun oli siellä ollut muutaman tunnin saamassa huomio-hoitoa :)
 
Onko täällä muuten muitakin 3-vuorotyötä tekeviä? Huomasin viime yönä töissä ollessani, että koko yön verenpaineeni heitteli aika huimasti ja tätä oiretta ei oikeastaan ole enää pariin vkoon ollut. Aion tarkkailla oloani tulevissa yövuoroissa ja, jos sama jatkuu niin se on varmaan sitten ihan kunnon aihe kääntyä lääkärin puoleen, vai mitä?
 
Ja taas tuli mieleen yksi asia: paino. Paljonko olette huomanneet raskauden lisäävän energiantarvettanne näin alkuvaiheessa? Minulla on paino lähtenyt jostain syystä laskuun vaikka normaalisti kilot ei karise, ei sitten millään. Ja parhaani olen kyllä tehnyt ettei tulisi energiavajetta. Vai voiko painon lasku näin alussa johtua jostain muusta ja tasoittua piakkoin?
 
Täältäkin uusi mukaan! LA 30.12 ja kolmatta ootellaan :) Viikkoa aikasemmin on eka ja toka tullu joten ei tiiä vaikka jouluaattona oltas synnärillä, jos enkeleitä on matkassa :) Alussa vielä siis 4+6 :) ja ikää toistaseksi 26! :) Laitoin myös Jen_nille viestiä !
 
Huomasitteko, että tammikuiset alkaa jo perustella omaa pinoaan tonne. :heart: Näin kun oma LA on on joulukuun alussa, tuntuu että on jo niiiiin raskaana, kun seuraavan kuun odottajiakin jo on :heart:


Helena: Vastailen sulle, kun olit kaiken näköistä pohtinut eilen. :) Toi on ihan normaalia, että miettii koko ajan, että onkohan kaikki kunnossa. Varsinkin niinä hetkinä, kun mikään oire ei muistuta raskaana olosta :D Sillonhan sulla on ihan "tavallinen" olo ja ite ainakin välillä jopa unohdan olevani raskaana. Tällä vastaan myös siihen, että miten pystyy olemaan kertomatta muille, että jotain näin ihanaa on tapahtunut. Alun suurin hämmennys ja se että raskaus on ainoa mielessä oleva asia, ne kun alkaa mennä ohi, niin hyvin pystyy olemaan :)

D-vitamiinin syöntiä on varmaan suositeltu siks, että odottava äiti tarvii D-vitamiinia vielä enemmän kuin mitä normaalisti. Samoin jos maitotuotteita tulee syötyä vähemmän niin kalkki voi olla hyvä alottaa. Monissa kalkkitableteissa on D-vitamiinia mukana, joten siinä menis kaks kärpästä yhdellä iskulla :) Liika A-vitamiini saanti taas odottavalla äidillä on huono asia (aiheuttaa keskenmenoja ja epämuodostumia, näin lukee ainakin mun neuvolasta saamissa papereissa), siks maksaruuat on kielletty/rajoitettu. Eli esim. maksamakkaraa saa syödä vaan 2 viipaletta/pvä.

Kahvia saa juoda 3 pientä kupillista päivässä ja rajoitus johtuu suuresta kofeiinimäärästä. Tosin monilla odottavilla äideillä jo kahvin haju saattaa tehdä pahaa, eli määrää tulee luonnostaa vähennettyä :) Fetaa saa syödä, kunhan kattoo että on tehty pastöroidusta maidosta.

Toi, ettei tee mitään mieli, johtuu ainakin mulla tästä pahoinvoinnista. Saatat joutua tosissaan ettimään niitä ruokia mitä pystyy syömään. Itellä on toiminu satsumat koko tän alkuraskauden sellasina, jotka menee oikeestaan aina. Jossain vaiheessa elin pelkällä paahtoleivällä :D Mut kannattaa koittaa löytää ne ruuat, mitä voi syödä, koska se että syö vähän ja epäsäännöllisesti saattaa pahentaa sitä huonoa oloa. Toki välillä on niitä päiviä, että heti aamusta on jo niin hirvee olo, ettei oikein pysty syömään mitään. Maitotuotteista viili on mulla ainoa, mitä syön. Jogurtit on liian makeita ja maitoa en juo muuten. Ja sit tietty mielihalut menee päivittäin. Mulla siis parhaillaan se mannapuuro, jota meni tänään aamupalaksikin :D

Toivottavasti tästä nyt oli sulle edes vähän apua. Kaikkea en itekään veilä tiedä, mutta aika paljon saa selville esim. tietyistä ruoka-aineista kun pistää googleen "ruoka-aine ja raskaus" :)
 

Yhteistyössä