**Joulukuun Pikkutontut KESÄKUUSSA**

Pistepirkko, ei ollut siiitä iphonesta enää nuo kaikki, vaan täydensin siun listaasi mitä muualta löysin :)

Kauris82, täälläkin hankinnat tehdään syssyllä. Suu auki lueskelen muiden experttien keskustelua kärryistä ja kaukaloista :confused: mä en edes tiedä mitä oikeasti käytännössä yhdistelmävaunut tarkoittaa :LOL:
 
Brio Primo-kaukalosta meillä on ollut se molemmilla lapsilla. On tosi tilava kaukalo, meidän 1v2kk menisi siihen vieläkin vaikka on pitkä poika. Juuri siirryttiin turvaistuimeen viime viikolla kun siivosin autoa ja sen takia sitten pääsyin siirtämään pojan pois kaukalosta. Ihan Vauva-aikana mun mielestä on ollut aika pystyssä, mutta ei ole kyllä haitannut meidän lapsia. Tässä vähän aikaa sitten laitoin kaukaloa autoon (meillä siis se isofix+turvavyö jalusta) ja vähän kovemmin tarkistin että on kunnolla kiinni, niin pala styroksia murtui. Normaalia kulumaa, mutta sen verta kuiteknin irtosi että uusi kaukalo hankitaan. Huonoa on mun mielestä se ettei kaukaloa saa järkevästi kaupassa kauppakärryihin, vaan pitää melkein aina laittaa sinne pohjalle = ostoksille ei jää paljon tilaa. Meidän kaukalo meni hyvin jyskistä ostettuihin matkarattaisiin kiinni ilman mitään adapteria, moni muukin kaukalo voi pysyä tosi tukevastikin matkarattaissa kiinni ilman adapteria, kannattaa kokeilla :attn:. Eli kaiken kaikkiaan ihan tyytyväisiä ollaan oltu, mutta todennäköisesti uusi kaukalo on britaxia ihan vain vaihtelun takia. Tosin sitten meiltä jää se jalusta käyttämättömäksi...

Joku kyseli ultrasta 15+ meillä näkyi mm. virtsarakko, vatsalaukku, aivonpuoliskot, sydämen lokerot. Sanoi ettei varsinaisesti tee rakenneultraa, koska vasta isommilla viikoilla näkee selvästi / tarkemmin ne. Ultrasi lähinnä että kaikki perusjutut on toiminnassa ja istukka toimii hyvin, mä kun siis käyn rd:n takia (tablettihoito aloitettu) äitipolilla kontrolleissa. Sukupuolta en kehdannut kysyä vielä...

Ikäeroista kakkosen ja tän vauvan välille tulee reilu 1v7kk, vanhin on silloin 3v10kk. Eli aika tiiviisti on lapset täällä tulleet =)

Kantokoppaa meille ei tule ellei tuplarattaita sitten osteta. Meillä on emmaljungan citycrossit + citykoppa. On mun mielestä ihan huippu tuo koppa ollut kun saa tarvittavasn määrän peitooja, makuupusiin tmv. sinne.

Pistepirkko pieni tyttöolo mulla on =). Ja viikon 15+ ultrassa en ainakaan nähnyt mitään 2d ultrassa jalkojen välissä (en siis kysynytkään), tosin eipä silloin pakosti vielä mitään (pojan vehkeitä) muutenkaan näy. No, ehkä 3 viikon päästä selviää kumpi tulee :cool:

NeitiAurinko britaxilla on jotkut uutuudet joihin saa turvakaukalon + isomman lapsen istumaan. Mun mielestä oli sellaiset päällekäin istuttavat. En muista nimeä, mut kun tulee vastaan niin ilmoitelen :wave:

Poppeliini ja kolmas muru 17+1
 
Kauris82 ja viena pakko kommentoida sen verran, että yhdistelmävaunut siis saa vaunuksi ja rattaaksi eli menee vauvalle ja myöhemmin taaperolle. Matkarattaat taas on siitä hyvät, että ne menee pieneen tilaan ja on näpsäkät kuljettaa autossa mukana. Meilläkin kun on tilava farmari auto niin takakoppaan mahtuu mukaan niin matkarattaat kuin koirakin (rottweiler eli ei kaikkein pienin koira :D). Minulla ainakin on aina matkarattaat takakopassa, että ne on sitten käytettävissä, jos tarvii :)

Päänsärystä olen huomannut itsellänikin usein päänsärkyä vaikka normaalisti harvemmin on. En ole tullut ajatelleeksi, että johtuis nestehukasta. Täytyy varmaan itsekkin juoda vielä ahkerammin :)

Ikäerosta Esikoisen ja tämän vauvan ikäeroksi tulee 2v 4kk.

jenzka 14+3
 
Viimeksi muokattu:
Viimeksi muokattu:
Viena: Hauskaa että joku muukin on hieman tollo kaikkien hankintojen kanssa. Itse myös pähkäilin yhdistelmävaunut-termin kanssa mutta ystävämme google on aika oivallinen apu :)

Mulla on se hyvä tilanne että vauvatavaraa tarjotaan joka suunnasta. Ja ihan ilmaiseksi. Niin paljon on suvussa ja kaveripiirissa lapsia että moni haluaa vaan saada tavarat pois nurkista. Onneksi en ole ronkeli luonne. Kunhan on tarpeellista ja käytännöllistä niin mulle kelpaa.

Omiin nurkkiini en tavaraa ota kuin vasta syksyllä. Huomasin äitini luona jo matkasängyn ja hyllyllisen kirpputorilta ostettuja vauvanvaatteita :D Ja isäni ilmoitti että postissa tulee sitten vakuutusyhtiöltä paperit kun hän on jo lapsivakuutuksen ottanut tulokkaalle.

Että eipä tässä itsellä mitään ole kuin kesäloman viettoa ja ensimmäisten liikkeiden odottelua. Tai kasvaisi edes maha.

Ensku ja Toukka 16+5
 
Viena & Ensku täällä kolmas kellä peukalo täysin keskellä kämmentä hankintojen suhteen. Ei tosiaan ollut hajua, mitä tarkoittaa yhdistelmärattaat. Oikein pelottaa ajatus siitä, että kun niitä hankintoja pitää joskus alkaa tehdä, mistä tiedän, mitkä ominaisuudet esim. vaunuissa ja turvakaukalossa pitää olla, mitkä merkit ovat hyviä jne... Ei mielellään kuitenkaan vain kokeilun vuoksi ostais jotain, mikä käytännössä osoittautuu ihan sudeksi. Toivoisinkin, että muut kuin esikoisen odottajat voisivat täällä jakaa vinkkejä hyviksi havaituista jutuista. Esim. ei mitään käsitystä millaiset pyörät olisivat hyvät vaunuissa, että niillä pääsee hyvin sekä talvella että kesällä.. :O Ei jaksais kuitenkaan päiväkausia viettää netissä tietoa etsien. Huoh... No mutta onneksi ei ole vielä pakko lähteä siihen rumbaan.

Liikkeistä Ei mitään vielä, tosin en odotakaan että lähiaikoina vielä tuntuisi mitään, sillä odotan esikoista.

Fiiliksistä Nyt on jo pitkän aikaa ollut aika perusluottavaiset fiilikset, tosin tulevaisuus aina välillä vähän huolettaa, että mitä jos käykin jotain. Puhun aina kavereillekin, että toivottavasti kaikki menee hyvin... Muuten olot ollet ihan normaalit.

Kertomisesta Nyt olen saanut jo pomollekin kerrottua. Pomo otti asian tosi positiivisesti. Ennen kuin kerroin minulle tarjottiin ylennystä. Nyt sitten kerrottuani raskaudesta, en valitettavasti tule kysymykseen, sillä kyseiseen tehtävään tarvitaan henkilö melko lyhyellä tähtäimellä. Pomo kuitenkin lupaili, että katselemme työtehtäviäni uudelleen sitten äitiysloman jälkeen. Tämä otti pattiin jokusen päivän, mutta nyt asia on jo melkein unohtunut. Harmillista, että sen piti tulla juuri samaan aikaan. Mutta toki oma elämä on aina tärkeämpi kuin työ. Muille en ole vielä töissä kertonut, olen kyllä ajatellut kertoa läheisimmälle työkaverilleni pian.

Minultakin on jo yksi ihminen kysynyt, että odotanko :D Joten maha varmasti näkyy jo piilottelusta huolimatta. Saa nähdä kun totuus paljastuu, kuinka moni tulee sanomaan arvanneensa jo. Ja jännä juttu kävi mummoni kanssa. Kerroin hänelle puhelimessa raskaudesta jokin aika sitten ja hän kysyi, että olitko jo silloin raskaana kun viimeksi kävit kylässä (kävin viikko plussan jälkeen, eli TOSI alussa). Sanoin, että olinhan minä. Hän sitten siihen, että hän oli katsonut nenäni näyttäneen erilaiselta, mutta ei ollut kehdannut kysyä mitään :$:confused: Siis aivan käsittämätöntä! :xmas:

Vauva- / odotusajanvakuutuksesta Oletteko jo hommanneet? Ne keillä aiempaa kokemusta, toivoisin vinkkejä millä yhtiöllä paras hinta/laatusuhde. Itse laitoin muutaman tarjouspyynnön jo vetämään.

Varmasti oli paljon muutakin asiaa, mutta jotain aina unohtuu. Oikein mukavaa kesän jatkoa teille muille joulutontun odottajille :)

Joululahja2011 15+5
 
Nopeasti kirjoittelen, monen päivän kaksplustauko ollut kun oltiin juhannus reissussa.

Vaunuista Aiotaan ostaa käytettyinä mutta käydään liikkeissä tsekkaan millaisia halutaan. Yritin miehellä tänään kertoa vähän mitä eroa millaisillakin on ja mitkä kannattaa olla. Pitää perehtyä kunnommalla itsekkin. Ehkä sit rakenneultran jälkeen (enää 4 viikkoa siihen!) aletaan perehtyyn vaunuihin. Käytettyjä voi joutua jonkun aikaa etsimään että sopivat löytyy sopivaan hintaan.

Liikkeet Puuh, ei vieläkään mitään kunnolla. Joskus tuntuu selänpuolella niin kuin joku sormilla rummuttaisi, eli kai siellä jotain sutinaa on mutta ei mitään kunnon potkuja/tökkäisyjä vielä :( Malttamattomana odotan!

Täytyy tulla paremmalla ajalla kirjoitteleen lisää, pitää kiirehtiä nukkumaan kun ukolla on aamulla aikainen herätys ja mun pitää jaksaa alkaa pakkailla muuttokuormaa. Perjantaina saan avaimet ja pääsen näkeen meidän uuden kämpän remontoituna! Jee!

Susimieli ja Pieni 16+2
 
Kiitos nimiehdotuksista Pistepirkko ja Viena :wave:

Joululahja 2011 Mulla kanssa naapuri kyseli noin rv 5-6 vaivalloisesti että olenko raskaana. Kuulemma silmäni oli kiiltäneet ja naamasta huomannut vaikka emme puhuneet raskauteen liittyvistä asioista ollenkaan. Myös mummini on tuollainen noita ollut aikaisemmin, nyt dementia vaan aika pahana niin ei kyllä tajunnut kysyä.. Mutta monesti kuullut että ihan hassuista asioista ihmiset saattaneet tajuta raskauden joka ei näy vielä :)

Pakko kysellä että millaisia sykkeitä olette saaneet neuvolassa?

Tänään neuvola tosiaan oli. Painoa tullut lähtöpainosta 1,6kg eli olen tyytyväinen. Tosin ylipainoisena ei olisi tarvinnut tulla sitäkään ;)
Kuunteli sydänäänet vaikka naikkarilla näin että kaikki oli hyvin.
Jotenkin rakenneultra tulee todellisemmaksi kuin neuvolantätikin kyseli osaanko odottaa kumpi tulee jne..
Sanoi myös että on aika iso todennäköisyys etten olen nähnyt palleja ultrassa koska rakenteessakin välillä joutuu etsimään, mutta "pakko" asennoitua että täältä saattaa syntyä poika :) Ihan sama tuo on, niin vaan erilainen olo ja mututuntuma ollut tulokkaasta.

Yövuoron juuri aloittelin hetki sitten. Onneksi enään tän jälkeen viikonlopun vuorot ja sitten kk loma. Sitä onki odotettu että saa olla perheen kanssa ihan rauhassa ilman työkiireitä :cool:
Mahtavia ilmojakin lupailleet joten aina vaan paranee.
Tosin olen huomannut etten kestä kuumuutta/aurinkoa samalla tavalla kuin ennen. Joku muukin mainitsi siitä. Olen auringonpalvoja melkein mutta nyt auringossa olo saa voimaan pahoin. Joten turkin +40 asteen helteitä odotellen :LOL::whistle:

Mutta nyt yöpalan kimppuun, mäkkärin Fiesta salaatti odottaa syöjäänsä :p
Öitä kaikille!!!!
 
Viimeksi muokattu:
Ihan äkkiä ennen nukkumaan menoa pakko laittaa etten unohda. Eli niistä vaunuista...
Mun mielestä ehdoton ykkös juttu on ollu heittoaisa. Tai tietysti käännettävä istuinosa ja varjo käy myös. Pientä oli kiva työnnellä kun näki esim heti milloin nukahti.. vieläkin poitsu välillä nukkuu kärryissä ja väsyneenä ehdottomasti tahtoo nähdä työntäjän, kun taas muuten on kiva katsoa eteen päin... ja ISOT renkaat.
:) pika tilitys omista tykkäämisistä... Nyt unta..
Hyvää yötä masun kasvattaja kaverit! :)
 
Huomenta! Ihan pikaisesti lukuvinkki ainakin esikoista odottaville: Minna Haatajan Hyvä syntymä. Viime vuonna ilmestynyt, lainasin kirjastosta ja tykkään kovasti! Onko muilla hyviä opuksia, joita voisi nyt kesällä riippumatossa lukea kun on kerrankin aikaa?

Tuisku ja papu 17+2
 
heissan...tulin teillekkin kertomaan että jos ette ole vielä liberokerhossa niin rekisteröitykää ihmeessä..:) sieltä saa tosi mukavan tuotepaketin liittymislahjaksi..:) vaippanäytteitä ymm..ja vaippatarjouksia kauppoihin ja vaateliikkeisiin..:)

täällä nautittu auringosta leikkipuitstossa koko eilinen päivä muksujen kera ja tänään jatketaan samalla linjalla,näitä säitä ei voi tuhlata oikein sisällä oloon..pusitossa saa lapset ilmaisen lounaan ja pääsevät uimaan sielunsa kyllyydestä,eilen viihtyivät vedessä 4h...:) ja minä sain nauttia auringosta..:) tänään muistin jo laittaa aaurinkovoiteen suojaksi,eilen en muistanut,onneksi ei palanut..:)

nuo b-dualiton todella hyvät vaunut! olen niitä saanut käyttää ja tutustua todella läheltä ystävän lapsten parissa,nähdään heitä viikottai..:) tuohon alaosaan saa sen istuimen tai kopan vauvalle ja vauvan voi laittaa sinne miten päin vain eli naama myös työntäjään päin,kun kopan/istuimen saa alakenoon,mutta sopivasti kuitenkin,ovat hintansa veroiset!

meille ostettiin akjakxin viikingit,aiemmin olen käyttänyt vain yhdistelmävaunuja,mutta tällä kertaa halusin sirot vaunut erillisille koppa ja ratasosalla,ja liiikkuvilla etupyörillä ja vikingeissä on nämä ominaisuudet,isot renkaat iso plussa,myös nuo eturenkaat on tosi isot ja tavarakori on syvä,mikä meille on tärkeää jotta saa kauppatavarat kyytin..:)

EevaN ja pieni 17+5
 
Huomenta!

Täällä ekat liitoskivut :kieh:. Esikoisesta ne ilmaantui joskus viikolla 36...

Heittoaisan puolesta liputan minäkin :) . Jossain vaiheessa se maisemien katsominen on vauvan mielestä kuitenkin jännempää kuin pelkkä työntäjän naama. Isot renkaat on myös ehdottomat, jos liikkuu paljon maastossa ja runsaslumisilla alueilla.

Sykkeet on ollu 135-150 välillä.

Vakutuustahan ei voi hakea ennen kuin saa sen rakenneultran lausunnon, mutta sitten onkin jo kiire hakea, kun 3 kk ennenhän se muistaakseni piti ottaa. Tapiolasta oli/on esikoisen vakuutus ja sieltä otetaan nytkin. Rahat tulee 2 päivässä tilille eikä tarvitse kerätä vuoden ympäri kuitteja ja tehdä sitten vuoden päätteeksi jotain kamalaa kuittisavottaa. Myös omavastuu maksetaan ainoastaan kerran kalenterivuodessa.

Vielä pari työpäivää ennen lomaa... Ei millään malttaisi :cool:.
 
Moikka!

Eilen monguin kun ei liikkeitä tunnu, nukkumaan menessä makasin kyljelläni ja hytkäytin mahaa kädellä ja johan tuntui vasemmalla (makasin vasemmalla kyljellä) kunnon muljahdus! Liekö käänsi kylkeä tai teki kuperkeikan! Oikealla kyljellä maatessa mahan tönimiseen vastaus oli muutama tökkäisy, taisi olla potkuja. Tarkkaan pitää kyllä keskittyä tunnustelemaan noita ja olla itse liikkumatta ettei jää huomaamatta. Mutta eiköhän pian ala enemmänkin tuntua!

Tilasin ellokselta äsken mammahousut ja tennarit. Mulla ei oo oikein mitään pitkiä housuja nyt mitkä menee kiinni. Okei tuulihousut on mutta siis siistimipiä. Pitää nyt kokeilla noita, saa ilmaiseksi palauttaa jos ei oo sopivat. Kapeanmalliset farkut tilasin.

Joku kyseli sykkeistä, meillä oli 150 kun viimeksi neuvolassa mittasi.

Hankinnoista tarkemmin, meiltä puuttuu siis vaunut joihin liittyvät suunnitelmat laitoinkin, eli käytettyjä etsitään, pikkuhiljaa rakenneultran jälkeen. Samoihin aikoihin alan myös vähän kerrallaan selailemaan huutonettiä ja etsimään kestovaippoja meille. Käytettyinä aattelin ostaa kun ovat muuten niin kalliita. Ja imutehokin on parempi. Amme ja pienelle pylly- ja kylpypyyhkeitä, lakanat, sänkyyn reunapehmusteet, pieni toppahaalari Meiltä ei siis paljoa puutu, ja suurin osa on käytettynä tulossa, ihan jo siksi että halvemmalla saa ja tavaroiden kunnosta ei olla tingitty! Uudenveroisia on kaikki. Tyhmää maksaa samasta tavarasta kaupassa monin kertainen hinta. Tietty kaupasta voi helposti valita haluamansa, käytettyjä joutuu vähän etsiskelemään että saa mieleisensä.

Vakuutusta ollaan harkittu, tosin ton niskaturvotuksen takia tuskin saadaan ennen lapsen syntymää. Ja sittenhän tottakai otetaan lapselle joku vakuutus.

Kävi tässä "hauska" juttu, paukahti postiluukusta lasku äitiys- ja ultraäänitutkimuksesta. Siis sieltä erikoislääkäri käynnistä! Soitin sitten sairaalalle ja ihmettelin että lasku tulee eikä kukaan ole meille puhunut että käynnit jotain maksaisivat. Oli aika tyly siellä puhelimessa, että kuulemma aina lääkäri käynti maksa (eli toinen lasku vielä tulossa) ja kaikkihan sen tietää. Sanoin että no ei tiedä kun esikoinen tulossa ja ei oo ennen sairaalassa asioinut. Kuulemma infokirjeessä ainakin lukee, ja minä siihen ihmettelemään että missä infossa. Ekan ultran kutsun mukana kuulemma lähettävät. Meni aika hiljaiseksi kun sanoin että meille tuli kyllä pelkkä ajanvaraus lappu, ei infoja. Ajo-ohjeet sairaalalle oli yhdessä lapussa mutta mitään hinnastoja ei kyllä meille tullut, sen verran tarkkaan ne paperit tuli selattua!
Tokihan me noihin tutkimuksiin oltaisiin menty vaikka hinnasta oltaisiinkin tiedetty ( n. 27€/käynti), ei ollut kallita mutta kummallsita kun kätilökin vaan suositteli lääkäriä ja varasi ajan meille, eikä silloinkaan maininnut että maksaa, voisihan sen sanoa siinä.

Mutta nyt alan pakkaamaan muuttolaatikoita.

Susimieli ja Pieni 16+3
 
neljäskö: hupsista :D Miten ihmeessä sain väännettyä Turusta Turkin, hih.

poppeliini: suuri kiitos tuosta vaunu-vinkistä ja sivusta minkä laitoit! Eilen illalla surffailin tuolla sivulla, ja nuo rattaat vaikuttaa ainakin sellasilta, että menee pieneen tilaan, ja mahtuu hyvin ovistakin sisälle :) Nuo rattaat menee kyllä vakavaan harkintaan. Siskolta en saakaan niitä kaksosten rattaita, koska hää tarviaa niitä vielä. Mut ne olikin vierekkäin istuttavat, eli tosi leveet, minuu nyt himottais ostaa just tuollaset B-Dualit tai sit peräkkäin istuttavat rattaat. uutena raattaat vaan tahtoo maksaa mansikoita :( pitäis varmaan ekaks kiertää kirppiksiä, ja sit jos sieltä ei mtn löydy, niin ostaa uutena.

Ensku: myökin saatiin vauvatavaraa tosi paljon, koska kaikki halus just tyhjenää varastojaan, ja päästä niistä tavaroista eroon. Hyvä vaan meille :D Pari bodya ollaan ostettu ihan uutena, muuten pojalle on menny päälle niitä saatuja vaatteita.

joululahja2011: tosi jännä juttu, että nenästä näki, että ootat vauvaa! :D

Susimieli: höh, tosi ärsyttävä tuollanen yllätyslasku :| Myö kun mennää tuohon naapurikaupunkiin (keskussairaala, paljon tarkemmat välineet) sitten rakenneultraan, niin nekin velottaa poliklinikka-käynnistä sen 27 ja jotain.

Huiiiii, minuu jännittää ylihuominen ihan kauheesti!! :O Miulla alkaa 3.vuoden työssäoppimis-jakso hotellin respassa, kestää 2kk. Senkin puoleen jännittää, kun a) miulle jäi pienet traumat 2. vuoden respa-jaksosta ja b) tammikuussa kun jäin koulusta äitiyslomalle, niin mietin vaan et osaanko enää yhtää mitää :whistle: Hui apua. Mie tiiän, että tekee hyvää lähtee ihmisten/aikuisten ilmoille 5kk tauon jälkeen, mut vähän on tietyllä tapaa haikee mieli, kun oon tottunu olemaa 24/7 pojan kanssa (ihan hyvä et hääkin näkee, minkälaista elämää se koti-isyys on). Mut varmasti tuo jakso tekee hyvää, vähän vastapainoa koti-äitiydelle. Mies jää kotiin hoitamaa poikaa. Miulle tehään yläkertaan sänky, koska oon niin herkkä heräämään, et ei tulis yhtään mitään aamuvuoroista, jos yöllä on jotunu monta kertaa heräämään ylös.
Ensimmäinen työpäivä jännittää tosi paljon!|O

NeitiAurinko ja murkula 15+3
 
Ihan alkuun on pakko purkaa vähän omaa oloa... Mulla on jotenkin ihan hirveen ristiriitainen olo. Tätä pikkukakkosta on siis todella toivottu, odotettu ja haluttu ja nyt just tuntuu et mitä oon menny tekemään?! Tilanne siis se että oon esikoisen kanssa (tyttö 2v) kotona ja nyt varsinkin kun on kivat ilmat yms. niin haluasiin täältä kotoonta tytön kanssa johonkin lähteä ja käydä vaik uimassa tai jotain :) Mut tilanne se kun sillä on ihan järkyttävät uhmat ja oon ihan loppu tohon kiukutteluun, öisinkin alkan heräilee jostain syystä taas ja oon sit ihan väsynytkin. Raskaushormonit selvästi jyllää kun oon tosi herkillä ja sit tääl itketään molemmat. Yksin en oikeesti jaksa mihinkään mennä ja hankalaakin vähän huonojen kulkuyhteyksien takia ja mies autol töissä, ketään lapsiperhe kavereita ei oikein ole kun muut jo vieneet lapset hoitoon ja ite menny töihin. Miehel ei tänä kesän oo edes lomaa kun vaihto tos kevääl työpaikkaa....
Oon jotenkin ihan loppu ja mietin jo kauhul ens kesää kun oon sit yksin kahden kanssa...

Sanonpa tähän perää et huomenna taas varmasti toinen fiilis asiasta, mut nyt tuntuu et ei vaan jaksa :( Masukaveri on silti mielessä ja rakas, enkä missään nimessä tota pientä tuolt haluis menettää <3 Ja tosta esikoisesta, tähän asti ollut super helppo ja hellyyttävä kiltti tyttö. Ja silloinkun uhma ei ole päällä on todella reipas ja omatoiminen :)

Vaunuista Meillä on Emman Bestar combit ja ollaan oltu tyytyväisiä vaik onkin "halpikset", niissä on kaikki ominaisuudet mitä vaunuis kaipaankin ja kulkee hyvin :)

Turvakaukaukalo Britaxin babysafe ollut esikoisella ja jos tohon 08 malliin saa sen jalustan jostain ni sit pidetään toi käytössä myös täl toisellakin. Muuten hankitaan joku jalustallinnen ku en noiden vöiden kans jaksa pelata :)


Astre ja Eemeli 14+3
 
Olen hirveän laiska kirjoittelemaan, mutta luen kyllä jutut joka päivä läpi. Niinhän se on että sitten tulee vastattua kun jokin asia rikkoo oman "uutiskynnyksen". :D

Astre don't worry. Joulukuuhun on vielä pitkä aika ja parivuotiaan uhma on toivottavasti jo kärsitty sitten, tai ainakin sen kanssa on opittu elämään.;) Itse muistan ollessani kotona ahdistuneeni kahden pienen kanssa ihan samasta syystä. Kun ympyrät on muutenkin niin pienet, ja välimatkaa ihmisten ilmoille on... Hankittiin tuplarattaat, ja vaikka en useasti niitä käyttänytkään, jo "tieto että poiskin pääsee" auttoi kummasti.
 
Päivää kaikille :)

Mistäs kaikesta onkaan ollut juttua? hmm...

kantokopat on ollut keskustelua, että pehmeäkö vaiko kova. Musta sillä ei oo mitään merkitystä, koska mielestäni koko kantokoppa on täysin tarpeeton! Meillä oli kahdella ekalla sellaiset vaunut, joihin tuli vain sellainen "pussi" ratasosan päälle, eli mitään kantokoppaa ei ollut ja oli todella hyvät vaunut kaikinpuolin. En koskaan kaivannut koko kantokoppaa mihinkään. Säästi tilaa ihan älyttömästi, kun ei tarvinnut kun rullata se kangas kasaan ja kaappiin, kun vaunuaika oli ohi ja rattaat käyttöön.
Nyt kuitenkin kolmannelle sitten ehdottomasti halusin kantokopan ja lopulta sitten vaunuissa joihin ihastuin se oli "puolikova" eli pehmeä kassi, jossa oli irrotettavat kovat reunat ja edelleenkään, en koskaan tarvinnut sitä itse kantokoppaa mihinkään. Muutaman kerran sitä erikseen kannoin jossain, kun mietin, et sit huomaan, kuinka kätsy se on, mut ei, en oo vieläkään huomannut. Sitten taas harmittaa, kun se kuitenkin vie ihan tuhottoman tilan vaatehuoneesta, toisin kuin ensimmäisten vaunujen kangat. Oma kokemukseni siis kopista on, että molemmat on huonoja :D noh, keveytensä puolesta kuitenkin kallistuisin siihen pehmeään, jos pakko jompi kumpi olisi ottaa.

Heittoaisa olis aivan mahtava, sitäkään noissa meidän vaunuissa ei oo, ja silloin tällöin oon kaivannut, kun on aurinko paistanut just väärästä suunnasta. Tosin, eipä tuo ratasosan kääntö vie yhtään sen kauempaa aikaa kuin se heittoaisan heittäminen, testattiin kaverin kanssa, niin mä sain sen ratasosan käännettyä jopa nopeammin, kun hän sen aisan heitettyä :D

päänsärkyä on ollut myös täällä suunnassa :( inhottava vaiva! tullut joskus rv 12 jälkeen... viime yönä heräsin viiden aikaan aivan järkyttävään päänsärkyyn ja aamulla oli töihin lähtiessä pakko ottaa burana kun jyskytti niin huolella. Ei kivaa!

vauvatavaraa tyrkytetään tännekin suuntaan :( *huokaus* kun mä EN HALUA! meiltä löytyy kotoa 1v lapsukainen ja sen kaikki vaatteet on vielä tallessa, niin ei, mä en halua, tarvitse eikä meillä oo ees tilaa enemmälle vaatteelle! Yhdelle tutulle sanoin, että mä päätin, etten vauvalle osta yhtäainutta vaatetta ensimmäisen vuoden aikana, että otetaan äitiyspakkaus niin sieltä tulee niitä uusia vaatteita ja enempää ei tarvita. Sen kommentti oli "niin, mä voin sit antaa teille meiltä jääneitä vauvanvaatteita" öh, et voi... kun en halua. Meillä on vauvan vaatteita ihan riittämiin eikä enempää tarvita. Sit se sanoi, et entä jos se on tyttö, että ei teillä oo tytölle vaatteita. Sanoin sit siinä, että jos se alle 1v lapsi saa traumoja siitä, että käyttää vaaleansinistä bodya niin sitten saa saadakin.

vauvavakuutusta ei oteta. Ekalle se tyhminä otettiin ja maksettiin aivan järjetöntä hintaa täysin tarpeettomasta vakuutuksesta. Vaikka miten laskee, niin se ei olisi milloinkaan maksanut itseään takaisin eikä siis ole vähäisimmässäkään määrin tarpeellinen. Itse vastustan yksityisen lääkäriaseman käyttöä ja käytän julkista aina -lukuunottamatta omaa työterveyttäni, kun se nyt sattuu yksityinen olemaan- mutta lapset vien aina poikkeuksetta julkiselle, eikä koskaan ole ollut mitään valittamista hoidosta tai pitkistä jonoista ja kaikki on tutkittu ja vähän ylikin. Itsekin pääosin -työterveydestä huolimatta- käytän julkista terveydenhoitoa. Kun lapsi on sen 2kk vai mikä se tapaturmavakuutuksen raja nyt onkaan niin sitten otetaan vauvalle se.

Astrella oli ristiriitaisia tunteita ja pohdintoja, kuinka jaksaa kahden lapsen kanssa. Kuten täällä on aiemminkin ollut puhetta, niin kaikki tunteet on sallittuja, etkä todellakaan ole yksin ajatustesi kanssa! Lapsi on niin iso ja mullistava asia, että pakostakin siinä välillä pyörii ne ei niin positiivisetkin asiat mielessä.
Kyllä se sujuu kahdenkin lapsen kanssa se elämä :) ja se 2v uhma hellittää kyllä! Älä koe mitään huonoa omaatuntoa ajatuksistasi, koska on hyväkin ajatella omaa jaksamistaan.

ikäeroista on ollut juttua, meillä ekan ja tokan ikäero on 1v7kk tokan ja kolmannen 5v6kk ja kolmannen ja neljännen eroksi tulee 1v7kk

Täälläkin odotellaan liikkeitä jo kovin, olikos se susimieli joka oli bongannut liikkeet, aivan mahtavaa :) varmasti tosi ihana fiilis!! on se niin ihana tunne, kun ne ensihipaisut tuntee!!
Nyt kyllä viikkoja on jo sen verran, että iltaisin kuulostelen, mut toistaiseksi ei oo mitään tuntenut ja luonnollisesti heti iskee päälle, et se on kuollut tmv. huoh... kunpa ne liikkeet tuntuisi kunnolla ja päivittäin niin tää stressi alkais väheneen sen puolesta!

Maha on jo selkeästi kasvanut ja farkut ahdistaa entistä enemmän :( huonona puolena on se, että mulla ei oo töihin sopivia vaatteita jotka mahtuisi päälle!! Nyt kun vielä iski helteet niin ei kauheasti huvita tunkea päälleen farkkuja, kun muutenkin on kuuma. Voi kun elloksen paketti tulisi PIAN, tosin ei sielläkään ole kuin yksi hame, mutta edes se sitten! Kotona käytän jo vallan äitiysvaatteita ja sortsit jotka ostin on olleet ahkerassa käytössä :) vielä ei ole kukaan tuosta mahankoosta kommentoinut, paitsi mies joka sanoi, että kyllä se jo aika iso on :D

tatomira rv 14+1
 
Heippa taas pitkästä aikaa kaikille!
Lueskelen aina kiireessä juttuja, mutta kirjoittelulle ei tunnu löytyvän aikaa:D yritän aina näin päivisin ehtiä koneelle hetkeksi kun en enää illalla jaksa/ehdi.
Mutta paljon on tullut asiaa ja
vaunuista on ollut puhetta. Meillä Emmaljungat, yhdistelmät kovalla kopalla ja ovat olleet loiustavat. Makuutila on iso joten isopmoikin mahtuu nukkumaan ja vauvana kova kantokoppa kävi varasängystä kyläilyllä, tosin hyvin lyhen aikaa mutta kuitenkin! Ja heittoaisa on tosiaan huippu kun isompana haluaa katsella maailmaa! Ja ovat säilyneet hyvin joten uusi tulokas saa ne sitten käyttöön!
Autonistuinostettiin tutuilta käytettynä kun viimeksi oli lainassa, se telakka autoon on mielestäni aivan pop niin ei tarvi turvavöillä leikkiä kun naps vaan ja istuin on kiinni. Saadaan myös tutuilta siihen kuuluvat matkarattaat joten on sitten autossa omat kevyet rattaat aina mukana.
Ikäeroameille tulee 3 v ja 11 kk. Aika paljon mutta minä tykkään. Nyt saan nauttia vauva-ajasta kun isompi mennä touhottaa jo isän perässä miesten hommiin:D ja kun luulen ettei meille enempää sitten lapsosia tule.. tai vannomatta paras!!

Oma napaa: Maha on kasvanut ja välillä meinaa tulla jo kriisi kun ei henkisesti ole samalla tasolla mahan kasvun kanssa:D mutta kaipa se jo näillä viikoilla saakin jo näkyä varsinkin kun toinen tulossa!
Liikkeitä olen luullakseni tuntenut aina välillä mutta varmempia ja selvempiä liikkeitä vielä odottelen!

Nyt vielä huominen töitä ja sitten heinäkuu lomaa ja sitten onkin enää 3 1/2 kk töitä.. hui!!
Voi olla että heinäkuu on hiljanen omalta osaltani kirjoittelun suhteen mutta yritän käydä aina välillä ainakin lukemassa juttuja etten ihan putoa kärryiltä!!

Mutta kaikille oikein ihanaa ja aurinkoista odotusaikaa ja voidaan hyvin ja paksusti!!!

Hipu+ vilpertti 15+0=)
 
ak
Vakuutuksista Me ollaan otettu molemmille lapsille vakuutukset Tapiolasta 3kk ennen syntymää ja ollaan erittäin tyytyväisiä oltu. Siinä on just se omavastuu koko vuodelle ja tulee täyteen jo kahdesta lääkärikäynnistä ja loppuvuosi on "ilmainen". Esikoisen kanssa eka vuosi meni aika vähällä käytöllä ja muutenkin kun kotona olin 4v niin kohtalaisesti käytiin, mutta kun lapset lähti hoitoon alkoi lääkärirumba. Mä en voi olla töistä pois yhtäkään päivää ilman lääk.tod. ja meidän julkisella puolella ei välttämättä pääse samana päivänä lääkärille. Nyt kun esikoinen on jo 6v vakuutusmaksu pienenee kun käynnit ihan selvästi vähenee.
 
Astre eiköhän nuo tunteet tule jokaiselle odottajalle jossakin vaiheessa kun väsyttää ja hormoonit heittää kuperkeikkaa.
Olen mäkin taivastellut miehelle ääneen että mitä tulikaan tehtyä, että mulla on 3 lapsen kanssa työtä jo tarpeeksi. Mutta silti tämä neljäs on niin odotettu että :heart:
Mutta varmasti pärjäät hienosti kahden kanssa :wave:
Mä ainakin itse muistan juuri tokaa odottaessa että kävin pahimmat myrskyt mielen kanssa. Mietin miten ikinä voin rakastaa toista yhtä paljon kuin esikkoa ja osaanko olla kahden kanssa jne.. Hienostihan se meni vaikka ikäeroakin oli vaan 1,9v. Kolmas kun oli tulollaan en osannut miettiä moisia, tiesin että selviän siitä kunnialla ja niin tein :D
Tämä neljäs ei toistaiseksi ole pahimpia tunnemyrskyjä aiheuttanut, taitaa mennä siinä missä muutkin :xmas:

Tsemppiä ja jaksamisia kaikille sitä tarvitseville :hug:
 
Joku kysäisi ikäerosta, meille on esikoisen syntymästä tulokkaan laskettuun aikaan 2v3vk. Eli on jo kokemusta talvivauvasta. :)

Susimieli Me käytiin esikoisen kanssa kokoarvio ultrassa ja siitäkin tuli yllärilasku kotiin, ihan kivahan se olisi ilmoittaa etukäteen, jos lisälaskuja tulee, vaikkei se päätökseen mennä tutkimukseen vaikuttaisi.

Vauvatarvikekeskustelu alkaa näemmä kiihtyä. :)

Me emme juurikaan kulje autolla, joten me pärjäsimme mainiosti ihan turvavyösidontaisella peruskaukalolla Maxi Cosi Citi, se oli saanut testeissä hyvät arvosanat, kevyt ja suht edullinen.

Kävelevinä panostettiin yhdistelmärattaisiin ja pohdittiin eri puolia oman tarpeen mukaan asumme kaupungissa ilman hissiä pienillä säilytystiloilla, joten päädyimme hankkimaan Teutonia Funit pehmeällä kantokopalla ja valinta oli meille mitä parhain, samat rattaat edelleen ainoina käytössä. Eli kannattaa ehdottomasti miettiä omaa tarvetta, kyllä meillekin joku suositteli valtavia hyökkäysvaunuja, mutta pidin pääni ja hankin näppärät kärryt, joita on ilo käyttää rattaina.

Pidin muuten pehmeää koppaa ihan ehdottomana, kun vauvaa piti kantaa rappusissa ja muutenkin kun sai vauvan tarvittaessa nukkuvana sisälle ja seuraavana keväänä sama koppa oli käytössä lämpöpussina, kätevä kun rattaat oli suojaiset vaunut nukkuessa, mutta herätessä sai nostettua kuitenkin selkänojaa. Oli muuten viimetalvenakin käytössä lämpöpussina ja todennäköisesti tulevanakin.

Suosittelen miettimään lastentarvikkeita kuinka pitkäikäisiä ja muokattavia ne ovat, kun ne lapset kasvaa todella nopeasti.

Nyt meille tulee juuri tuon runsaan jalan liikkumisen takia Phil & Tedsit ja varmuuden vuoksi otamme kaukaloadapterin siihen. Katsotaan kuinka käy, pelottaa juuri tuo vauvan ja uhmiksen kanssa liikenteessä olo :)

Näin muuten aika jännää unta viime yönä. Meidän skanneri toimi myös ultrana ja skannasi kohdun sisällön. Unen perusteella meille olisi tulossa poika. :D

zenn +goa'uld 15+4

PS. Ei niillä lastentarvikkeiden hankinnalla ole oikeasti mitään kiirettä :) Itse olen vaan sellainen tarjoushaukka: Haluan päättää ajoissa mikä olisi meille paras ja sitten hankkia se parhaimmalla tarjouksella.
 
vaunuista: Yhden lapsen kokemuksella vaunuja ei edes tarvitse, jos tykkää käyttää kantoliinaa. Itse en halunnut opettaa lasta nukahtamaan vain vaunuihin, vaan nukkui päikkärit sisällä tai parvekkeella ä-pakkauksen laatikossa. Kun muksu puolivuotiaana alkoi istumaan, niin sitten saikin jo laittaa rattaisiin (jotka meillä siis pyöräkärry, jonka saa muutettua juoksurattaiksi). Isot renkaat ja kolmipyöräisyys tekevät työntämisestä paljon kevyempää, ja ainakin tuolla meidän Wikellä pääsi vaikka portaat ylös, kun veti takaperin, ja lapsen painopiste osuu täsmälleen takarenkaiden päälle. Olipa selitys, no, kuitenkin... Ai niin, kantoliinan puolesta: Vauvaa ei tarvitse pakata toppapukuun, vaan hattu, tumput ja töppöset riittävät, kun pukee liinan oman takin alle. Ja silloin tietää itse pitävänsä vauvan sopivan lämpimänä, ja myös pienen hengitysilma ehtii lämmetä, kun pää on siellä kolossa takin alla rinnalla.

Mutta tyylikysymyshän se on. Joku hankkii vaunut, rattaat ja matkarattaat, joku pärjää yksillä. :)
 
swerfiel Se on tosiaan ihan kuinka itse kokee parhaimmaksi vaihtoehdoksi, itse mietin tulevan vauvan kohdalla, josko pärjäisimme kantoliinalla, mutta itse en uskalla kantaa talvella mitään niin arvokasta liukastumisvaaran takia :ashamed: En normaalisti mikään ylettömän kömpelö ole, mutta jotenkin pelkää vauvan takia :ashamed:
 

Yhteistyössä