Mukavaa, aurinkoista perjantai-illan jatkoa ja viikonlopun alkua kaikille joulukuisen nyytin odottajille täällä. Rohkenen minäkin tänne kirjottautua, vaikkakin olen ollut parissa muussakin vietiketjussa täällä jo mukana - on vain niin ihmeen hiljaista siellä... Täällä näköjään on virinnyt vilkkaampia keskusteluja aiheesta...
Olen 43-v, en siis enää mikään ensisynnyttäjä, vaan neljättä jo odotan. Aiemmat synnytykset v. -88, -94 ja -99. Nyt siis vierähtänyt jo pidempi tauko kuopukseni syntymästä. Elän uudessa avioliitossa vm. 2009 ja odotamme hartaasti toivottua pienokaistamme, jonka lasketuksi ajaksi neuvolassa terveydenhoitaja sai tänään 16.12. - viikkoja on siis 9+1. Raskauteni alkoi varsin voimakkailla oireilla, eli rintani kasvoivat heti raskaustestin plussan jälkeen viikon sisällä yhden kuppikoon ja jouduin saman tien hankkimaan jo isompaa kokoa olevat rintsikat näille nykyisille D-kupeilleni...
Epäilin jo siinä samalla odottavani kaksosia normaalia runsaimpien hormonaalisten muutosten takia... Olin syönyt raskauden alla kaksi kuuria Clomifen-tabletteja, joka antoi aihetta myös epäilykseen. Sainkin ajan varhaisultraan jo raskausviikolla 7 ja yksi sikiö tuolla näytti olevan.
Viikon päästä, eli viime perjantaina ravasin taas ultraan, sillä tällä erää minut säikäytti vuoto, joka tosin vähäistä, lähinnä tuhruvuotoa, mutta eräänä aamuna pelästytti runsaampana... No kaikki edelleen näyttäytyi ultrassa normaalilta. Nyt olen osin tottunut jo ajatukseen, että tätä tuhruilua vaan nyt on, mutta rajummat liikuntasuoritukset entisenä puolimaratoonarina olen jättänyt nyt väliin - tänä iltana ajattelin helteen hellitettyä käydä vähän "hölköttelemässä" puoliskoni kanssa... :heart:
Tänään siis oli ensimmäinen neuvola. Olihan tuo tiivis paketti puoleentoista tuntiin rusennettu... Vähän muuttunut sitten viime ootannan. Saimme jopa yhteisen isän/äidin oppaan - paksun eepoksen, jossa mm. viikko viikolta kuvataan raskauden edistymistä.
Raskauspahoinvointia ei juuri ole nyt ollut - ihan ensimmäisessä tyttöraskaudessa kärsin siitä jonkin verran; mutten silti mene vannomaan, ettei tämäkin voisi silti tyttö olla... Kaksi nuorempaa on minulla poikia.
Kädet menivät mulla heti raskauden varmistuttua huonoon kuntoon. Olen viimeksi kärsinyt käsiekseemasta n. 15 vuotta sitten. Olisikohan nyt hormonaaliset tekijät asialla, että kädet alkoivat pitkän tauon jälkeen oireilemaan - jouduin sairaslomalle käsien takia kolmisen viikkoa sitten ja yhden töissäolopäivän jälkeen taasen uudelleen... Kortisonivoiteita pitää nyt raskuden takia käyttää säästellen, mutta onneksi ensi viikko on vuosilomaa ja aurinko yleensä tekee hyvää ekseemalle; alkoi tuo kesäkin sopivasti B) Eli toivotaan, että pystyn lomaviikkoni jälkeen seuraavan viikon tiistaina palailemaan taas työhöni hoitoalalle normaalisti
Ensi viikolla on meillä puolison kanssa tarkoitus käydä ruotsinlaivalla ja harmikseni sain neuvolasta tänään kiellettyjen ruoka-aineiden listan, jossa lueteltu graavisuolatut, kylmäsavustetut kalat ja mätituotteet, olikohan jopa katkaravut kypsentämättöminä. Ja sitten tietenkin homejuustot... Kaikki minun favouriteja... :heart: Nyt pitää jättää Buffet-pöydässä sivuun...
Mutta eipä hätiä mitiä. Tärkeintä on, että vauva voi hyvin ja pysyy ennen kaikkea matkassa mukana... Palaillaan ja tsemppiä kaikille kanssasisarille tässä foorumissa :heart: :heart: