***Joulukuiset lumihiutaleet 2010 SYYSKUUSSA***

Terveydenhuollon tasosta en enempää kommentoi mutta sen sanon etttä itse olen aika pettynyt ollut tämän raskauden tiimoilta neuvolatoimintaan. se on niin henkilöstä kiinni eli mulla on jokaisella lapsella ollut eri neuvolatäti ja yksilöissä on tosiaan eroja. nyt mulla on ihan ok täti siellä neuvolassa mutta silti koen että hän on aika "karu" kun edellinen oli enemmän sellainen "päänsilittäjä ja huolehtivainen". Sellaista karuutta en olisi kaivannut ollenkaan. Hänen kommenttinsa mun murheisiin on useampaan otteeseen ollut että: "kunhan ei verta tule niin kaikki ok". Eihän se aina niin mene...mielestäni. Pelkopolille en pääse vaikka yritin jo toista kuukautta sitten puhua asiasta. Neuvolalääkäri ollut sama kautta vuosien mutta kovin hätäinen vaikka sinänsä ihan ok. Meidän neuvolassa ei ole mitään ultraa jolla voisi tarvittaessa tarkastaa tilannetta ja sokerirasituksessa 9olen tässä raskaudessa käynyt jo kahdesti (ekassa sain rd-diagnoosin ja toisesta "puhtaat paperit").

Tänään rv 28+3

Neuvolasta Tää mun neuvola tuntuu olevan ihan pohjanoteeraus. Kolmas täti jo menossa tän raskauden aikana (plus ekal kerral oli opiskelija) ja hän on ihan pihalla kaikesta kun on vuosien tauon jälkeen vasta palannut äneuvolaan. Mitään muita laitteita ei siel oo ku vaaka ja doppleri. Hb ja kaikki verikokeet pitää mennä erikseen lähetteellä labraan otattamaan (7km päähän). Lääkäri on selvästi vasta alottanu tossa hommassa ku ei tod oo ihan raskausasiat hanskassa. Oon joutunu sit ihan omin päin selvittelee asioita ku se ei oo tienny mitään (esim kieltäyty kirjottamasta mulle erästä lääkettä kunnes ite selvitin asian teratologisesta et sitä todellaki voi käyttää turvallisesti ni sit vasta otti itekki siit selvää ja anteeks pyydellen kirjotti reseptin. sain turhaan kärsiä pari viikkoa kivuliaasta vaivasta sen takii). En todellakaan leimaa koko neuvolahenkilökuntaa koska edellisissä raskauksissa oon saanu mielestäni tosi hyvää palvelua, mut nyt en vaan millään pysty olemaan tuohon tyytyväinen! Mun onni on et tää on jo kolmas raskaus niin tiedän itsekin jo jotain eikä tarvi sokeesti vaan luottaa noihin ihmisiin. Mut jos jotain hyvää niin se nlatäti on ainaki tosi mukava :)

( . ) Mulla on edelleen paha olo, tänään oon taas melkeen oksentanu. Taidan kuulua sit siihen prosenttiin joka voi huonosti loppuun asti huoh : / Voin sanoa etten ole yhdestäkään päivästä tän raskauden aikana nauttinut. Vauvasta siis kylläkin, hän on erittäin rakastettu ja toivottu :heart: mut tää raskaus on vetäny mut ihan piippuun jo melkeen ku koko ajan oksettaa, väsyttää, pyörryttää jne vaivoja on vaik kuin en ny viitti kaikkea tänne listata. Anteeks valitus, tiedän et oon silti onnekas kun edes olen raskaana :ashamed:

Jospa huomenna olis parempi päivä, hyvää alkavaa viikkoa teille kaikille :)

Lolli 26+4

Manna: kummasti se matkailu vaan avartaa =). Tälläkin raskauden seurantaan kuuluu oma fysioterapeutti joka tulee myös synnytykseen mukaan. Alussa se tuntui oudolta ajatukselta, mutta moni on kyllä kehunut kovasti, kuulemma auttaa koko synnytyksen ajan oikean hengitys-ja rentoutustekniikan löytämisessä jne! (Synnytyksenhän hoitaa ja sen kulusta vastaa se oma lääkäri (gyne), jonka luona on käyty koko raskauden ajan, kätilö(t) ovat vain avustavana henkilökuntana.) Saman fysioterapautin luona käydään sitten myös pitkään synnytyksen jälkeen. Silloin fysioterapeutti auttaa treenaamaan kropan entiseen kuntoon ja varsinkin vahvistamaan vatsanpohjalihaksia - ihan huippujuttu!

Lolli: Mua monesti huolettaa ne ensikertalaiset jotka joutuvat tuollaisten arvailioiden ja haahuilijoiden käsiin.. siis ku ite jo jotain tietää ja ymmärtää ni osaa kyseenalaistaa, mut sit ku on ensikertaa asialla ni toisaalta ei saa vastauksia niihin kysymyksiin mitkä huolettaa ja toisaalta taas voi jäädä "heitteille" ku ei tiedä et mitä pitäisi kysyä.

Oisko nuissa ulkomaanjutuissa sekin et suomessa kuitenki syntyy suht paljon vauvoja aina per alue tai sairaala.. eli jos jokaisella odottajalla ois oma ft ni niitä sais olla melko monta, ku ajattelee esim. tätä meidän paikkakuntaa missä on 3 erillistä tk:ta (kuntaliitos), meidän "kunnassa" syntyy tänävuonna 38 vauvaa, viereinen "kunta", joka on isompi ni siellä syntyy 8 vauvaa ja kummassakin on vain 1 ft. Eli vaatis ihan erilaisia resursseja.

Tsemppiä kaikille odottajille, mä en yhtään ole ehtinyt seuraamaan ketjua, kun on ihan kamalasti töitä ja sitten loppu aika meneekin esikoisen ja kodin hoidon parissa...Mulla neuvola taas ensi viikolla ja menossa jo rv30! Pitkällä aletaan jo siis olla! Olin ihan varma tänään, että beibe tulee ulos väkisinkin, kun se potki tonne alas kivuliaasti pitkään ja ajattelin, että kohta kalvot menee väkisinkin puhki...

Hyviä vointeja pahoinvoiville, ei täälläkään enää kovin hehkeä olo ole, haluais vaan levätä ja reidet ja paino ja turvotus alkaa olla ihan omaa luokkaansa. En ole enää moneen viikkoon voinut käyttää sormuksia.

k&pikku-r 29+2

Espoir, tuollainen oma fysioterapeutti on kyllä huippu juttu. Kannattaa nautiskella tuosta edusta jos automaattisesti ihan vielä saa! Justiinsa kun oon lueskellut noita ihania kirjasia missä on esitelty tutkimuksia juuri lantionpohjanlihaksiin ja virtsanpidätysongelmiin ym liittyen, niin tuo lihasten treenaus kyllä taitaapi jäädä itsenäisesti tehtynä monelta väliin vaikka yksinkertaisia harjotuksia ovatkin (vähän ikävin seuraamuksin tietysti). Käsittääkseni lähetteellä vaan pääsee meillä, tosin meidän kaupungissa vissiin aika helposti.

Meillä alkais tämän viikon lopulla muuttohommat! Oon innoissani, kun tuo uusi asunto on valoisampi ja tietysti isompi ja vielä kun uusitaan sisustusta samalla!:heart: Aattlein, että laitetaan jotain oikeen pirteetä ainakin semmosiin, mitä voi sit helposti vaihtaa. Verhot ja matot uusitaan kokonaan ym, joten tulee aika paljon uutta. Pitäis ruokapöytääkin jossain vaiheessa vaihtaa, mutta ajattlein että ostettais kerralla sitten semmonen hinnakkaampi niin jospa se säilyis hyvänä.

Millaset huonekalut teillä ovat kestäneet lapsia niin sanotusti?:p Mietin vaan tuota ruokapöytää, että taitaa se pöydän pinta ottaa ehkä kovastikin iskua oli hinta tietysti mikä hyvänsä?

Maanantai alkaa kyllä sellaisessa harmaudessa ja sateessa, että eiköhän se ole parempi kruunata esseen kirjoituksella. Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

-metsis 25+4 (tai jotakin, taas mulla on sekasin nämä)

Tosiaan tekis jokaiselle odottajalle hyvää päästä käymään fyssarin luona. Synnytyksen jälkeen ainakin naistenklinikalla järjestetään fyssarin luento. Neuvolasta saa meilläkin helposti lähetteen fyssarille,mutta eri asia on tajuaako/muistaako sitä pyytää...

Metsis En tiiä onko sellasta pöytää,joka kestää lapsiperheiden kolhut... Jos nyt ei ihan muovipöytää halua :D Hyvä aine on muuten Pledge,huonekalusuoja-aine. Ja sitten sellaset pöytäliinat,jotka tuntuu kankaalta,mutta joita voi pestä ja silittää ja joista lähtee lika rätillä pyyhkimällä.

Bamse 28+2

Mä oon ollu neuvolaan ihan tyytyväinen. Meilläkään ei tosin ole ultraa eikä edes hg:n mittaamista itse neuvolassa, mutta en noita toisaalta ole edes kaivannut. Mä olin jopa yllättynyt, että sydänäänet kuunnellaan joka kerta! En tätä ensikertalaisena tiennyt. Mut ehkä oon tyytyväinen, kun ei mulla oo ollu mitään ongelmia tän raskauden kanssa. Paitsi nyt se kohdunsuun päällä oleva istukka, jonka tilanne ultrataan viikolla 30. Ei noissa neuvolakäynneilläi mitään erityistä oo edes tapahtunut, et en olis niitä useamminkaan ees kaivannut - tai mitään muuta erityistä palvelua. Toi fysioterapia olis tietty ihan huippu, mut kyll mä nyt oman kroppani muutenkin tunnen ja osaan varmasti harrastaa oikeanlaista liikuntaa sekä nyt raskauden aikana että jälkeen.

Sokerirasitukseen aion mennä. Itse asiassa huomenna. Se on kuitenkin vaan yksi kerta, jolloin joutuu syömään paljon sokeria. Enemmän on merkitystä kokonaisvaltaisella ruokavaliolla - en muuten juuri popsi mitään herkkuja, ellei pähkinät lueta niihin :) eikä muakaan sine pakotettu - sanottiin vaan, että suositellaan iän puolesta.

Mä voisin näillä näkymin aloittaa äippäloman myöhemminkinm et sais sitä pidemmäksi sit toisesta päästä, mut mennään nyt normina.

Mekin ollaan muuttamassa ens viikonlopppuna. Lähemmäs töitä - pääsee taas pyöräilemään työmatkoja. Matkaa vaan kertyy suuntaansa 9 km. Katotaan kuin flikan käy :) Neuvola ja synnytyssairaala vaan muuttuu kans. Ei pääsekään enää tyksiin sit synnyttämään.

Huomenet kaikille!

Taas on vierähtänyt aika hurjan nopeasti, sen verran häslinkiä täällä päin... Laitettiin oma asunto myyntiin viime viikon maanantaina ja jo tiistaina se oli mennyt. No hieno homma sinänsä mut ei oltu viel katsottu itselle ees mitään uutta kun aateltiin että siinä menis vähän pidempään. Pelättiin ennemminkin et ollaan kahden asunnon loukussa kuin että ilman asuntoa. No nyt on viimeinen viikko sitten stressattu että missä asutaan marraskuussa.. Meidän paikkakunnalta kun ei vuokra-asuntoja saa ja nyt näyttää siltä et myytävien asuntojen tarjontakin on vähän heikko.. No toivottavasti joku ratkaisu keksitään...

Neuvolassa kävin viime viikolla. Sf-mitta oli keskikäyrällä, mutta painosta tuli sanomista. Oli tullut kilo ja viikko... Nyt tarvis sitten alkaa vähentää tuota suklaan syöntiä, siihen kun on tullut viime aikoina aivan hirveä himo. Onneksi nyt kesäloman jälkeen olen sentään liikuntaa saanut lisättyä et jospa sekin auttaisi.

Masussa tuntuu liikettä joka päivä, varsinkin aamuisin saa herätä potkuihin :) Nyt potkut näkyy jo päälle päinkin. Moni sanoo että voi kun sulla on pieni masu, ei olis uskonut että viikkoja on jo noin paljon. En sitten tiedä mihin tuo paino on mennyt, ehkä tisseihin :D

Tänään olis tarkoitus mennä kelaan selvittelemään noita äitiysrahapapereita ja muita kun oon nyt vähän hukassa että mitä tässä oikein kannattais tehdä opintotuen noston suhteen jne. Ja tarvis se äitiyspakkauskin saada tilattua :)

Mutta nyt koulujuttuja ensin vähän...

Ria + Jomppe 25+0 POKS!

Onpas täällä taas tekstiä tullut. :) Mukavaa viikonalkua kaikille!

Terveydenhuoltojärjestelmästä: Neuvolajärjestelmä toimii mun mielestä tosi hyvin ja olen ollut kaiken kaikkiaan tyytyväinen, vaikka olishan ollut kiva, jos niitä käyntejä olis vähän useemminkin ollut. Mutta kun kaikki joka kerralla ollut kunnossa, niin ymmärrän toisaalta senkin, että käyntejä on ollut harvemmin.

Terveydenhuoltojärjestelmän rapautuminen joskus pelottaa, tullut lähipiirissä vähän liikaa vastaan näitä tapauksia, joissa tk:ssa ei ole otettu potilasta todesta. Tuntuu vähän siltä, että tulevaisuudessa tää yksityinen/julkinen -vastakkainasettelu vaan kärjistyy ja kaikki joille se suinkin mahdollista, käyvät siellä yksityisellä.

Omaa oloa sen verran, että nyt ollut muutaman viikon sisällä kauheasti huolta siitä, jos ei vauva koko aikaa potki ja liikehdi. Kyllähän se siellä tömäyttelee aika usein, mutta jotenkin tuntuu, että se potki aiemmin kovemmin ja useamman kerran peräkkäin. :confused:

Oliskohan kyse sitten siitä, että hän on asettautunut jotenkin eri asentoon, eikä potkut tunnu niin lujaa. Nyt on liikkeitä tuntunut tosi ylhäälläkin välillä. Tai ehkä tila alkaa käymään ahtaammaksi, eikä sen takia pysty monottamaan niin lujaa enää. Nyt tuntuu että vauva painais jotenkin virtsarakkoakin enempi, koko ajan semmonen kestopissahätä ja paineen tunne päällä.

Ai niin opiskelusta vielä, itsellä kesken avoimessa yliopistossa yhdet perusopinnot, niitä yritän jatkaa jos suinkin ehdin. :) Suunnitelmissa olis ainakin yksi kurssi tehdä ennen vauvaa, mikäli suinkin jaksan / ehdin.

Hampiainen 27+5

Viimeksi muokattu:
Huomasin, että Ikeassa olisi kuvioharsoja ym ihan nättiin hintaankin. En tiedä onko uutuustuote, vai joko on kokemuksia? Mietin, kun luin vasta jostain harsoista moitiskeluja, että olivat huonoja (lähtivät heti purkautumaan ym)..joten tietysti ois helpompi jos ois kerralla sopivat. Tommoset kuvioharsot vois olla vaan kivoja, ettei aina ois valkosia vaan.

metsis: meillä oli esikoisella noita IKEAn kuvioharsoja, ja oli tosi kestäviä ja hyviä! Paljon parempaa laatua muuten kuin ÄPharsot. Vaippoina en tosin käyttänyt, mutta muuten harsoina siis kaikken mahdolliseen. Ovat varmasti vielä käytössä tällä seuraavallakin vauvalla.

(.) täällä aika surullisin mielin tänään. Vanhempieni vanha puutalo paloi eilen... kaikkea ei menetetty mutta asuinkelposeksi taloa ei saa ennen ensi vuotta, ja siis toinen puoli talosta (mm makuuhuone ja vaatehuone + isän toimisto) paloi kokonaan... siellä oli varastossa myös mun hääpuku, jonka olin aikoinani itse suunnitellut... ja äidiltä meni mm kaikki korut jotka oli perinyt omalta äidiltään ym tärkeää. Ei oikein osaa ajatella muuta, ja viime yökin meni valvoessa.

Neuvolatoiminnasta mainitakseni:Olen ollut suht tyytyväinen terkkaan,tosin hän on mun mielestä hiukan hajamielinen,ja puhuu toista ja tekee toista että kyllä pitää itte vähän kärryillä pysyä ja kysellä sitten tarkkaan että mitäs tämä.
Teettekö itte neuvolassa sen pissan stixauksen? viimeksi kun neuvolassa kävin,terkka rupesi puhumaan että muualla tämän kunnan alueella äidit osaavat itse katsoa sen,että täälläkin pitäisi kuulema osata.Oli puhetta että käydään katsomassa yhdessä miten se tapahtuu mut terkka sitten yhdessä välissä ilmoitti että kävinkin jo kattoo ja puhdas oli.Mietityttää vaan että mitä ihmettä noi terkat kohta enää tekeekään siel neuvolassa.
Muuten olen kokenut täällä tuon tk toiminnan huonoksi,mikään ei vaan toimi.

Onko täällä muita rh negatiivisiä äitejä? Multa otettu vaan yks näyte raskauden alussa,kaiken järjen mukaan viimeksi olisi pitänyt ottaa ja muistin asian vasta kotona neuvolan jälkeen.Täytyy taas ensi kerralla kysellä kaikki mahdolliset.

Tää vauva taitaa elää vaan tuolla alhaalla,potkii aina vaan sinne ja tosissaan meinaa välillä tuntua että pissat on koht housus kun niin lujaa tulee potkut,tai että kohta tulee ulos sieltä,iltaisin kun käy makaamaan sänkyyn niin sitten potkii hiukan ylemmäs mut muuten elää alhaalla.

Niin siitä opiskelusta en aio ottaa mitään stressiä itsekään,se on vain käynyt mielessä että olisikohan mahdollista ja tietenkin jos olen väsynyt jne niin en väkisin yritä.

Metsätähtönen Mä katselin perjantaina Ikeassa noita harsoja,ja itse en niistä pitänyt joten päädyin ostaa sellaisia pieniä pyyhkeitä joita tais olla paketissa 10kpl. Harsot olivat mun mielestä liian paksuja harsoiksi mut eihän sitä tiedä jos sä vaikka tykkäät niistä :) Näin kaverilla sellasia nalle yms kuvioisia harsoja,sanoi ostaneensa säästöpörssistä noin vuosi sitten. Niitä kuviollisia on kyl tosi harvassa ja sitten jos löytyy niin hintavia ovat.Hassua että kaikkeen muuhun kyllä tungetaan kaikkea muumia sun muuta mut nuo ovat sitten iät ja ajat vaan valkoisia.

hara täällä on yks rh negatiivinen :wave: Mulla on tuo toinen koe otettu kaikissa raskauksissa noin viikolla 25+ ja viimeinen 36+. Kannattaa varmaan soittaa neuvolaan ettei veny liian pitkäksikään sen ottaminen.

Harsoista oon nähny joissaki lastentarvike/vaateliikeissä sellaisia 10kpl paketteja joissa on erivärisiä ja kuviollisia liinoja. Hinta oli paketilla 14,90. Itse ajattelin ostaa sellasen, yks paketti varmasti riittää äp:n liinojen lisäks.

Lolli & Kukka 26+5

metsis mä ostin ikeasta yhen paketin niitä sinivihreekuviollisia harsoja..mut tääl ainaki nicky&nellystä saa 10kpl hintaan 14,95e ja siinä on kuviollisisa/värillisiä/valkosia. sellasen aattelin viel lisäks ostaa ettei varmasti tarvi olla joka välissä pyykkäämässä.

mä oon muuten huomannu et tää vaavi ei tykkää valosta yhtään. Eli jos se potkuttelee kauheesti ja sit nostaa paidan helman sillai et paljas masu näkyy niin samantien loppuu potkut. Jos taas nostaa esim tyynyn masun eteen ettei valo osu mahaan niin potkut jatkuu heti. Mies on yrittäny kattoa kuinka maha hytkyy mut heti ku masu on paljas ni vaavi lopettaa..hassua =)

fanttomi & 25+4

Viimeksi muokattu:
Lolli Seuraavan kerran kun meen neuvolaan,viikkoja on 27.Esikon kohdalla toinen otettu viikolla 27 ja viimeinen näyte 36+2,näyttäisi olevan paikkakuntakohtaisia nuo.

fanttomi kiitti nicky&nelly vinkistä,mä en ollu kuullu tollasesta.Katselin että pari putiikkia tässä lähellä,täytyy käydä katsastaa mitä siel on :)

Räpsin muutaman masukuvan,viikkoja taitaapi ola 24+4

Viimeksi muokattu:
Moikka taas!
Neuvolasta ollut puhetta, mulla käynyt hyvä tuuri kun on aivan loistava neuvolatäti+lääkärikin tosi mukava...Ei ole kaikilla näköjään niin hyviä kokemuksia neuvoloista...
Manna siis kamalaa toi sun vanhempien talo juttu, ei voi kuvitellakkaan miltä tuntuu, mä olen miehelle aina sanonu että on tiettyjä juttuja mitä ei mikään raha/vakuutus korvaa ja se on just tollaset tunnearvolliset asiat!ihan paha mieli tuli kun luin sun kirjotuksen:(
Tässä vielä pötsi kuva tältä päivältä:)

Mimmi84 ja toukka 26+1

Neuvolaan ollaan täälläkin tyytyväisiä, tänään viimeksi kävin ja kaikki oli ok. :) Painoa oli tullut 660g/vko (on maistunut suklaa ja muu herkku), sikiön syke oli 140-155, kovasti vaihteli siinä mittaillessa, mutta se on kuulemma normaalia. Sf-mitta oli 22cm, eli keskellä käyrää mennään. Sain myös todistuksen Kelaan vietäväksi ja tässä nyt olen pähkäillyt noiden tukien kanssa, huomenissa on ehkä paras mennä itse Kelaan ja kysyä sieltä tarkemmin, kun ei tuosta kapulakielestä ota selvää millään. :headwall:

Ihania masukuvia mimmi84 ja hara :heart:

Manna :hug:

PinguPongu 24+6

Kukkuluuruu:wave:

Ensinäkin halauksia Mannalle:hug: Onpa melkoinen paukku, tiedä miten tuollaisesta itse selviäisikään...varmasti järkyttää pitkään!!:(
Muutaman tapauksen tiedän jossa talo on palanut tyystin vieden koko omaisuuden mukanaan, kamalaa!!

metsis mulla on nuita Ikean harsoja ja tykkään! Tykkään että ovat kestävämpiä ja jämäkämpiä kuin esim. ÄPharsot!

mimmillä edelleen mahtava masu, samoin kuin ihania masuja teillä muillakin!:heart:

(.) Mulla on ollut vähän samat huolet kuin hampiaisella eli tuntuu että aikaisemmin vauva oli erittäin vilkas ja nyt liikkeet ovat selvästi vähentyneet! Liekö tosiaan tila pienentynyt tai asento muuttunut?! Raivotarjonnassa taitaa nykyään ainakin olla vaikka jotain liikettä tuntuu myös aivan alhaalla! Senverran asia on häirinnyt että sydänääniä olen taas alkanut kuuntelemaan ja viimeyönä näin jopa hirveää painajaista ja 4 aikaan aamuyöstä ryhdyin niitä taas kuuntelemaan!: /
Tuntuu että aina on jotain murehdittavaa...nyt kun supistukset ovat vähentyneet niin sitten nämä liikkeet!
Viikon päästä pääsen 4D-ultraan mikä on kyllä enemmän kuin odotettu!=)
Toinen ahdistuksen aihe on paino mikä tuntuu nousevan älytöntä vauhtia ja tällämenolla mennään kyllä kirkkaasti yli sen mitä kuopuksesta tuli kiloja! Olen hoikka ja kiloja kuuluukin tulla MUTTA olen ollut myös joskus lihava ja laihduttanut isot kilomäärät josta on jäänyt tietynlainen painonkontrolli päälle!
Imetys ei mun kohdalla toiminut laihduttajana joten työtä on tehtävä jokaisen ylimääräisen kilon kukistamiseksi, huoh! Nooh, se siitä...osittain omasta syystä, herkut kun maistuu kyllä!!:ashamed:

Neuvolatoimintaan olen minäkin periaatteessa ihan tyytyväinen, tosin harmiksi ihana (kemiat pelas tosi hyvin) alkuraskauden th vaihtui nyt toiseen ja hän on aika kylmäkiskoisen oloinen noin ihan perusluonteeltaankin! Kuitenkin asiallinen ja kuuntelee ja ottaa asiakseen jos niikseen tulee. Mä en henk.koht. jaksaisi mitään lässyttävääkään neuvolantätiä, saati mitään masuntaputtelijoita ;)
Ultria meillä on kaksi ja siihen on saatu siis parannusta viimevuosina (ennen oli vain yksi). Kunta ostaa nämä ultrat yksityiseltä jossa viimeisen päälle laitteet 4D-ultrineen, eli olen ollut yleisesti tyytyväinen! Samaa mieltä kyllä olen siinä että alkuraskauden ultra sais olla kyllä joka paikassa ilmaiseksi!
Myös toi fysioterapeutti olis aika magee juttu, edes muutaman kerran synnytyksen jälkeen opastamassa oikeita liikkeitä jne.
Yksi mihin en ole kunnassamme tyytyväinen on lääkärit eli meillä ei ole ollut aikoihin pysyvää lääkäriä vaan vaihtuvuus on hirveä ja viimeaikoina lääkäreinä on ollut valmistuvia nuoria, yleensä poikia! Lääkärineuvolat on aika vastenmielisiä, eikä niistä jää kyllä mitään käteen!:kieh:
Jos mulla olisi ylimääräistä, kävisin kyllä yksityisellä ultran kera nuokin!
Joutuuko kukaan muu muuten lähettämään sähköisesti synnytystietoja sairaalaan?!
Meillä kaavakkeet täytetty aina ennen neuvolaan mutta nyt uutena käytäntönä nuo synnytykseen liittyvät asiat lähetetäänkin itse omalta tietsikalta (osoitteen ja salasanan sai neuvolasta). Eilen sen sitten täytin ja lähetin eteenpäin.
Paljon en osannut synnytykseltä toivoa vaikka edellisestä jäikin tietynlainen kammo koko touhuun!!

Minäkin sain viimeksi neuvolasta Kelan paprut ja olen niitä tässä täytellyt mutta tuntuu että taas olen ihan pihalla vaikka edellisten täyttämisestä vuosi vasta aikaa!! Noh, huomena menen tapaamaan esimiestä äloma-asioissa ja loppuviikosta marssin sitten Kelaan ihan luukulle viemään papreita!

Lumi-enkelillä
ihana masu:heart: Näyttää kovasti saman muotoiselta kuin omani ja poikaa siis rakeenneUÄ lupaili ( ei kylläkään kovin uskottavasti kun sukukalleuksia ei meille voinut esitelä ollenkaan). Itselläni ollut alusta asti tyttöolo!

Jennyli 25+3

Viimeksi muokattu:
hara ollos hyvä. täällä oli tosiaan muutamaa eri väriäki vaihtoehtoina..sellanen sinivihreekuviollinen ja punaoranssikuviollinen oli ainaki ja sit tais olla viel jotain unisex-värejäki =)

jippii..huomen haetaan pinnasänky =) huusin huuto.netistä brion pinniksen, josta saa toisen laidan 2 tasoon ja pohjan 3 tasoon. Täytyy vaan hioa ja petsata se tummaks, nyt se on pähkinänvärinen..ompahan sit tekemistä vapaapäiville ku pistää sängyn kuntoon =)

vaunut ajattelin tilata ens kuussa niin pääsee sit vielä koirien kans harjottelemaan ulkoilua vaunujen kans.

huomasin muuten et mulle tulee taas 6 viikon väli neuvolakäynteihin..ei sillä et mulla sinne nyt asiaa olis mut toisaalta ihmettelen ku sanoivat et käynnit n. kuukauden välein, ni joku toinen saa useamman käynnin kun käy oikeesti 4 viikon välein ja mä aina 6 viikon välein..no, kohta ne kai vaihtuu mullaki et täytyy käydä 2 viikon välein.

komeita massuja kaikilla =)

fanttomi 25+4

Jennyli täällä myös lähetetään sähköisesti paperit sairaalaan. Ennen ollut aina paperiversio. Olen täyttänyt ne ajat sitten mutta neuvolan täti sanoi ettei lähetetä vielä vaan joskus rv 30 paikkeilla. Sitä en kyllä huomannut että siellä olis voinut jotain toiveita synnytyksestä esittää...täytyypä mennä uudestaan katsomaan. Paljon siinä kuitenkin oli sivuja.

Yhteistyössä