... (Ja puhe ei ollut kertaakaan sairaanhoitajista, vaan neuvolantädeistä). .
... Anyhow - tarkoitus ei ollut missään tapauksessa riidellä, kunhan vain ilmaisin terävästi mietteeni.
Neuvolatädeillä on se koulutuskin. Eli ne ovat joko kätilöitä tai terveydenhoitajia täällä Suomessa. Eli he lukevat käytännössä nykyään ENSIN sairaanhoitajiksi, jonka jälkeen käydään lisäkoulutusta kätilöksi tai terveydenhoitajaksi. Eli kyseeessä on periaatteessa pohjimmiltaan hyvin pitkälti sama koulutus.
Ja saa ilmaista mielipiteitä, mutta itsestä tuntuu erikoiselta vääristellä asioita. Eihän Suomessa missään nimessä koulutus varsinkaan terveydenhoitoalalla ole todellakaan mitään "kirjekurssitasoa". Ja mielestäni koulutus sekä järjestelmä ovat taas kaksi eri asiaa, joita tulee käsitellä eri asioina myöskin kriittisesti tarkastellessa. Suomihan juuri rankattiin arvostetun Newsweek-lehden mukaan maailman parhaaksi maaksi, jossa kriteereinä olivat muun muassa koulutus ja terveys. Koulutus oli nimenomaan ykkösenä. Ei tämä ihan tyhjästä tule, ainakaan niistä kirjekursseista:saint:
Lisäys jälkikäteen. Vaadin kyllä vähintäänkin näyttäviä ja monipuolisia riippumattomia tutkimustuloksia siitä, että Suomen verovaroin toteutettu terveydenhuolto olisi huonoa, kuten väitettiin. Koska itse olen ainakin jo ihan opiskelijanakin osastoilla saanut 95% hyvää palautetta osaston henkilökunnan ammattitasosta, muutama prosentti negoista on sitten oikeita ja se toiset muutama sitten ei. Tietysti negatiivisista asioista jaksetaan valittaa enemmän myös lehtien palstoilla, viakka nyt onkin trendinä kiitellä hyvästä hoidosta myös lehtien ruusut-palstoilla. Kuitenkin tuon Newsweekinkin rankingin mukaan meidän terveydenhoitoasiat eivät mitään huonoja ole, tuo on kuitenkin erittäin arvostettu julkaisu. Tehotonta tämä touhu kyllä mielestäni on, mutta eiköhän tulevaisuus pakota tekemään uusia ratkaisuja.
Suomessa tulee muistaa, että kustannuksia menee ihan jumalaton määrä veronmaksajien (eli käytännössä suhteessa eniten lähtee isotuloisilta sekä keskituloisilta) myös muuhun kuin terveydenhoitojärjestelmään. Meillähän kuka tahansa kansalainen pääsee kunnon sosiaaliturvanpiiriin, ei ikinä tartte tehdä töitä ja voi vaikka narkata koko ikänsä veronmaksajien rahoilla sekä varastella jos siltä vaan tuntuu. Muissa maissa tämmöset tyypit kuolee aika nopeasti, koska tämmöistä mahdollisuutta ei ole. Toisaalta on hyviäkin puolia, kun joku yh-äippä voi viiden lapsen kanssa selvitä hengissä eikä tarvitse kerjätä kaduilla tai vaikkapa mielenterveysongelmainen saa elämisen arvoisen elämän. Eli joo..saataishan me rakennettua vaikka millainen terveydenhuoltojärjestelmäkin noilla rahoilla, jos lopetettais sosiaaliturvat
Tietysti vielä se, että kuinka hyvät äitiyslomajärjestelmät sekä muut hoitovapaat meillä on verrattuna muihin maihin. Ei muualla äidit ole kuukausikaupalla veronmaksajien rahoilla kotona elleivät ole rikkaissa naimisissa! Lapset laitetaan parin kkn ikäsenä tarhaan jal ähdetään töihin, mikä on tosi hurjaa mun mielestä jopa. En itse ole edes mikään kotihoitoa erityisesti puolustava tai vastustava ihminen.
Lisäksi meillä on ilmainen koulutus, joten sekin nielee aika paljon rahaa. Muissa maissahan amk ja yliopistotason koulutus MAKSAA, joissakin maissa jopa melkoisia summia jos on kyseessä jokin varteenotettava koulu. Meillähän ulkomaalaisetkin saavat opiskella ilmaiseksi, mikä on harvinaista. Näin ollen mielestäni aika hyvä laatusuhde tuolla koulutuksella, kun pärjätään erittäin hyvin kansainvälisissä vertailuissa.
Mun mielestä on tärkeää, että me täällä mietitään miten terveydenhoitoa voi kehittää ja muuta. Koska onhan ihan totta, että tällä menolla me ei mitenkään voida jatkaa, kun touhulle ei ole rahoittajia. Näin ollen myös varmasti sosiaaliturvaan, käyttäjämaksuihin ym tulee seuraavan 20 vuoden sisään suuria muutoksia kun meillä tapahtuu niin iso rakennemuutos (
Tilastokeskus - Väestöennuste 2009–2060). Samoin vakuutuksen merkityksen kasvamiseen. Nautitaan siis nyt tästä, mistä vielä voidaan. Kohta me ikävä kyllä, sekä meidän lapset, maksetaan tästä:vampire: Tietysti tulee muistaa, että jos rahaa vaaditaan jostain niin se ons itten sieltä toisaalta pois. Kyllä minä vion ainakin halutessani käydä vaikkapa varhaisultrat itse maksamassa yksityisellä puolella, jotta rahaa riittää vaikkapa nuorten mielenterveysongelmien ehkäisyyn jne.
Fanttomi, voithan kokeilla tota mammajoogailua kotona. Ensinnäin pääsee vessaan millon vaan ja voi valita paremmin sopivat liikkeet. Tietysti se sessio ei aina ehkä kestä yhtä pitkään, mutta onhan sekin jo jotain vetreyttävää kuitenkin=)
Espoir, minusta ei tartte mitenkään omia mielipiteitä pyydellä anteeksi tai noloilla tai sitä miettiä että haastaako mukamas turhaan riitaa. Eiköhän tänne kuule oikeen kaivata välillä vähän tuuletusta meidän kaikkien raskuleiden pääkoppiin!
Kai se jotakin kertoo, kun tuo mitäs nyt-palstakin on melkoinen sotatanner.
Klementine, meillähän kuulostaa melko samanlaisilta nuo yöt. Mua ei sentääs okseta, mutta joka tapauksessa. Nuo muksaukset massussa alkaa olemaan niin tomeria, että on vaikea saada unta kun toinen jumppaa. Ja toisaalta joskus tuntuu, ettei raaski just nukahtaa:heart:
Nyt on siinä mielessä mukavaa tämä raskausaika, että vaikka aika meneekin hitaasti, niin toisaalta tuolla massussa koko ajan tapahtuu jotain ja tietää että jossakin vaiheessa se nyytti on meilläkin. Mun mielestä on hauskan näköstä, kun mahassa oikeen välillä muljuu ja tuntee kuinka toinen taitaa just pyöriä toisin päin=)
-metsis 25+3