***Joulukuiset lumihiutaleet 2010 SYYSKUUSSA***

Tesmis, sehän se idea niissä sf-mitoissa onkin että reagoitaisiin. Eihän sitä muuten ois järkeä tutkia ensin ala-, keski- ja yläkäyriä ja sitten vielä mittailla ne kaikilta, jos mitään ei sitten tehdä jos poikkeavaa on. Parhaitenhan sillä seuraa sitä tasaista kasvua kaiketi. Mullahan oli yläkäyrän yläpuolella, tasaisena tosin alusta asti, ja passittivat aiemmin tonne sokerirasitukseen vaan. Toivottavasti pääsen sit jossain vaiheessa kokoultraan ym=) Tietty noissa varmaan mittaajasta on kiinni vähän, että suosittelevat että sama mittais, mutta jos eri mittaajien välillä on iso ero..niin sitten on jo jotain häikkää mittaajassa/mittaajissa:D Jotenkin hassua, että samassa neuvolassa/kaupungissa on eri työntekijöillä eri tapa toimia..siis varsinkin jos pitäis vaikka lähetettä laittaa eteenpäin jne. Vois ajatella, että on kaikkien edun mukaista että tutkitaan jos jotain erikoista ois. Ehkä tämä neuvolatäti ei oikeen itekään luottanut omaan mittaukseensa sitten?

Täälläkin meni omatkin poksumiset ihan ohi. Jotenkin on tullut sellainen kummallinen odotusfiilis vaan, että oottelee että tulis kunnon ruska ja sitten lumet..ja sitten se vauvakin. Onneksi meillä tulee muutto pian, niin pääsee vähän ees sisustamaan ja jotain tämmöstä. On puuhaa ainakin sit:wave:

-metsis 25+2 (tai sitten on rvt taas sekaisin)

Viimeksi muokattu:
Mä ihmettelen edelleen koko sf-mitan mittaamista. Kuulostaa ihan aataminaikuiselta toimenpiteeltä, joka tehdään siksi, koska arvauskeskuksien kirjekurssitasoisen koulutuksen saaneet neuvolatädit eivät muuta osaa eikä ultrauslaitteisiin riitä rahaa.

Muutenkin tässäkin ketjussa esille tulleet kokemukset kertovat kyllä karua kieltään Suomen terveydenhoidon tasosta. Lääkärillä käydään vain pari kertaa ja silloinkin voi vastassa olla sellainen lääkäri, joka suurinpiirtein ensimmäistä kertaa näkee raskaana olevan naisen. Toinen hyvä esimerkki on se, että varhaisultraa ei tehdä automaattisesti kaikille. Sen seurauksena moni menee niskaturvotusultraan 12. viikolla ja saa kuulla, että alkio on kuollut monta viikkoa aiemmin tai että on kantanut tuulimunaa mukanaan viikkotolkulla - ihan epäinhimillistä mun mielestä. Sama farssi on toi liioiteltu sokerirasitukseen alistaminen. Miltei kaikki odottavat laitetaan Suomessa rääkkiin, joka ei ole ollenkaan hyväksi äidille tai sikiölle - juurihan ylenpalttista sokerin käyttöä pitäisi välttää - eikä varsinkaan altistaa sokeritasapainon heittelemiselle niinkuin rasitustestissä käy. Koko jutun voisi hoitaa verikokeilla valvoen sokerin määrää veressä paastokriteereitä käyttäen, siis vaikka henkilö on syönyt ennen kokeita. Jos sitä ei läpäise, niin sitten vasta rasitukseen. Syy siihen, miksi näin ei tehdä, on että se on kalliimpaa, eli money rules, tässäkin.

Niin kuan kuin asuin Suomessa olin kyllä itsekin täysin aivopesty sen suhteen, että Suomessa on korkea terveydenhoidon taso. Kolme lasta siellä olen synnyttänytkin. Nyt ovat kuitenkin silmäni avautuneet ja tajuan, että paljon on vielä petrattavaa Suomenmaalla, jos halutaan puhua korkealaatuisesta terveydenhoidosta. Tässä raskaudessa saan nauttia joka kerta erikoislääkärin palveluista - eipähän todellakaan tarvitse kuulla ihmeellisiä arvauksia niinkuin Suomessa neuvolassa aikoinaan - ja ultrat tekee VAIN ultriin keskittynyt asiantuntija (minun tapauksessani hänellä oli myös 30 vuoden työkokemus) joka todella tietää, mitä tekee.

Niin ja anteeksi, että tuli näin kärjistetysti ilmaistua tämä mielipide, mutta asia on todella sydämmellä, kun nyt konkreettisesti pääsen kokemaan toisenlaista palvelua ja samalla näen, miten moni tälläkin palstalla kärsii ihan surkeasta hoidosta.

Komea masu, Jennyli!

Itsekin otin sen 10 päivää varhennettua kun en saanut sitten niitä mun vuosilomia käytettyä, mitkä olin alunperin sitä äippälomaa aikaistamaan suunnitellut. En viitsi sellaisella riskillä ottaa, että sairaslomalle jään, kun ei sitä sitten ihan oikeasti tiedä, saako sitä saikkua vai ei. Voihan olla, että pysyn ihan hyvässä kunnossa ja periaatteessa jaksaisinkin tehdä työtä, mutta kyllä jo nyt tuntuu siltä, etten halua ihan loppuun asti töitä tehdä. Jos tämä masukki päättää syntyä samaan aikaan kuin veljensä (32+4), niin ehdin olla vain neljä päivää äippälomalla.. :) Jos en ottaisi varhennettuna, niin ehkä en ehtisi edes jäämään äitiyslomalle. :) Esikoinen ei ainakaan ilmoitellut tulostaan etukäteen mitenkään, paikat oli kiinni ja vointi hyvä koko ajan, kunnes sitten ne vedet meni.
Nojoo, eihän sitä voi tietää, milloin toinen syntyy ja toivottavasti pääsen viikoille 36+, se olis aivan mahtavaa! Ja kyllähän ne naistenklinikalla sitten ensi kuussa arvioivatkin sitä ennenaikaisuuden riskiä ja laittavat tarvittaessa saikulle, jos huonolta näyttää.

Anve, mullakin on istukka etuseinämässä ja tuntuu, että liikkeissä on päivittäin tosi isoja eroja! Oon päätellyt, että sen, miten päin vauva on mahassa, täytyy vaikuttaa valtavasti! Päivittäin kyllä tunnen liikkeitä, mutta varsinkin liikkeiden voimakkuus (ja määräkin) tosiaan vaihtelevat aika paljon. Koska näin on ollut alusta lähtien (niin kauan kuin liikkeitä on tuntunut), niin en osaa olla huolissani. Ultrassa kuitenkin kaikki oli hyvin ja sydämen sykekin oli viime neuvolassa vahva ja tasainen.

Masulle ei edelleenkään kuulu mitään ihmeellistä. Selkeästi vauva reagoi erilaisiin ääniin jo ja ajattelinkin ostaa jonkun kivan soittorasian ja soittaa sitä päivittäin. Oma selkä kipeytyy päivittäin, kipu on pahin illalla ja aamuisin, onneksi päivisin vetreytyy ja pystyn hyvin tekemään töitä. Samaten kohdun yläreuna on kipeä, valitin siitä viikko sitten neuvolassakin, mutta sanoi, että se on normaalia kasvukipua.

Eilenpä poksahteli täälläkin! Laitanpa masukuvan sen kunniaksi. Kauheat aamureleet mulla päällä, mutta eipä ne ookaan tässä kuvassa pääroolissa.. :) Itsestä tuntuu, että masu ei kasva, mutta kuvia katsoessa huomaa kyllä selkeästi eroa. Tietysti riippuu aina hirmuisesti kuvakulmasta jne., kuinka isolta masu näyttää.

mamadread ja ihme 23+1

Hello!!!

Minä varhensin omaa äippälomaa sen takia että halusin, en sen takia etten usko jaksavani tai olevani kykenevä tekemään töitä silloin enää. Sitten jos en yksinkertaisesti kykene työhön vaikka haluisinkin jään sairaslomalle, muutoin teen työtä loppuun asti ja jään reilusti äippälomalle vaikka varhennettunakin, mutta "huijatulle" saikulle mun työmoraalini ei anna myöden.

Itse olen ollut tyytyväinen neuvolan toimintaan ym. raskauden ajan seurontoihin täällä Suomessa. Toki aina valitettavaa löytyy jos sitä kaivamalla hakee!!! Ja tottaki niin Suomessa kuin myös muuallakin Euroopassa varmasti tulee vastaan lääkäreitä tai muuta hoitohenkilökuntaa joka ei välttämättä ole se kaikista osaavin tai tietävin mutta tuskinpa tämän palstalaisten kokemukset leimaa Suomen neuvolatoimitaa suuntaan tai toiseen.
Myöskään sokerirasitusta en koe mitenkään turhaksi saati sitten rääkiksi äidille tai sikiölle. Mutta jokaisella on omat näkemyksensä ja kokemuksensa. Muiden maiden terveydenhuollosta itse en henkilökohtaisesti tiedä mitään joten en mene mitään väittämäänkään. Aina on puolensa ja toisensa!

Eilen oli ensimmäinen mammajooga-tunti ja ihan mukavaa oli vaikka suonenvedot alkoi vaivata heti alkuunsa. Mutta liikkeet olivat tuttuja aiemmilta joogatunneilta ja hienosti sitä tuli pallomahan kanssa vielä taivuttua vaikka kuukausiin ei mitään ole tullut tehtyäkään!!!

Viikonlopun jatkot kaikille! =)

cisu 26+5

Moi kaikille taas =)

Täytyy kyllä sanoa, että minäkin olen ollut tyytyväinen terveydenhoitoon täällä koto-suomessa, ainoastaan tuo viimekertainen episodi sai niskavillat pystyyn. Mutta pääsääntöisesti kaikki on kyllä ok.

Jennyli ja mamadread: Aivan mahtavat masut teillä=)
pitäisi omastakin pallosta ottaa kuva ja laittaa näkösille, on kasvanut ihan hirmuisesti taas.
Aika kuluu hirmu nopsaa, huomenna oli 27 viikkoa kasassa.

Tiistaina taas neuvolakäynti.
Pieni kyytiläinen on hirmuisen vilkkaalla tuulella ollut viimepäivinä. Tänä aamuna heräsin potkutteluun ja hetken aikaa seurailin asukkaan touhuja. Pukkasi ilmeisesti pyllyllä ison muhkun mahaan, toinen puoli mahasta oli ihan montulla =D Ja potkia täräytteli lujasti ylöspäin.
Onko muilla tapana laulaa pikkuiselle kyytiläiselle?
Minä laulan päivittäin ja olenkin huomannut, että yksi laulu saa aikaan ihan totaalisen hiljenemisen ja kun loppuu niin alkaa mahdoton mylläys. Muiden laulujen kohdalla ei tuollaista muutosta tapahdu =) Mistä lie sitten johtuu.

Jazzy&Morso 26+6

arvauskeskuksien kirjekurssitasoisen koulutuksen saaneet neuvolatädit eivät muuta osaa...

..Niin ja anteeksi, että tuli näin kärjistetysti ilmaistua tämä mielipide, mutta asia on todella sydämmellä, kun nyt konkreettisesti pääsen kokemaan toisenlaista palvelua ja samalla näen, miten moni tälläkin palstalla kärsii ihan surkeasta hoidosta.
No jos se asia on sydämellä, niin ei se tarkoita että Suomen tasoista terveydenhuollon koulutusta tulisi vääristellen ilmaista "kirjekurssitasoiseksi". Asiallinen kritiikki on eri asia kuin asioiden vääristely, mikä on myös minunkin mielestä ihmeellistä tämmöisessä asiassa. Itse olen nähnyt nimenomaan Euroopassa taas sitä aivan eri luokan hoitoa -surkeaa sellaista, olen ainakin itse kiitellyt että meillä on ainakin toistaiseksi näin hyvin asiat (eri asia kuinka pitkään voidaan näin kovasti verottaa kun väestö ikääntyy). Esimerkiksi suomalaiset sairaanhoitajat ovat erittäin kysyttyjä ulkomailla, mikä ei mitenkään voi pitää paikkansa jos meillä olisi tosiaan noin surkea koulutustaso kuten Espoir väität. Itse tiedän aika hyvin tämän suomalaisten sairaanhoitajien ym kysynnän, kun mulla on paljon tuttuja työskennellyt ulkomailla ihan omasta äidistäni lähtien ko alalla. Tietotaitoa on kiitelty kovasti, kuten kielitaitoa ja ahkeruuttakin.

Suomessa on erittäin hyvätasoinen terveydenhuolto, mikä kustannetaan lähes täysin verovaroin. Jos jostain syystä siellä joku sitten on "surkeaa tai kirjekurssitasoa", niin johtuu kyllä ihan vaan siitä että ihmiset täällä päin haluavat että kaikki kustannetaan verovaroin ja niitä on mahdollista kerätä vain tietty määrä sekä käyttäjämaksuja ei juuri tulisi periä. Siinä on hyvä puoli, että kaikilla on tasapuolisesti mahdollisuus oman älykkyydensä mukaan tietysti opiskella vaikkapa sairaanhoitajaksi ja saada hoitoa. Huonoja puolia tietysti on, kova verotus ja tietenkin se että koko järjestelmä voisi ainakin tehokkaampi olla kun rahoitus olisi myös sitä jonkun taskussa tuntuvaakin. Jos siis halutaan, että joka kerta meidät tutkii erikoislääkäri, niin täytyishän siitä maksaakin enemmän kuin noin 13 euroa, vai mitä?

En kehtaa uskoa, että yks sokerirasitustesti on äidin ja sikiön rääkkäämistä. Eiköhän jokainen odottaja vaikkapa vetämällä vähän suklaata tee sitä samaa kotosallakin:whistle:

En usko, että missään maassa terveydenhuolto on sitä tasoa etteikö sitä pitäisi koko ajan kehittää. Sama koskee kaikkea muutakin. Lisäksi nuo käytännötkin ovat joka maassa erit ihan jo pelkän maan sisällä, näinhän esimerkiksi Suomessakin on. Ei meidän kaupungissa ultria tee neuvolasta kukaan kuin jos jokin erikoinen tilanne olisi..kyllä ne tekee keskitetty ultrauspiste, jossa on näihin asioihin koulutetut henkilöt hyvillä laitteilla. Jossain pienessä tuppukylässä tilanne taas voi olla eri, mutta toisaalta jokainenhan itse valitsee mihin muuttaa asumaan. Jos se ei kelpaa, voi ostaa sitä hoitoa jostain muualta. Lisäksi on täysin mahdotonta missään maassa, että joka kerta siellä on 30 vuoden kokemus joka ikisellä lääkärillä ym. Jotenkin nämä ihmiset nyt on vaan koulutettava hommiinsa tai kohta ollaan ilman minkäänlaisia lääkäreitä=)

Eiköhän meillä kaikilla ole sydämellä terveysasiat ja muut, mutta pysytään nyt kuitenkin faktoissa.

-metsis 25+2

Viimeksi muokattu:
Oon Cisun ja metsätähtösen kans samaa mieltä!! Suomessakin pääsee rahalla yksityiseen neuvolaan (esim. Oulussa). Sinänsä sh:na olen ite jäävi sanomaan mitään hoitajien tietotaidoista, mut tuolla tk:n vastaanotossa ku pyörii ni kyl siiel on niin monemlaista ihmistä, niin hoitajissa kuin potilaissakin. Mäki ihmettelen tuota kritiikkiä sokerirasitusta kohtaan, koska se on kuitenkin luotettavampi menetelmä mitä koti mittaukset. Sekä se et suomessa neuvola palvelut on KAIKILLE ILMAISIA.

Siitä olen samaa mieltä ja keskustelin oman th:nikin kanssa että helpottaisi hirveästi alku viikkojen jännitystä se että jokaisessa neuvolassa oisi edes jonkutasoinen ultra, mut se vain on fakta et paremmat ultrat (tai ylipäänsäkki laitteet) on ihan törkeän kalliita, et äitiysneuvolan tarpeisiin niitä on pienillä paikkakunnilla ihan mahdoton ostaa ja toiseksi niitä pitäisi sit osata käyttää. (meil toisessa tk:ssa tääl on vanha ultra ja vanha th joka ei osaa sillä katsoa edes sitä miten päin se lapsi siellä mahassa on, paremmin tietää käsikopelolla). Isommilla paikkakunnilla missä ultralle on päivittäistä käyttöä ja sitä voidaan hyödyntää muutenkin ni se on täysin perusteltua. Onhan sekin jo PALJON eteenpäin, että kunnat on uuden lain perusteella velvoitettuja järjestämään jokaiselle odottavalle äidille 2 ultraa (np ja rakenne) raskauden aikana.

Mä koen ite ainakin ihan riittäväksi tämän kuukausittaisen seurannan, sekä sen että th on puhelin soiton päässä jos jotain erityistä ilmenee. Tietty ymmärrän senkin että kaikille se ei riitä.. ite vain jotenki luotan siihen että jos jotain tulee ni sit tulee ja jos tulee ni sit pääsee kunnallista kautta tarkempiin tutkimuksiin. Meil tosin tääl on th jotka aika herkästi puuttuu (vaik toinen on uus ja toinen vanha).

Enempi mua kismittää tuo lasten neuvola jossa on nyt puolen vuoden välein vaihtunu th ja sieltä oikeasti useammin tarvisi konkreettisempaa neuvoa ja sit ku siel nyt esim. viimeksi oli th jolla ei ollu itsellä lapsia ja joka oli todella epävarma vastauksissaan ni tuntui et jää ilman päälle (kunnioitti ihan liikaa lääkäreitä, ku tääl on "totuttu" siihen et jos neuvola vastaanotolla tulee jotain kysyttävää mieleen, ni th ottaa asiasta selvää (kysyy lääkäriltä) ja sit joko samalla va staanotolla kertoo tai soittaa jälkikäteen äidille). Mut meil tosiaan pienestä paikkakunnasta kyse ja tk + neuvola toimivat käsikädessä.

Sekin on toisaalta sitä faktaa et vaatimalla saa, mut taas liika vaatiminen vain hankaloittaa asioiden hoitamista. Mul ainaki joskus nousee äkäpussi vaihe päälle jos joku alkaa liikaa vaatimaan tms. Mut tosiaan ite oon aika jäävi näissä asioissa. Mut se mikä tääl on erityisen MAHTAVAA on se, että lapsille pyritään AINA järjestämään aika lääkärille tai lääkäri soittaa äidille.. sekä myös sillon ku on sattunu joku tapaturma ni on päässy heti tarvittaessa vastaanotolle, ei ole tarvinnu selitellä eikä muuta ku vain soittaa et olemme tulossa (esim. viime keväänä ku hieho potkas miestä jalkaan ja siihen tuli laaja lihasvaurio).

Viimeksi muokattu:
Muistakaa myös että raskaus on melko monimuotoinen prosessi ja se et tk:n lääkärit ovat jokaisen alan tuntioita, siis ei asiantuntioita vaan tietävät kaikesta vähäsen. Usein tk:ssa vielä on lääkäreitä joilla on opinnot kesken, mutta jotka ovat suorittaneet opinnot tiettyyn vaiheeseen ja täten suorittavat tk:ssa pakollista "työharjoittelua" (ei ole kyl oikea sana). Mut itestä vain monesti tuntuu et nuorilta lääkäreiltä (saman ikäisiä tai nuorempia mitä ite) odotetaan monesti ihan älytöntä tietämystä. Tietty se on totta et sen verran pitää tietää et tietää mikä on normaalia ja mikä ei.. ja mitä tehdä jos joku tilanne ei ole normaali. Usein talossa on vanhempi lääkäri keltä kysyä.

Kyllä mäkin olen tyytyväinen, että Suomessa on neuvolapalvelut kaikille. Vaikka olenkin täällä valittanut omasta neuvolatädistä, en suinkaan tarkoita sitä, etteikö neuvolapalvelut olisi pääsääntöisesti hyvää. Ja en tiedä, tarkotitko Cisu mua vai et, mut en koe, että olen omalta kohdaltani kuitenkaan kaivamalla kaivanut valitettavaa neuvolatoiminnasta. Kyllä mun mielestä siellä täytyy osata kuunnella sykkeet oikeasta paikasta ja vielä sf-mittakin mitata, kun se kerran Suomessa on tapana mitata. Toki ymmärrän, et mittaajasta kiinni, mut ei sekään saa eikä voi heittää 3,5senttiä :whistle: Ja asioista tulisi tietää faktaa, ennekuin niitä asiakkailleen puhuu.

Ultraääni laitteista, olisihan se hyvä, jos niitä olisi joka neuvolassa, mutta vaatii kyllä sitten sen, että niitä osataan käyttää. Useimmat pitävät varhaisultraa turhana, mä katsoin sen omalta kohdaltani aiheelliseksi oman mielenrauhani kannalta (helmikuussa keskeytynyt keskenmeno) ja kävin yksityisellä sen asian tiimoilta eikä se ja sinne menneet rahat harmita yhtään.

Lisään vielä, että meillä neuvolassa on vakkarina mahtava ja osaava ihminen, harmikseni hän on hoitovapaalla. Ja tämä joka on mun kanssa asioinut on ammatiltaan terveydenhoitaja, kun taas tämä vakkari on kätilö.

Viimeksi muokattu:
Tesmis En todellakaan tarkoittanut sinua tai ketään muutakaan henkilökohtaisesti meidän ketjulaisista. Ihan vain yleisellä tasolla tarkoitin että ihan mistä tahansa asiasta varmasti löytyy valitettavaa jos sitä hakemalla hakee. Puhuttiin sitten neuvoloista tai mistä tahansa asiasta niin asioissa on aina yhtä monta puolta ja eri näkemystä kuin on ihmistäkin. Tarkoitan siis että toiset ihmiset luonnostaan huomaavat ja noteeraavat pelkästään vain ne huonot puolet kun taas hyvät jää arvostamatta. Ja sellaiset "valittaja-ihmiset" herkästi muistavat mielipiteensä ilmaista. Ymmärrätkö yhtään mitä tarkoitan, on niin vaikea selittää?!!
Lähinnä se aikaisempi kommenttini oli piikkinä Espoirille siitä, että hän näkee Suomen terveydenhoitojärjestelmän sellaisena kuin hän haluaa sen nähdä, huonoja puolia korostaen vain sen takia että jonkun toisen maan järjestelmät on joissain asioissa ehkä parempia ja ehkä Suomea edistyneempiä.
Ja toki Espoirilla niinkuin kaikilla muillakin on oikeus omaan mielipiteeseensä eikä kaikkien tarvitse olla samaa mieltä mutta ehkä sen mielipiteensä ulosantia kannattaa aina miettiä. Jos on kamalan kärkäs tai ehdoton eikä anna "mahdollisuutta" muunlaisille näkemyksille niin helposti tulee vaikutelma että kyseisen mielipiteen esittäjän kommentti on olevinaan ainoa oikea. Ja juuri tuo efekti hyppäsi silmille Espoirin mielipiteestä.

Viimeksi muokattu:
Cisu Ymmärrän kyllä =) Sen vaan jotenkin bongasin tuolta sun tekstistä, varmaan johtuu ihan vaan omasta päästäni =) Sillä juuri sitä ""valitanko turhasta?"- kamppailua kävin viime viikolla pääni sisällä". Jos ymmärrät mitä tarkotan?

Tesmis Voi kuule, en minä laske kuka valittaa tai muuta, eihän tässä muista edes kuka on mitäkin mieltä mistäkin asiasta kun meitä aktiivisia kirjoittajia on niin paljon ja uutta tekstiä tulee yleensä siihen malliin ettei perässä pysy! :)
Ja toki sorrun minäkin siihen valittamiseen niinkuin kaikki joskus. Ja eikö tämä palsta ole sitäkin varten!!! Tänne saa purkautua kaikesta, hyvästä, pahasta, iloista, suruista, ihan kaikesta. Joten nou hätä Tesmis, jatka samaan malliin vaan. :hug:
On eri asia olla AINA valittamassa ja IHAN KAIKESTA kun taas valittaa silloin kun on oikeasti aihetta mutta muistaen myös niitä hyviäkin asioita arvostaa.

Espoir: olen kanssasi aika samoilla linjoilla. Synnytin (ja odotin) esikoiseni Australiassa, jossa on myöskin ilmainen (muuten myöskin synnytys on ilmainen missä sairaalassa vain itse haluaa) terveydenhoito ja taso oli kyllä tosi eri luokkaa kuin Suomessaa. Täällä olen huomannut että oletetaan että terveydenhuolto on hyvää, mutta kun itsellä on mihin verrata niin olin kyllä tyytyväisempi siihen hoitoon mitä sain siellä. Kaikki "neuvola"tapaamiset raskauden aikana oli omassa valitsemassani sairaalassa kätilön kanssa, joka oli kuitenkin paaaljon tietäväisempi asioista kuin terveydenhoitajat täällä. Ja sit siellä samassa paikassa sain esim fysioterapiaa raskauteen erikoistuneilta fysioterapeuteilta tohon lantion löystymiseen. Täällä kun mainitsin vaivasta neuvolassa eivät tienneet siitä paljon mtään, olin itse paljon perehtyneempi. Ja koko synnytys-sairaala valikoima ja liukuhihnatoiminta täällä on kans aihe joka saa karvat nousemaan pystyyn...
MUTTA jos vertaa moniin muihin maihin on täälläkin varmasti hyvin. Tosin olisi hyvä jos voisi vaikka valita vähän enemmän missä saa seurantansa ja synnytyksensä (monilla alueilla, kuten esim täällä päijät-hämeessä ei ole kuin yksi sairaala, johon ite en kyllä haluaisi mennä mistään hinnatsa...) Täällä ollaan aika sosialistisella meiningillä, ettei ole muita vaihtoehtoja vaan on mentävä kaikkien saman kaavan mukaan ja toivottava vaan että omalle kohdalle sattuis hyvä terkka, ja sitten sairaalahenkilökunta synnytyksessä... (paitsi joo, on jotkut yksityisgynet ja ultrat, mutta niitä ei käsittääkseni mikään vakuutus täysin korvaa, ja ei kuitenkaan päde koko raskauteen eikä synnytykseen)
Mutta siis mä kyllä luulen, että toi Australian KAIKILLE ILMAINEN sosiaali ja terveyshuolto on aika ainutlaatuinen maailmassa, ja on se paljon rikkaampikin maa kuin suomi, että helppoa siellä on kustantaa koko kansalle erikoistuneempaa hoitoa. Harmittaa vaan se, että kun olin itse 10vuotta suomesta poissa, niin tänne palatessani huomasin harmikseni miten ainakin alueellani terveyspalveluja on vähennetty, perusmaksut on kallistuneet mutta hoito huonontunut ja vähän kaikki nykyään kilpailutetaan niin että ei lopulta laatu ole kovin hyvää... Tämä siis vertauksena siihen mikä tilanne oli mielestäni suomessa 10 vuotta sitten, ja olen kuullut mooonen muun sanovan samaa, että on mennyt huonompaan suuntaan.

MUTTA tarpeeksi tosta aiheesta minun osaltani!!! Ja tietenkin kun täällä ollaan niin paras olla kiitollisella mielellä siitä mitä saa!! Tosin valittaakin saa mun mielestä! Soisin että täällä osoitettais yleisesti mieltäkin enemmän palvelujen parantamiseksi, tai silloin kun tehdään hulluja lakkauttamisia ja palveluiden lopettamisia!

Viimeksi muokattu:
Jep - ihan kiva jaoikein että piikittelette takaisin, mulla on ollut aina vähän vaikeuksia ilmaista mun mielipiteitä diplomaattisesti! :headwall: Ottaa vaan niin muiden puolesta päähän, kun luen täältä palstalta, millaisen kohtelun osalliseksi moni on joutunut ja nyt olen itse saanut nähdä ihan toisenlaista palvelua ja hoitoa. (Ja puhe ei ollut kertaakaan sairaanhoitajista, vaan neuvolantädeistä). Ja kyllä monen asian voi tehdä ihan toisin kuin Suomessa. Se,että palvelu on ilmaista (= verorahoilla kustannettua) ei ole mikään puolustus sille, että se on huonoa. Eikä täällä meilläkään jää gynekäynneistä maksettavaksi kuin 9 euroa - ei kallista, kun voi luottaa siihen, että vastapuoli ei arvaile. Anyhow - tarkoitus ei ollut missään tapauksessa riidellä, kunhan vain ilmaisin terävästi mietteeni. :p

mammaloman aikaistamisesta pakko sanoa, että kyllä mäkin alotan lomani aikasemmin koska haluan, työnteko ei vaan enää huvita. Enkä myöskään halua hakea sairaslomaa ilman hyvää syytä. Toisekseen, vuodessa voi olla 60päivää sairaslomalla jonka jälkeen sairasloma-ajan palkka laskee 2/3 osaan. Eli esim. jos olisin jo heti kesäloman jälkeen jäänyt sairaslomalle ja ollut mammaloman alkuun asti niin tulot ois pienentyny tohon 2/3 osaan nyk. palkasta..ja se taas sitten vaikuttais mammaloman päivärahoihin, koska mulle ne lasketaan edeltävän 6kk mukaan. Joten kaikkien kanssa (kenen kanssa asiasta puhuin) päädyttiin siihen, että mulle on myös kannattavampaa alottaa mammaloma aikasemmin niin mulla on varaa jäädä saikulle loppuajaks, jos en jostain syystä kykenisi töissä käymään. Tällä hetkellä työnteko sujuu ongelmitta..motivaatio vaan tuntuu olevan hukassa.

Mäkin myös pääsääntösesti oon tyytyväinen suomen tarjoamiin terveyspalveluihin, ainahan jotain valitettavaa löytyy ja parannettavaa on varmasti. Omalta kohdaltani voin kärjistää sen verran, että oon hyvin usein ollu todella pettyny julkisiin palveluihin ja siks oon joutunu avun hakemaan yksityiseltä puolelta ja maksamaan sit siitä lystistä.

mä aattelin kokeilla viel kerran sitä mammajoogaa ja jos se menee samaa kaavaa ku eilinen tunti ni jätän väliin koko touhun...tää vauva majailee jossain niin "syvällä" että suurin osa asennoista tuntu tosi epämukavilta ja 1,5h ilman vessataukoa EI todellakaan oo mua varten ku yks makaa rakon päällä koko ajan. kaiken lisäks illan sit supisteli muutamia kertoja ikävästi. saa nähä sit.

sori jos ilmaisu ei oo kauheen selkeetä..järkky väsy, just töistä tullu ja aamuun ois taas mentävä.

fanttomi & 25+2

viikonloppuja kaikille! täällä vietetään lapsetonta lauantaita, oudon hiljasta.. saatiin miehen kanssa vihdoin vaatehuone raivattua ja vauvan vaatteille tila kehiteltyä, ahdistaa jo etukäteen että mihin kaikki pitäis saada mahtuun, mutta asioillahan on tapana järjestyä.
viime viikolla haettiin turvakaukalo, onpahan ainakin jotain valmiina :) kirpparilla kun tänään pyörittiin jäi unipussi mukaan, oli niin sulonen että ei tarvinnu miettiä ;) itelle löyty mammahousut ja paitakin siinä samalla, kyllä nyt kelpaa ainakin hetken.. paino on alkanu täälläkin nousemaan, kävin äitin luona vaakalla tänään ja morjes..noh, saapa nähdä mitä neuvolassa se sitten parin viikon päästä onkaan :/ mun pitää maanantaina soittaa neuvolaan, kun sain sieltä verensokeri mittarin kotimittauksia varten ja tossa yks ilta sitä piti kokeilla niin ei se menny päälle eikä tehnynnä mitään joten patterit on vissiin loppu joten tarvii hakee toimiva tilalle..
ensi viikonloppuna pitäis järkätä meidän neidille 11v synttäreitä..eli leipomista leipomisen perään tiedossa, noh onpa jotain tekemistä päivisin :) kauheen nopeesti vaan aika menee kun tuntuu että juurihan neiti syntyi, täytyis vaan aina vauva-aikana muistaa että se on niiiin pieni ja nopee hetki elämästä että!
jälleen kerran piti kommentoida vaikka mitä mutta enpä muista..komeita masuja teillä ainakin oli! ite en oo kuvaillu mutta melkonen pallo tää jo on..ihme kasvun ottanu parin viikon aikana, mieskin sen jo huomasi yks ilta, mikä on jo aika hyvin. muuten masussa on sellaset zumbat käynnissä ettei tosikaan, kipeetä tekee välillä ja kunnolla kun möhkäle tekee kuperkeikkojaan mutta mukavahan se on että on eläväinen, ei tarvii miettiä että onko kunnossa vai ei.. muuten olo on vähän niin ja näin, selkää särkee ihan hirveesti ja panadol ei mitään auta, kävely on yhtä tuskaa mutta hammasta purren joka päivä käyn pienellä lenkillä, samoin ystävämme paha olo :x on edelleen läsnä, voimakkaampana kun ennen, öisin saa valvoskella ja miettiä että mennäkkö oksulle vai ei, mutta kaippa tää kuuluu taudin kuvaan..ja ens vuonna viimestään helpottaa :)
mutta nyt jos menis telkan ääreen ja siihen luultavasti taas nukahtais :D näin romanttinen ilta täällä..
jaksuja kaikille, voikaahan hyvin! :hug:

on tää muuten jännä et ainakun rupean vastailemaan täällä käyviin keskusteluihin niin unohdan kaiken:D nytkään en muista yhtään mitä piti kirjottaa, jotain ainakin tästä terveyden huollosta.. hmmn..
apua,en muista :whistle: nooh, sanompa vaan sen että tällä kylällä mielestäni neuvola on erittäin ihana ja siellä on töissä erittäin asiantunteva ja mahtava neuvolatäti..niin odottajien kun pienten lastenkin neuvolassa. terveyskeskuksesta taaskin sanon sen verran että lääkäreistä mulla on niin huono kokemus et mielummin menen tonne 35 km päähän päivystykseen kun ollenkaan näille leikki lääkäreille. kyllä näistä nyt joku varmasti osaa asiansa mutta se et ne netistä kattoo aina ja arvaa mihin sairauteen oireet käy niin kertoo paljon et ei kiitos..

mulla oli se 28 viikon ultra tässä yksi päivä, kaikki oli siellä ihan niinkun pitääkin. vauva oli kasvanut oikein hyvin ja painoi 1,1kiloa:heart: 4d:llä taas katseltiin ja oli jotenkin omituista nähdä et vauvalla on nyt vähän lihaa luitten ympärillä, posketkin söpösti pyöreät jo:heart:
halkiosta tälläkertaa sanoivat sen että nyt tutkimusten perusteella näyttäs että kitalaki oliskin aivan täysin ehjä(eli ehkä pystyn sittenkin imettämään!! :D ), mitään varmaa ne ei sanonut mutta kuulemma kaikkien kuvien perusteella kitalaki on oikein hieno.. nyt sit on 34 viikolla ultra jossa koitetaan taas katsella halkiota että sais ennen synnytystä selvyyden missä halkio menee. me miehen kanssakin nähtiin se huulihalkio oikein hyvin, se meni toiselta puolelta sieraimeen asti...olihan se rajun näköinen mutta silti rakas siellä mahassa oli oikein söpö ja täydellinen pieni vauva:heart:

synnytys valmennukseen saatiin aika joka on 28 päivä...

hehee, viimeyö mulla oli oikea odottajan kirjasta vetästy yö :D rupes ihan yöllä melkeen naurattamaan.rupesin siis 22.00 nukkumaan ja vauva piti jotain omia bileitä masussa, sit se nukahti ja minäkin nukahdin...heräsin pissalle...nukahdin....heräsin uudelleen pissalle...nukahdin....heräsin hirveeseen närästykseen ja mietin et oksennanko..nukahdin, heräsin vaihtamaan kyljeltä toiselle..nukahdin, heräsin vaihtamaan asentoa, nukahdin, heräsin pissille,nukahdin...heräsin vaihtamaan asentoa, nukahdin...heräsin kun vauva heräs ja alko taas oikein pirteät aamu jumpat..yritin nukkua niin maha heilu kun mikäkin ja pomppi edestakaisin...yritin siinä hetken et oisin nukkunu mut ei kun vauva oli niin pirteä joten ajattelin et menen kahvin keittoon... no,pikkunen nukahti taas äsken:heart::heart:

jotenkin niin hassu tunne kun onhan se yöllä tosi inhottavaa kun ei saa nukuttua, mut silti jotenkin niin hirveän hellyyttävä olo tuli vaikka asennot yms kaikki on tosi vaikea löytää ja närästäminen ihan kamalaa..suonenveto vain puuttui tuosta:heart: mut tosissaan, kaikesta huolimatta on jotenkin niin ihana olo:heart:

hyvät päivänjatkot kaikille:wave:

klementine ja tyttö rv 28+2 :heart:

Viimeksi muokattu:
Klementine: on se hienoa tuo lääketiede.. siiis et nuin tarkkaan jo voidaan mahaan katsoa!! Siis ku ajattelee aikaa taaksepäin ni halkiot huomattiin vasta kun lapsi oli syntynyt. Ja et olette jo nyt nähneet miltä lapsen kasvot näyttävät! Mun hyvän kaverin perheessä useammalla lapsella on ollu kitalakihalkio (vaik sen ei pitäisi olla perinnöllistä). Samoten mun siskon pojalla on piilokitalakihalkio joka on huomattu nyt isompana. Suo huulihalkio on kyl hurjan näköinen mut siinäkin on edistytty valtavasti et saavat sen korjattua hyvinki siistiksi

... (Ja puhe ei ollut kertaakaan sairaanhoitajista, vaan neuvolantädeistä). .

... Anyhow - tarkoitus ei ollut missään tapauksessa riidellä, kunhan vain ilmaisin terävästi mietteeni. :p
Neuvolatädeillä on se koulutuskin. Eli ne ovat joko kätilöitä tai terveydenhoitajia täällä Suomessa. Eli he lukevat käytännössä nykyään ENSIN sairaanhoitajiksi, jonka jälkeen käydään lisäkoulutusta kätilöksi tai terveydenhoitajaksi. Eli kyseeessä on periaatteessa pohjimmiltaan hyvin pitkälti sama koulutus.

Ja saa ilmaista mielipiteitä, mutta itsestä tuntuu erikoiselta vääristellä asioita. Eihän Suomessa missään nimessä koulutus varsinkaan terveydenhoitoalalla ole todellakaan mitään "kirjekurssitasoa". Ja mielestäni koulutus sekä järjestelmä ovat taas kaksi eri asiaa, joita tulee käsitellä eri asioina myöskin kriittisesti tarkastellessa. Suomihan juuri rankattiin arvostetun Newsweek-lehden mukaan maailman parhaaksi maaksi, jossa kriteereinä olivat muun muassa koulutus ja terveys. Koulutus oli nimenomaan ykkösenä. Ei tämä ihan tyhjästä tule, ainakaan niistä kirjekursseista:saint:

Lisäys jälkikäteen. Vaadin kyllä vähintäänkin näyttäviä ja monipuolisia riippumattomia tutkimustuloksia siitä, että Suomen verovaroin toteutettu terveydenhuolto olisi huonoa, kuten väitettiin. Koska itse olen ainakin jo ihan opiskelijanakin osastoilla saanut 95% hyvää palautetta osaston henkilökunnan ammattitasosta, muutama prosentti negoista on sitten oikeita ja se toiset muutama sitten ei. Tietysti negatiivisista asioista jaksetaan valittaa enemmän myös lehtien palstoilla, viakka nyt onkin trendinä kiitellä hyvästä hoidosta myös lehtien ruusut-palstoilla. Kuitenkin tuon Newsweekinkin rankingin mukaan meidän terveydenhoitoasiat eivät mitään huonoja ole, tuo on kuitenkin erittäin arvostettu julkaisu. Tehotonta tämä touhu kyllä mielestäni on, mutta eiköhän tulevaisuus pakota tekemään uusia ratkaisuja.

Suomessa tulee muistaa, että kustannuksia menee ihan jumalaton määrä veronmaksajien (eli käytännössä suhteessa eniten lähtee isotuloisilta sekä keskituloisilta) myös muuhun kuin terveydenhoitojärjestelmään. Meillähän kuka tahansa kansalainen pääsee kunnon sosiaaliturvanpiiriin, ei ikinä tartte tehdä töitä ja voi vaikka narkata koko ikänsä veronmaksajien rahoilla sekä varastella jos siltä vaan tuntuu. Muissa maissa tämmöset tyypit kuolee aika nopeasti, koska tämmöistä mahdollisuutta ei ole. Toisaalta on hyviäkin puolia, kun joku yh-äippä voi viiden lapsen kanssa selvitä hengissä eikä tarvitse kerjätä kaduilla tai vaikkapa mielenterveysongelmainen saa elämisen arvoisen elämän. Eli joo..saataishan me rakennettua vaikka millainen terveydenhuoltojärjestelmäkin noilla rahoilla, jos lopetettais sosiaaliturvat:whistle: Tietysti vielä se, että kuinka hyvät äitiyslomajärjestelmät sekä muut hoitovapaat meillä on verrattuna muihin maihin. Ei muualla äidit ole kuukausikaupalla veronmaksajien rahoilla kotona elleivät ole rikkaissa naimisissa! Lapset laitetaan parin kkn ikäsenä tarhaan jal ähdetään töihin, mikä on tosi hurjaa mun mielestä jopa. En itse ole edes mikään kotihoitoa erityisesti puolustava tai vastustava ihminen.

Lisäksi meillä on ilmainen koulutus, joten sekin nielee aika paljon rahaa. Muissa maissahan amk ja yliopistotason koulutus MAKSAA, joissakin maissa jopa melkoisia summia jos on kyseessä jokin varteenotettava koulu. Meillähän ulkomaalaisetkin saavat opiskella ilmaiseksi, mikä on harvinaista. Näin ollen mielestäni aika hyvä laatusuhde tuolla koulutuksella, kun pärjätään erittäin hyvin kansainvälisissä vertailuissa.

Mun mielestä on tärkeää, että me täällä mietitään miten terveydenhoitoa voi kehittää ja muuta. Koska onhan ihan totta, että tällä menolla me ei mitenkään voida jatkaa, kun touhulle ei ole rahoittajia. Näin ollen myös varmasti sosiaaliturvaan, käyttäjämaksuihin ym tulee seuraavan 20 vuoden sisään suuria muutoksia kun meillä tapahtuu niin iso rakennemuutos (Tilastokeskus - Väestöennuste 2009–2060). Samoin vakuutuksen merkityksen kasvamiseen. Nautitaan siis nyt tästä, mistä vielä voidaan. Kohta me ikävä kyllä, sekä meidän lapset, maksetaan tästä:vampire: Tietysti tulee muistaa, että jos rahaa vaaditaan jostain niin se ons itten sieltä toisaalta pois. Kyllä minä vion ainakin halutessani käydä vaikkapa varhaisultrat itse maksamassa yksityisellä puolella, jotta rahaa riittää vaikkapa nuorten mielenterveysongelmien ehkäisyyn jne.

Fanttomi, voithan kokeilla tota mammajoogailua kotona. Ensinnäin pääsee vessaan millon vaan ja voi valita paremmin sopivat liikkeet. Tietysti se sessio ei aina ehkä kestä yhtä pitkään, mutta onhan sekin jo jotain vetreyttävää kuitenkin=)

Espoir, minusta ei tartte mitenkään omia mielipiteitä pyydellä anteeksi tai noloilla tai sitä miettiä että haastaako mukamas turhaan riitaa. Eiköhän tänne kuule oikeen kaivata välillä vähän tuuletusta meidän kaikkien raskuleiden pääkoppiin!:whistle: Kai se jotakin kertoo, kun tuo mitäs nyt-palstakin on melkoinen sotatanner.

Klementine, meillähän kuulostaa melko samanlaisilta nuo yöt. Mua ei sentääs okseta, mutta joka tapauksessa. Nuo muksaukset massussa alkaa olemaan niin tomeria, että on vaikea saada unta kun toinen jumppaa. Ja toisaalta joskus tuntuu, ettei raaski just nukahtaa:heart:

Nyt on siinä mielessä mukavaa tämä raskausaika, että vaikka aika meneekin hitaasti, niin toisaalta tuolla massussa koko ajan tapahtuu jotain ja tietää että jossakin vaiheessa se nyytti on meilläkin. Mun mielestä on hauskan näköstä, kun mahassa oikeen välillä muljuu ja tuntee kuinka toinen taitaa just pyöriä toisin päin=)

-metsis 25+3

Viimeksi muokattu:
Kyllähän tää raskaus herättää tunteita suuntaa jos toiseen ja jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen. Eihän siitä mitään tulis jos kaikki olis samaa mieltä kaikesta. Ja jokaisella meillä on erilainen kokemus asioista.
Täällä meillä ei ole ultraa neuvoloissa,mutta meillä onkin 3 isoa synnytyssairaalaa 15 km sisällä.

Sitten vielä korjaus siihen varhennettuun äitiyslomaan,että en tarkoittanut että pitäisi ottaa turhaa sairaslomaa,vaan kyse oli siitä että jos oikeesti kyse on työssä jaksamisesta ja sen kautta riskistä äidille tai vauvalle,niin mielummin sairasloma kun aikaistettu äloma. Noi motivaatio ja raha-asiat on sitten asia erikseen. Itse ajattelin tehdä niin kauan töitä kun vaan paikat kestää eikä lääkäri kiellä.

Tervehdys kaikille!

Onpas tänne tullut paljon tekstiä viime käynnistä,en vain jaksanut kaikkea lukea vielä...mulla nyt tämä flunssa,vaikka luultiin että selvittiin esikon yhden illan kuumeella.Pomo tykkää mukavaa kun illalla soittelen taas olevani töistä pois.

Mäkin olen päätynyt aika varmasti aloittamaan varhennetun äippäloman 7päivää ennen,en sen takia jos en jaksakkaan vaan että haluan aloittaa ja aion sitten luultavasti olla kotona 3vuotta naperon kanssa.

Tuli vain mieleen että onko teistä kukaan opiskellut äippäloman aikana/aikooko kukaan opiskella? Itseä hirveästi se kiinnostaisi ja että miten homma toimisi.

hara 24+3

Hara, itse ajattelin opiskella äippälomalla sen mitä siinä nyt järkevästi tulee opiskeltua. Opintotukeani en aio nostaa tolta ajalta. Toisaalta mulla tuo homma toimii sinällään, kun ajattelin mun harrasteopintojani lähinnä opiskella, joten niitä voi opiskella kotoa käsin. Mulla on siis suunnitelmissa vaihtaa äitiysloman ym jälkeen sitten nuo harrasteopinnot ns oikeiksi opinnoiksi. Tiedän, että osalla tämä onnistuu ja osalla ei, on varmaan paljon kiinni siitä missä kunnossa itse on ja millainen vauva on=) Stressiä en aio ottaa.

Moi vaan kaikille!

Espoiria komppaan siinä etten pysty itsekään ymmärtämään sitä sokerirasitukseen juoksuttamista ellei pissassa oo sokeria tai arvot koholla tms. Se glukoosimäärä on niin suuri, etten suostuisi ottamaan ilman hyvää syytä. Esim.vaan iän takia.

Meidän kunnassa ketään ei pakoteta mihinkään, ja muutenkin terveydenhoitaja on niin fiksu ja mukava että on todella turvallinen ja luottavainen olo asioida hänen kanssaan. Ekassa raskaudessa toisessa neuvolassa en juuri kunnollisia vastauksia saanut mihinkään ja ymmärrän hyvin, että joku halusi täällä neuvolaa/th:aa vaihtaa. Nyt on niin loistava th, että osaa vastata jokaiseen kysymykseen, ihana olo ku ei tarvi miettiä ja jännittää ilman vastauksia. Toivottavasti neuvolanvaihto auttoi! =)
To mul ois eka lääkärineuvola.

Ihania massuja tytöt! kiva ku ootte laitellu noita kuvia. Mä en oo itte muistanu ottaa taaskaan kuvia, tarttis muistaa :D
Jennyli Viitsitkö vaihtaa mulle synnäriksi SAS.

auringonpilkku rv25+2

Hara opiskelusta: kun odotin esikoist niin suunnittelin opiskelevani kaikenlaisia kokonaisuuksia avoimesa yliopistossa täydentämään tutkintoani ... mutta kun vauva syntyi ja alkoi 8kk:n koliikki niin opiskeluhaaveet jäi ja kun tuo koliikkiaika oli ohi niin odotin jo toista ja esikoinen oli todella huono edelleen nukkkumaan niin ei tullut opipskelut mieleen. Toinen lapseni oli ensimmäiset 6kk koliikkinen ja yöt olivat vielä senkin jälkeen pitkään hyvin rikkonaisia ja lyhyitä molempien lasten toimesta. Vasta reilun vuoden päästä kuopuksen syntymästä väsymys alkoi hellittämään ja varovaisesti olen taas mietiskellyt että pystyiskö jonkun kokonaisuuden tekemään tässä seuraavien kolmen vuoden aikana! Luulen kyllä että taas tulee tälle kolmannelle koliikkivaivoja ja saa nähdä miten isosiskot suhtautuvat pieneen, että kuinka mustasukkaisia ovat ja kuinka "vauvaksi" heittäytyvät. Mutta jos on ns "helppo vauva" niin varmaan opiskelukin onnistuu!

Yhteistyössä