***Joulukuiset lumihiutaleet 2010 SYYSKUUSSA***

Jääris no siinä oli kohta toiveista synnytyksessä ( puoliso mukana jne.) ja sen vieressä tyhjä tila lisätiedoille tmv. niin siihen kirjoitin toiveet kivunlievityksestä ym.
Mä lähetin sen jo...mulle neuvolantäti sanoi että lähetettävä viim. rv 30. Että jos en oo sitä ennen lähettänyt niin sit pitää viim. lähettää!

Heips...

Manna :hug: ja voimia!!! Todella kurja juttu.

Ihania massukuvia kaikilla, on jännä miten erikokoisia ja erinäköisiä massuja onkaan! =)

Lumi-enkeli
Veikkaisin tytöksi massustasi päätellen. :)

Jennyli Muistaisin lukeneeni että liikkeiden "väheneminen"/tuntumattomuus näillä viikoilla johtuu paljolti vauvan kasvusta ja kohdun tilan ahtaudesta.

Hara Neuvolassa jossa käyn on käytäntönä tuo pissatestin tekeminen itse. Eli pissaan kuppiin ja testiliuskalla testaan arvot jotka kerron eteenpäin neuvolatädille. Ei nyt mikään kumma juttu mutta välillä tulee epävarmuutta tuloksen tulkinnasta.

Sain tänään sokerirasituksen tulokset ja kaikki oli niinkun pitää. Vesirokkotestin tulokset eivät olleen vielä viikon jälkeen valmiit, niitä kovasti odotellessa...
Huomenna kauan odotettu 4D!!!! Jippii =) ja perjantaina neuvolalääkäri.

Cisu 27+0 POKS!!!! =)

Maanantaita kaikille!

Täällä esikoinen on kovassa kuumeessa ja valittelee nielukipua, sen päivähoidossa on rieuhunut enterorokko, joten taitaa olla kyseinen tauti nyt sitten kylässä meidänkin perheessä.. :/ Näppyjä odotellessa... Onneksi tuo ei ole raskauden aikana vaarallinen, jos onnistun sen itseeni tartuttamaan! Mies on nyt alkuviikon poitsun kanssa kotona ja loppuviikoksi olen minä lupautunut hommaan. Pomo tykkää hyvää, kun olen peräti viikon tässä ehtinyt omien saikkujen jälkeen olemaan töissä, mutta minkäs tälle mahtaa...

Mahtavia masuja tosiaan kaikilla! Kiva, kun laitatte kuvia!

Metsikselle piti tosta pöytäasiasta kommentoida että meillä on käytössä mun vanhempien vanha pöytä, sellainen jonka ääressä oon itse joskus pienenä syönyt. :) Se on suomalaista tekoa ja tosi kestävä. Onhan siinä nyt toki jo vähän kulumaa pinnassa, mutta kyllä sitä kehtaa ilman liinaakin pitää. Mä oon tosin vannoutunut vahakankaiden käyttäjä pöydässä, ne kun suojaa tosi hyvin pintaa ja on helppo pitää puhtaina.

Jaahas, sairaanhoitovelvollisuudet kutsuvat..

mamadread ja ihme 23+3

iltoja kaikille!!
JENNYLI: meillä neuvolassa täytettiin se sairaalaan menevä esitietolomake, tai siis se täti kyseli ja mä vastasin, tosin ei se kyselly mitään kivunlievityksistä tai mistään, kunhan vaan ne "pakolliset" ennen oon ite ne paperiset täytelly ja tonkin oisin mielummin täyttäny ihan rauhassa.. onnea 4d-ultraan! täällä peukut pystyssä!!! mä oottelen edelleen aikaa kaupungille...sais nyt pikkuhiljaa tulla...

HARSOISTA oli puhetta, mä näin ihan tokmannilla ja tarjoustalossa niitä värikkäitä harsoja, hintaa en muista kun ei ollu sillon itelle ajankohtasta mutta siellä tosiaan oli paketeissa niitä, ihan nättejä olivat ja aattelin käydä kanssa hakemassa niitä äp-harsojen lisäksi, aiemmat lapset on kumminkin niin harsojen perään ollu aina ja junnulla on vieläkin oma "nunnu" sängyssä :)

(.) kävin neuvolassa tänään hakemassa sen uuden mittarin ja siellä oli taas ihan outo täti paikalla, selvis että se meidän vanha täti,minkä kanssa kemiat ei ihan matsannu, on jääny eläkkeelle ja tää nyt on sit sen tilalla. vaikutti kyllä ihan mukavalta ihmiseltä, kun nyt sit pysyis vähän pidempään ettei taas tulis vaihtoo..

meillä on isäntä iltavuorossa joka tarkotti mulle päivällä pojan hakua tarhasta kävellen ja tottakai tuli kauhee kaatosade kun oltiin kävelemässä..noh, ihan litimärkinä selvittiin kotiin, pojalla oli hurjan hauska matka kun sai hyppiä jokaiseen lätäkköön mitä matkalla tuli vastaan :D aamulla jännitetään päästäänkö taas kastuun, tarvii varmaan itellekkin ostaa kurahousut ja takki :D
nyt oonkin sit illan koittanu ottaa ihan rauhassa, ihme kestosupistuksia iskee koko ajan! ei mukavaa..enkä tosiaan oo tänään repässy mitään ihmeempiä, ruuan tein, ja tiskit hoidin..ja vähän enemmän nyt kävelin että tiiä sit mistä ois riemastunu :/ kun nyt helpottais..

mutta ei vaan, kai sitä pitää mennä tuo vanhimmainen laittaan nukkuun ja alkaa suunnittelemaan neitosen 11vee tarjottavia ja lahjoja...kakuksi tilattiin justin bieber tai twilight kakku ja lahjaksi on saamassa kaikkea tapparaan liittyvää :p meitin lätkämimmi :heart:

hyvät viikon jatkot kaikille!!!!! jaksakaahan hyvin!!
-mipe81 ja mitähän nyt ois oisko 25+6...vieläkään ei pysy mukana :D

Pöydästä ollu puhetta: jos vain keittiöön mahtuu, ni mä suosittelisin sellaista kunnon pirttikalustoa esim. sellaisen voi ostaa/teettää vankilassa. Meil on sellainen ja on tykätty, ku on pitkät penkit ni mahtuu monta istujaa, mut tietty toiset on taas selkänojallisten tuolien kannattajia. Mut se hyvä puoli tuossa on et sen pinnan voi hioa ja käsitellä uudestaan.

Mä kävin kääntyyn kivenhionta kurssilla, mut oli vielä liian vähän osallistujia. Toivottavasti ens viikolla on enempi. Eipä tuolla muita mun ikäsiä ollu, mut ajattelin et jotain vois harrastaa ku liikuntaryhmiin ei tällevuodelle pysty lähtemään.

Tuollanen pirttikalusto olisi kyllä kestävä, muttei meillä sovi mitenkään sisustukseen ym kun on muutenkin melko moderni kerrostalo. Sen verran oon miettinyt, että jos tuollasen puisen pöydän ostaisi..siis kunnon puisen sitten meidän väreihin soppelina, massiivimäntyäkö ne aika usein taitavat olla. On varmaan parempi ostaa kuitenkin tommonen vähän kalliimpi, jospa se sitten kestäisi. Eihän ne kolhut ja muut haittaa, kunhan se nyt ei näytä hajoamispisteessä olevalta heti:D Nuo kerniliinat ym ois aika käteviä, mutta mulla taas on se kun haluaisin sen puupinnan näkyvän. Pitääpä kokeilal tota Pledgeä sitten, mitä suositeltiin.

Pitänee sitten ostaa noita Ikean harsoja. Tokmannikin löytyis läheltä, vois niitäkin kokeilla. En vaan ymmärrä tuota kestovaippahommaa, että kai ne pukluliinat on erikseen? Pitääkö ne pestä eri koneessakin? Vai voiko niitä samoja käyttää pukluliinana ja vaipassa, jotenkin ajatus "vähän" ällöttää? Mietin vaan tuota, että käyttääkö kuvioituja eri hommaan ja valkosia sitten siihen vaippahommaan vaikkapa.

Äitiyspakkaus tuli ja onpa hieno:heart: En vielä ole kyllä pessyt yhtään vaatteita, nuokin pakkasin laatikkoon takaisin vielä haikein mielin muuton ajaksi. Voihan tuota ä-pakkausta myydä, jos ei tykkää (tosin silloin ei kannata pestä ym). Ulkomailla asuvat suomalaiset ostelevat ainakin noita, tosin arvokkaampi se joka tapauksessa pakkauksena on.

Kukas se vielä mainitsi tuosta, että masussa loppuu liike kun valoa tulee mahaan. Meillä taas on niin, että heti kun laittaa käden massun päälle niin siellä ei inahdetakaan. Yritäppä sitten nappailla niitä potkuja käteen, ei oikeen onnistu:D Mieskään ei ole oikeen varma, onko se bongaillut potkuja vai ei..enemmän näkee massun päältä, että jotain siellä tapahtuu. Ja tosiaan huomaa, että tila on taas ollut ahtaalla..vaikka potkuja meillä tulee paljon, niin tuntuu että tulee oikeen äkäsenä jos jotenkin nukkuu vähän maha liikaa patjaan päin sekä myös välillä tulee taas niitä inhottavamman tuntusia kääntymisiä massussa.

-metsis 25+4

Manna :hug:

Metsis kannattaa satsata siihen puulajiin jos haluaa pitää pinnan näkösällä. Mänty on varsin pehmeää ja kaikki "kolopasut" jäävät näkyviin. Huomattavasti kestävämpiä ja lujempia puulajeja ovat mm koivu ja tammi. Meillä on ollut monta vuotta jo tammipöytä, ja liinaa ei tule mullakaan pidettyä ja hyvin on kestänyt/jälkiä ei ole näkyvillä =)

Mahtavia masukuvia teillä :D Pitäis itekkin ottaa muistoksi, tänne tuskin tulee laitettua kun ei oo oikein mun juttu nää kuvansiirrot tietokoneelle ja muokkaus:ashamed:

Olikos täällä muita joilla aikomus kestoilla? Minkälaisia yhdistelmiä/kokonaisuuksia teillä on jo hankittuna tai parhaimmiksi todettuina?? Minä en saa tuota miestä mukaan ollenkaan tähän kestoiluun. Ei suostunu kuopukselle koskaan laittaan kestovaippaa, pissavaipan vaihtoi, mutta kakkavaipat jäi mun harteille. Oisko miehen innostamiseen mitään ideoita??

Unelmahöttö ja Kuutti 28+0 Poooooooks

Viimeksi muokattu:
hassua, että teillä muilla on jo liikkeet vähenemään päin tilan vähenemisen vuoksi...itse vieläkin odottelen, koska se kunnon monottelu alkaa :D No ehkä se jää tältä tuumailijalta välistä...En kuitenkaan jaksa olla huolestunut, kun ensikertalaisena en voi mitenkään tietää, kuinka kovia niiden potkujen "pitäisi" olla ja joka tapauksessa tunnen liikkeitä kyllä päivittäin ja useita kertoja. Välillä liikahduksia ja välillä potkuja, joita mieskin on pongaillut käteen tai korvaan. Ja nykyään saattaa tuntua joku liike/täytäisy vasemmalla ja hetken päästä oikealla ja sitten jo alhaalla. Eli kaipa se siellä liikkuu ihan normaalisti.

Hauskoja masukuvia kaikilla. Itse en ole vielä yhtään ottanut tai kukaan ei ole ottanut mahasta...pitäisköhän pikku hiljaa alkaa ottaa, niin jäisi jokunen muistokin :)

lumi-enkeli mäkin veikkaisin tytöksi, kun on enemmän sellanen kokonaisvaltanen pyöreä pallo. Eli ei terävä ja selkeästi ulkoneva. Mullakin on sellanen kokonaisvaltanen pallo :D

Mites teillä muilla hankinnat - missä vaiheessa ovat? Mä luulen, että meillä ne on tehty ja meni itseasiassa yhteensä vaan 460 e :D Ostettiin vaunut Teutonian mistral s tosi hyväkuntosina alle vuoden käytetyt käytettynä 360 e ja sitten lauantaina ostettiin kaukaloon sopivat matkarattaat 100 e. Vaunut piti eka ostaa uutena, mutta jotenkin se olisi ollut järjetöntä maksaa 320 e lisää siitä, että saa valita värin ja että pyörät on käyttämättömät, kun sattu sopiva ilmotus huuto.nettiin. Ei saanut kaukalon ja vaunujen välille adapteria (yhtä uudempaan malliin olisi saanut), mutta myyjän mielestä ei kandennut lähteä ostamaan kaukaloa uusiksi, kun oli miehen veljeltä saatu vuoden käytössä ollut vuosi sitten keväällä ostettu kaukalo. Mä olisin ehkä ollut kyllä valmis ostamaan Maxicosin tai Britaxin, kun ovat saaneet parempia arvioita testeissä kun noi Gracot...mutta joo järjetöntä se varmaan olisi ollut kun autossakaan ei ole isofixejä. Hoitopöytää meille ei mahdu ja mies askartelee hoitotason ja siihen hyllykön itse (on tehnyt meille vaikka mitä itse) ja vauva nukkuu laatikossa ekat pari kuukautta ennen kun saadaan siskolta semmonen kapea kehtopinnasänky. Normaalia pinnistä meille ei oikein mahdu ja toista kehtopinnistä ei kannata ostaa kun noilta vapautuu kuitenkin alkukeväästä. Mitä muuta pitäisi muistaa?

Hankintojen kohdallahan ei sitten puhuta mitään vaatteista, niiden määristä tai niihin kuluneista euroista :D

Mihis te muut nyt sit päädyitte vakuutuksissa? me otettiin sit Pohjolasta pienen kilpailutuksen ja isomman nettivertailun jälkeen (Tryg oli järkky kallis), kun on vielä yli 3 vuotta voimassa Easy paketti, niin ei niitä muita vakuutuksia kandennut lähteä siirtämään. Periaatteessa olisi kyllä kiinnostanut esim. Aktian Nallevakuutus enemmän. Aika kallis on toi Pohjola varsinkin sitten lapsivaiheessa...

pingupongu meillä on valmennukset muutamaa päivää aiemmin molemmat eli ei olla samalla... ilmeisesti niillä on niitä sitten aika paljon :)

Azalea ja Luru 25+2

Pesettekö te kaikki etukäteen vauvan käyttöön tulevat vaatteet? Mä en ole koskaan pessyt, kun menevät musta silloin ihan pilalle. Sellaisenan olen siis niitä käyttänyt. Samoin sitten kun olen pessyt niin ihan muun pyykin mukana, tavallisia pesuaineita käyttänyt.

Mä en ole ottanut yhtäkään mahakuvaa, enkä kyllä aiokaan ottaa... olen ehkä ihan outo, mutta mun mielestä raskausmaha on hirveän ruma...ja tää siis ei ole tarkoitettu kenellekään täällä joka on kuviaan lähettänyt! En vaan tykkää yhtään siitä miltä mun maha näyttää. Raskaana olevan rinnat on mun mielestä vielä kamalammat ja odotankin innolla että pääsen sitten joskus imetysrupeaman jälkeen eroon tummista, suurentuneista, siniverisuonisista rinnoista. Tämähän ei tietysti kuitenkaan millään tavalla vaikuta siihen, miten onnessani olen tästä raskaudesta.

Kestovaippailla en myöskään aio, musta Pampersit on ihan ylivoimaisia. Ei tarvitse vaihtaa usein, siis jos on pelkkä pissavaippa, ja pääsee koko vaipasta kerralla eroon. Yritän sitten muualla kierrättää enemmän, ettei henkilökohtainen luonnontuhoamisjalanjälkeni olisi niin suuri.

Pöytäkeskusteluun sen verran, ettei meillä yhdenkään pöydän pinta ole kärsinyt, en kyllä oilein tajuakaan, miten lapset sitä pöytää tuhoaisivatkaan. Mut joka tapauksessa täyspuinen pöytä on aina parempi hankinta kuin IKEAlastulevyviritelmät.

Unelmahöttö, kiitos pöytämatskuvinkistä. Pitääpä tosiaan katella noita.. tuntuu olevan muuten kaikki tarjolla olevat pöydät vähän sitä samaa matskua. Tai sittenhän voisin yrittää tuota vankilavinkkiä tai nuorisopajasta, että jos ne tekisivät mulle siellä pöydän jostain kivasta matskusta..tosin en tiedä saanko siitä sitten niin sisustuksellista kuin muuten. Meillä on pääosin pähkinänväristä tämä matsku, niin pitää siihen yrittää vähän tähdätä. Tosin en muista, että oliko tuo yksi katsomani pöytä tammea..hmm. Onneksi kaiken nyt ei niin tarvi trimmatakaan, mun mielestä on vähän tylsääkin jos kaikki on ihan sävysävyyn (ja itseasiassa nuo kalliit ei ihan olekaan sävy sävyä kun on elävää materiaalia pinta).

Tuosta kestoilusta, että meillä on tarkoitus ainakin yrittää parhaamme mukaan. En ymmärrä siitä touhusta mitään, mulla on pari kirjaa ja parit hyvät läheiset neuvomassa. Lisäksi mulla on äiti tommonen innostunut käsitöistä vapaa-ajallaan, joten hän aikoi mullekin vaippoja tehdä. Loppuja tietenkin ostelen kaupasta, itse en kyllä osaa tehdä vaikka se on kuulemma helppoa...mutta ennemmin ostan ja käytän vapaa-aikani muuhun kuin kiroamiseen:saint: Ehkäpä miehet innostuisi mukaan, kun teet rahallista laskelmaa niistä? Niitähän on jo valmiiksikin netissä. Tai sitten tietysti ituhippi-tyyliset innostuvat jo luonnonkin puolesta. Meillä painaa kyllä kumpikin vaa'assa, hinta ja jätekertymä. Oon ite ajatellu, että jos miehellä se kestoilu on vaikeaa, niin laittakoot kertiksen sitten. Tai jos itseä väsyttää tai ollaan matkoilla, niin kertis vaan. Onhan se osakestoilukin taloudellisempaa ja ympäristöystävällisempää.

Noista lastulevytavaroista vielä, että itsekään en niitä suosittele ellei sitten ole tilanteena se että jotakin tarvitaan vain joksikin ajaksi tai jotain vastaavaa. Tulee nimettäin halvemmaksi yleensä ostaa kerralla kunnon tuote. Näissä kunnollisissakin tuotteissa se hintahaitari on vaan ihan älytön, jos verrataan vaikkapa Vepsäläisen ja jonkun käsityöläisen tekemää tuotetta=)

Azalea, tulee vaan mieleen enää pienempää sälää tuohon mitä sulla jo on. Meiltä puuttuu vielä pinnis ym kokonaan, mutta saadaan ne hankittua muuton jälkeen kun on tilaakin. Sittenhän kannattaa miettiä, että ostaisko sitteriä tai jotain kantoliinaa tai -reppua tai jotain. Kaikkihan noita ei käytä, mutta osa kokee että jossain tilanteessa on kätevä.

Espoir, pesen kyllä vauvan vaatteet ennen kuin puen ne uusina. Tai en tiedä ymmärsinkö nyt oikein, mutta siis myös kaikki itsellekin tulevat vaatteet pesen ne kun ostan. Sukathan monesti esimerkkinä menevät rikki, jos niitä ei huuhtele ennen ensimmäistä käyttökertaa (niissä oli jotain ainetta). Joillekinhan voi tulla ihottumaa myös, itse olen aika herkkäihoinen. Ja käytän hajusteettomia pesuaineita, mun mielestä ne vauvan vaatteet menee ihan muun pyykin mukana muutoin. Mulle itelle ei sovi paitsi nenälle ne kaiken maailman hajustetut (tunnistan Omo-pesijät ym jo ohittaessa:whistle:) eikä myöskään iholle. Sitten ne kestovaipathan pitäisi pestä ilman huuhteluainetta käsittääkseni, mutta tuohan ei ole mikään juttu jos niitä ei käytä.

Mites huuhteluaine vauvan vaatteissa? En ole kyllä nyt viime aikoina käyttäny koko ainetta itseasiassa ollenkaan, mutta mietinpä vain.

Kylläpä sitä oli yöunet herkässä. Viime yö on lähinnä valvottu läpi ja massussa vaan hyörinä kävi. Tuntuu, että jos herää, niin ei oikein saa enää unen päästä kiinni sen jälkeen. Ja herättyähän tulee aina siihen ihanaan vessahätään.

-metsis 25+5 tai jotakin.

Metsätähtönen: jos teetät pöydän jossain ni voit pyytää ettei sitä käsitellä ja sit ite esim. värillisellä vahalla käsittelet sen pöydän pinnan. Kaveri teki ite koivusta (puukurssilla kansalaisopistossa) ruokapöydän jonka käsitteli sit mustaksi. Meil on olohuoneessa mäntynen ja keittiössä koivunen pöytä ja kyl niissä eron huomaa. Kumpiki käsiteltiin nyt viimekeväänä (mun isä sai töistä kunnon hiomakoneen ja lakkas ne lattialakalla), ni nyt ovat ku uudet.. kyl meil ainaki pöydän pinnat tahtoo saaha iskuja. Mut nuo kumpiki on yli 20V nahoja ja jonku kyläukon tekemiä. Mut meil tosiaan on niin keittiössä ku olkkarissaki ihan hirveästi turhaatilaa et nuo mukavasti vie tilaa :D Pöytäliinoja mullaki tulee pidettyä harvon, lähinnä kaitaliinaa pidän ku koen lasten kans ne reunan yli menevät liinat hankalina.

Pöydistä puheen ollen, mä tarvisin tän tyylisen: entinen meni rikki (oli joku miehen isotätien aikanan ja siitä jalat petti) ja nykyinen on liian matala (tuo on mulla sitä varten et siihen saa leipomapöydän päälle tai juhliin lisäpöydäksi) Klaffipyt - Rikosseuraamuslaitos

Vaatteiden pesusta:
pesen uudet vaatteet varsinki jos ne tulee ihoa vasten, mut sit taas nyt en pese vauvan vaatteita uudestaan ku ne on säilytetty sisällä kaapissa ni tuskin nuo niin on kerenny vuodessa pölyyntymään et niissä ois muutamaa hiukkasta enempi. Niin ja huuhteluainetta en käytä muutenkaan ja pyrin valitsemaan mahdollisimman hajuttoman tai vähätuoksuisen pulverin. Työvaatteet pesen sit erikseen niille tarkoitetulla aineella.

Vakutuksista: me ei olla otettu meil lapsille muuta kuin tapaturmavakutus, ku meil sillä sairasvakutuksella ei ole niin hyötyä. Tais tietty on jos laps sairastuu johonki pitkä-aikais sairauteen, mut täältä on sama matka päivystykseen mitä yksityiselle.. ja viikolla lasten kans pääsee normi lääkäriin tarvittaessa. Et sit jos ei viitti lähteä päivystykseen ni maksetaan omasta pussista yksityisen käynti. Pitää kopuuttaa puuta, mut ainakaan vielä ei ole tyttöjä tarttenu päivystysaikaan lääkärissä käyttää.

Hankinnosta: mä en periaatteessa tarvi mitään muuta ku vauvan kotiutumisvaatteet (siis jos tämä on tyttö, mut jos on poika ni sit tarvii vaatetta). No kävin mä eilen ostaan Brion-seisomalaudan, se passaa meil nyt sit nuihin Brio normi rattaisiin ja Carenan tupliin, et voidaan ottaa jo nyt käyttöön.

Iltapäivällä jos ei saja ni lähetään appivanhempien ja tyttöjen kans mun vanhempien mökille retkelle ja puolukkaan :D Ei sen puoleen et pakastimeen jotain tartteis mut ainahan metsässä on mukava käydä etenki lasten kans. Käytiin ostaan tosin uus pakastin meille, ku vanha sippas ja ei pärjätä pelkällä kaappipakastimella. Parinviikon päästä ku alkaa hirvenmetästys.

Viimeksi muokattu:
Huomenia kaikille =)

Neuvolassa käyty tänään ja kaikki oli ok. Pikkuinen hyörii ja pyörii mahdottomasti, nyt oli pää ylöspäin ja illalla vielä oli pääa alaspäin. Ilmeisesti siis tilaa on =) Kohdunpohjan korkeus 26cm ja aikalailla yläkäyrällä oli. Verenpaine oli kohollaan vähän mutta laitan jännityksen piikkiin =)
Painoa ei ole tullut yhtään lisää viimeiseen kuukauteen, olen koittanut vähän katsella mitä syön kun tuota painoa on muutenkin liikaa:ashamed:

Vaatteiden pesusta: Pesen kaikki uudet vaatteet ennen käyttöön ottoa, samoin vaikka saisin joltain vaatteita niin pesen nekin ennen kuin laitan kaappiin =) Se on vaan tapa, pesen myös omat uudet vaatteet ennen kuin pidän päällä. Itsellä herkkä iho, enkä halua mitään pesuaine yms jäämiä nahkaani uusista vaatteista.

Kuviollisista harsoista: Minä olen katsellut Tikkunekku-nettikauppaa, siellä on suht halpoja vauvantarvikkeita ja juuri noita kuviollisia harsoja ihailin=)

Ihania masukuvia kaikilla =) Kuvia on tullut otettua, nyt viimesin on paljaasta masusta ja en viitsi laittaa näytille kun on raskausarpiakin tullut :ashamed: Ilmeisesti ei pidä paikkaansa että jos rasvaa aamua iltaa mahaa ni ei tulis arpia, mulla ainakin niitä on tullu reilusti. Vaan mies on lohdutellu että ne on vaan taisteluarpia ja niitä voi kantaa ylpeydellä =D

Jazzy&Morso 27+2

Hip hei... Tänään 4D-ultra, jee!!!! =)

Vaipoista Kokemusta vaippailuista ei ole sillä esikoista odotan enkä kovin ole asiaa vielä ajatellut mutta luulen että tulen käyttämään ihan perus kertakäyttövaippoja. Kestot tuntuu jotenkin niin vaivalloisilta.

Vakuutusta mekään ei oteta. Ihan perus tapaturma saa riittää. (koputtaa puuta)

Hankinnoista: Ostettiin tuttavalta abc:n pramy lux tänä vuonna ostetut ja vähän käytetyt yhdistelmävaunut ja Gracon turvakaukalo yhteishintaan 300e. Pinnasänky ostetaan käytettynä työkaverilta hintaan 20e. Isäni tekee ehkä vauvalleni kehdon. Hoitopöytä on vielä hakusessa niinkuin Gracon kaukaloon sopivat matkarattaatkin. Eli kohtuu halvalla ollaan päästy. Olisihan se mageeta jos voisi ostaa kaikki uutena ja viimeistä huutoa mutta en katso sitä kovin järkeväksi.

Vauvan vaatteet ajattelin pestä varmuuden vuoksi vaikka en tiedäkään onko se nyt niin kovin tarpeellista. Mutta ainakin ihon kanssa kosketuksiin tulevat pesen.

Kovassa hakusessa olisi uusi asunto, omakotitalo, mutta mitään potentiaalisia ei ole tarjolla. Olisi ollut niin kiva muutta uuteen, isompaan asuntoon ja uusia sisustus ja kaikki muu samalla. Mutta ehkä sitten myöhemmässä vaiheessa.

Cisu 27+1

heip!
täällä sokerirasituksessa käyty,oli kyllä melko kauhean makusta litkua :p ylihuomenna on neukku niin josko siellä tulokset selviää.en kyllä usko ite että niissä mitään on,mut jouduin niihin kuitenkin kun painoindeksi oli 25 kun aloin tätä oottaa.

vakuutuksista: me otettiin tapiolasta vakuutus,joka vissiin alkaa jo nyt ennen syntymää,en muista millä nimellä se siellä on.se jatkuu sit automaattisesti kun lapsi syntyy.

vauvan vaatteista: esikon vaatteet pesin kyllä kaikki sillon ihan pienenä,mut aika nopeesti siirryin siihen että en kyllä uusia vaatteita ensin pessyt,vaan otin ne suoraan käyttöön.eikä oo ainakaan meijän muksulla mitään iho-ongelmmia tullut,vaikken uusia vaatteita pesekään.tälle vauvalle pykkään kans alkuun kaikki kertaalleen,kattoo sit missä vaiheessa alkaa tuntua sille että ei enää uusia tule pestyä.

hankinnoista: meillä on pinnasänky valmiina esikon ajoilta,turvakaukalosta en oo vielä varma hommataanko uus vai mennäänkö esikon aikaisella.uuden sitterin tilasin tälle tulokkaalle kans.matkarattaat hommattiin uudet,vanhat oli jo aikansa eläneet.esikolla ne tosin on jo nyt käytössä,mut sillä just uudet hommattiin että kestää nyt sit tällekin tulokkaalle asti.vaunu-asia on vielä työn alla,uudet/käytetyt hommataan,mut en oo vielä päättänyt että tarviisko hommata sisarusrattaat, vai vaunut vaan vauvalle,ja esikolle seisomalauta.

täällä ollaan tosiaan edelleen saikulla,viikonloppuna ois eka työvuoro,ja sen ajattelin käydä tekemässä,niin näkee sitten jaksanko vielä töissä olla.ei kyllä ois sopparia jälellä kun tän kuun loppuu,niin ei enää kauaa tarviis töissä jaksaakaan.

mitähän muuta olitte kirjotelleet =) noh,mä palailen taas jahka koneelle ehdin.

mimma ja typy 24+6

Vaipoista: Meillä siis aiotaan kestoilla, ainakin osaksi, oman jaksamisen mukaan. Mieheltä ei suoraan sanoen edes ole kysytty mielipidettä, tää oli mun yksipuolinen päätös. :LOL: En vaan oo pitänyt jotenkin kokoaikaista kertisten käyttöä ees yhtenä mahdollisuutena, mulle jotenkin itsestäänselvää kestoilla tai ainakin yrittää.

Mulla on nyt vasta yksi kuorivaippa + tietysti äippäpaketista tulee kestoja myös. Oon vähän hukassa, mitä vielä tarvisin ja kuinka paljon kannattaa ostaa mitäkin laatua ja kokoa, kun eri vaippamerkit vissiin eri tavalla sitten sopivat, että mistä sitä etukäteen tietää, mikä on omalle vauvalle paras. Mutta saa kai niitä sitten myytyäkin. Mulla on onneksi pari kaveria, jotka ovat kestoilleet, että voi heiltäkin sitten kysellä neuvoja ja oon toki niin tehnytkin jo.

Hankinnoista: Meillä on tällä hetkellä hankittuna tasan yks tavara, nimittäin se kestovaippa. :D Vaatteitakin oon ostanut vaan pari bodya + parit housut. Siskolta oon saanut kassillisen vaatetta + vauvanleluja.

Oon vaan jotenkin kovin epätietoinen, että mitä kaikkea sitä tarvis, kun tää nyt sitten on esikoinen eikä turhaakaan viitis kauheasti ostella. Vaunut nyt ainakin tarvitaan, niitä pitäs yrittää ehtiä katsomaan joku vkonloppu, kun vaan ehtis.. kun tuntuu, että joka vkonloppu jotain.. Ja iltaisin ei taas jaksa eikä viiti jättää koiraakaan yksin. Kaukalo, sitteri ja hoitopöytä saadaan vanhana tutuilta.

Hampiainen 27+6

azalea oon tainnut jo kirjoittaakin tuosta omasta epävarmuudestani eli en ole uskaltanut tehdä mitään hakintoja vielä...tosin kaikki tärkeimmät ja suurimmat hankinnat jo on kun ennestään kaksi pientä tyttöä ja taas tyttö tulossa. Lähinnä tarttis hommata tuttipulloja, tutteja, vaippoja, talkkia, rasvaa ym. Yks tärkee on myös rintakumit (itsellä oli nännit haavaumilla imetyksen alussa) ja niitä kahta hyvää nännirasvaa joiden nimeä en nyt muista (olisko toinen ollutjoku lansinoh?) . Sitten en ottanut tuota äitiyspakkausta joten harja, kynsisakset täytyy ostaa.

vakuutuksesta meillä on iffiltä vauvavakuutus kosoka kaikki muutkiin vakuutukset ovat iffillä.

Metsätähtönen meillä ruokapöytä joka pyökkiä. Ei kuitenkaan umpipyökkiä taida olla että joku pyökkiviilu pinnassa. Heti otti kaikki kolhut ja pintaa lähti paikoitellen. Niinpä sitä ei voi ollenkaan pitää ilman pöytäliinaa. Käytän muovipöytäliinoja koska ovat käytännöllisiä vaikkakin rumia. Nuo tuolit ovat kangaspäällysteisiä enkä todellakaan suosittele sellaisia. Niihin on pudonnut ruokaa ja juomaa ja tosi vaikea pitää puhtaana kun kotona useampi suttapytty.

Pesen kaikki vaatteet ennen käyttöä. Siitä on tullut sellainen tapa, mutta ihan muun pyyykin mukana. Pesuaineena käytän bioluvilin hajusteetonta (esikoinen saa iho-oireita kaikista muista pesuaineista) eikä huuhteluaineita.

Vaipoista en kestovaippaile ja libero on osoittautunut hyväksi. Pampersista tuli esikoisen peppu punaiseksi ja muumivaipat eivät myöskään sopineet.

Tänään rv 28+5

Viimeksi muokattu:
saz
Sabine- Paljon voimia teidän perheellenne. En osaa sanoa mitään järkevää, olen vain todella pahoillani puolestanne ja yhdyn kaikkiin kauniisiin sanoihin joita muut ovat kirjoittaneet. Kaikki tämän palstan vastoinkäymiset myötäelän jotenkin voimakkaasti, varmaan taustalla kummittelee oma varhainen menetykseni edellisessä raskaudessa. Kun luin sinun kirjoituksesi, piti pari päivää sulatella ennen kuin "viitsin" tänne uudelleen tulla narisemaan omia mitättömiä ongelmiani...

Mutta yritetään jatkaa... Mulla on iskias vaivannut ihan tolkuttoman pahana välillä. Fysio olis seuraavana kokeilussa, akupunktio ei raskaana olevalle sovellu, eikä tietty kovat lääkkeetkään. Täytyy aloittaa päivät lievillä särkylääkkeillä, tukivyö auttaa jonkin verran mutta toisaalta taas koen sen epämukavaksi pitää ja siksi en sitä aina pidäkään. Se on sellainen Patrician tukivyö, joka tuntuu koko ajan olevan joko liian löysällä ettei tue, tai sitten liian tiukalla että tukee mutta puristaa vatsaa. Tukisukkauhousut ostin Instrusta olivat hyvät mutta hajosivat ekana päivänä ja nyt olen odottanut uusi jo melkein kaksi viikkoa. Huoh. Vielä olis maaliin 3kk.

Neuvolaan olen itse ollut tyytyväinen, toki voi olla muualla maailmalla asiat paremmin mutta toisaalta paremmasta kun en tiedä niin on mut tehnyt tyytyväiseksi. Täti on mukava ja asiantunteva, jo toista kertaa minulla sama kätilö kun pyysin päästä samalle. Itse olen sitä mieltä että asiat voisi ilmoittaa kauniimminkin eikä vaan kirjoittaa mitä sylki suuhun tuo. Ja faktat faktoina, mielipiteet mielipiteinä. Kyllä kyse on mielestäni ihan käytöstävoista kuinka kirjoittelee eikä siitä millainen on luonteeltaan - voihan eri mieltäkin olla turhaan provosoimatta. Itse en ainakaan halua olla kellekkään ilkeä tai piikikäs, en kasvotusten enkä myöskään täällä anonyymisti.

Pöydistä- meillä on myyjän mukaan todella kovaa puuta oleva puupöytä, ja kyllä on lapsi nakutellut lusikalla pöytään naarmuja ja kolhuja vaikka ikää on se 11kk. Eikai sellaista kestopöytää olekaan, mutta niinhän ne kalusteet kaikki käytössä kuluu. Mua ei oo pikku kolhut haitanneet, oon vähän sillä asenteella et elämisen merkkejä ovat. Mulla on ollut lapsen paikalla sellainen tabletti suojana, mutta senkin saa näppärästi viskattua lattialle siitä tieltä :) Sellainen muoviliina voisi olla kätevä ja vielä lapsen kohdalle jotain lisäpehmuketta alle niin luulisi vähän suojaavan.

Ihania masukuvia teillä kaikilla- mukava verrata omaan. Kaikki on niin eri näköisiä!

saz ja papunen, viikkoja en muista...

Juu, kivoja masukuvia. Mä en ole myöskään ottanut yhtään kuvaa masusta. Mua kans jotenkin ahdistaa tää amhan ja tissien kasvatus, vaikka ihan onnellinen olen olotilastani ja kropastani. Tämähän kuuluu asiaan, mutta tosiaan mäkään en pidä sinimustia nännejäni, isoja tissejäni ja isoa mahaani mitenkään erityisen kuvattavana :D

Mä myös pesen aina kaikki vaatteet ja vuodevaatteet ennen käyttöä. Se on uskomaton määrä, mitä kaikkea ötökän torjunta-aineita yms. vaatteisiin ja kankaisin tungetaan. Yök. Ainakaan vauvan vaatteita ei tulisi mieleenikään käyttää ilman edes yhtä pesukertaa.

Me yritetään kestoilla ja mies on innolla (ainakin vielä :) ) mukana - ympäristösyistä. Mutta en aio ottaa asiasta ressiä. Esim. matkoilla kertikset on varmasti kätevämpiä. Mut mä oon myös edelleen ihan kahvilla ekakertalaisena noista kestoista. Tarttis varmaan alkaa perehtymään :ashamed: ja ompelemaan.

Apua, se vakuutuskin... Oon sentään saanut aikaiseksi pyytää If:ltä vakuutuspapereita, mut muista en oo saanut aikaiseksi kysellä mitään. Alkaa aika loppua kesken, joten ehkä päädyn vaan tuohon if:iin laiskuuttani. Mä pelkään, että sukurasituksena lapsella saattaa olla allergiaa/atopiaa/astmaa, joten se vakuutus on pieni hinta siitä, että pääsee kunnon lääkäriin ja nopeasti, jos tarvetta on. Tietysti sitä toivois, että maksaa vakuutusta turhaan. Ja menee sitä rahaa muuhunkin hössötyksiin, et euro sinne tai tänne.

Kävin aamulla siinä sokerirasituksessa, eikä se mikään paha nakki ollut. Helposti se litku meni alas, vaikka tosi ällöä olikin. Nyt oon vaan ollu koko loppupäivän ihan unessa ja ällömakea olo vieläkin, kun ei oo tottunut sokeria juurikaan syömään.

Mitäköhän "rajoja" tuohon sokerirasitustestiin "joutumiseen" eri kunnissa on? Mulle sanottiin, että iän puolesta suositellaan mentäväksi ja oon 30 v. Mistä iästä lähtien sinne testiin sit raskautettuja passitetaan?

jennyli rupesin miettimään että mitäköhän se meidän neuvolatäti oikein meinaa kun tosiaan aikoo lähettää mun sähköiset tiedot sinne sairaalaan vasta varmaan seuraavalla neuvolakerralla ja silloin on rv lähemmäs 31. Mulle hän perusteli ajat sitten että jos ne tiedot lähettää aikaisin niin sitten ei voi myöhemmin enää lisätä niihin mitään. Mutta sanoiko se sinun neuvolatäti sitten että se on joku yleinen sääntö että tiedot on oltava viimeistään rv 30 sairaalassa??? Siinä tapauksessa mun täytyy soitella neuvolaan ja alkaa hoputella...Luulis kuitenkin että se täti tietää mitä tekee...toivottavasti.

Oltiin äsken lasten kanssa ulkona piiiitkässtä aikaa kun ollaan kaksi viikkoa sairasteltu ja tänään oli eka päivä kun aamuyöstä ei herätty itkuiseen mahakipuun esikoisen osalta. Vieläkin välillä tulee niitä outoja näppyjä jotka häviää nopeasti. Nuhakin on alkanut mennä ohi eikä se "flunssa" sitten ainakaan täydellä teholla mulle tullut (toivotaan ettei tulekaan).

Viimeksi muokattu:
4D-ultrassa käyty ja hyvällä mielellä ollaan!!! 162 euroa jäi maksettavaksi Kelakorvauksen jälkeen ja noin tunnin verran toimenpide kesti. Mukaan sain nipun kuvia ja dvd:n jota en vielä ole katsonut. Lääkäri oli mukava ja kertoi toimistaan koko operaation ajan. Rakenteet tuli katsottua ja paljon tarkemmin kuin varsinaisessa rakenneultrassa. Kaikki oli kunnossa mikä olikin tietysti pääasia. Tyttölupaus on nyt 100% ja pientä prinsessaa odotetaan :heart: . Painoa neitokaisella on tällä hetkellä (27+1) n. 1025 g ja pituutta 36 cm. Eli keskikokoinen vauva vaikka joku viikko sitten neuvolan sf-mitta menikin yläkäyrillä.
Vaikka odotukset olivatkin suuret ja melkeinpä jo odotin valokuvan tarkkoja otoksia mitä 4D ei tietenkään ole niin silti ero oli huima 2D:hen verrattuna!!! Tyytyväinen olen kokemuksesta ja oli ihana nähdä meidän pikkuinen murunen!!! Seuraavan kerran sitten jos kaikki hyvin menee niin näen hänet sylissäni :heart:

cisu 27+1

Pikaiset kuulumiset vaan,mua vaan ottaa hiukan aivoon tää sairastelu!

Mä olin jo niin onnessani että kohta on flunssa ohi ja päsee töihin ja normaaliin arkeen mut ei.Esikolla taas kuumetta yli 39 ja naama punainen ja täynnä ihan pieniä näppyjä. Soiteltiin tossa neljän maissa päivystykseen ja siellä lääkäri oli lähes varma että parvorokko on kyseessä ja käski mun huomenna soitella terkkaan ja otattaa ne vasta-aine testit vaikka olen ohittanut viikon 24.Kaikenlisäks mua on eilisestä lähtien jyskyttäny aivan kauheasti päätä eikä panacodikaan auta,paikat puutuu ja tähtiä sun muita näkyy silmissä. Ja taas sänkyyn,enhän mä olekaan ku melkein viimeisen vuorokauden nukkunut.ARG!

hara 24+5

hara parvorokko ei yleensä nosta korkeaa kuumetta ja siinä ei tule pieniä näppyjä vaan laajoja ja alkaa tavallisesti poskista joihin tulee isot punaiset läiskät ja sitten sellaiset nokkosrokkoa muistuttavat kohoumat. Kuopuksella oli muutama vuosi sitten... Ne läiskät säilyvät puolisen tuntia ja vaihtavat paikkaa. Jännä että käski otattaa vasta-ainetestit kun minä juuri pari viikkkoa sitten manguin neuvolasssa päästä niiihin kun esikoisella noita outoja näppyjä oli niin terkka totesi vaan että oot ohittanut jo rv 24n joten ei tarvetta. mutta mun terkka onkin se jonka mielestä kaikki ok jos ei verta tule:mad:
Mutta tsemppiä ja pikaista paranemista!:hug:

Viimeksi muokattu:
Cisu Mukava kuulla, että ultra oli onnistunut! :heart: Aika pitkiä noi vauvelit on jo näillä viikoilla. Enää 10-15 cm jäljellä.

Kuviollisista harsoista Name It:llä on se 10 kpl setti, josta täällä onkin ollut puhetta. Me saatiin esikoiselle sellainen lahjaksi ja olen tykännyt niistä.

Vaatteiden pesusta Pesen lastenvaatteet aina ennen käyttöönottoa. Ihan vain varmistaakseni, että mahdolliset "jäämät" poistuvat kankaasta ennen iholle laittoa. Ulkovaatteita en pese.

Vaipoista Esikolla yritin kestoilla ja ei vaan toiminut. Poika suhautti läpi ja itsensä litimäräksi muutaman kerran muutamalla eri vaipalla. Ja se riitti mulle. Eli todennäköisesti kertseillä mennään seuraavallakin.

Suonikohjuista Onko kenellekään tullut? Mulle on. Ja aika kurjaan paikkaan... Nimittäin häpyhuuliin. Onneks eivät oo kipeitä ja kuulemma monella poistuneet synnytyksen jälkeen. Toivon TODELLA!

Oloja Aika isolta jo tuntuu. Nyt huomaa, että jalkapohjia kihelmöi iltaisin ja kroppa on väsynyt. Muutaman kerran pissatessa on tullut semmonen olo, että ihan kuin pää tuntuis jo jossain tosi alhaalla. Kyllä on paljon köntyksempi olo kuin reilu vuosi sitten eka raskaudessa. Mutta en valita! Ihanaa! :D

Mandy ja pallero 24+4

nyt on pinnasänky kotona =) käytiin samalla ostamassa tummaa petsiä et hiotaan ja petsataan sänky sit ku jaksetaan..on ainaki sit valmiina =) hyvässä kunnossa se on vaikka onki muutaman vuoden vanha, mutta haluan nyt välttämättä sen sopivan sisustukseen :LOL:

hankinnoista meillä on valmiina siis pinnasänky, turvakaukalo ja jalusta. ja sit tietty vaatteita, mut niitähän ei laskettu hankintoihin =) vaunut on valittuna, ens kuussa tilaan ne. hoitoalusta ja kaukaloon sopivat matkarattaat käyn sit ehkä joskus marraskuussa ostamassa, niillä ei oo niin kiire. hoitopöytää meille ei tule.

mulla on kans jotain iskiasvaivaa tai jotain muuta. kivut saattaa myös johtua tosta mun viottuneesta selästä, en osaa sanoa. helkutin kipee se välillä on, kävely on tuskallista =(

jotain liitoskipuja/muuta on myös..yks päivä käytiin prismassa ja mä ihan itkin kivusta kun sattu joka askeleella ja tuntu et maha repee.

lisäks mulla on taas näitä kestosupistuksia ja kipeitä suppareita..eikä edes tarvi tehä mitään..vapailla oon siis ollu 2 päivää ja molemmat on menny enemmän tai vähemmän kipuillessa =(

fanttomi & 25+5

muok. vaatteiden pesusta piti kommentoida et kyl mäki pesin kaikki vauvan vaatteet, myös ulkovaatteet. ja aion pestä vastaisuudessaki. kaikkia omia vaatteita en pese, mut jotku kuitenki. niissä on ihan hirveitä myrkkyjäämiä.

ja täällä mennään kyllä ihan kertiksillä, en mitenkään oo innostunu kestoilusta, en sitten niin yhtään =)

Viimeksi muokattu:
jääräpää Pienellä osalla esiintyy kuumetta,päänsärkyä,yskää tai nuhaa,ja kuulema noita näppyjä voi olla muutama päivä ja sitten vasta tulla muualle kehoon. Mulla otetaan sen takia testit koska on ollu flunssaa ja oon voinut saada sen ennen 24 viikkoa.Hoitaja viel sanoi että hän laittaa merkinnän että lääkäri on ollut tätä mieltä asiasta ja että sinne testeihin olis hyvä mennä niin jos ei neuvolassa ota mitään kantaa asiaan ja sanoi vielä että vois kysellä ottaako ne ton lapsen sinne neuvolaan käymään huomenna.

Täytynee myös varmaan ilmoittaa asiasta päiväkotiin,siellä kun on paljon lapsien äitejä jotka on raskaana.

Yhteistyössä