Joulukuiset lumihiutaleet 2010 - MARRASKUU

Niin ja kannattaa muutenki varata automatkalle penkinsuojaksi pari froteepyyhettä (me laitettiin lisäks jätesäkki), et jos matkalla menee vedet ni ei penkki kastu.
Ite laiton vesien mentyä meidän esikoisen vaipan pöksyihin ku sitä vettä holahteli ihan mukavia määriä aina aika-ajoin.

Kauniit kiitokset onnitteluista :)
Osasto kuulumisia: pieni on otettu tänään tehohoitoon, koska omat voimat eivät riitä syömiseen. Ruoka menee nyt nenämahaletkulla 3 tunnin välein. Yhden kerran on tänään jaksanut imeä rintaa. Minä pääsen varmaan lauantaina pois, mutta kirppu jää tänne. Fiilikset on varsin matalat ja huoli pikkuisesta aika kova. Lisäksi ahdistaa kun imetys ei lähde sujumaan ja kun kotona pitäis sitten pumppailla ja minä olen todella huono herumaan muualle kuin vauvan suuhun. Että näinköhän kävi, ettei koko imetyksestä tullut yhtään mitään :(

Tesmis joko saa onnitella?? Toivottavasti kaikki on mennyt hyvin :hug:

Hei taas!

Mandy81 ja mamadread kiitokset vaatevinkeistä. Pitää siis etsiä jotain muita kuin noita 60 senttisiä. Ja hyvä tietää ettei sairaalaan mitään vauvalle tarvitse, kotiin vasta :)

nyt seuraa seuraava tyhmä kysymys, kun tuota sairaalakassia pakkailen: otatteko itsellenne jotkut muut kotiutumisvaatteet kuin ne missä sairaalaan menette? Ja jos, niin millaisiin housuihin sitä voisi ajatella synnytyksen jälkeen mahtuvan? Itse ajattelin pienimpiä äitiyshousujani, jotka siis on nyt liian pienet jo, mutta kutistuuko sitä miten nopeasti tuo maha?

Unelmahöttö onnea vauvasta! Kurjaa että pieni on joutunut tehohoitoon, mutta varmasti saa hyvää hoitoa siellä! Onneksi nykyään hoitavat hyvin noita pieniä. Mutta varmasti tuntuu ikävältä kotiutua ilman vauvaa.

Tesmiksen kuulumisia odotellaan täälläkin.

donter 35+5

Unelmahöttö: älä vielä stressaa imetyksestä, itelläkään ei tuu lypsämällä juuri mitään mutta sairaalassa pyrin sillä pitämään edes maidontuotantoa yllä vaikka määrät oli pieniä. Tyttösenne vahvistuu päivä päivältä ja tulee sekin päivä kun pääset taas imettämään ja vauvan vierihoitoon :heart: Matala mielesi on kyllä täysin ymmärrettävää, sitä vaan haluaisi pienen viereensä ja hellittäväks ihan koko ajaksi.

Meillä huomenna neuvolatädin kotikäynti, jännittää onko Pirpanan paino noussut yhtään. Pelkällä tissillä ollaan menty täällä (3-4 yösyöttöä...) ja välillä väsymys sen mukainen. Mutta on se syy niin mumelo. Tulevat kummit (2-kymppinen veljeni ja hänen avovaimonsa) kävivät tänään katsomassa Pikkuista ja oli kyllä niin hellyyttävää:heart: Veljen vaimo oli kutonut elämänsä ensimmäisen neuleen vauvalle; valkoisen villatakin jossa vaaleanpunainen sydän rinnassa. Ja halusi niin kovasti vain pidellä vauvaa. Ovat tosi läheisiä meille ja tuntui niin hyvälle kuinka tärkeä asia tytön syntymä heillekin oli. Mutta tämmöistä täällä...

ai niin, Tesmis: Joko, joko.....???

Piianen ja Pikkainen, 9pv

ai ni, painonnoususta piti kommentoida et mulle on tullu jo +22kg ja lisää tulee koko ajan..eikä siis oo väliä et mitä syön...herkkuja tai porkkanoita niin paino vaan nouseeee nouseeee ja nouseee!!!! =)

sairaalasta aattelin tulla kotiin mammahousuilla joita nytki käytän lähes aina....en usko et mahdun muihin ja eiköhän ne päällä kuitenki pysy ton muutaman minuutin matkan vaikka lähtiski 20kg painosta =)

Unelmahöttö: ootko puhunu siellä osastolla kätilöille nuista sun ajatuksista!! Elä vielä ressaa, aika on vielä nuori ja menee helpostikkin muutama päivä ennen kuin maito alkaa nousta.. jokainen tippa pienikin on eteenpäin ja arvokasta lapselle!!

Donter: ei kannata pienimpiä vaatteita ottaa kotiutumis vaatteiksi, nimittäin itellä ainaki synnytyksen jälkeen vatsa on ollu sen verran arka pitkään et oon kulkenu kotonaki vielä löysissä housuissa ja osittain äitiyshousuissa. Pikkarit kannattaa ottaa myös sellaiset ihan mummumalliset, et side pysyy paikallaan ja ei paina vatsaa! Tietty seki on niin yksilöllistä miten vatsa palautuu, mut ite aattelin ottaa sellaiset äitiys housut mitä oon pitäny alkuraskaudessa.

Jääräpää Onnittelut 37 viikon rajapyykin saavuttamisesta!!! Ite just hehkuttelin et tänään poksuu 34, nyt vauva sais tulla ilman estelyjä!!! Riemu!!!

UH: :hug: Älä lannistu, kyllä se imetys varmaan siitä vielä lähtee.

donter Mulla on aina ollu ne ihan samat vaatteet kotimatkalla, lisänä tosi puhtaan mummo/imetys alusvaattet ja imetyspaita. Vaikka maha onkin aika kivasti pienentynyt (varsinkin tokan jälkeen) niin perse oli yhtä leveä ku mennessä :D
tietty kotiinhan voi varuiks laittaa jonkun vaatekasan näkösällä, että jos esim vedet menee matkalla ja housut kastuu, niin voi pyytää miehen tuomaan puhtaat.

(.) Vitsi nyt on parina päivänä särkeny mahaa yläviistosti navan vasemmalta puolelta. Varsinkin iltaisin mahaa särkee kovin. Taidan soittaa tänään neuvolaan ja kysellä mikälie. Liittyy varmaan jotenkin vatsalihaksiin kun toi istukkakin on takaseinässä ja se kipu tuntuu tossa "pinnassa".
Tukivyöstä huolimatta eilen iltanakin kipeyty kun leivoin paljon pullaa huomisille synttäreille ja hiukan pakastimeenkin että kun tää herkkulakko vihdoin loppuu... Sitä takana nyt tasan kolmekymmentä viikkoa...

auringonpilkku joka poksuu 34+0 POOOOKS!!!

Huomenta! :wave:

Donter Mulla on kassissa pakattuna kotiintulo vaatteiksi mamma lökärit ja normi paita. Niinkuin Anve sanoi niin alushousut on hyvät olla myös väljät :) Mut leikattiin ekassa raskaudessa niin maha meni nopsaan kasaan jo sairaalassa mutta oli tietty arka haavan kohdalta eikä siihen saanut mikään painaa.

Unelmahöttö elä huoli vielä tuosta imetyksestä kyllä se varmasti lähtee sujumaan :)

Fanttomi mulla sama juttu, vaikka en syö herkkuja niin painoa tulee ja tulee. Käyn melkein päivittäin tunnin kävelyllä ja aina vaan paino nousee :| Oisko sitten niin paljon vaan nestettä kertynyt tai jotain...mene ja tiedä.

Takana taas vessaton yö =)
Ruusunlehti ja Riehuva Papu 35+4 :heart:

Kuka teistä päivitti tuota odottajat-listaa? Olin siellä vielä syksyllä vaan on nyt puotettu pois, aikoja sitten kylläkin.. 3.12. LA ja kuudes tulossa.
Oon käyny lueskelemassa vaan en oo juurikaan joutanut kirjotteleen niin kai minut siksi puotettiin pois. Tiedä häntä.

hei vain kaikki :wave:
unelmahötölle voimia ja kohta saat pikkuisesi varmasti kotiin:wave:

tulin sanomaan poks :D huihurjaa 37 viikkoa!!apua!!!

eilen tosissaan olin siellä hypnotisoitavana ja en voi sanoa muuta kun että jos teillä kellään ikinä koskaan tulee tilaisuus minkään asian takia kokeilla tuota niin kokeilkaa!!! ihan hurjaa oli! en mä nyt tietenkään vielä tiedä auttaako se, ja ei kai eka kerta niinkään autakkaan mutta ei helkutti se mies sai kun saikin minut joka ei pahemmin usko noihin juttuihin hypnoositilaan!! mä olen vieläkin ihan järkyttynyt siitä! tiistaina menen uudelleen =)
oli jotenkin pelottavaa se kun ensin se teki mulle sen täydellisen rentoutumisen ja sitten aloitti "lasken nyt kymmenestä yhteen, joka numerolla vaivut syvempään tilaan..10 vaivut syvempään tilaan yms... ja sitten 1, olet nyt syvässä hypnoositilassa, jos koitat nostaa kättäsi se ei luultavasti nouse" no pakkohan mun oli kokeilla ja herraisä se käsi ei noussu!! melkein säikähdin :D sen jälkeen mulla ei ole muistikuvia siitä oikeastaan mitä se mies mulle sanoi vaan seuraavat muistikuvat on "lasken nytten kymmenestä yhteen,jokaisella numerolla tunnet olosi virkeämmäksi,kun sanon numeron 1 olet virkeä ja voit aukaista silmät"
(sain siis itse päättää olenko silmät auki vai kiinni) kun "heräsin" niin tuntui kun olisin nukkunut kauan vaikka olin siis hereillä koko sen ajan.tää lääkäri sanoi että se hypnoosi vastaa 2 tunnin unia.oikeesti ihan ihme kokemus.. jotenkin niin......sairasta :D

mut juu,taas kahville ja myöhemmin kirjoitan lisää..

klementine ja tyttö rv 37!!!:heart:

Huomenia!

UH:lle paljon onne ja jaksamisia, kyllä se pikkuinen siitä nopeasti vahvistuu=)

Kotiutumisvaatteiksi varmaan otan samat millä sairaalalle lähden. Luultavimmin siis löysät vaatteet.

Fanttomi: Mullakin painoa tulee vaikken edes herkuttele (pitää varoa verenpaineita)..Esikoisesta tuli 18kg (rv34+4) ja laitokselta lähtiessä oli enään 5kg=).

Mulla on ihan silminnähden turvotusta aamusta iltaan. Eilen innostuin jynssäämään jääkaappia ja yöllä sitten heräsin siihen kun sormiin sattui älyttömästi:|. Tuntuu aikas kömpelöltä kun sormet on isot kun makkarat ja nyt vielä niin kipeet etten saa nyrkkiin puristettua..mitä ihmettä!

Neuvolassa kävin keskiviikkona ja siellä kaikki ihan ok. Hemppa oli laskenut 136:sta 117..rautaa kovasti suositeltiin joten kai se on haettava..

Moni tuntuu täällä olevan valmis jo synnyttämään. Itse olen todella kiitollinen jos mennään lähelle la:ta. Esikoinen syntyi rv 34+4, eikä kyllä ollut kivaa sairaala-arkea kolme viikkoa. Kummastuttaa miksi joissain paikoissa rv34 ei enää koiteta viivästyttää synnytystä:O

annimanni ja vauva 33+4

Viimeksi muokattu:
Unelmahötölle onnittelut prinsessasta. :flower: Tsemppiä kovasti, kyllä se imetyskin sieltä voi vielä lähteä liikkeelle. Mä en saanut imettää esikoista muutamaan ekaan päivään ja yritin vaan pumppailla sairaalan sähköpumpulla (joka on tehokkaampi kuin käsikäyttöiset) ja maitoa tuli kerrallaan oikeasti ainoastaan 0,5-5 ml. ja 5ml oli jo huima saalis. Eli sain sellaiseen pipettiin ihan pienen pienen tipan, mutta käytiin silti antamassa se pienelle luovutetun maidon lisäksi.

Tesmikselle onnea matkaan!

( . ) Mua on alkanut synnytys jo jännittää kovasti ja ei auttanut yhtään lukea kaikkia negatiivisia juttuja Vauva lehdestä. Harmittaa, kun siellä oli enemmän kipeitä kuin onnellisia aiheita viime numerossa ja itkeskelin täällä kotona eilisen niitä sitten. Painoa tullut +15 kg ja mulla ainakin tässä lopussa tulee aina hurjasti kiloja ja turvotuskin lisääntyy. Kotiutumisvaatteiksi en uskaltaisi ottaa mitään, mikä ei mahdu päälle ennen synnytystä, koska lopussa voi turvotus olla kova ja ei välttämättä jää sairaalaan :) ja sit tosiaan vuodosta riippuen side on aika iso housuissa...Otan varmaan äitiysverkkarit. Maha on niin isona verrattuna esikoiseen, että tuntuu, että oma napa repeää irti. Outoa, että voikin olla näin erilainen raskaus. Flunssa jatkuu jo kohta kolmatta kuukautta ja voimat nollissa. Vali vali...huoh. Mieskin on nyt 39 kuumeessa ja toivotaan, ettei synnytys käynnistyisi esim. tänään, koska mies ei voisi tulla mukaan / hoitaa esikoista, onneksi esikoinen ollut tämän viikon terve vihdoin ja ollu päiväkodissa. Toivottavasti pysyisi edes esikkomme hetken terveenä.

k&pikku-r 38+0

Moikka kaikille!

Nyt tulee varmaan taas maratonviestiä, kun ei ole vähään aikaan kirjoitellut ja niin paljon on tapahtunut :)

Ihan ekaksi santtu74 kiva, että olet täällä meidän mukana ja saa olla hiljaisenakin :) Mamadread päivittää ja nyt varmasti pääset takaisin listalle, kunhan Mama vaan huomaa tekstisi tai tämän mun ;) Mä ainakin muistan sut ja että oot parikin kertaa jo ilmoitellut itestäsi palvelun uudistamisen jälkeen (jolloin siis suurin osa putosi pois kokonaan ja piti ilmoittautua uudelleen).

Unelmahöttö hurjasti onnea uudesta perheenjäsenestä! :flower: Alkutaival on joskus hankala, mutta tärkeintä on, että tyttö on elossa ja voimistuu kyllä päivä päivältä. Ja eiköhän se imettäminenkin vielä onnistu ja jos ei onnistu, niin parhaasi olet yrittänyt ja se riittää.

Piianen ihanat kummit teillä tulossa. Mä olen varmaan itse ollut ainakin lähes samanlainen siskon pojan ja miehen veljen tytön kohdalla - tosi innoissani kummiudesta ja rakastanut lapsia ihan superpaljon koko ajan :heart: Toivottavasti meidän kummit olisivat kanssa kiinnostuneita vauvasta kunnolla - tosin ihan varmaksi ei olla vielä päätetty, ketä pyydetään. Mun sisko ja sen mies olisivat varmasti ihania kummeja, mutta tosiaan ollaan heidän esikoisen kummeja ja sitten he saivat kakkosen nyt 3 kk sitten eli on oma pienikin...Ja toisaalta sisarusten kanssa tulee pidettyä joka tapauksessa paljon yhteyttä ja he oavt joka tapauksessa läsnä lapsen elämässä, niin siksi ehkä valitsemme kummit ystävistä. Mitä enemmän turvallisia aikuisia ympärille, sitä parempi, eikö niin?

Klementinelle ja muille täysaikasuuden poksujille onnea! Itsellä vielä 3 viikkoa ja yksi päivä, mutta tosiaan huomisesta eteenpäin ei synnytystä enää estellä.

Jennyli Ihana, että fyysinen vointi on ainakin hyvä. Olet ajatuksissani joskus muulloinkin kun koneella ollessa :heart:. Onneksi sinulla on niin monta ihanaa lasta, jotka auttavat varmasti arjessa jaksamista, vaikka toisaalta saattavat fyysisesti väsyttääkin. Oletteko vielä puhuneet käytännöistä? Ei tietysti tarvitse kertoa, jos et halua asioita täällä ihmisille kertoa :) Mutta että siis onko asumusero nyt aluksi väliaikaista vai ihan lopullista ja että asuvatko (isommat) pojat isällään toisinaan?

Anve kiitos tosta pyyhe/muovikassivinkistä. Oon kyllä aika pihalla kaikesta, mitä tapahtuu synnytkseen liittyen tai lähinnä sen aikana/jälkeen tarvittavista tavaroista ja huomioitavista asioista...eilen oli Haikaranpesän 2. pakollinen synnytysvalmennus ja se oli ihan kyllä nyt ihan hyödyllinen. En mä silti tiedä, mitä tavaroita kannattaisi ottaa mukaan ja hankkia :) Rintapumpun tilasin siskon vinkistä tosi edullisesti tuolta Lastentarvike Verkkokauppa | Pikkukoala.fi | Lastenvaatteet, vauvanvaatteet, äitiysvaatteet, lelut, kastelahjat, puulelut, vauvanhoito. Ja voi olla, että tutteja emme osta etukäteen, kun niitä ei suositella käytettäväksi osastolla ja siskolla on sitten iso kasa korkeintaan kerran kokeiltuja tutteja, kun niiden pojat ovat ollleet vähän ronkeleita tuttien suhteen :D

Sitten vielä loppuun omia kuulumisia...Viime viikolla tosiaan melkein supisti enemmän kuin ei supistanut ja ensimmäinen vapaa neuvolalääkäriaika oli eilisaamulle. Lääkäri sai käsikopelolla kanavan pituudeksi enää 1,5 cm, joten saikkua viimeset 6 työpäivää ja lähete polille. Väläytti mahdollisuutta vielä estolääkkeistäkin, joskin itsekin hän oli sitä mieltä, että ultralla kanavaa voi olla enemmän. En tosin missään vaiheessa ollut kovin huolissani, kun sama lääkäri sai syyskuun lopussa 2 cm ja sitten toinen siitä parin viikon päästä 2-3cm. Polilla eka sydänkäyrää, joka oli oikein hienoa ja vaihtelevaa. Sitten lääkäriin, joka sanoi jo kädellä, että kyllähän täällä on 3 cm ja ultralla sitten 2,5 cm eli kaikki kunnossa. Samalla ultrattiin vauva ja voi että se oli ihanaa (sen mitä vinosti katsottuna ruudulta näin, mies näki paremmin). Kaikki mitat katsottiin ja muut paitsi pipo oli välillä vastaa laskettua aikaa 15.12-22.12. Eli vähän isompi on viikkojaan edelleen paitsi pieni pää :D Mutta se oli jo niin syvällä lantiossa ja hankalassa asennossa, että mittaus ei kuulemma ole ihan tarkka. Ja toisaalta mulla on pieni pää. Siellä se teki imuliikettä huulillaan ison pömppömassunsa kanssa. Painoarvio 2560g eli jo ihan hyvän kokoinen, tyttö on edelleen ja myös lapsivettä hyvä määrä :heart: Eli pieni varmistushälytys, mutta sitten sai kurkata tulokasta :)

Teen kuitenkin vielä vähän töitä etänä kotoa tänään ja ensi viikolla menen perehdyttämään seuraajan, mutta periaatteessa ihana, että ei tartte olla enää töissä 9-17 tms.

Noniin, eiköhän se taas riitä tällä erää :D

Azalea ja Luru 33+6

Viimeksi muokattu:
Klementinen hypnoosi kuulostaa tosi huikeelta kokemukselta, hienoa jos siitä ois apua!

Turvotuksesta täällä myös sormet kuin kipeät makkarat, aamuisin ei tahdo saada käsiä nyrkistä auki ja nivelet naksuu. Just eilen neuvolassa sanoin, ettei jaloissa kyllä oo mitään niin eikös heti nekin pamahtanut turpeiksi. Kasvoissa ei turvotusta vielä näy.

Neuvolassa tosiaan käytiin eilen, siellä oli kaikki OK. SF-mitta oli kasvanut vain sentin (30,5 cm -> 31,5cm), vauva on kuulemma jo niin alhaalla ja asemissa. Käsikopelolla neuvolantäti mittaili vauvaa suht pienikokoiseksi, ei mikään kauhean iso ja sanoi mahtuvan tulemaan ihan hyvin. Eli hieno koko/synnytystapa-arvio täälläkin siis saatu.. :O :D Vaavi oli tosi vilkas ja rymisteli menemään jo neuvolassa ja vielä koko illankin tavallista innokkaammin. Johtuiko saamastaan extrahuomiosta vai ottamastani influenssarokotteesta, tiedä häntä. Olin loppuun asti ihan kahden vaiheilla rokotteen ottamisesta, tein päätöksen sitten siinä terveydenhoitajan kanssa jutellessa. Pistokohta on aika arka, myöhemmin varmaan näkee muut "seuraukset" ...

Verotuksesta en oo nyt varma, onko täällä ollut puhetta näistä aiemmin vai jossakin muussa pinossa. Soittelin verottajalle etuuksien verotuksista ja oman ennakonpidätysprosentin korottamisesta, mutta kuulemma voin palata asiaan vasta joulukuun puolivälin jälkeen/tammikuussa kun verotustiedot saadaan valmiiksi :O No ehkä sitten palaan tosiaan asiaan vasta vuodenvaihteessa kun verokortit tulee.... Vanhempainrahakausikin alkaa vasta 23.1. Oon muutenkin ihan tollo kaikkien raha-asioiden kanssa, teen mistään mitään ymmärtämättä tasan just niinkuin joku sanoo/käskee :D Kelan päätökset lienee tehty 20% + 2% ennakonpidäytyslaskelmalla eikä se nyt varmaan kauhean vikaan ole kun oma ennakonpidätys% on ollut 20,5. On vaan niin tosi tyhmä olo, kun tankkaan vuorotellen kelan ja verottajan sivuja enkä siltikään tajua pitäiskö tehdä jotain :D

L-84 ja vaavi 37+2

Vauvaonnitteluja kaikille äitiytyneille!

Kiitos kestovaippavinkeistä. Tein vielä yhdet pökät eilen ja ostin vähän kaupasta valmiita kestovaippoja. Ei oo kiva, jos pitäisi heti lähettää mies kauppaan, kun nyytti on tuotu kotiin. Pitäisi jostain etsiä vielä lanoliinille hellää pesuainetta. En ole ajatellut huovutella noita housuja etukäteen tai lanoliinikäsitelläkään, koska langassa hajun perusteella on tavaraa jo valmiiksi, vaikka värjättyjä lankoja käytinkin. Käytön myötä imukyky tietysti paranee.

Kömpelöys: Onko muilla sellaista oiretta, että silmissä välillä pimenee? En siis tarkoita, että olisin pyörtymässä. Nykyisin tosi usein esim. kaappeja penkoessa en yhtäkkiä näekään enää mitään, otan tavarasta huonosti kiinni ja pudotan sen tietysti vielä lattialle. Lukuisia astioita on jo mennyt viime päivinä. Eihän se näkemättömyys kauan kestä, ehkä minuutin, mutta ihan tarpeeksi kauan kämmäilyä ajatellen. Ärsyttää :headwall:

MaikkussonPaikkusson: Onko sulla verenpaineet ok? Kuulostaisi noi näköoireet sellaiselta.. itellä oli esikoisesta välillä silmien sumentumista ja "kirkkaiden pisteiden" näkemistä ja mulla oli verenpaineet tosi alhaalla (alimmillaan muistaakseni 100/60), oireet tosin samat korkeassakin paineessa.

Kummeista sen verran että oon yrittänyt nyt miettiä lapselle sellaiset kummit jotka varmasti pysyy matkassa tulevat vuodet, aiempien lasten kohdalla on tullut vähän virhearvioita. Etenkin esikoisen kohdalla; neljästä kummista enää yksi muistaa ja käy moikkailemassa. Surullista :( Aikanaan ero poikien isästä vei osan ystävistäkin mennessään..

Terv.hoitajaa täällä odotellaan kotikäynnille, jänskättää :) Väsyttää ihan hurjasti mut terkkarin käynnin jälk käyn vaavin kanssa nukkumaan.

Vointeja kaikille, hurjia raskausviikkoja alkaa olemaan jo kasassa!

Piianen ja Pikkuinen

Azalea: toiset käyttää toiset ei, mut itellä meni tosiaan viimeks veet nukkuessa, sattu oleen tyyny vieressä et sain sen heti jalkojenväliin ni ei petari kastunu. Mut niin mitä käyttää, eli ite aattelin et tällä kertaa laitan sit ku la lähestyy sen muotivetunfroteen + froteepyyhkeen lakanan alle omalle nukkumiskohdalle, et jos sattuu taas meneen vedet kotona ni ei joudu mies pyykille.

Unelmahötölle ihan ensimmäiseksi hurjasti onnea ja yritä olla kovin stressaamatta, kyllä se siitä! :hug:

Minäkin olen kovasti miettinyt synnytystä ja lähinnä sitä, kun esikoinen tuli niin nopeasti, että kuinkahan mun käy jos toinen tulee puolet nopeammin! Mullahan meni vedet kotona ja en kyllä edes muista, laitoinko sidettä pöksyihin (ehkä?), mutta samantien lähdettiin sairaalaan ja automatka oli yhtä tuskaa. Roikuin ovenkahvassa supistusten ollessa tosi voimakkaita. Mitään pyyhkeitä ei penkillä ollut ja muistan, että kun ne vedet tuli, niin sitä tuli heti tosi paljon. Että ei mitään liruttelua vaan heti ämpärillinen kerralla :D

Kotiutumisvaatteiksi otan äitiysverkkarit ja jonkun mukavan paidan. Taitaa tosiaan se perse olla yhtä leviä kun tullessa, vaikka maha pieneneekin :p

Painonnoususta: Mulla on tullut nyt noin 14kg painoa lisää ja niin tuli esikoisestakin, mutta kaikki lähti kyllä aikanaan pois. 10 kiloa tais olla ylimäärästä vielä kun viimenksi lähdin laitokselta.

Jennylillä ja Azalealla tuntuu olevan tuo alapään tilanne sama kun mulla. Mä jouduin myös saikulle loppuajaksi, kun kohdunkaula oli täysin pehmeä, 2cm jäljellä ja sormelle auki. Äitiysloma olisi alkanut ensi viikolla. Minäkään en ole innokas synnyttämään vielä, mielelläni odottelen sinne lähelle laskettua aikaa. Esikoinen meni 2 viikkoa yli..

Sairaalakassia en ole pakannut.. ei kai sinne nyt ihmeempiä tartte, hygieniatarvikkeet ja mies saa tuoda loput. Kävin ostamassa Mini Riskiä ja ajattelin pestä pienimmät vauvan vaattteet ja laitella sängyn asemiin viikonloppuna. Mulla on 5o-56 cm vaatteita ihan mukava läjä jääneenä esikoiseltaa. Löysin jonkun kypärämyssynkin joka väitti olevan kokoa 60, mutta se oli kyllä tosi tosi pieni! Kaippa se menee : / Turvakaukalopussin ajattelin vielä ostaa.

Anabela 34 POOOKS!

turvotuksesta ja painonnoususta viel sen verran et mul on kans sormet ollu jo pitkään todella turvonnu, en kai kahteen kuukauteen oo saanu enää käsiä nyrkkiin ja öisin särkee sormia ihan älyttömästi. Sormet ei myöskään vetristy enää päivän aikana, niin kuin tekivät vielä pari kuukautta sitten. Aamulla särkee koko käsiä ihan tajuttomasti ja esim. ripsarin avaaminen ei enää onnistu. Kierrekorkkeja tai maitopurkkeja en oo saanu auki enää pitkiin aikoihin. Eli nää kädet/sormet haittaa jo mun elämää melkosesti. Myös puhelimen näppäinten painaminen on välillä työn ja tuskan takana. Tekstareita on ihan turha edes yrittää kirjottaa..Eli toivon että edes osa tästä +22 kilosta (ja lisää tulee) jää sairaalaan..edes sen verran et säryt loppuu. Mun kädet myös puutuu jos ajaa autoa, puhuu puhelimessa (käsi on koukussa) tai kädet on sylissä koukussa. Ja tunnon palautuminen kestää useemman minuutin..

Eiköhän siinä ollu taas valitusta tarpeeks..

Kummeja ei olla mietitty viel yhtään..jossain vaiheessa mietin omia vaihtoehtoja mut eipä olla niistä puhuttu yhtään..jos vaikka sen lapsen nimen nyt sais edes jonkulaiselle alulle =)

Perjantaina kun kävin synnärillä näytillä niin otettiin verikokeita ja streptokokki näyte alapäästä, joka oli negatiivinen =) Mut verikokeissa oli Hb 128, edelliskerralla hemppa ollu 135 ja syön siis rautaa koko ajan ja silti on laskenu =(

Kohta lähen miehen siskon luo "viikonloppuhoitoon"..Ku vauvan kans ei heti pääse lähteen ni nyt nautitaan ja vietetään 2 tyttöjen iltaa =)

fanttomi & 34+1

34+0 POKS :heart:

Unelmahöttö onnittelut pikkuisesta :flower: ja tosiaan tuosta imetyksestä älä vielä stressaa, mulla on aina ruvennut maito nousemaan vasta kotona, mä jotenkin stressaan sairaalassa ja sen takia ei onnistu siellä. Esikoisen kohdalla osaimetyksellä mentiin 7 viikkoon asti, jonka jälkeen sain jätettyä vastikkeen kokonaan pois :)

Piianen onnittelut tytön kotiin saamisesta :flower:

Veikkauksesta en muuten lähde veikkaamaan mitään, mutta oon nähnyt varmaan 10 kertaa unta, että tämä meidän tonttu syntyy itsenäisyyspäivänä, sillon olis 37+3 jotta sopis kyllä mulle ihan hyvin :D

Kotiutumisvaatteista mä en oo pystynyt pitämään muista kuin löysiä verkkareita kotiutuessa, molemmilla kerroilla on eppari jouduttu tekemään niin ei toivoakaan, että mitään farkkuja tms. jalkaan laittais. Yks mikä on kanssa hyvä ottaa mukaan, rinnanlämmittimet tai joku kaulaliina tms tuohon tissien päälle, se on aivan kamalan tuntusta kävellä ulos ensimmäistä kertaa ku maito on alkanut nousemaan :eek:
Sairaalassa muuten ollu mukana omat sukat, ku ei ne niiden verkkosukka hässäkät pysy jalassa hetkeäkään :)

Turvotusta mulla ei oo ollu missään raskaudessa, vaikka esikoisesta tulikin +23kg ja kuopuksestakin +18kg tällä hetkellä on tässä raskaudessa tullu +15kg, jännityksellä odotan alkaako turvotus kuitenkin vaivata tässä raskaudessa kun ei kerkee oikein päivisin makoilla jalat ylhäällä :)

Verotus kun L-84 oli soitellut verotoimistoon, niin ovat varmaankin tarkottaneet, että ens vuoden korttia ei voi vielä laskea se ohjelma ku aukee aina vasta joulukuun puolessa välissä (mitäköhän ne on tarkottanu tolla "kun verotustiedot saadaan valmiiksi" -kommentilla???) . Tämän vuoden verotusta jos tarvii muuttaa niin sitä kyllä pystyvät muuttamaan. Ja Kelan pidätyksista, ne pidättää palkanpidätysprosentti +2% -yksikköä (minimi kuitenkin 20%), jos viet verokortin joka on erikseen laskettu sosiaalietuuksia varten niin pidättävät tasan sen mikä siihen on verotoimistossa laskettu.

Kömpelyys niin tuttua :ashamed: tavarat tippuu kädestä monta monituista kertaa päivässä, silmissä nyt ei sumene, mutta kyllä näkökyky muuten on taas kerran raskauden myötä huonontunut, mutta onneks se taas palautuu ajan myötä... toivottavasti

Kummeista muodostu ongelma kun pariskunta jota ajateltiin otti ja erosi, joten siellä nyt on sitten vaan 1 kummi ja toisesta ei tietoakaan... ei tahtois kuitenkaan samoja kuin edellisillä :rolleyes:

Sairaalakassi on täysin pakkaamatta, vauvan vaatelaatikon sentään oon jo kaapista kaivanut mutta ei oo vielä ollut aikaa siihen perehtyä sen enempää. 50/56 kotiutumisvaatteet ollu edellisillä vaikka esikoinenkin yli 4kg synty. Kuopuksen kotiutumisen aikaan oli -23 astetta ja sitä ihanaa pistelevää pakkaslunta sato vaakatasossa kauheen tuulen säestyksellä, että aikasta lämpimästi piti toinen pakata...

Nyt isänpäiväkortin askartelu puuhiin :wave:

Orchid ja tonttu 34+0 :xmas:

Perjantaita kaikille!

Santtu74, lisään sinut toki uudestaan listalle! Kyseessä ei ole mikään tarkoituksellinen loukkaus, vaan silloin kun kaksplussan keskustelupalstaa uudistettiin, niin noita nimiä putosi pois ja sitten huudeltiin uudestaan kasaan kaikkien tiedot. Joukossa saa siis olla myös taustalla ja silti myös listassa mukana! :)

Unelmahöttö, tiedän kuinka riipaisevaa on jättää pieni osastolle hoitoon! Tsemppiä! :hug: Yritähän jaksaa pumppailla maitoa, pikkuhiljaa sitä alkaa tulemaan enemmän ja enemmän. Mulla esikoinen oli neljä viikkoa osastolla hoidossa ja pumppasin koko sen ajan maitoa kolmen tunnin välein! Kannattaa kotona nousta myös yöllä pumppaamaan tasaisesti, koska yöimetys/pumppaus kuulemma lisää maidontuotantoa kaikkein eniten.

Mulla oli tänään neuvola. Painoa oli tullut tasan kahdessa viikossa 1,5kg, nyt yhteensä on tullut n. 7kg painoa. Kaikki paino on tullut rv 17 jälkeen... Varsinkin viimesen kuukauden aikana on tullut ihan reilusti, n. 3kg. Ei noista oo kyllä sanottu mitään.
Sf-mitta mulla on myös pompsahtanut yläkäyrille, nyt oli 30,5cm (viimeksi kaksi viikkoa sitten 29cm). Syke oli vaavilla 145 ja verenpaineet mulla oli muistaakseni 118/70, jonkin verran nousseet edellisestä (112/65).
Tosin toi paineen nousu johtui ehkä siitä kun alkoi ahdistamaan mun pissatesti, jossa oli sokeria. Th sanoi, että mut pitäis periaatteessa määrätä sokerirasitukseen heti, mutta antoi viikonlopuksi niitä testitikkuja ja sanoi, että jos koko viikonlopun sokerit koholla, niin sitten maanantaina soittelen. Saattoi kuulemma tämän aamuinen johtua juomastani tuoremehusta. Ei oo kyllä ennen tuoremehu vaikuttanut... :/
Johan on, jos tässä vielä alkaa jotain diabetesta pukkaamaan!!! :kieh:

Ja sitten vielä se ilouutinen, että nyt ois pikkukeskosraja rikki, eikä joulukuisiin näin olleen syntynyt yhtään pikkukeskosvauvaa! Wuhuu! Vaikka tiedän, että mun vauva on vielä hirmuisen pieni täysiaikaiseen verrattuna, eikä selviäisi ilman sairaalahoitoa, jos syntyisi, niin nyt jotenkin pystyy jo hengittämään rauhassa, koska onhan tuo iso. Ainakin jos vertaa siihen, että ois syntynyt jo silloin rv 27. Oon aika ylpeä kropastani, että on näin pitkälle selvitty tosta hälytyksestä huolimatta!
Optimistisesti mulle varattiin jo seuraava neuvola-aika ja kuukauden päähän lääkärineuvola. Tämä viikko kyllä menee varmaan jollain tapaa jännäillessä, koska esikoinen syntyi 32+4 ja vaikkei ole mitään järkiperustetta olettaa, että tää tulis samaan aikaan, niin jotenkin toi luku tuntuu tosi maagiselta...

mamadread ja ihme 32+0 POKS!!! \o/

Moikka!

Onnea Unelmahöttö! Älä vielä heitä hanskoja tiskiin, kyllä se siitä lähtee ja tyttö kasvaa!

Kotiintulovaatteiksi itselleni pakkasin sellaiset vaatteet, jotka menee päälle nytkin, mutta housujen vyötärössä pienentämisvaraa. Sairaalakassi on siis valmiina, 50 cm vaatteita, hygieniatarpeita, SUKLAATA ja kirja...

Omia kuulumisia: Tänään yritettiin sairaalassa ulkokäännöstä, mutta ei onnistunut. Ei varsinaisesti sattunut, mutta ei kovin kivaltakaan tuntunut. Sitten seurattiin vauvan sydänkäyrää pitkä tovi ja lopuksi kävin lantion kuvauksessa. Kuvien perusteella suunnitellaan tulevaa synnytystä, jos vauva edelleen pysyy perätilassa (kuten on ollut jo piiiiitkään). Lapsivettä oli normaali määrä ja painoarvio tällä hetkellä 2700 g. Ei ollut turha käynti, kun sain katsella ultrakuvaa ja varmistuksen siitä, ettei vauvalla ole kerrassaan mitään hätää. Vaikka tietenkin harmittaa, ettei se kääntäminen luonnistunut. Jos jollain on sama edessä, niin ei kannata liikaa jännittää/panikoida, ainakin tuolla henkilökunta oli ystävällistä ja väkisin ei mitään tehdä.

Haitula 36 + 1

Rv 34 poooks!!:heart:
Vaikka odotankin vauvan syntymää kovasti niin silti tuntuu että aika loppuu kesken ja tuntuu hurjalta että jos tämä nyytti syntyisi kuten aikaisemmat niin enää 4vkoa, uih!!:heart:
Oikeestaan oon vasta nyt alkanut nauttimaan jotenkin tästä masustani ja pidän sitä kovin kauniina ja ihanana kumpuna kantaa:heart: Mennyt tää raskaus niin kaiken muun varjossa, milloin minkäkin ettei ole ehtinyt oikein pysähtyä!!
Nyt yritän sitten ihastella ja nauttia vielä kun voin...ikinä kun ei tiedä onko mulla tähän kaikkeen koskaan enää mahdollisuutta! Pieni haave siitä tyttösestä elää kyllä edelleen...sit toisessa elämässä, jos onni suodaan;)

Kiitos Azalea:hug: Sä kirjoitat aina jotenkin niin kauniisti ja olet jäänyt mieleeni!!:heart:
Tokihan kysyä saa...meillä tosiaan on asoissa edetty siten että mies on hakenut jo omaa asuntoa, samoin alustavasti myös minä.
Olen soitellut sen tsiljoonaan paikkaa ja selvitellyt asioita ja alan olla huojentunut kun kaikki alkaa olla mallillaan =)
Jään tähän meidän omistusasuntoon alustavasti toukokuuhun asti ja makselen pelkkiä lainan korkoja! Maanantaina tulee jo välittäjä tekemään alustavaa hinta-arviota ja puhumaan käytännön asioista! Mies muuttaa pois heti kun asunto vain löytyy.
Lapset jää kaikki minulle ja alustavasti puhuttiin että isot kävisi isällää jktn viikonloppu ja tuo yksivuotiaskin kenties yhtä yötä. Vauvaa mies joutuu käymään täällä meillä katsomassa ja riippuen sitten hänestä itsestään kuinka hyvän suhteen haluaa vauvaan muodostaa. Puhuttiin ihan jokaviikkoisesta tapaamisesta jos haluaa ettei vauva vieraannu.
Välit kuohahtelee edelleen helposti ja mies nukkuu sohvalla mutta välillä voidaan jutella ihan rauhaksiinkin ja perheneuvola meillä on taas ensiviikolla. Sen jälkeen sitten mennään luultavasti seuraavaksi sossuun sopimaan nämä huoltajuusasiat jne.
Kaksoset aloittaa tammikuusta hoidossa 15pvä/kk ja perhetyöntekijä alkaa käymään joulukuun alusta lähtien.
Täytyy myöntää että välillä itkettää niin maan perskeleesti vaikka tiedän että tässä kohtaa ratkaisu on oikea! En kuitenkaan sano että haluan siltoja taakseni polttaa, paljon täytyisi kuitenkin tapahtua!

Nyt lapset kutsuu...jäi kommentoimatta vaikka mitä! Palailen uudestaan myöhemmin...

Halauksia kaikille:hug:

Yhteistyössä