Joulukuiset lumihiutaleet 2010 - MARRASKUU

Tesmikselle tsemppiä ja onnea matkaan.. toivottavasti lähtee näppärästi käyntiin!!

Pelkopolia miettiville, uusimassa Vauva-lehdessä oli aiheesta juttua!!

Mulle varmaan käy tän homman kans hassusti, ku en osaa ajatella et vauva ennen jouluasyntyis ja sinnehän on vielä ikuisuus. Sairaalakassia en ole vielä edes miettiny ja vauvan vaatteetki on suurinosa vielä vaatehuoneessa laatikkoon pakattuina. Ois kyl niin ihana yllätys et tämä päättäs yllättää äitin ja syntys yllättäin ennen la:ta ei kerkeis isommin odottaa eikä jännittää. Ne la:n jälkeiset päivät on vuoden pituisia!!

Anve 34+2
 
Oioioioi! Onnea Unelmahötölle pikkuneidistä! :) Meni sitten lumi-enkelin ja myyriksen veikkaukset ihan oikeaan! :D Onkohan Tesmis vuorossa tänään? Kauheasti tsemppiä ja ponnistusvoimia sinne tulevaan koitokseen, Tesmis!

Itellä ei oo vielä mikään kiire synnyttämään, eikä onneksi oo hirveesti sellaista enteillytkään nyt. Supistuksia on välillä, muttei kipeitä ja menevät ohi. Oon jopa alkanut miettimään, että hei, ehkäpä tässä päästäisiin täysiaikaisiksi!

Donter, äitiyspakkauksessa oli mun muistaakseni yhdet vaatteet kokoa 50cm, mutta ne housut on ainakin tosi reippaan isot, mun mielestä ennemmin 60cm (siis ainakin ne on reippaasti pidemmät kun mun ostamat 56cm housut). Eihän se vauveli välitä, onko minkä kokoiset vaatteet, loppujen lopuksi. Mut riippuen vauvan koosta 50cm tai 56cm on hyvä kotiutumiskoko.
Näistä kotiutumisvaateasioista oli muistaakseni puhetta viime viikolla ja samalla pohdittiin porukalla, että paljonko sitä ulkovaatetta pitää varata. Selaa vähän taaksepäin, niin sieltä löytyy!

Mä en oo ostanut mitään isänpäivälahjaksi, vaan toi poitsu on aina tehnyt jotain (päiväkodissa). Kun se ei vielä ollut päiväkodissa, niin taidettiin antaa vaan kortti. Myöskin vaareille ollaan aina viety kortit. Pienempänä painettiin kortteihin käsien kuvia tai vastaavaa, nyt isompana on sitten poika useasti piirtänyt tai maalannut jotain.
Ja ainiin, tänä vuonna toi esikoinen teki jo joskus syyskuussa kotona omasta tahdostaan isänpäivälahjan; muinaisvasaran löytämästään kivestä, narusta ja kepistä (se on ihan vakuuttunut, että se kivi on joku arkeologinen löytö ja vanha vasaranpää, kun on muodoltaan vähän sellainen terävä ja suipponeva). Nyt se on ihan fiiliksissään, kun pääsee vihdoin antamaan sen! :LOL:

mamadread ja ihme 31+6
 
Tesmis Voimia!!!Toivotaan et lähtee näppärästi käyntiin ja saat nyytin nopeasti kainaloon =)

mamadread Ihana!!arkeologinen löytö =) Tuli mieleen kun kerran töissä yks pieni poika sano siivojan kärrystä vakuuttavana et "ei tommosia ennenvanhaan ollu" :LOL:

omaa napaa sen verran et ei tää juominen oo enää normaalia!!!!!Just illalla sanoin miehelle et oon juonu yli 3 litraa tänään, oli ihan käsittämätön jano koko päivän...eikä toi 3 litran ylittäminenkään ois riittäny..Yön ravasin sit juomassa ja pissalla koko ajan..Join yölläki siis reilu 2 litraa KYLMÄÄ VETTÄ!!!!!Ja pissalla sai ravata sen mukaan..Eli eipä oo kauheesti nukuttu..ja silti suuta kuivaa =( Täytyypä siis nukkua päikkärit jossain välissä...mut nyt vähän kampaan naamaa ja rasvaan tukkaa et pääsen kattoon sitä ihanaa 3,5kk neitiä =)

fanttomi & 34+0 POKS!!!!!!!!!!! :heart:
 
Jännityksellä avaan joka aamu näitä meidän sivuja ja odotan onko uusia hiutaleita syntynyt...ja oih, mitä ihania uutisia!!!:heart:
Onnea UH pienestä tytöstä!:flower::heart:
Onpa meillä tosiaan nyt varaslähtöläisiä ja pienillä tyttösillä kova kiire maailmaan=)
Tesmikselle myös hurjasti tsemppihaleja tulevaan:heart:

Klementine mulla on painon kans sama homma että hiipuu loppua kohden! Alkuraskaudessa ja keskiraskaudessa tulee niin hurjaa kyytiä että hirvittää ja luulinkin että nyt mennään pitkälti yli +10kg mutta nyt paino on selkeästi jämähtänyt ns. paikoilleen, +9kg tullut tähän mennessä. Näin ollut aikaisemmissakin raskauksissa että lopussa paino ei enää nouse, jopa laskee!
Jännää varmaan tuollainen hypnoosi kokemuksena...tuuhan sitten kertomaan millaista oli? =)

Auringonpilkku ei ole minullakaan vauva vielä laskeutunut eikä lähtökuopissaan vaikka muutoin tilanne on mulla aika kypsä! Olen kuullut että uudelleen synnyttäjillä vauva saattaa laskeutua vasta synnytyksessäkin?!

Jääris mä tiedän kanssa muutaman tuttavan joille on ihan sovittu käynnistys ennen laskettua aikaa tuon syöksysynnytyspelon/vaaran takia! Kesällä puolituttu synnytti autoon ja isä otti vauvan vastaan! Ambulanssikaan ei ehtinyt ajoissa paikalle! Hyvin kaikki kuitenkin meni vaikka hurjalta kuulostaa kieltämättä!

Piianen kiva kuulla että kivut on sielä helpottaneet eikä kyse ollutkaan kohtutulehduksesta! Ihania hetkiä murusen kanssa:heart:

Isänpäivästä...oon kyllä aina muistanut miestä mutta tänä vuonna on kaikki toisin! Isot ovat askarrelleet jotain hoidossa ja kuopuksen kans painettiin kerhossa tyynyliina. Tänävuonn siis vain lapset muistaa! Anoppilaan saatiin kutsu kahville vaarinpäivänä.

(.) Ei mitään uutta! Supistuksia tulee kohtuudella eli ei muutosta huonompaan. Polttoja ja menkkakipuja kyllä edelleen, välillä tuntuu että maha olis tulessa!
Oikeestaan aika hyvä olo näin loppuraskaudeksi ajatellen, ihan kun vaivat häviäisi...ainoastaan supistelee=)
Synnytystä tulee kyllä pohdittua jo aika paljon, senkin takia että tälläkertaa se on kaikin puolin erilainen ja ystäväni lähdössä tosiaan mukaan!
Vauvan kaukalon/vaatteet ja omaa sairaalakassia aloitin eilen alustavasti pakkaamaan.
Synnytystä koskien uusin 'pelko' taitaa olla vauvan asento...hän nimittäin pällisteli ultrassa kasvot ylöspäin eli masuunipäin ja olenhan sen tiennytkin kun potkut ja muut tulee niin suoraan/terävästi mahaan! Nyt mulla on pelko että vauva heittäytyy sitten synnytyksessä avotarjontaan eli tulee otsa edellä maailmaan! Näin ollen pää on suurempi ja vaikeampi puskea ulos!:x
Tämä pelko juontaa kaksosten synnytyksestä jotka olivat molemmat tässä tarjonnassa! Ponnitusvaihe oli ensimmäisestä piiiiitkä ja kivulias ja lopulta turvauduttiin imukuppiin ja toki sitten alapääkin koki kovia!!
Tuo kuopus tuli raivotarjonnassa 4 minuutissa ilman repeämiä! Se olis ihanaa nytkin!!
Toivottavasti en lietsonut hysteriaa kehenkään tällä omalla huolella?!:ashamed: Tulee joku pian taas kommentoimaan kärkkäitä mielipiteitään ;)

Jaahas...mentävä on...kuopus kipeenä:( Viimeyö oli ihan hirvee ja mietin jo päivystystä kun on niin henkihaukka raukka! Ota tässä nyt sitten rauhaksiin, äläkä kantele turhia!! ;)

Jennyli 33+6
 
Viimeksi muokattu:
Unelmahötölle onnea typsystä, voi kun ihanaa!

Tässä itsekin oottelen, että pääsis synnärille ennen laskettua aikaa. Typy on perätilassa, eikä sitä saatu yrityksestä huolimatta kääntymään. Alakautta meinaan kuitenkin synnyttää ja nyt toivotaan, että syntyis mieluummin aikaisemminkun kuin myöhään. Sektio tulee, jos menee kovin paljon yli, eikä siis aleta käynnistelemään. Jos viikko sitten sanoin, että en ole valmis vielä synnärille, niin nyt olen=). Tavaratkin on oikeestaan synnäriä varten kasassa ja koti ihan riittävän valmis pikkuiselle. :heart:

Salmiakki78 ja Papu 36+4
 
Voi hitsi! Täällähän tulee vauvoja tämän tästä! Onnea Unelmahöttö!

Mulla on sitkeä flunssa vaan päällä jo toista viikkoa. Nyt oon ollu saikullakin ma ip:stä lähtien. Maanantaina olis 1. äippälomapäivä, mut täytyy silti mennä töihin parina päivänä tän taudin ja saikun takia, jotta saan hommat kuntoon siellä. Huono ajoitus tällä flunssalla, mut parempi tietty nyt kuin synnytyksen aikaan :O

Pitäiskö sitä tosiaan pakata se sairaalakassi jo. Muutenkin kaikki on vielä ihan vaiheessa ja harmittaa olla kotona saikulla, kun ei kuitenkaan jaksa eikä toisaalta halua rasittaa itseään säätämällä huushollihommia.

Mulla on tullut tässä parin viikon sisällä kolme ihan tunnistettavaa supistusta - muuten en osaa sanoa, onko kaikki tuntemukset ollu supistuksia :confused:. Mullakin tuntuu välillä vähän supistusmaisilta noi vauvelin pyllyn pönkäämiset - sen vaan huomaa pönkäämiseksi usein siitä, että toinen puoli masusta on tyhjää täynnä ja toinen puoli pinkeenä pyllystä :D
 
Unelmahötölle suuren suuri onnittelu prinsessasta :flower:

Tesmikselle tsemppiä =)

Hirmuisesti voimia kaikille joilla supistelee ja vihloo enemmän ja vähemmän :hug:

Tänne ei ihmeempiä kuulu, kaikki hyvin. Nyt on kaksi yötä mennyt että ei ole tarvinnut nousta ylös vessaan ja juomaan, jeee jeee juhlat :whistle:
Ens viikkoa odotellessa niin tietää miten edetään.

Ruusunlehti ja papu 35+3 :heart:
 
Oi, onnittelut Unelmahöttö pikkuprinsessasta! :flower:

Ja Tesmikselle tsempitykset tulevaan! :heart:

Lääkärikäynti oli taas tänään ja vauva ilmeisesti laskeutunut, mikä aiheuttaa noi hirmuiset suonikohjukivut ja paineen tunteen. Jatkuvista supistuksista huolimatta kohdunsuu on kuitenkin yhä kiinni ja kiinteä, mutta saikkua, tai siis käytännössä tuota samaa "puolipäiväsaikkua" määrättiin äitiysloman alkuun asti. Helpottaa kyllä omaa oloa todella paljon, kun ei tarvitse pakolla kärvistellä töissä ja itkeä sitten illat niin tuskaista olotilaa.

neitoperho & toukka 32+6
 
Oii miten ihanaa. Paljon onnea Unelmahötölle ja tsemppiä Tesmikselle!!

Omaa napaa täällä taas: Täällä nautin täysin rinnoin äippävapaasta eikä todellakaan ole vielä mikään kiire synnyttää. Ainakin 2-3 viikkoa voisi vielä vaavi pysyä massussa.

Kotiuduin juuri neuvolalääkäristä ja kaikki näytti oikein hyvältä. Beibi on jo onneksi kääntynyt pää alaspäin, kun se viimeksi oli perätilassa, kohdunsuu kiinteä ja kiinni ja pituus 2,5 cm. (Tosin viimeksi 9.9 ollut 3 cm, mitä tämä takoittaakaan??)

Paino minulla on noussut tasaisesti ja vaavin painoarvioksi saatiin 2800 g eli hyvin keskikäyrillä mennään. Vähän pelkäsin etukäteen onko hän jo kääntynyt oikein päin eli siinä mielessä tämä oli suuri helpotus. Ja kovasti hikkailee ja lääkärin mukaan tekee hengitysharjoituksia.

Nyt kun jäi pois töistä tuntuu että energiaa riittää taas vaikka mihin. Eilen leivoin muffinsseja ja tein miehelle pitkästä aikaa illallisen valmiiksi. Tänään taidan vain levätä.

Oikein paljon jaksamista kaikille!
35+3
 
onnea unelmahötölle ja tsemppiä tesmikselle :heart:

mä kokosin meijän isille isyyspakkauksen isänpäivälahjaks,ja laitoin sinne kaikkea tarpeellista :)

outoa kun täällä niin monella on jo oloja että kohta vaavi on sylissä,itellä on taas sellanen olo että täällä ollaan vielä yhtenä kappaleena tammikuun puolessa välissäkin :D :D eihän sitä tiedä miten tilanne tästä kehittyy,nyt edes tulee kipeitä suppareita pariin kertaan päivässä,esikostahan mulla ei ollut juuri minkäänlaisia ennen synnytystä.eihän sitä tiedä vaikka tämä syntyskin lähempänä laskettua aikaa eikä menis sitä kahta viikkoa yli :D

nyt pitää lähteä syöttämään pientä miestä :) voimia kaikille niitä tarvitseville!

mimma ja typy 33+1
 
Tesmis Paljon voimia koitokseen! :heart: Jään innolla odottelemaan sun uutisia.

Tänne ei ihmeitä. Illalla menen kaverin kans pilates+saunailtaan. Aah. Ihanaa. :)

Tsemppiä kaikille kipujen ja kolotusten kanssa. Onneksi ollaan jo loppusuoralla. Tai te muut olette. Minähän täällä heilun perämiehenä... :)

Mandy ja pallero 32+6
 
onnea kaikille "jakautuneille".

täällä kanssa äippäpolilla eilen pikkunen olikin kääntynnyt perätilaan mutta sai nopean käännytyksen takaisin! koko yön särki omaa mahaa kun voimaa lääkäri käytti melkosesti. "pikkusen" painoarvio oli 3400g kuulemma ei olisi tulossa paljon enempää hah yli kaks viikkoa jäljellä niin ei kai se lopeta kasvamista tähan. sain uuuden ajan n.2viikon päähän niin kattellaan että olisko aikaa käynnistellä synnytystä.vauvan painon ja pitkän sairaala matkan takia!

kassi on pakattu ja valmiiksi autossa jo jos sattuis kiire tulemaan.

solmu ja pikkanen 36+6
 
:heart: Oi, ihanaa!!! Onnea Unelmahöttö :heart:

Ja Tesmikselle oikein paljon tsemitä ja onnea tulevaan koitokseen!!! :hug:

Täällä huomenna viimeinen neuvolalääkäri. Saas nähdä miltä kohdunsuun tilanne näyttää näin parin viikon jälkeen. Tosin käsikopelopelillä vaan tsekataan että sen tarkempaa tietoa siitä en saa.
Lauantaina olis tarkotus lähteä Ikeaan shoppaan pinnasängyn patjaa yms. Muuten kaikki vauvaa varten alkaakin oleen jo kasassa. :)
Sunnuntaina annan tulevalle isälle väsäämäni Isyyspakkauksen. ;)

Cisu 35+3
 
Lillikka
Unelmahötölle paljon onnea!! :flower::flower:
Ja Tesmikselle tosiaan sitä tsemppiä!

Klementine kiva kuulla sitten, miten hypnoosi meni. Toivottavasti siitä on apua!

Mä kävelin eilen pari kilsaa suht hyvää vauhtia - hirveän vähän on mitään kuntoilua tullut harrastettua - ja tänään sitten on koko ajan tuntunut siltä, että jokin jalka tai muu pieni ruumiinosa pönkää alapäästä jo pihalle =) Mutta kai siellä vielä toistaiseksi on aika rauhallista. Vähän näitä loppumetreillä unohdettuja lantionpohjia yritän pinnistää, jos sillä pysyisi paketti vielä vähän paremmin kasassa.

Sain muuten välilihanvenytykseen ohjeet neuvolasta. Kaksi vuotta sitten toi oli ilmeisesti vielä ihan vaan netistä löytyvää salatiedettä ja nyt ihan virallisesti suositellaan. Notta venyttelemään mars, siskot ;)
 
Tänään täysiaikaisuus rv 37 saavutettu!!!

Nyt tulee vuosisadan tyhmin kysymys:ashamed:. Siis olen koko raskausajan vauhkoillut kaikesta syömisestä että mitä uskaltaa syödä ja mitä ei. Tänään sitten äärimmäisessä nälässäni kun taas laitoin kalapuikkoja uuniin niin taisin olla vähän hätäinen niiden kanssa...Yleensä mun kalapuikot on rapeita ja ennemminkin liian kauan uunissa (unohtuu helposti tällä lahopäällä sinne), niin nyt ne oli sellaisia ei yhtään rapeita ja vetisiä vähän taikinamaisia. Ihan hyviä kyllä ja söinkin ja lapset söi. Mut siis voiko niistä saada listerian kun kerran ovat kalaa ja jos eivät olleetkaan tarpeeksi kauaa uunissa:confused::eek:?? Tosi nolo kysymys kyllä.
Minä oon niiin kypsä tähän raskaana oloon ja ainaiseen varomiseen ettei sanat riitä kuvaamaan. Mää tarttisin varmaan kans jonkin hypnoosin loppuajaksi;)

Klementine mullakin tippu vajaassa kahdessa viikossa paino toista kiloa. Terkka kyllä syytti vaakaa.
 
Viimeksi muokattu:
soitin aamulla terkalle kun eilen vein kontrollipissanäytteen ja nyt vihdoin bakteerit oli sit negatiiviset...MUTTA sokerit 1+!!Joo ja tiedän et se voi johtua siitä et on syöny jotain sokeripitosta ennen näytteenottoa MUTTA terkka oli sitä mieltä et nyt on alettava mittaamaan sokereita..Ei kuulemma nyt heti laita mua uudestaan sokerirasitukseen mutta paastoarvoja täytyy alkaa mittailla ens neuvolakerran jälkeen!?!?!?ARGH!!!!!Perjantaina kun kävin synnärillä näytillä ni pissa oli puhas ja ny ku kerran on sokerit 1+ ni se on samantien leimaamassa mulle RD-leimaa ottaan!!!

Kylläpä se kaverin vauva oli sulonen =) Ihana pikkuneiti :heart:

Hölmö kysymys mutta osaako joku sanoa, että jos vauva on laskeutunut & kiinnittynyt ja vedet menee kotona esim. 34+ tai 35+ viikoilla (ennen 37+0) niin voiko rauhassa jäädä kotiin hengailemaan vai pitääkö automaattisesti lähteä heti synnärille? Tämmöstä vaan pohdiskelin tässä..

Meenpä tästä "hoitamaan" päänsärkyäni jacky-makupalan ja salkkareitten avulla =)

fanttomi & 34+0 POKS!!
 
Fanttomi, pikaisesti totean, et en tiedä saako jäädä hengaamaan. :D Mut jos lapsivedet menee milloin vaan, oli sit rv 39 tai 33, niin kyllä mä ainakin joka tapauksessa soittaisin synnärille ja kysyisin jatkoneuvot. Hyvähän niiden on siellä olla suunnilleen tietoinen tilanteesta, koska jos lapsivedet menee, niin kyllä siinä joka tapauksessa lähdetään synnärille ennemmin kuin myöhemmin.
Luulisin kyllä, että niillä viikoilla, kun synnytystä ei enää estellä, niin saa jäädä hengaamaan..

MUOKS
Jääräpää, jos ne kalapuikot oli läpikotaisin yli 70 asteisia, niin eiks listeriavaara silloin oo ohi? Eikö se ollut 70 astetta, mikä tappaa listeriabakteerin? Toi 70 astetta ei oo edes kovin kuuma, että tuskinpa sulla on suurtakaan vaaraa...
 
Viimeksi muokattu:
Jääräpää mä muistelisin myös että kalan sisälämpötila olisi oltava 75 asteinen ja jos pidit niitä uunissa mitä ohjeistus sanoo niin eipä taida olla vaaraa :) Niin ja mulla kalapuikot on aina lödejä vaikka paistankin pannulla eka ja sitten uuniin :whistle:

Fanttomi Mulla kun ekassa raskaudessa läks lapsivedet menee kotona niin soitin synnärille ja ne sanoi että ei mitään kiirettä tulla että hissukseen laitat itses kuntoon ja sitten marssit sairaalaan. Sairaalaan kun päästiin niin loput vedet valahti aulan lattialle :)
Eli kait se on ihan sama koska ne vedet menee niin on aika lähteä sairaalaan mutta soittoa eka niin tietävät sinua odotella :)
 
Onnittelut Unelmahötölle tyttösestä! Ihanaa kun pieniä alkaa tulemaan!

Fanttomi: Minulle sanottiin Jorvissa että jos synnytys näyttää käynnistymisen merkkejä tai vedet menevät ennen rv 36 niin haluavat että heti mennään sairaalaan. Alkavat tiputtamaan antibioottia suoneen. En tiedä onko yleinen käytäntö, mutta täällä ainakin haluat kaikki ennenaikaiset heti tarkkailuun. Kuulemmma parempi liian aikaisin kuin myöhään.

Painosta, viikkoja vihdoinkin kasassa 35+2!! ja viimeisen 4 viikon aikana on painoa tullut 5kg. Sain pientä mäkätystä neuvolassa ja varsinkin kun sf oli pompsahtanut yläkäyrille. Nyt viikko ilman mitään makeaa ja annosmääriä pitää tarkkailla. OHO :ashamed: Toisille ei tule mitään ja toiset saavat oikein kunnolla. Siis 0-31 oli tullut 7 kg ja nyt sit 5kg...

Soippa
 
Oon samoilla jäljillä mamadreadin ja Ruusunlehden kanssa eli jos vedet menee ni kannattaa mennä pitkälleen ja soittaa synnärille.
Eri sairaaloissa on erilaisia käytäntöjä ni jo ihan sen takia + siksi et saa ohjeet siitä miten mennä, millä kiireellisyydellä ja tietävät synnärillä mikä on tilanne.

Itellä meni viimeks vedet 41+1 kotona klo 5 aamulla, soittelin synnärille ni ohjeeksi sain odotella kotona kunnes alkaa supisteleen. Soitin uudestaan klo 10 sain ohjeeksi et ennen iltaa pitää tulla. Mentiin kuitenki jo 12 maissa vaikei supistellu, en uskaltanu olla enään kotona. Jännitin et laittavatko takas kotiin, mut sanovat et pitää tulla jos ei uskalla olla kotona, et se on tarpeeksi hyvä syy tulla ainaki näytille. 19h vesien menosta aloitetaan antibiotti tiputus tulehdusriskin takia. Mul ois seuraavana aamuna käynnistetty, mut lähti sit illalla klo 23 hissukseen käyntiin, tosin vauhtia laitettiin oksitosiini suihkeella.

Mut tosiaan jos menee vedet tai muutenki kannattaa soitella ensin synnärille ni sieltä osaavat parhaiten neuvoa!!
 

Yhteistyössä