Joulukuiset lumihiutaleet 2010 - MARRASKUU

Lillikka
Kiva kuulla Metsiksestä! Hyvä, ettei sulla ole ollut mitään pelottavaa meneillään :hug:
Vai Tesmis olet osastolla, jännät paikat siellä :hug: ja kovasti odotellen huomista!

Täällähän on kohta varmaan jo useampi mamma käärö kainalossa!!

Kuorsauksesta Entäs jos se olen minä, joka kuorsaa ja mies ei kestä, vaan töykkii koko ajan grrr…. Olen vääntänyt rautalangasta, että nyt se on vaan jotenkin kestettävä, enkä mä kuorsaa tahallani ja toivottavasti tää loppuu muutaman viikon päästä =) Oon ainakin yrittänyt syödä ja juoda tosi vähän illalla, kun vatsa täynnä ei ilma kulje nenän kautta ja sitten on pakko posottaa suun kautta. Mikäköhän kumma yhteys vatsalaukulla ja nenällä nyt oikein olikaan… :whistle:

Mä olen ihan oireeton, mutta niinpä olin esikoisen kohdallakin (40+1 syntyi). Ei muutenkaan kuulu mitään kovin jännää ja olen ihan tippunut kärryiltä teidän jutuista, mutta mukana hengaillaan edelleen!

Huomenna neuvola, palataan taas asiaan!

Lillikka 37+1
 
Lillikka
Ja Piianen lääkäriin mars vaan, jos siltä tuntuu. Älä anna vähättelijöiden hämätä, jos oot omasta mielestäsi kipeä. T. nimim. melkein tissi irtos ennen kuin viitsin mennä rintatulehduksen kanssa lekuriin ja otin siitä episodista kyllä opikseni... Paranemisia!

Ja Cisu ai sullakin oli kuorsausongelma näin päin. Tai siis eihän se MEITÄ haittaa!!! :LOL: ja miehet voi ostaa korvatulpat tai nukkua sohvalla tai jotain muuta kekseliästä.

Ja hysteria jne pitäiskös tänne kaksplussaankin saada sellanen "taistelutanner" -sivu, jossa saa rauhassa provosoida ja provosoitua ja huutaa ja herjata ihan rauhassa? Karppaajien sivuilla sellanen kuulemma on ja kuulostaa nerokkaalta keksinnöltä ;) Saa olla asialliset ihmiset rauhassa.
 
Heippatirallaa! Täällä ollaan kovasti taas taustailtu, eikä muka ole ollut aikaa kirjoitella, mutta nyt otin itseäni niskasta kiinni!

Onneksi olkoon ihan ensimmäisenä vauvansa maailmaan saaneille =)

Viimeisimmistä viesteistä mieleen jäi "hysteeriset" kommentit.. minullehan on tulossa toinen lapsi ja siitä syystä moni asia on tuttu, mutta voi sitä ihmetyksen määrää ensimäisessä raskaudessa. Kyllä täällaiset keskustelupalstat ovat juuri sitä ihmettelyä ja kyselyä varten. Valitettavasti jokaiselta keskustelupalstalta löytyy ihmisiä, jotka ovat kovin kärkkäitä kommentoimaan.. mutta pitää muistaa, että tämä on vaan nettipalsta, meitä on moneen junaan :p

Meilläkin on koiria, esikoista ihmettelivät alkuun kovasti ja kulkivat perässäni noin viikon verran ja sitten kiinnostus lopahti. Ei kyllä estelty koiria millään lailla. Meillä on käytössä koieaportit, mutta lähinnä koirien rauhan takia, esikoispoika kun on välillä vähän "villi" :D

Äitiyslomani alkaa viikon päästä, mutta tänään on ollut jo aika kipeä olo. Teen toimistotyötä ja viime viikko oli jo aika tukala. Suppareita on ollut jo pitkään, mutta tänään on tulleet ensimmäiset kipeät. Taidan olla huomenna yhteydessä neuvolaan ja jäädä sairaslomalle. Illat on menneet ihan makoiluksi kun ei pysty työpäivän jälkeen toimimaan.:(

Mitä sarjoja katsotte tv:stä? Itse en ehdi/jaksa kovin tv:tä tuijotella, mutta nyt olen seurannut 4 tähden illallista, Mentalistia ja jokailtaisia csi-sci-newyourkmiami rikossarjoja kunnes huomaan nukahtaneeni|O

Entäs te jo aikaisemmin synnyttäneet, millaiset synnytykset teillä on aikaisemmat olleet?

Minun ensimmäinen synnytykseni oli nopea, ensin tosin supisteli koko päivän, kävimme illalla synnärillä josta meidät pistettiin kotiin.. kotona meni saman tien vedet ja 20 minsan päästä kun oltiin synnärillä olin jo 8cm auki.. ei kun saliin ja suurinpiirtein heti ponnistamaan.. synnytys kesti 3,5 tuntia, enkä saanut paikallispuudutusta ja ilokaasua ihmeempää. Ilokaasukin otettiin pois jossain vaiheessa, kun vedin siitä övereitä koko ajan.. ja loppuun asti muistin vinkua epiduraalia :LOL:

Viikoilla 33+4 Anabela
 
On lohduttavaa lukea, että muillakin on mielessä samoja kysymyksiä kuin minulla. Mitä se elämä olisikaan ilman nettiä! Kiitos teille kaikesta jakamastanne, niin iloista kuin suruistakin.

Itsekin olen esim. huolestuneena miettinyt, onko normaalia, että alapäässä on asennossa kuin asennossa kova paineen tunne, kävellessä pepumpana ja istuessa tai maatessa ihan ytimessä. Onneksi muiden oireet vaikuttivat samoilta. Vauvani on laskeutunut ja kiinnittynyt, joten siinä toki selitys. Ja vauva säestää potkuilla epämukavaa oloani, tuntuu välillä kuin kohtu olisi tulessa.

Olin ajatellut yrittää mahd. luomua synnytystä, mutta alapääkivut ovat näköjään minulle hankalia kestää. Veikkaan (toivon!) synnytysajankohdakseni 20.11., silloin olisi 37 + 1. Kaikki olisi jo valmista nytkin. Tule siis pian, pieni! Muuten äiti alkaa pestä ikkunoita ja seiniä!

Uusi/käytetty: Olen ostanut uutta tavaraa noin 150 eurolla: kestovaippoja, rintapumppu, kantoliina jne. Lisäksi vaunut ja patja ostettiin alesta uutena mummin perintörahoilla. Etsin käytettyjäkin vaunuja, mutta en löytänyt sellaisia, jotka olisivat elämäntilanteeseemme sopineet. Sänky ja hoitopöytä minun ja sisarusteni peruja, monet vaatteet samoin. Tulevat mummot ovat myös hankkineet uusia ja käytettyjä vaatteita ja äitiyspakkauskin otettiin. En ole ostanut yhtään ainoaa vaatetta itse. Silti on rahaa kiinni aika paljon noissa varusteissa. Kivaa se kuitenkin on investoida johonkin tällaiseen, kun on taloudellinen mahdollisuus ja toivon mukaan tuleviakin käyttäjiä näille tavaroille. Turhuuksia tai pelkkiä söpöyksiä en koe hankkineeni, mutta tulevaisuushan sen vasta näyttää.

Patja ja kätkytkuolemat: Tärkeää on lähinnä kai se, missä patjaa on säilytetty. Vaunukaupassa sanottiin, että bakteeririskin takia vaunun kangaskoppaa ei saa ensikäytön jälkeen säilyttää välillä kylmänä käyvässä varastossa. En sitten tiedä, kuin suurelta osalta tuo on kaupunkitarinaa tai mainospuhetta, mutta en kyllä itsekään haluaisi nukkua jonkun toisen pissoilla marinoidulla patjalla... Ja kestovaippailijalla varmaan ohivuotoja on odotettavissa!

Kestovaipat: Onko teillä näistä kokemusta? Riittääköhän tämä arsenaali päivittäisellä pesulla: 4 kuorta, 3 hahtuvapökät, lukuisia harsoja ja pikkuhousuja, kuutisen pyyhetyyppistä sisä-/lisäimua sekä yhdet varsinaiset sisäkuoret.

Saako sairaalasta nykyisin automaattisesti mukaan jonkun vaippafirman näytelaukun? Meillä ei ole yhtään newborn-mallista vaippaa, ja jos ei niitä sairaalasta saa, ajattelin varmuuden vuoksi ostaa kertsejä yhden pakettia, jos napa on kovin arka.
 
Mua kyl pelottaa tuo tuleva synnytys siinä mielessä että pelkään sen olevan kovin nopea eli miten ehdin sairaalaan ajoissa ja miten saan nopeasti jonkun kotiin lasten kanssa. Oon melkein satavarma että synnytys käynnistyy yöaikaan kuten niilä usein on tapana. Oma äitini kyllä tulee taatusti niin pian kuin pääsee lasten luo mut ajomatkaan menee noin 2 tuntia. Naapurit(ovat samalla sukulaisia) ovat yöaikaan hälytettävissä mutta kuinka ollakaan ovat lähdössä ulkomaille juuri mun lasketun ajan molemmin puolin kahdeksi viikoksi joten heihin ei voi tukeutua. Toiset isovanhemmat eivät herää yöllisiin puhelinpirinöihin:kieh: vaikka aika lähellä asuvatkin. No tuleva kummi saattaa päästä yöllä puolessa tunnissa meille. Siinä vaan ei oo aikaa paljon nokan tuhista kun viimeksi synnytys kesti kaikkinensa sen 55 minuuttia ja jos se tosiaan on totta mitä sanotaan että aina seuraava synnytys on jopa puolella nopeampi niin kiire tulee. Matkaa yöaikaan sairaalaan 30 minuuttia, päiväsaikaan vie jopa tunnin jos ruuhkaa. Ambulanssin saattaa kestää tulla meille jopa 20 minuuttia. Mutta sitten voiv isäntä jäädä kotiin lasten kanssa hätätapauksessa. Synnytän kyllä mieluummin ambulanssiin kuin omaan autoon... Kipuja en pelkää enkä juuri muutakaan varsinkin jos vauva pysyy rt:ssä. Viime synnytyskin oli täysin luomu. Eka synnytys puolestaan vei kyllä 11h. Pelkopolille ei terkan mielestä mulla ole aihetta...joten sinne en lähetettä saanut.

Ylihuomenna tulee rv 37 täyteen.
 
Viimeksi muokattu:
marrari minä olen kans käynyt noissa kasvukontrolleissa tai no eka kerralla oli oikeastaan istukkakontrolli, jossa myös katottiin sikiön koko. Viikkoja oli silloin 32+2 ja painoarvio 1365g. Seuraava käynti oli sitten 34+1 ja painoarvio oli 1940g. Ja jälleen tuli uus aika, se on ensi viikon torstaina ja jo hieman jännityksellä sitä ootan. Onneksi on nyt perjantaina neuvola aika niin näkee onko masu kasvanut. Edelleen on kuitenkin mielestäni pieni maha, vaikka kenkien laittaminen jalkaan onkin jo aika työlästä :D Lääkäri sanoi mulle edellisellä kerralla, että yleensä ei muutenkaan näitä pienikokoisia päästetä oikein yliaikaisiksi vaan ne käynnistellään viimeistään siinä lasketun ajan tienoillla. Mietin vaan, että jokohan nuo käynnistäisivät ensi viikolla kun viikkoja silloin kasassa 37+3?? No tuskinpa vain.

MaikkussonPaikkusson mulla on myös tarkoitus kestoilla, mutta en osaa varmasti sanoa riittääkö varaamasi määrä. Mulla on nyt kertynyt itellä jo aikamoinen arsenaali eri variaatioita, inventaariota niistä ajattelin tehdä ensi viikolla ja samalla yritän saada jotain tolkkua millä kokeilut aloitellaan ja harsojen ja prefuldien taitteluakin pitää vielä opetella :) Kuopuksella olen osakestoillut, mutta alotin hänen ollessaan n 1/2 vuotias ja vaippoja mulla oli aivan liian vähän, että olisi voinut joka pv kestoilla. Täällä ainakin saa sairaalasta liberolta ja Pampersilta kotipakkaukset mukaan. Uskoisin sen olevan valtakunnallista.

Unelmahöttö
 
Unelmähöttö okei, katoin tuosta että täällä on vielä pienempi vauva mitä sulla näyttää noissa painoarvioissa. eli eka arvio oli 30+4 1294g, sitte oli 34+4 1839g ja eilinen arvio 36+1 2224g. niin se äitipolin lääkäri sano mullekki eilen että jos ei kasva kunnolla/kasvu pysähtyy, niin sitte käynnistellään. mullaki on taas ens maanantaina kontrolli ja siellä katotaan että pitääkö käynnistää aiemmin, silloin mulla ois viikkoja 37+1. Täällä ei edes mitata tuota sf-mittaa, mutta mulla on tosi pieni maha omasta mielestä ja kaikkien muittenki mielestä.

marrari ja pieni neiti 36+2
 
synnytyksistä:eka ja toka oli iha normisynnytyksiä suoraan oppikirjasta,hyvin meni ilman mitään sen kummempia.kestivät vajaa 9h eka ja toka 5,5h.kolmas sitte eteniki vauhdilla,ekasta supistuksesta 2,5h ja tyttö oli syntyny.meiltä matkaa n 90km sairaalaan,koko matkan supistukset todella voimakkaat,pelkäsin jo et syntyy autoon.matkalla vitsailinki miehelle et oon varmaa jo 7 senttiä auki ku päästään perille.no sairaalassa sitte tutkittin tilanne ja 7senttiä olin auki ;) siitä äkkiä synnytyssaliin,kalvot puhki ja meni varmaan 5 min ku typy vaan tuli ulos,ei tarttenu ees ponnistaa.puuduttaja tuli saliin siinä vaiheessa kun oli jo liian myöhäistä,luomuna siis mentiin ja ei se niin kamalaa loppuviimein ollu,olinhan toki niin kipeä et luulin kuolevani.vähän nyt pelottaa että jos synnytyksen kesto vielä puolittuu niin turhaan ees lähen omalla autolla mihinkää,mieskään ei varmaa halua toimia kätilönä!mutta voihan olla et tällä kertaa etenee rauhallisemmin ja saan kärvistellä sen 8tuntia:Dmutta ihanaa tuossa nopeassa synnytyksessä oli se et jäi kaikki ylimääräset tutkimukset pois ja ne mä oon aina kokenu epämiellyttäviks.
sitte painoarvioista: mulla on vauvan koko tsekattu samalla ku oon käyny kohdunsuun tilannetta tutkituttamassa.30+6 1,6-1,8kg(todennäkösesti tuo 1,6kg) ja 33+0 1,8kg.eli ei ollu kasvanu kovinkaa paljoa parissa viikossa mutta ei siitä mitään sanottu ainakaan,ihteä kyl mietityttää välillä.no oli kyl eri ultraajat noilla kerroilla.perjantaina meen vielä kerran ja samalla saa uusimman painoarvion.käyrällä tuo paino menee keskikäyrän alapuolella,tasaisesti kuitenkin kasvanu sen mukaan,samoin sf-mitta keskikäyrän alapuolella mutta tasasesti seki kasvanu.ultraajan mukaan siro ja pitkänmallinen poika tulossa=)
(.) mulla kutiaa maha nyt tosi paljon etenki vanhojen raskausarpien kohilta,pakko varmaa vähä rasvailla jos helpottas.kohta mun masu on kirkuvanpunasia viiruja täynä,voi jee..niin ja oli ollu puhetta aiemmin siitä et maha menee kuralle ennen synnytystä.no mulla näin on käyny joka kerta ja siitä oonki tienny et lähtö tulee pian.yleensä edellispäivänä oon istunu pöntöllä ja sitä tavaraa tuli niin jumalattomasti etten tienny sellasia määriä perään mahtuvankaan:LOL: ja on kyl tyhjentyny niin ettei oo tarttenu jännittää et mitään ois jääny jälelle ja synnytyspydälle punnattavaks.sori yksityiskohtainen selostukseni:ashamed: ja limatulppa on sit irronnu samana päivänä kun synnytys on käynnistyny.vedet ei oo koskaa kotona menny,aina puhkastu kalvot.toivon et menis samalla kaavalla tää viimenenki kerta=)
tsemppi:hug: kaikille joilla jännät paikat nyt!
murunen&nappula 33+5
 
Öitä kaikille. Tulin tänne ilmoittamaan, että lorauttelin tuossa lapsivettä sohvalle samalla kun luin vauvalehteä. Uni ei tullut silmään joten olin alakerrassa lukemassa, etten häiritse muiden unta. Soitin synnärille ja kätilö sanoi ettei ole mitään kiirettä kun vauva liikkunut normaalisti ja supistuksiakaan ei ole tullut. No nyt mulla meni koko pakka sekasin kun mitään ei ole valmiina vauvalle, enkä voi nyt oikein lähteä tuonne makuuhuoneeseen huseeraamaankaan :snotty: Täytyy jättää miehelle ja esikoiselle vauvan pedin laitto ja vaatteiden lajittelu :) Hädissäni tuossa pakkasin vauvalle kotiintulovaatteet ja itelle jotain hygieniatarvikkeita kun en muuta keksiny. Joten siskot pakatkaahan ne kassit valmiiksi. Minulla ei tule mitään nyt mieleen mitä siellä erityisesti tarvisin. Onneksi ei asuta kaukana niin mies tuopi sitten sen mitä tarvitten. Nyt ei muuta kuin öitä ja todennäköisesti palaillaan kahdentuneena kertomaan kuulumisia.

Hermostunut Unelmahöttö ja yksiöönsä ilmeisen kyllästynyt Kuutti 36+2
 
saz
Moikka!

Unelmahöttö, tsemppiä!! Jännää! Tahtoo kuulla sit heti miten teillä homma eteni! Ja onnea koitokseen!

Cisulle kuorsausongelmaan tsemppiä! Meillä mies kuorsaa tosi kovaa ja pökinkin sitä aina oikealle kyljelle nukkumaan, se on asento jossa kuorsaa vähiten. Jos en saa ollenkaan nukuttua sen kuorsauksen takia, pakkaan peittoni ja tyynyni ja nukun olkkarin sohvalla :) Eli en mäkään osaa sanoa tän parempaa neuvoa... Luulen että sun kuorsaus helpottaa synnytyksen myötä jos vaiva on kerran raskauden aikana kehittynyt.

Anabelan synnytyskyselyyn vastaan et mulla oli edellinen (ensimmäinen) synnytys nopea, supistukset alkoivat illalla/yöllä 00.00 aikaan niin etten ollut vielä ehtinyt yöunille nukahtaa. Kahden aikaan olin sairaalassa ja neljän jälkeen on poika syntynyt. Vedet meni siis vasta sairaalassa kun puhkastiin kalvot. Mä ehdin saada epiduraalin mut se ei auttanut, ilokaasusta tuli huono olo. Eli periaatteessa ilman tehonneita lievitteitä mentiin. Siksi mä nyt pelkäänkin hurjasti syöksysynnytyst kun täytyis poika viedä hoitoon ja matkaa on muutenkin noin 30min synnärille. Pelkään että en ehdi sairaalaan ja toisaalta jos soitan ambulanssin, pelkään että onkin väärä häly... Jokatapauksessa nopeesti ajattelin toimia.

Jääräpää: Ihme juttu että et saanut pelkopolille lähetettä! Mä sain samasta syystä, tai oikeastaan terkka sitä mulle suositteli... Jotkut kaverit jopa oli sitä mieltä että voisin saada sovittua käynnistyksen mutta siihen en oikein usko..

Hysteriasta sen verran et meistä varmaan kuitenkin jokainen tiedostaa tämän olevan vertaistukipalsta eikä lääkäripalsta. Vaikka täällä anonyyminä ollaankin niin edelleen olen sitä mieltä että tääläkin käytöstävat kunniaan! Tyhmiä kysymyksiä ei mielestäni ole, ja näitä kokemusten vaihtojahan varten tämä palsta mielestäni onkin.

Sitten omia oloja: Mulla on ollut kaiken maailman tuntemuksia nyt pari viikkoa, vauva tipahti pari pv sitten ihan tosi alas, niin että kävelykin on hankalaa. Istua ei enää voi muutakun hirveässä haara-asennossa... :/ Supistuksia tulee kovia ja yöllä /illalla kipeitä, mutta ei vielä ihan "niitä" oikeita. Tänään on onneksi lääkäri ja toivottavasti sielä kuulee jotain suuntaa antavaa. Sittenpähän tietää vähän edes et onko synnytys vielä lähellä vai mennäänkö lähelle laskettua aikaa. Tiedän kyllä ettei ennustee aina pidä paikkaansa mutta kuitenkin, viimeraskaudessa mulla piti ainkain ennuste hyvin paikkaansa. Nää on vaan niin pitkiä päiviä ja viikkoja kun koko ajan tulee muka jotain merkkejä ja koko ajan tietoisesti ja tiedostamassa kuulostelee omaa kroppaansa ja elää omassa maailmassaan. Mulla on joka päivä sellanen "tänään tapahtuu"-fiilis. Raskasta! Eipä muuta, tuun sitten merkkailemaan mitä lääkäri sanoi.

Huomenna poksuu 35!

Saz
 
oi ihanaa unelmahöttö :heart: nyt sulle oikein paljon voimia vauvahakuun:heart::wave:

itse en oikein saanu nukuttua, eilen illalla nimittäin se ystäväni soitti että poika tuli:heart: mitään hän ei tiennyt vielä koska vauva oli suoraan viety keskolaan, ainut oli että poika oli rääkynyt aikakin kovaa:heart: koko yön sitten pyöri hirmuinen huoli tietenkin pienestä pojasta ja ystävästäni.odottelen tässä että kello olis vähän enemmän niin kehtaan sitten soittaa kun taidan olla taas niin malttamaton että en millään voi odottaa niin kauan että mulle soitetaan. mä olen jotenkin järkyttynyt, taas mua muistutettiin siitä miten yllätyksellistä elämä voi olla. ystävälläni kun ei ollut minkäänlaisia merkkejä tulevasta synnytyksestä.

tänään mulla olis neuvola ja se rokotus... mietityttää kovasti sekin.

mut nyt kahvia, näköjään mä herkistelen heti aamusta täällä kaikesta, mies kun lähti kouluun niin mulla pääsi heti itku.


klementine ja tyttö rv 36+5:heart:
 
Unelmahöttö!! Onnea matkaan!! Muuten jos oot linjoilla ja teil on vaippaikäisiä, ni mä koin viimeks ku kotona meni vedet nuo esikoisen housuvaipat käteviksi. Halkaisin ne sivut ja työnsin housuihin, ku sitä vettä lorahteli aina aika ajoin! Niin jännää.. toivotavasti lähtee näppärästi itekseen käyntiin. Mul meni viimeks 18h vesien menosta ennen kuin alko ensimäisen kerran reilummin supisteleen. Kävin kokoajan ihan ylikierroksilla, ku yritin nukkua mut en saanu unen päästä kiinni ku niin jännitti :D

klementine:
voi sinnuu.. :hug:Tuo on kuitenki hyvä "merkki" et poika on itkeny ja lujaa!! Keuhkot avautuvat kunnolla kun vauva itkee..

Uskokaa tai älkää, mut mä sain eilen vauvan vaatekaapin pyyhittyä ja etin talvihaalarin valmiiksi :heart: mun oli tarkoitus tänään lähteä tyttöjen kans zeppeliiniin, mut tääl on sen verran hulpea lumimyräkkä ja piha ihan tukossa et siirrän huomiseen ja lähen jatkamaan khh:n siivoamista!
 
Viimeksi muokattu:
Maikkuson Paikkuson: en nyt ihan tarkkaan osannut laskea paljon sulla on mitäkin (huonosti nukuttu yö takana ja muutenkin huono matikkapää ;)) mutta sanoisin että kuoria/villiksiä tms tarttis ehkä vähän lisää. Riippuu tietty vauvasta, mutta meillä tyttö kakkasi vastasyntyneenä tosi paljon, ja ne oli sellaisia niin märkiä maitokakkoja, että kuoret meni aina pyykkiin. Siis vaikka myöhemmin voi käyttää helposti samaa vaippakuorta useammalla sisävaipalla tai harsolla peräkkäin, niin silloin alussa niitä meni tosi paljon enemmän. Koin kyllä vauvalla helpoimmaksi noi pul kuoret, niin kuin ihan äitiyspakkauksessa tulevat. Tosin toi on kans yksilöllistä.

Meillä oli muistaakseni sellainen 24harson pakkaus, lisäks vähän ite tehtyjä imuja, joista ei ollut mitään hyötyä, sitten joitain imsevimsen flanelli sisävaippoja.
Tällä kerralla ajattelin käyttää samoja harsoja, tosin niitä on vähemmän, ja oon hamstrannut kirpareilta vähän NB kokoisia kuoria ja villiksiä lisää. Ja löysin kans just paketin nauhavaippoja 4€ pussillinen, saa nähdä miten ne toimii.
Mutta siis voihan noita aina hankkia jälkikäteenkin, tosin siinä alussa on ihan hyvä että on montaa eri lajia, koska eri vauvoille käy niin eri vaipat, että on hyvä kokeilla montaa ettei kestoilu tyssää heti alkuun.

Me ollaan muuten käytetty aina kestoja, ja tytön iho on kestänyt niitä PALJOn paremmin kuin kertiksiä.Ainoat kerrat kun on tullut ihottumaa on siis olleet sen jälkeen kun on ollut kertis päällä.
Ja jos haluaa vähän eettisempiä kertiksiä ostaa varalle, niin muumivaipoilla on sellaisia maatuvia ekovaippoja, on kans kotimaisia, niin on kahdesti parempia :)
 
Heippa taasen!

Mulla oli eilen toi Jorvin kontrolliaika ja kaikki hyvin.Verenpaineet on hyvät ja pissassa ei ollu mitään,sanoi lääkäri tämän saikun vaikuttaneen positiivisella tavalla :) mut oon kuitenkin seurannassa siellä ton edellisen myrkytyksen takia joka antoi itsestään merkkejä vasta viikoilla 39+5. Vauvan painoarvio oli 1,9kg (32+5) ja perätilassa oltiin. Jotenkin helpotti tuo käynti valtavasti ettei mitään ainakaan vielä ole ja tuntuu että sai ihan uutta energiaakin tähän odotukseen.

:hug: Kaikille joilla jänniä paikkoja,eiköhän se seuraava lumihiutale kohta synny jo :heart:

hara 32+6
 
Lumi-enkelillä ja Myyriksellä kyllä aika hyvä veikkaus seuraavan lumihiutaleen syntymästä tää 10.11. :D Tänään saattais peräti syntyä kaksi lumihiutaletta, jos Tesmis ja Unelmahöttö molemmat jakautuu! :) Ihanaa! :heart:

Mä ajattelin miettiä kestovaippoja enempi sit kun veronpalautukset tulee... :)

Klementine, älä hermoile sun ystävän puolesta. Vaikka vauva on vielä pieni, niin on kuitenkin jo tosi hyvillä viikoilla!

mamadread ja ihme 31+5
 
kestoista: sitä harsokangasta saa myös metritavarana kangaskaupasta.. ite ostin sieltä ja vetäsin vain reunat saumirilla :D ja suosittelen kutomaan 2:n kertaisesta hahtuvalangasta peiton vauvan pinnikseen lakanan alle. En muista tarkkaan paljonko ite laiton silmukoita mut n.100 ja sit huovutin koneessa ni tuli aika soppelin tuohon äp-laatikkoon ja sit myöhemmin voi laittaa poikittain pinnikseen. Ei hiosta niin ku muovi. Myös vanga huovutettu villapeitto ajaa saman asian ja frotepyyhekki kerää tehokkaasti niitä ohivuotoja.
Me kestoiltiin esikoisen kans osittain, tän kakkosen kans kestoiltiin alkuun, mut sit loppu innostus :/
 
unelmahöttö ja Tesmis tsemppiä :hug: jännää..

ihanaa kun on lunta..tuli jotenkin pirteempi olo kun on valosampaa..vielä kun lapsukaiset paranis kokonaan jo yli viikon kestäneestä flunssasta..

lumi-enkeli ja aarre 34+1:heart:
 
huih.mä se taidan olla vähän liian stressaantunut ja ihan kamalan säikky.värjäsin hiukset ja menin suihkuun niin alapäästä lähti tulemaan veristä limaa..hitto et säikähdin. soitin varmuuden vuoks äitipolille omalle kätilölle niin sano että pitää vaan rauhassa seurailla.mä taidan pelätä synnytystä niin paljon et meen ihan paniikkiin joka asiasta.
onneks mulla on neuvola tänään 13.00 niin saan etes jossain huokasta pelkojeni kanssa.

se mun ystävä soitti, poika on kaappihoidossa ottamassa lämpöä ja ravintoa.hengittää pieni itse ja oli muistaakseni kooltaan 1924g sekä 44cm..voi pieni et se on varmana söpö!:heart:

mut nyt rupeen tekemään jotain..öö vaikka vaan istumaan ja hengittämään kun jotenkin on vaan niin kamalan pelokas olo.

:wave:
 
Klementine: hei muuten.. jos teidän lähellä on kärkkäinen ja haluat pientä muistaa vaatteilla ni kärkkäisellä oli jotain 44cm vaatteita. Kiinnitin huomiota ku mietin tytölle joululahjaksi niitä = nukenvaatteiksi. En kyl sen tarkemmin ajatellu/katsonu et mitä siinä oli ja ovatko sellaisia et käyvät herkälle iholle. On se vain pieni :D :heart: mut kuitenki ihan ok kokoinen, ku 2kg rajapyykki ei ole kovinkaan kaukana :D

ISO :hug: onneks enään tunti ni pääset neuvolaan (ota varulta sairaalakassi takapenkille jos kodin ja neuvolan välillä on matkaa). Mietin vain et jos th laittaa sut äitipolille näytille.. voi hyvinki olla et limatulppaa sieltä valuttelee..
 
Onpas Unelmöhötöllä ollut jännä yö! Tsempit matkaan! :heart:

hammaslääkäri Mä kävin ihan alkuraskaudessa poistattamassa hammaskiven. En kyllä muista yhtään tehtiinkö siinä tarkistus samalla.

Tesmis Onko käynnistyksestä tullut tänään lisäinfoa?

Kypärälakki Ostin Ruskovillan 0-1-vuotiaiden myssyn. Se ei kyllä vaikuta yhtään isommalle kuin Tutan 50 cm. Katoin tuota Tutan lakkia kaupassa...

jääräpää Jos teille tuleekin ylläri-poika. :D

klementine Oih, sä pääset elämään siellä kaverin vauvaelämää. On se jännää, kun läheisille tulee vauvoja, niin sitä on itse ihan täpinöissään. Tsemppiä neuvolaan! Sehän voi tosiaan olla, että pääset pikapuoliin vauvanhakuun.

Cisun ja Bamsen vauvat olivat ainakin jo lähtökuopissa. Ja aika montaa jo supistelee. Voi elämä, kun on jännää. Kohta tulee vauvoja rytinällä. :)

Tv-sarjoista Mä katon melkeinpä ainoastaan Greyn anatomian. Se on must! Nyt ollaan miehen kans seurattu myös Kenraali Panchoa ja poikia. Se on huvittava sarja.

Edellinen synnytys Limatulpasta n. 6 tunnin päästä tuli vähän verta ja alkoi epäsäännölliset supistukset. Tästä 17 tunnin päästä poika oli maailmassa. Synnytyksen kestoksi merkittiin muistaakseni 9 h, josta ponnistusvaihetta 58 min. Synnärille saavuttua oli 7 cm auki, epiduraalia en halunnut. Kohdunkaulanpuudutus ehdittiin pistää toiselle puolelle. Kalvot puhkaistiin ja sitten alkoikin voimakkaat supparit ja armoton ponnistuksen tarve. Synnytyksen jälkeen olin ihan haltioissani, kuinka mahtava kokemus se olikaan. Kerroin kaikille ilosanomaa pitkään. :D Toivottavasti tuleva synnytys menee yhtä hienosti.

murunen Onpas sulla ollut ihan nopea tuo edellinen synntys. Varmaan kannatta miettiä, lähteekö nyt kuitenkin ambulanssilla sairaalaan. Tai sit lähet heti, kun limatulppa irtoaa. :)

maikkusonpaikkuson Ainakin viime vuonna synnäriltä sai Liberon laukun, jossa oli vaippoja yms.
 
Ai niin. Omaa napaa vielä. Olin eilen ihan järkyttävän väsynyt. Päivä ei ollut mitenkään erikoinen; aamulla vähän kaupungilla ja iltapäivällä käytiin katsomassa kaverin 3 viikon ikäistä poikaa. Sitten tuntuikin viidestä kasiin, että nukahdan pystyyn. Istuin vaan ja tuijotin, kun poika leikki lattialla. Yritin muka siinä olla mukana. Myöhemmin alaselkä tuli hurjan kipeäksi ja vauva piti ihme mylläkkää. Ensin kuvittelin, että mulla tuli supistuksia, mutta se taiskin olla vaan vauvan pönnäämistä. Mulla tais olla eilen siis ensimmäinen kivulias ilta. Tästäköhän se sit alkaa...

Mandy ja pallero 32+5
 
Terveisiä päivystyksestä!

Tänä aamuna taas tuli selkeästi oikeita supistuksia ja päätin lähteä päivystykseen neuvolatädin ohjeen mukaan. Oma neuvolalääkärikin oli sopivasti päivystävänä lääkärinä terveyskeskuksessa. Tilanne kohdun suulla oli seuraava: 2cm kanavaa jäljellä, selkeästi pehmennyt ja sormelle auki. Saikkua rapsahti ja lepokomennus. Uusi lääkäriaika varattiin neuvolan puolelle heti viikon päähän. Apua!

Anabela 33+5
 
Moi!

Täällähän on useammalla jo jännät paikat! Tsemppiä loppukoitokseen!

Kuorsaamisesta: minä oon kanssa kuulemma ruennut kuorsaamaan öisin. Mutta eipä tuota puolisoa tunnu kovin paljoa häiritsevän. Kuulemma kuorsaan silloin kun oon kääntynyt selälleni, ja aika vähän aikaa kerrallaan selälteen nukun. Eiköhän se sitten lopu kun on taas helpompiakin asentoja nukkua!

Mulla on mennyt nyt aika valvoskeluksi osa öistä. Ja murehdin ihan ihme asioita. Eilisiltanakin ahdistuin siitä, että en varmasti osaa hoitaa vauvaa, ja kaikki asiat ei ole vielä valmiina. Lisäksi oon ruennut pelkäämään että saan masennuksen synnytyksen jälkeen, ystäväpiirissä on sattunut yksi hyvin ikävä tapaus moisen vuoksi. En oikeastaan oo aiemmin sitä edes miettinyt, kuin nyt vasta. Öisin on selvästi liikaa aikaa, kun ei nuku.

kotiutumisvaatteista onko joku ottamassa äitispakkauksen vaatteita, ja mitä sieltä? En oikein tiedä minkä kokoisia pitäisi ottaa, ja miten paljon ulkovaatetta. Saako sairaalasta vaipan mukaan, vai vaihdetaanko oma? Entä otanko kestot mukaan jo sairaalaan, vai onko kätevämpää että ei tartte vielä kotiin lähtiessä miettiä miten ne kestot toimii?

omaa kassia aloitin pakkaamaan, ja synnytystoivelista on valmis. Ei tässä kyllä varmastikaan vielä moneen viikkoon tarvitse vauvaa lähteä hakemaan, mutta siltä varalta että jos kuitenkin. Supistelee kyllä usein, mutta niin on tehnyt jo monta viikkoa.

donter 35+4
 
Saz sinäkö olet käynyt pelkopolilla syöksysynnytyspelon takia!? Mitä siellä on kerrottu? Tai siis miten siellä puretaan sitä pelkoa? Ihan mielenkiinnosta kyselen kun en tosiaan itse sinne pääse. Vai antavatko tosiaan oikein käynnistysajan?

Tsemppiä kaikille!

tänään rv 36+6.
 

Yhteistyössä