Joulukuiset lumihiutaleet 2010 - MARRASKUU

Onko joku käynyt rv 30 jälkeen yksityisellä ultrassa? Mä menin varaamaan itselleni sellaisen ajan ens viikolle, koska neuvolan puolesta en pääse mihinkään koko arvioihin tms. Kertokaa, jotka ootte käyneet, että mitä sieltä jäi käteen. Kokoarvio, kohdunkaulan tilanne, sukupuoli?

Kirjoitan illalla kommenttien kera. Nyt touhuamaan, kun on virtaa ja poika vielä nukkuu.

Mandy ja pallero 32+3
 
Piianen tuli mieleen kohtutulehdus joka joillekin tulee synnytyksen jälkeen. Minäkin sain viime synnytyksen jälkeen varmuudeksi antibioottikuurin ettei sellaista tulisi jos se olisi ollut aluillaan kuten kätilö epäili. Tosin silloin emättimen eritteet yleensä vähän haiskahtavat. Yksityislääkäri varmaan ainakin tietää. Tai sitten ne vois olla jotain jälkisupistuksia tms. Mulla oli myös kuopuksen syntymän jälkeen useampia kuukausia sama "hermokipu" mikä raskauden loppuvaiheessa vauvan pään painaessa jotain hermoa vasemmalla puolella. En tiedä olisko ollut jokin haamukipu tai sitten niiden hermojen tarttee jotenkin palautua...tiedä häntä. Mutta ihan todellinen kipu se oli ihan kuin vauvan pää vieläkin painaisi sitä hermoa.

Mulla on huomenaamulla lääkärineuvola ja jännittää kun edellisestä kuukausia aikaa. Jännittää erityisesti se suostuuko ko. lääkäri ultraamaan mut iltapäivällä kun hän ultraa aina tiistaiiltapäivisin. Haluaisin varmuuden tuohon vauvanasentoon. Kaikkeni aion kyllä yrittää et saisin itseni siihen ultraan ettei pelkkää käsikopeloa koska tuo asia stressaa näillä viikoilla jo tosissaan.

Tänään rv 36+4.
 
Viimeksi muokattu:
Piianen :hug: Musta noi sun oireet kuulostaa ihan samalta ku mun silloin ku mul oli kohtu tulehdus vuosi sitten kuopuksen syntymän jälkeen. Sun tarttis päästä ultrattavaksi ettei oo kohtuun jääny mitään.

Cisu Mulla ei ole kokemusta noista tuotteista, mut mul ois tällänen vinkki mikä toimii meillä:
Mun mies on kova kuorsaamaan ja kun hän alottaa, mä silitän hetken hänen mahaa ja siihen loppuu kuorsaus siksi yöksi. Jostain syystä tää oikeesti toimii ainakin hänellä :)

Varasin tänään kuopukselle ajan 1v Fantasia-kuvaukseen Studio Braheen Turkuun. Haluan sellasen jonkun ihanan kuvan missä hän on ilkosillaan istumassa jossain violetissa kukassa tms. Koevedoksia otetaan kuulemma monta ja 4 kuvaa ja 100e maksaa, mutta mun isä lupas maksaa sen synttärilahjaksi. Siitä saa ihanan muiston :heart:
 
Piianen: soitappa samantien synnäille!! KOska sä oot just synnyttäny ni ne tietää parhaiten, sekä sä kuulut + vauva kuuluu vielä äitiysneuvolan asiakkaiksi!! Kylhän se pitää tarkistaa jos synnytyksen jälkeen nousee kuume et mistä johtuu!!
 
Auringonpilkku: tuli tuosta kuorsaamisesta mieleen.. meil yks yö ku mies kuorsas (ni jonku vinkistä) otin sitä nenästä kiinni... :stick: sai reaktion; pomppas istuun, vähän aikaa pyöritti päätään ja paino päänsä takas tyynyyn.. ja mä nauraa tirskuin :D loppu kuorsaus ainaki siksi yöksi :stick:
 
Nonii, niinhän siinä kävi kuten epäilin. Neuvolasta taas äippäpolille, ja sieltä osastolle. Raskausmyrkytys, verenpaineet korkeella ja proteiinia virtsassa. huomenna kerätään vuorokauden verran virtsaa. kotiin on mahdollista päästä seuraavan kerran keskiviikkona, kun tiedetään mikä on tilanne. Poissuljettuna ei ole myöskään, että käynnistetään synnytys silloin, jos ei lääkkeet tehoa ja pikkunen ei kasva. Nyt kasvannu 100g viikossa...
36+0poks
 
Kiva Metsis kuulla sun kuulumisia! Tsemppiä sinne! :hug:

Mulla menee noi liittomaksut palkasta normaalitapaan niin kauan kuin työnantaja maksaa mulle äitiyslomalta palkkaa (mikä oli muistaakseni helmi- tai maaliskuulle, en kyllä mene vannomaan). Sen jälkeen niitä ei enää mene ennen kuin aloitan työt uudestaan, kunhan muistan vaan ilmoittaa asiasta. Soittelin niitä kelan pruijuja täytellessä tästä asiasta liittoon ja tällaiseen käsitykseen jäin. En sitten tiedä, että vaikuttaisko se jotenkin mun äitiys- tai vanhempainrahan määrään kun en enää niitä liittomaksuja maksele, ehkä jaksan ottaa sen selville sitten myöhemmin kun asia on ajankohtaisempi.

Piianen, toivottavasti ei mitään tulehdusta pukkaa! :hug:

Täälläkin koko ajan janottaa , mut mun mielestä on kyllä janottanut koko raskausajan. Muutenkin tulee juotua paljon, siis silloinkin kun en ole raskaana.

mamadread ja ihme 31+3
 
Onnea piianen kotiinpääsyn johdosta:heart: Mutta kurja kyllä jos heti kohtutulehdus iskenyt:( Mielestäni kyllä jotenkin sivuuttivat sun kivut kyllä koska toi kohtutulehdus on kuitenkin verrattain monella minunkin tutullani ollut!:kieh: Kovasti jaksamista ja toivottavasti pääset pikaisesti lääkäriin!!
Ihanan vauvelin kuvaa odotan minäkin:heart:

Tesmikselle tsemppiä ja haleja sinne sairaalaan:hug: Toivottavasti paineet saatais vielä laskemaan vaikka viikkojakin sulla on kyllä jo hyvin kasassa!

Metsikselle myös iso:hug: Ihana kun kävit moikkaamassa..kaikki ovat sinua kaipailleet:heart:

Täälläkin yksi janoinen suu:wave: Olen kyllä kova juomaan muutenkin! Tuntuu että myös nälkä alkaa nostamaan päätään...mutta edelleenkään en jaksa syödä kovin suuria määriä kerralla.
Suklaa on alkanut maistua liiankin hyvin ja siinä on kyllä tosi suuri vaara jäädä riippuvuuteen myös synnytyksen jälkeen. Se maistuu nimittäin myös imettäessä taivaalliselle:p Siitä syystä mun raskauskilot ei häipyneet kuopuksen jälkeen mihinkään, ennenkuin ryhdyin suklaalakkoon! Sitten alkoi pudota kilon viikkovauhdilla...eli siis sitä suklaata TULI todellakin syötyä!!:whistle:

(.) Meikäläinen kävi tänään yksityisellä lääkärissä ja kohdunkaulan/suun ja supistuksien takia napsahti välittömästi lähete äitipolille eli sieltä terveisiä myös täältä!
Pääsin kyllä kotiin mutta kera lääkityksen. Seuraavat 2vkoa pitää nyt syödä supistuksen esto lääkitystä joka samalla alentaa myös verenpainetta joka on mulla myös noususuunnassa! Rauhaksiin pitäis ottaa ja välttää kaikkea turhaa myös kanniskelua mikä ei olekaan ihan helppo homma tuon eroahdistuneen kuopuksen kanssa (ei osaa vielä kävelläkään).|O
Ja kun tämä koti on muutoinkin mun harteilla, parisuhdekriisi päälle!
Mutta vauva voi hyvin ja painoa hällä nyt rv 33+3 2.3kg :heart: Keskikokoinen vauveli kuulemma!
Kohdunkaulaa oli 1.5cm jäljellä, sormelle auki ja erittäin pehmeä ja kääntynyt jo jotenkin synnytyslinjaan (?!). Ultralla mitta oli hieman pidempi ja sisäsuu onneksi kiinni!
Käyrät ym. kokeet kaikki ok, verenpaine (alapaine) tosiaan vaan noususuunnassa, oli jo neuvolassa.
Tuumailin että jokohan sitä itsekin laittaisi hieman sairaalakassia kuntoon, edes alustavasti ;)

Jennyli 33+3
 
Tesmis, hienot viikot jo sulla, nytpä täällä jännätään kuka täällä seuraavan joulutähden saa :) tsemppiä

Piianen, kohtutulehdushan on suht yleinen ja pitää kyllä hoitaa, jos siitä kyse! Tsemppiä sinnekin.

Ja kaikille muillekin :)

k&pikku-r 37+3
 
Tesmis: Toivottavasti paineet laskee vielä ja pääset kotiin pian=)

Mulla on taas maksa-arvot kohollaan, verenpaineet 144/94 ja turvotusta reilusti.
Huomenna uusiin verikokeisiin, vielä ei kuulemma ole hätää, mutta jos nuo maksa-arvot nousee vielä niin sitten pitää katsella mitä tehdään.
Kutisee jalkapohjia, kämmeniä ja joka paikkaa niin vietävästi, yöllä lähti nahka kämmenestä kun oli pakko kynsiä niin kovasti=/
Ärsyttävää!

Jazzy
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tammitähti;22409767:
Vinkkinä pienen kypärälakin metsästäjille. Jesper Juniorista löytyy. Pienin koko 48.

T. tammitähti tammikuisten pinosta
Ostin muuten eilen täältä koon 48, eli tosiaankin pieniä kypärämyssyjä löytyy tuolta!:attn:

Cisu saman lääkkeen sain myös minä! Onko tuo aiheuttanut sulle sivuoireita?! Mua on ainaki jotenki huipannu koko illan! Toivottavasti ei laske liiaksi paineita, sitten täytyy lopettaa! Kauanko sä joudut syömään lääkkeitä? Mulle määrättiin nyt 2vkoksi eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Jennyli Alkuun mullakin tuli tuota huippausta ja sen lisäksi sydämentykytystä sekä kuumia aaltoja. Päänsärkyäkin saattaa tulla aluksi mutta sivuoireet jäävät pian pois. Tai ainakaan niitä ei enää huomaa :confused:
Aloitin lääkityksen syyskuun lopussa jolloin osastolla huilasin kohdunsuuntilanteen takia. Alkuun söin yhden tabletin eli 30 mg päivässä aamuisin otettuna mutta annostus tuplattiin yöllisten särkyjen takia 60 mg eli kahteen tabuun päivässä. Nyt marraskuun alusta tiputin annoksen takaisin yhteen tablettiin päivää kohden ja tämän viikon jälkeen ajattelin ne lopettaa kun tulee 36 rv täyteen.
 
Tännehän tulee tekstiä simmosta vauhtia, ettei hitaampi perässä pysy :)

Kiitos tervetulo toivotuksista =)

Paljon ollut kaikenlaista juttua, ihan nyt lyhykäisyydessä jotain muistan...
Hankinnat muuten on edellisten lasten tavarat käytössä, mutta sisarusrattaat piti hommata kun ei tuo vajaa 2v jaksa vielä kävellä isoveikan kerhoon ja takasin ja seisomalauta on viime talven perusteella turha kapistus :whistle:
Niin ja vauvakeinu hommattiin, että saadaan vauva pois lattialta vauhdikkaampien tieltä pois :)
Meillä tulee eteen varmaan uuden turvaistuimen hommaaminen tuolla keskimmäiselle kun ei tahdo mahtua 3 tuolia takapenkille, vielä nyt olis muutama kokeilu tehtävä, mutta huonolta näyttää...

Jano kun ei voi hanan ohi kävellä, ettei pitäis juoda. Mä oon kyllä aina ollu kova juomaan, mutta tässä raskaudessa tuo on jotenkin korostunut toden teolla.

Napsumisesta mulla on hauska kokemus... edellisen raskauden aikana mahassa napsu loppuraskaudessa todella usein ja useesti vielä monia kertoja peräkkäin. Neuvolassakin sitä ihmeteltiin. Siihen saatiin selko ultrassa, kun kävin kontrolliultrissa parin viikoin välein. Ultrassa näky ihan selvästi kuinka vauva napsautti suutaan ja samalla kuulu tuo ääni. Todistamassa oli lääkäri+kätilö+2 kandia =) että voi se napse muustakin johtua :) mutta yleensä se kait kuuluu kalvoista.

Haikaran valmennukset käytiin esikoisen kanssa ja eipä sieltä kyllä mitään tainnu mukaan tarttua, toisten kanssa on "onneks" vaan synnytyssuunnittelu keskustelu, joka mutten on huomenna :)

Verotus+Kela voi ihan työasiat muistuu taas mieleen. Kela tekee siis samat vähennykset kun verottaja, se vähentää sitä työtuloa minkä mukaan lasketaan äitiysraha. Ja tuosta ilmoittamattomuudesta... Kela ja verottaja tekee aika tiuhaa yhteistyöstä ja sieltä jos narahtaa niin voi olla tuskasempaa maksella jälkikäteen Kelalle liikaa maksettuja takasin päin. Jos ei verottajalta mitään vähennyksiä hae niin ei tartte Kelallekaan niitä ilmotella. Täällä kun matkakulut jää alle sen omavastuun niin ei huolta. Liiton maksut toimii samalla tavalla ja sillä ei siis ole mitään merkitystä, että äippärahasta ei liiton maksuja mene, koska Kela katsoo sitä aikaa ennen äippälomaa. Toivottavasti joku sai taas jotain selkoa, jos tarvitsee kun hieman väsyneenä kirjottelee hän...

Kääntyminen ei tästä nyt varsinaisesti ollut varmaan puhetta, mutta kokemuksesta mahtuu vielä rv38 kääntymään rt-pt-poikkitila-rt eikä tuo mikään pieni ollut syntyessään kahden viikon päästä reilu 4 kilosena. Että en vielä hätäile vaikka tämä meidän tonttu on viihtynyt koko ajan poikittain/viistosti :xmas:

Tänään oli neuvola,
Viikot 33+3 (29+5)
Paino: eipä oo vaivaitunut laskemaan (ite laskettuna +375g/vko) (+810g/viikko) yhteensä reilu 15kg tullu
RR: 122/74 (126/70)
Pissa: -/- (-/-)
Hb: ei otettu (130)
sf-mitta: 29 (27,5)
Tarjonta: viisto RT (poikki)
Sykkeet: 140 (140-150)
Liikkeet: ++ (++)

Siro kokoiseksi arvioi... no juu esikoista arvioitiin kanssa pieneksi ja 3 päivää ennen synnytystä vielä saatiin kokoarvioksi 3,4kg jätkä synty reilu 4 kilosena :whistle:

Huomenna tosiaan synnytyssuunnittelu keskustelu, ihan kun sitäkin nyt jotenkin vois suunnitella. Esikoisen synnytys kesti +18h josta ponnistusta 1h18min kaikki mahdolliset kivunlievitykset käytössä, toisen synnytys vajaan 5 tuntia ensimmäisestä tuntuvasta supistuksesta laskettuna, ponnistusta 8min... ilman kivunlievitystä. Jos samaan tahtiin nopenee niin en kerkee lastenvahtia saamaan tänne ennen h-hetkeä :D

Romaani tuli mutta se on mulle tuttua ;)

Orchid ja tonttu 33+3
 
Piianen Ihanaa, että olette päässeet jo kotiin! :heart: Menehän vain tarkistuttamaan kohdun kunto lääkäriin.

Jano on täälläkin kovempi kuin aiemmin. Varsinkin yöllä, jos satun heräämään, suu on kuin saharan autiomaa. Nukun edelleenkin tosi hyvin ja unta riittäis varmaan aamuun asti, jos poika ei heräilis.

Metsis Mukavaa, että olet edelleen menossa mukana! :) Tsemppiä ja :hug:

annimanni Olipas sulla hyvä neuvolareissu. Hyvä, että proteiinit pysyivät poissa.

Cisu Saas nähä, kuinka kauan sulla on enää synnytykseen, kun vauveli oli jo kiinnittynty...

jääräpää Tulehan huomenna kertomaan lääkärineuvolan kuulumiset.

Tesmis Tsemppiä sinne osastolle! :hug:

Jennyli Olipa ihan hyvä, että kävit yksityisellä. Koitahan yrittää levätä joka välissä, vaikka voi olla kyllä vaikeaa kuopuksen vuoksi. Ja pakkaa ihmeessä se sairaalakassi. :) :hug:

Unista Näin viime yönä toisen vauvaunen tämän raskauden aikana. Olin siinä ultrassa, jossa katsottiin vain vauvan kasvoja. Näytti ihan isälleen ja lääkäri sanoi, että poika on tulossa. (Mehän saatiin rakenneultrassa hatara tyttölupaus.) Tämä uni johtui varmasti siitä, kun pohdin ultra-ajan varaamista yksityiselle.

Ja sen teikin tänään. Eli ens maanantaina menen Mehiläiseen ultrattavaksi. Saanpahan jotain kättäpidempää kohdunkaulan ja vauvan tilanteesta. Voi että, kun ei malttais odottaa. :)

Mandy ja pallero 32+3
 
Olipa Jennyli hyvä, kun kävit siellä yksityisellä sitten. Pystyisitkö saamaan jostain lastenhoitoapua, että saat itse levättyä? Muista välillä hengitellä syvään ja "täyttää itsesi positiivisilla ajatuksilla" (vai miten ällöttävästi se nyt siinä neuvolasta saadussa vau-kirjassa sanottiinkaan)! Kannattaa ihan oikeasti varata päivään sellaista omaakin tekemistä johonkin väliin, missä saa ajatukset pois kaikesta ympärillä pyörivästä. Vaikka hyvä kirja, jos oot lukijaihmisiä!

Onko muut käyneet nyt loppuraskauden aikana hammaslääkärissä? Mä kävin viime viikolla ja mulla oli viisi alkavaa reikää :ashamed: , mikä on paljon kun yleensä mun hampaat on olleet tosi hyvässä kunnossa. En oikein keksi, miksi nyt on niin paljon, kun mielestäni hoidan hampaita tosi hyvin! Tänään kun olin esikoisen kanssa hammaslääkärissä tarkastuksessa (sillä onneksi reikävapaa suu, mutta purentaongelma kylläkin), niin kysyin siltä, että voiko raskausaika yksinään vaikuttaa. Se ei oikein antanut selvää vastausta, mutta katsoi niitä mun reikiä tietokoneen hammaskartalta ja sanoi, että ne on tositositosi pieniä reiänalkuja, joita hammaslääkäri ei välttämättä loppupeleissä edes paikkaa, ainakaan kaikkia. Ihmetyttää vaan, että yhtäkkiä alkaa reikiä satelemaan..

Kauheen kylmä ja kalsee viima tuolla ulkona tänään! Hrrrrr... En kestä, jos tulee samanlainen talvi kuin viime vuonna oli, miten vauvan kanssa pääsee edes ulkoilemaan?!? Eipä kait mitenkään, juostaan vaan kiireesti topattujen vaunujen kanssa esikoisen tarhalle, kauppaan ja kotiin... Huoh. Kun esikoinen synty, oli oikeen passeli talvi, enimmäkseen plus asteita.. :D Nojoo, lumi on ihan kivaa ja pikkupakkanen myös, mutta yli viiden pakkasasteen ei tarttis mennä.

Anve :LOL:

mamadread ja ihme 31+4
 
Kiitos kaikille tsempityksistä! =)

annimanni: verenpainelääkitys aloitettiin eilen, sitä saan ´kolmesti päivässä. Älkää kysykö mitä, en mä muista, vaikka se joka kerta on sanottu, kun on tuotu.

Verenpaineet oli äippäpolille tullessa 168/112, nyt aamulla 147/89. Nyt kerätään huomiseen aamuun virtsat talteen, ja tulokset tulee huomenna iltapäivällä ja sitten päätetään käynnistetäänkö synnytys jo tällä viikolla...Ymmärsin kuitenkin, et käynnistetään, mutta millon, on se kysymys enää. Mun ainoa "pelko" synnytykseen liittyen siis toteutuu, et joudun cytotecit ottamaan...(kamalat supistukset tyhjennyksessä viime helmikuussa, taukoa ei ollut juuri yhtään) No onneksi nyt on lopputulos toivottavasti parempi.

36+1
 
Jennyli ja Tesmis :hug::hug: teille.

Anve :LOL:

Noista maksuista tuli mieleen, että minäkin sain vihdoin ja viimein sen päätöksen Kelasta ja yllättävää oli, että hakemus meni läpi viimeisen puolen vuoden tuloilla. Mullehan olis kuulunut se sama äp raha vuoden 2006 tulojen mukaan (kun poitsu alle 3v), eikä mun tulot olleet todellakaan kasvaneet sitä vaadittua 20 %. Nyt saan sitten joka pv 5€ enemmän kuin vuonna 2008. Ja en todellakaan valita, mulla kun ei yleensä ole minkäänlaista tuuria missään asiassa, niin nyt olen sitten todella tyytyväinen =)

Pakkasesta tuli mieleen, että kun kävin mittaria äsken kurkkaamassa niin näytti -15°C :O

Jääräpää toivottavasti saat sen lääkärin ultraamaan, kun se vauvan asento sua on huolettanut jo vaikka kuinka kauan. Pidän peukkuja rt:n puolesta :)

Unelmahöttö ja Kuutti 36+1
 
Tesmis: :hug: Toivottavasti lähtee näppärästi käyntiin, eikä etene kovin rajusti!! Muista kuitenkin et jokainen käynnistys on erilainen ja toisaalta taas se et itekki muistelen et km-jälkeen ne supistukset tuntu niin pahoilta senki takia et mieli oli niin maassa!! Nyt kuitenki jokainen supistus on lähempänä sitä hetkeä kun saa vauvan syliin!

Mamadread: mä oon ymmärtäny et raskaus vaikuttaa syljen koostumukseen ja sitämyöte hampaisiin.. samoten ku imetys.. Myös happovaivat (=närästys) voivat syödä hampaita! Kaksplus - Hampaat
 
Päivitellääs pitkästä aikaa masukuvaa rv 33+4:heart:

Eipä ole kyllä mielestäni kasvanut mihinkään rv 30 kuvasta vaikka sf-mitta toki kasvanut monta senttiä!

Anve:LOL: Mä oon kans joutunu muutaman kerran poistumaan repsikan ovesta:D

Cisu mulla on tuo Adalat 20mg annoksena ja 1tabl./pvä. Pienempi annostus siis! Mä lopettelen sitten kans siinä rv 35-36.

Uhhuh,kyllä tässä väkisinkin alkaa jo synnytystä miettimään:x
Eilen puhuin äitipolillakin pienestä synnytyspelostani ja kyselin kuinka voisin toimia jotta mahdollisesti vielä kivunlievitystä saisin!
Jos synnytys alkaa samon kuin aikaisemmat eli vesien menolla niin sanoi ettei supistuksia kannata jäädä odottelemaan kotiin vaan otetaan sitten osastolle jos synnytys ei alkaisikaan koska sitten kun supistukset alkaa niin se oli menoa sitten!! Viimeksi siis supparit alkoi kunnolla vasta kun päästiin sairaalaan ja hieman kävelin käytävillä. Siitä sitten eteni niin että pyörätuolilla saliin ja 20min niin poika maailmassa!:O
Lääkäri käski mun nyt kertoa heti kun menen syn.vastaanottoon että edellinen synnytys on ollut nopea supistusten alettua jos sitten pääsisin nopeammin saliin ja ehtisin saamaan esim. spinaalin tmv. Avautumis kivut oli jotain järkyttävää!! No hengissä on selvitty kuitenkin;)

Nyt aamupalalle...meidän unikeot heräsi vasta 9.30!=)
 

Yhteistyössä