Joulukuiset lumihiutaleet 2010 - MARRASKUU

espoir: Minä en ainakaan ole pitänyt kenenkään juttuja minään hysterian lietsomisena, vaan ihan normaalina jutteluna, ihmettelynä ja kyselynä.
Ihmettelen minäkin että mitä sinä tältä palstalta saat, muuta kuin sen että käyt haukkumassa silloin tällöin kaikkein jutut ja suomen neuvolat??
Ja sinun mielestä kaikki voi olla normaalia, mutta pitääkö asiat esittää niin, että kaikki olisi muka ihan idiootteja ja kysmykset tyhmiä, kun niin ei ole? Tottakai jokainen haluaa vaihtaa kokemuksia ja kysyä että jos jollain on ollut samanlaista ja vaikka keskustella aiheesta, mitä neuvolassa on sanottu, mitä on lukenut yms.

Oli kiva huomata että muitakin ärsyttää kommentit hysteerisyydestä kuin vain minua. Ajattelin jo että otankohan turhan herkästä nokkiini...

Cisu: Luuri kourassa olin jo että alan soittamaan tk:seen, mutta pikkuinenpa päätti pitää pienen mylläystuokion niin että koko maha hytkyi =) Eli kaikki ilmeisesti kunnossa, tila vaan käy ahtaaksi. Soitin kuitenkin tk:seen varalta ja sanoivat että jos huolettaa niin voin mennä milloin vain kun soitan etukäteen että haluan tarkistaa tilanteen. Eli jos liikkumattomuus taas jatkuu niin sitten käyn, mutta nyt seurailen että alkaako tuntua normaalisti mylläykset=)

Janon tunteesta: mulla menee myös, vettä ihan mahdottomasti ja yölläkin pitää tosiaan juoda usemman kerran. Tuntuu oikein pahalta välissä yöllä, tulee sellainen tunne että ihan heikottaa kun janottaa niin paljon, vaikka olisi ennen nukkumaanmenoa juonut reilusti.

Ja kaikki närästää, myös vesi saa aikaan närästyksen. Maito helpottaa hetkeksi, mutta rennie pitää ottaa yötä vasten ettei korvenna koko aikaa.
Tuorekurkku on sellainen joka aiheuttaa närästystä ja se kun olisi niin ihanaa iltanaposteltavaa=D

Jazzy

Onpas tänne tullut taas paljon juttua kun en ole vähään aikaan lueskellut. Ensimmäinen viikko äitiysvapaata takana ja hirmu kiireistä on ollut. :) Viime viikolla mm. käytiin laivaristeilyllä ja olin mummoa auttelemassa, elokuvissa ym.. Vähän huvittaakin, että näin se menee: kun vapaa alkaa, niin tulee kahta kiireempi.

Hankinnoista: meillä ostettu uutena joitakin vaatteita, pinnis pitää myös ostaa. Kaikki vaatteet ym. tavarat on otettu kiitollisuudella vastaan myös käytettyinä ja oon myös ostanut tavaraa Huutiksesta. Tuntuu niin turhalta törsätä rahaa esimerkiksi vaatteisiin, jotka jää hetkessä pieniksi. Vaunut ostettiin myös käytettynä ja samoin kaukalo tulee tutuilta.

Koiran tutustuttamisesta: todellakin annan koiran heti haistella vauvan vaatteita ja myös vauvan kunhan kotiin päästään. Aivan väärä tapa minusta tuo, että vauvaa "suojellaan" koiralta. Niin niitä ongelmia sitten tulee, kun oikein etukäteen asennoidutaan niin, että koira ei tule vauvan kanssa toimeen.

Oma olo: kohtuullisen hyvä ja pirteä. Olen jaksanut vähän kaappejakin siivota, vaikka se tuntuu jotenkin masentavalta: mitä enemmän siivoaa, sitä enemmän huomaa lisää siivottavaa.. Miehenkin kanssa on mennyt hyvin ja mies kovasti elää mukana odotuksessa. :heart:

Hampiainen 35+4

Hyvää sunnuntaita kaikille!

Oltiin eilen tosi mahtavissa 30.v bileissä ja jaksoin ihme kyllä tanssia yökahteen asti. Yleensä nukku-matti tulee jo paljon aikaisemmin :D . Tosi monet vaan tulivat selittämään omista synnytyskokemuksistaan kun bongasivat mahani. Se tuntui vähän oudolta :D

Ihanaa että Piianen olette jo päässeet kotiin :heart:
Cisu ihanan yllärin oli miehesi kehitellyt!! :heart:

Mäkään en tiedä mitä tuo kalvojen napsuminen tarkoittaa, kun ei ole (ainakaan vielä) omalle kohdalle osunut, mutta uskon sen kyllä kun siitä moni puhuu. Napsahduksen kyllä tunsin silloin kun kuopuksesta meni vedet.

Jotain mun piti kommentoida vielä, mutta olen niin pehmeä nykyään, etten muista yhtään mitään... No hyviä vointeja kuitenkin kaikille tasapuolisesti ja tsemppiä kaikille tarvitseville. Osalla on jo tosi hurjat viikossa koossa, että kohta alkaa lumihiutaleita putoilemaan :heart:

Perässä tullaan!! rv 33+2

Hei vaan kaikille taas! Täällä mennään kans tasaista tahtia... Viikonlopun ajan vauva on ollut melko hiljainen, mutta kaipa niitä liikkeitä kuitenkin tulee tuo vaadittu määrä. Välillä pari napakkaa potkua ja sitten taas pitkään hiljaista. Vähän tuo tietysti hermostuttaa... Kovasti odottelen ensi viikon neuvolaa, kun meinasivat ultrailla siellä, niin nähdään mitä pienelle kuuluu. =)

Monta viikkoa on mennyt täälläkin yöt siihen tahtiin, että vessassa käynti ja sit lasillinen tai kaks vettä siihen päälle, ja silti on aika tummaa pissaa. Että kaipa sitä vaan kuluttaa sitä nestettä enemmän. Vaan kumma ettei päivällä janota, mutta iltaa kohden alkaa suuta kuivata.

Kyselin tuossa aikaisemmin että loppuukohan nämä liitoskivut sitten synnytykseen? Vai pitääkö niistä kärsiä jonkin aikaa sen jälkeenkin? Vai onko se niin että synnytyksen jälkeen ei tuommoisia pikkukipuja huomaakaan enää. :D

Niin, ja eläinten tutustuttaminen vauvaan tapahtuu kyllä mahdollisimman pian. Tuodaan sairaalasta vauvan hajuisia rättejä haisteltavaksi ja veikkaan että koirat saattavat olla liiankin innoissaan hoitamisessa mukana kun huomaavat ne kakkavaipat...

nachopallo ja maha 33+jotain

sunnuntaita kaikille tasapuolisesti! mulla on ilmeisesti kanssa jonkun sortin flunssa iskemässä :/ ei kivaa...kurkkua polttaa ja muutenkin ihan veto pois, viimeks kun junnua lähdin synnyttämään oli olotila täysin sama että toivottavasti tää ei nyt oo ennuste!
JANO on täälläkin vaivana ihan kauhiasti! yöllä heräilen juomaan ison tuopin verran ja sitten saakin juosta vessassa :D eipä ainakaan käy aika pitkäks öisinkään, nukkuminenhan on ihan yliarvostettua :D
käytiin hakemassa halpa hallista pienen pieni 60cm kypärämyssy tuossa yks päivä, siellä olis ollu myös 50cm mutta aattelin että otetaan nyt vähän isompi että mahtuu hetken, ja hintakin oli alle 5e että ei paha :) muutenkin siellä oli aiivan ihania pikku pikku vaatteita mutta pidin pääni enkä ostanut mitään, paitsi junnulle kurahanskat :D mutta niitä ei voi laskea pieniksi :D
mitähän vielä...aaarrgghh pää on niin pehmeä ettei muista mitään..niin! PIIANEN!!! ONNEA IHAN HIRMUISESTI KOTIIN PÄÄSYSTÄ!! :heart: nyt arjen totutteluun ja vauvan nuuskutteluun oikein todenteolla :)
meillä mies kanssa teki eilen ihan kivan yllärin :) oli hoitanut junnulle yökyläpaikan ja mentiin myöhästyneet hää-ja kihlajaispäivät juhlistaan kaupungille, käytiin syömässä ihan rauhassa ilman lapsia ja vielä elokuvissakin! kyllä vaan oli mukavaa! ja tänäänkin on ihan ihmeen ihana ollut, meni molempien lasten kanssa ulkoilemaan ja sain jäädä lepäilemään ja parantelemaan oloa, kyllä se vaan osaa yllättää näiden vuosien jälkeen ;) täytyisi vaan muisstaa olla kiitollinen useammin... voin vaan kuvitella kuinka ihana olo cisulle onkaan miehensä ylläristä tullut :)
mutta jooh..kaippa sitä pitäisi mennä kattomaan junnun tarhareppu kuntoon ja ottaa levon kannalta... meille satoi tänään lunta oikein kunnolla!! ihana lähteä aamulla kävelylle kun aamulle pakkastakin luvattiin :)
hyvää alkavaa viikkoa kaikille! palailen varmaankin tiistain neuvolan jälkeen ;)

wendyduck kiitos tiedosta..täytyypä käydä siel ens lauantaina kun sinne päin olen menossa. Saapahan sit samalla kokeilla bravadon ja carriwellin liivejä ja testata kummat on sit paremmat.

Jazzy Hyvä et kaveri ilmotteli itestään =)

Tänne on kans närästys rantautunu viimesen viikon aikana =( Onneks on lyhytkestosta aina kerrallaan ja tulee ihan muutaman kerran päivän aikana.

Koirista vielä sen verran et meillehän tuli viime joulukuussa toinen koira, samanikänen ku edellinen. Toi tyttö joka meillä siis ollu ihan pennusta asti on vähän hitaasti lämpenevää sorttia ja muutenki sellanen enimmäkseen yksinviihtyvä joten mietittiin et mitäköhän siitäki tulee ku uus poika tulee taloon. Tytteli sit katteli uutta tulokasta pari viikkoa jostain kulmien alta ja komensi sen pois aina läheltänsä, jonka jälkeen ilmeisesti totes et ei siitä mitään haittaa oo ja toisaalta on ihan kiva et on kaveri. Siit lähtien ne onki sit ollu ku paita ja peppu =) Neiti menee aina poliisiks väliin jos joku toinen koira yrittää leikittää poitsua tai jos kokee et toinen tarvii puolustusta. Eli on kyl ottanu uuden perheenjäsenen hyvin vastaan. Luulempa et näin käy vauvanki kans..alkuun se ihmettelee et kuka hitto toi on ja varmaan mököttää taas pari viikkoa et "Kukaan ei tykkää musta" ja sit totee et toihan on ihan jees.

Mulla taitaa olla ihan tyhjää tuol korvien välissä kun edelleenki välillä "unohdan" et oon raskaana. Varsinki jos vauva on sellasessa asennossa et maha näyttää tosi pieneltä ja sit jos se viel nukkuu ni pelästyn ku yhtäkkiä tuntuuki joku "tömps" :LOL:

fanttomi & 33+3

Cisu, sinulla on aivan ihana mies :heart:

ja Piiaselle onnea kotiin pääsystä! Ja ihana kun imetys on lähtenyt käyntiin!

Jano jano jano, aivan koko ajan! Voisin vaan juoda vettä ja varsinkin näin iltaisin. En vaan viitsi kun sitten tarttee koko yön ravata pissalla...

Tein eilen jotain niin luksusta että! Leikkipuisto tuttu joka on ammattivalokuvaaja tuli ottamaan minusta esikoisen kanssa raskausvalokuvia!! Upeita kuvia joita otettiin sisällä ja ulkona! Tämä on viimeinen raskauteni niin nyt on ainakin raskausvalokuvia. Jee jee!! Esikoisen raskaudesta on kuvat jotka otettiin 5min ennen Jorviin lähtöä.

Napsumisista en tiedä mitään, mulla lapsivesi meni viimeksi kun synnytys oli alkanut ja tehtiin sisätutkimus. Ja viimeksi ponnistusvaihe oli sen verran kaamea, että en usko vauvan tulevan viikon 30 jälkeen ulos pienellä kakkaponnistuksella. Sitä saa ponnistaa aivan hel...sti että se vaavi tulee sieltä ulos :)

Akku hyytyy...

Soippa 34+5 ja esikoinen 3v

Kauniita unia tytöt!

Ei täällä minusta mitään hysteriaa ole ollut, ihan normaalia jutustelua. Jokainen meistä ottaa nämä asiat omalla tavallaan ja neuvolalääkäreitä, gyniksiä, terveydenhoitajia ja kätilöitä on joka lähtöön varmaan maassa kuin maassa. Minulla huonoin kokemus ylivoimaisesti on eräs erittäin kokenut naistentautien erikoislääkäri yksityisella lääkäriasemalla 4D ultraan liittyen. Varmasti löytyy eriäviä mielipiteitä ja kokemuksia kaikilla alan ammattilaisilla. Tuskin kukaan kuitenkaan tahallaan haluaa johtaa ketään harhaan. Ja eiköhän näissä asioissa ole parempi varmistella, jos on huoli, koska stressikään ei ole hyvästä. Minulle sanottiin viimeksi, että sukkapuikkokivut siellä kypsyttelevät paikkoja ja onhan se niin, että kaikki ne vaarattomatkin tuntemukset ovat osa valmistautumista itse synnytykseen. Vauveli painuu alaspäin, nivelet löystyy jne. Ollaan jo kaikki tosi pitkällä kumminkin!

Kaikki me olemme erilaisia ja synnytykset ja tuntemukset poikkeavat toisistaan valovuosia. Yhtä oikeaa tapaa hoitaa asiat ei olekaan, niin kuin ei missään muussakaan asiassa tässä elämässä.

t. k & pikku-r 37+2

Huomenia!

Elukoista: Meillä on 90kg tanskandoggi, joka kyllä pääsee heti vauvaan tutustumaan mutta rakennetaan silti portit joita voin käyttää jos esim. vauva on lattialla ja minä en ihan kokoajan näe koiraa. Vahinko on tosi suuri jos vaikka epähuomiossa peruuttaa vauvan päälle..
Kissaongelmaa olen miettinyt pääni puhki kun en luota kissan "kouluttamiseen". Viime yönä sain kuitenkin ahaa elämyksen ja päätin että makkarin oveen tulee ylös hakanen jota esikko ei epähuomiossa saa auki. Oven voi siis pitää raollaan kun vaavi nukkuu, mutta kisu ei pääse siihen huoneeseen=)

Jano on täälläkin ihan järkky. Viimeyönä ravasin vessassa ja juomassa vuorotellen. en vaan saa unta suu kuivana:|

nyt täytyy lähteä neuvolaan kun pe oli proteiinit plussalla ja verenpaine on taas noussut..katotaan lähettävätkö äippäpolille..taas..

Huomenta vielä :)

Piti vielä eilen kirjoittaa koiraihmisille. Monet kaverimme ovat vuokranneet Vaavisängyn joka käy noin 0-4kk vauvalle ja maksaa noin 60€. Sen kanssa voi olla luottavaisin mielin ettei koira ( tai vilkas taapero ;) ) mene ilman valvontaa ihan pienen vauvan luo. Niin miniä ei uskalla jättää sitteriin/ matolle ilman valvontaa ja välillä on kiva laskea hereilläkin oleva vauva pois sylistä.

olen kuvitellut että sukkapuikoilla tarkoitetaan noita aivan "ihastuttavia" suonikohjuja joita on toisen raskauden myötä tullut alapäähän. Samanmukaisesti vitt...inen vaiva! Mulle on ainakin pahimmillaan tullut toiseen häpyhuuleen kananmunan kokoinen ellei suurempikin suonikohju joka oli aivan järkyttävän kipeä. Onneksi on rauhoittunut kun jouduin lepoon ja nyt ei vaivaa enää oikeastaan ollenkaan. Lepo auttaa näköjään kaikkeen vaivaan, kun vaan malttaisi levätä... :whistle:

Soippa 34+6

huomenta kaikille :wave:
nyt olis lapset koulussa ja hoidossa ja sitten menevät isälleen taas viikoksi.
mä rakastan noita lapsia maailman eniten ja tahdon olla niitten kanssa ihan kokoaika ja nää vaihto maanantait on ihan pyllystä siksi kun heti tulee hirveä ikävä. pakko myös sanoa että näinä maanantaina kun isälleen menevät niin multa tippuu tietynlainen stressi siitä asiasta että jos pitää yöllä lähteä sairaalaan jonkin asian vuoksi niin kuka hoitaa lapsia.näinä isä viikkoina ei tietenkään sitä ongelmaa ole.

kissoista ja koirista sen verran että mulla on itselläni kissoja, ja olen antanut niitten tutkia vauva tavaroita rauhassa.hirveän kiinnostuneita ne on aina jos tuo jotain uutta.luulen et kissat ymmärtää että jotain on tulossa kun esim mun mahaani ne tutkii aina ihmetellen eikä halua tulla mahan lähelle.. ennen ne aina saatto vauhdilla pompata mahan päälle tai mahan kautta alas,heti sen jälkeen kun raskaaksi tulin niin ei ole tarvinnut pelätä että mahan päätä hyppisi. jos vaikka nostan kissan mahan lähelle nukkumaan niin menevät kyllä mahan ohi todella varovasti.. kai ne elukat vaan vaistoaa. muistan kyllä kun esikoista ja tuota toista lastani odotin niin jopa hevosten käytös minua kohtaan muuttui, samoin koirien joita siis ex miehellä on. me sillon ainakin annettiin koiran/koirat tutustua heti vauvaan ja niimpä lapset ja koirat on nykysin hyvissä väleissä. saman ajattelin kissojen kanssa tehdä että saavat heti tutkia koko vauvan.

viime yönä supisteli taas oikein urakalla. on se vaan niin jännä et sillon entisaikaan kun ovat poltoista puhuneet niin se on oikein hyvä nimitys, mulla nimittäin viimeyönä oli koko alaselkä ihan tulessa joka supistuksella.muistan kun esikoista synnytin niin tunsin supistukset koko synnytyksen ajan vain alaselässä.tytön synnytyksestä en pahemmin muista kun se oli jotenkin niin traumaattinen kokemus vaikka onnellinen loppu olikin=) samoin mulla tuli muuten mieleen yöllä ne ihanat jälkisupistukset ai ai mitä vauvan syntymän jälkeen tulee.. ai kamala muistan kun esikoinen syntyi niin ihan ihmeissäni olin kun joka kerta kun vauvan tissille otin tuli ihan järkyttäviä supistuksi..auts.
mut juu,jokohan sitä menis keittämään kahvia...

klementine ja tyttö rv 36+3:heart:

Heipähei kaikille tasapuolisesti!=)

Onnea pikkunyyteistä Lollille ja Piiaselle:heart: Jennylille tsemppiä tilanteeseen. Kyllä sinä selviät, muistat vaan pyytää apua tarvittaessa. Onneksi on nämä vertaistukipalstat myös.

Täällä en tosiaan ole nyt viitsinyt ollenkaan käydä pyörimässä, mulla tosiaan on tässä nyt viime viikkoina ollut ongelmia noiden korkeiden verenpaineiden ja proteiinia on myös ollut virtsassa. Joten käyn neuvolassa vähintään kerta viikkoon sekä äitiyspolilla olen myös seurannassa. Samoin kotona pitää päivittäin mitata verenpaineet ja stiksailla pitää virtsaa sitten ainakin joka toinen päivä. Vähän tämmöstä stressaavaa oli aluksi, niin jätin sitten kokonaan palstailun kun tuntui ettei yksinkertaisesti jaksa enää kaiken hulabaloon lisäksi seurata. Mutta hyvinhän täälä on porukalla mennyt=) Käyn varmaan vastakin vähän harvemmin, etten ala liikaa ajattelemaan näitä juttuja. Nyt on ollut nimettäin hyvä fiilis, vielä viime viikolla olin ihan varma ettei tässä pitkälle enää pötkitä.

Tuli mieleen noista napsumisista, että mulla napsahtelee päivittäin monia kertoja tuolla massussa. En oikein tiennyt mitä se oli, ekalla kerralla kyllä vähän aikaa kuulostelin että tuleekos sieltä lapsivedet. Olen ainakin lukenut, että jotkut saattavat kuulla/tuntea sen napsahduksen lapsivesien mennessä. Lienee siis yksilöllistä. Sattui vielä olemaan juuri kurjaan aikaan verenpaineiden jne kannalta, joten silläkin siinä hetken kyllä sydän löi tyhjää;)

Tuosta kääntymisasiasta vielä, että mulla on äitiyspolilla ultratessa ollut esimerkiksi perätilassa mutta sitten neuvolassa ja muulloin on tuntunut että on raivotarjonnassa. Saa nähdä mitä se on ensi kerralla tuolla ultrassa sitten. Mahtuvat mokovat siis vielä kääntyilemään, joten ei tuosta vielä ainakaan mun viikoilla kannata huolestua. Tietysti ois kiva sitten synnärillä tietää, että onhan se varmasti raivotarjonnassa. Mua ei ainakaan innosta perätilasynnytys ollenkaan. Yhden kerran oon ainakin tuntenut, että se on kääntynyt.

Jaksamista kovasti kaikille! Kyllähän sitä tässä vaiheessa alkaa yöunet olemaan katkolla ja mulla ainakin on tuo sängyssä kääntyminen semmosta hommaa että käyn samoilla tulilla vessassa sitten kun kerta pitää alkaa vääntyilee:whistle: Toivotaan, että kaikilla menee hyvin!

-Metsis ja rvt oiskohan 33+4

Nyt on neuvolasta kotiuduttu ja oli kyllä positiivinen yllätys kun pissassa ei ollutkaan proteiinia=)
Keskiviikkona pitää viedä uusi näyte ja sitten ma on taas aika äippäpolille..paineita pitää mitata kolmesti päivässä..

metsätähtöselle jaksamisia!
Tiedän hyvin kuinka ressaava tilanne on. onneksi meillä on jo hyvät viikot kasassa=)

poks 33+0

Kiva kuulla sustakin Metsis !!Oon vähän ollu huolissani ettei mitään kamalaa ois tapahtunut, ku susta ei oo kuulunut mitään. Moni muukin sua on täällä kaipaillut :)

Joku kyseli liitoskivuista Mulla on aina loppunut synnytykseen, sama kaikki muutkin kolotukset, ahistukset ja turvotukset on loppuneet samantien kun vauva on ulkona. Mitään kauheita turvotuksia mulla ei oo ollukaan, mutta ne mitä on ollu on loppuneet. Muutama päivä viimesynnytyksen jälkeen alkoi lantiota kolottamaan ja istuessa turtui kuin häntäluu olis särkenyt kauheesti -->kohtutulehdus.
Oli muuten ihana kokemus kun ultrattiin sisäkautta tasan viikko synnytyksestä. Mut kannatti käydä ku sai sitten antibioottikuurin ja loppu sitten pian kivutkin.

Eilen illalla oli turvotusta sen verran että sukista jäi jäljet nilkkoihin. On kyllä inhottava kävellä heti kun jalat on turvoksissa vähänkin...
Jännitän täällä kotona kun bestiksellä on tänään kontrolliaika sairaalassa josko jo käynnistäisivät. Ois niin ihana päästä kattomaan pientä vauvaa :heart:

rv 33+3

huh,nyt on esikoinen saatu onnistuneesti eskariin :)

Huomenna olis sinne Jorviin meno,jännittää kamalasti ja paineethan on sitten sen mukaiset siellä...Eihän siin oo mitään jännittämistä,mut mua jännittää aina kaikki :D ja en haluis että siellä olis niitä opiskelijoita kattelemassa/tekemässä jotakin,noh kaippa niistäkin voi sanoa jos ei halua niitä paikalle.

mulla on taas ärsytysnappi ollu ihan kaakossa lähes koko viikonlopun,ja mies tietysti saanu osansa siitä aika mukavasti :ashamed: ja täälläkään ei yhtään kestäis tota esikon narinaa ja vikinää,eihän se paljoa sitä edes tee mut vähänenki saa mut raivon partaalle ja itku meinaa tulla...hormoonit :whistle:

Jano täälläkin on koko aika ja iltaa kohden vaan kasvaa.Sit saakin yöllä vaan ramppaa vessas ja juomas koko aika,millonkohan sitä sais nukkuu koko yön kokonaan...ehkä muutaman vuoden päästä,toivossa on hyvä elää :D

Ai niin,neuvolassa tuli pyörähdettyä perjantaina...
Viikot 32+1 (31+1)
Paino +1100g/viikko(en oo juurikaan syöny joten turvotus alkaa taas painaa)yht.13kg tullu :ashamed: : /
RR 139/80 (148/87)
Proteiinit +/- (hiukan kuulema 1+ puolella)
Hb 126
sf-mitta 30.5 (28.5)
Tarjonta PT (PT)
Sykkeet 150-160 (140-150)
Liikkeet ++ (++)
Ja verenpaineiden mittaus ja pissan stixaus jatkuu...

Meillä ei enää itsellä oo kissoja,siirtyneet sijoituskissoiksi anoppilaan ja siellä myös koiria(isoja että pieniä) niin annan kyllä tutustua vauvaan heti kun sinne mennään,ja ovat tottuneet lapsiin todella hyvin ennenkin.Kissoista uskon että ne ei juurikaan välitä vauvasta,saattavat ehkä kattoa että mikäs toi on joka pitää ääntä :D

Vieläkään sitä sairaalakassia ei ole tullut pakattua,ei itselle eikä vauvalle.Kattelin että meillä on noita kypärämyssyjä niin miljoona että löytyisköhän sieltä joku pienen pieni versio ettei tarviis käydä ostaa ja hankala miettiä että minkäkokoinen se vaavi sitten on :)

fanttomi Mulla kans tuppaa unohtuu välillä että oon raskaana :D Välillä sitä tosiaan säikähtää että mikä ihme tuol mun mahassa on kunnes muistaa että ai niin,vauvahan se siel potkii :)

hara 32+4

POOOOOOOOOOKS maanantai 36+0 :heart: Nyt alkaa olemaan sen verran viikkoja kasassa, että kirppu vois vaikka kohta syntyä. Toisaalta kun ei mulla ole mitään valmista vielä niin pysyköön yksiössään toistaiseksi. Mutta viikosta 38 eteenpäin sitä varmaan alkaa jo tosissaan toivomaan ensitapaamista :)

Cisu on sulla ihana mies :heart:

Metsis paljon voimia sulle lepäilyyn ja toivottavasti saat vielä masua kasvatella.

Janosta mulla on kans kova jano ja luulen sen johtuvan siitä, että lapsivesi uusiutuu olikos se nyt joka 3 tunti vai, kolme kertaa vuorokaudessa, kuitenkin uskon sen liittyvän siihen lapsiveden vaihtumiseen. Iltaisin on pakko hillitä juomista, kun vessassa pitää muutenkin ravata ihan solkenaan.

Minä oon nähny ihan hirveitä unia viimeaikoina. Yhdessä olin sarjamurhaaja ja toista en muista enää kunnolla, mutta jotain hirmutekoja siinäkin tein. Kuutista en ole nähnyt vielä yhtäkään unta, mikä on kyllä outoa, kun yleensä olen nähnyt kaikki synnytysunet moneen kertaan raskausaikana :rolleyes:

Meille satoi oikein kunnolla lunta viikonloppuna täytyy lähteä tuon kuopuksen kanssa hämmästelemään miltä se maailma nyt näyttää kun on kunnon lumikerros päällä. :)

Unelmahöttö ja Kuutti

Meneekö ne Kelan matkakulut + liiton jäsenmaksut tosiaan noin päin, että vähentävät äitiysrahaa? Tietääkö joku miksi? Olin jotenkin ajatellut, että menisivät samalla tavalla, kuin verotuksessa eli pienentäisivät verotettavan tulon määrää jolloin siis tulot pysyisivät samana, mutta veroja pitäisi maksaa vähemmän.

Tänään vika sairaslomapäivä ja sitten olisi vielä kaksi viikkoa töitä. Hurjaa vauhtia kyllä aika menee! Hiukan jo ahdistaa tulevat viikot, kun kivut, supistukset ja "menkkakivut" pahenee ja suonikohjut lisääntyy heti, jos yli puolet päivästä yrittää viettää muussa kuin makuuasennossa.

Täällä on maha-asukki pitänyt viime päivät sellaista melskausta että huh huh! Maha vain tutisee yötä päivää kun toinen zumbailee. Ainakin kaikki on siis kunnossa!

neitoperho & toukka 32+3

tänää oli neuvola

rv 33+6
paino + 900g/vko (maistuu tuo suklaa aika hyvin) :ashamed:
turvotukset +/-
RR 117/66
pissa puhdas
Hb 124 (jee ei tarvii vieläkään syödä rautaa)
tarjonta rt
:heart: 147 (taas kävi masussa armoton ralli, ei oikein tykkää kun eka katsotaan tuo asento) :D
Sf 29

seuraava käynti on sitten lääkärille 1.12. ultraillaan vähän että minkä kokoista odotellaan :)

Cisulla on kyllä ihana mies

jano ei ole täällä mikään erityisen suuri..musta tuntuu että juon liian vähän..

yöt sujuu suht rauhallisesti, kun vessassa pitää käydä 1 kerran ja sekin aamuyöstä.. kuopus vaan huuteli viimeyön tänään mennään näyttään korvia lääkäriin..

lumi-enkeli ja aarre 33+6:heart:

Maanantaita! Täälllähän on ollut jälleen lämpöiset tunnelmat. Parepi, etten sano tuohon tyhmä kysymys -keskusteluun mitään, kun verenpaineen ei kuulemma tarvis enää raskauden aikana nousta. :LOL:

Tällä synnytys ja vauvan saaminen on alkanut pyörimään mielessä entistä enemmän, vaikka fanttomin ja haran tavoin unohdan välillä olevani raskaana minäkin. Omituista, kun periaatteessa jo kuukauden päästä meillä voi olla vauva, mutta toisaalta voi kestää melkein kaks kuukautta ennen kuin syntyy, jos menee yliajalle. Viime torstaina oli ensimmäinen Haikaranpesän pakollinen valmennus, ja tänä torstaina toinen. Valitettavasti tuntuu vähän, että mitään ei jäänyt kolmesta tunnista käteen, ja jos ton toisenkin vois jotenkin skipata niin tekisin sen varmasti... Onko kukaan muu käynyt tuolla valmennuksessa? Mitkä fiilikset jäi?

Muakin mietityttää, miten koira mahtaa reagoida lapsen tuloon. On nimittäin vähän tottunut olemaan huomion keskipisteenä toi meidän prinssi. :whistle: No, eiköhän tuo ihan hyvin mene, on onneks aika sopeutuvaista sorttia.

Hankinnoista on tekemättä vielä turvakaukalo, muuten kaikki on valmiina. Päädyttiin Gessleinin vaunuihin, ja pinnasänky on miehen suvun kalleuksia. Vaatteet on ostettu ja saatu lahjaksi osin uutena, osin kierrätyskamaa sisarusten lapsilta. Meille kelpaa kyllä kaikki lahjoitukset, en näe syytä ostaa kaikkea mahdollista uutena, kun muutenkin yritetään pitää tavaramäärä mahdollisimman pienenä ja ajatella edes jotenkin taloudellisesti ja ekologisesti.

Tässäpä tätä kuulumista. Piiaselle vielä onnittelut kotiutumisesta, on varmasti hieno tunne!

heips!en oo jaksanu hetkeen kirjotella.onnea pienille lumihiutaleille:kiss: mä alan olla tosi turhautunu tähän oloon jo.ekaa saikkupäivää vietän yksin kotona,oon siis s-lomalla äitiyslomaan asti joka alkaa ens keskiviikkona kai.oon nyt 2 kertaa kuukauden sisään käyn polilla tarkistuksessa ku supisteli niin ja perjantaina meen vielä kolmannen kerran.olihan siellä pehmenemistä tapahtunu ja kanava lyhentyny vähän mut en tajua miks ne noi julmasti tutkii ku ei mitää hätää oo kuiteskaan.monet tuttavat ei saa aikoja sinne kirveelläkään.vauvelin painoarvio ekalla kerralla 1,6-1,8kg,siitä 2 viikon päästä 1,8kg(rv 33+1) ja hieman keskikäyrän alapuolella kasvaa,samoin sf.itteä jotenki huolestuttaa vaavin koko et onko se kamalan pieni,ei siitä oo kyllä mitään sanottu.supistelee enemmän tai vähemmän päivittäin.vauva liikkuu hurjasti,ihan oksettaa jo välillä ku tuntuu siltä niinku se tulis mahasta just läpi:D patjoista oli puhetta: meillä oil sama patja käytös kaikilla kolmella enkä ees tajunnu aatella et siitä jotai haittaa olis.nyt kuitenki pitäs ostaa uus ku vanha heivattiin aikoja sitte kaatikselle.haalariki on vielä ostamatta,toisaalta mietin sitä jääkarhupussia mutta alko epäilyttää kun joku kirjotti et se on kamalan pieni!eikä se ehkä olis käytännöllinen meillä kun jos sen laittaa kaukaloon ja sit lähtee vaik kauppaan ni pitäs ottaa vauva ulos pussista ja sillä olis päällä vaa ohuet haalarit.tilanne olis toki toinen jos meillä olis se telakallinen kaukalo..olisko kenelläkää antaa vinkkejä mistä löytys kivoja pieniä vaavin toppahaalareita?auts kun supistelee istuessa..pitäski nousta tästä ja lähteä käymän kelassa ja työpaikalla hyvästelemässä pomo ja työkaveri-vähänkö mun tulee ikävä niitä:( ei tässä kuulkaa oo enää pitkästi ku alkaa tupsahteleen vauvoja oikee kunnolla!!valitettavasti mä oon siel jonon hännillä|O ellei tää sit päätä syntyä vähä aikasemmin mikä olis kyllä erittäin suotavaa koska mä haluan olla jouluna kotona:D jaksuja kaikille!!

murunen&nappula 33+4

Olipa ihana kuulla metsiksen kuulumisia!!! :hug:

Neuvolassa pyörähdetty. Vauva rt ja kaikin puolin ok pulssi heilu siellä 140-150 välillä, kovasti th meille tyttöä povailee. Saas nähä miten käy, sormustesti näyttää poikaa. :D

Mut selvis syy tälle mun jatkuvalle voimattomuudelle, väsymykselle ja huimaukselle. RR 110/70 (vaik en ollu kerenny yhtään istahtaa) ja hb tippunu 110 (ollu koko raskauden ajan yli 130). Pitää käydä huomenna/ylihuomenna hakeen luontaistuotekaupasta sitä nestemäistä rautavalmistetta, ku tiedän jo kokeilematta et nuo retafer/maltofer/obsidan ei mulle käy, yks ummettaa, toinen tekee ripulia ja kolmannesta oksennan.. pitäs vain muistaa yölläki nousta rauhallisesti ylös. Varmaan tuoki et yöt on risasia laskee tuota verenpainetta entisestään. Painoa oli tullu + 300g/vk et ihan kohtuu hyvin sitäki, mut minkäs teet ku ruoka maittaa. :/

Joko ootte muut saanu sairaalan esitieto kaavakkeet täytettäväksi? Mä sain ne nyt ja meinas et pitää olla 2vk päästä mukana ku sit on jo kiire niiden lähettämisellä..

Mä ootan niin iltaa.. pääsen illalla taas sinne korukurssille :D

Anve + mussukka 33+6

Murunen: vilaseppa elloksen sivuilta, mä ostin sieltä meidän esikoiselle 56cm puvun jolla pärjättiin alkutalvi ja lopputalvi mentiin sit välikausipuku + kaukalopussi yhdistelmällä. Se kaukalopussi on tosiaan aika pieni, mut meil on mahduttu siihen sellainen 4kk. Mut tosiaan jos ei ole telakallinen kaukalo ja on tarkoitus kauppa reissun ajaksi jättää se kaukalo autoon ni voi tosiaan olla järkevämpi vaihtoehto ostaa haalari.. tai sit sellainen haalari jossa jalka osa on "pussimainen" eli ns. kaukalohaalari

Moi!!!
Pakko purkautua :) Vauvan kanssa eka yö kotona takana ja valvomiseksi se meni.. Mutta siitä viis, kyllä sitä ehtii näin päivälläkin torkkua kun pieni nukkuu ja isot lapset koulussa. Nyt harmittaa nimittäin se, että mulla on ollut sairaalasta lähdön jälk kamalat alavatsakivut ja yöllä nosti lämpöä, tärisin kuin horkassa kahden peiton alla. Ennen synnytykseen menoa olin jättänyt virtsanäytteen terv.keskukseen ja soittelinkin nyt neuvolaan että mitä siinä oli kun olo niin huono - puhdas kuulemma oli. Sanoin sitten oloistani ja terkkarini käski soittamaan lääkäriin aikaa. Soitin - sair.hoitaja toisessa päässä sanoi että "jos oot vko siiten synnyttänyt niin voi olla ihan normaalia, eikä toi kuumekaan nyt niin kummonen ole". KIITTI. Jos tänään tulee lämpöä, menen huomenna yksityiselle. Alamaha tosiaan niin kipeä ettei meinaa istualtaan päästä ylös, kävellä tai kääntää sängyssä kylkeä :( Oisin mielelläni mennyt näyttämään itseäni jollein tohtorille. Mut näin täällä.

Tulipa valivali-texti.. :kieh:

:wave: Metsikselle, kiva kun kävit kuulumisiasi kertomassa, kyllä täällä jo odotettiinkin! :)

Neitoperho Kyllä vain, niin typerää kun se onkin niin liiton jäsenmaksut ja työmatkakulut katsotaan tuloksi ja ne siis vähennetään palkasta jolloin myös äitiys- ja vanhempainpäivärahan määrä on pienempi! Tai näin ainakin olen ymmärtänyt?! Tottahan toki Kela ottaa omansa ja koska verotuksessa voi hakea matkakuluille hyvitystä ja liiton jäsenmaksutkin siinä automaattisesti huomioidaan niin kyllähän kela huolen pitää että ei vahingossakaan noita kukaan saa hyväksi luettua kahteen kertaan!!! Oli aika ylläri tännekin ja kaks kertaa mietin ennen kun ilmoitin matkakuluni Kelalle, mutta omatunto ei salli jättää ilmoittamatta.

Täällä poksutaan tänään 35+0, jippii!!! =) Ja sen "kunniaksi" oli neuvolakin:

Pissat ok, mutta virtsassa testitikun (jonka tein kahteen kertaan) pikkuriikkisen verta!!!!??? No on kuulemma normaalia näillä viikoilla kun kohdunsuu verestävä ja sitä sekoittunut sitten virtsaan ettei huolta sen suhteen.
Verenpaineet ok
Paino jätetäänkin sanomatta :ashamed:
Sf-mitta 33cm
Lapsiveden määrä normaali
Vauvan painoarvio käsikopelolla 2.5 kg (syntymä arvio jos laskettuun aikaan menee 3.5kg)
Edelleen raivotarjonta ja vauvan pää kiinnittynyt
Sykkeet 140
Liikkeet hyvät

Lisäksi kyselin tuosta jatkuvastajanosta joka on ihan normaalia, ilmeisesti vauvan aineenvaihdunnan kiihtymisestä ja lapsiveden vaihtumisesta johtuvaa.
Kakkahädän ja paineen tunne kuuluu asiaan kanssa, koska vauvan pää niin alhaalla.
Hih, sitten kysyin voiko emättimen tuoksu muuttua vahvemmaksi loppuraskaudessa :ashamed: kun musta ainakin tuntuu siltä mutta neuvolatäti ei oikein osannut sanoa, ei ollut ainakaan aikaisemmin kuullut. Kävinkin sitten labrassa jättään tulehdusnäytteet hiivasta ja muista mahdollisista.

Sitten ihan muista asioista kyselisin josko teillä olisi vinkkiä antaa... Minä kuulemma ja uskonkin kyllä kuorsaan |O kamalasti ja mieheni on todella herkkäuninen ja häiriintyy siitä. Onko teillä kokemusta niistä kuorsauksen ehkäisyyn tarkoitetuista tuotteista?!

cisu 35+0

Metsätähtönen: ihana kuulla, että olette edelleen menossa mukana =) Toisaalta, jos kahtiajakautuminen on lähiaikoina pakollista, niin hyvät viikot on kasassa, joten eiköhän kaikki mene hyvin.

Neitoperho83 Samaa meitin mäkin, mutta ne on siis ns. tulonhankkimiskuluja, jotka poistuu äitiysloman myötä. Eli siis kun normaalisti palkasta on mennyt rahaa töihin kulkemiseen ja liiton jäsenmaksuihin, niin äitiysloman myötä niitä ei enää mene, kun ei tartte kulkea töihin ja ilmeisesti usein jäsenmaksu on ilmainen/paljon alennettu äitiyslomalaiselle. Eli sitten ajatellaan, että nämä kulut voidaan vähentää myös tuloista ennen kuin äitiysrahaa lasketaan, koska "nämä rahat eivät normaalissa tilanteessa jäisi työntekijän käyttöön". Periaatteessa loogista, mutta vähän kettumaista :( Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta näin keväällä asioita selvittäessäni käsitin.

MissJ heh, taidettiin olla samassa tilassa Haikarassa ja ollaan siis varmaan myös nyt tulevana torstaina ;) Joku toinenkin täältä about samalla lasketulla ajalla oli tulossa haikaraan ja valmennuksiin, mutta hänellä oli valmennukset musta molempina kertoina muutama päivä myöhemmin. Musta se oli ihan ok, mutta ei nyt mitenkään superelämys...kätilö oli musta kuitenkin kiva ja silleen. Toisaalta ei se 3 h mikään pitkästyttävä ollut eli siinä mielessä mentiin kyllä ihan reippaaseen tahtiin asioita. Ehkä vaan tänä päivänä netin (ja lehtien) kautta saa etukäteen niin paljon tietoa, että tosi monelle ei vaan tule enää mitään uutta tollasissa tilaisuuksissa. Ootteko käyneet niissä vapaaehtoisissa? Me oltiin siinä seksi ja parisuhde vai mikä se nyt oli ja mies koki sen aika tylsäksi, vaikka ei varmasti ollut niinkään tietoinen asioista kun mä. Itse ajattelin mennä kyllä siihen rentoutumisryhmäjuttuun.

Erityistä janoa en ole huomannut, mutta kylmä vesi maistuu kyllä erittäin hyvältä...samoin kun kylmä Pepsi Max :p Eli ehkä se jotakin kertoo. Ja toisaalta nyt muutamana viime yönä ei ole ollut pakko käydä vessassa ollenkaan :O Olen kyllä heräillyt niistämään, mutta saanut unta heti. Olen siis varmaankin poikkeus täällä, kun pystyn nyt flunssa jälkeen pääasissaa edelleen nukkumaan ihan täysiä yöunia ilman valvomisia tai kipuja tai supistuksia öisin. Kääntyminen onnistuu suhteellisen vaivattomasti ja selälläänkin nukun. Mutta niin kuin sanottu: normaalisti mulla voi purkaa talon ympäriltä, vaikka olisi kuinka paha stressi tai ihan mikä vaan päällä, niin uneen se ei meikäläisellä ole vaikuttanut...

Jennyli Kiva, että miehesi tuli mukaan toiseen perheneuvolaan. Tiedät itse, mikä on sinulle ja sitä kautta lastesi äidille parasta, mutta muista, että niin kauan kun jotakin on tehtävissä, se kannattaa tehdä tai ainakin yrittää. Sitten ei jää kaduttamaan, että olisiko jotakin voinut vielä tehdä eron välttämiseksi ja toistensa uudelleen löytämiseksi. Kaikilla meillähän on joskus ollut se vahva rakkaus ja sitä kannattaa etsiä uudelleen niin kauan, kun on ihan varma, että "koko nuotiopaikka on jäänyt uuden parkkitalon alle" :) Eli mitään liekkiä tai hiillostakaan ei tartte olla olemassa rakkausleimun uudelleen sytyttämistä varten. Mutta jos teidän nuotionne ympäriltä tosiaan on jo metsä raivattu pois ja betonia tuodaan paikalle, niin sittenhän asia on selvä. Ja sen te tiedätte tietysti vain itse. Voimia joka tapauksessa - oli lopputulos mikä tahansa.

Terveisin tänään vertauskuvallinen Azalea ja Luru 33+2

Yhteistyössä