Joulukuiset lumihiutaleet 2010 - MARRASKUU

Hellou! Kokeillaanpa nyt sitten onnistuuko kirjottaminen. Olen yrittänyt eilen ja tänään yhteensä kolme kertaa kirjottaa, teksti on vaan hävinnyt joka kerta. :kieh:

aarteeni sijainen neuvolassa meinasi että olisi tosiaan vatsalihas venähtänyt tms. pe ja tänään onkin ollut aivan kivuton toi maha, mutta kun oli kipeä niin oli ihan kosketusarka... Kyselen ke kun menen neuvolaan mitä oma th on mieltä. Voin kertoa sitten mitä se meinasi...

Meidän kuopus painaa 12kg ja olen koittanut välttää kantamasta aina kun mahdollista. Th sanoi että lantionpohan lihakset voivat antaa periksi ja sitten tulee pukamia/suonikohuja alakertaan :eek:
En kyllä halua näitä enää vaivoikseni jos vaan pystyn välttämään, katotaan nyt miten käy.

Lillikka Kiitos tsempityksistä!! Arvaa vaan onko sairaalakassi pakattu täyteen suklaata!! ;)

Cisu Mä sain ainakin tilattua ebaysta ongelmitta miehelle Tap Outin paidan. Tuli noin parissa viikossa toimitus.

Välilihan venytyksistä En oo koskaan tehnyt enkä tee nytkään vaikka oon ihan varma että taas tulee tikkejä. Varoitus: Nyt seuraa tyhmä kysymys --> Mä jotenkin mietin että voiko se jäädä "venyneeksi" vai palautuuko se sitten?

Synnytys supistukset Mulla tuntuu sellaisena v-mäisenä hermokipuna reisissä ja tuolla kohdunsuun tienoilla. Samalta ku löis kyynärpäästä sen hermokohdan jonnekin. Ei siis mitenkään polttoina. Ja tietty mahalla on se voimakas puristuksen tunne mikä on tuntunut jo valmistavissa suppareissa.

(.) Tänään kauhea turvotus nilkoissa. Eilen oli poikien synttärit ja meni täysin hermo kun kolme sukulaispoikaa tuli kylään ja ne ihan kirjaimellisesti hyppivät seinille, huusivat ja juoksivat. Eivät totelleet mitään käskyjä ja kun yritin pysäyttää heitä yksi juoksi kahvipöytää päin ja kaatui lattialle!!!! Ei siis loukannut mitään enempää, mutta tuli tosi p fiilis. Inhoan ku ne aina riehuu niin ettei aikuiset pysty edes keskustelemaan... :headwall:

T: kettuuntunut auringonpilkku rv34+2

Unelmahötölle paljon onnea ja tsemppiä pienelle että jaksaa kasvaa ja vahvistua :)

Välilihaa olen koittanut vähän venyttää mutta liian vähälle varmaan on jäänyt. Oon kyl kuullut että venyttely ja myös öljyäminen estäs repeämisiä aika hyvin eli pitäs vaan jaksaa venytellä! Enkä kyllä usko että tuo venyttely voi välilihaa jotenkin lopullisesti venyttää, eiköhän se synnytys ole aika paljon kovempi revitys kumminkin. :)

Cisu ite oon ostanut jonkun verran Ebaysta ja feikkejä siellä liikkuu PALJON, toivottavasti itse saat kumminkin aidon tuotteen.

Oma olo alkaa olla jo vähän raskas. Supistaa enemmän ja vatsa tuntuu usein hankalalta. Jaksan kumminkin kulkea koiran kanssa ulkona ja kotihommia tehdä joten eiköhän tässä ihan hyvin asiat ole kumminkin.

Nyt mies läksi alkuviikoksi toiselle puolelle Suomea joten sais vauva ainakin muutaman päivän pysyä massussa. :) No eiköhän se pysy, ei ainakaan mitään tuntemuksia että olis kohta tulossa. Neuvolalääkäri ylihuomenna jospa sieltä sitte kuulis vähän arviota.

Valmistelut alkaa olla tehty, pinnis, amme ja tutteja pitäs vielä hankkia.

Hampiainen 36+4

Viimeksi muokattu:
Kotiutumisvaatteista ollut puhetta, mä ainakin tuun kotiin samoilla millä laitokselle menenkin.Ekasta kerrasta viisastuneena en ota mitään ylimääräistä mukaan, esikoisenkin aikaan tulin samoilla vaatteilla kotiin millä olin laitokselle mennytkin vaikka oli toiset vaatteet mukana:)
painoa mulle kertynyt nyt n.10kg, toivottavasti ei kauheesti enää tule:) esikoisesta tuli kyllä n.25kg joten siihen nähden ei hätää paitsi että esikoinen kun sai alkunsa niin lähtöpainokin oli 10kg vähemmän ja painoindeksi reilu 17 joten oli ihan odotettavaa että painoa kertyy...
nostelemisesta oli ollut puhetta: ite en ole kyllä vältellyt mitään, esikko painaa päälle 12kg niin kyllä sitä tulee nosteltua ja kauppakasseja kantelen niin että kädet on venynyt kohta maahan asti:)
Cisu oli väsännyt ihanan isyyspakkauksen:) mä tein vastaavan sillon kun esikoista odotin! mitäs mies tykkäs?

sitten omaa napaa: tänne ei kummempia, tänään vika neuvolalääkäri, kiva nähdä onko kaikki ennallaan ja mitä sanoo siitä viime kertasesta neuvolakäynnistä kun neukkutäti huolestu että mun vatsalihakset ja vatsanpeitteet on hävinnyt tuosta edestä sivuille ja vauva on heti tossa nahkan alla:confused:...outoa kyllä miten vauva tuntuu tossa nahan alla niin selkeesti, sillain että maha on oikeestaan koko ajan ihan kivikova kun vauva on heti tossa nahan alla.
Saas nähä saanko mitään painoarviota, olisi kiva tietää minkä kokoista suunnilleen odotellaan:)
ei kai ihmeempiä, tuun kertoilee kuulumisia sitten lääkärin jälkeen...
[/URL][/IMG]

masukuva eiliseltä 35+0

mimmi84 sulla on kyllä ihana masu :)

kotiintulovaatteista luultavasti tulen samoissa kotio, kun meen laitoksellekkin..mutta jos sattuu että menee vaatteet matkalla sotkuun (esim. lapsivedet) niin saa isäntä tuoda vaihtovaatteet (täytyy vaan katsoa sopivat ajoissa valmiiksi)

(.) tänään on virallisesti ensimmäinen äitiyslomapäivä :) vaikka ei se meille mitään muutosta tuo, kun kotona oon ollu muutenkin.. mulle alkanu tuleen oikeen riesa tosta närästämisestä..varsinkin iltasin..jos vanhan kansan uskomukset pitää paikkansa niin vauvalle vaan kasvaa tukkaa :D

lumi-enkeli ja aarre 34+6 :heart:

Täälläpä sitä ollaan äitiyslomalla nyt. Olen pessyt vauvan vaatteita ja järkkäillyt tavaroita. On saatu kaiken kokoisia vaatteita tutuilta, ja pitäis järjestää ne nyt pesun jälkeen ko'oittain (vai miten tuo kirjoitetaan? :LOL:) laatikoihin. Ehkäpä sitä pakkais jo sairaalakassinkin siinä samalla valmiiksi. Meinasin että pidän myös ne samat vaatteet takaisin tullessa, joilla on sairaalaan menty. Mies saa pestä ne välillä jos sotkeentuvat.

Pitäis muistaa vaan ottaa iisisti, ettei rasita itseään liikaa. Kostautuu vaan järkyttävänä väsymyksenä seuraavana päivänä ja liitoskivut pahenee jos ei muista rentoutua tarpeeksi. Ärsyttävää kun meillä on vain yksi auto, ja mies tarvii sitä, niin en pääse itse nyt mihinkään kun kerrankin ois aikaa...

Vauva on kääntynyt perätilaan, ja tässä sitä odotellaan josko hän suvaitsisi kääntyä takaisinkin. Kääntöyritykseen on kyllä varattu aika, toivottavasti ei ole liian myöhäistä kun aika on sovittu 37 viikolle. Mahtuukohan se sitten enää kääntymään...

nachopallo 34+jotain

Täälläkin pestään vauvan vaatteita, laitoin valkoiset vaatteet sekä täkit pesuun ensin ja taidan hakea loppukasaa varten kaupasta sellaisia värinkerääjäliinoja niin ei tarvi miettiä josko pinkit vaatteet sotkee muita.. Täällä siis uskotaan vahvasti, että tyttö on tulossa :)

Mun pitäis lähteä vielä poikkeamaan töissä kahvittelemassa ja heittämässä hyvästit. Jäin yllättäen sairaslomalle viime viikon keskiviikkona ja virallinen äippäloma alkaa tämän viikon torstaina. Saikulla siis ollaan.

Minäkään en ole ihmeemmin vältellyt kauppakassien kantamista tai esikoisen nostamista. Tosin tässä vaiheessa se alkaa olla jo hankalaa. Välillä kyllä supistelee niin kovin, että pelkkä kaupassa käynti kestää aika kauan kun pitää kokoajan olla nojaamassa johonkin tai pysähtyä.. Onko muilla näin paljon ennakoivia suppareita?

Oletteko te muut noudattaneet raskaana olevien kieltolistoja kuinka tarkasti? Mistä on tullut lipsuttua? Mulla tulee mieleen mm.

-kahvia juon aamuisin muutaman mukillisen, eli taitaa mennä yli suosituksen.
-välillä juon energiajuoman
-olen syönyt graavilohta, mätiä jne.. ja aion syödä joulunakin!

Nämä nyt ensialkuun tulee mieleen :popcorn:

Anabela 34 ja päiviä päälle :heart:

Nyt on käyty äippäpolilla kontrollissa..painoarvio on n2kg ja vauvalla kaikki hyvin. Mulla oli nyt kuitenkin proteiinia pissassa, joten ottavat osastolle jossa kerätään puoli vuorokautta pissaa..kyllä ketuttaa mutta minkäs teet. Nyt odottelen että mies tulee töistä esikon kanssa kotiin ja sitten sairaalalle "lepäämään"..

annimanni rv 34+0

1. äippälomapäivä menossa! Vaik ei täs kauheesti hurraamista ole. Flunssassa edelleen. Ja kunhan tästä tokenen, niin töihin tarvis vielä mennä parina päivänä - myös tarjoomaan äippälomakahvit, kun ne jäi multakin tän lopunajan flunssasaikun takia väliin. Harmittaa tää flunssa senkin takia, ettei pääse liikkumaankaan - mä kun vielä muun vointini puolesta voisin käydä esim. pyöräilytunneillakin vielä :kieh: Eikä ulos viitsi raakaan ilmaan mennä kävelemäänkään, kun ääni on muutenkin lähes kokonaan pois. Valivali...

Mä en vaan millään pysty taas muistamaan, että mitä kaikkea mun piti kommentoida.

Mimmillä on ihana masu! Onneksi jollain muullakin on ISO maha. Meinaan, et täältä löytyy samanmoinen pötsi :D Mut vaikka painoa on tullut n. 16 kiloa, niin en mielestäni ole saanut sitä muualle kerrytettyä kuin mahaan (paitsi viime aikoina on ollu turvotusta vähän koko kropassa). Samat äippäfarkutkin pelittää ihan samalla tavalla kuin kesäloman jälkeen, jolloin ne ostin. Just äitin kanssa juteltiin viikonlopulla mun painosta jne. ja hän kans arveli, että multa "jää lähes kaikki synnärille". Ehkei kuitenkaan, mut toivotaan. Saa tietty vähän jäädä imetystä vartenkin vararavintoa. Mä tiedän kuitenkin, et sit kun pääsen taas synnytyksestä toipumisen jälkeen liikkumaan, niin lihaskunnon palautuminen ja liikunta saattaa tilanteen varmaan normitasolle.

Mites te ootte tuota välilihaa venytelleet (ne ketkä on)? Oon itsekin sitä yrittänyt, mut tän mahan takia se tuntuu olevan aika hankalaa - ei tahdo ulottuvuus riittää! Pitäis varmaan käyttää jotain apuvälineitä tai pyytä miestä venyttämään :D

En oo varsinaisesti rajoittanut ruokavaliotani. Noita vakuumifisuja olen välttänyt, mut en oo aiheesta ressannut. Siis käsittääkseni graavi- ja savukaloja saa syödä kunhan ne ei oo vakuumissa. Ja tuoretavara (etenkin itsetehty) on parempaakin kuin vakuumikala. Harvemmin tulee pastöroimattomia juustojakaan muutenkaan syötyä, joten ei haittaa tuokaan rajoitus mua. No alkoholia en oo juonu, paitsi parissa tilanteessa siemaisun alkoholillista kuoharia. Punaviiniä tekee joskus mieli, mutta se onkin lähes ainut alkoholijuoma, josta pidän (tumman oluen lisäksi). Kahvia en juo enkä energiajuomia koskaan. Max pari kuppia teetä tulee joinakin päivinä litkittyä, mut oon ajatellut vähentää tätäkin loopua kohden. Pääsee pikkuinen vieroittumaan kofeiinista ennen syntymää (jos sillä nyt mitään vaikutusta on).

Tsemppiä Unelmahötölle ja teille muillekin!

Viimeksi muokattu:
Heips taas!
Sokerirasituksesta: mä just kotiuduin neuvolalääkäriltä ja pisti sokerirasituskokeeseen kohdun kasvun takia, käsikopelolla arvioi että jos menee laskettuun aikaan asti niin sellanen 4500g vauveli olis tuloillaan...huomenna siis sokerirasitustesti ja lähete synnärille kokoarvio ultraan...
Rv 35+1
paino +310g/vko
turvotus +
RR 118/70
Sf 34
sydämen syke + 160(hillui vauva hullun lailla kun lääkäri kuunteli:)
sitten oli kohdun ulkosuu edelleen sormelle auki, sisäsuu kiinni, pituus lyhentynyt 3cm 2,5 senttiin, joten kaikki ok.Mulla tulee mun mielestä aika vähän supistuksia verrattuna esikoiseen, silti kohdunkaula lyhentynyt ja esikoisen aikaan ei tässä vaiheessa ollut, mut ei kai se hirveesti sitten suppareita vaadi kun rupeaa lyhenemään...

En ole venytellyt välihaa enkä aio venytelläkään. Myöskään maitoa ei tule yhtään edes puristaessa.
Mimmi84 mulla tuolla alapäässä samanlainen tilanne mut kohdunkaula lyhentynyt 2 cm:iin. Yhtään kivuliasta supistusta ei mielestäni oile ollut. Aika salakavalasti on lyhentynyt kun en ole yhtään tiedostanut asiaa. Tiedä kuinka kauan mulla on jo ollut tuollainen tilanne kun edellisen kerran lääkäri tarkasti asian kuukausia sitten. Mitä sun neuvolalääkäri sanoi asiasta? Mun ei sanonut tyypilliseen tapaansa yhtään mitään. Eli meinasiko että synnytys lähellä tai jotain synnytyksen nopeudesta. Ymmärsin kyllä vähän siihen malliin että on normaalia uudelleensynnyttäjälle.

Huomenna neuvola taas puoliltapäivin.

Tänään rv 37+4

Viimeksi muokattu:
jääräpää juu melko huomaamattomasti näköjään voi tapahtua muutoksia tuolla kohdunsuulla...mulle lääkäri sanoi vaan tosta kun ulkosuu sormelle auki että se on ihan ok näillä viikoilla uudelleensynnyttäjällä, mutta tosta lyhenemisestä ei sanonu mitään...
kokoarviosta onko muille lääkäri/neuvolatäti antanut mitään arviota? saas nähdä kun kokoarvio ultraan menen että kuinka hyvin lääkärin arvio pitää paikkansa kun käsikopelolla kokeili...

Omaa napaa: No niin, sairaalasta soitettiin ja magneettikuvien perusteella minulle suositeltiin sektiota viikolle 39. Joku mittani oli niin niukka, ettei alakautta kannata yrittää perätilassa olevaa esikoista. Tarkempi aika sovitaan vielä tällä viikolla. Todella jännä fiilis, kun voi sitten merkitä synnytyksen kalenteriin...!
Haitula 36 + 4

Jääräpää Mulla oli kans viikko sitten kohdunkaula lyhentynyt ja pehmennyt ja ulkosuu auki,mutta on kuulma hyvin normaalia uudelleensynnyttäjälle,eikä kerro synnytyksen nopeudesta mitään eikä siitä syntyykö nyt vai vasta 2 viikkoa LA:n jälkeen...

Haitula aika hurjaa,kun ei tarvii jännittää millon tulee lähtö...

Mimmi Mulle on vaan tehnyt kokoarvion neuvolanlääkäri käsikopelolla. Esikoisen odotusaikana pääsin ylimääräseen kokoarvio ultraan ja synnytystapa-arvioon oman pienen kokoni vuoksi.

Bamse 37+2

Lillikka
Mimmillä on ihana vatsa, komea uloke =)
Nachopallo Toivottavasti hän kiepsahtaa uudestaan oikeinpäin!

Onnea kaikille ä-loman aloittaneille! Mulle tuli viime kerralla ihan totaalinen hyödyttömyyden tunne, kun jäin vihdoin lomalle ja parin ekan vapaudenhuumapäivän jälkeen oli ihan supertyhjä fiilis. Kauhea paine saada jotain älykästä tehtyä ja morkkis, jos vaan surffasin täällä sivuilla, mutta kyllä sitä sitten aika nopeesti tottui lorvimaan!

Kieltolistoista Kahvia olen juonut joka aamu puoli litraa ja jossain välissä alkuraskautta söin vahingossa vähän liian punaista pihviä, dementia iski heti... Mozzarellaa ja fetaa on tullut vedettyä ihan surutta, kun olen antanut itseni ymmärtää, että pastöroidusta maidosta tehdyt on ihan ok. Mä aion todellakin synnyttää ennen joulua ja vetää sitten joulupöydässä kilon kylmäsavulohta ja toisen kilon mätiä :LOL: Joulu ilman noita kahta on ihan teeskentelyä… Graavi- ja kylmäsavuhan on ok, jos eivät ole olleet vakuumissa, mutta tosi monessa kaupassa ne tyynesti myy palvelutiskissäkin vakuumista purettua tai sitten vastaus on "pitäisi olla ei-vakuumista" eli olen jättänyt ostamatta. Eilen siemasin pienen lasin punkkua ja olipas se pahaa, kun on ihan oppinut pois viinaksista. Aivan hullua: luulin, että menisi holahtaen alas pihvin kanssa, kun oon niin pitkään ollut ilman, mutta kai suu on tottunut vaan vesilitkuihin =)

Venytysosasto Tuolla on sama ohje, mitä sain neuvolasta Ceridal ja citytarinoiden mukaan miehet auttaa tossa puuhassa mielellään :LOL:

Mua vaivaa noi sukkahousu- eiku sukkapuikkokivut =) aika ikävästi ja tänään kauppakeskuskeikka jäi aika lyhyeksi. Oon mieluummin vähän lähempänä kotia, vaikkei noi piikit ilmeisesti tarkoita sen kummemmin mitään, kunhan vaan hermoilen. Nukkuminen on sitten ihan tuntematon käsite: pyörin ja kierin pari-kolme ekaa tuntia (mutta kuulemma silti kuorsaan puolihereillä) ja vasta joskus puolenyön toisella puolella nukahdan kunnolla. Aamuyö on yleensä myös ihan levotonta viidestä eteenpäin ja sitten saakin jännätä, herääkö esikoinen seiskalta vai kasilta. Menikös se niin, että hormonitoiminta menee jotenkin päälaelleen synnytyksen jälkeen ja sitten sitä jaksaa vaikka mitä, vaikkei nukkuisi yhtään... :confused:

Lillikka, jolla ois tasan 2 viikkoa jäljellä!!!

Cisu: Ihanan isyyspakkauksen olet kyllä väsännyt=) Mitäs mies tykkäsi?

Mimmi: Ihana masu sulla=)

Venytyksistä: En ole venytellyt mitään paikkoja, enkä edes yltäis enää =D Maha on tiellä joka paikassa ja ei eteenpäin pääse kumartumaan ollenkaan. Totta tuo siellä synnytyksessä venyy sen minkä tarttee ja jos ei niin sittenhän se repiää tai leikataan. Kai se siitä paranee ajan kanssa.

Omaa napaa: Neuvolassa kävin tänään, proteiinit yhdellä plussalla, verenpaine 148/99 ja sappihapot kohollaan jonkinverran ja siitä seurauksena kova kutina edelleen.
Jalat on turvoksissa tosi reilusti, nilkan ympärillä sellainen pelastusrengas iltaisin=D Huomenna olis gynelle aika tarkistukseen, kokoarvion tekevät, tarkistavat kohdunkaulan tilanteen ja päättävät verenpaineen yms. kokeiden perusteella seuraako jotain toimenpiteitä.
Meinasi neuvolantäti että isohko vauva olisi tulossa kopeloinnin perusteella. Pitänee keskustella sektion mahdollisuudesta jos ultrassakin näyttää että kovin iso on=/
Ai niin, paino oli noussut kuukauden aikana 6 kiloa:ashamed: Osa toki johtuu varmaankin turvotuksesta, mutta täytyy myöntää että syötyä on tullu liiankin hyvin ja siitä johtuu ainakin osa painonnoususta. Eli kokonais painonnousu on vähän päälle 10kg:|
No, jospa se siitä. En kyllä ajatellut stressata asiaa, tulee sen minkä tulee ja karistellaan sitten raskauden jälkeen pois...

Jazzy&Morso 36+1

Hei!

Ja tsemppiä kaikille loppuodotukseen!

Tulin vain nopeasti merkkaamaan omia kuulumisia. elikkäs olen viikon välein käynyt kasvukontrolleissa äitipolilla ja tänään kävin taas. vauva oli kasvanut painoarvion mukaan vain 40g/viikko joten joudun käymään nyt käyrässä keskiviikkona ja lauantaina. maanantaina menen taas kontrolliin sairaalakassin kanssa :O elikkä sanoivat että todenäköisesti käynnistävät synnytyksen maanantaina että ota tavarat mukaan. huiii ! :O tulen kertomaan sitten kuulumisia käynnistettiinkö vai ei. :)

marrari ja pienen pieni neiti 37+1

Apua, esikoisesta tuli vedet just näillä viikoilla 38+3. Toisaalta tänään ei ole tuntunut, että oltaisiin synnyttämään lähdössä. :) Mä en osaa yhtään ajatella, että kohta oltaisiin nelihenkinen perhe.

Kyllä alkaa kieltämättä tositoimet jo jännittää...ja kun ei yhtään tiedä, milloin alkaa tapahtua. Haitulalla kiva tilanne, kun tietää tarkan päivän :)

Mimmi, uljas mahakuva!

Mitenköhän Tesmis jakselee?

Ihanaa loppuodotusta kaikille,

k&pikku-ruu 38+3

Viimeksi muokattu:
Marrarille tsemppiä ensi maanantaille! Mitenkähän Tesmis ja Unelmahöttö jakselee? Tesmikselläkin varmaan nyytti jo navan tällä puolen.. :)

Mä oon yrittänyt katsoa, etten syö mitään sieltä kielletyltä listalta, jokusen kerran tosin fetaa oon syönyt ja raejuustoa myös. Sekä sellaista leipää, missä on pellavansiemeniä.

Ja hei, mulla oli kanssa tänään ensimmäinen virallinen äitiyslomapäivä! Eipähän tämä kummalliselta tuntunut viiden viikon sairaslomailun kunniaksi, mutta ihan kiva kuitenkin olla äitiyslomalla eikä sairaslomalla.
Tänään oli myös kontrolli kohdunkaulan tilanteen vuoksi synnärillä ja kaikki näytti hyvältä eli muutoksia huonompaan ei ollut tapahtunut. Enää tota ei kuulemma tarvi kontrolloida kun oon niin hyvillä viikoilla jo. Sanoi, että seuraava kontrolli tulisi kumminkin kahden viikon päähän vasta ja silloin on jo sellaiset viikot, että vauvan syntymää ei lähdetä estelemään. Ohjeeksi sain, että jos ennen viikkoa 34 tulee kipeitä supistuksia tms., niin pitää lähteä edelleen herkästi näytille, mutta sen jälkeen ei enää tarvitse ennen kuin synnytys käynnistyy.
Vauvan painoarvio oli 1939g (viimeksi 29+5 se oli 1525g) ja kuulemma poitsu kasvaa kauniisti ja tasaisesti siinä keskikäyrän tuntumassa.
Sokeriakaan pissassa ei viikonlopun aikana eikä tänäkään aamuna itse testatessa ollut. Pitää vielä kysyä neuvolan th:lta huomenna, mutta luulisin, että ei tartte sokerirasitukseen mennä.

mamadread ja ihme 32+3

Tervehdys kaikille!

Pikaisesti tulin kysäseen että onko jollekkin flunssapiikin ottaneelle tullut jotakin sivuvaikutusta/ongelmaa?
Myös jos perheen lapset ottanu niin onko tullut mitään?
Tänään kävin esikoiselle hakemassa apteekista piikit ja huomenna terkka lupasi laittaa mun neuvolan yhteydessä.Itse en aluksi ollut ottamassa,nyt olen kahden vaiheilla.

Vointeja tytöt!

hara 33+4

Cisu Oletpas kasannut mahtavan paketin tulevalle isille! :heart: Esikoisesta tein minäkin pakkauksen isille. Nyt jäi tekemättä. Annettiin pojan kans iskälle kotihousut, termari ja pojan askartelema kortti.

mimmi84 Huikee masukuva! :) Jos omaani vertaan, niin sulla on paljon suipompi masu kuin mulla. Tsemppiä sokerirasitukseen ja kokoarvioon!

Haitula Voi hitsi, eli sulla on reilu pari viikkoa, niin saat vauvelin syliin. :heart:

marrari Suuret tsempit mukaan käynnistykseen ja synnytykseen!

Kadak Mun esikoinen syntyi viime vuonna juuri rv 38+3! :) Kyllä se sullakin käy vähiin tuo aika... :)

Minä myös odottelen Tesmiksen uutisia.

Omat kuulumiset Kävin tänään yksityisellä ultrassa. Eikä ole mitään sokerivauvaa tulossa. Huh. Mullahan todettiin raskausdiabetes, mutta sokerit ovat pysyneet ihan kurissa ja masu keskikäyrällä. Vauva vastasi reisiluun perusteella viikkoja 33+0 ja painoi 2160 g. Lääkäri tuumasi, että jos menee laskettuunaikaan, paino on 3,5-3,6 kg. Kaikki oli muutenkin oikein hyvin ja kyllä hänkin oli sitä mieltä, että tyttö siellä masussa köllötteli. Rakenneultrassahan saatiin varovainen tyttölupaus. Ai niin. Vauvan pää on kuulemma jo syvällä lantiossa ja saa ihmeitä kuulemma tehdä, jos meinaa kääntyä vielä toisin päin. :) Olipas hyvä reissu. Nyt ei tarvi jännätä suuremmin vauvan kokoa, jos syön terveellisesti loppuun asti.

Mandy ja pallero 33+3

yksi aamuvirkku täällä taas morjensta, uni loppui jälleen kerran ennen viittä ja sitten tulikin jo kissat sänkyyn pyörimään.

mimmi84:llä on kyllä muhkea masu! <3

influenssarokotteesta mulle tuli pistoskohta kipeäksi ja parina päivänä on ollut vähän höntti olo, mutta se nyt voi johtua ihan mistä vaan..

niin ja onnea vielä kaikille mammalomansa aloittaneille! :)) itselläni "ainoa" tavoite mammaloman aikana on ollut katsoa gilmoren tytöt-sarja loppuun asti (urakka aloitettu kylläkin jo tammikuussa), viimeisen kauden puoliväliä mennään :D

cisulla on kyllä ollut tosi mahtava paketti isukille! itekin oon jotain pientä haalinut kasaan (mm. i <3 dad-sukat, tuttipullo, salmiakkikossua pieni pullo ja näpsyjä herättämään yleistä hämmennystä hahaa), meinasin antaa paketin isänpäivänä mut kuitenkin sitten hannasin ja päätin, että mies saa vihjeiden perusteella etsiä sen sitten myöhemmin vaavin synnyttyä.

sunnuntaina oli ensimmäistä kertaa moneen viikkoon täysin liitoskivuton päivä - tuntui ihan hullulta kun oli Normaali olo - ja tempastiinkin pienelle iltakävelylle! ei ole kauheasti lenkkareita tullut kulutettua viime aikoina, tuntui ihan mahtavalta. seurauksena kivikova maha ja tomerasti möyrivä vaavi :D eilen käväisin myös jouluostoksilla kun olin niin voimissani, tällä kertaa seurauksena pari ihan jäätävää supistusta, hullut liitoskivut ja mieletön jomotus alavatsalla, meni ohi muutaman tunnin unilla.

viime viikolla alkoi myös rinnat vuotaa, ensihämmennys vaihtui nopeesti kyllä ylpeydentunteeksi et viimeinkin tässä meijerissä on ees jotain alkutuotantoa :)

tsemppipeukut taas kaikille!

L-84 & vaavi 37+6

Hara:mä otin influenssapiikin viime viikolla,eikä siitä muuta tullut kuin pistoskohta oli seuraavana päivänä vähän arka. En oo koskaan mitään varsinaisia influenssoja sairastellut enkä rokotuksia ottanut, mutta ihan siitä syystänyt otin piikin kun se tosiaan suojaa sitä vauvaakin sitten kesään asti. ja neuvolantäti vakuutti että rokote on turvallinen. On sitten yksi asia vähemmän murehdittavaa jos ja kun se epidemia alkaa. 2v. Täyttävälle tytölle ajattelin myös tuon rokotteen ottaa.

Onnea kaikille vauvautuneille!!! Nyt niitä alkaa sitten tulla vauhdilla. Miten tämä aika menee niin nopeasti. Itsellä on kyllä niin möhköfantti olo, että mielellään jo synnyttäisin, mutta vaavin olisi kai parasta pysytellä vielä hetki masussa. Ja on se toisaalta haikeaa luopua tästä masustakin, kun tämä varmaankin on viimeinen raskauteni... siis ehkä... niin oli edellinenkin:).
Viime yönä taas valvoskelin ja kuulostelin vauvaa kun oli niin hiljaista. Ei paljon liikuskellut, nyt onneksi aamulla on taas liikkeitä tuntunut, mutta heti sitä huolestuu. Neuvolassa on vauvan sydänäänet olleet aina vaan siinä 120-130, on kuulemma normaalia. Ite vaan oon ajatellut että eikös se sikiön syke pitäisi olla korkeampi??? Mutta kai ne sit tietää.
Mulla on vauva ollut viistotilassa jo pitkään, huomenna meen asennon tarkistukseen ultraan. Toivottavasti on kääntynyt, ei kyllä yhtään tunnu siltä. Ei tunnu sitä palloa jalkojen välissä:LOL:

Iinu ja pikkuinen 34+3

Heippatirallaa... tääl on monella niin jännät paikat et ihan itteäki jänskättää :D

Tääl sairastetaan, lapset sairastu Su illalla oksutautiin ja nuorempi edelleen kuumeessa. Kiukkusia ku ampiaiset :/ Onneks ainakaan vielä ei ole ite tuota tautia "saanu". Kurkku toiseltapuolelta ihan meka kipeä :|

Läten tästä miettiin päivän askareita! Jotenki tosi alavireinen olo, mut jospa se tässä virkustus ku päivä etenee.. :)

Niin ja tättäräää 35+0 max 7vk :heart:

Heippa kaikille!

Annimannille tsempit virtsankeräyshommiin, onhan se vähän mälsää mutta jospa ne protskut pysyis kurissa:flower:

Haitulalla tais olla perätila sekä jollakin toisellakin oli sama homma, jostain syystä nyt en löytänytkään kenellä. Mulla on kans perätilassa edelleen ja lisänä todettiin tossa, että lapsivesi on edelleen vähentynyt viime kontrollista. Ja kontrolliinhan jouduin noiden mun verenpaineiden takia, en ois muuten osannu arvatakaan tuota lapsiveden vähyyttä (oon ajatellut että nuo kipeet liikkeet ja muut kuuluu asiaan). Mullahan on kuitenki sf-mitta keskikäyrän yläpuolella, joten silälki kuvittelin että vettä varmaan löytyy. Kääntöyritysaika on varattuna loppukuuhun, mutta ei välttämättä voida edes yrittää kun tuota lapsivettä on niin vähän. Siinä tapauksessa tänne ois kans tulossa sektio, jos ei kaveri käänny. Sitten ois pirpana ennen joulua tulossa, eri juttu millä aikataululla..voipi olla että pitää jo aiemminkin leikkausaika varata jos tuota vettä on ens kerralla vieläkin vähemmän. Nyt ei ole siis enää normirajoissa. Noh, vauva on kuitenkin ainakin ultran kokoarvion mukaan kasvanu tasaisesti ja on itseasiassa la:n tienoilla lähemmäs nelikilonen..eli ei ehkä vielä ainakaan ole pahemmin kärsinyt, kaiketi istukka toimii sitten ja virtaukset oli hyvät. En ainakaan ite uskalla lähteä perätilaista synnyttelemään alakautta, tiedä vaikka siellä on jotain muutakin hätänä kuin vähäinen lapsivesi. Ja tuo vähäinen lapsivesikin taisi vaikuttaa vielä siihen, että saattaa napanuora jäädä puristuksiin.

Mullahan nimettäin ei synnytyspelkoa muuten ole alatiesynnytykseen ollut, mutta tuo sektio nimenomaan pelottaa. Onneksi sinne saa miehen sitten mukaan. Toisaalta voihan olla, että tuolla masussa käännytäänkin hyvällä tuurilla ja ei tartte sektioita murehtia (ellei synnytyksessä jotain kävis). Oon yrittäny ajatella tätä positiivisesti, että jospa pääsen sitten jouluherkkupöytien ääreen mässäilemään graavilohella ja kumppaneilla:xmas:

Mulla oli hieman arka käsi pistoskohdalta vaan siitä influenssarokotteesta. Ja saman reaktion mulle tekee itseasiassa steriloitu vesi ruiskutettuna käteen, kun koulussa joskus harjoteltiin.

Kyllä täytyy sanoa, että nyt on jotenki alkanut hirveesti jännittämään kun ei tiedä vaikka aiemminkin tulee eteen nuo synnytyshommat -muodossa tai toisessa. Pitänee pakata se laukku itsekin valmiiksi viimeistään ennen kääntöyritystä, ei tiedä vaikka joutuu sieltä suoraan sitten jo saliin jos lapsivesi on vieläkin vähentynyt. Ei tässä auta stressata kyllä, oon alkanut kovasti miettimään että miltäkähän se meidänkin tyyppi näyttää:heart:

Mukavaa viikkoa kaikille! Oikeestaan ainoa juttu mikä vähän harmittaa, on se ettei tässä tilassa oikeen kykene enää joulukauppoja kierteleen. Ne näyteikkunat ja kaikki tuotteet on mun mielestä ihania ihan vaan katella ja fiilistellä:heart:

-metsis 34+5

Yhteistyössä