***Joulukuiset lumihiutaleet 2010- LOKAKUU***

Cisu, ite pidin joskus muinoin omalla kanillani puupelletti+kissanhiekkamiksiä. Mua ei siis haitannu tuo pelletin mössöytyminen, kun mun mielestä se oli sitten helppo ottaa pois. Laitoin siis pohjalle pelletit ja päälle hiekkaa, oli semmonen vähän nirppanokka kani. Joskus käytin semmosia helmimäisiä valkosia kissanhiekkoja, jotka oli vähän tyyriimpiä. Ne ei tainneet pölistä ollenkaan. Huomasin ainakin ite, että ne kalliimmat on vähän parempia, mutta käyttökustannus ei välttämättä hirveesti nouse jos laittaa vaikka sitä pellettiä sinne alle.

-metsis 30+1

Cisu meillä käytetään sellasia valkosia rakeita. En nyt muista merkkiä mut on tosi hyviä kun ei pölise eikä leviä pitkin kämppää ja pitää hajut kans poissa. Kalliimpaahan se kyllä on.

Lolli 31+2

Cisu noi silikonirakeet on tosiaan mössöytymättömiä ja pöllyämättömiä, mutta toivottavasti pupu ei sitten syö niitä? Ne tuskin on kuitenkaan kovin terveellisiä, koska imevät kauheasti nestettä itseensä.
Meillä käytetään kissoilla noita puupellettejä, imevät hyvin hajut eivätkä tosiaan pöllyäkään. Mössöksihän ne kosteudesta menee, mutta meille se ei oo ollut ongelma. Kaikki testaamani varsinaiset kissanhiekat haisee mun mielestä ihan kauheille + pöllyää. Joskus kokeiltiin jotain savirakeita joista meidän kissojen tassut värjäytyi ihan punaisiksi.. :D Nekin haisi myös kuvottaville!

mamadread ja ihme 28+0 POKS

Vihdoinkin rv 30, poooks!!!:heart:

Tuntuupa hyvältä!!!

Kiitos teille kaikille jotka ootte tsempanneet ja tukeneet tässä meidän parisuhdekriisissä!:heart:
Ensiviikolla olisi sitten tuo ensimmäinen perheneuvola. Toivotaan että siitä olisi meille apua!

Palaan myöhemmin, paremmalla ajalla...nyt viemään kuopusta lääkäriin! Kovassa flunssassa taas reppana ja korvatulehdusta epäilen :(
:wave:

Jennyli: tääl samat murheet, siis räkätauti + silmätulehdus ja mennään 12:sta vastaanotolle. Epäilen kans et korvissa.. varsinki ku nuoremmalla on vielä vattaki ihan sekasin. Kyl aamulla niin lahjakkaasti yökkäsin ku lähin jätöksiä pesemään.. :vampire:

Omaa napaa: Keskiviikkona kävin lääkärikontrollissa, saitsu oli loppumassa ja lääkäri halusi katsastaa tilanteen. No siellä sitten kysyin niistä vihlasuista jossakin emättimessä. Siitähän se sitten huolestu, samoin kohdunkaulan pituudesta ja sain lähetteen samantien synnytyssairaalaan. Jossa otettiin heti käyrät, ja nehän näytti, että mulla supisteli. Ite en siis huomannu mitään supistuksia. Sain siis supistukseen estolääkkeet ja keuhkoja vahvistavat piikit ke ja to. Ja tänään pääsin vasta sairaalasta. Täysin vuodenlevossa olin sairaalassa, vessaan (sijaitsi 2metrin päässä) oli lupa mennä muuten ei. Käyriä otettiin muutamia kertoja päivässä, ja supistuksia ne näytti pariin kertaan muutenkin. Nyt saikkua äippäloman alkuun ja käsky ottaa rennosti eikä juuri mitään saa tehdä.

Täällä joskus sanoin, että olen kuullut että tänä vuotena on ollut enemmän ennenaikasia synnytyksiä tai niiden uhkia. Sairaalassa sanoivat, että näitä on tullut koko vuoden kiihtyvällä tahdilla, siis uhkaavia ennenaikasia synnytyksiä ja ennenaikasia synnytyksiä.

Tesmis Tsemppiä lepäilyyn! Täällä on onneks monella lepo auttanut noihin kohdunkaulan muutoksiin ja supistuksiin...

Cisu Meilläkin on käytössä kissalla ne valkoiset rakeet. Tosin en tiedä miten ne toimii kanilla,siis syökö kani niitä... Mutta kaikista parhaat meidän elukalle,koska vanhan leikatun poikakissan pissa haisee ihan järkyttävälle :x

Murunen Mullahan tippu 3 viikossa sf-mitta 2,5cm. Eli viikolla 26+5 sf oli 26,5 ja viikolla 30+2 24cm,nyt viikolla 32+2 sf oli 26cm. Ei mullakaan ole noista kahdesta aiemmasta mennyt sf-mitta alakäyrän alapuolella. Mä ajattelen että mulla on vaan alhaalla lantiossa nyt enemmän tilaa ja sen takia toi mahakin on pienempi. Sitä nyt seurataan neuvolassa parin viikon välein.

Bamse 32+6

Lillikka
Kadak Hui sähän oot saanut toimenpiteitä oikeen koko rahan edestä!! Joo täytynee ottaa tää jo nyt vakavasti… Vähän nauratti, kun googlasin asiasta ja joka paikassa tulee silmille, että ko. vaiva on Erittäin Yleinen, mutta kukaan ei vaan siitä puhu. www.peräaukkoanikutiaa.fi vai miten se menikään :LOL:

Tesmis Oho, no otapa nyt ihan iisisti sitten loppuaika! Mä en esikoisen kohdalla osannut paikallistaa mitään supistuksia ja nytkin on vähän vaikeeta, vaikka luulis synnyttäneen tunnistavan moiset, mutta joo tällasta tää on… Öisin välillä jomottaa lyhyesti jossain ja oon veikannut, että ne olisi niitä harkkasuppareita. Kumma vaan, että rasituksessa ei tuu, mutta kesken levon saattaa "supistella".

Tesmis, onneksi sait noin hyvää hoitoa ja huomasit sanoa noista vihlaisuista. Toivotaan, että kaikilla pysyis se vaavi vielä parisen kuukautta massussa:hug:

Ei noihin ennenaikaisiin synnytyksiin ja niiden uhkiin kuitenkaan voi hepposin perustein heittää yhteyttä sikainfluenssapiikin yhteyteen. Tässähän yhteydessä se taisi olla puheena? Vaatii nimettäin kovan luokan tiedettä ja tutkimusta nämä asiat, koska siellä voikin olla taustalla jokin ihan toinen asia mikä vaatisi huomiota tai ehkäpä välitöntä reagointia. Joku toinen voisi hyvin taas mielessänsä liittää saman jutun ihan eri asiaan, kuten naisten lisääntyneeseen päihteiden käyttöön (myös raskausaikana, muutoshan oli useampi prosentti Stakesin Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelukatsauksen mukaan) tai ensisynnyttäjien keski-iän nousuun sekä yhä iäkkäämpien naisten lisääntymiseen..tai vaikkapa naisten lihavuuteen (ja samalla kakkostyypin diabeteksen lisääntymiseen) jne. Eli vaikea sieltä on sanoa yhtä tekijää, mikä ois just se syyllinen kun se on luultavasti monen tekijän summa ja voi liittyä myös ympäristötekijöihinkin osittain. Toisaalta jos sieltä löytyy joku yksi iso syyllinen, vaikkapa rokote, niin sekin on onneksi tekijä joita tutkitaan myös aina jälkikäteen. Rokote on semmonen juttu mihin voi vaikuttaa, mutta moneen muuhun ei ihan yhtä nopeasti kuten vaikkapa lihavuuteen.

Sehän ois sitten perjantai! On kyllä tullut tehtyä niin ahkera viikko tässä, että piti tehdä lemppariruokaa ja jos sitä vaikka tänään hyvillä mielin ottais sitten rennosti. Mukavaa viikonloppua kaikille, ja erityisesti lepolomaan määrätyille hirmusti jaksamista!:heart:

-metsis 30+1

Metsis[/B Juu oli puhetta sikapiikin yhteydessä, mutta sä taisit silloin myöskin sanoa, ettet ole kuullut, että keskenmenoja/ennenaikasia synnytyksiä olis enempää tänä vuonna kuin muullonkaan. Joten tämän kommentin nyt vain laitoin, sen takia mitä kätilöiltä kuulin. Sikipiikki asiaan en jaksa enää ottaa täällä kantaa.

Kiitos kissanhiekka-vastauksestanne Metsis, Lolli, Bamse ja Mamadread :) Vieläkö osaisitte suositella jotain tiettyä merkkiä noista rakeista?

Tesmis :hug: ja tsemit! Mulla ainakin on auttanut kauheesti toi lepo ja noi suppareita estävät lääkkeet. Viime kontrollissa kohdunsuun tilanne oli jopa parantunut. Minkä merkkisiä lääkkeitä sait? Mä käytän 2x30mg Adalat Oras/pvä. Mä en saanut kortisonipiikkiä vauvan keuhkoja varten missään vaiheessa. Ja tosiaan pari päivää osastolla lepäsin, vessaan oli sallittua kävellä. Istuakaan ei saanut. Sama määräys täällä kotona. Tosin olen siitä aika paljon lipsunut ekan viikon jälkeen ja vähän jo puuhaillu mutta tilanne ei ole onneks pahentunut. Seuraava kontrolli taas ensi viikolla.

Cisu 31+4

Viimeksi muokattu:
Tesmis Sun tarina kuulostaa ihan samalle kuin mun kaverin. Se meni päivystykseen keskiviikkona jatkuvien supistusten takia ja lääkäri totesi, että kohdunsuu on sormelle auki. :O Raskaus on nyt rv 32. Joutui synnärille ottamaan keuhkoja vahvistavaa piikkiä, ja sai määräyksen olla rauhassa. Hui. Tsemppiä sullekin kovasti! Koita jaksaa levätä!

Täällä poksutaan! Ja vauva on ollu sen kunniaksi todella touhukas tänään. Enää viikko, niin pääsen kolmikymppisten kerhoon. :)

Mandy ja pallero 29+0 POKS!

Kiitos kaikille tsempityksistä!

Cisu mulla ei oo mitään tabletteja niihin supistuksiin, sain piikin käsivarteen, lääkkeen nimeä en kyl muista. Sitä olisvat sit antaneet myös lisää sairaalassa, jos olis ollut tarvetta. Kohdunkaulantilanne olikin ultralla katottuna parempi, tai lääkäri arvioi sen mukaan, että syntyis vkol 38 tienoilla, ellei noi supistukset sitten ala uudelleen ja nopeuta tilannetta. Kahen viikon päästä on kontrolli sairaalaan kohdunkaulantilannetta varten. Vaikeaa tää on sen takia, etten todella tuntennu niitä supistuksia edes siellä käyrällä ollessa, joten miten ihmeessä tiedän ottaa sinne yhteyttä, jos ne alkaa uudelleen. Olin ihan puulla päähän lyöty, kun lääkäri sanoi, et selvästi supistelee...Mun tavotteena on nyt selvitä sinne kontrolliin, jollon on viikkoja kasassa 35...

Tesmis: sul kuitenki jo ihanasti viikkoja.. siis pienihän se vauva vielä on ja sais muutaman viikon kasvaa, mut jos kortisonit on keretty antaa ni pitäs olla ihan hyvä tilanne jos päättää lähteä syntymään.

Anve Se on totta, se muakin on rauhottannu kummasti, et viikkoja on jo "hyvin" ja kun on noi kortisonipiikitkin annettu, niin ei tarvi sitä murehtia. Tosin sanoi ne myös, sen etten olis eka, joka on ensin hoidossa uhkaavan ennenaikaisen synnytyksen vuoksi, ja tuleekin lopulta synnytyksen käynnistämiseen :) Toivotaan, ettei nyt tarvis kumpaakaan kokea.

Painosta sanoivat, et menee normaalikäyrän alapuolella, mutta ei kuitenkaan alakäyrällä, painoarvio oli 32+2 1760g.

Viimeksi muokattu:
Tesmikselle tsemppiä ja jaksamista lepäilyyn! Mun esikoinen syntyi tosiaan aikanaan viikoilla 32+4 ja pärjäsi tosi hienosti, joten sulla ei ole mitään hätää, vaikka vauva jo syntyisi! Onhan se sairaala-aika ikävä, mutta kuitenkin kestoltaan ihan kohtuullinen (n. 1kk), eikä ton ikäisille enää yleensä tuu mitään keuhkosairauksia tai muutakaan pahoja komplikaatioita. Ja aivot on jo hyvin kehittyneet, eikä tarvitse niin pelätä mitään kehityshäiriöitä.
Sitä paitsi nyt kun tilanne on huomattu ja olet kontrolleissa, niin eiköhän se vauva siellä masussa pysy vielä viikkoja!

Mua on myös mietityttänyt toi, että jos en tunnista supistuksia! Mulla oli kanssa vihlaisuja kohdun suulla ennen kun olin siellä päivystyksessä. Toisaalta iltaisin oli välillä työpäivän jälkeen sekä joskus rankoissa tilanteissa töissä melko selkeitä supistuksia, joita myös osasin siis epäillä supistuksiksi. Nekään ei kuitenkaan olleet ihan selviä tapauksia, vaan enimmäkseen vain alavatsa kovettui tai emättimessä tuntui kovettumista. Siellä päivystyksessä ei kuitenkaan silloin supistuskäyrällä näkynyt supistuksia, enkä niitä tuntenutkaan. Saikku ja lepäily on myöskin selvästi auttaneet, koska vihlaisut alapäässä ja noi massun kovettumiset on hävinneet! Näkyihän se torstaina siellä kontrolleissakin kun tilanne oli rauhoittunut ja parantunut jopa!

Cisu
, hok-elannon rainbow-merkkiä ollaan kokeiltu ja se ajaa asiansa ja on vähän halvempi kuin vastaavat muut tuotteet.

Tänään mulla on vihlonut alavatsaa sivulta, mutta luulen, että se on kohdunvenymiskipua se. Ainakin tuntuu, kun vatsa ois taas kasvanut.. :rolleyes:

Hauskat viikonloput kaikille!

mamadread ja ihme 28+1

Moi kaikille!

Mäkin oon ollyt semilevossa loppuviikon, kun sain sieltä kontrolli neuvolalääkäristä ti aamuna saikkua loppuviikon, vaikka mitään muutoksia ei ollut enää tapahtunut ja kaikki oli kiinni yms. Mutta kun supistuksia tai vatsakipuja oli, niin lääkäri käski katsoa rauhoittuuko levossa. Kyllähän ne on rauhottuneet, kun ei ole käynyt aerobisessa jumpassa tai kävellyt pidempää matkaa (esim. bussipysäkilät töihin :) ). Mutta maanantaina taasen töihin...No todellisuudessa tein töitä vielä tiistaina ja ke puoleen päivään nytkin.

Jeh, pesänrakennusvietti on alkanut - aloin kutoa vauvalle :heart: En ole kutonut sitten yläasteen ja tavoitekaan ei ollut mikään yksinkertainen, kun halusin tekstuuria nuttuun, mutta hyvin on sujunut :) Nuttu on valmis varmaan jo ensi viikolla. Sitten vielä villahousut.

Tesmikselle tsemppiä ja hvyä, että asia on nyt seurannassa joka tapauksessa. Kiva myös, että Cisulla ja Mamadreadilla näyttää vääriltä hälytyksiltä ja homma on saatu rauhoittumaan. Jennylillä kiva massu :)

Nyt pitää lähteä päiväreissuun. Mies lähti Tallinnaan poikaporukalla (opiskelijaporukkajuttu) ja kotiutuu sielät vasta huomenna. Ihan kiva, että lähtee poikien kanssa välillä, vaikka tietäähän sen mitä ne siellät tekee ;) Mutta pitäähän sitä olla omaakin elämää!

Mukavaa lauantaita kaikille toivoo Azalea ja Luru 30+0 POKS :flower:

Tesmis Mulla sama juttu, en vaan yksinkertaisesti tunnista niitä supistuksia joten samaa olen miettinyt että mistä tiedän koska äitipolille tarvii lähteä näytille??!!! Ja joka kerta kun käyn kontrollissa multa kysytään että olenko supistellut ja aina saan tuntea itseni tyhmäksi ja vastata että mä en tunnista supistuksia joten en tiedä! :headwall:
Mun kohdunsuun tilannehan löydettiin ihan vahingossa kun ihan muista syistä menin polille näytille. Ja hyvä kun menin joten tuli toikin tilanne tietoon eikä käynyt niin että tietämättömänä olisin vaan huidellut meneen ja vauva olisi voinut syntyä ennen aikojaan.
Mutta tosiaan, alkuun olin kans aika paniikissa ja pelkäsin että vauva syntyy ihan just mutta harvemmin se kuitenkaan niin on. Noi kohdunsuu-jutut on aika yleisiä ja silti usein vauva syntyy täysaikaisena tai jopa synnytys joudutaan käynnistään. Lepo on mulla ainakin auttanut paljon ja noi supparin estolääkkeet. Ja jotenkin tunnen olevani "turvassa" kun on asian suhteen niin usein kontrolli. (Aiemmin kerran viikossa, nyt kahden vkon välein)
Mullahan kohdunsuu on hieman pehmennyt, lyhentynyt ja auennut. Eli kaikkea mahdollista. Silti olen ihan levollisin mielin enkä usko että vauva nythetikohta sieltä on jo tulossa. Enkä edes saanut sitä kortisonia vauvan keuhkoja varten!!!! Sitä mä tässä vähän olenkin ihmetellyt kun te muut olette saanut?!!
Tuskinpa sullakaan Tesmis siis mitään aihetta paniikkiin on kunhan otat vaan rauhallsesti. Ja sulla on jo hienosti viikkoja kasassa joten ei mitään hätää sen puoleen :hug: Täällä Kanta-Hämeen keskarilla tunnutaan pitävän 32 vkoa rajana ja sen jälkeen ei väliä vaikka jo syntyisi. Neuvolassa taas puhutaan enemmän vkon 34 puolesta. Oli miten oli, pieniltähän noi viikot tuntuu mutta jos noilla viikoilla saa jo syntyä niin pakkohan siitä taustalla on olla tavallaan joku "takuu" että vauvakin selviää mainiosti.
Onko sulla muuten kieltoa seksille ja saunalle? Mulla on. Eipä kyllä kamalasti ole seksihalujakaan ollut koko raskauden aikana mutta saunakielto vähän harmittaa. Tosin viime kontrollissa kun tilanne kohdunsuulla ei ollut muuttunut niin sain luvan vähän kokeilla saunaa. Ei tietenkään missään jättihoteissa löylyissä mutta kuitenkin. Oman kunnon ja -tunnon mukaan.
Mutta tsemit sinulle ja yritä ottaa rauhallisin mielin ja levon kannalta!

Jääräpään kanssa olen samaa mieltä että kyllä meidän neuvolajärjestelmässä saisi olla parempi seuranta kohdunsuun tilanteestakin. Lääkärineuvolaahan ei ole kuin vissiin kolme koko raskauden aikana ja meillä täällä ainakin se vaan sormikopelolla kokeilee kohdunsuun tilanteen joka ei välttämättä kerro koko totuutta. Että kyllä se ultralla pitäisi aina hoitaa. Ehkä sitten vältyttäisiin tällaisilta äkkipaniikeilta ja pakkolevoilta kun osattaisiin paremmin ennakoida. Mutta joo tää on tätä.

Kissanhiekkaneuvoista edelleen kiitokset, kävin ostiin Prismasta Rainbown Vaaleat rakeet-kissanhiekkaa. Täytyy laittaa testiin ja toivoa että pärskiminen loppuu siihen.

Mukavaa viikonloppu kaikille ja hyviä vointeja! Itse ajattelin nyt viikonlopun ihan vaan maata, kun omatuntoa vähän kolkuttaa tämän viikkoiset touhuamiset ja kaupoilla kiertelyt kun kerta täyslevossa pitäisi olla....

Cisu 31+5

Viimeksi muokattu:
Jaa että kohdunsuun vihlaisut on huonojuttu?? Ja siis mun kohdunsuuta ei oo kukaan tarkastanut kuukausiin!! Mulla oli sellaista vihlaisua kohdunsuulla eilen... Suraava vilkaisu tilanteeseen on kai 4-5 viikon päästä:O ja silloin viikkoja kasassa siinä 37-38. Olen nyt rääkännyt itseäni liikaa viime viikkoina. Jätin siis viimetippaan kaikki vauvavalmistelut ja nyt ne stressaa ja en juuri ehdi päivän aikana istahtamaan vaikka hoitovapaalla olenkin. Kauheesti olen pessyt vauvanvaatteita ja -tarvikkeita. Ja sitten kun meillä ei ole kaikkien vaatteille tarpeeksi kaappitilaa niin on aika ahtaminen niitä eri paikkoihin. Pinnasängyt on edelleen vaiheessa (juu niitä siis tulee kaksi). Ostin eilen myös sellaisen reunuksen äitiyspakkaukseen vauvaliikkeestä. No tuo lastenlääkäreillä ravaaminen esikoisen kanssa ottaa voimille (eilen viimeksi) ja sai sieltä nyt refluksilääkkeet joita kokeillaan ennen mahdollisia laajempia tutkimuksia. Tänä yönä taas neljän jälkeen alkoi hänellä mahakipuilu. Kuopus taas piti mua jalkeilla puoleen yöhön joten yöunet ovat syyskuun alusta lähtien olleet tällaisia|O.

Tänään rv 33+2

Viimeksi muokattu:
Tesmis Löysin Pampers.fi-sivuilta artikkelin erilaisista ennakoivista supistuksista:
http://www.pampers.fi/fi_FI/parenting-articles/preterm-labor-alert-and-contractions/1469
Yllätyin itsekin jo aiemmin kun sairaalassa epäilivät mun selkä-, nivus- ja jalkasärkyjä yms. supistuksiksi. Olen jotenki koko ajan kuvitellut supistusten tuntuvan pelkästään kohdussa joten en vähääkään osannut epäillä mun lukuisia muita särkyjä kohdunsuuta kypsyttäviksi supistuksiksi.

Tässä ote tuosta artikkelista:

"Liian varhaiset, oikeat supistukset

Liian varhaiset, oikeat supistukset voivat alkaa milloin tahansa 20. ja 37. raskausviikon välillä. Nämä supistukset eivät lakkaa ja ne voivat tulla yhä tiheämpään tahtiin ja säännöllisemmin, kunnes tilanne saattaa olla jo oikein vakava.

Muita merkkejä liian varhaisista, oikeista supistuksista:

Kokoonvetäytymiset ovat kivuliaita ja muistuttavat kuukautiskipuja.

Painontunnetta tai särkyä lantiossa, reisissä tai nivusissa.

Jomottavaa särkyä tai painontunnetta ristiselässä.

Kouristuksia suolistossa, tai ripulia.

Lisääntyviä vuotoja, veristä vuotoa tai tuoretta verenvuotoa."

En tiedä onko tästä sulle tai muillekaan apua mutta laitoin kuitenkin. Tuosta herääkin kysymys miten pahat selkä- ja nivussäryt pystyy erottamaan mm. liitoskivuista tai lantion löystymisestä?!!!

mamadread Kuinka paljon sun esikoinen painoi syntyessään?

Cisu Tiedän tunteen, kun kysytään "onko supistellut" :rolleyes: no oppi ne osastolla jo ettei kannata kysyä, kun en tiedä. Joo on kielto seksille ja saunalle. Aika jännä ettet sä saanut sitä kortisonipiikkiä, noi kuitenkin tuolla sanoi, et mielummin antaa sen, kuin jättää antamatta, vaikka vauva ei sit viel syntyiskään. Ja päätös tosta tehtiin heti kun menin sinne, eli ennen ku mua edes siirrettiin osastolle ja kätilöt anto lääkkeet jo ennen osastolle siirtoa.

Toi lista on Cisu kyl ihan hyvä, mutta mistä kummasta tietää mikä on normaalia mikä ei, aaghh. Tänä aamuna selkä on tosi kipee, mut mistäs sitä tietää et täytyykö lähteä taas näytille. Ei ole helppoa ei!

32+6

Cisu: se huono puoli se onkin, ku eipä niitä taida hirveästi pystyä erottamaan.. tietty siitä et supistukset on yleensä aaltomaisia.

Jääräpää: sun kannattaa mainita nuista neuvolassa, mutta myös se että vauva kääntelee päätään tuntuu ikäväni vihlaisuna kohdunsuulla.

Onneks maanantaina on neuvola, ku alkanu enempi supisteleen. Tuntuu ettei tartte paljoakaan kävellä ku supistaa jo kipeästi tai ku näitten kans touhuaa nostelee ja säntäilee sinne tänne ni supistaa. Samoten jo pitempään istuu ni alkaa supisteleen. Pitää myös kysyä ku muutamana päivänä on ollu siten et ku seisoo pidempään ni alkaa poltteleen tuonne kohdunsuulle. Voihan se olla et nämä kaikki on siitä ku edellisestä raskaudesta on niin vähän aikaa, mut aattelin kuitenki et saa terkkari kattoa mikä tuolla on tilanne.

Onpa tosiaan verrattain monta jotka ovat lepoon joutuneet kohdunkaulan/suun muutoksien takia!!:O
Tsemppiä teille kaikille!:heart:
Täytyy myöntää että hieman mietityttää kyllä tää oma tilanne ja mikä on normaalia ja mikä ei?! Mullahan on läpi raskauden ollut tuntemuksia monen moisia...supistuksia, kovaa painetta, polttelua kohdunsuulla, sukkapuikkovihlaisuja, menkkasärkyä/selkäsärkyä jne.
Kohdunkaulalla/suulla oli muutoksia jo rv 22 ja rv 28 pehmeä ja sormelle auki!
2 kert olen käynyt neuvolalääkärissä ja kerran yksityisellä (ei ultraa). Tarkempiin tutkimuksiin tahi huoleen ei ole annettu aihetta vaikka mua itseäni onkin pelottanut! Oon siis aivan autuaan tietämätön mitä alhaalla tapahtuu:rolleyes: Mitä jos minäkään en tunista niitä hallaa tekeviä kipuja/tuntemuksia?!:O
Lähinnä mun muutoksia on vain sanottu uudelleen synnyttäjälle sopiviksi MUTTA voihan herranen aika uudelleen synnyttäjäkin synnyttää liian varhain!! Vallankin pelkoa on aiheuttanut se että edellisestä synnytyksestäkään en ehtinyt palautua kun kuopus oli vasta 5kk.
Meillä ei taida olla neuvolassa sellaista käytäntöä että johonkin ultraukseen pääsisi...ellei sitten tietysti lääkäri laittais lähetettä äitiyspolille! Vauvakin on ollut taas niin hiljainen viimepäivinä että sitäkin mietiskelee. Ehkäpä soitan neuvolaan huomena ja kysyn!
Yksityiselle menisin ultraan mutta nyt ei kertakaikkiaan ole rahaa siihen:(

(.) Parisuhde tässä päälimmäisenä nyt ajatuksissa ja pinnalla! Väsymystä ja kömpelyyttä! Häpyluu myös kipuilee...portaita noustessa tai kenkiä laitellessa kipuilee, kävelykin tuntuu.
Rinnoissa tuntuu hassua kihelmöintiä, kuin maidon heruessa...vaan mitään ei oo kyllä lähtenyt valumaan.
Paino taisi paukkua nyt sen +10kg mikä mulla oli takaraja:kieh: Muutamaa kiloa enempää en missään nimessä enää haluaisi!!
Onneksi ollaan jo näin pitkällä ja tuon rv 30 saavuttaminen huojensi kyllä kovasti!:heart:

Ihana masu mimmi:heart:

Kaikille tasapuolisesti :hug:

Jennyli 30+2

Yhteistyössä