***Joulukuiset lumihiutaleet 2010- LOKAKUU***

Cisu:Kiitoksia tosta "supistus oire"-selvityksestä. Oon ihmetelly, kun aina rankemman päivän jälkeinen yö on menny vatsakramppejen ja ripulin takia valvoessa, mut toihan selvens et taitaa siinäkin olla kyseessä noi supistuksen, vaik kerran oon vaan kramppejen yhteydessä huomannu, et samal supistaa, on niin hankala huomata kipeitä suppareita, kun muutenkin sattuu niin saakelisti. Pitää vissii vieläkin tarkemmin noudattaa sitä lepäily määräystä.
Oon kanssa ihmetelly, et tuntuu tosi monella olevan ennenaikasen synnytyksen uhkia ilmassa. Mut, kun en edellisessä raskaudessa seurannu mitään pinoja, niin en tiiä onko yleensäkin aina näin?? Tuntuu vaan, ettei lähipiirissä ois olllu tällästä aikasemmin havaittavissa. Ja itellä ei ainakaan poikaa oottaessa ollu muuta kun se että poika laskeutu tosi alas jo suht aikasessa vaiheessa, mut paikat oli kiinni, eikä suppareita tuntunu.

Myyris 31+3

30+ POKS

Viime viikolla haettiin vihdoin jo viikon postissa maannut äitiyspakkaus kotiin. En tiedä miten oo jaksanut odottaa sitä niin kauan :) Sisältö oli mielestäni peruskiva, ei mikään superi. Mutta olihan se kiva vähän hypistellä pieniä vaatteita.

Hui, kylläpä säikäytti lukea nuista ennenaikaisista oikeista supisteluista. Mulle ei oo koskaan sanottu että voivat nuo alaselän, reisien ja nivusten kivut olla supistuksia =O
Eilisestä asti juilinut alaselkää ja nivusia tosi kovasti, välissä helpottaa ja sitten tulee takaisin. Koko maha oli ihan kivikova pallo myös. Ja nyt särkee myös reisiä=/
Soitin eilen tk:een ja siellä sanoivat että liitoskipuja ovat ja että siksi maha kovettuu ku jännittää liikaa =O
Ja torstaina oli siis neuvolalääkärin aika ja oli kohdunkaula pehmentynyt, mutta kuitenkin kiinni.

Jazzy

Huomenia...

Sepä se Tesmis, Jazzy82 ja muut, mistä sen osaa erottaa mikä on vahinkoa tekevä supistus ja mikä jotain muuta kipua?! Mä kans särjen vähän joka paikasta vähän väliä ja joka ikinen kerta kun on ollut neuvola tai lääkäri tai muu niin olen säryistä kysynyt niin aina ne on luokiteltu normaaliksi ja milloin miksikin. Tosin äippäpolilla olivat ensimmäisiä jotka epäilivät noiden särkyjen kypsyttävän mun kohdunsuuta. Mutta edelleen siitä herää se kysymys että mistä mä osaan erottaa supistelusäryt esim. tuosta liitoskivuista tai muusta?!!

Viime yökin meni selkäsäryissä jotka tuntuu jatkuvan :( Ja lisäksi on taas tunne että vauva on liikuskellut rauhallisempaan tahtiin vaikka liikkunut kuitenkin on ja tässä arvon että odotanko torstain keskarikontrollia vai menisinkö jo aiemmin näytille?!! Varsinkin kun eilen vahingossa löysin tuon supparilistan niin tottakai se lisäsi huolta....

Jazzy Kyllä nuo minustakin liitoskivuilta tai lantionlöystymiskivuilta kuulostaa mutta se mikä pistää epäilyttään on tuo mahan kovettuminen!!!! Musta sun ehkä kannattaa kysyä äippäpolilta mitä he ovat mieltä.

Cisu 31+6

ps. Toivottavasti en nyt kauheasti lisännyt kenenkään huolta tuolla supparilistallani!

Cisu: Ouluun jos soittaa, niin käskevät sinne näytille, jos taas tänne omalle paikkakunnalle niin sanovat vaan että liitoskipuja ovat. Täällä on aika nihkasta päästä muutenkaan mihinkään tarkistuksiin.
Ja mulla kans kyytiläinen ollut vähän hiljaisempi nyt, tosin monesti on viikonloppuisin hiljaisempaa ollut muulloinkin.
Mua epäilyttää kans tuo mahan kovettuminen ja nyt mietinkin että olenko yhteydessä ouluun suoraan että mitä mieltä ovat vai odotanko keskiviikkoon kun on neuvola-aika ja mahdollisuus nähdä myös lääkäri jos tarve vaatii.

Jazzy

Tesmis, mun poika oli 1800g syntyessään ja ilmeisesti ihan normipainoinen. Oli tosin pitkä 43cm että kait vähän keskimääräistä pidempi. Toi lapsen paino ei kai kuitenkaan ole yhtään niin olennainen kuin ne raskausviikot, siis vauvan kypsyyden kannalta. Ellei nyt sitten puhuta jostain istukan toimintahäiriöstä tai vakavasta myrkytyksestä, jolloin vauva ei oikeasti saa kunnolla ravintoa ja happea.

Kovasti tuntuu tosiaan olevan meitä joilla kohdunsuulla on jotain muutoksia. Mä kyselin Naikkarilla ollessani että onko jotain sellaisia selkeitä kipuja ja tuntemuksia, joiden takia pitää lähteä näytille, mutta sanoivat, että ei, vaan supistelujen takia pitää sitten heti tulla näytille. :kieh: Että arvopa nyt sitten tässä milloin kivut on supistuksia ja milloin jotain muuta.
ONNEKSI mun kivut on myös suuressa määrin helpottaneet lepäilyn myötä ja siksi myös uskallan olla rauhallisemmin mielin, että supistuksia ei nyt ole.

Jennyli, mä luulen, että lääkärit tai neuvola eivät ole huolissaan, koska sulla on jo kaksi normaaliaikaista raskautta takana. Eihän se todellakaan takaa mitään, mutta ilmeisesti kuitenkin edelliset raskaudet ovat tilastollisesti katsottuna aika hyvä ennustustapa. Päivystykseen kuitenkin pääsee aina myös ilman lähetettä ja varmasti siellä tilanne otetaan tosissaan ja tutkitaan jos oireistasi kerrot!

Cisu, tee liikelaskenta ja jos tulos on normaali, niin voit varmaan rauhallisin mielin odotella.

Ihania vauvamasuja täällä kaikilla! :)

mamadread ja ihme 28+2

Jazzy soitapa äitiyspolille. Siellä osaavat oikeesti neuvoa mitä pitää tehdä. Yleensä kehottavat ottamaan panadolia ja levätä tunnin verran ja jos ei supistukset helpota,niin näytille. Nämä ohjeet sain naistenklinikalta,kun odotin kuopusta ja alkoi supistelemaan säännöllisesti,vaikka kivuttomasti.
Toi vatsan kovettuminen on nimenomaan supistus. Ja myös harmittomat harjoitussupparit kovettaa vatsan,mutta toi tk:n kommentti oli aika outo :O

Miten erotatte vauvan käsien "jyskeen" jalkojen liikeistä tässä vaiheessa raskautta? Onko jalkojen "jyske" aina kovempaa? Eli edelleen pähkäilen mitenb päin vauva on! VAikka eipä tuota mun kohdalla enää jyskeeksi nvoi sanoa, sillä täälläkin on liikkeet jotenkin vähentyneet eikä ns. potkusarjoja enää tule ja liikehdintä tosiaankin sellaista möyrintää. En myöskään omilla käsilläni erota peppua päästä. Neuvolassa sanoi viimeksi kun mun vauva sattumalta oli siksi hetkeksi kääntynyt oikeinpäin että kun vauva on oikeinpäin niin alhaalla mahassa tuntuu tyhjältä käsiin ja ylhäällä tavaraa. Ja kyse siis sellaisesta tilanteesta kun vauvan pää ei vielä kiinnittynyt. Kun alhaalla käsiin tuntuu "möykky" niin se kai sitten on peppu! Mihin kohtaan ne jalat potkivat teillä joilla vauva oikeinpäin eli kuinka alas jalat ulotttuvat, minä kun en ole ylhääällä tuntenut oikeastaan kokoaikana potkuja vaan korkeintaan navan korkeudella ja pääasiassa alempana?

Tänään rv 33+3.

Viimeksi muokattu:
Jazzy Mä olen kans Bamsen kanssa samaa mieltä tuosta mahan kovettumisesta että supistuksia ovat ja sen takia suosittelen sua soittamaan ainakin äippäpolille kun juuri nuo muut säryt ja kivut tekee mulla pahaa kohdunsuulle. Toivotaan että sulla ei ole niin mutta koska ilman tarkistusta ei voi tietää niin kannattaa ainakin soittaa ja kysyä neuvoa varsinkin jos pidempään jatkuu.

Mamadread Liikelaskentaa suoritettu ja sen mukaan kaikki ok. Olen vaan niin tottunut sellaiseen hyvin vilkaaseen liikehdintään että pienenkin rauhoittumisen liikkeissä huomaa heti. Mutta kyllä täällä liikutaan joten odottelen torstaihin jos ei muita muutoksia tule.

Jääräpää Mä en ainakaan erota käsien ja jalkojen liikkeiden eroa. Mulla vauva on jo pidempään ollut pääalaspäin ja silti liikkeitä tuntuu vähän siellä täällä. Välillä tuntuu todella alhaalla sivuilla, välillä kyljissä, välillä navan korkeudella tai ylempänä. Mutta tuntui liike sitten missä tahansa niin aina se on samantyylistä ja yhtä voimakasta joten en kyllä yhtään tietäisi tulevatko liikkeet jaloista vai käsistä jos en tietäisi miten päin vauva kohdussa on. Ja tosiaan mullakin liikkeet on nykyään enemmän mylläämistä ja möyrimistä kuin varsinaisia selviä potkuja.

Cisu

Jääräpää: Mä oon ainakin itse erottanut ihan selkeästi aina jalkojen ja käsien tekemien liikkeiden erot, mun mielestä jalkojen liikkeet tuntuu vahvempina. Mun vauva on luultavasti ollut jo jostain rv20 enimmäkseen raivotarjonnassa, tosin joskus rv 20-22 kääntyi välillä perätilaan ja silloin kyllä huomasi eron potkuissa, jotka tuntuivat tosi voimakkaina alavatsalla!
Potkut ja jalkojen liikkeet tuntuvat mulla lähes tissien alapuolella, ei nyt ihan siellä vielä kuitenkaan. Jalkojen liikkeet voi myös hyvin tuntea kun ne tulevat vatsaan päin, jalat tuntuvat ihan hyvänkokoisilta käsiin jo, vaikka eihän niiden muotoa tietenkään pysty tunnustelemaan tarkasti. Käsien töminät tuntuvat alavatsalla hieman hävyn yläpuolella ja selkeästi hellempinä muksauksina. Kun vauva on kääntynyt kasvot selkään päin niin liikkeiden suuntaa ja kohtaa on vaikeampi erottaa. Välillä tuntuu peräaukossa asti, välillä tuntuu kuin selkäranka nytkähtäisi.. :D
Peppua tai päätä mäkään en varmaan osaisi erottaa muuten kun että kun tiedän kaverin raivotarjonnassa olevan, niin tiedän kovan möhkäleen tuossa navan yläpuolella olevan peppu.
Toisinaan vauva kyllä tuntuu venyttelevän itseään melkein sivuttain ja silloin peppukin tuntuu aika alhaalla, navan kohdalla. Päätä en ole kovin usein tuntenut, välillä kun nukkuu kyljellään ja vauva on sitten yön aikana pullahtanut sille puolelle vatsaa, mikä on patjaa vasten, niin pepun ja päänkin erottaa aika hyvin.
Toisaalta vauvahan pystyy jumppaamaan itsensä älyttömiin asentoihin massussa, jopa jalat pään ylitse, joten periaatteessa potkuja voi tuntua missä vaan kohdin riippumatta siitä, miten päin vauva on.

Cisu: Mä rauhoittelen itseäni usein tolla liikelaskennalla, koska mun vauva tuntuu olevan vähän rauhallisempaa tyyppiä. Kyllä se liikkuu useaan otteeseen päivän aikana, mutta vain silloin tällöin on mylläyspäiviä, jolloin liikettä on lähinnä koko ajan. Muutoin on pitkiäkin rauhallisia jaksoja päivän aikana.
Lisäksi pidän aika hyvänä merkkinä sitä, että vauva reagoi tosi hyvin kohdun ulkopuoliseen elämään, esim. koviin ääniin tai isoveljen tai isin ääneen. Kun esim. haen esikoisen päiväkodista kotiin ja loppumaton pölötys alkaa, niin vauva usein herää touhuamaan. Samoin kun mun mies rupeaa juttelemaan mahalle. Samaten mahan töytäisyihin ja muihin vauva reagoi herkästi. Valoon en ole vielä huomannut, että tämä vauva reagoisi niin paljoa, välillä kyllä lopettaa liikkumisen jos nostan paidan ylös ja jatkaa sitten kun laitan paidan ja housujen tuubin taas masua peittämään. :)

mamadread ja ihme 28+2

Millasen ohjeen ootte tohon liikelaskentaan saanu? Lähinnä meinaan sitä että riittääkö että kerran päivän aikana saa laskettua sen 10 liikettä tunnin aikana? Mun vauva on ruvennu nyt ihan tosi rauhalliseks..ei oo moneen päivään tullu niitä iltamylläyksiä mihin olin jo tottunu, ei tuu potkuja oikeestaan ollenkaan vaan sellasta kiehnäystä. Oon huomannu etten edes tunne kaikkia liikkeitä mut näen vatsan päältä että vauva liikahtaa. Edellisissä raskauksissa mun ei tarvinnu koskaan harrastaa mitään liikelaskentaa ku vauvat liikku ja potki jatkuvasti loppuun asti eikä aiheuttanu mulle koskaan liikkumattomuudella huolta..

Lolli 31+4

mullahan on kans iha selkeitä supisteluja ollu,nyt vloppuna tosin vähemmän kun oon lähinnä pötkötelly sängyssä valtaisan väsymykseni takia.torstaille tuli aika äippäpolille supistelujen takia,ihan kiva ku näin nopeaa pääsee.jos samalla sais vähä kokoarviota,mua on jotenki jostain syystä alkanu huolestuttaa et kasvaako vaavi ku maha on olevinaan ollu samankokonen jo pitempään ja ei se sf-mittakaa ollu kasvanu ku sentillä 3 viikon aikana.kova meno mahassa muuten on,ihan mieletöntä mylläystä,eilenki mies ja lapset näki kun ilmeisesti vaavi jalkaansa liikutti mahassa ja sellanen terävä mönkyrä liikku pitkin mahaa moneen kertaan:D olis voinu vaikka ottaa pientä jalasta kiinni!ketkä syö rautaa?mulla nyt 4.päivä menossa ja eilen meinas ihan taju lähteä ku närästi niin reilu pari tuntia tabujen oton jälkeen,nyt kauhulla ootan et toistuuko sama: / töitä olis vielä nelisen viikkoa,alkaako se äippäloma koskaan,tuntuu vähä että ei!!!olis nii paljo tekemistä täällä kotonaki mut ei aika eikä voimat riitä sekä työntekoon että kotitöihin lapsista puhumattakaan..:( myöski muita parisuhdeongelmaisia täällä tuntuu olevan ku mä..on vaa nii takkusta tuon miehen kans.ja munhan syy se kuulemma on ku raskaana ollessani oon aina tämmönen et kiukkuan ja suutun joka asiasta.no tottahan se on mutta eikö toinen vois vähä enemmän yrittää ymmärtää just sillon. kotityöt on se isoin ongelma,mä otin asian puheeks eilen ja mitä muuta siitä seuras ku iso riita joten taiampa vaa olla tästä lähtien hiljaa ja yksin tehä kaikki,jos ukko ei tajua et mun voimat ei riitä kaikkeen ja se aika on siltä ja lapsilta pois,ni ei voi mitään sitte:headwall: mä kadehdin kaikkia joiden miehet siivoaa,kokkaa,käy kaupassa,olkaa te sellasen miehen omistavat onnellisia:) nyt valmistautumaan töihin,hyvää uutta viikkoa kaikille teille!!

murunen&nappula 30+4

Täällä supistukset on ehkä jonkun verran hellittäneet ton antibioottikuurin ansiosta. Tai siis on niitä edelleen kellon ympäri, mutta ovat kestoltaan tosi lyhyitä. Ja illalla tulee enemmän, joten rasitukseen taitavat enimmäkseen liittyä. Erehdyin viikonloppuna haravoimaan pihaa ja se ei vissiin ollut fiksu veto! Tosin nyt taas töissä supistelut on alkaneet heti aamusta :( eli istuminen ei ainakaan tee hyvää.

Vaikea on kyllä tietää, mikä kipu kuuluu asiaan ja mikä ei. Mulla ainakin selkäkipu (lantiosta peräisin) säteilee vatsaankin, jolloin tulee sellainen menkkamainen kokolantiojumitus. Ja silloin supistuksetkin on kipeitä. Neuvolassa ovat jatkuvasti sitä mieltä, että toisilla nyt on vain helposti supisteleva kohtu, mutta ei siitä mitään haittaa oo :confused: No, täytyy varmaan seurailla pari viikkoa, mihin suuntaan lähtevät kehittymään ja pyytää sitten tarvittaessa lähetettä lääkärille. On näitä nyt kuitenkin jo 2,5kk ollut (tosin kovenevat koko ajan) ja vielä ollaan yhtenä kappaleena, joten eivät kai sitten ole mitenkään pahoja.

Toukkanen on ollut kovin ahkera möyrijä viikonloppuna. Jatkuvasti maha tärisee niin, että ohikulkijatkin varmasti näkevät :D Ite en ainakaan pystyisi erottamaan käsien ja jalkojen liikkeitä, jos en olisi juuri kuullut, miten päin tuolla vatsassa oleillaan. Eilen ainakin hakkasi nyrkillään ihan yhtä kovaa, kuin jalalla aikaisemmin.

Liikelaskennasta oli juuri viime viikolla puhetta ja ei siis tarvitse joka tunti olla tuota kymmentä liiketta. Tämä kaveri ainakin saattaa olla hiljaa pitkiäkin jaksoja, joten laskenta kannattaa ajoittaa sellaiseen hetkeen, kun tietää sen normaalisti liikkuvan (esim. ruoan jälkeen tai nukkumaan mennessä). Ja jos ei ekalla kerralla onnista, niin voi kokeilla uudestaan joku toinen tunti. Eli mun kuvitelmien mukaan riittäisi kerran päivässä, mutta ehkä joku fiksumpi tietää paremmin.

Meillä mies alkaa näköjään jo melko hyvin ennakoida mun hormonimyrskyjä :ashamed: Viikonloppuna alkoi harmittamaan, kun tuntuu, että sitä saa joka asiassa aina vetää perässä, eikä tee mitään oma-alotteisesti ja olin jo kerennyt puhista itsekseni ties kuinka pitkään. Ja kuinka ollakaan, juuri kun olin päästämässä ärsytykseni valloilleen, mies oli jo porakoneen kanssa hommissa. Yritä siinä nyt sitten olla vihainen :heart: Ihan hukkaan meni hyvä ärsytys :kieh:

neitoperho & toukka 29+3

Raskaushormoneista Ihan hirveetä välillä on olla ittensä kanssa. Viime raskaudessa oli sama juttu. Mun mies on maailman rauhallisinta, uskollisinta ja luotettavinta sorttia ja molempien raskauksien aikana mulle on tullut vahva tunne, että sillä on suhde johonkin naiseen. Ihan sairasta! Mun mielikuvitus on liian vilkas näköjään silloin, kun ite näyttää möhköfantille. Viime raskaudessa en muista, mistä kaikki sai alkunsa. Tällä kertaa löysin sattumalta miehen puhelimesta (soitin sillä omaani, kun oma puhelin oli hukassa) vieraan naisen nimen ja tämä oli yrittänyt soittaa miehelle. Järkyttävä paniikki, parin tunnin yöllinen keskustelu/itkukohtaus ja silti kaiveleva fiilis vielä seuraavanakin päivänä, vaikka mies kuinka vakuutteli, että ei tässä ole kyse mistään semmoisesta. Liittyi lopulta työasioihin ja sain seuraavana päivänä kuulla, mitä asiaakin sillä naisella oli ollut. :D Mutta kyllä oli helkkarin raskas vuorokausi. Jos jotain hyvää, niin tajusin taas kuinka äärimmäisen ihana mies mulla on ja kuinka sitä pitäis välillä helliä ja kehuakin kuin vaan motkottaa. Sellaista tänne. :D

Liikkeistä En kyllä tiiä erontanko käsien liikkeitä, mutta noi jalkojen liikkeet on kyllä voimakkaita. Vauva potkii minne mihinkin. Eilen illalla navan kohdalle ja sitten nukkumaan mennessä jo reilusti navan yli. Tänäaamuna potkut ovat tulleet oikeaan kylkeen, ehkä jopa navan alapuolelle. Mietinkin, että onkohan pikkuinen nyt poikittain.

Mulla on huomenna neuvola. En tiiä, pitäiskö valitella kivuista, kun haluaisin päästä tarkistuttamaan kohdunsuun tilanteen. Meillä kun ei kuulu mitään lääkärineuvolaa enää sen ihan alkuraskauden jälkeen. Ihan typerää. Onhan mua supistellut ja särkenyt yms. Mutta en osaa kyllä ajatella, että ne ois mitään vakavaa.

Tsemppiä kaikille uuteen viikkoon! :heart: =)

Mandy ja pallero 29+3

Viimeksi muokattu:
Ihan ensiksi Sf-mitasta Ei kannata olla huolissaan, jos se ei hetkeen kasva tai jopa pienenee. Meillä on poika kääntynyt perätilasta poikkiteloin ja mitta ei sen takia ole kasvanut juurikaan. Välillä kun käännytään joko perätilaan uudestaan tai (toivottavasti) raivotarjontaan, niin mahan kasvun pystysuunnassa huomaa ihan selkeästi itsekin. Sf-mitta voi siis olla lapsen asennosta kiinni.

Nyt selaileen viestejä lisää, katsotaan ehdinkö taaskaan kommentoimaan tämän enempää...

Keltakaneli 33+0

Nyt tulee vaan omaa napaa...mutta supistuksista asiaa (once again): Onko ihan normaalia, jos tuntuu, että verenpaine nousee supistusten myötä (ei ole mittaria, mutta tunne nyt kuitenkin)? Entä jos tuntuu, että ei saa kunnolla happea? Ja jos vaan muuten vaan alkaa kohta itkettää tämä jatkuva supistaminen ja sen aiheuttama sumuinen/huono olo? Oon ollut nyt 5 h töissä ja ainakin viimesen kahden tunnin aikana on supistellut paljon. Määrää en ole laskenut, mutta sellanen "ei taas!" -olo aina kun alkaa. Ne ei siis satu selkään, reisiin tai vatsaan kuukautiskipuina eikä ole ripulia, jota mulla on usein kuukautisten yhteydessä. Jonkun verran on sukkapuikkoja tai jotain muuta vihlontaa siellä täällä, mutta ei mitään särkyä.

En voi enää soittaa neuvolaan, kun soittoaika on ohi...ja muutenkaan en kehtaisi ehkä taas rutista :( Olin siis just viikko sit ti lääkärillä ja kaikki alapäässä kunnossa ainakin sillon. Eli päällimmäinen ongelma lienee tämä fuzzy olo :/

vali vali Azalea ja Luru 30+2

Ja vielä vähän lisää:

Onko kenelläkään vaikeuksia hengittää öisin? Herään siihen, että "nenä on kipeä/tukossa" niin kuin nuhassa, mutta ei sieltä mitään kunnolla tule sillain kun tukkosessa nenässä. Sen sijaan ilmeisesti limakalvot on tosi kuivat ja aamu aamulta on ruvennut sattumaan enemmän eli on jo vähän kurkkukipua aamulla ilmassa, kunnes saa juotua kunnolla. Yöllä siis en meinaa saada unta, kun hengittäminen tuntuu/sattuu. Auttaa vähän, jos on korkea tyyny.

Mun siskolla on ollut kuulemma sama ja siihen auttaa jotkut limakalvojen kostuttajat...pitää käydä tänään hakemassa apteekista!

Moikka kaikille!!!

Sf-mitasta oon päättänyt olla stressaamatta vaik se torstaisessa neuvolassa olis sit ihan mitä vaan.. Odotan painoarvioultraan (marraskuun alussa) ennenkuin rupean panikoimaan - mikäli siihen nyt sitten on syytä.. Viikonloppuna miehen sisko ihmetteli mun mahan kokoa ja sanoi että "kyllä sä 4-kiloisen saat".. Kehoitin olemaan peloittelematta lisää:eek:

Supistuksista sen verran että on niitä täälläkin ollut ja pari kertaa pistäneet jo hätääntymään kun muuttopuuhien keskellä on alkanut tuntua siltä että nyt tuli lähtö.. Edellinen synnytys mulla oli viikoilla 37+3 ja olin jo viikkotolkulla kantanut tosi alhaalla roikkunutta mahaa. Yks kaunis sunnuntai sit päätin että nyt tämä syntyy (supisteli vähän mutta ei mitään "oikea" tuntuisia) ja menin äit.polilla valittelemaan oloani. Ottivat tarkkailuhuoneeseen ja kohdunsuu oli 3cm auki, mikä nyt ei uudelleensynnyttäjällä vielä ole mitta eikä mikään. Makailin jokusen tunnin siellä ja supistukset alkoivatkin sitten voimistua.. Iltayöstä siirsivät synnytyssaliin ja laittoivat vielä tippaan ja sieltähän se lähti tulemaan... Onneksi menin, lapsi oli noilla viikoilla jo yli 3800g, mitä sitten olisi ollut lasketun ajan korvilla. Mutta tosiaan, tähän päivään mennessä en tiedä olivatko ne supistukset silloin alkuunsa jo synnytykseen liittyviä vai jotain muuta, koska omasta mielestä esikoisen kohdalla ne tulivat niin voimalla ettei jääneet arvailujen varaan.. Että kaikki säännölliset supistukset kannattaa kyllä siinä mielessä ottaa tosissaan, että uudelleensynnyttäjälläkin ne voivat olla eri synnytyksissä erilaisia. Nyt on alkanut jo synnytys jännittämään, että miten sitä nyt enää osaa:ashamed: Ja maha tosissaan on sen kokoinen että vauva painaa jo palleaan niin että istuminen on hankalaa, samoin hengittäminen ja kaikki "kyykkiminen" sekä kumartelu.

Hyvää lokakuun loppua kaikille, tsemppiä ja hyvää mieltä vaikka läpi harmaan kiven!

Piianen ja Mökönen rv33+5 (uä34+2)

Azalea soita vaan sinne neuvolaan. Soittoaikana saa parhaiten kiinni ja niillä on aikaa vastailla, mutta jos muulloinkin jokin asia huolestuttaa ja on ajankohtainen juuri nyt niin eiköhän ne mielellään vastaile sun mietintöihin. Kuitenkin ne haluaa että äidillä ja vauvalla menisi kaikki hyvin.

Mulla sattuu niin järkysti oikea kylkiluu tai jokin siinä kohdassa et yritän olla koko ajan vinossa kun silloin sattuu vähemmän. Yritin maata vas. kyljellä jolloin oletin vauvan "valuvan" vasemmalle puolelle mut ei... Vois välillä sattuu vaikka vasen puoli mut ei koskaan sieltä ja vauva tykkää olla oikealla puolella. Tätä oon jatkunut pari viikkoa ja melkein itku tulee kun toi kipu on jatkuvaa ja varsinkin istuessa. Kyllä sen hetkelliseseti kestää mutta kun kokoajan... Eikö kellään muulla satu kylkiluut??? Jos ei niin oletan tämän johtuvan perätilasta koska aikaisemmissa raskauksissa en ole vastaavaa kokenut enkä myöskään perätilaa. Mietin vaan että kun on vielä reilu 6 viikkoa la:han ja vauva senkun kasvaa niin onkohan multa alin kylkiluu poikki jo la:n aikoihin:confused:. Silloin kun vauva ultran ajaksi kääntyi oikekin päin (ovela vauva), olo helpottui huomattavasti ja mistään ei sattunut. Sitten taas samana iltana se kipu alkoi muljahdusten jälkeen|O.

Tänään siis rv 33+4.

Viimeksi muokattu:
Olo tuntuu tosi vaivaiselta,oon aika kyllästynyt olotilaan vaikka pitäisi vielä jaksaa tämän mahan kanssa.
Tuntuu että se vaan kasvaa kasvaa ja kasvaa...
Viime viikolla oltiin muutama päivä saikulla loppuviikosta,mulla on alkanu olemaan tosi usein pää kipeä,ja mikään lääke ei auta ja öisin puutuu jompikumpi puoli päästä varpaisiin.
Selkä tuli myös viikonloppuna kipeäksi kun ajelin autolla,ja kipu säteili oikeaan jalkaan,nyt on reisi todella kipeä ihan kun olis kunnon urheilusuorituksen jälkeen ja kävelen kun mikäkin vaivainen ankka.Ihme vaivoja sitä tuleekin,eikä viittis koko ajan vain saikulla olla ja se myöskin stressaa mieltä.
Edelleen olen myös äkäinen kuin ampiainen ja väsynyt,onneksi mies ei enää juurikaan välitä mun ärtymyksestä ja huumoria heittää siitä :)
Tästä tuli tälläinen valituskirjelmä,palaan paremmalla viereystasolla ja voinnilla :)
Azalea Mä en oo huomannu hengityksen vaikeutumista öisin mut aamuisin oon kans tukossa/nenä tuntuu tosi kuivalta ja välillä on kurkku kipee.Oon ruvennu käyttää nenäkannua,tehosta en viel tiiä mut kuullu/lukenu että se vois auttaa esim.noihin kuiviin limakalvoihin,allergiaan jne.

hara 29+4

Voidaan perustaa sellanen Valita ja rutise loppuraskaudesta.com sivusto tai jotakin :) Ei mutta tiiättekö on joskus vaan ihana lukea toisten valituksia silloin, kun omaankin "sydämeen" sattuu, niin ei tule huono olo siitä, että olisi ainoa rutisija :D

Oon tässä arponut koko päivän, että soitanko Kättärin päivystykseen....sumuinen olo on ohi, mutta kyllä noita vieläkin tulee. Ei kuitenkaan ihan 15 minuutin sisään ainakaan enää, joten ehkä menen kotiin, kuumaan suihkuun ja lepäämään (Diiliä odotellessa) ja katson, mikä on tila illalla/huomenna ja sen mukaan sitten yhteyksiä sairaalaan/neuvolaan. HUS:n joku ohje sanoo:

Supistuksia kivuliaina ja/tai säännöllisinä (alle 15 min. välein), eivätkä mene levolla ohi 2 tunnin sisällä Lähde sairaalaan. Soita ensin.

Hyvä levätä täällä töissä - istun koneella, kun supistus tulee, on päällä ja menee pois. Vaihtoehtona on kävellä tai seistä :kieh: Sekin sitten sattuu sydämeen :D

Mä täällä luen ihan silmät ymmyrkäisinä näitä juttuja tällä palstalla. Vaikka kuinka moni on huolissaan supistuksista ja kohdunsuunsa tilanteesta...eikä saa vastauksia mistään. Mikä ilo on koko tuosta Suomen neuvolajärjestelmästä???Kai sitä jokainen osaa kotonaankin purkkiin pissiä ja liotella siinä tikkuja? Meillä käydään nyt kerran 2 viikossa oman gynen luona, joka tekee AINA sisätutkimuksen, eipä tarvitse arvuutella kohdunsuun tilannetta tai supistusten kipuastetta! Lisäksi ultrataan aina silloin tällöin ja vauvan asentokaan ei jää arvuuteltavaksi.

espoir, piti sinulle jo aiemmin sanoa, että älä vedä johtopäätöksiä Suomen neuvolatoiminnasta ihan pelkästään yhden keskustelupalstan yhden ketjun perusteella :)
Jos yhtään tarkemmin ajattelet, niin huomaat kuinka pieni otos tämä ketju on odottajista ja olen melko varma, että keskustelupalstoille osuu useimmiten ne, joilla on jotakin ongelmia... ja näistäkin ongelmista suurin osa on kuitenkin saanut ihan kunnollisen avun kun vain on osannut sitä pyytää eikä vain ihmetellä täällä!

t. Siiri S, joka on erittäin tyytyväinen saamaansa palveluun ihan kotisuomen neuvolassa (tuntuu välillä että vähän liikaakin hyysätään)

Siiri S, en teekään johtopäätöksiä yhden palstan perusteella. Faktahan on,että Suomessa käydään tarkistuksissa neuvolassa ja vain harvoin lääkärissä (ja silloinkaan lääkäri ei useimmiten ole gynekologian erikoislääkäri). Fakta on myös se, että suurin osa lapsista syntyisi terveinä, vaikka ei tehtäisi yhtikäs mitään, suurin osa raskauskista kun sujuu ihan omalla painollaan.

En kyllä käsitä, mitä varten koko neuvolajärjestelmä on olemassa, kun siellä ei tehdä mitään todella oleellista. Tikkuun osaa jokainen pissata kotonakin, mahan mittaus on ihan keskiaikaista puuhaa kun kerran ultrat on keksitty, verenpainetta voi seurata kotilaitteillakin, sokerirasitus on tarpeeton jollei ensin mitata verensokeria ja todeta että tarkempaan tutkimukseen on aihetta. Kaiken tuon seurauksena naiset sitten arvuuttelevat kotonaan, että onkohan synnytys lähellä, kun niin kovasti supistaa...tai sitten nämä jutut, jossa lääkäri määrää sairaslomalle, koska supistaa, mutta kohdunkaulassa ei ole vähäisintäkään muutosta - uskomatonta!

Yhteistyössä