***Joulukuiset lumihiutaleet 2010- LOKAKUU***

Espoir Olen samaa mieltä Rva Siiri Sisiliskon kanssa siitä että minkään keskustelupalstojen tai vastaavien perusteella ei voi juuri mitään yleispätevää johtopäätöstä Suomen neuvolajärjestelmästä tehdä. Keskustelupalstat on kuitenkin niin pieni otos kuin neula heinäsuovassa. Toki täälläkin voisi tietyt asiat hoitaa paremmin (ainahan on jotain parannettavaa) ja juurikin noissa kohdunsuun-tilanteissa ja tutkimuksissa täällä saataaisiin olla tarkempia.

Mutta Rouva Sisiliskon kanssa en ole samaa mieltä siitä että keskustelupalstoilla käy useimmiten sellaiset ihmiset joilla on ongelmia!!! :confused: Vai senkö takia sinä täällä käyt?!
Mä olen olettanut että nämä keskustelupalstat on tarkoitettu juuri vertaistukea varten ja että täällä voi puhua kaikesta!!! Ja mikä olisi parempi paikka hakea omiin ongelmiinsa/huoliinsa neuvoja ja näkökulmaa tai vaan purkaa mieltänsä kuin keskustelupalsta, jossa muut pähkäilevät samojen asioiden kanssa??!! Toki neuvola on ensisijainen paikka mistä neuvoa kysytään, mutta keskustelupalstat tulevat ihan hyvänä kakkosena. Eikä täällä pelkistä ongelmista puhuta ja valiteta vaan kaikesta muustakin.

Azalea Mulla on kans noita hengitysvaikeuksia ja makuuasento pahentaa niitä. Mutta kohtu alkaa jo painamaan keuhkoja ja muita kaluja ahtaalle niin ihmekös tuo. Välillä mulla on allergia oireita ja limaista vuotoa paljon, välillä taas nenä tuntuu tosi kuivalta. Nasonexiä käytän allergiaoireisiin satunnaisesti ja jotain a-vitamiinitippoja on tohon nenänkuivuuteen.

Cisu 32+0 POKS =)

Pakko kommentoida tohon neuvolajärjestelmän ruotimiseen, että eiköhän täällä kuitenkin jotain tehdä oikein kun Suomessa on lapsikuolleisuus kuitenkin pienintä luokkaa koko maailmassa, oli keinot sitten vanhanaikaisia tai ei. Suurin osa riskitekijöistä saadaan kartoitettua ja seulottua varhaisessa vaiheessa, sekä äidit yleensä ehtivät sairaalaan asti synnyttämäänkin, eli kohdunsuustakin ollaan jotenkuten silloin perillä, eikös?

Anteeksi Cisu. En tarkoittanut että täällä käy ihmisiä, joilla on Ongelmia. Mutta aika usein keskustelupalstoille eksyy, jos on joku mieltä askarruttava asia, johon kaipaa vastauksia. Ja kyllä, minä olen täällä, koska minun raskautumisessani oli ongelmia ja kaipasin vertaistukea silloin (ja varmaan vähän vieläkin).

Neuvolajärjestelmä on olemassa varmaan siksi, että riskiraskaudet pystytään kartoittamaan.

- Siiri S

Azalea mulla on kans nyt viimesen viikon aikana noi hengitysvaikeudet lisääntyny. Kurkku on kipee öisin välillä ja nenä on ihan tukkonen. Selällään maatessa tuntuu ettei saa happea, siltä on tuntunu jo pitkään mut seki on pahentunu mahan kasvun myötä. Kyljellään on ok. Mä ostin jo alkuraskaudessa Nozoil-nenäsumutetta, se on muistaakseni seesamiöljyä ja sitä voi käyttää kuuriluontoisesti. Mulla nenän limakalvot kuivuu niin et tulee taas verta useemman kerran päivässä nenästä ja toi sumute on siihen hyvä. Se ei valu suuhun eikä siis maistu miltään.

Ja valittamisesta..musta tuntuu et mä valitan kans joka asiasta taas, mut tuntuu ettei mikään oo taas hyvin =( Suurimmaks osaks valitan siis vaan oman pääni sisällä ku en jaksa tännekään tulla joka päivä teiän muitten häiriöks. Mut tiivistettynä siis mikään ei ole hyvin, kaikki menee päin persettä, oon NIIIIN väsyny kaikkeen et välillä vaan itken ja itken ja itken. En vaan jaksa!! =(

jääräpää mulla sattuu istuessa oikeelle kylkiluihin. Vauva jotenki punkee itteensä niitä vasten/niistä vauhtia. Mä kans yritän istuu sillai kaarella vasemmalle et oikeelle jäis enemmän tilaa, ja kyl se välillä auttaa mut ei siinä asennossa voi kauaa istua =)

espoir voisitko selventää mitä tarkotit tällä kommentilla? "tai sitten nämä jutut, jossa lääkäri määrää sairaslomalle, koska supistaa, mutta kohdunkaulassa ei ole vähäisintäkään muutosta - uskomatonta!" Eli pidäksä sitä hyvänä vai huonona asiana??

Sit vähän omaa napaa..Eli kotona ollaan viel pari päivää. Paineita mittaillaan x3/päivä ja ainakin vielä ovat pysyneet alle asetetun raja-arvon. On ne nyt selkeesti korkeemmat ku aikasemmin mut kai se nyt vähän kuuluu asiaanki?!?!Keskiviikon neuvolassa sitten kattellaan tarkemmin noita arvoja. Torstaina ois tarkotus mennä takas töihin, enää 6 työpäivää jälellä =) Mul on aina 2 töitä ja 2 vapaata, joten uskoisin selviäväni noista viimesestä 6 päivästä.

fanttomi & 30+4

Niin, vielä neuvolakeskusteluun palataakseni - onhan minulla itselläkin kolmen lapsen verran kokemusta Suomen järjestelmästä ja silloin olin ehdottomasti sitä mieltä että systeemi oli hyvä,koska en paremmasta tiennyt. (Tosin muistan ihmetelleeni niiden neuvolantätien tietotasoa jo tuolloin, monet tuntuivat vain ihan itsestäänselvyyksiä hokeville papukaijoille). Lisäksi raskauksissani ei ole koskaan ollut ongelmia, joten mikä hyvänsä systeemi kelpaa sellaisten raskauksien hoitoon. Mutta joku juuri aiemmin kommentoi osuvasti, että Suomessa saa apua kunhan vain pyytää - no sehän juuri kuulostaakin kamalalta, että asiat eivät ole automaattisesti hoidossa vaan täytyy itse sinnitellä ja hakeutua hoitoon.

Lapsikuolleisuus on kaikissa kehittyneissä länsimaissa alhainen, joten sillä ei voi perustella mitään.

Niin ja Fanttomi - tarkoitin,että on uskomattoman outoa, että lääkäri määrää sairaslomalle pelkkien supistusten takia, jos ne supistukset eivät ole vaikuttaneet kohdunkaulaan milään tavalla. Mutta kokemattomat yleislääkärit nimenomaan niin tekevät, varmuuden vuoksi, koska omaa ammattitaitoa ei ole. Kaikkiahan supistaa, joitakin enemmän, joitakin vähemmän, so what?

No, tästä on tietysti ihan turha ruveta väkisin vääntämään eipäs-juupas väittelyä, halusin vain tuoda oman näkemykseni esille näin ulkosuomalaisena. Toivottavasti jokainen täällä kirjoittava saa tarvitsemansa hoidon oli sitten systeemi mikä hyvänsä!

espoirille haluaisin sen verran sanoa että joistain kommenteista saa sen kuvan että täällä ollaan terv.huollossa keskiajalla vaikkei se nyt ihan niinkään ole. Ystäviä on asunut ulkomailla ja kokemuksia on puolesta sekä vastaan. Lisäksi suomalaisen neuvolajärjestelmän arvostelu suomalaisten odottavien äitien keskusteluketjussa on ehkä väärä paikka. Mitä me sille asialle voimme jos täällä joku asia on huonommin/paremmin kuin muualla? Paljon olisi purnaamista ylemmille tasoille esim kotihoidon tuesta tai muusta vastaavasta mutta ei ole sekään asia miksikään muuttunut siinäkään ajassa kuin esikoiseni sain toistakymmentä vuotta sitten. Koen että tämä keskusteluketju on vertaistukea odottavien äitien kesken, jossa voi purkaa omia huolia ja kokemuksiaan, huomata että joku omaa mieltä painava asia onkin ihan normaalia tms. Se miten tämä yhteiskunta hoitaa meidät odottajat, ei ehkä enää ole meidän harteilla ja uskon siihen että saamme täällä parhaimman mahdollisen hoidon. Vertailua voi suorittaa kaiken mahdollisen kesken mutta omasta mielestäni se on tarpeetonta ja ylenkatsovaa, etenkin asioissa joissa itselläkään ei ole muuta vaihtoehtoa kuin tämä suomalainen neuvolajärjestelmä tai yksityinen puoli. Ikinä en ole kokenut tarvetta valittaa mistään, ja jos joku kokee saavansa parempaa hoitoa, olkoon hän onnellinen. Erittäin hyvää odotusaikaa toivon myös Sinulle espoir ja olisi kiva kuulla kuulumisia odotuksesta ulkomailla muutoinkin kuin palvelujen laadun vertailulla.

Piianen

espoir mulla on itellä ollu supistuksia rv 18 lähtien eivätkä ne mitään muutoksia oo kohdunsuulla/-kaulalla aiheuttanu. Ja olen myöskin ollut sairaslomalla kyseisestä syystä parisen viikkoa yhteensä. Kyllä mulle on ainaki ollu helpotus, kun ne "kokemattomat yleislääkärit" on kirjottanu sairaslomaa noitten supistusten takia, koska töissä en ois pystyny olemaan. Niitten kanta on ainaki mun kohalla ollu se et "normaaleja ovat, toisille niitä tulee toisille ei, mutta niitten takia ei kenenkään tarvi kärsiä työpaikalla varsinkin jos kotioloissa niitä ei tule". Eli mun mielestä ovat enemmän kirjoittaneet sen sairasloman mun henk. koht. jaksamisen takia. En todellakaan ois pystyny oleen töissä sillon ku noi supistelut oli pahimmillaan ku tuntu et vauva syntyy tasan nyt, niin hirvee painon tunne oli alapäässä.

Niin ja Fanttomi - tarkoitin,että on uskomattoman outoa, että lääkäri määrää sairaslomalle pelkkien supistusten takia, jos ne supistukset eivät ole vaikuttaneet kohdunkaulaan milään tavalla. Mutta kokemattomat yleislääkärit nimenomaan niin tekevät, varmuuden vuoksi, koska omaa ammattitaitoa ei ole. Kaikkiahan supistaa, joitakin enemmän, joitakin vähemmän, so what?
!
Mun mielestä täällä ei ole ketään määrätty saikulle ilman syytä. Muistathan, että myös stressi voi aiheuttaa supistuksia eli joskus syy voi olla henkinenkin. Kaikilla muilla on ollut isojakin muutoksia alapäässä paitsi mulla, mutta sain sairaslomaa kontrollisisätutkimuksen jälkeen, koska kahta viikkoa aikasemmin oli kohdunkaula lyhentynyt ja sen jälkeen supistukset/vatsakivut olivat silti jatkuneet. Toisaalta en näe sitäkään mitenkään ongelmana, että raskaanaoleva saa hyvin helposti sairaslomaa töistä esim. supistusten takia, vaikka ne kuuluvatkin asiaan, koska ainakin mulla ne aiheutti tänään verenpaineen nousua/sumuista oloa ja jopa hapensaantiongelmia. Saahan sitä ihmiset normaalistikin saikkua väsymyksen, uupumuksen, päänsärkyjen, selkäkipujen, niskajumien, pyörryttävän olon tms. muiden epämääräisten oireiden perusteella, vaikka ne eivät varsinaisesti estäisikään työntekoa tai olisi muulle työyhteisölle tarttuvia. Se on sitten enemmän ihmisen kestokyvystä/työmoraalista kiinni, kuka hakeutuu lääkärille ja kuka vain sinnittelee, kunnes oireet (useinmiten kuitenkin) menevät ohi. Ihan hyvin saattaisi joku pyytää ja saada saikkua vaan senkin takia, että hormonit on pistänyt mielen niin sekaisin, että ketuttaa kaikki, kun tulee vähänkään huono olo esim. supistuksen takia tai muuten vain :D Allekirjoitanut ainakin välillä sanoo työkavereille työhön liittyviä asioita aika kärkkäästi...:ashamed:

Espoir on vielä pakko sanoa, että mustakin on vähän hassua, että jatkuvasti kritisoit täällä Suomen systeemejä. Mitä yrität sillä saavuttaa? Saada meitä muita muuttamaan ulkomaille tai käymään yksityisellä lääkärillä kahden viikon välein? Saada ihmisiä huolestumaan siitä, että suomalaisia raskauksia ei seurattaisi tarpeeksi hyvin ja nousemaan sitä kautta ehkä barrikadeille? Mun täytyy rehellisesti sanoa, että neuvolasyteemi on tähän mennessä toiminut mun tapauksessani moitteettomasti samoin kun tulevasta synnytyssairaalasta saamani palvelu. Perhevalmennusten lisäksi on kokemusta päivystyksestä. Silloin kun en tuntenut juurikaan liikkeitä vuorokauteen soitin sinne ja heti pyysivät näytille ja tsekkasivat, että vauvalla kaikki hyvin. Ilman jonotusta päivystyksessä...Eli jos esim. eduskuntavaaleissa haluan äänestykselläni vaikuttaa suomalaiseen terveydenhuoltoon, niin kyllä mun henk. koht kokemukset suuntaavat äänet johonkin ihan muuhun kun neuvolajärjestelmään, esim. päihdetyöhön tai sitten vaikka suurten sairaaloiden/hammashoidon resurssien lisäämiseen ruuhkien purkamiseksi.

Jos jollakin lapsella on toisia lapsia hienompi hiekkalaatikko, jossa on parempaa hiekkaa ja kivemmat lelut, niin ei sen jatkuva esilletuominen ja mainostaminen ja samalla toisten hiekkalaatikon + lelujen haukkuminen kenellekään hyvää mieltä tee. Naapuripihojen lapset ovat lähinnä ymmällään ja toki alkavat puolustamaan omia perintölelujaan, vaikka lapioista olisi varrte poikki. Tämä siis vertauskuvana, mutta tällainen olo mulle on tullut tästä Suomen systeemin versus systeemi jossakin päin maailmaa.

Toki sana on palstalla vapaa ja kukin saa kirjoittaa siitä, mistä haluaa nyt ja aina :)

Oon Azalean kanssa samaa mieltä siitä, että resursit on rajalliset, ei me raskaana olevat olla ainuita neuvola tai terveydenhuollon palveluiden käyttäjiä. Johonkin on pakko vetää raja. Mä en henkilökohtaisesti ymmärrä sitä että monesti raskaanaolevilla unohtuu se että he eivät ole niitä jotka maailmaa pyörittävät vaan sen oman navan ulkopuolella tapahtuu muillekkin hirveästi tärkeitä asioita.
En tarkoita tällä sitä että ei olisi hyvä että raskaana olevia seurataan ja tutkitaan, mutta joskus vain tuntuu että ajatus maailma "minä olen raskaana" on sellainen ettei ajatuksiin tahdo mahtua muuta. "minä saan tehdä sitä tai tätä koska olen raskaana" minua pitää ymmärtää koska olen raskaana "minä en voi tehdä sitä tai tätä koska olen raskaana" jne.
Toivottavasti kukaan ei loukkaanu, koska onhan tämä raskaus TÄRKEÄ ja varsinkin kun on ensimäistä kertaa raskaana (ja jos se on vielä pitkien odotusten tulos) ni hyvinki ihmeellinen kokemus. Tarkoitan sitä että (en sano tätä kellekkään henkilökohtaisesti vaan ihan yleensäkki "mitäs nyt palstan perusteella") raskaus on monesti "hyvä syy".

Niin ja raskaana saikulla: oon sitä mieltä että huonommistaki syistä ollaan töistä pois. Tai sitä ajatusmaailmaa itselleni hoin ku jouduin issias kivun takia jäämään kakkosta odottaessa pois töistä rv30, mut minkäs teet ku istua kyllä voit mutta kävelemään ei tahtonu päästä.. nyt en ole edes töihin tässä välissä lähteny ja tuskin oisin jaksanu.. ihan jo sen takia et nämä edelliset on niin pieniä

Avaisinkohan minäkin sanaisen arkkuni näin aamutuimiin?! :whistle::D
Tarkoituksella en ole halunnut ottaa kantaa mihinkään asioihin jotka aiheuttavat ns. sanaharkkaa! Näkemyksiä on monia eikä ihmisten todellakaan tarvitse olla samaa mieltä tahi sietää asioita samalla tavalla!
Lisäksi nämä keskustelupalstat on juurikin niitä paikkoja joista ihmiset tulevat sitä vertaistukea ja apua hakemaan/keskustelemaan samassa tilanteessa olevien kanssa ja mun mielestä jokainen saa tässä meidänkin pinossa valittaa tai kertoa miten hyvältä tuntuu niin paljon kuin haluaa:heart:
Mutta täytyy myöntää että karvojani on nostattanut se että rva espoir tulee kommentoimaan kirjoituksiamme VAIN silloin kun hänellä on jotain napautettavaa/ihmeteltävää joko Suomen terveydenhoitojärjestelmästä, parisuhteesta tai voinnista!
Minusta on äärettömän ihanaa että sinua on kaikin puolin lykästänyt ja olet tyytyväinen saamaasi palveluun, raskautesi ovat oireettomia ja täysin vaivattomia ja olet löytänyt unelmiesi kumppanin. Olet kykenevä kaikkeen ja kasvatat lapsesi samanlaisiksi, se on todella hienoa!:heart:
Asiat voisi kuitenkin esittää hieman eritavalla kuin niin kärkkäästi arvostelemalla, ihmettelemällä ja kehuskellen omaansa koska kuten ehkä tiedät me raskaana olevat käymme aika herkillä ja tässä tilassa kärpäsestä tulee äkkiä härkänen ;)
Ainakin minua itseäni lohduttaa omissa mieltä painavissa asioissa enemmän sympatia ja se että jollain toisellakin on samankaltaisia kokemuksia kuin se että joku tulee arvostelemaan/kummastelemaan ja kehuskelemaan omallaan! Sitä en tiedä kuinka muut kokee?!
Kiva kuitenkin että jaat asioita meidän kanssamme ja olisi tosiaan kiva kuulla odotuksestasi sielä ulkomailla enemmänkin...ihan arkitasolla =)
Mieltäsi en halunnut myöskään tällä pahoittaa!

(.) Masussa tapahtui selkeästi sunnuntaina jotain ja vauva on nyt vaihtanut asentoa! Käden ja jalkojen eroa en minäkään oikein osaa tunnistaa ja nyt en enää tiedä onko vauva vielä rt vai kääntynyt perätilaan!
Vauva on aikaisemmin täyttänyt enemmänkin mahan oikeaa puolta ja ilmeisesti vaimeampi liikehdintä on johtunut siitä että hän on ollut selkä mahaani vasten. Nyt vauva on ilmeisesti kääntynyt kasvot mahaani päin ja liikkeet on aivan erilaisia...tuntuu että käsiä ja jalkoja on jokapuolella ja vauva tömistelee samaan aikaan niin oikealla kuin vasemmalla ja ylhäällä ja alhaalla. Selvästi myös raajat liikkuvat mahan pinnassa ja työntyvät ylöspäin mutta en osaa hahmottaa onko käsi vai kantapää vai mikä! :D
Mahan malli on myös jotenkin erilainen,terävämpi ja tuntuu että supistaa nyt enemmän!! Hikkakin tuntui tänään ylempänä, lähellä oikeaa kylkeä kun aikaisemmin se on tuntunut tuolla alhaalla, lähellä kohdunsuuta/häpyluuta.
Voihan ryökäles vauveli kun nyt kismittää:rolleyes:
Muutoin voinnissa ei ole mitään uutta tahi ihmeellistä (kopkop). Olen pohtinut että ehkäpä tässä muutaman viikon sisällä voisi yksityisellä käydä...tsekkaamaassa ultralla kohdunsuun tilanteen, vauvan asennon ja josko painoarviotakin saisi.

Jennyli 30+4

Mä oon ollu kans ihan tyytyväinen neuvolasysteemiin. Kuten sanoin jo kerran aikaisemmin, mä olin yllättynyt, että vauvan sykekin kuunnellaan neuvolassa :D Toisaalta mulla ei oo ollu mitään erityisiä ongelmia, joten mikäs tässä on ollessa. No, se istukan paikka tarkistettiin ylimääräisellä ultralla viime viikolla, mut kaikki oli ok. Kuten sanottua, ei tää raskaus nyt mikään sairaus ole tai muutenkaan mitenkään über-erityinen juttu, et koko ajan tarttis seurailla. Onhan se nyt niinkin, et jokaisen täytyy vähän itsekin ottaa vastuuta itsestään ja raskaudestaan. Tietysti apua pitää saada, jos sitä tarvitsee, ja riskiraskaudet pitää hoitaa. Eihän jokaista ihmistä muutenkaan erinäisten mahdollisten sairauksien takia tarkasteta säännöllisesti vaan varmuuden vuoksi.

Supistuksia mäkään en ole tuntenut, mut toisaalta saattaahan olla, että en niitä vaan tunnista.

What mä oon kanssas pitkälti samaa mieltä ja mun mielestä liikakin on liikaa. Itse en henk.koht jaksais mitään tarkastuksissa ravaamistakaan jos en koe siihen olevan syytä! Eikä mielestäni esim. kohdun suun tilannetta tarvitse tutkia ja ronkkia 2vkon välein ihan muuten vain, sillä ei tuo jatkuva ronkkiminenkaan välttämättä hyväksi ole!
Mä meen maalaisjärjellä eteenpäin ja hakeudun tutkittavaksi silloin kun siltä todella tuntuu! Parempi kuitenkin olla varovainen kuin odotella liiaksi...odottava äiti kyllä yleensä tietää ja vaistokin kertoo jos kaikki ei ole kohdallaan. Mielestäni sairaslomat ei ole myöskään koskaan turhasta...jos työ esim. supistelee liiaksi niin parempi ottaa ja huilata kuin että jatkaa töissä kovien supistelujen kanssa!

neuvolajärjestelmään ollaan täälläkin tyytyväisiä. enempää en ota kantaa tähän asiaan

(.) nyt on iskenyt armoton väsymys..joko on hb laskenu tai sitten muuten vaan on niin vetämätön olo..ja supistuksia satelee täälläkin, mutta on kyllä vaan harjotussupistuksia..ja sukkapuikkovihlasuja löytyy...silti kaikista "vaivoista" huolimatta yritän nauttia täysin rinnoin tästä raskaudesta, koska tarkoitus olisi että tämä jää meidän viimeiseksi.. :( tai eihän sitä tiedä jos sitä joskus yksi iltatähti tehtäisiin :D
täällä on jo vähän pakkailtu sairaalakassia sekä itselleni ja vauvalle..tuntuu että menee aika niin nopeeta, että pian se unohtuu..ja matkaa on sairaalaan se 80km, että kun tosihommat alkaa niin siinä ei enään aleta pakkaileen..varsinkin jos tämä tulee samalla vauhdilla kun meidän edellinen.. ootteko te muut jo pakannu kasseja valmiiksi?

lumi-enkeli ja aarre 31+0:heart: POKS

mä komppaan kans ylläolevia tekstejä tosta neuvola-asiasta. Ja vaikka oon ite ulkomailla asunutkin ja synnyttänyt, ja olin iloinen siitä vapaudesta jolla sai valita oman hoitonsa, niin oon kyllä sitä mieltä että parempi vaan jos ei ole liikaa lääkärikäyntejä. Tämä siis minun mielipiteeni. Australiassa raskauteni aikana näin lääkäriä vain kerran, muuten kätilöitä, tämä oli oma valintani mutta uskon kyllä että on parasta nimenomaan niin että äiti itse menee lääkärille silloin kuin on joku hätä tai tarvii. Suurimmassa osassa raskauksia ei gynejä tarvita, ja ne joissa tarvitaan osataan kyllä kartoittaa tällä neuvolasysteemillä. Ja kaikissa maissa on työntekijöitä jotka on hyviä ja huonoja. Mulla mahtu joukkoon australiassa huonojakin kätilöitä, tai sellaisia jotka ei ottaneet ainakaan ensisynnyttäjän huolia vakavasti, ja samaten täällä suomessa. Ensin oli neuvolantäti joka oli tosi asiaansa perehtynyt ja ties kaiken kaikesta, ja tämä nykyinen (just vaihtui) ottaa päähän koska tuntuu että ois eläkkeelle valmis eikä oo 30vuoteen päivittänyt tietojaan... ehkä ei ole niin, mutta ei oo ainakaan mun vastauksiin osannut vastata. Mutta kaupungissa kun asuu niin voishan sitäkin vaihtaa, neuvolantätiä siis jos oikein haluais. Sitten mitä pikkukyliin tulee, niin niiden tilanne varmasti on samanlainen kaikkialla. Ja samaa mieltä oon siis tosta, että tämä tuskin on oikea paikka antaa PELKKÄÄ negatiivistä palautetta suomen systeemistä.

Mulla on muuten ollut supistuksia, kipeitäkin mutta neuvolalääkäri 2vkoa sitten (sillä viikolla olin just herännyt kipeisiin suppareihin) tarkisti ettei mitään muutosta oo tapahtunut. Kohdunkaulan pituus oli pysynyt samana ja kaikki paikat oli kiinni.

Täällä kans yks jota vaivaa kuiva nenä ja itseasiassa vuotaa vertakin (tai on verestä tukossa, hyi) joka aamu. Oon kans kokeillut tota Nozoilia jonka joku mainitsi ja vähän helpottaa muttei paljon...

En tiedä muistatteko että meillä oli silloin ihan raskauden alussa (rv5 alkaen) tilanne että asuttiin miehen kanssa erossa 2kk. Halusin vain kertoa että tilanne on pikkuhiljaa parantunut, ja Jennylille tsemppiä, mekin ollaan käyty (erikseen tosin) perheneuvolassa ja oikeesti voin sanoa että meillä mene etosi paljon paremmin, vaikka mies edelleen kamppailee itsensä kanssa, mutta suhteeseen on tullut ihan uutta kipinää. Ihanaa. Olin jo ihan varma silloin että joudun kasvattamaan nää lapset yksin, mutta ihme tapahtui :heart:tietty, on vielä pitkä matka edessä ja työtä ja vaivaa tää vaatii että oppii rakastamaan ja hyväksymään toista. Ja läheskään joka päivä ei tunnu niin positiiviseltä!

manna... ihan kohta poksuu ja pääsen 30 kerhoon minäkin viimein!!

Sori mut mä en pysty olemaan, et supistaa, mut so what, jos mulle on naistentautien ylilääkäri määrännyt supistusten estolääkettä sekä lepopakon, vaikkakin kohdunkaula ei nyt niin hälyttävä ollutkaan mitä neuvolassa luultiin. Luotan kyllä hänen ammattitaitoonsa sen verran, et tietää mitä tekee/puhuu.

En ole vielä edes ajatellut laukkujen pakkaamista. Turvaistuinkin on ostamatta. Meillä on muutto tulossa kahden viikon päästä, ja stressaan sitä jo valmiiksi. Ehkä sitä pystyy sen muuton jälkeen vasta kunnolla keskittymään tähän raskauden loppuaikaan.

Eilen alkoi tuntumaan ensimmäisen kerran siltä että ei enää synnytyskään pelota. Kyllä kai siitä jotenkin selviää kun muutkin on selvinneet. Tällä hetkellä kuitenkin alkaa jo olemaan kaikenlaista pikkuvaivaa niin paljon, että jotenkin sitä haluaisi äkkiä päästä siihen tilanteeseen kun nyytti on jo sylissä. :heart: Miten sitä tosiaan jaksaa näiden lisääntyvien vaivojen kanssa vielä melkein 10 viikkoa? Ja töissäkin pitäisi vielä muutama viikko viihtyä. Onneksi siinä on se hyvä puoli, että töiden kanssa on niin väsynyt että päivät menee nopsaan siellä käydessä ja nukkuessa.

lumi-enkeli Täällä myös sairaalakassi pakattu. Tein sen kun pääsin sairaalasta pois viime viikolla, huomasin, että oli ihan haastavaa antaa miehelle ohjeita mitä tuo mulle sairaalaan. Mies kyllä jo pari viikkoa yritti siihen hoputtaa, mutta olin sitä mieltä et onhan tässä aikaa. Eikä sitten ollutkaan, kun jäinkin päivystyksestä suoraan osastolle. Joten tavarat vaan valmiiksi, ei koskaan tiedä millon niitä tarvii!

Mä en ole vielä edes pessyt vaatteita puhumattakaan kassin pakkaamisesta :) kotiintulovaatteena on vauvalle ihan ekaksi ostettu verkkaripuku ja sinne alle tietty body ja varmaan tarttee sukkahousut kanssa? Ajattelin aloittaa pesu-urakan äippäloman alettua (tasan kuukauden päästä muuten eka "loma"päivä :) )ja sitten pakata kassin, mutta ehkä sitä sisältöä voisi jo vähän aikasemminkin miettiä. Kattellaan :D

Huomenta!!!!

Kylläpäs kirjotuksia onkin sadellu eilisillan jälkeen :) Itse en enää jaksa kommentoida tuohon Suomen neuvolajärjestelmä asiaan, on tullut monta hyvää kommenttia jo, joita komppaan ja mun puolesta asian vois antaa jo olla. Espoir ja muut ovat tehneet pointtinsa jo selviksi, ei ne enää jauhamalla muuksi muutu. Toki puhua saa mistä haluaa, en minä sillä...

Rva Siiri Sisilisko Höpö höpö, älä nyt suotta anteeksi pyytele! Jokainen saa olla mitä mieltä haluaa ja ehkä minä turhan hätäisesti reagoin sanomaasi! Että pahoitteluni omaltakin osalta. ;)

Sairaalakassia en ole vielä pakannut vaikka mielessä onkin ollut. Pitäisi pakata.

Kotia olen laittanut jo jonkin verran vauvaa ja jo jouluakin varten valmiiksii. Yritän päivittäin rauhallisesti jotakin puuhastella ja aika hyvällä mallilla ollaan.

Cisu 32+1

Manna: Hienoa että ootte saaneet asioita selvitettyä! :flower:

Lumi-enkeli
: väsymys on palannut takaisin myös tänne |O Siis sellainen samanlainen yhtäkkiä laskeutuva sumuverho kuin alkuraskaudesta. Onneksi Hb ja verenpaine mitataan taas ensi viikolla, jos johtuisikin niistä.

Tsemppiä kaikille vaivaisille! Helpottaa tosiaan tietää ettei ole ainoa valittaja, kun joskus tuntuu, että mies saa kotiin tullessaan sellaisen valitustulvan päälleen, että huh huh :LOL: Hyvin on kyllä jaksanut mua tähän asti.

Hengitysvaikeudet/hengästyminen on myös täällä tuttu tunne, joten on tainnut kohtu kasvaa jo melko korkealle. Kylkiluilla soitellaan polkkaa melkein joka päivä :D Samasta syystä varmaan rytmihäiriökohtaukset on taas pahentuneet :( Eivät rajoitu enään pelkästään iltaan/yöhön, jolloin kroppa on rasittuneimmillaan vaan nyt niitä tulee ihan töissä istuessakin. Arrgh! Liikuntaa oon tähän asti yrittänyt harrastaa, mutta nyt en enää tiedä helpottaako se vai pahentaako se tilannetta : /

Nachopallo: Itse kanssa mietin, miten ihmeessä tässä jaksaa vielä 10 viikkoa, erityisesti jos noi rytmihäiriöt muuttuu kokoaikaisiksi. Ärsyttää kun moni on jo kommentoinut, kuinka nyt elät sitä seesteisintä raskausaikaa ja loppua kohti alkaa muuttua muuttua sitten tosi raskaaksi... :kieh:

Miltä muuten tuntuu hikka? Joskus tulee sellaisia säännöllisiä suht. kevyitä töytäisyjä, mutta ne tulevat tosi tiheään (ainakin aikuisen hikkaan verrattuna), mutta ovatko ne kuitenkin sitä?

neitoperho & toukka 29+4

Sairaalakassia en ole vielä pakannut enkä edes miettinyt. Asutaan kyllä sairaalakaupungissa, joten eipä tässä suurta hätää olis, vaikka lähtö tulis ennen kun on kassi pakattuna, mies sais sitten tuoda kotoa tarvittavat.

Neuvolan toimintaan olen minäkin ollut tyytyväinen, ei mitään moitteen sijaa missään. Toki se vähän harmittanut, että jatkuvasti eri sijainen paikalla, mutta minkäs vakkaritäti sairaslomilleen mitään mahtaa.

Puhuin tuossa viikonloppuna siskoni kanssa, joka opiskelee tällä hetkellä sosiaalialaa USAssa. Hän kertoi, että Suomen neuvolaa vastaava tarkastusjärjestelmä + synnytys maksaa siellä noin 5000 $. Että ei mitään ihan halpaa ole tuo lasten saaminen siellä, mikäli haluaa lapsensa hyvinvoinnin turvata. Ja sitten vielä kaikki kalliit sairaskuluvakuutukset jne päälle.

Valittamisesta olen Siiri Sisiliskon kanssa samaa mieltä, että useammin sitä tulee palstalle kirjoitettua, jos on jotain, mistä haluaa purnata. Harvemmin sitä tulee vaan kirjoiteltua, että kaikki hyvin.

Oma olo on kyllä verraten hyvä, ei mitään suurempaa kremppaa, joten tyytyväinen olen. :) Töitäkään enää 2 viikkoa jäljellä, saapi nähdä, miten sitä kotona saa ajan kulumaan.

Hampiainen 32+6

Sairaalakassia en ole pakannut vaikka jo 2.12 la ja ultran mukaan 29.11. Sellaiseen pienempään kassiin olen jotain pientä tavaraa itseäni varten laittanut joka siis tulee sen ison kassin sisään. Kotiutumisvaatteista vauvalle ei vielä tietoa. Kypärämyssykin tarttis vielä ostaa kun just huomasin ettei mulla ole tarpeeksi pientä kun aikaisemmin oli lainapipot jotka annoin pois.

Kiukkuhormonit ovat pinnalla ja äskettäin joku nainen soitti ovikelloa ja menin avaamaan ja jotenkin vaan rupes ärsyttämään kun hän luuli tulleensa oikeeseen osoitteeseen vaikka olikin ihan hukassa ja mun tarttti ruveta neuvomaan tietä...ja se vaan rupes suututtaa ja aloin aika tiukkasanaisesti latelemaan ohjeita:LOL: Ei varmaan toiste tuu meidän oven taakse pimpottelemaan ovikelloa... Mutta siis hermo saattaa palaa ihan tiuollaisesta asiasta kun lähinnä suututti et miksei hän vaivautunut itse ottamaan tarkemmin selvää kartasta tms vaan tulee ovelta ovelle kyselemään tyhmiä. Kun ei mun ohjeet meinanneet mennä edes perille...:kieh: että rautalangasta piti vääntää.

Valittelin eilen siitä kylkiluusta mut tänään ei vielä ole sattunut joten vauva eri asennossa. ja nuo asennot kyl stressaaa mua eniten. Yritin tänään soittaa neuvolaan mut eihän sielt ketään saanut kiinni edes vaikka olis ollut soittoaika:confused:. Mun täytyy kyl sanoo et olen pettynyt tähän neuvolatoimintaan täällä mut se on niin neuvolatädistä yhm. kiinni. Ja aikaisemmin en ole näin paljon pelännyt kaiken näköistä raskauteen littyvää joten aikaisemmissa raskauksissa olin ihan tyytyväinen. Nyt tuntuu että jättävät raskaana olevan heitteille kovin helposti ja kokoajan saa itse olla vaatimalla vaatimassa ja vahtimassa omia etujaan.

Tänään rv 33+5

Hei kaikille!

Neuvolassa olin tänään, kaikki ok. Vauvan asennosta ei saatu selvyyttä, jollain ihme mutkalla se siellä oli. Mutta jos on perätilassa edelleen (viimeksi oli), niin on kuulemma ainakin kuukausi aikaa kääntyä. Joten eipä tuo niin haittaa. Aika paljon etenkin öisin tämä asukas tuntuu viettävän aikaa poikittain tuolla, sen huomaa selvästi kun siitä tulee niin tukala olo.

Vaivoina mulla on jo tuttujen supistusten lisäksi rytmihäiriöt ja närästys. Noita on melkein jatkuvasti, mutta kun sydäntä on ennen raskautta tutkittu niin ei kuulemma ole huolta niistä. Mulla kasvaa maha tosi voimakkaasti tuonne sisälle, painaa kaikkea kasaan vaikkei ulospäin hirveästi näykään. Kaikki ei vieläkään huomaa mun mahaa, jos eivät tiedä siitä. Rennietä on napsittu, ja voi kuulemma jatkaa samalla linjalla. Unirytmi on ihan hukassa.

hengenahdistusta on täälläkin, välillä herää siihen öisinkin. Mulla on siihen helpottanut vähän se, että ei syö kuin pikkuisen kerrallaan.

neuvolajärjestelmästä mulla on sellainen kokemus, että pitää osata pyytää neuvoja että niitä saa. Kun kesällä oli noita kohdunkaula- ja supistusjuttuja, kävin lopulta yksityisellä jonkun 4 kertaa ultrassa kun en neuvolasta saanut apua. Ilmeisesti viikkoja oli silloin niin vähän, ettei julkinen puoli ollut erityisen kiinnostunut, olisi luokiteltu vielä keskenmenoksi jos olisi käynyt huonosti. Mutta itteä helpotti, kun sai tietää mikä kohdunkaulan tilanne oikeasti on, ja että auttaako lepo (auttoihan se). Muuten on minusta ollut ihan hyvää palvelua neuvolassa. Perhevalmennusta kaipaisin, sitä ei saa täällä ollenkaan.

sairaslomista mulla on se kokemus, että tosi helposti tarjotaan sairaslomaa supistusten takia. Tosin ehkä tuolla kesän säikäytyksellä on osansa mun kohdalla. On pitänyt monesti kieltäytyä, kun on kokenut olevansa ihan työkuntoinen kuitenkin, ja jos on sairaslomaa kirjoitettu ei ole töihin asiaa. Kesän jälkeen syyskuussa olin viikon saikulla, kun supistukset meni töissä ihan mahdottomiksi. Vaikka eivät tehneetkään kohdunkaulalla mitään, niin se oli musta tarpeen kun töissä oli niin tukala olla eikä jatkuvia supistuksia saanut asettumaan oikein muulla kuin levolla (johon töissä ei mahdollisuuksia).

synnytyksestä ja liiketarkkailusta oli neuvolassa jo puhetta. Sanoi että jos vedet menee niin ambulanssilla sairaalaan näillä viikoilla. Joillakin kuulemma jo syntyy tähän aikaan. Liiketarkkailuun antoi ohjeeksi, että jos tuntuu että vauva on päivän aikana liikkunut huonosti, niin pitkälleen tunniksi illalla ja 10 liikettä pitäisi vähintään tuntea. Ja jos ei tunnu niin toinen tunti vielä, niin että syö tai juo jotain makeaa. Ja jos edelleenkin hiljaista niin sit ultraan. Mutta tuota ei tarvitse tehdä jos vauva on päivällä liikkunut omasta mielestä hyvin.

9 työpäivää vielä ennen äitiyslomaa! teen nyt lyhyttä viikkoa, ja pidän muutaman lomapäivän pois.

Hauskaa päivää!

donter 32+3

Sori, en tarkoittanut kommenttejani ollenkaan niin kärkkäästi otettaviksi, kuin ne ilmeisesti oli muotoiltu! Enkä ollenkaan ole sanonut sitä, etteikö moni asia olisi Suomessa puolestaan paljon paremmin (esim. se, että sairaalasta saa kaikki kamat käyttöönsä, kun taas täällä pitää roudata kaikki mukanaan omista ja vauvan kamoista alkaen). Ottaa vaan yksittäisenä kaduntallaajana päähän, miten surkean tehottomasti hyvät käytänteet leviävät EU:ssa - puolin ja toisin, siksi nimenomaan epäkohtiin kiinnittää helpommin huomionsa. Verorahoistahan ne palvelut Suomessakin maksetaan ja veronmaksajan edun mukaista olisi varmaan, että rahalle saisi mahdollisimman hyvän vastineen.

Ikävää myös, että jätän mielikuvan, että koko elämäni on ruusuilla tanssimista. Joopa joo, kahdeksas raskaus menossa, kaksi kohtukuolemaa puolessavälissä raskautta ja kaksi muuta keskenmenoa takana, niin enpä tiedä. Enpä oikein niistä kokemuksista osaa täällä palstoilla huudella, kun tässä nyt sitten vihdoin kuitenkin - ainakin toistaiseksi - onnellisena odotetaan.

Yhteistyössä