***Joulukuiset lumihiutaleet 2010- LOKAKUU***

espoir noudatin orjallisesti sitä rd-ruokavaliota koko alkuraskauden kunnes rauta-arvot romahtivat sataseen. Syytin osittain tuota ruokavaliota arvojen huononemisesta. Siis kun ei hedelmiäkään mielellään saanut kuin muutaman syödä eikä tuoremehua ja ne kuitenkin ovat c-vitamiinin lähteinä tärkeitä. Koko kesän kärvistelin tuolla satasen hempalla ja rautakuuri ei meinannut tehota kunnes mua käskettiin ottaa raudat tuoremehun kanssa ja syödä sitä mustaamakkaraa (tosi rasvaista eli rd_läisen kauhu;)). Vihanneksissa ja ruisleivässä on aineita jotka estävät niissä olevan raudan imeytymisen ja yllättävän monissa muissakin "hyvissä ruoka-aineissa" oli niitä raudan imeytymistä heikentäviä aineksia. Kun palasin entiseen ruokavalioon niin alkoi rautakin paremmin imeytyä. Karkkia en tosin syö nyt enkä juuri syönyt aikaisemminkaan mutta pullaa ja keksiä kyllä mussutan. Sen olen vannonut että kun joulu tulee niin aion syödä napaani konvehtirasian jos toisenkin koska jetenkin tekee niitä niin tajuttomasti nyt mieli mutta luin että suklaa on vauuvalle pahasta joten en sitä syö nyt raskausaikana. Mutta toki aion ryhdistäytyä piakkoin raskauden jälkeen tai ainakin imetyskauden jälkeen ruokavalion suhteen koska tämä lapsi on kohdallani viimeinen ja yritän saada kroppani edes hiukan entistä muistuttavaan "kuosiin". Olen siis "tehnyt" nämä lapset putkeen enkä ole välissä nähnyt juuri vaivaa raskauskilojen vähentämiseen (ei niitä paljoa ole edes tullut mutta jonkinverran kuitenkin ja paikat roikkuvat löysinä:ashamed:). Tämä on minulle jo viides raskaus ja kaksi lasta minulle on siunaantunut ja tämä olisi se kolmas. Eli terveelliset elämäntavat kyllä ovat ajatuksissa myöhemmin. Sukurasitetta minulla ei diabeteksesta ole ja tuon diagnoosin sain alkuraskaudessa siksi että paastoarvo oli juuri rajalla. Sitten vielä tuo että ajattelin että jos nyt pystyn ruokavaliolla vaikuttamaan siihen että vauva olisi edes yli 3 kg niin se olisi ihan ok kun tosiaan pienikokoisesta vauvasta on aina isompi huoli. Tosin perätilassa en alakautta kovin isoa halua synnyttää ja koko ajatus pelottaa.
 
Viimeksi muokattu:
Maanantaina terkkari neuvolassa ihmetteli sitä et miten mul on pysyny hb niin hyvänä. Eilen luin miehen metästäjä lehteä ja aloin miettimään et johtuukohan se siitä et meil käytettään paljon lihaa ruuassa, etenki hirvenlihaa on nyt ollu useamman kerran viikossa muodossa tai toisessa. Ja lehen mukaan hirvenliha sisältäs hirveästi rautaa + omega-3. No tiiä sit, mut hyvä et on pysyny hyvänä. Edellisissä raskauksissa on alussa notkahtanu alas, mut sit oon saanu sen nostettua tpl ja lopussa ei ole tarttenu enään syyä tpl. Mul normaalisti hb on siellä reilu 140 ja nyt se on reilu 130. Ja onnellinen siitä :D

Viimeyönä heräsin eka kertaa vauvan liikkeisiin. Nukuin selällään ja mul oli kädet vatsan päällä ni heräsin siihen ku vauvalla oli hikka ja se tuntu mun kämmentävasten :heart:
Mä oon kummallisuus tässä nukkumisessa, ku oon ymmärtäny et fysiologisesti vasen kylki ois paras nukkuma-asento, mut mä en voi olla ku hetken v.kyljellä ku tulee todella huono olo ja alkaa henkeä ahistaan. Oikealla kyljellä närästää (mut siitä nyt vielä selviää lääkkeillä ja 2:lla tyynyllä :D ) et paras asento on selällään pieni tyyny toisen kyljen alla. Kysyin th:lta ni sano et nukut siinä asennossa mikä itestä tuntuu parhaalta, et kyllä se roppa ilmoittaa mikä asento ei ole hyvä.
 
Mä en oo kuullu, et nukkumisasennolla olis jotain merkitystä (kunhan ei mahallaan köllötä - ei kukaan varmaan pystyiskään :) ). Mä sahaan koko yön kyljeltä toiselle ja välillä olen selälläni. Meillä on nyt vaan turhan pehmeä sänky, joten kääntyileminen on välillä hankalaa etenkin illasta, kun kroppa ja maha on vähän väsy.

Oonko mä ainoa, jota närästys ei vaivaa? Mä en totta puhuen ees tiedä, mitä närästys on, koska mua ei oo koskaan närästänyt. Lucky me! En tiä sit, mulla toi maha on aikas iso, et taitaa vauva ja kohtu kasvaa hyvin ulospäin eikä siten ees juuri paina sisukaluja. En koe, et hengittäminenkään olisi vielä hankaloitunut. Tytteli potkii ja nyrkkeilee myös edelleen hyvin hanakasti, joten tilaa varmaan on vielä ihan hyvin. Mäkään en pystyisi muuten erottamaan nyrkiniskuja ja potkuja toisistaan, ellen tietäisi, että tytsä on pää alaspäin.

Tajusin tässä, et en ole vieläkään ehtinyt perehtymään (saatikka ompelemaan) kestovaippoihin. Äidille olen antanut nakin, että saa neuloa villapöksyjä, kunhan vaan saan jostain jonkun ohjeen käsiini. Itsekin osaan toki neuloa, mutta kaikkea ei ehdi tekemään ja äippä on vaan tyytyväinen, jos saa jotain tekemistä käsilleen ja saa kutoa vauvalle. Jos jollain on kokemuksia kestoilusta niin, mua sa briiffata hyvistä vaippamalleista ja muista kokemuksista.
 
Meillä keksitään kovasti nimiä ja fiilistellään vauvan sukupuolta, joka vielä arvoitus. Hyvät nimivaihtoehdot on jo keksitty sekä tytölle että pojalle. Minun tuntemukseni on, että tulokas on tyttö, mutta mahan muoto yms. "legendat" viitttaisivat poikaan.

Te jotka tiedätte sukupuolen, niin pitävätkö vanhat kansanuskomukset kohdallanne paikkaa? Mahan muoto, vauvan syke, tekeekö mieli suolaista vai makeaa? jne...
 
Huomenta!

anve mä en kans oo tarvinnut lisärautaa nyt raskauden aikana, tosin hemppa on laskenut 130+ luvuista 120 mutta se on kuulemma ihan ok. Olen itte ajatellut että se johtuisi runsaasta c-vitamiinin saannista, kun se edesauttaa imeytymistä. Oon ruokavaliolta melkein vegaani, joten lihasta ei voi johtua mun kohdalla :) Mystisiä nää hemoglobiinijutut, kun ennen raskautta jouduin syömään rautaa kun tuli anemia. Tosin se varmaankin johtui silloisesta lääkityksestä, joka söi foolihappoa kropasta, enkä tajunnut aluksi lisää foolihappoa purkista ottaa.

what mulle ainakin sanottiin neuvolassa, kun närästystä valittelin, että olis ihme jos mun mahalla ei närästäisi. Kun se on kasvanut tuonne sisälle lähinnä, ja kohdunpohja huitelee jossain rintalastan seutuvilla jo nyt. Jospa se siitä älyäis ulospäin pullistua! Että luulishan tuota että närästystä vähentää sekin, jos maha kasvaa ulospäin.

Ihan hurjat viikot jo kasassa, ja enää 6 työpäivää! Odotan kyllä äitiysloman alkua innolla, on mennyt yöt niin katkonaisiksi että ei meinaa töitä jaksaa tehdä. Vaikka otin lomaakin niin, että ei tarvitse tehdä tällä, ensi ja seuraavalla viikolla kuin 3 päivää viikossa töitä.

Mukavaa päivää!

donter 32+5
 
nukkumisasennosta mäkin olen kuullu jotain et paras olis nukkua vasemmalla kyljellä..mut mä ainakin nukun siinä asennossa mikä on ittelle paras...eli pyörin koko yön kyljeltä toiselle ja välillä jään selälleen.. ja vähän väliä heräilen siihen kun vauva puskee kyljestä läpi ja taas vaihdetaan asentoa..ja ne vauvan tömäykset kyllä jo sattuu ihan kivasti..

hikka meillä vauva hikottelee aika paljon.. :) tulee vahvat keuhkot..

närästyksestä täällä närästys vähän vaihtelee ja riippuu pitkälti siitä mitä päivän aikana syö..

vauvan asennosta täällä ihan sellanen tunne, kun vauva olis poikittain...pää tuolla alhaalla vasemman "nivusen" paikkeilla ja pylly oikealla kylkiluiden alla ( tais olla jollain muullakin ihan samalla lailla ) mutta tilaahan siellä on vielä pyöriä kuinka päin vaan :)

nimistä täälläkin on pähkäilty...kolme nimeä tulee joka tapauksessa, koska molemmilla tytöilläkin on :) ja viimenen nimistä kulkee suvussa, joten kaksi ensimmäistä pitäis keksiä.. sitten sen näkee mikä nimi sopii kun vauva syntyy :D

Kii80 meille ultra lupaili poikaa (ennestään mulla on kaksii tyttöä) ja jos eroja etsitään niin...kun odotin tyttöjä mulle tuli linea negranyt ei tullu..ruuista: kun odotin tyttöjä söin makeeta alusta asti..nyt makea maistunut vasta viimesellä kolmanneksella.. sykkeet: tytöistä oli 136-155 välillä nyt ollut alussa 150 ja nyt laskenu 130 mahan muoto: tyttöjä odottaessa maha levinnyt enemmän sivuille(toisesta ei kuitenkaan niin paljoa) nyt mahaa ei näe kun peilistä katsoo takaa ollenkaan ja edestä ei erotu pahemmin..sivulta kyllä sitten huomaa.. ja nyt tämän raskauden ajan on vaivannut pahoinvointi viimeisellä kolmanneksella edellisissä ei..mut jokainen raskaus on erilainen

hempasta mulla normaalisti 150 paikkeilla ja nyt laskenu onneks vaan sinne 130 paikkeille (ensimmäinen raskaus kun ei tarvii syödä rautaa) :D

lumi-enkeli ja aarre 31+2:heart:
 
what: täällä myös yksi, joka ei oikeastaan edes tiedä, mitä on närästys. Oon kyllä kuullut kuvauksia, mutta en tiedä koskaan siitä itse kärsineeni. Pidetään sormet ristissä, ettei tarvitsekaan tutustua.

Kii: meillä tyttö tulossa (luultavasti) ja mahan muoto ja korkea syke pitivät paikkaansa. Suolaisen himo ja suht. helppo alkuraskaus taas kuulemma viittaavat poikaan.

Huomasin tänään jotain tosi ällöä! Alapäähän on ilmestynyt suonikohjuja :x Tiesin kyllä, että niitä tulee jalkoihin helposti raskauden aiakan, mutta tää on jotain ihan uutta. Hirmuinen paineen tunne ja turvotus ovat kyllä vaivanneet monta viikkoa, mutta nyt ne sitten pompsahtivat ulos. Kellään muulla samaa ongelmaa? Entäpä löytyykö hyviä vinkkejä säryn lievitykseen? Jalkojen kohdalla puhutaan aina tukisukista ja jalkojen nostamisesta ylös, mutta tuossa kohdassa se ei oikein taida toimia :p Pitääkö välttää istumista tai seisomista?

neitoperho & toukka 29+6
 
Saz, me asutaan Helsingissä ja alkoi oikein nolottamaan, kun tajusin etten osaa antaa mitään päteviä vinkkejä.. :ashamed: Pitäis varmaan kysyä meidän naapurilta, jolla on kolme lasta ja joka on kunnon himoshoppailija :D, itse tykkään hommailla tavaroita käytettynä ja sitten itse kunnostaa niitä.
Sen tiedän, että Itäkeskuksessa on ainakin ihan lastentarvikeliike ja lisäksihän siellä on kasapäin vaatekauppoja, joista saa vauvanvaatteita ja ainakin valtava Citymarket myös, jossa kuvittelisin olevan aika hyvän valikoiman vauvantarvikkeita. Sit mulla on sellainen kutina, että sinne saatettiin myös rakentaa Prisma, mutta tästä en kyllä oo varma, kun tulee käytyä tuolla niin harvoin.
Keskustassa nyt on vaikka mitä ja Kampin keskuksessa on ilmeisesti useampikin vauvanvaateliike, mut en mä kyllä niissäkään oo käynyt :rolleyes:, joten en osaa sanoa oikein millaista hintatasoa yms. ovat.
Toivottavasti joku muu osaa neuvoa paremmin.. :D

Kii Meille on tulossa ilmeisesti toinen poika, molemmat raskaudet on olleet aika samanlaisia, paitsi ensimmäisestä oli ihan järkyttävä pahoinvointi alkuraskaudessa, tästä ei mitään. Makeaa tekee mieli, suolaista (siis sipsejä tms.) ei niinkään. Myöskin kaikki hedelmät ja vihannekset on maistuneet ihan extrasuperhyvin raskauden aikana! Mahan muoto on samanlainen kuin edellisessäkin raskaudessa, tuollainen edessä oleva pyöreä pallo - en sitten osaa sanoa onko se uskomusten mukaan poika- vai tyttömaha. Sykkeet on olleet esikoisesta (lunttaan neuvolakortista) alusta loppuun 175-148 välillä, nyt tästä on merkitty vain kolme kertaa jolloin sykkeet on olleet 155-143 välillä.

Mä onnistuin panikoittamaan mieleni kun viime viikon nkl käynnistä tuli se lääkärin selostuslappunen (mikä sen virallinen nimi onkaan, epikriisi?) ja siinä luki että kohdun sisäsuu hieman suppilomainen. Mä oon käsittänyt että nimenomaan toi suppilomaisuus on erittäin huono asia, koska se edesauttaa sitten lapsivesien menoa. :|
No, lääkäri ei kyllä maininnut asiasta mitään tutkimuksissa ja jäin siis siihen käsitykseen, että tilanne oli kuitenkin parantunut eikä tässä mikään akuutti hätä ole. Pitää varmaan kysyä ensi viikolla kun menen uuteen kontrolliin, että mitäköhän toi mahdollisesti nyt sitten tarkoittaa.

Jos nyt kannan korteni kekoon tässä valitusasiassa, niin on tää kyllä aika puuduttavaa kun koko ajan pitää lepäillä vaikka energiaa olisikin. Eilen uskaltauduin pikkuhetkeksi touhuamaan, kävin ostamassa syyskukkia parvekkeelle ja sitten kotona heitin parvekkeelta kesäkukat menemään ja laitoin syyskukat tilalle. Rupesi tietysti sitten supistelemaan, ei nyt mitenkään pahasti tai kipeästi, mutta kun mulle ilmeisesti ei mitkään supistukset oo vaarattomia, niin eikai tässä oikein voi sit muuta kuin ottaa ihan hissukseen vaan.. No, onneksi viikkoja pamahtaa taas huomenna lisää!

mamadread ja ihme 28+6
 
Heissan kaikille :flower:

Tänään aamulla heräsin kovaan kurkkukipuun ja päänsärkyyn. Pari päivää on ollutkin kauhean väsynyt olo, joka varmaan johtuikin siitä että olin tulossa kipeäksi.

Eilen 20.10 oli neuvola: (edellinen oli 20.9)
:heart: 135-155 hyvät vaihtelut.
Pissa: puhdas, ollut joka kerta
Painoa oli tullut kuukaudessa 1,3kg. Yhteensä tullut 4,5kg.
SF 29cm, viimeksi 24,5cm ja eri mittaaja.
RR 102/62 mulla on aina matalat paineet.
Hb 122 oli noussut, viimeks n.110?

Vauva oli vinotilassa pää alaspäin yläaukeaman yläpuolella, eli tosi ylhäällä. Ja koska lapsivettä on reilusti, (mutta ei liikaa) pystyy hyvin kääntymään vielä vaikka miten päin. Seuraava neuvola kuukauden päästä jolloin saan lähetteen Saloon painoarvioon ja asennon tarkistukseen.
Vauva oli hyvän kokoinen, ennemmin iso kuin pieni, syntymä kokoarvio 3,5-4kg. Vielä ei tiedä miten sokeriton ruokavalio vaikuttaa viimeiset viikot. Th sanoi että näillä viikoilla alkaa näkyä koossa yksilöllisyys ja juuri niinkuin joku jo sanoikin kaiikki vauvat eivät voi kasvaa sitä keskikäyrää pitkin koska vauvat ovat syntyessään hyvinkin erikokoisia esim. 2,5-5kg.

Th:lta kysyin myös kun minulla on ollut jatkuvia mutta epäselviä hiivan oireita että voiko tuo Streptokokki Agalactie vaikuttaa siihen ja jotenkin ylläpitää näitä. Niin kuulemma voi. Ja tuosta johtuu myös tuo valkovuodon runsaus, mutta sen kyllä tiesinkin. Itse olen terkkariini todella tyytyväinen. Kaikkeen saa vastauksen.

Nuha, nenäverenvuodot, supistelut, hegenahdistus, rytmihäiriöt, pahoinvointi, närästys, levottomat jalat, suonenvedot ja liitoskivut ovat hyvin yleisiä rv 30+ oireita ja toiset niistä johtuvat hormooneista, toiset siitä että vauva vie niin suuren tilan vatsassa ja painaa joka paikkaan, jotkut sekä että. Itseä ainakin viimeraskaudessa rauhoitti kun kaikelle löytyi selkeä selitys.

tänään rv 30+6 Nine weeks to go!!!
 
Jaahans, taas vaihteeksi sairaalakontrollista kotiuduttu ja niinkun osasin epäilläkin niin kohdunsuun tilanne oli hieman huonontunut! :( Ei tosin hälyyttävästi mutta niin kuitenkin että sainkun sainkin sen kortisonipiikin ja huomenna haen toisen.
Eli pari viikkoa sitten oli edellinen kontrolli jossa todettiin kohdunsuun tilanteen olevan jopa aiempaa parempi. Nyt kohdunkaulan kokonaispituus oli noin 3 cm mikä aiemminkin, mutta suljettua vajaa pari senttiä! Ja yskiessä/vatsaa painaessa tuli pientä avautumista mitä ei ollut viimeksi. Seuraava kontrolli taas viikon päästä. Muuten kaikki olikin ok, vauva edelleen raivotarjonnassa, liikkui hyvin, lapsiveden määrä normaali ja vauvan painoarvio 1800g.

Vähän on huono omatunto ja syyllinen olo kun tavallaan kuitenkin tämä tilanteen huononeminen on oma moka! Täyslepo oli määräys ja minähän siitä vähitellen olen enemmän ja enemmän lipsunut ja tämän siitä saa :|

Cisu 32+3
 
What mäkään en tiedä, mitä närästys on (ainakaan varmuudella) :) Ennen raskautta ei ehkä ole närästänyt ja raskaana joskun tuntuu, että ruoat jä tosi ylös ja "tuntuu hapokkaalta", mutta menee ohi muutamassa minuutissa.

Kiia80 Meille on siis kätilö sanonut nähneensä pimpin ultrassa (itsehän en nähnyt yhtään mitään :D ) ja sykkeet olleet viimesinttä kontrolliultran mittausta lukuunottamatta 150. Eka neuvolalääkäri naureskelikin, että onpa tasainen suora. Viimesessä mittauksessa oli 145 (oho!), mutta sitä ei merkattu. Ja sillon kun olin sydänkäyrässä tunnin, niin aluksi oli (mun hermostuneisuuden takia?) 160-170 ja sitten laski olemaan aika tasasesti 145-155. Kävi kerran pari jopa alle 140 :) Mun on tehnyt mieli vähemmän makeaa, kun normaalisti, jolloin voisin syödä karkkia vaikka päivittäin. Nyt tulee syötyä ehkä kerran viikossa. Muuten mieliteoissa ei niin eroa normaaliin. Maha on levinnyt myös sivulle eli siis näkyy takaa ainakin jos tietää...Ja oksentaminen oli jatkuvaa ja käytännössä jokapäiväistä viikot 6-15. Enkä koe sädehtineeni missään vaiheessa - pikemminkin päinvastoin: tukka roikkuu päässä ja olo on välillä kun pahimmalla lähibubin seinäruusulla. Mutta saapi nähdä, voihan se olla, että tulee joka tapauksessa yllätyspoju :D

Nimistä meillä on toka nimi päätetty. Ekaa ja kolmatta arvotaan. Mies halusi aluksi vain kaksi nimeä, mutta onneksi päätetty toinen nimi on lyhyt ja päättyy i:hin, niin siihen ei voi lopettaa :D Eli kolme tulee. Vaihtoehtoja on ehkä joku 3-8, osa potentiaalisempia kuin toiset, toiset pitkiä ja toiset lyhyitä, että sekavaa on. Mies aina puhuu, että pitäisi selata jotakin nimikirjaa ajan kanssa...no hankkisi sellaisen sitten!

neitoperho83 oho, voi ei! Munkin pitää ehkä tarkistaa, kun painetta on tuntunut häpyhuulissa silloin tällöin..siis ilman seksiä.

Saz vitsi, että olet ehtonyt kutomaan paljon :) Oon vähän kade! Alotin viime viikolla ja nyt teen toista hihaa...mutta ehkä oon siksi niin hidas kun kaikki on pitänyt opetella alusta. Mm. en tiennyt, mikä on suljettu neule ja aloin kutoa ihan normaalisti :whistle: No jonkun 20 kerroksen jälkeen huomasin, että tässä on nyt jotakin mätää ja tarkistin asian. Puruksihan se meni...:D Mutta kutominen on kyllä kivaa :heart:

Olen nyt taas saikulla jo toista päivää, mutta tällä kertaa flunssan takia. Syytin kuivia limakalvoja kaikesta (nenän omituisuudesta ja kurkun kuivuudesta), mutta sitten ti iltana kurkkukipu yltyi tosi pahaksi ja illallayöllä olikin sitten lämpöä. Eli kyseessä oli hiljaa hiipinyt flunssa :) Yleensä mulla tulee vaan kertarysäyksenä, niin en osannut arvata. Eilen oli vielä 37 illalla, niin jäin lepäämään täksikin päiväksi. Eli kutomaan! Onneksi kurkkukipu on jo poissa ja Luru potkii normaaliin tapaansa :heart: Tietty mieleni synkissä sopukoissa jo mietin, että entäs jos mulla onkin listeria, koska se aiheuttaa flunssan oireita odottavalle :ashamed: No toisaalta käyvämpi selitys on ehkä se, että kuiville limkalvoille kuulemma tarttu pöpöt paremmin ja nyt on flunssia liikkeellä...

Maratonviestinsä lopettaa Azalea :snotty: ja Luru 30+4
 
Cisu: elä liikaa ala ittees syytteleen!!! :hug: Nyt päiväkerrallaan eteenpäin.. kohta ollaan sellaisilla viikoilla, ettei vauvalla ole enään mitään hätää vaik syntyski. Nytki jo 2kg raja alkaa lähestymään!! Meil on suvussa 2 poikaa jotka on syntyny rv 32 ja painaneet 1800 ja 1600g ja kumpasellaki koululaisella kaikki hyvin!!
 
Täälläkin kurkku vähäsen kipeenä... aamulla viiden jälkeen kun esikoinen taas heräsi vatsakipuunsa oli mullakin mahassa outo tunne...sellaista menkkamaista jomotusta toisella puolella ja pelästyinkin et nytkö se synnytys alkaa:O ja maha oli samalla ihan kova. Mahan kovettumista mulla toki on ollut mutta ei tuollaista ihme tuntemusta. Nyt ei enää ole tuota tuntemusta, joka muuten tuntui myös jomotuksena selkäpuolella (muistutti synnytyssupistusten alkua). Luulisi että tuollainen olo voisi tulla illalla pitkän päivän päätteeksi mutta kun heti aamulla kun olin vielä sängyssä pitkälläni. Toisaalta eivät nuo yöunet mmulla pitkiä ole kun herätys tulee samoihin aikoihin joka aamu. Ja iltayöllä välillä kuopus pitää mua hereillä. Tänään tuli 34 rv täyteen.
Yritin soittaa neuvolaan mut neuvolatäti syyslomalla yllättäen:kieh:. Vähäsen olen miettinyt jos varais aikaa yksityiselle joka ultrais ja kattois onko edelleenm perätila ja millaiset mahdollisuudet yleensä kääntää vauva ja samalla siitä kohdunkaulan pituudesta tietoa. Oliko se niin että ultralla mahan päältä näkee kohdunkaulan tilanteen, pituuden ym.?? Sitä sisätutkimusta yritän vältellä kun minäkin olebn kuullut että liika "ronkkiminen" ei ole hyväksi. Itsellä kuopuksen vauhtisynnytys (55min) lähti rytinällä käyntiin välittömästi sisätutkimuksen jälkeen. Tosin silloin oli jo rv 40+4 että paikat kypsät. mun kohdunsuu on viimeksi tarkastettu 4d-ultrassa rv 22 muistaakseni.
 
Viimeksi muokattu:
Nimistä Täällä kans on vähän mietitty tytön nimeä. Pojan nimestä ei oo hajuakaan. Mehän saatiin epävarma tyttölupaus. Esikoisella on 2 nimeä, mutta voi olla ihan mahdollista että seuraava saa 3.

Kii80 Viime raskaus oli selkeä poikaraskaus ja poika tulikin. Ei oksentelua, masu edessä, olo hehkeä. Söin aika paljon rasvaista grilli- ja pikaruokaa loppuaikana. En tiedä kyllä liittyykö tuo poikaraskauteen. Nyt olo ei ole todellakaan ollut hehkeä, naama kukkii. Makeaa tekee mieli hirmusti. Paikkoja kolottaa paljon enenmmän, mutta voi johtua tietty siitäkin, että tulin niin pian uudelleen raskaaksi. Masun muodosta en kyllä osaa sanoa... Oksentelua ei ollut nytkään, kuvotusta vain. Saas nähä kuin käy.

Nyt poika heräs. Jatkan myöhemmin.

Mandy ja pallero 29+6
 
Jääräpää Mulla katottiin kohdunkaulun tilanne ultralla alakautta, en usko, että onnistuu mahan päältä. Luulisin, et lääkäri olis sen mahan päältä katsonut, jos olis ollut mahdollista. Mulle siis tehtiin samalla ultrat alakautta (kohdunkaulan tilanne) sekä mahan päältä (vauva ja istukan toiminta). Mutta voin olla toki väärässä, mutta siis näin mulla.

Cisu Älä pode huonoa omaa tuntoa, kyl tää lepäily käy niin hermoon, ettei tosi, et uskon, et välillä pitää vähän touhuillakin. Ootko sä ollut enemmän kiukkunen tms. ku joudut lepää? Mä oon aivan hermoheikko, kiukuttaa kaikki asiat, jne.
Hyvä, et sait ne kortisonit, niin jos vaikka vauva sattuis syntymään jo, niin on saanut ne :)

33+3
 
Äityspäivärahasta/vanhempainrahasta: ootteko jo saanut päätöksiä? Mullahan kelan täti on ollut yhteydessä sekä muhun että työnantajaa, kun a) halusivat pudottaa pois yhden kesällä olleen lyhytaikaisen työsuhteen sukulaiseni henk. koht avustajana :( ja b) eivät meinanneet hyväksyä työpaikkamme myyntibonuksia :kieh: No sitä avustajan hommaa en voinut mitenkään puhua itselleni, koska tosiaan oli vaan sen heinäkuun ja pitäisi olla jatkuva juttu...freelancerit on kuulemma asia erikseen, kun niillä kaikki työ on kertaluontoista : / Mutta tuossa toisesa en antanut periksi, koska meillä siis ihan työsopimuksessa lukee, että jos myy asiakkaalle jotakin (eli saa oman osaamisalueensa tarjouksen läpi - ei tehdä mitään kylmiä soittoja tms.), niin se on lisää persupalkkaan. Ei mulla noita ole hirveästi ollut työnkuvasta johtuen, mutta joka tapauksessa kyllä ne pitää huomioida.

No ilmeisesti oli huomioitu, koska pienin vanhempainrahan osuus oli ministi isompi, kuin mitä itse olin laskeskellut :) Jee! Mutta sitäkin parempi yllätys koskee näitä ekaa kahta kuukautta, jollon vakkarityöpaikan palkan lisäksi Kela maksaa vielä ekstraa :cool: En ollut ollenkaan tajunnut, että se mun toinen työ nostaa sen verran, että tulee vielä ekstroja Kelalta :p

Mutta joo, kyllähän noi tulot tippuu ihan reilusti verrattuna nykyiseen sille vikalle puolikkaalle...toisaalta ei kai siitä kotonaolemisesta voida ihan samaa maksaa kuin työssäkäyvälle :) Täytyy kuitenkin olla ehdottoman tyytyväinen meidän systeemimme, että ylipäänsä 9kk tuetaan kotona olemista. Taas jaksaa mielellään maksaa veroja ;)
 
Kiitokset kannustuksesta Anve ja Tesmis, kyllähän sitä väkisinkin vähän itseensä syyttelee (varsinkin mä olen taipuvainen siihen) ja potee huonoa omatuntoa, kun olen selvät ohjeet ja varoitukset saanut ja silti menen niistä lipsumaan. Ja kun kyse on sentään toisesta ihmisestä ja hänen terveydestään niin pitäisi minun kyllä katsoa peiliin ja ajatella vähän enemmän. Kamala olisi joutua sitten myöhemmin jossitteleen...
No joo, onneksi nyt ei mikään hätätilanne ole ja viikkojahan on ihan kivasti kasassa vaikka saisi niitä runsaasti vielä tulla. Ja kortisonipiikin saaminen toki auttaa. Mutta mutta, tulihan kokeiltua miten pikku puuhailu vaikuttaa joten osaa jatkossa ottaa edelleen rauhallisesti. Tuskin edelleenkään tulen puuhailua kokonaan lopettamaan mutta nyt tiedän paremmin rajani ja sen milloin se ei tee hyvää.
Tesmis Kyllä todellakin tämä kotona kykkiminen ja tekemättömyys ottaa koville ja koettelee hermoja!! Mä kun en normaalistikaan ole mitään makaaja-tyyppi vaan äksöniä pitää olla lähes koko ajan. Ja kotiympyröissä on hiton vaikea olla tekemättä mitään kun kaikki on siinä silmien edessä ja mulla on pieni pakkomielle siisteyteen ja järjestykseen. En vaan yksikertaisesti osaa rentoutua jos kotona kaikki ei ole lähes tip top ja stressihän siitä pukkaa kun mitään ei saisi tehdä ja silti tekemistä riittäisi ja koko ajan keksin lisää tehtävää. Mutta mä olen aina ollut tällanen perfektionisti ja jos joku homma ei ole tehty niin se häiritsee. Ja tästä pakkomielteestä haluisin eroon sillä siitä ei saa aikaan kun stressiä ja menetettyjä yöunia ja riitaa kumppanin kanssa. Ja varsinkin vauvan kanssa väkisin joutuu vähän lipsumaan talouden hoidosta jos ei itseensä ihan puhkirikki halua. Mutta helpommin sanottu kun tehty kun on tällanen pälli!

Jääräpää Mulla kans on aina katsottu toi kohdunkaulan/suun tilanne sisäultralla, vatsan päältä sitä ei näekään.

Nimi meillä on vauvalle jo valmiina. Oli jo oikeastaan ennen raskautta. :)

Cisu 32+3
 
Cisu Mä oon tottunnu joka aamu käymään lenkillä ensimmäiseksi herättyäni tai ainakin siinä parin tunnin sisään. Ja toinen lenkki viel yleensä iltapäivästä. Joten tää on tosi hankalaa olla vaan sisällä, ja jättää ulkoilut ja koiran lenkitykset miehelle. Ja kaikki muutkin asiat pitää vaan jättää sille, ei sillä et se olis kertaakaan asiasta valittannu, päinvastoin mut....On tää silti niin hankalaa ja vaikeeta vaan olla tekemättä juuri mitään. Pitää vaan yrittää muistaa, et tää on väliaikaista ja kaikki on sen vaivan arvosta, kun sen pienen syliin saa, vaikka nyt valitetaankin :)
 
Nimeä täällä kans mietitään kovasti. Ollaan päätetty et tulee 3 nimee joka tapauksessa. Meillä on keittiön pöydällä "nimipurkki" johon saa kaikki kirjotella vaihtoehtoja aina kun mieleen tulee. Aateltiin sitten joskus marraskuussa avata purkki ja kattoa tarkemmin vaihtoehtoja ja tehdä 2-3 vaihtoehtoa, ku pitää kuitenki eka nähä vauva et onko yhtään nimensä näkönen =) Tytölle meillä ois ollu nimi valmiina jo reilun vuoden, tai itseasiassa 2 vaihtoehtoa. Pojalle tuntuu olevan vähän vaikeempi keksiä.

Sain tänään terkalta viestin et lääkäri oli kirjottanu mulle varmuudeks pissatulehdukseen kuurin vaikka vähän epäselvä löydös oliki. Pitäis sellanen käydä viel jaksaa hakemassa. Ja pari päivää kuurin loppumisen jälkeen käydä antamassa uus pissanäyte.

fanttomi & 31+0 POKS!!! :heart:
 
Lillikka
Karmeeta, kun ei ikinä kerkiä koneelle RAUHASSA. Joten nyt taas muutaman päivän epistola kerralla:

Neuvolakuulumisia Maanantaina kävin ja pienehköltä vielä vaikuttaa meidän veijari, eikä ole vielä laskeutunut mihinkään kanavaan, vaikka välillä se tuntuu heiluvan niiiiin alhaalla. Kuulemma jos ennen seuraavaa neuvolaa eli seuraavan kolmen vkon aikana tulee lapsivedet, pitää mennä vaakatasossa eli ambulanssilla Naikkarille. Hyvä vaan, että kaikki noi jutut kerrataan, kun ei tää tokakertalainen mitään muista. Kahden viikon päästä on viimeinen lääkäri. Hb oli muuten 151, vaikken vedä rautaa. On tullut syötyä vaan kauheesti puolukoita, joten terkka sanoi, että et nyt sitten ota enää mitään rautatabuja, ettei veri ihan paksuunnu :)

Mun "supistuksien" tilanne on vähän rauhoittunut. Viikonloppuna riuhdoin vähän liian lujaa ulkona ja sitten piti toipua pitkään sohvalla kauheessa korvennuksessa, mutta edelleenkään en kutsuisi sitä kipua suppariksi. Ota näistä sitten selvää… Mutta joo, ei enää kävellä mitään reippaita korttelinvälejä edes kauppaan. Mä myös säännöllisin väliajoin hikeennyn vauvan rauhallisemmista jaksoista, mutta enpä ole vielä kertaakaan mennyt näytille. Yritän pitää pään kylmänä ja laskea liikkeitä vaan niinä tuttuina liikeaikoina eli syönnin jälkeen ja illalla nukkumaan mennessä ja muuten yritän ottaa vaan iisisti. Vaikka eihän sellasta olekaan, kuin turha tsekkauskäynti, jos siltä alkaa itsestään tuntua! Kun vaan osaisin itsekin sisäistää ton viisauden…

Mullakin on välillä vaikea hengittää ja iltaisin oon ihan hengästynyt. Helpointa on nukkua vasemmalla kyljellä, kun silloin kuulemma kohtu painaa vähiten sisuskaluja. Mutta täälläkin välillä tsutsutetaan suolavettä nenään, toimii. Selälläni en pysty nukkumaan yleensä ollenkaan, kun tulee tosi kumma olo ylävatsaan, mutta silti välillä herään yöllä sikeestä unesta selälläni, eli kai siellä jokin veri virtaa, kun ei ole mua herättänyt ahistukseen yöllä. Jonkin ohjeen mukaan selällä nukkumista tulisi välttää, mutta tuolla meidän leikkipuistossa pari äitiä ei ollut kuullutkaan moisesta, eli kai tämäkin menee enemmän omien tuntemusten mukaan.

Valmisteluista Mä totesin, että pestyinä kaapiin laitetut esikoisen pienet vaatteet saa kelvata uudelle tulokkaalle. Tai siis tätä mieltä olen nyt :LOL: ja sitten kalkkiviivoilla varmaan taas pesukone laulaa. Sairaalakassin olen jo pakannut ja lähettänyt siskolle esikoisen käyttöohjeet ja tehnyt niille vähän evästä pakastimeen siksi aikaa, kun me ollaan sitten punnertamassa. Taidan tehdä vielä vähän lisää ruokaa pakkaseen, niin on ekoina päivinä kotona meilläkin jotain valmiina. Vaippoja en ole vielä ostanut, mutta saahan niitä sitten vaikka kotimatkalla ostettua jostain.

Jennylille paljon tsemppiä parisuhteen haasteissa, toivottavasti apu puree nyt oikeesti ja nopeasti.
Mannalle onneksi olkoon parantuneesta parisuhdetilanteesta!

Jennyli hyvin kiteytit tämän keskustelun sävyn neuvolasysteemikeskustelusta :whistle: Mä olen kans pääosin hyvin tyytyväinen. Joissain maissa panostetaan rahallisesti paljon enemmän terveydenhuoltoon ja taatusti se on välillä todella paikallaan, välillä tuhlausta.

Voikaahan kaikki hyvin ja pidetään itsestämme huolta :hug:

Lillikka 34+3 apua enää 5,5 viikkoa mukamas jäljellä...!!
 
Cisu:Kiva että löytyy muitakin siivous/siisteysintoilijoita. Mun on aivan mahdotonta olla jos kotona on sotkusta. Ja tottakai mies on sitte sotkevaa tyyppiä, eli jättää vaatteita ja astiota lojumaan :kieh: . Meillä on myös aivan järettömän paljon tavaraa (miehen, oon muuttanut sen valmiiksi "täytettyyn" omakotitaloon), oon yrittäny pikkuhiljaa saada tavaravuorta raijattua pienemmäksi ja kieltäny ostamasta enää uusia. On vaan aika hankala setviä toisen tavaroita ja vaatteita (niitä sillä on ainakin kymmenen kertaa enemmän kun mulla). Noh, ehkä mä joskus vielä pääsen voitolle tästä kaaoksesta :) . Niin ja pitää miehen puolustukseksi sanoa, että kyllä se auttaa mua siivoamisessa, varsinkin jos pyydän,mut oon aika huono pyytämään apua ja se tekee useimmiten ruoan ja käy kaupassa, paitsi nyt kun mä oon kotosalla sairaslomalla.

Myyris 32+0 poks
 
Neuvolassa tuli käytyä tänään. Kaikki oli oikein hyvin, hB tippunut 112:n, eli rautaa taas alettava syömään. Painoa oli kahdessa vkossa tullut 1kg, mut yhteensä kuitenkin vasta 2,8kg joten ei hätiä mitiä. Sf oli 33cm (viimeksi 32cm), vauvan :heart: 150. Terkkari kuunteli syd.ääniä ja sanoi että on kyllä todella alhaalla tämä vaavi. Olinkin valitellut kovaa painetta alakerrassa, kipuja ja supistuksia. Kun terv.hoitaja kokeili vauvan asentoa niin sanoi että ihmekös tuo, täällä se on ihan alhaalla jo. Kääk. Noh, rauhallisesti otamme täällä mutta viikkoja kasassa jo sen verran ettei nyt ihan hysteerinen tarvi enää olla.

Nukkuma-asennosta sen verran että olen ja kuullut että vasemmalla kyljellä olisi teoriassa parhainta nukkua, ei paina sisuskaluja ja mm munuaisten verenkierto pelittää niin parhaiten. Mutta toki tässä vaiheessa jokainen nukkuu just siinä asennossa jossa on parhainta nukkua, itsellä välillä ainakin uni niin tiukassa.

Hyvää vointia kaikille :)

Piianen&Mökönen 34+1 (uä34+5)
 

Yhteistyössä