***Joulukuiset lumihiutaleet 2010- LOKAKUU***

Ensilumi on tännekin saapunut. Voi ihanuutta! Ajatelkaas, että kohta meillä on pikkuiset vauvat:heart:

Jennyli, hyvä että haette apua. Kuitenkin kun on ihan neuvolaan yhteinen parisuhdeaika varattuna, niin luulis että hänkin käsittelisi noita asioita. Voihan olla, että teillä helpottaa kun menee muutama kuukausi eteenpäin ja mieskin ymmärtää osallistua. Toivotaan ainakin näin:hug:

Mitenkäs kun teiltä on löydetty noita b-streptokokkeja tai jokin emätintulehdus tms, niin miten ne on teiltä löydetty? Otetaanko joillakin paikkakunnilla automaattisesti näytteet, ainakin tohon ensimmäiseen?

Tsemppiä kovasti lepolomalaisille, toivotaan että paikat eivät vielä ryhdy liikaa valmistautumaan synnytyspuuhiin:flower:

Turvotuksesta, mulla saattaa ihan tuntua pientä puutuneisuutta esim jalassa ja oon huomannut että liittyy selkeesti silloin kun on enemmän tota turvotusta. Eilen auttoi sitten ihan kylmägeeli. Mulla on vielä vähän ongelmana, kun joudun istumaan koneella paljon, mikäli meinaan saada noita kouluhommia eteenpäin. Joten tämä ei asentona oikeen tunnu parhaalta, kun pitäis turvotuksia vältellä.

-metsis 29+5
 
jääräpää Mä en tiedä kummin perin tuolla masussa oleskellaan,mut potkut tuntuu alhaalla ei yhtään esim kylkiluissa,eli taitaa istuskella tuolla,kyllähän se kait voipi vielä kääntyä..Itse en muistanut viimeksi mainita asiasta neuvolassa,outoa kylläkin että oli lääkärin kanssa puhetta että edellisessä oli myrkytys+kouristus ja hätäsektio,eikä se kysyny itsekään peloista.Täytyy muistaa kysyä ens kerralla neuvolatädiltä,toivottavasti sattuu parempi täti tältä alueelta!

jennyli Täällä kans näläntunne hävinnyt,tai tuleehan se kun on tarpeeksi pitkään syömättä mut ei vois kuvitellakaan että söis samaan tahtiin kun ennen.Aikasemmin on pitänyt muutaman tunnin välein syödä,nykyään riittää aamupala(pari leipää),välipala(omena) ja normiruoka,illalla ei oo nälkää mut yritän juoda vaikka lasin piimää tai syödä jogurtin ettei sit aamulla oo kauhea nälkä ja tule huono olo.Mieskin huomautteli asiasta että syöt nykyään todella vähän,ruokaakin kun ottaa niin yleensä sitä ei jaksa kokonaan syödä,ei oikein muista ettei kaikki uppoakaan niinkuin ennen :)

Mulla kans noita alavatsakipuja,osa lienee supistuksia mut välillä viiltää todella kipeästi esim jos vähän reippaammin kävelee,ja myös sattuu kun yöllä vaihtaa asentoa tai aivastaa. Kerran niistä neuvolassa mainitsin,terkka sano että ihan normijuttuja,toivotaan niin.

Täällä ei nukuta koko öitä,vakkari on että herää 3-6aikaan vessaan ja loppuyö on pelkkää hyörimistä ja pyörimistä,mieskin jo alkaa valittaa kun ei saa nukutuks.Mietittiinkin että kumpikaan ei taida olla koko yötä nukkunu tämän raskauden aikana,alusta asti kun on pitäny juosta vessassa öisin,ja mä kun olen sellainen että voisin nukkua vaikka kellon ympäri,mikään unimäärä ei tunnu riittävän =) Saikulla kun olin niin silloin nukuin päikkärit ja helpotti kyllä ainaista päiväväsymystä,mutta kun taas töissä niin päivät menee "puoliunessa" ja kotiin kun pääsee olis ihan valmista kauraa petiin.

Retaferista on ollu puhetta,itse syön sitä.Mulla siitä ei mene vatsa kovalle vaan päinvastoin,kun aloitin sen niin söin joka päivä ja tuli kans kouristuksia että nyt on mentävä vessaan.Nykysin otan sitä ehkä pari kolme kertaa viikos ja nyt ei oo ollu oireita ja otan vaan yhen tabletin.Tietty toi on sellanen valmiste joka ei vaan sovi kaikille ja ilmeisesti aika moni saa siitä vatsavaivoja.Tossa odotuskirjassa mainostettiin sellasta kun maltofer,onko kellään kokemuksia?

Tännekin etelään saisi talvi saapua,taidan itse odottaa sitä enemmän kuin muksu :)

Liikkeistä vielä sen verran että täällä masussa käy aikamoinen potkinta lähes koko aika,kovin vilkas kaveri tuntuu olevan.Huono puoli on se,että potkii tonne rakkoon aika aktiivisesti : /

hara 28+5
 
Hauskaa tiistaita!

Täällä Helsingissä ei ensilumesta vielä tietoa, vettä satoi aamulla, mutta nyt taas paistaa aurinko. Eipä sen ihan vielä tarvitsisi tullakaan, tai ainakin toivon, että kelit ei hirveästi liukastuisi.

Mun käsityksen mukaan streptokokkia yms. ei testata automaattisesti, vaan vasta oireilun perusteella. Kun olin siellä päivystyksessä, niin ne otti multa hirveen kasan erilaisia näytteitä verestä, valkovuodosta, peräaukosta, pissasta, ilmeisesti just tutkivat kaikki mahdolliset tulehdukset ja bakteerit, jotka voisivat synnytyksen liian aikaisin käynnistää.

Fanttomiko se kyseli, että mitä rautamerkkiä kukin syö, niin mä syön nestemäistä maltoferia. Se ei maistu kovinkaan jos juo tosi vahvan mustaherukkamehun kanssa. Jonkin verran se on löystyttänyt vatsaa, mutta ei pahasti, eikä mulle oo tullut siitä mitään vatsakipuja.
Neuvolalääkärissä ei mitattu hemoglobiinia, joten en nyt sitten osaa sanoa, onko toi auttanut.

Jennylille tosiaan tsemppiä parisuhteeseen! Ei varmasti ole mikään helppo tehtävä pitää parisuhdetta yllä kun lapset ja uusi raskaus vie voimia. Hienoa, että oot hakenut neuvolan kautta apua, toivottavasti siitä on hyötyä!

Ja kukalle tsemppiä sairaslomaan. Sulla on hyvät viikot jo!

Mä itse odottelen kuin kuuta nousevaa tota rv32 rajaa, koska se on se pienten keskosten raja ja sen jälkeen kaikki on vauvallekin paljon helpompaa, jos hän ennenaikaisena syntyy. Eipä se nyt tietysti aina ole niin yksinkertaista, että olisi pelkistä viikoista kiinni, mutta onpahan ainakin jotain odoteltavaa tässä lepäilyn ohessa.
Eilen soitettiin naistenklinikalta ja pyydettiin tutkimuksiin ensi torstaiksi. Luulin, että se on vaan nopea kontrolli, mutta ne on aikaistaneet niitä isoja ennenaikaisuustutkimuksia, mitkä mulle piti joka tapauksessa reilun viikon päästä tehdä. Vaikka tiedän, ettei ne voi mitään siellä taata, niin kiva kuitenkin kuulla jonkinnäköinen lääkärin arvio siitä, kuinka suuret riskit mulla on synnyttää ennenaikaisesti ja voidaanko mulla esim. todeta jotain ihan selkeetä rakenteellista vikaa...

mamadread ja ihme 27+4
 
Täällä elellään kuin herran kukkarossa, ei ole suurempia kipuja eikä vaivoja. :) Närästys on ainoa harmistus, mutta siitäkin pääsee yleensä yhdellä Renniellä eroon. Lisärautaa olen syönyt vaihtelevalla menestyksellä, saa nähdä mitä hb näyttää ensi maanantaina neuvolassa. Myös Ladyvita Mamaa sekä c- ja d-vitamiinilisää tulee napsittua päivittäin. Ylihuomenna olisi luvassa sokerirasitustesti, mielenkiinnolla odotan (varmasti unohtumatonta) kokemusta ja tuloksia :D

Maha on pulpahtanut selkeämmin esille, mutta masukki taitaa vieläkin matkustaa mukana poikkiteloin, potkuja ja möyrimistä kun tulee lähinnä vasemmalle ja oikealle kyljelle. Ruokaa ei mahdu täälläkään enää samaan malliin, mutta se unohtuu kyllä melkein joka päivällisellä ja tulee sitten ahmittua aina liikaa, ts. lautanen tyhjäksi. :ashamed: Sillä ruokamäärällä tosin pärjääkin sen jälkeen monta tuntia syömättä, vaikka parempihan se olisi syödä usein ja vähän kerralla. Onneksi kokkailen mielestäni suht terveellistä kotiruokaa ja eineksiä syömme vain harvoin. Vihanneksia on ruvennutkin tekemään viime aikoina enemmän mieli ja niitä tuleekin tungettua lähes joka ruokaan tavalla tai toisella. Hedelmät ei maistu vieläkään...

PinguPongu 29+0 Poks! :D
 
Sabinelle ja perheelle suuri osanotto ja paljon voimia! :hug:

Liinukalle onnittelut!

Mulla oli eilen neuvola:
Pissa puhdas
RR 107/68
Sf 26cm
Vauvan syke 140-150
Liikkeet ++
Turvotus +/-
Jäin tästä päivästä alkaen sairaslomalle. Mulla oli aina työpäivän jälkeen aivan järkyttävät "sukkapuikkokivut" että itkua tuhersin. Neuvolasta passitti mut lääkäriin,ja sieltä tuli suora käsky levätä tämä viikko,ja kirjotti suoraan sairaslomaa loppuajaksi.Ei mulla oliskaan ollut kun 2 viikkoa töitä jäljellä. Kohdunsuulle ei onneksi ollut tapahtunut hälyttäviä muutoksia,että sen puoleen ei tarvitse panikoida.
Fanttomi sulla on varmaan kanssa niitä sukkapuikkokipuja?! Tuntuu kun joku viiltäisi puukolla kohdunsuulla... Kestää kerrallaan pari sekuntia,mutta tuntuu että paikat irtoaa hampaista.

Liikkeet on täälläkin muuttuneet möyrimiseksi. Välillä tulee pari napakkaa potkua,mutta enemmän vauva kääntää kylkeä ja venyttelee jalkoja.

Napanuorasta kaulanympärillä... Meidän kuopuksella oli syntyessään napanuora kaulanympärillä ja kätilö irrotti sen ennen kuin sai ponnistaa vauvan kokonaan ulos.
Se on aika yleistä että se on kaulanympärillä,mutta harvoin aiheuttaa vaaratilanteita.
Kaverin lapsella oli jalan ympärillä napanuora ja se ilmeni vähentyneillä liikkeillä,tosin pari päivää ennen LA:ta. Synnytys käynnistettiin ja terve lapsi syntyi.

Bamse 32+3
 
Voimia kaikille sairaslomalaisille! :flower:

Metsis: meillä ei ainakaan automaattisesti oteta mitään bakteerinäytteitä. Eli mun kohdalla löytyi, kun lääkärillä kyselin näistä jatkuvista supisteluista ja halusi sitten ottaa muutaman testin. Mitään muita oireita mulla ei olllut.

Viime yö menikin sitten taas rytmihäiriöistä kärsiessä. Hiukan jo vähentyivät viime viikolla, mutta nyt tuli taas tosi pitkiä kohtauksia ja joka asennossa. Ja sitten ei pysty nukkumaan ollenkaan, joten pätkissä horrostaessa meni sitten viime yö |O Yleensä sentään alkuyöstä tulee nukuttua useampi tunti putkeen. Täytynee kai testata niitä beetasalpaajia. Onko kellään niistä kokemuksia?

Ruokahalu ei oo täällä kyllä vähentynyt vielä yhtään. Päin vastoin syön edelleen kuin hevonen ja nyt vasta oon tutustunut raskauden aikaiseen makeanhimoon! Tosin joskus täydellä vatsalla tuossa navan kohdalla tuntuu ikävää pistämistä. Tulkitsisin joksikin ruoansulatusjutuksi, joten hiukan pitäisi ehkä hillitä tätä ahmimista :ashamed:

Tänään olin lääkärillä ihan muissa asioissa ultrattavana ja sain sitten vilkaista laitteella mahaankin! Ja siellähän se toukkanen köllötteli ja imi peukaloaan :heart: Sainpa vielä kuvankin mukaan miehelle vietäväksi. Kiinnosti myös tietää, miten päin vauveli siellä majailee, kun potkut on tuntuneet viime päivinä taas tuolla alhaalla päin. Mutta pää alaspäin oli edelleen, joten taitaa vaan takaraivollaan työnnellä.

neitoperho & toukka 28+4
 
Hui, tsemppiä kovasti noiden sukkapuikkokipujen kanssa! Ei kuulosta kovin houkuttelevilta, toivottavasti helpottavat:hug: Bamselle myös jaksamista lepäilyyn, aluksihan se voi työputkesta tultua olla vaan tervetullutta=)

Mulle tulikin postista tänään noita Carriwellin imetysliivejä. Tilasin nuo, mitä täälläkin oli linkattuna, eli ne pehmeät kupit Taikapilvi ja sitten tommoset pitsiset oli toki pakko tilata Taikapilvi :D Ovat kyllä kummatkin tosi mukavan tuntuiset, oikeen yllätyin. Ja vaikka otin sellaisella kupilla, että ei haittaa vaikka tissit kasvaiskin yllättäin melkoisesti niin silti ne on jo nyt hyvät. Jännät tosiaan. Ja näin kaarituellisten liivien ystävänä en edes heti huomannut, että tuossa ne puuttui vaikka tiesin ettei niissä niitä ole. Mukana tuli myös tommoset rintsikkaremmin pidentäjäpalat (siis sen ympärimenevän remmin), joita voiskin itseasiassa käyttää nyt toisissa rintsikoissa mitä pidän. Mulla on nyt raskauden myötä myös vähän kasvanu tuo ympärysmittakin, tuntuu että tuo mahakin lähtee jo suoraan rintojen alta sinkoamaan. Taidankin iskeä nuo huomenna päälle, kunhan kuivavat pesukoneesta tultua:xmas:

Miten muuten tuo imetys julkisilla paikoilla, vaikkapa kahviloissa? Onko koskaan tullut sanomista? Siis tietysti silleen hienotunteisesti lähinnä mietin (vaikka oon nähnyt kyllä melko ronskinkin näköstä hommaa tosi näkyvästi näkyvällä paikalla).

-metsis 29+5
 
Viimeksi muokattu:
Metsis mulla otettiin ultran yhteydessä tuo näyte..ja nimenomaan jatkuvien supistusten takia..nyt siis oon antibiootilla ja synnytyksessä laitetaan antibiootti tippumaan suoraan suoneen ettei vauva saisi tartuntaa (saa synnytyskanavan kautta)..

jennyli tsemppiä parisuhteeseen ja hienoa että haette apua tilanteeseen

lumi-enkeli ja aarre 30+0 POKS!!! :heart:
 
Moi kaikki!

Täällä yritetään jaksaa töissä, vaikka hankalaa on. Vauva valvottaa öisin, ja alkuraskaudesta tuttu kuvotuksen tunne on palannut, tällä kertaa kera närästyksen. Onko teillä muilla pahoinvointi palannut? Närästykseen oon ottanut rennietä, ja ostin ihan piimääkin vaikka en maitoa yleensä käytä. Mutta tuohon pahoinvointiin ei tunnu auttavan mikään.

tulehdusnäytteitä
multa otettiin kesällä moneen otteeseen, kun oli 16 viikolta lähtien supistuksia, ja verenvuotoa, ja muuta. Että eiköhän niitä oteta just jos on ongelmia. Mitään ei löytynyt, onneksi. Nyt tuntuu tosi uskomattomalta että silloin jännäili 22 viikon täyttymistä, että supistuksiin olisi saanut tarvittaessa muuta hoitoa kuin lepoa. Mutta sittenhän ne kipeät vähenivät ja kohdunkaulaan ei oo enää tullut muutoksia, ja nyt saa elellä ihan normaalisti. Tsemppiä kaikille nyt viikkoja laskeville, esim siihen 32 viikon rajaan! Kyllä se aika kuluu, vaikkei ihan joka hetki siltä tunnukaan!

donter 31+3
 
hips ja heips! se ois sitten niinkus pokspokspoks 30+0 olis täällä täynnä, ai kauhia! ahistaa, panikoituttaa ja vaikka mitä, tai noh, aika helpottunu olokin on kun näin pitkällä jo ollaan ja ultrassa sillon viikko sitten neitonen oli sen 1400g ja päälle..
SUKKAPUIKKOKIPUILU! täällä on nyt alkanu sitäkin olemaan ja ei oo mitenkään mukavaa todellakaan,aamusin kun poikaa vien tarhaan niin sillon yleensä sattuu ja kunnolla! samoin supistelee ja kylkiin sattuu, että ihan innolla odottelen millä konstilla mun pitäis pari kk vielä liikkua..ens viikolla on tiistaina neuvola, poikakin tulee sinne mukaan pituuskontrolliin kun oli niin kovin kasvanu pituutta 4v neuvolaan joten sitä nyt tsekkaillaan..kysyinkin viimeks terkalta että mitäs sille liialle pituuskasvulle voidaan tehdä? laittaa poika katkasuhoitoon?? :D
PAHOINVOINNISTA oli juttua ja mullahan se on tullu takasin jo tossa pari kk sitten.. ja pahenee vaan, iltasin ja öisin se taas oikein kunnolla jyllää ja nukkumisesta ei sitten tuukkaan mitään, just miehelle sanoin että koskahan viimeks oon ees nukkunu heräämättä yön yli! ..tai tuun edes nukkumaankaan, ja koskahan tää pääkoppa rupee sanoon naps univajeen takia..
JENNYLILLE ihan hurjat tsempit parisuhteen kanssa, me oltiin samassa tilanteessa jokin aika sitten, ennen odotusta ja onneksi saatiin asiat selvitetyksi..mutta hienoa että ootte menossa asiaa selvittämään :hug:
nyt meikä tyttö lähtisi vyörymään keittiöön ja kokkailemaan jotain pöperöä kun perheen miehet kotiutuu kohta, sitten tarvis viedä tyttö hammaslääkäriin ja vaikka mitä! kauheen nopeeta nää päivät jotenkin menee..
mutta paljon jaksamisia kaikille jälleen! palailen taasen..
 
Moi taas,

Metsis, mulla oli noi samat (ylemmät) liivit ja ostin liian pienet : / jatkopala siis koko ajan käytössä, mulla tosin leveni rinnanalus 75 -> 85...ja ei ole palautunut vieläkään :) katsotaan sitten joskus, kun tämä kakkonenkin on imetetty.

Imetyksestä julkisilla paikoilla, itse en ole kokenut ongelmaksi. Aina yrittänyt vähän häveliäästi toimia (suht helppoa, kun pienet rinnat). Mutta siis olen kyllä imettänyt ravintoloissa ja kahviloissa ja joskus jopa keskellä katua seisten, kun se on ollut ainoa keino rauhoittaa vauva :)

Tsemiä kipuilijoille (täällä kanssa olo huono ja kipuinen)

k&p-r
 
Hello!

Neuvolapäivä oli tänään ja mitään ihmeellistä ei ollut. Pissat ok, hemoglobiini ok, verenpaineet ok. Liikkeet ja sydänäänet ok, sf-mitta 29 cm. Painoa tullut tasaseen tahtiin ja tällä hetkellä mennään jo sellasissa lukemissa että huh huh... :ashamed:
Synnytys- ym. valmennuksiin saatiin ajat joista ensimmäinen marraskuun alussa.

Metsis Mulla kans otettiin tuo streptokokki-testi osastolla huilatessa. Eli ilmeisesti käytäntönä on että niiltä otetaan joilla ongelmia/muutoksia kohdunsuun kanssa. Mulla onneksi tulos negatiivinen.

Ruokahalu täällä on lisääntymään päin. Jonkun aikaa tässä olikin niin ettei kamalasti maistunut mutta nyt taas niinkuin raskauden alussakin kaikki mahdollisimman suolainen maistuu. Mutta massuun ei vaan mahdu ahtaan niin paljon kerralla ja se on oikeastaan vaan hyvä. ;)

Yöt menee aika levottomasti pyöriessä. Uni ei meenaa tulla ja vessassa saa rampata vähän väliä. Lisävaivana on noi kaikenmaailman säryt. :( No onneksi päivisin on pelkästään aikaa maata ja nukkua ihan kyllästymiseen asti.

Tuttavalta ostin Gracon Autobaby2-turvakaukalon autoon mutta ohjekirja oli hukkunut enkä netistä sitä mistään löydä. Ei teillä kellään sitä sattuisi olemaan vaikka kopioitavaksi??!! :attn:

Cisu 31+1
 
Vähän omia kuulumisia. Tänään oli tsekkausultra istukasta ja no problem eli istukka oli noussut ylös kunnolla. Ja tytteli oli pää alaspäin eikä kuulemma ainakaan ensisynnyttäjillä enää tässä vaiheessa käännä itseään toisinpäin. Painoarvio oli n. 1,5 kg ja kuulemma oli ok - nyt viikkoja 30+1 (vai 2...).

Imetyksestä. Mä oon ainakin päättänyt olla välittämättä julkisella paikoilla imettämisestä. Jos jotakuta häiritsee lapsen ruokailu niin saa peittää oman päänsä harsolla! En nyt tietenkään ylitsevuotavan ronskisti aio asiaan suhtautua, mut siis rajansa säädyllisyydelläkin.

Nyt saunaan.
 
Mäkin olin tänään ekstra neuvolalääkärillä ja supistuksia/mahakivuista huolimatta (tulee varsinkin jos kävelee vähän reippaasti tai ylipäänsä "rehkii") ole muutoksia missään. Antoi silti saikkua loppuviikon, että vähän rauhottuisi. No eipä niitä täällä kotona istuessa ole juurikaas ollut :) Kummallinen lääkäri kyllä, kun kysyi, että multa, että pitäisikö sun jäädä saikulle...Mitähän tohon nyt vastaisi :D Vastasin, että en mä nyt tiiä, että onko sillä mitään eroa, onko töissä vai kotona. Työpäivässä ainoa ekstrajuttu on se, että pitää kävellä bussipysäkiltä toimistolle jonkun matkaa.

Pissa oli puhdas, mutta jotain labroja otetaan varmuudeksi tulehdusten poissulkemiseksi...pitääkin joku päivä sitten tässä raahautua sinne terveyskeskukseen :)

what jee - toihan kuulostaa hyvältä, jos vauva ei enää kääntyisi, Itselläkin oli taas tänään pää alaspäin :) Eiköhän se ole niin majaillut viimeset kaksi viikkoa, kun myös sillon 30.9 oli pää alaspäin.

Cisu Mulla on kyllä jossakin sen istuimen ohjekirja, kun sama saatiin miehen veljen perheeltä. Jos et muualta saa helpommin, niin enköhän mä sitten äippäloman alettua ehdi vaikka skannata niitä tärkeimpiä sivuja sulle :)

Joo mäkin olen itseasiassa kuullut, että joka neljäs lapsi syntyy napanuora kaulan ympärillä, eli että sen puolesta se ei itsessään vielä hätätilannetta aiheuta, kun on niin joustava jne. Mutta jaan kyllä teidän muiden kanssa pelkoja siitä, että vauva kohtuun kuolisi (kätkytkuolemaa vastaava juttu eli ilman syytä). Nyt viime aikoina en ole ehkä pelännyt enää niin paljoan kun joku kuukausi sitten.

Jennyli paljon tsemppiä :hug: parisuhdeasioiden selvittelyyn - olette kuitenkin oikealla tiellä, kun olette jo jollakin tapaa apua hakemassa ennen kuin on liian myöhäistä. Tästä asiasta keskusteltiin paljon meidän vihkipapin kanssa, että kuinka tärkeää on just vaan tarpeeksi ajoissa reagoida asioihin. En tajua, miten ihmiset vaan sanoo, että me vain kasvettiin erillemme eikä meillä oikeastaan ollut avioliittoa enää 10 viimeiseen vuoteen tms. Itse toivoisin, että osaisi kaikin tavoin välttää sitä erilleen kasvamista...

Sukkapuikkokipuja tuntuu myös täällä joskus! Mutta ei silleen, että huutaa tarttis :) eli menevät yhtä nopeasti ohi kun tulevatkin. Hassua, mulla oli tänään häpyhuulet aamulla ihan turvonneet :eek: Siis samaan tapaan kun seksin (orgasmin) jälkeen, mutta mitään seksiä ei kyllä aamusta ollut eikä illallakaan :D Kysyin siitä lääkäriltä ja sanoi, että kuuluu näillä viikoilla asiaan eli voivat turpoilla toisinaan. Joskus myös tuntuu, että vauva tulisi ulos - siis ihan sekunnin pari sellasta tosi laaja-alaista painetta :)

Azalea ja Luru 29+3 (jee 30 lähenee, ultran mukaan oltaisiin jo 30+1)
 
Huomenta kaikille!

Tulipa käytyä toissapäivänä neuvola lekurilla.
kyselin noista mun alapää kivuista, selkä säryistä ja supisteluista, alapää kipuihin ei löytäny syytä, ei kuitenkaan oo kuulemma kiinnike kipuja eikä muita ns "normaaleja" vaivoja, eli lähete jorviin läks...
selkäsäryistä ja supisteluista oli sitä mieltä että Labroja otetaan ja katellaan mitä niistä löytyy...
Sisätutkimusta tehdessä sano et kaikki on siel ok, ei muutoksia kohdunkaulalla, mut vauva on laskeutunu jo aika tavalla..hmmm... ei kyl sanonu et onko normaalia näil viikoilla, mut oli vaan aika ihmeissään, eli siis teille kanssasisarille yks pikku kysymys, onko kellään laskeutunu jo näillä viikoilla 28+5???

paino +500g
rr 119/69
hemppa 113
pissa puhas
sf alakäyrillä 22,5

tarjonnasta ei osannu sanoa mitään, kun vaan ihmetteli tota laskeutumis juttua..

lilijan+masumussu 28+5
 
Heippa taas...
Jennylille paljon tsemppiä parisuhteeseen, toivottavasti saatte asiat järjestykseen ja miehesikin ymmärtää asian vakavuuden!
Näläntunne täälläkin kadonnut, välillä muistaa yhtäkkiä että ei hitto en ole muistanut syödä ja sitten jossain vaiheessa syö vaikka ei ole edes nälkä...outoa! esim, eilen syötiin ruoka joskus 16 aikaan ja sit tajusin illalla 22 aikaan että hitsi, pitäis varmaan syödä iltapalaakin mutta kun ei ole ollenkaan nälkä:)
Perätilasta ollut myös puhetta, meillähän oli jännät paikat esikoisen kanssa kun oli koko raskauden ajan perätilassa melko loppuun saakka, vikassa neuvolalääkärissä oli tarkoitus pistää lähete synnärille ulkokäännökseen mutta silloin lääkäri huomasi että nyt on vihdoin kääntynyt, eli 35 viikolla kääntyi vasta:)
Tämä toinen onkin sitten ollut koko ajan melkein rt:ssä, jo rakenne ultrassa lääkäri sanoi että on ihan pää tuolla alhaalla ikäänkuin lähtövalmius asennossa:)
lilijan kyseli tuosta laskeutumisesta ja niinkuin ylempänä kerroin, tää on ollut puolesta välistä jo ihan alhaalla, ihmiset onkin ihmetellyt koko ajan että miten maha näin alhaalla ja moni luullut jo kk sitten että la on ihan just:) viime lääkärissä rv 29 lääkäri sanoi sisätutkimusta tehdessä että pää tuntui heti tossa alhaalla, mutta ei siitä mitenkään huolestunut...sanoi että ihan täysin ei ole kiinni pää vielä mutta melkein ja vauva poraa siis vaik akselinsa ympäri ja pää pysyy kokoajan tuolla alhaalla...
 
Heippa taas...
Jennylille paljon tsemppiä parisuhteeseen, toivottavasti saatte asiat järjestykseen ja miehesikin ymmärtää asian vakavuuden!
Näläntunne täälläkin kadonnut, välillä muistaa yhtäkkiä että ei hitto en ole muistanut syödä ja sitten jossain vaiheessa syö vaikka ei ole edes nälkä...outoa! esim, eilen syötiin ruoka joskus 16 aikaan ja sit tajusin illalla 22 aikaan että hitsi, pitäis varmaan syödä iltapalaakin mutta kun ei ole ollenkaan nälkä:)
Perätilasta ollut myös puhetta, meillähän oli jännät paikat esikoisen kanssa kun oli koko raskauden ajan perätilassa melko loppuun saakka, vikassa neuvolalääkärissä oli tarkoitus pistää lähete synnärille ulkokäännökseen mutta silloin lääkäri huomasi että nyt on vihdoin kääntynyt, eli 35 viikolla kääntyi vasta:)
Tämä toinen onkin sitten ollut koko ajan melkein rt:ssä, jo rakenne ultrassa lääkäri sanoi että on ihan pää tuolla alhaalla ikäänkuin lähtövalmius asennossa:)
lilijan kyseli tuosta laskeutumisesta ja niinkuin ylempänä kerroin, tää on ollut puolesta välistä jo ihan alhaalla, ihmiset onkin ihmetellyt koko ajan että miten maha näin alhaalla ja moni luullut jo kk sitten että la on ihan just:) viime lääkärissä rv 29 lääkäri sanoi sisätutkimusta tehdessä että pää tuntui heti tossa alhaalla, mutta ei siitä mitenkään huolestunut...sanoi että ihan täysin ei ole kiinni pää vielä mutta melkein ja vauva poraa siis vain akselinsa ympäri ja pää pysyy kokoajan tuolla alhaalla...
 
Samaa oon mietiskellyt kuin Lilijan. Musta kans tuntuu, että ihan kuin massussa oltais vähän laskeuduttu ja näin jo jonkin aikaa. Jotenkin ihan kuin pää olis tuossa alhaalla, tuntuu käsilläkin semmonen pyöreä kohta (eikä se siis tunnu siltä häpyluun alueelta tms). Muutenkin liikkeet ovat vähän rauhoittuneet, mutta saa kyllä vieläkin jotain hepulikohtauksia tuolla massussa:)

Mulla kyllä ruokahalua on, mutta en vaan saa aina aikaseksi syödä. Jotenkin varsinkin noita esseitä raapustaessa on aina muka huono paikka lähteä syömään. Toinen on se, että mulla jää aika paljon lautaselle, kun en jaksa syödä yksinkertaisesti. Huomasin, että paino on laskusuunnassa, mutta eipä siitä haittaa ole. Mulla on tuota turvotusta kuitenkin koko ajan, niin parempi vaan jos ei paino enää nouse. Lisäksi helposti nousee ruokaa vähän ylöspäin, joten oon pyrkinyt sitten pienentämään annoksia ja ennemmin syön sitten vähän useammin vaikka (jos muistan).

Onneksi on nykyään hyviä nuo imetysliivit ja -paidat, niin saa melko huomaamattomasti imetettyä. Periaatteessahan kahvilan ei tartte edes antaa imettää, kun nehän on yksityisiä firmoja, mutta tuskinpa kukaan sitä kieltää. Tai ei se nyt ainakaan hyvää mainetta tee.

Jahas, pitää lähteä taas hommiin. Näinhän tässä huomenna jo poksutaan täälläkin kolmikymppisiä:heart:

-metsis 29+6
 
Liinukka Onnea odotukseen :flower:

Liikkeitä Tuntuu paljon ja joka suuntaan. Sekä potkuja, että möyrimistä.

Synnytys On mielessä jo aika usein. Näen paljon unia synnytyksestä :) Jännittää kuitenkin miten ehditään sairaalaan kun edellinen synnytys oli nopea ja matkaa sairaalaan on n.75km. Sekin jännittää että koska on aika lähteä kun edelliset molemmat käynnistetty, niin olen ollut jo valmiiksi sairaalassa.

Supisteluja on ollut viime pe (rv29+0) asti ja alavatsaa särkee välillä tosi kovin.

Streptokokki Mulla on ollu positiivinen kahdessa ekassa raskaudessa joten mut hoidetaan automaattisesti positiivisena nytkin. Vain ekassa synnytyksessä sain antibiootin, tokassa ei ehditty antamaan. Raskausaikana meillä ei oteta antibioottia, kun ei kuulemma oo mitään vaikutusta (??).
Ekassa otettiin näyte koska vedet menivät, eivätkä supistukset alkaneet. Tokassa rask. näyte otettiin supistelujen takia. Eli eri tapoja näyttää olevan eri paikkakunnilla.

Olen kuullut että paljon hikkaavilla vauvoilla on synnyttyään vahvat keuhkot. Ja mikäli syntyvät aikaisemmin, keuhkot ovat kypsemmät kuin ei niin paljon hikkailevilla :)
Meidän pikkusella on ollut hikka vain ehkä kaksi kertaa, isoveli taas oli oikein kova hikkaamaan.
 
Täällä kanssa kuulutaan niihin, joiden ruokahalu ei ainakaan ole vähentynyt... Siksi ihmettelinkin, kun mulla oli 5 viikossa tullut vaan kilo lisää - ehkä kroppa sitten myös tarvitsee sitä sapuskaa johonkin.. :) Syön ja pystyn syömään edelleen aika isoja annoksia, mutta ateriavälit kyllä venyvät aika pitkiksi. Näläntunne ei tosiaan iske niin helposti, ehkä se johtuu siitä, että ruoka sulaa paljon hitaammin? Lisäksi huomaa kyllä, jos on tullut syötyä liikaa, koska närästää ja nyt kun oon lepäillyt paljon, niin välillä tuntuu, että oksennuskaan ei ole kaukana kun nousen ylös ruokalevon jälkeen.

Täälläkin liikkeet möyrimistä, paitsi sitten kun vauva on kääntynyt selkään päin, niin tuntuu välillä aika napakoitakin potkuja. Mahaan päin tullessaan liikkeet enempi just venyttelyä ja kääntylyä. On se aika friikkiä kyllä pitää kättä mahan päällä kun toinen työntää jalkaa ulospäin tosta tissien alapuolelta. Tuntuu, että tuleeko se ulos sieltä vai mitä... :)

Mä oon myös ounastellut, että vauva on viime viikot aika alhaalla ollut, koska välillä kun hän mitä ilmeisemmin kääntelee päätään niin rakkoon tulee järkyttävä paine. Viikko sitten ultrassa vauva oli rt:ssa, mitä oon itsekin kyllä koko ajan ounastellut. Lisäksi kun lääkäri ultrasi päätä saadakseen jotain mittoja painoarvioon tms., niin tosi, tosi alhaalle hän sitä kepukkaa laittoi, häpykarvoituksen päälle.
Itsekin mietin, että onko vauva jo kiinnittynyt tai lähellä sitä, kun niin alhaalla on, vai onko rt:ssa ihan normaalia, että pää on noin alhaalla. Tästäkin ajattelin huomenna kysellä, kun sinne naikkarin tutkimuksiin menen. Esikoinen kyllä syntyi niin puun takaa, etten tiedä, oliko kiinnittynyt vai ei. Mulla ei ole hajuakaan, huomaako sen jotenkin...

mamadread ja ihme 27+5
 
Eilen oli neuvola ja neuvolalääkärin tekemä pikaultra. Mulla on kai niin ovela vauva mahassa että tähän asti on istunut perätilassa mutta eilen aamulla sängyssä näin ja tunsin miten joku kova palli lähti liikkeelle mahan alaosasta ihan yläosaan ja kuinka ollakaan niin ultrassa vauva oli oikein päin. Sitten taas illalla tunsin muljahduksia ja taas alkoi tuntumaan pää oikean kylkiluun alla:kieh: joten en saanutkaan lähetettä kääntöön. Hemppa oli edelleen 117 ja sf 29. Siellä oli taas joku harjoittelijakin mukana ja au kun sattui kun hän koitteli mahaani kovakouraisesti. Pissa oli puhdas ja verenpaine 68/104. Mukavaa kuitenkin tietää että tämä vauva osaa siis kääntyä kuitenkin mahassa...jospa se sitten vielä kääntyy takaisin rt_tilaan.

Yritin eilen autoistuimia auton takapenkille (kolme istuinta rinnakkain eikä millään mennyt ja otti voimille). Nyt on sitten mentävä istuinkaupoille ja pitää löytää joku markkinoiden kapein turvavyöistuin 4v:lle.

Perjantaina taas lääkärille 4v:n kanssa mahakipujen takia. Vähän ovat kyllä onneksi hellittäneet kun on syönyt antihistamiinia.

Huomenna rv 33.
 
Viimeksi muokattu:
Mä olen onnistunu saamaan flunssan. Harvoin oon kipeenä mut kai se sit vaan joskus täytyy.

Liikkeet on täälläki muuttunu lähinnä möyrimiseks. Ja vauva liikkuu muutenki suht vähän, hänellä on ne pari myllerrystuokiota päivässä ja muuten on aika hissuksiin. Hikka on nyt tuntunu olevan päivittäin useemman kerran. Hyvä sitten jos se on vaan hyväksi :)

Mua on nyt alkanu synnytys vähän jännittään. Tai oikeestaan se että kääntyykö tämä neiti oikeenpäin. Nyt viihtyy vaan poikittain ja perätilassa. Edelliset on ollu rt jo hyvästi ennen viikkoa 30 mut onhan täs sitä aikaa vielä toki kääntyä. Olen vaan jo alkanu miettiin et jos pysyykin perätilassa, niin haluisin kuitenkin synnyttää normisti jos tilaa ois. Poikkitilasta sit joutuukin automaattisesti sektioon..

Mulla tuo poika synty napanuora kaulan ympärillä. Oli aivan sininen päästä syntyessään ja sai happimaskin kasvoille heti, mut ei oo varmaa johtuko tosta napanuorasta vai siitä että joutu olemaan liian kauan puristuksessa synnytyskanavassa (jouduin "pidätteleen" ettei ois syntyny lattialle..) Mut hyvin kaikki silti meni, väri palautu ja poika virkisty. Onhan se tietty jääny vähän kummitteleen mieleen ja aina välillä täs tulee mieleen et mitäs jos tälläkin tulokkaalla on ja ei päättyskään noin onnellisesti.. vaikka tiedän, turha pelätä mitään tollasta etukäteen, mitä tahansa voi sattua ja toisaalta ei tarvi sattua yhtään mitään..

Mulla se vaan pahoinvointi jatkuu, ja ehkä on jopa pahentunu. On se merkillistä miten omatkin raskaudet voi olla niin erilaisia. Tämä raskaus ku on ollu pelkkää vaivaa vaivan perään. Onneks se on kohta ohi ja paras palkinto sylissä :heart:

Lolli & Kukka 31+0 *poks*
 
Mulla oli esikoisella napanuora kertaalleen kaulan ympäri eikä se aiheuttanut mitään ongelmaa. Ponnistuksessa kätilö vaan pyytreli anteeksi kun joutui pitämään kahta sormea siellä aukossa sen pään lisäksi jotta saa kiepautettua napanuoran pois kaulan ympäriltä...ainakin niin ymmärsin.
 
Jos nyt keskittyis tähän kirjoittamiseen vähän paremmin.

Sabinelle voimia ja jaksamisia ja Jennylille tsemppiä parisuhdeongelmiin.

Mä en aio ottaa influenssarokotusta. En ole koskaan aikaisemminkaan ottanut. Ja sikapiikin otin keväällä - suojaa sit sen minkä suojaa, vaikka olisi jotenkin muuntunut tuo virus.

Synnytys ei pelota tai jännitä mua ainakaan vielä yhtään. Pikemminkin odotan sitä :D Olin hyvin tyytyväinen, kun eilisessa ultrassa istukka oli normaalissa paikassa, ettei tartte sen takia lekkaukseen ainakaan joutua. Jotenkin mulla on kova luottamus itseeni ja kroppaani, et kyllä siitä synnytyksestä selvitään. Kun vaan pystyisi rentouttamaan itsensä eikä jännitä lihaksia kivun takia - sillä tavalla kiputuntemus vaan pahenee, luulen. Onhan se synnytys kuitenkin ohimenevä tilanne ja monet ihmiset joutuu pitkään elämään kovien kipujen kanssa ja muutenkin hankalissa ja epätoivoisissa elämäntilanteissa, et enköhän muutamasta tunnista/vuorokaudesta hengissä selviä. Ja palkinto on luvassa siitä työstä. Hyvä tosin sanoa, kun ei ole aikaisempaa kokemusta. Aoin mennä avoimin mielin synnyttämään. Jos tuntuu siltä, että haluan jotain kipulääkettä, niin sitten pyydän sitä, mut haluaisin ainakin yrittää synnyttää ilman troppeja, kun oon muutenkin hintsu ottamaan mitään lääkkeitä. Toivon vaan, ettei vauvelille tapahdu synnytyksessä mitään, mutta onneksi nykyään hoidon taso on sellainen, et on tosi huono tuuri, jos jotain ikävää tapahtuu.

Mulle ei ole tullut mielenkään liikkeitä alkaa laskemaan enkä sellaisella aio itseäni stressatakaan. Mut toisaalta, tytteli liikkuu ihan kivasti, et kai sen sit huomaisi, jos jotain hiljaisuuden merkkejä alkaa olemaan. En myöskään jaksa stressata napanuorakuristumisista tms. Tässähän tulisi ihan hulluksi ja saisi olla koko ajan kytkettynä doplereihin ja ultraäänilaitteisiin, jos näistä ottaisi itselleen ongelmia. Mitään ei voi koskaan tietää varmaksi tässä elämässä.
 
Siitä influenssarokkotuksesta vielä...kysyin neuvolalääkkäriltä uskaltaako sen ottaa ja hän naurakti että ei kai sitä muuten suositeltaisi jos sitä ei uskaltaisi ottaa... Mulla tosin on mennyt luotto noihin terveyskeskuslääkäreihin ym. mutta täällä sen saa ihan marraskuun alussa yleisenä rokotuspäivänä ja aion sen ottaa. Koen sen jopa tärkeäksi että ehdin sen ottaa. Se suojaa vauvaa ensimmäiset 6 kk paremmin kuin pelkkä rintamaito. Ja oman itsenikin kannalta haluan sen rokotuksen.
 

Yhteistyössä