***Joulukuiset lumihiutaleet 2010- LOKAKUU***

Hei kaikille!

anve: mä oon bongannut tuollaista lorinaa pari kertaa kans, kun vauva on liikkunut, ollut vaan epävarma tuleeko se kohdusta vai mistä.

vitamiineista oon syönyt alusta lähtin b12 vitamiinia, ja jo sitä ennenkin kun oon ruokavaliolta melkein vegaani. Sit alkuraskauden söin foolihappoa, kun mun aiemman lääkityksen takia sitä suositeltiin. Muistaessani oon ottanut kalkkia tai nyt syksyllä kalkki + d tabuja. Apteekissa sanoivat, että 20mikrogrammaa voi d:tä syödä päiväss, musta kuulostaa isolta määrältä. Nyt oon loppuraskaudessa syönyt myös vegaanisia rasvahappokapseleita, kun vauva kuulemma vie niitä nyt paljon niin jäis ehkä ittelle sitten enemmän kanssa.

rokotuksista en ota mitään raskausaikana. ja vauvahan on tod näk jo maailmassa kun influenssakausi tulee. Oon sairastanut noita kyllä viime vuosina, kerran keuhkokuumeenkin, joten jotain vastustuskykyä pitäisi olla syntynyt influenssan eri tyyppejä vastaan.

Puoliso on ollut tosi väsynyt ja huonotuulinen viime aikoina, on väsynyt töihinsä ym. Saattaa olla että lähtee puoleksitoistakuukaudeksi toiselle paikkakunnalle töihin, olisi kuulemma mielekkäämpää. Ei mikään kiva tilanne tässä vaiheessa raskautta, mutta toisaalta kyllä se että sillä on kurja olo muakin rassaa. Joten jos paikkakunnan vaihdos auttaa niin eiköhän tässä ilmankin joulukuuhun asti pärjää. Mulla on hyvät tukiverkostot ainakin. Mutta työnteko on kyllä hankalaa kun oon koko ajan ihan poikki, neljä viikkoa pitäisi vielä jaksaa. Ja töissä on vielä YT-tilannekin.

Heräilettekö muut öisin? Mä valvon joka yö pari tuntia.

donter 30+5
 
Mä en ole yleensä noita kausi-influenssarokotteita ottanut, mutta nyt alkoi mietityttämään, että entäpä, jos onkin siten synnytyksen aikaan kipeänä ja täysin tukossa? Viime syksyn possunuhan sairastelu on tarpeeksi tuoreessa muistissa ja sitä ei kyllä enää synnytyksen päälle kaivattaisi :eek: Ilmeisesti tarpeeksi hankalaa se hengittäminen ja ponnistelu muutenkin... Mies kun tuntuu imevän kaikki pöpöt, mitä kaduilla liikkuu. Mutta enpä tiedä.

Muutenkin sain eilen kehitettyä itselleni pienen synnytysahdistuksen, kun kerran vikalle kolmannekselle ollaan siirtymässä. Lähinnä se kipu mietityttää, kun ensisynnyttäjänä ei kertakaikkiaan ole mitään vertailukohtaa millaisiin sfääreihin se nousee. Mutta eipä siihen voi itse vaikuttaakaan, joten parasta varmaan unohtaa koko juttu ja toivoa parasta.

D-vitamiinista oon syönyt Minisunia (niitä on eri voimakkuuksia), kun sitä joku lääkäri joskus suositteli. On ainakin hyvänmakuinen ja helppo ottaa, kun on niin pieni ja sen voi vaikka pureskellakin.

Täällä myös yksi yöheräilijä :wave: Vessassa tulee käytyä 2-3 krt yössä, mutta sen lisäksi en meinaa saada enää unta uudestaan ja valvon usein joskus klo 4-5 maissa. Nyt lisäksi nää rytmihäiriökohtaukset on vielä muuttuneet lähes jokaöisiksi ja nukahtaa ei pysty ennen kuin kohtaus menee ohi : / Eli tunti valvomista taas lisää... Yllättävän hyvin jaksaa silti päivisin, vaikka vähiin jää yöunet. Hiukan vain hirvityttää tuo loppuraskaus, kun silloin kuulemma nukkuu vielä entistäkin huonommin.

Neitoperho & toukka 27+6
 
Viimeksi muokattu:
Neitoperho, mulla ainakin autto semmoseen ihmeen pieneen ahdistukseen kun oon lukenut noita synnyttävään lähtevien ketjuja (siis vaikkapa nyt elokuisia elokuussa jne). Jättää kauhujutut lukemati. Tuosta ton tullut sitten semmonen fiilis, että kun ovat noin hienosti pärjänneet niin eiköhän mekin miehen kanssa selvitä tuosta synnytyksestä tavalla tai toisella=) Enemmän mua jännittää se, että pyörrynkö sinne..kun jos tulee se heikotus, niin sitä ennen ja sen jälkeen on niin paha olo ettei huvittais siinä olla missään synnytyshommissa.

Miten tuossa synnytyksen aikana muuten syödään? Siis jos se pitkittyy kovasti ja on jo sairaalassa kuitenkin? Jos joutuukin sektioon, niin sitä varten varmaan ei olisi hyvä syödä, mutta tuota pyörtymishuono-oloa varten taas se syönti ois ihan hyvä ajatus.

Ja sitten taas vaan väkertämään esseitä..=)

-metsis 29+0
 
Tuossa hieman googlettelin sikainfluenssasta, toki kaikkeen pitää suhtautua varauksella, niin myös näihin KUIN THL:n esittämiin tietoihin. Kaiketi on tuoreessa muistissa epäily narkolepsian yhteys sikainfluenssarokotukseen.

"Muun muassa Thaimaa kielsi sikainfluenssa rokotukset raskaana olevilta"

"Britannian lääkintäviranomaisten ohjeissa lääkintähenkilöstölle mainitaan, että Pandemrix saattaa aiheuttaa keskenmenoja ja ennenaikaisia synnytyksiä ja siksi suositettiin toista rokotetta odottaville äideille"

[/I]Spiegel: Raskaana oleville lisäaineeton sikainfluenssarokote - uutisen mukaan Saksassa tarjotaan raskaana oleville australialaisen CSL:n valmistamaa sikainfluenssarokotetta, jossa ei uutisen mukaan ole adjuvanttia eikä säilöntäainetta (elohopeayhdiste tiomersaalia).

WHO suositti raskaana oleville ensisijaisesti lisäaineetonta sikainfluenssarokotetta adjuvanttia koskevan tutkimustiedon vähäisyyden vuoksi, mutta on sittemmin mm. rokotteiden saatavuutta koskevien tietojen perusteella alkanut katsoa, että muunkintyyppisiä rokotteita voi käyttää yhtä ensisijaisena kuin adjuvantitonta.

EU:n lääkeviraston julkaisemista asiakirjoista ilmenee, että adjuvanttia sisältävien rokotteiden käytöstä ei ole tutkimustietoa raskaana olevilla."

"USA: on kieltänyt Pandemrixin käytön omalla maaperällään"

Tässä vaan muutamat mitä löysin, THL kieltää jyrkästi nämä yhteydet. Mutta kuinka monen keskenmenon saanut älyää tehdä jonkin haittavaikutusilmoituksen, joihin THL vetoaa.

Ja työkaveri sairasti sikainfluenssan rokotuksesta huolimatta.

anteeksi skeptisyyteni, en ihan kaikkea usko mitä THL meille markkinoi....
 
Herään joka yö kerran. En varsinaisesti herää vessahätään, mutta unen uudelleen saantia helpottaa kun käy vessassa. Koko raskauden ajan oon nukkunut huonosti verrattuna aikasempaan, jolloin osasin nukahtaa koska vaan ja mihin vaan :) Ehkä tää raskaus kuitenkin pikkusen jännittää ja täten vaikuttaa yöuneen.
Mulla ei oo synnytysahdistusta, enkä pelkää varsinaisesti kipua. Ainoo mikä jännittää on, sama kuin Metsiksellä, eli pysynkö tajuissani. Meinaan pyörtyä kivusta (esim. jos kolautan varpaani kunnolla) ja pyörtymistä ennen ja jälkeen on paha olo. Pelottaakin juuri, että jos pyörryn, voin pahoin ja menetän voimani niin miten pystyn ponnistamaan. Kipu sinänsä ei tunnu pahalta, mutta jotenkin se silti vaikuttaa muhun oudosti. Toivon, että nyt kun tietää että kipu on hyväksi ja se vaan kertoo homman etenemisestä, niin pystyn hallitsemaan sen paremmin.
 
Tesmis, eihän sitä tarvitse uskoa mitä ei halua mutta itse en ainakaan huhupuheisiin usko. Niitähän on hyvin vaikea esimerkiksi laskea ja millään tavalla määritellä sekä todenperäisyyttä ei voi mitenkään tarkistaa. Lisäksi ei oikein voi tietää, että onko jokin raskaana ollut keskenmenon saanut vaikkapa ottanu sikainfluenssarokotteen vai ei. Sitä kun ei kukaan tiedä. Laita noihin sun linkkeihin se lähde, mistä nappaat, kun kukaan ei voi nyt tarkistaa mistä se on otettu ja ei ainakaan nopealla googlauksella löytynyt. Varmaan kaikilla on mielessä se sikainfluenssan aika, jolloin esimerkiksi yksi sivusto sai Suomessa vuoden huuhapalkinnon kun oli keksinyt ties mitä sivuilleen (ja oli muuten suosittu sivusto koko sikainfluenssakauden ajan!). Nettisivuissa on tietysti se kiva juttu, että osoitteet välillä vaihtuvat, mutta oishan se kiva tsekata kuitenkin. Nuo mun linkityksethän löytyy tämän päivän Keskisuomalaisesta paperiversiona ja sähköversiona, mutta siihen voipi tietysti olla että täytyy luvat olla.

Toinen juttu on se, että tuo kausi-influenssarokote on eri rokote kuin sikainfluenssarokote. Eli siinä ei ole tehosteainetta. Ja tätähän tehosteainetta epäiltiin narkolepsian aiheuttajaksi, mutta toistaiseksihan siinä ei suuresta melusta huolimatta sitten löytynytkään muuta yhteistä kuin se aika. Tässähän on sen sisältö Influenssarokotteet ja tuossa on muuten usein kysyttyä: Usein kysyttyä influenssarokotuksista. Onhan tuossa kuitenkin samat suositukset kuin maailman terveysjärjestö WHO suosittelee viruskannoista..joten eiköhän nuo ole ihan asiallista tietoa ja en usko että ainakaan ihmisille suositellaan mitään josta vaikka on näyttöä siitä että se lisäisi jotain todellista suurta haittaa.

Mikään influenssarokotehan ei suojaa sitten, jos oot sen taudin jo saanut vaikkapa sillä hetkellä kun se rokotetaan. Siinähän on se parin viikon aika, jolloin alkaa vastustuskyky toimimaan sen mukaisesti. Joten tosiaan ihan hyvin voit silti saada kausiflunssan tai sikainfluenssan, vaikka on rokotettu. Ja tietysti voi rokotuksesta huolimatta saada flunssan, mutta monestihan se on sitten lievempi versio (tätähän on vähän vaikea mitata). Ite en tiedä ketään sikainfluenssaa sairastanutta, mutta toisaalta mulla kyllä on lähipiirissä kaikki sen ottaneetkin. Kausi-influenssaakin on aika vähän ollut lähipiirissä, kun aika moni senkin ottaa nykyään.

Rokotteista yleisestikin sen verran, että jos ei koe sitä tarpeelliseksi niin eihän sitä mun mielestä tarvitse ottaa. Varsinkin yleisrokotteissahan toiset pääsevät toisten siivellä olemaan jopa rokottamatta täällä Suomessa päin, koska yleisesti taudit on niin sanotusti kukistettu. Tietysti jos muualle lähtisi matkustelemaan, niin en suosittele..voi aika nopeasti sittne tarttua tosi ikäviä tauteja. Ja ainahan ei voi tietää kaikkea haittavaikutuksista, koska noitahan on täysin mahdotonta tutkia niin suuressa massamäärissä kuin jokin vaikkapa 0.1% haittaesiintyvyys edellyttäisi. Eli käytännössä monesti ne ongelmat tulevat esiin sitten ajan myötä, kuten täällä taisi osalla olla esim uusissa perusrokotteissa tullut vaikeita sivuvaikutuksia (oliko Jääräpään lapsella muistaakseni). Sitten täytyy vaan punnita se hyöty ja riski ja miettiä mikä se omalla kohdalla on. Influenssarokotuksissahan tuo on paljon helpompi miettiä omalle kohdalle. Mutta itestä tuntuu helpommalta, kun etsii itse tietoa siihen asiaan liittyen ja katsoo sitten omalta kohdalta tilanteen, niin on ainakin sitten hyvä mieli kun on hyvin perusteltu ratkaisu itsellä.

-metsis 29+0
 
Viimeksi muokattu:
Neuvolalääkärissä käyty...

Rv 28+6 (rv 24+4)
Hb - (135)
Rr 124/81 (119/84) Kotona ennen neuvolaa 107/71 eli hieman tuo jännitys paineita nostaa
Painoa +450g/vko (440g/vko) Yht. +8kg
Pissa puhdas
Sf 25.5 (23)
Sykkeet 130
Liikkeet ++
Tarjonta Rt
Kohdun kaula pehmeä, 3cm, ulkosuu sormelle auki ja sisäsuu kiinni.
Aika läpihuuto juttu jälleen kerran. Nuori lääkäri jota selvästi jännitti! Tutkimuksesta lähtien särkenyt menkkamaisesti alavatsaa ja selkää:kieh:
Seuraava käynti sitten 2vkon päästä, näin sitä ollaan jo tässä vaiheessa=)

Cisu ei ole ultraa meillä neuvolassa, muutenkin niin alkeellista!! Joten tuo kohdunsuun tilanne on ihan käsikopelon varassa! Enkä tosiaan tiedä kuinka sen näin pystyvät muka toteamaan että esim. sisäsuu olisi kiinni!!

Synnytyksestä yritän lohdutella senverran että ensisynnyttäjällä kesto ja avautumisvaihe on yleensä senverran pitkä että se mahdollistaa epiduraalin ym. kivunlievitykset. Muutoinkin siinä vaiheessa kun synnytys alkaa, niin se vie kyllä niin mukanaan ettei ylimääräisiä enää ehdi miettimään!
Mulla esikoisten synnytys kesti 9.5h eikä tuossa ajassa saanut kyllä syödä mitään, hyvä kun vettä sai hörpyt ottaa. Synnytyksen jälkeen äiti ja isä saavat sitten välipalaa =)
Itseäni synnytys mietityttää sen takia että kuopus syntyi niin nopeasti ja koin sen siksi kivuliaana, ilman kivunlievitystä! Onneksi synnytys ei ole kuitenkaan muodustunut vielä ahdistukseksi vaikka tietyllä tapaa hieman pelkäänkin!

Vitamiineista itse syön tota raskaus Multivitaa ja magnesiumia. D-vitamiinia ei ole neuvolassa kehoitettu ottamaan vaikka kai se yleisestikin meille Suomalaisille olisi talviaikana hyväksi!
Sikainfluenssarokotteen päädyin ottamaan viimesyksynä kuopusta odottaessani ja synnytys käynnistyi rokotteesta muutaman päivän päästä! Vauva ei siis rokotteesta tainnut hyötyä mitään, ehkä maidon mukana sitten?!
Tavallisen influenssan sairastin viimevuonna mutta en koe siltikään tarvetta rokotteelle!

Jennyli 28+6
 
Tosta syömisestä synnytyksessä tuntuu olevan eri ohjeita eri sairaaloilla. Itellä verensokeri laskee helposti tosi matalaksi, joten kyselin tästä energian saannista synnytyksen aikana tietysti heti ekana lauantain synnytysvalmennuksessa :p Ja Jorvista ainakin sanottiin, että avautumisvaiheessa saa syödä mitä vaan, jos vain tekee mieli (useimmilla ei kuulemma tee mieli), vaikka pihviaterian kotoa lähtiessä. Ja sairaalaan kannattaa varata mukaan jotain eväitä, joista saa helposti energiaa. Ite aattelin ainakin ottaa varalle jotain hedelmäsoseita, mehuja tms. mikä pysyy helposti sisällä, jos on huono olo. Ja ehkä jotain tukevampaakin varmuuden vuoksi. Kuulemma jugurttia tms. tarjoavat sairaalankin puolesta. Mutta muistaakseni jossain toisessa sairaalassa oli kaiken kiinteän syöminen kiellettyä. Ravintoliuosta ei laiteta tippumaan mitenkään rutiininomaisesti, mutta tarpeen mukaan. Itellä ainakin voimat olisi 9h syömättämyyden jälkeen jo täysin poissa, joten toivottavasti jotain menee kurkusta alas! Voi muuten jäädä hiukan heikohkoksi tuo ponnistaminen :whistle:
 
Näköjään taas meni pitkä tovi, että sain aikases kirjuuttaa... lukemassa olen käynyt aina välillä pinoa.
Kommentoin vaan nyt tähän lokakuun pinoon tulleita juttuja, syyskuun pinon kävin lukaisemassa, mutta nyt en kuitenkaan ehdi kommentoimaan niitä.. :ashamed:

Hoitopöydästä taisi juttua, meillä oli ja tulee olemaan nytkin hoitopöytä meidän makuuhuoneessa. Meillä on kylppäri makuuhuoneen vieressä, joten pyllyn pesut voidaan hoitaa tarvittaessa kylppärin altaassa.

Talvitakista, omat takit ei mahdu päälle, olen käyttänyt miehen syystakkeja, mutta ne on vähän isoja muutenkin kuin masun kohdalta :) Tuo Elloksen/ Outletin takki houkuttaa, mutta mietin miltä se näyttää sitten ilman isoa masua minun päällä (pieni ja hoikka kun olen). Hinta ei kyllä ole mitenkään paha, 23 e...

Vitamiineista, minä olen syönyt raskauden alkuajasta Multivitaa (raskaus) ja nyt sitten muutaman viikon rautatabletteja (Obsidan).

Kausi-influenssa rokotetta en aio ottaa.

Kotityöt ollaan jaettu aika tasapuolisesti, molemmat siivoaa, silittää pyykit, tyhjentää/täyttää astianpesukoneen, käy kaupassa. Ruuanlaitto ja pyykinpesu on enimmäkseen minun hommia. Mies ajaa kesäisin nurmikon ja yleensä tekee myös lumityöt.

Täälläkin kärsintään yöheräilystä. Vähintäänkin kolmesti herään joko siihen että on vessahätä tai sitten ettei hyvää nukkuma-asentoa tahdo löytyä.

Sitten vielä onnittelut kaikille hvyistä ultrakuulumisista :heart:

Omaa napaa vähäsen:
Viime neuvolassa (kävin myös lääkärillä) kohdunsuun tilanne on pysynyt ennallaan, mutta saikkua jatkettiin äitiyslomaan saakka, kun supisteluja tulee edelleen. Yksi tuli siinä tutkimuspöydällä maatessakin. Muuten kaikki ok, hb 116 (noussut vähän, edellisellä kerralla 112). Verenpaine 126/68, pissa puhdas ja sf-mitta 30. Painoa tullut 0,217 kg per viikko. Vauva oli raivotarjonnassa (toivottavasti pysyykin). Koska edellinen synnytys oli pitkä ja vaikea, laittoi lääkäri lähetteen äippäpolille synnytystapa-arvioon, samalla tehdään myös vauvan kokoarvio. Seuraava käynti parin viikon päästä ja samalla tarkastetaan kohdunsuun tilanne.

Miten muilla tuntuu vauvan liikkeet? Mulla on nyt menossa 31+6 ja vauvelin potkut tuntuu kylkiluissa. Mutta yleensä vauva änkää ja pönkää itseään aika kipeästi, tuntuu että tulee masusta läpi.

Mut nyt pitää lähteä laittaan ruokaa, mies ja poika on olleet ulkoilemassa.. voi olla että tulee nälkäistä sakkia kohta kotiin :)

Mukavaa alkanutta lokakuuta kaikille :heart:

Nipsu + muru rv 31+6 :heart:
 
heräilen ihan liian monta kertaa yön aikana. Yleensä pissahätään mut välillä käsien puutumiseen. Nyt ku oon saikulla ni yöunet on noin 10-12h mittasia ja sen aikana käyn 6-10 kertaa vessassa + ne puutumisherätykset. Ja tätä on siis jatkunu alusta asti. Eli noin 7 kuukauteen en oo nukkunu kunnollisia yöunia..et en enää itekään ihmettele miks oon näin väsyny päivisin. Saas nähä mitä siit tulee ku ens viikolla pitäis palata töihin.

Kävin äsken ostamassa Minisun 20µg D-vitamiinia ja Retafer rautatabletteja. Katotaas jos niistä ois jotain hyötyä.

Nyt jatkamaan lakanoitten ja peiton ompelua =)

fanttomi & 29+0 POKS!! :heart:
 
Metsis: En ehdi nyt etsiä noita lähteitä uudelleen, pointtini oli vaan se ettei ihan kaikkea kannata sokeasti uskoa mitä meille sanotaan. Kuitenkaan pelkkiä huhupuheita ne eivät ole mitä muualla maailmassa on tutkittu ja toimittu. asioilla on monta puolta niin kuin itsekin tekstissä toit ilmi. Ja oma työpaikkani sijaitsee kaupungissa, jossa esiintyi useita sikainfluenssa tapauksia rokotuksesta huolimatta. Toki ovat voineet sen tartunnan saada ennen rokotusta....

Ja nimenomaan sanoin, että sikainfluenssarokotuksen ottaneet keskenmenon saaneet tuskin ovat tajunneet/osanneet tehdä mitään haittavaikutusilmoitusta, jolloin meillä olisi nyt ehkä enemmän tietoa keskenmenojen ja rokotuksen syyseuraussuhteesta (tai onko niillä ylipäätänsä mitään tekemistä.)Itse en ainakaan tajunnut.
Tarkoitukseni ei ollut alkaa tästä vänkäämään, vaan hiukan nostaa kriittisyyttä pintaan.
 
helvatti soikoon kirjotin hirmu romaanin ja tää kone hävitti sen tekstin
noh uus yritys.tänään oli lääkärineukku,ja siellä oli kaikki ok,paikat kiinni ja kiinteät.sf oli 27 ja painoa oli tullut 400g/viikko.nyt tullut reilu 7 kg alusta.hb oli 111,joten lisärautaa anto tännekin,retaferejä anto neukusta mukaan.multivitan raskausmonivitamiinia oon muistaakseni syönyt koko raskausajan.

meillä mä teen kotihommat,en oo miestä sen suuremmin niihin avuks pyytänykään,kun oon ihan hyvin jaksanu tehä.meillä on kyllä mies aina ollut niissä muutenkin oma-aloitteinen ja auttanut pyytämättäkin,niin ei oo nytkään suurta ongelmaa ollut,kun se tasasesti auttelee.ja se jaksaa pitää sitten aina iltasin hyvin seuraa noille muksuille,niin saan aina illalla sillä saralla hengähtää.

rokotetta ei oo neukusta vielä tarjottu,en tiiä yhtään mitä sen kanssa teen.voipi olla että en ota,mutta saa nähä sitten kun aihe tulee ajankohtaseks mikä on fiilis sen suhteen :p

hoitopöytä meillä on esikon ajoilta,ja otan sen nytkin käyttöön.ei sillä hirveesti viimekskään käyttöä hoitopöytänä ollut,mut sinne alle saa hyvin vauvanvaatteet säilytettäväks.

yöheräilystä:käyn vessassa 2-3 kertaa yössä,onneks saan hyvin unenpäästä kiinni sit kun sänkyyn pääsen takas.huomaa kyllä tosin aamulla että unenlaatu ei oo parasta mahollista,kun on aina vähän väsynyt olo kun herää.

täällä on kans alkanut synnytys alkanut mietityttää.ja ensikertalaisia voin lohduttaa että kyllä se hyvin menee,on sen tehny niin moni muukin ja siitä kunnialla selvinny :LOL: niin mä ainakin asennoiduin ekalla kerralla :p mut tosiaan mulla kesti kans esikon synnytys alle 6 h,niin sillä on alkanut vähän jännittämään että kuinka nopeasti tää täältä ulos rynnistää :D en varmaan uskalla jäädä yhtään odottelemaan että alkaako se tulla vai ei sitten kun synnytys käynnistyy,meilät on nimittäin n. 50 km matkaa synnärille.mut pitää keskustella sen neukkulääkärin kanssa sitten seuraavalla kerralla mitä se on mieltä että kuinka sitten kannattaa toimia.

joopa,mitähän vielä :D ei kai sen kummempia..

mimma ja typy 28+1
 
Lillikka
Synnytyskivusta Mä en osaa puhua muusta kuin avautumisvaiheen kivuista, sain epiduraalia oikeen koko rahan edestä. Mutta ne pahimmat supistuksetkaan ei kyllä ollut mitään viiltävää tai pistävää ja se teki koko hommasta jotenkin kestettävän. Kovin laajasti jomotti aaltona koko alaosastoa ja mun teki koko ajan mieli istua kovan tuolin reunalla. Vesiammeessa ei sellasta ollut eli siellä oli tosi kamalaa olla. Mutta mua siis vähän hirvittää, miltä ponnistusvaiheen kipu saattaa tuntua, kun esikoisen kohdalla olin niin ihanasti puudutettu, että se meni ihan vihellellessä.

Mä en saanut syödä mitään synnärillä (NKL) sen varalta, että oltaisiin jouduttu sektioon. Sitten se kaiken jälkeen tarjottu kahvi ja voileivät tuntui niiiin juhla-aterialta!! Istuttiin miehen kanssa hämärässä synnytyssalissa reissumiehet kourassa ja tuhiseva nyytti kehdossa ja ihmeteltiin elämän ihmeellisyyttä tipat linsseissä.

Rokotuksista En ota mitään rokotuksia nyt syksyllä. Viime syksynä toi sikainfluenssa huolestutti mua tosi paljon, mutta vaikka siihen onkin kuollut nuoria suhteessa enemmän kuin tavallisessa kausi-influenssassa, en silti meinaa ottaa nyt uudestaan. Nelikymppisyys suojaa ;) tai jotain muuta älykästä teoriaa… ja muuten mitä on sanottu siitä, onko sikavirus jo muuntunut ja onko ekalla piikillä voimassa enää mitään suojaa? Tesmis mulla on myös vähän karissut luottamus THL:n sanomisiin, mutta mistäs näitä kaikkia voi absoluuttisesti tietää. Itse otin viime syksynä rokotuksen heti kun sain ja olen kyllä vähän kohotellut kulmia lähipiirin ihmisille, jotka mesosi sivuvaikutuksista suut vaahdossa ja jätti rokotuksen ottamatta (perusterveet ei-raskaanaolevat). Mutta toki raskaana asiat on aina monimutkaisempia. Jos oisin ollut raskaana viime syksynä, oisin todellakin siinä lietsotussa paniikissa ottanut kaikki mahdolliset piikit, mutta nyt ekan aallon mentyä ja kun se olikin kovasti povattua lievempi, en ota mitään. Mä en henk koht ole ihan vakuuttunut noista rokotuksen ja keskenmenojen yhteyksistä, niin karmea kokemus kuin se olla voikin.
 
Jaahas. Täällä on vietetty lääkärineuvolan päivystyslähetteen vuoksi piiiitkä päivä NKL:n päivystyksessä, missä oli järkyt ruuhkat.

Menin siis aamulla lääkärineuvolaan. Paineet oli ok (oisko olleet 112/73), samoin vauvan syke (143). Painoa oli tullut viime kerrasta (joka oli 22+3) tasan kilo, mistä yllätyin, että niin vähän vaan. Pissassa oli hiukka protskua. Ja sitten se surullinen kohdunsuun tilanne, käsikopelolla lääkäri koitti että ulkosuu pehmeä ja auki, kohdunsuu lyhentynyt. Periaatteessa normaaleita löydöksiä uudelleensynnyttäjällä, kuulemma, mutta laittoi lähetteen NKL:lle mun aikaisemman ennenaikaisen synnytyksen johdosta.

Naistenklinikalla ottivat vauvalta sydänkäyrää ja multa supistuskäyrää pitkään, molemmat oli ok (syke hyvä, ei supistuksia). Sitten annoin uuden pissanäytteen noiden protskujen takia (oli puhdas), samoin valkovuoto- ja verinäytteet. Katsovat kaikista tulehdusarvot.
Lääkäri tutki kohdunsuun tilanteen ensin käsin ja sitten ultralla. Kohdunsuu oli hänen mielestään kiinteän ja pehmeän välillä, mutta kiinni. Kohdunkaula 24mm, mutta kohtua painettaessa vain 18mm, mikä tuntui kovasti huolettavan lääkäriä.

Sain näin alkuun kaksi viikkoa saikkua (tuskin töihin enää kuitenkaan menen). Lepäillä pitää, ei seksiä, mitään ei saa nostaa tai kantaa, lyhyitä matkoja saa kävellä ja pientä rauhallista ulkoilua (=puistossa istuminen kun poitsu leikkii) lyhyen ajan kerran päivässä.
Lisäksi sain vauvan keuhkoja kypsyttävän piikin, huomenna käyn hakemassa vielä toisen! :O

Toi piikkihomma kyllä vähän pelotti, että miksi ne sen antaa, onko vauva jo tulossa ulos. Mutta haluavat ottaa varman päälle. Lääkäri sanoi, että tällä hetkellä vauva ei näytä siltä, että olisi tulossa ulos, mutta edellinen ennenaikainen synnytys nostaa riskiä synnyttää uudestaan ennen aikaisesti niin paljon, että nyt pitää olla tosi tarkkana ja pelata varman päälle.

Vauvalla kuitenkin kaikki hyvin, painoarvio oli 960g ja lapsivettä normaali määrä. Nyt vaan peukut pystyyn, että tämä pikkuveijari pysyy vielä monta viikkoa masussa! No, mulla on nyt tarkka seuranta kohdunsuun tilanteesta NKL:lla, joten ei tässä voi itse tehdä muuta kuin lepäillä.

mamadread ja ihme 26+6 (miten vähän vielä!)

PS. Metsis, mä en saanut kanssa syödä mitään esikoista synnyttäessä leikkausriskin takia. Olin vuorokauden syömättä ja jo ihan lopussa kun synnyttämään sitten vihdoin aloin, onneksi joku tajusi antaa mulle vähän tippaa siinä vaiheessa, että jaksoin homman loppuun. Toisaalta synnyttäessä on jotenkin muutenkin niin sekaisin, ettei se nälkä kyllä päälimmäisenä tule mieleen. Itse en kertaakaan edes miettinyt, että pitäis varmaan syödä jotain..
 
Mamadread :hug: Toivottavasti saat hyvin levättyä ja hidastettua tahtia poitsusta huolimatta. Millä viikolla olit kun pikkuinen syntyi ennenaikaisena?

Pakko kommentoida tuohon syömiseen: että mulle on annettu aina kaikki ruoat ennen synnytystä, siis ihan normisti tullut lounaat ja päivälliset. Keskimmäisessä tarjoiltiin päivällinen juuri ennen synnytystä, jäi kylläkin syömättä kauheiden tuskien vuoksi :x

Unelmahöttö ja Kuutti 31+3
 
Jaksamisia sinulle Mamadread, toivottavasti pikkunen pysyy masussa vielä muutaman viikon. Samat tietysti myös Cisulle :hug:

Täälläkin heräillään öisin, jos nyt ensinnäkään se uni edes tulee ennen kolmea-neljää. Ei löydy hyvää asentoa, pissattaa ja jotenkin vaan ahdistaa yöt..

Tänään oli neuvola. Kaikki oli ok, painoa vaan tullu ihan liikaa, yli 15kg. Sain ajan lääkärille jo 3 viikon päästä (normi lääkärinla rv36+) kun kerroin pelostani että vauva kasvaa taas kovin suureksi. Haluan siis lähetteen äpkl:lle että kasvua voidaan seurata. Esikoinen ku paino syntyessään rv39+6 lähes 4,5kg ja mä repesin tosi pahasti, niin viime raskaudessa sitte alettiin kokoa seuraamaan rv28 lähtien ja käynnistettiin 38+5 ku poika paino reilut 4,2kg jo. Silti repesin taas ihan kiitettävästi. Nyt mua siis vähän pelottaa jos joudun synnyttää taas yli 4kg vauvan.. :O

Tein tänään hyviä kirppislöytöjä mm imetyspaitoja 2-3 eurolla ja äitiyshousut ja -takin. Ei kyllä oo mikään kovin paksu takki mut maha mahtuu hyvin ja villapaita mahtuu alle niin eiköhän sitä tule koko hintansa edestä pidettyä (4e). Nyt mä pärjään vaatteissa loppuajan mut sitä oon miettiny et mitä ihmettä laitan päälleni synnytyksen jälkeen?? Mammahousut on varmasti liian isot ja vanhat housut liian pienet..

Lolli&Kukka 30+1
 
Mamadreadille ja Cisulle Tsemppiä! :hug:

Yövalvomisia Täällä en muista millon olis selvitty pelkillä vessassa käynneillä, että muuten olis saannu nukkua. Joka yö herään klo 01-03, ja sen jälkeen sitten vaan torkun. Sen verran selkä tai/ja rannekanavaoireyhtymä vaivaa, ettei saa nukutuksi.

Lillikka En tarkoittanutkaan, että niillä olisi välttämättä yhteyttä, mutta eipä sitä ole juuri tutkittukaaan. Kaikki on mahdollista. Ja vaikka itse keskenmenon samoihin aikoihin koin, niin en sitä sikapiikkiä siitä syytä, vaikka sillä voikin olla osuutta asiaa. ken tietää.

Synnytystä en pelkää Olen asennoitunut siihen niihin, että niin paljoa se ei tule sattumaan kuin tyhjennyslääkkeiden otto ja siitä aiheutuneet kivut, ikinä en ole ollut niin kipeä, taukoamatta supisti n. 3-4tuntia, oksensin kivusta, jne. Ja en ole ihan herkempiä kivun kanssa. Eli toivon vaan ettei synnytystä tarvi alkaa käynnistämään ja käynnistyskin aloitetaan paljon pienemmillä annoksilla kuin tyhjennys. Voi olla, että synnytys tulee sattumaan enemmän, mutta tällä asenteella mennään ja näin en sitä pelkää. Sen näkee sitten oliko se yhtä kovaa tai kovempaa, palkinto siitä on ainakin parempi.
 
Rv 29 poks!!!:heart: Enää viikko ja minäkin pääsen 3kympin kerhoon,jei!!:D

Vauva oli eilen tosi hiljainen ja iltasellakin häntä herättelin kun ei aloittanut tyypillistä iltamonotteluaan ollenkaan! Hikan tunsin kyllä muutamaan otteeseen mutta potkut hyvin hentoina. Taitaapa taas olla kääntynyt niin että selkä on vatsaani vasten!
Täälläkin vauva pönkää päivittäin pyllyään niin että vatsa on aivan epämuodostunut ja tuntuu todella epämiellyttävälle. Olen ajatellut että vauva vaihtaa tuolloin asentoa?! Pää on kuitenkin pysynyt alaspäin eli kääntyilisikö akselinsa ympäri!

Halauksia mamadreadille:hug: Minusta hienoa että pitävät silmällä kun sulla tuo ennenaikainen synnytys taustalla! Varmaan huojentaa itseäsikin:heart: Onneksi teillä kuopus jo senverran iso ja omatoiminen niin pystyt ehkä hieman paremmin huilaamaan, vaikka eihän se koskaan kotioiloissa niin helppoa ole!
Mua kiinnostais kanssa että miten teillä lähti arki silloin aikanaan kuopuksen kanssa liikkeelle? Oliko hän kuinka pieni ja kuinka kauan sairaalassa? Onnistuiko imetys ollenkaan jne.?
Kyselen siksi kun itselläni tuo ennenaikanen syntymä kummittelee jatkuvasti ajatuksissa: /

Mullahan oli kanssa kohdunkaula pehmeä ja sormelle auki ja mietityttää että olenko vaan ja luotan ettei mitään hätää vai pitäisikö käydä yksityisellä ultrassa jossain vaiheessa?!
Vaikka muutoksia on noin ulkoisesti niin mulle ei ole määrätty mitään lepoja eikä peloteltu että vois syntyä aikaisemmin vaikka supistaakin ja on muitakin jomotuksia tullut nyttemmin mukaan!
Seksiäkin mietin että onko sitä sopiva harrastaa jos muutoksia on jo nyt?! Sitä ei ainakaan ole kielletty, eikä sitä tosin meillä hirveästi ole viimeaikoina ollutkaan! Näin meillä ollut aina että loppua kohti se vaan hiipuu hiipumistaan:ashamed:

Oi,kadehdin teitä jotka teette noin hyviä kirppislöytöjä! Itse olen niinhuono käymään kirppiksillä ja kun käyn, en löydä koskaan mitään!
Äitiys- ja imetysvaatteet olis kyllä kova sana! Muutama H&M imetyspaita mulla on vanhastaan ja ovat mielestäni ihan passeleita ja edullisia! Tykkään niistä v-muotoisista leikkauksista, nätinpiä kuin nuo luukulliset imetyspaidat!
Takkia en ole ajatellut ostaa...olen käyttänyt miehen fleecea ja omaa takkia auki päällä. Omalta äidiltäni pyysin talvitakkia lainaan josko näin pärjäisin =)
Totaalinen ongelma on housut, alkaa olla jo niin ahdistavat ja puristavat nuo koon 36 mammafarkut enkä millään viitsisi enää investoida kalliisti isompiin vaatteisiin! Jotain ihania lökäreitä voisi kyllä kotioloihin ostaa, niitä sitten mukava synnytyksenkin jälkeen pitää!
 
huomenta!
paljon olis kommentoitavaa mutten taas ehdi...
synnytyskipuja pelkääville, itse koin että auttoi TOSI paljon se että luin aiheesta ja siitä miten naisen keho reagoi synnytykseen ja kipuun. Pelkohan esim lisää adrenaliiniä, joka taas sit lisää kipua, ja itse ainakin koin että pystyin olemaan rennoimpana sen takia, että oli itsellä käsitys siitä mitä tapahtuu. noi sivut Synnytys on parasta aiheesta mitä oon löytänyt suomeksi.
Itseä kyllä täytyy myöntää jännittää synnytys enemmän tällä kertaa koska viimeksi se kesti 30tuntia (joista 27 sairaalassa... sinne mennessä supistuksia tuli jo kahden minuutin välein) ja koska vauva oli väärinpäin (en muista miksi sitä kutsutan mutta siis niin että selkä oli mun selkää vasten eikä mun mahaa vasten) niin synnytys eteni tosi hitaasti... siinä muuten on ihan pakko syödä. Lopulta ponnistin tytön ulos ja järkytyin itekin jälkeenpäin kuullessani että ponnistusvaihe oli 2 tuntia!! Ja en ollut nukkunyt yhtään kolmeen yöhön. Joten syödä onneksi sain, muuten siinä ois kyllä viimeisetkin voimat loppuneet. Eniten mua silti pelottaa toi sairaala ja se että tekevät niin paljon turhia toimenpiteitä (eppareita yms... kiirettä henkilökunnalla ja synnyttäjälle ei anneta aikaa synnyttää luonnollisesti siinä ajassa kuin se kestää)

Rokotusta
en varmasti ota minäkään. Suhtaudun tosi epäilevästi kans suomen rokotussysteemiin... ja en ole ikinä tarvinnut influenssarokotteita vaikka mies onkin opettaja ja tuo koulusta aina kotiin kaikki pöpöt.

Täällä on kans yks joka valvoo! Inhottavaa kun on hullun väsynyt mutta yöllä vaan heräilee. Hormoonit!! sit päivät oon kärttynen enkä jaksais leikkiä tytön kanssa... saati sit sen uhmaa.
 
Mua ei saakaan täältä pois tänään ;) jään näköjään tänne häiriköimään kun kokoajan unohtuu jotain (ja esikoinen joka yritti äsken näpytellä koneella on nyt leikeissään)

Tesmis: itse koen että keskenmeno oli kans jotenkin kivuliaampi kuin synnytys. Mulla se tapahtui rv9 ja tuntui kyllä tosi samanlaiselta ne supistukset kuin synnytyksessä (ja sitähän se onkin, lapsihan siinä syntyy vaikka hyvin pieni ja kuolleena...:() ja sit siinä jotenkin se henkinen kipu teki sen pahemmaksi. Ja ne kivut jatkui mulla pari viikkoa kun vuotoakin tuli, siis tosi kovina ei mitkään tabut auttaneet.
Kuitenkin synnytyksessä saa voimaa siitä että jokainen supistus tuo lasta lähemmäksi ja se on kaikinpuolin positiivista.
 

Yhteistyössä