***Joulukuiset lumihiutaleet 2010- LOKAKUU***

hoitopöydästä; meil on (tai oli ku heivasin sen varastoon) se erillisessä huoneessa, mut kannattaa hommata sellainen yövalo jonka valonvoimakkuutta saa saadeltyä.. meil on kumpasellakin lukulamppuina sellaset, eli jos/kun yöllä herää ni ei tarvi räpätä valoja täysillä päälle vaan voi laittaa ne juuri ja juuri sen verran et ite näkee liikkua. (meil nuo löyty kärkkäiseltä muistaakseni 25€ kpl ja niissä voi tosiaan säätää valon suuntaa ja voimakkuutta, kiinnitetään seinään).
Meil on kans kumpiki vauva ollu sellaisia et oli yö tai päivä ni kakka on housussa ja vielä isompanaki kakkaavat useamman kerran päivässä. Niin ja mä tosiaan vaihdoin sen vaipan tarvittaessa yöläki, ku sitä kakkaa tuli aina enempi ku pierun verran ja meil nuo ei ole suostunu nukkuun kakka housussa..
 
Viimeksi muokattu:
imetysliiveistä on ollut puhetta ja kiinnostaisikin tietää että minkä hintaset noi carriwellin liivit on?
hoitopöydästä tais cisu kysellä, mä huomasin jo esikoisen aikaan että oli täysin turha tilanviejä:) muutamia kertoja siinä vaipat vaihettiin kun sellainen oli hommattu mutta usein tuli vaihettua vaippa esim pyyhkeen päällä olkkarin sohvalla:) yöllähän ei suositella tuota vaipan vaihtoa juurikin vauvan unien vuoksi, saattaa kuulemma opettaa vauvaa "yöheräilijäksi" ja laitoksella tuosta kakastakin sanottiin että maitokakka on niin mietoa ettei polta pyllyä yms, eli ei ole niin hengenhätä heti vaihtaa...kyllä mä kakat kumminkin yöllä pesin, tosin niitä ei oikeestaan koskaan tullut:) toisaalta sekin vaikutti ettei yöllä vaippoja vaiheltu niin meijän typy nukku ja nukkuu edelleen tosi hyvin.Ihan vauvana heräs max.pari kertaa yöllä ja n.3kk nukku täydet yöt...voiskohan olla perää että yöt oli alusta asti niin rauhallisia ilman ylimääräisiä herätyksiä ja vaipanvaihtoja että tottui nukkumaan pitkiä aikoja putkeen...
Omaa napaa: tänään olis taas neuvola+lääkäri, saas nähä missä se sf nyt huitelee ja tuleeko siitä sanomista, esikoisen aikaan mut passitettiin synnärille kasvukontrolli ultraan, mut nyt ei olla ainakaan vielä puututtu...ehkäpä juuri sen takia että viimeksikin sf huiteli yläkäyrää ja silti ihan normi kokonen vauva.Tosin nyt on vielä isompi sf, mutta en usko sen johtuvan vauvan koosta vaan mun kohdun mallista ja siitä että kasvaa niin "pystysti" eteen:)
 
Aurinkoista huomenta vaan kaikille!:heart:

Mimmi, tuossa yhdessä linkitetyssä sivussa näyttäis nuo yhden malliset (mitä oli täällä linkattuna siis) maksavan 27e+pkt usein tulee tietysti. Kannattaa vertailla, ja joitakin saa ulkomailta edullisemmin kunhan kattoo vaan luotettavan paikan. Sitten jos on kivijalkakaupassa, niin voi sinnekin vertailla hintoja. Oon huomannut, että monet tuotteet saa edullisemmin netistä tilattuna, mutta sitten tietysti on poikkeuksia (varsinkin jos on kovin painava).

Meillä tulee yks vaipanvaihtopiste vessaan, mutta pissavaippaa en ajatellut yöllä vaihdella ellei se nyt sitten ole jotenkin ylitsevuotava (ja sen ajattelin sängyssä tehdä jos voi). Kakkavaippa on vähän eri juttu, pitää varmaan harkinnan ja koon mukaan mennä:D Ite en vaan tykkäis nukkua kakassa, että voi olla että mun on pakko vaihtaa se (ehkä nämä on jotain "traumoja" vanhustenhoidosta ym). Mietin, että pitäiskö sängyn päälle ostaa sellainen ns. hoitopöytälipare, mutta en tiedä tartteeko sitäkään sittenkään. Hoitopöytää meillä ei oikeestaan ole, mutta on kylläkin yksi lipasto tulossa semmoseksi vauvantavaralipastoksi. Ja ajattelin tonne meidän kaappeihin hankkia sisälle noita saman tyylisiä (ilman renkaita), mitä Jennylikin muistaakseni oli hankkinut, eli noita rautakorihässäköitä. Saa vähän paremman otteen noihin vauvan vaatteisiin ja muihin kuin perushyllyssä. Kodin1sessä oli muuten kans vähän kuin hoitopöytämäisestikin ajateltuna laitettu pari noita rautalankakoritorneja ja sen päällä oli lautalevy, aika isolta sekin näytti kyllä. Noissa metallihyllyissähän on se hyvä puoli, että ne monesti saa uudelleen sijoitettua, vaikkakaan mitään varsinaisia sisustuselementtejä ne ei sinänsä ole (paitsi jos kuuluu niihin onnellisiin, joilla on kodinhoitohuone). Mutta voihan noitakin verhota jotenkin kivasti ja pirteesti, jos siltä tuntuu. Ja elfallahan on kans semmonen joku hoitopöytä, että laitetaan yhden metallikorihyllyn päälle sellainen lauta (samoja versioita varmaan saa edullisemminkin). Tuokihan varmaan monelle on jo sopivan kokoinen. Noihinhan voi sit mihin vaan laittaa joko seinään tai sitten siihen hoitopöytään roikkumaan jonku lokerikon, mihin saa näppärästi niitä putiloita. Tuossapa oli ainakin muutamia, mitä oon ite nähny ihan hyviä ideoita jos on tilanahtautta tai sitten tarttee vaan väliaikasesti jotain/vähän hyllytilaa.

Mulla on vähän sama ajatus, kuin Cisulla, että tykkään vapaa-ajalla että voidaan miehen kanssa puuhastella yhdessä kaikkea ns. laatuaikaa. Eli silleen, ettei meillä yhteinen vapaa-aika sitten menis kodin raivaamiseen niin sanotusti. Tosin tämäkin varmaan tulee muuttumaan sitten jos on joskus enemmän lapsia (tai se yksikin), kun ei vaan ehdi enää tehdä kotitöitä samaan tahtiin ja kenenkään keskeyttämättä. Mutta aikansa kutakin tietysti, kai sitä voi nyt nauttia vaikka siitä että on siisti koti:)

Ja mua tälle päivälle herkisti tuo Jennylin lumihiutalejuttu, jotenkin ensilumen ajatteleminenkin saa mut kovin herkälle päälle:heart: Oon aina tykännyt lumesta ja varsinkin ensilumi on mulle semmonen tärkeä juttu. Nyt sitten se tuntuu jotenkin vielä tärkeämmältä, kun ollaan kuitenkin näitä joulukuisia. Tietysti voi olla, että huonolla tuurilla sitä lunta ei nyt sitten kovin olekaan islloin kun meillä alkaa nyyttejä olemaan.

-metsis 28+4 ja turhan pitkät kirjotukset taas
 
Viimeksi muokattu:
Hoitotasosta: Meillä tulee hoitotaso toiseen makkariin + ehkä kylppäriin hankin pesukoneen päälle jonkun tason myös, jos siltä tuntuu. Oma makkari on meillä suht ahdas, hyvä jos vauvan sänky sinne mahtuu. Alkuun kyllä aateltiin pärjäillä sillä äippäpakkauslaatikolla, jos sen sais mahdutettua ihan sängyn viereen, vaikka miestä huvittaakin ajatus siitä, että vauva "joutuu nukkumaan pahvilaatikossa". :D

Tunteista: täällä kyllä myös tunteet on pinnassa ja itku tulee normaalia huomattavasti helpommin, ennen raskautta en siis kovin helposti itkeskellyt. Sekä miehen sanomiset että kaikki liikuttava tv:stä, lehdistä ym liikuttaa. Itse välttelen liian ahdistavia aiheita, esim. se kohtukuolema tv-ohjelma sattui silmiin kun kanavahypeltiin, mutta en tosiaan sitä katsonut. :)

Nyt harmittaa, että Kengutuspäivät jäi meiltä bongaamatta. :( Olis kaukalopussi kelvannut meillekin ja muutakin kiinnostavaa sieltä olis voinut löytyä. No ei voi mitään. Tosin olin vkonlopun töissäkin eli enpä olis oikein Oziin ees päässyt.

Musta tuntuu että töitä on enää kauhean vähän jäljellä, 4 viikkoa ja nekin vajaita, kun pidän lomapäiviä pois. Tällä viikolla aattelin aloittaa ja olla perjantain pois. Jotenkin haikeeta jäädä pois duunista. : / Kun en siis samoihin hommiin oo palaamassa vaan määräaikainen työsuhde loppuu.

Sinänsä aika hauska, että äippäloman aluksi saan parempaa palkkaa kun nyt, olin v. 2008 parempituloisissa hommissa. :p

Hampiainen 30+5
 
Olipas kamala viikonloppu :O Koko lantio on aivan tulessa, sekä edestä että takaa ja kaikissa asennoissa. Heti aamulla sängystä noustessa se jo alkaa, enkä oikein keksi pitäisikö tässä nyt yrittää istua, kävellä vai maata? Onko kellään vinkkejä näihin ilmeisestikin lantion löystymiskipuihin? Vau-kirjasen "käytä liukkaita yövaatteita" ei voi olla ainoa vinkki. Panadolia en viitsisi alkaa syömään, kun sitä saisi sitten nappailla vuoden loppuun saakka. Samaten supistuksia tulee ihan jatkuvasti ja ne on taas muuttuneet kipeämmiksi. Ei auta vaikka lepäilisi, silti supistaa. Viime viikolla ei ollut vielä muutoksia, mitä nyt kohdun kaula vähän lyhentynyt, mutta jos tätä tahtia jatkuu, niin missäköhän vaiheessa pitäisi mennä taas tarkastettavaksi?

Täällä on iskenyt myös herkistyminen päälle. Melko hassua, kun alkuraskaudessa sitä ei ollut ollenkaan, vaikka siitä kovasti varoiteltiin. Ja tuo ärtyminen... Tiedän kyllä, ettei miehelläkään helppoa ole, nyt kun jäi juuri työttömäksi, ja mun pitäisi olla se tukeva osapuoli, mutta kun kaikki vain ärsyttää! Kotikin näyttää vielä kaatopaikalta muuton jäljiltä, eikä miestä tunnu haittaavan ollenkaan. Mutta yritetään ymmärtää.

Meillä oli viikonloppuna synnytysvalmennus ja se oli kyllä tosi hyvä. Se pidettiin synnytyssalissa, pienryhmässä ja lähinnä sellaisena keskustelumuotoisena. Hyvin kehtasi kysyä kaikki mieltä askarruttavat kysymykset. Eli mun kohdalla poisti kyllä pelkoja jonkun verran - ainakin siihen asti kunnes aulassa tuli vastaan kivuissaan valittava synnyttäjä... :eek:

neitoperho & toukka 27+3
 
neitoperho: kannattaa kyllä soittaa neuvolaan että antavat sulle lähetteen fysioterapiaan. Mua ei ole mikään muu auttanut koviin lantio kipuihin kuin fysioterapeutin hieronta (ja sen on nimenomaan oltava fyssari eikä mikään tavallinen hieroja, koska on niin tarkkaa sen kanssa mitä hieroo ja miten noiden yliliikkuvien liitosten kanssa) jos ei sieltä saa niin itse oon itseasiassa käynyt yksityisellä O M fysioterapeutilla joka osaa tehdä ihmeitä kivun kanssa ja on antanut hyviä neuvoja, ja saan suurimman osan kelalta takas kun on lähete sinne)
mulle sanoi että hyvä tapa saada lantio rennoksi on että nostaa jalat ylös sohvalle ja makaa lattialla. Istuminen on kaikkein pahinta ja tietty kaikki nosteleminen yms. Jalkoja ei kans saa laittaa ristiin istuessa, ja ylensä tehtävä kaikki liikkeet niin että samaan aikaan kummallakin jalalla, esim autosta tai sängystä noustessa pois, niin että jalat tavallaan yhdessä, ei liikaa sellaisia liikkeitä joissa on ns. epäsymmetrisesti eri puolet lantiosta.
Oon ite kans hakemassa (neuvolasta ohjasivat) sellaisen vyön lainaan jonka pitäis jotenkin pitää tota koossa. Sitä ei siis kannata ostaa, koska jos vaiva on todellakin olemassa niin neuvolasta ovat velvollisia lainaamaan sellaisen.

Jos yhtään ymmärrät englantia niin tässä vielä pari linkkiä jossa puhutaan aiheesta enemmän ja siitä mitä tehdä sen kanssa. Ja siis todellakin muista, että kyseessä on aika iso juttu, kipu ei katoa itestään ja pahenee kun maha kasvaa, kaikki ylimääräinen kannattaa jättää pois, esim meillä imurointi on nyt miehen hommaa ;) kun se just kans kuuluu noihin joissa lantio on tosi pahassa asennossa. Huomaan ite että kun saan viikonloppuna levättyä on vähemmän kipuja kuin ist taas loppuviikosta...

http://www.pelvicinstability.org.au/coping_strategies.html
http://www.pelvicinstability.org.au/resources.html klikkaa tuota ekaa linkkiä tolla sivulla, se on pdf tiedosto josa on tosi paljon tietoa ja apua :)
http://www.pelvicinstability.org.au/about_pelvic_instability.html
 
Viimeksi muokattu:
Heippahei pitkästä aikaa. Avaudun nyt minäkin, kun kerran tuosta herkistymisestä on ollut puhetta... mäoon aina ollut sellainen itkupilli, mutta nyt tämä raskauden vaihe on tuonut kyllä aivan uudet sfäärit tähän herkkyyteen. Ihan en vielä pillitä yksinäiselle kakulle, mutta ei sekään kaukana ole. Alkuraskaudesta olin vähän turhankin "kovis". Ärsyyntymään minua ei saa kyllä oikein mikään, minulle on kehittynyt lehmän hermot.

Kotiuduin juuri ylimääräisestä ultrasta. Istukka on vieläkin kovin alhaalla, seuraavan kerran tarkistukseen 3 viikon päästä. Muuten kaikki meidän pienellä tyttösellä hyvin, painoakin jo melkein 1,4 kg. Ja minulle on tullut painoa vain 4 kg joten vähillä on päästy. Meinasin sitten pökrätä sinne ultrapöydälle ja lääkäri olisi kirjoittanut saikkua, mutta lupasin ottaa rauhallisesti töissä ja soittaa heti jos olo ei parane... Kotimatkalla täytyi pari kyyneltäkin vuodattaa. Taisin ensimmäisen kerran oikeasti tajuta koko asian (johtuen varmaan siitä, että nyt selvisi sukupuolikin)!

Kovasti olette kaikki jo hankintoja tehneet. Mä en vieläkään oikein osaa. Tai no, onhan meillä vaunut ja kaukalo, mutta siinä ne sitten onkin. Molemmat käytettynä ostettuja. Äitiyspakkaus tulee muutaman viikon sisään, päätös siitä tuli viime viikolla. Sen lisäksi ajattelin ostaa "kotiutumisvaatteet", vähän vaippoja ja hoitoalustan pesukoneen päälle... eikös niillä jo hyvin pääse alkuun. Kaiken muunhan saa sitten alennusmyynneistä joulun jälkeen :)

- Siiri S ja typsy 29+0
 
Siiri S:lle onnittelut tyttölupauksesta! :heart:

Kiitos manna vinkeistä ja linkeistä! Tuota fysioterapiaa voisin tosiaan kysäistä, kun lääkäri soittaa loppuviikosta. Vyötä kyselin jo aikaisemmin, kun olin kuullut, että joku oli sellaisen saanut lainaan neuvolan kautta, mutta meidän kunnassa ei lainaaminen ollut kuulemma mahdollista :confused: Eli ostin itse Anitan vyön, josta on kyllä jonkun verran apua, mutta se taas provosoi supistuksia... Suo siellä ja niin edelleen!

Meillä on myöskin vitkuteltu tarvikkeiden hankintaa ja melkein kaikki on vielä tekemättä :ashamed: Turvakaukalo oli jo lainassa tutulta, mutta sekin joudutaan palauttamaan kun heille onkin tulossa myös perheenlisäystä. Tuntuu vain että täytyisi ensin saada perusasiat kuntoon, että voisi miettiä mitään hankintoja. Asunnossa, johon muutettiin keväällä on jotain ongelmia ilmanlaadun kanssa, eikä tällä hetkellä ole yhtään sellainen olo, että siellä haluaisi viettää kaikki päivät, saati sitten sisustaa sitä lastentavaroilla! Päin vastoin nyt tekisi mieli olla missä tahansa muualla paitsi siellä. Ja vieläpä lapsen kanssa! Mies jäi juuri tosiaan työttömäksi ja raha on tietysti aiempaa tiukalla. Lisäksi vielä miehellä on kovat henkiset paineet työnhausta + perheen elättämisestä, joten into ei oikein riitä enää vauvashoppailuun. Huoh! Ja silti päässä jyskyttää että aikaa on enää se vajaa 3kk! :eek:
 
Arvatkaas...eilen en antanut meidän 4v:lle mitään viljaa enkä maitoa ja yöllä ei tullut kipukohtauksia!!!! Huomenna onneksi jo lastenlääkäri ja tosiaan viime yö oli ensimmäinen kivuton kuukauteen. Itse tosin en nukkunut kun pelkäsin ja odotiun koska se taas alkaa...niinpä yhdessä vaiheessa yötä mulla pyöri koko maailma kun huimasi niin kovasti. Sitten nukahdin hetkeksi ja pysyin jo pystyssä.

Huomenna alkaa äitiysloma! Vaikka eipä se minulle tuo muutosta muuta kuin rahatilanteeseen koska olen ollut hoitovapaalla.

La:han vajaa 2 kk enkä ole vielä pessyt yhtään vauvan vaatetta enkä edes hakenut niitä pahvilaatikoista... Sen jääkarhupussin vai minkä niminen se kaukalolämpöpussi olikaan niin olen pessyt. Mietin kyllä että meneekö pahaksi pesussa mutta se on jo kahdella lapsella ollut ja kovassa käytössä joten ajattelin että täytyy pestä. Ja on muuten ollut todella hyvä hankinta, yksi parhaista.

Tänään rv 31+4.
 
Viimeksi muokattu:
hellurihei! jennylille iiiisot kiitokset jälleen uudesta pinosta :hug:
täällä supisteleva ja itkuinen sekä kiukkuinen äippä kirjottelee....kävelin tänään vähän pidemmän matkan tytön koululle jossa oli neidin terveystarkastus ja sen huomaa kropassa..muutenkin tuossa yks ilta pohdin että pitääkö jo lähteä tayssiin näytille mutta onneks supparit loppuivat sinä iltana..itkuinen oon, tooosi herkkis oikein..en tällänen ookkaan ennen ollu, tippa tulee linssiin ihan pienimmästäkin ja se on outoo...ja kiukkusuutta sitten löytyy siihen tasapainoks kyllä..

huomenna ois vuorossa vihdoin kontrolliultra...pelottaa, panikoituttaa ja vaikka mitä!! onneks se on jo aamusta niin ei tarvii kauaa ootella..toivottavasti tulis hyviä uutisia..

tarvikkeista meillä on hommattuna kaukalo ja pesukoneen päälle tuleva hoitoalusta...sänky pitäis tässä hakee jossain vaiheessa, ja vaunutkin sitten ois vielä hankittavana..ja mä haluan ne hartanit!! pakkomielle! :D vaatteita onkin jo neljä pussia..tarvis vaan reipastua ja alkaa pesemään niitä..plääh, ei oo sitten minkään sortin innostusta..pesänrakennusviettiä ei täällä ole havaittavissa tosiaankaan :D

mutta nyt alan ootteleen miestä ja poikaa kotiin,tilattiin tytön kanssa pitsat/kebabit täksi päiväksi ruualle joten kyllä kannattaa odotella ;)
palailen huomenissa ultrauutisten kanssa!
 
Heippa kaikille taas pitkästä aikaa ja kiitos Jennylille uudesta pinosta :)

Viime maanantaina oltiin tosiaan 4D-ultrassa ja oon kyl sitä mieltä että kannatti :) Saatiin selville että tyttö olis tosiaankin tulossa vaikka alkuun olinkin poikaoloinen. Kovin oli suloinen tuo pikkuinen kuvissa, sormi suussa ja silmät kiinni. <3 Mun vanhemmat oli sitä mieltä että pikkuinen on samannäköinen kuin minä pienenä, mutta miehen vanhemmat olivat sitä mieltä että on samannäköinen kuin mies pienenä. En siis tiedä ollaanko me oltu pienenä samannäköisiä vai mahtaakohan kyseessä olla vaan joku "koti-etu" ajattelu :D Painoa pikkuisella oli 1015g ja syntymäpainoksi arvioitiin 3,6 kg.

Tänään oli sitten käynti tuolla omassa neuvolassa lääkärillä.
Sf-mitta 24 cm
Painoa tullut 907g/vk
RR 109/72
B-Hb 128
Kohdunsuu oli pehmeä, kiinni ja 2,5cm pitkä.
Sanomista tuli tuosta painonnoususta taas, ja sitä mulle onkin alusta tullut 12,5 kg. Mut kuulemma tuo verenpaine on vähän liikaa laskenut ja sit toi kohdunsuun pehmeneminen on sellainen johon pitää kiinnittää huomiota. Tosin käski nyt vaan tarkemmin tarkkailemaan omia tuntemuksia ja lepämään jos siltä tuntuu. Eipä se oikein muuta neuvoa antanut. Parin viikon päästä on sit taas terveydenhoitajan aika niin jutellaan kuulemma silloin siitä lisää..

Ei jaksais nyt mitään stressiä kyllä yhtään enempää. Myyntiin tosiaan oma asunto ja meni nopeammin kuin mihin oltiin varauduttu. No onneks löydettiin uusi asunto mut kun luovutusten välillä on 4 viikkoa jolle ajalle meillä ei oikein ole paikkaa mihin mennä. Tietääkö joku voiko olla asunnoton väestörekisterin papereissa? Miten sellaisen ilmoittaminen onnistuu? Kun todennäköisesti joudutaan viettämään öitä vähän siellä täällä, joten en haluais siirtää kirjoja kenenkään kaverin luokse kun ei olla siellä kuin muutama päivä aina niin sotkis vaan turhaan kaikkien juttuja.. Entä jos on asunnoton niin millä perusteella menee sairaanhoitopiiri johon kuuluu?

Hankinnoista: Löysin yhdeltä kierrätyslavalta lastenhuoneen lipaston (kolme laatikkoa, korkeus normaalia lipastoa hieman matalampi). Otettiin se mukaamme ja mies sen jo hioi, vielä pitäis maalata. Sit miehen vanhemmilta saadaan hoitopöytä ja keinutuoli. Äitin kanssa olinkin ostoksilla lastenvaatekirppiksellä viikonloppuna ja löydettiin vaikka mitä ihania vaatteita. Enää tarvii muutamat sukkahousut ja yöpukuja ostaa niin sit alkais oleen kaikki kasassa. :)

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille :)

Ria ja Jomppe 28+0 POKS!
 
Lillikka
Vaippojen vaihdosta yöllä meinasi mulla tulla esikoisen kanssa todellinen tenkkapåå. Ei sitä kauheen monesti tarvinnut tehdä, kakat tuli tosi harvoin, mutta jossain vaiheessa se oli parikin kertaa yössä ihan läpimärkä eli pyjamia sai alussa olla pestyinä ja kuivina aina muutama varalta odottamassa. Olikohan vaippa huonosti vai liian pieni, ei jaksa muistaa, mutta me viritettiin pieni jalkalamppu vessaan lavuaarin viereen ja sen valossa sitten vaihdettiin. Ei tullut mieleenkään sytyttää normivaloa, kun sitten ukkeli oisi varmaan herännyt ihan täysin. Joku reipas vaihtoi kuulemma kännykän valossa sängyllä, mutta mä totesin, että siinä valossa taatusti ois vaippa mennyt ihan väärinpäin tai sitten oisi ollut kakkaa pitkin petiä :) Eipä ole tullut mietittyä tota uudestaan, mutta jokin parempi himmeä yövalo pitäisi ehkä hommata omaan makkariin.

Manna- kotityöt vs. hellyys... kuulostipa tutulta... tästä ollaan joskus väännetty peistä ihan antaumuksella, mutta turha kai odottaa, että ihminen voi tossa suhteessa kauheesti muuttua.. :(
 
saz
Moikka!

Tulin vaan kommentoimaan.

Hoitopöydän sijoittamisesta Cisu kyseli: Meillä on makkarissa, vessaan ei mitään mahkuja, kodinhoitohuone olis ollut toinen vaihtoehto mutta kun alkuun piti yölläkin vaihdella sitä vaippaa niin mä koin käteväksi ettei tarvinnut lähtee sitä toiseen huoneeseen vaihtamaan ja lisäksi kun vähän taidot harjaantui niin vaipanvaihto yöllä sujui jo melkein pimeässäkin niin ei vauvakaan heräillyt pahemmin. Täytyy kyllä myöntää ettei mikään paras makkarin sisustuselementti toi hoitopöytä ole, mutta eipä se tuolla olekaan kuin tämän yhden elämänvaiheen.

Jazzy82: voi sähän oot herkkänä ollut :) Ihana! Toivottavasti et nyt ota tätä loukkaavana mutta sait mut nauramaan melkein pissat housuun tolla suklaakakku-jutulla :D Silti ymmärrän sua, oon mäkin tässä itkenyt Geisha-suklaa-mainokselle.. Koitetaan kestää!

Jennyli meillä on vähän sama tilanne kun teillä, oon aika kireenä miehelle ja tunnen hoitavani kotia yksin. Tosin meidän tilanteessa on se et meillä ei ole lapsia vielä kuin yksi, teillä sentään useampi. Meidän tilanteessa mun täytyy kyllä myöntää et oon muutenkin vaan niin kiukkunen koko ajan et oon miettinytkin koska tuo mies tuosta lähtee karkuun. Jotenkin vaan on paha olo mitä tahansa tulee, tuntuu että oon "luopunut" kaikista omista jutuista ja on jotenkin riittämätön olo. Toivottavasti helpottaa synnytyksen jälkeen, en haluais tällänen itsesäälissä pyöriä olla loputtomiin, kun en normaalisti ole yhtään tällänen. Onneks kuitenkin pystyn järkeillä tämän meidän tilanteen itselleni niin että vikaa on mussakin, ettei tule aivan pelkästään tuota miestä syyteltyä. Oonkin ajatellut et vois tehdä sellasen listan kotitöiden tekemisestä, sitten ainakin tulee paperille kuka mitäkin tekee eikä mun tule valitettua ilman syytä.

Eipä ihmeempiä, huomenna taas neuvolaan.

saz+papu 29+4
 
Jennyli Kiitos uudesta pinosta! :flower: Itse olin viime raskaudessa pinon päivittäjä ja tykkäsin siitä kyllä. Oli se silti kiva, että kaikki aina muistivat kiitellä. :)

Kaukalopussi Huomasin, että BABYSTYLEn verkkokaupassa tuo Eisbärchenin kaukalopussi on 28 €. Lastentarvike Baby Style Oy - Heitmann-Felle Kaukalolämpöpussi, harmaa/musta Mietin, että onkohan liikkeessäkin yhtä halvalla. Noita löytyy näköjään Oulusta, Kuopiosta, Vaasasta, Kajaanista ja Jyväskylästä.

Rva Siiri Sisilisko ja Ria88 Onnea tyttölupauksista! :heart:

mipe81 Tsempit huomiseen ultraan! Sä pääset näkemään taas pikkuisen. :)

Tunteista Täällä niitä on myös laidasta laitaan. Väsyn todella nopeasti ja tuo 1 v 2 kk poika kun vaatii koko ajan touhua. Luulen, että tekee hampaita tai jotain, kun on ollut niin kiukkuinen. Mä oon itkenyt sen kanssa yhdessä, kun tuntuu välilä että ei vaan jaksa. Tänään vetelin hyvällä omalla tunnolla puolentoista tunnin päikkärit sen kanssa, kun tuntui, ettei mitään jaksa. Vauvajutuille en oo vielä alkanut suuremmin herkistelemään.

Mandy ja pallero 27+3
 
Heippa,
minäkin kerkeän vihdoinkin liittymään mukaan kuukausien taustaseurannen jälkeen. Olen töissä yrittänyt pysyä kärryillä että mitä muille Joulukuisille kuuluu :) Kun töissä koko päivän tuijottaa ruutua, niin kotona ei enää jaksa olla koneella niin paljoa.

Eli odotan esikoistani, laskettuaika on 26.12 ja synnytyspaikka TAYS. Kaikki on mennyt tähän mennessä hyvin, mitä nyt s-nivel on selässä hieman löysällä ja vaikeuttaa sängystä ylös nousemista. Mutta se on vielä niin pientä. Ollaan miehen kanssa yritetty ottaa iisisti ilman hössötystä, mutta kyllä se pikku hiljaa nostaa päätään. Yhtään mitään ei olla vielä ostettu, mutta kylläkin jo kierrelty ja päätetty mitä halutaan (turvakaukalo ja matkarattaat on päätetty, vielä kun saisi aikaiseksi ostaa). Lisäksi saadaan vaunut ja pinnasänky ystäviltä. Onneksi on vain kaksio niin tilanmäärä asettaa omat rajoituksensa... ja luultavasti edessä on muutto seuraavan puolen vuoden - vuoden sisällä miehen töiden perässä.

Mukavaa syksyä kaikille!
 
Tervetuloa Kii! Ja onnea tyttölupauksista Siiri Sisiliskolle ja Riialle! :flower:

Mä täällä myös tunnustan tuon ärtymisen. Meillä tuntuu töissä olevan tosi rankka vuosi tulossa (onneksi jään pois pian!). Oon töiden jälkeen jotenkin aina niin loppu, paikkoja särkee ja haluaisin levätä, mutta esikoinen vaatii oman huomionsa ja aikansa ja kotijutut myös ja sit vielä se parisuhdekin pitäis jaksaa pitää kunnossa!
Joka tapauksessa tuntuu, etten välillä jaksais kotona yhtään mitään läheisyyttä edes, haluaisin vaan levätä omassa rauhassa ja rentoutua. Enimmäkseen se on sula mahdottomuus, koska ei tästä perheestä voi oikeen eristäytyäkään, mutta ensi viikonloppuna mulle näyttäisi tarjoutuvan oiva tilaisuus. Esikoinen lähtee yllättäen yökyläilemään ja mies on jo sopinut kauan sitten omien kavereidensa kanssa illanviettoa, joten näyttäisi siltä, että mä saan kuluttaa aikani just niin kuin haluan. Ihanaa! Alkuun ajattelin, että kutsun jonkun kaverin kylään, mutta tulin siihen tulokseen, että aion olla ihan yksin (tai niin yksin kuin raskaana ollessa voi olla :) ) ja silitellä vaan massua silloin tällöin ja höpötellä mukavia masulle ja kissoille. :D
Oon miettinyt, että ehkä tässä vaiheessa raskautta vaan jotenkin jo tarvii omaa aikaa hiljentyä ja laskeutua siihen vauvan odottamiseen, kun se synnytys lähenee ja oman mussun syliin saaminen muuttuu konkreettisemmaksi koko ajan...

Onko kaikki jo saaneet äitiyspakkauksensa tai -avustuksensa? Mä en oo vielä saanut mitään päätöksiä tai muutakaan. Pitäisköhän soittaa palkanlaskijalle, onko se laittanut ne paperit eteenpäin. Näkeekö sieltä Kelan internetsivuilta omien tietojen kautta myös sellaisten hakemusten käsittelyvaiheet, joita ei oo täytetty netin kautta?


mamadread ja ihme 26+3
 
hoitopöytää me ei aiota hommata,kun koettiin se turhaksi.vaihdettiin aiemminkin pojille vaipat sohvalla,sängyllä tai lattialla vaikka meillä hoitopöytä olikin.

meillä kans minä hoidan lapset ja kaikki kotityöt ja ruoan laiton,kyllä välillä meinaa rueta kyrsimään kun yks ei saa mitään aikaseks kotona :mad: ymmärrän kyllä että käy töissä ja minä oon lasten kanssa kotona,mutta ois ihanaa kun siivois edes joskus.tässä nykyisessä asunnossa ollaan asuttu 6v ja ei ole ikinä edes imuroinut täällä :LOL:

tänään oli neuvola
sf 28cm
paino 500g/vk,yhteensä tullut 8,6kg
pissa --
B-hb 126
rr 131/81
tarjonta rt

nyt pitää mennä iltapalan tekoon :p

aarteeni ja pikkuinen30+1
 
TervetuloaKii=)

Saz: Juu, herkkiksenä ollaan oltu kyllä sitte molemmat, ja en loukkaantunu kommentistasi =)

Onko kukaan hommannu vielä äitiysmallin talvitakkia??
Minä oon katsellu takkia jo tohinalla, kun kokeilin tuossa miehen isointa talvitakkia ja se ei mene kiinni! =/ Paniikki iskee kohta. MissyMomilla olis ihana vakosametti takki, mutta oli aika tyyris ja toimitusaika on kuukauden. Ja viimekertaiset huonot kokemukset tilauksesta kummittelee vielä mielen perukoilla ettei tekisi mieli ruveta kokeilemaan tilausta.

Onko kellään tiedossa mistä saisi hyviä kaavoja takkia varten? Esim. viitta tai kietaisumallista olen miettinyt, kun niitä vois käyttää muulloinkin kuin raskaana ollessa.

Jazzy&Morso
 
jazzy, mä tilasin selllaisen A-linjaisen villakangastakin ellokselta, ei ollut äitiystakki mutta mahatilaa on. En tosin tiedä onko niitä enää kun oli silloin 70% alessa ja maksoi 23€. Tosin käytän sitä jo nyt kun ei oo muuta joka mahtuis päälle, enkä tajua miten tarkenen samoilla vaatteilla joulukuussa tai jopa tammikuussa jos menee yliajalle! Jos käytetyt kelpaa, niin ainakin pari viikkoa sitten huutonetissä oli aika paljon äitiystakkeja, eihän niitä kukaan montaa kuukautta lopulta käytä.
 
Kiitos Mandy vinkistä, tilasinkin sen jääkarhupussin tuolta Baby Stylestä. Pienissä pusseissa taisi olla 4.5e ja isoissa olikohan 6.5e edullisemmin jos vertaa maahantuojan(?) hintoihin. Jos tarjoukset ehtii mennä ohi, niin tuolla on sit ne maahantuojan missä on sitten normihinnoissa yleensä edullisemmin: Babyidea - Vauvanhoidosta - Jokas. Olikin noista Baby Stylen kaukalopusseissa enää varastossa jäljellä yhtä väriä.

Jazzy, päädyin ostamaan vaan tuhottoman ison toppatakin suht edullisesti. On siisti ja lämmin, ei tartte palella vaikka käpyttelee pihalla pitempäänkin. Ja sain sen heti käteen tietysti. Mulla vaikuttaa vähän sekin, että käydään pohjoisen reissuja kans, niin ei ihan ohuella takilla pärjää (edes meillä täällä kylläkään).

Tervetuloa Kii80:flower: Onnea myös Rialle ultrakuulumisista ja Siiri Sisiliskolle tyttölupauksesta:) Voi kun itekin sais tietää kumpi ois tulossa, ois jo vaatteiden ostokin vähän helpompi. Toisaalta oon tähän hätään jo ostanutkin oikeestaan kaikki vaatteet.

Vaatteiden pesusta vielä. Pesettekö pipot? Mietin vaan, että siihen taitaa tulla kauluri yleensä väliin, joten pärjäisköhän pelkällä kaulurin pesulla. Musta tuntuu, että nuo pipotkin menee monesti vähän nukkaan kun pesee. Entä vanuhaalarit? Ite jätin ne nyt toistaiseksi pesemättä, kun jotenkin semmonen tutina että nekin ois paremmat pesemättömänä näin aluksi ainakin. Tuleehan sinne alle vaatetta kuitenkin. Ajattelin tässä pikku hiljaa alkaa vaatteita pesemään, hyvä ettei tullut itkunaurua kun äitiyspakkauksta purin:D Nuo pienten vaatteet on jotenkin niin hellyyttäviä. Mulla saattaa tuo pyykinpesu-urakka kestää tovin, kun on vielä lisäksi omatkin pyykit ja sitten kun meillä on vaan kaks pyykkitelinettä (pitää varmaan ostaa se kolmaski). Joten joo..noh, oikeesti haluan vaan päästä räpeltämään noita vaatteita=)

Mamadread, mulla ois semmonen muistikuva että näkyis myös ne paperihakemuksetkin jos ne on sinne tulleet. Voihan se riippua tietysti käsittelijästäkin, en tiedä sitten. Mutta siellähän on helppo käydä kurkkaan, kun omilla pankkitunnuksilla pääsee. Ja voihan sitä varalta aina palkanlaskijalle soittaa. Se käsittelyaika oli aika pitkä kyllä, mutta ei kait siihen yli kuukautta mennyt?

-metsis 28+5 jos oikein muistan

Muok. P.S. Tulipa muuten huono mieli, kun katselin eilen että vauvakuumeisissa on vielä heitä joiden kanssa itse kuumeili silloin aikanaan ja jotka vaikuttivat tosi hyviltä tyypeiltä. Kyllä nuo kylkilyiden ja muiden polttelut tuntuu aika pieneltä verrattuna siihen, ettei niitä sitten kaikki saakaan tuntea tai ainakaan kovinkaan kohtuullisessa ajassa.
 
Viimeksi muokattu:
Kotitöistä: Täällä molemmat tehdään kotitöitä, ainoastaan pyykinpesu on mun heiniä, muuten molemmat tekee kaikkea. Mies tekee enemmän ruokaa kuin mä, samoin pihahommia tekee enemmän ja kaikki juoksevat asiat tarvittaessa hoitaa, kun on päivisin enemmän kotona kuin mä.. Ainoastaan rakennusaika oli aikaa jollon mä tein kaikki kotityöt, ja mies rakensi. Mutta se oli kyl ihan tietoista, olis se mun mielestä hiukan kornia ollukkin, et mies tulee raksalta ja käy kotona imuroimaan ja pesemään lattioita.

Talvitakin löysin äitini kätköistä, on siis jokusen vuoden vanha, mulla ollut, en tajua miten se voi mahtua päälle, näyttäis olevan kokoa s. :)

31+1
 
Mä en aio hommata äitiystakkia. Kirppikseltä löysin suuren toppatakin eurolla joka välttää jos ulkoilla aikoo, kauppareissut jne pärjään varmasti vanhalla takilla takki auki. Mä kun ajattelen et tää voi ihan hyvin syntyä jo ens kuun lopulla niin ei oo pitkä aika siihen enää :)

Hoitopöytä meil on sellanen Cam-pöytä jossa on hoitotaso ja alla amme. Pelkkää hoitopöytää en olis hommannut kun ei sillä ollu juurikaan käyttöä viimeksikään. Mut halusin ammeen jaloilla niin ostettiin tää kun tuli halvalla (käytettynä) vastaan. Sen sijotus tulee olemaan pesuhuoneessa, on niin tilava et sinne mahtuu reilusti.

Tääl on ollu puhetta myös vastuun jakamisesta, mun täytyy sanoa että mun mies on varsinainen aarre :heart: Nyt raskausaikana mieheni on hoitanut kaikki kotityöt ja ruuanlaitot, oma-alotteisesti ja valittamatta. Ja hän on todella ihana, lämmin ja huomaavainen muutenkin, tää odotus on ollut ihan erilaista hänen kanssaan kuin exän aikoinaan (jota ei raskaus ja vauva-aika pahemmin kiinnostanut). En kyllä voi muuta kuin kiittää hänestä joka päivä.

Jaha kello rientää, se olis esikoisen kontrollit taas sairaalassa. Toivottavasti saadaan vaan hyviä uutisia tällä kertaa!

Lolli&Kukka 29+6
 
tervetuloa mukaan kii :flower:

hoitopöydästä meillä menee hoitopöytä vessaan ja pesukoneen päälle ostan vielä hoitoalusta, niin ei tarvii yöllä raahautua talon toiseen päähän vaihtaan vaippaa tai vaatteita...meillä kun on nämä edelliset lapset vauvana kakannu yöllä melkein joka vaippaan, mutta jos on ollu vaan pissat niin en oo vaihtanu yöllä vaippaa ollenkaan..

kotitöistä meillä kun minä olen lasten kanssa kotona niin hoidan siivoukset ja ruuanlaitot yms. mies hoitaa sitten pihalla puuhommat ja nurmikon leikkuut ja joskus kolaamisen..eipä oo paljoo valittamista...sitten kun palaan joskus työelämään niin se tekee kuka millonkin kerkee..mutta pyykinpesu on ja pysyy mun hommana =)

Riialle ja Siiri sisiliskolle onnittelut tyttölupauksista :flower:=)

ärtyminen täällä kan joka päivästä ja tunteet heittelee laidasta laitaan...oon yrittäny pitää itteni tyynenä, mutta aika usein tulee ärähdettyä..varsinkin jos tua esikoinen on levittänyt lelunsa pitkin huushollia, vaikka tietää että omassa huoneessa leikitään...mutta lapset on lapsia =) pitää vaan purra hammasta yhteen tiukemmin... samanlaista ärtymystä oli viime odotuksessa, mutta onneksi menee ohi aika nopeeta vauvan synnyttyä...

talvitakista en ajatellut ostaa uutta...vanhoilla koitetaan pärjäillä...

metsätähtönen mä pesin ihan kaikki vaatteet..

täällä on olo suht hyvä...nyt tuntuu että pitäis vaan rajottaa tota syömistä (varsinkin hornettien ja suklaan) painoa on alkanu varmaan tulla aika tavalla :ashamed: ainakin siltä tuntuu...maanantaina olis neuvola niin nähdään mitä vaaka näyttää...supisteluja tulee jonkin verran..varsinkin eilen, kun haravoittin hetken niin heti alko tuleen :| pitää vaan koittaa vähän rauhallisemmin tehä...

lumi-enkeli ja aarre 29+0 :heart: -poks-
 

Yhteistyössä