***Joulukuiset lumihiutaleet 2010- LOKAKUU***

imetyspaidoista: mä mietin tän imetyspaidan tilaamista...Belua - Äitiysvaatteet juhlaan,töihin,vapaalle.Imetyspaidat,imetysliivit, imetysmekot,kestovaipat (äitiysvaate, imetyspaita,kestovaippa,äitiyshousut,äitiysfarkut) täs on aika näppärän näköinen tuo imetys luukkujen piilottaminen, en tykkää niistä joissa se imetys luukku on suoraan katkaistu rintojen alta, se jää helposti ylös imetyksen jälkeen sekä löystyy rumasti.

Näistä tykkään myös missä on ikään kuin 2 kangasta päällekkäin, ei jää imettäessä maha paljaaksi ja toisaalta saa vauvan hyvin suojaan ruokailun ajaksi (ei tartte ottaa koko rintaa esille).
Taikapilvi

Myös imetystoppi + vetoketjullinen paita yhdistelmät oon kokenu ihan käteviksi (tai imetystopin päälle normipaita). Itetystopit on myös käteviä yökäytössä
 
No kyl mä olisin vetänyt herneet syvälle nenään, jos mies ei olisi osallistunut valmennukseen. Eipä sillä et siel juurikaan mitään ihmeitä oli, mutta jos sen asenne olisi ettei halua ja harrastukset jää väliin, niin mä näkisin kyllä punasta. Se on sit asia erikseen, jos on oikeesti töissä ettei ehdi. kyllä siellä valmennuksessä näki ettei osa miehistä siellä kovin innoissaan ollut, mut ainakin ne oli paikalla. Ja kyl siitä on varmaan enemmän miehille yleensä hyötyä kuin naisille. Mielummin mun mielestä mies valmennukseen mukaan, kuin joka kerralla neuvolaan. Neuvolakäynneillä täällä ei mies ainakaan tee yhtään mitään, paitsi kuulee ne sykkeet, mut siinäpä se.
 
Lolli: näin mullekin neuvottiin, eli että vanhempainrahan voi hakea nyt kokonaisuudessaan äidille ja sitä pystyy sitten myöhemmin muuttamaan. Meillä ei ole vielä aavistustakaan tuon vapaan jakamisesta, kun miehen töistä ei ole tietoa, mutta toivottavasti sen ajankohdan muuttaminen nyt sitten onnistuu!

Täällä myös multivita + rautalisä käytössä. Ja satunnaisesti kalaöljyä, jos vaikka saisi talvimasennuksen pysymään poissa ;) Toi olikin Mandy hyvä tieto D-vitamiinista ja sitä voisin kyllä ruveta syömään lisänä, kun ei tuota aurinkoa juurikaan toimistotyössä näe. Ja siitä on kyllä vaikea saada yliannostusta. Marjoja oon alkanut popsimaan näin syksyn tullen, kun pitää saada pakastinta tyhjennettyä.

Azalea: meillä juurikin lähes samanlainen natsikäytäntö kotitöissä :LOL: Kumpikaan ei oo mikään siivousfanaatikko ja välillä iskee ennemminkin sellainen "mä en tee mitään, jos ei toikaan" -meininki. Yleensä ollaan molemmat melko meneviä vapaa-aikana, joten kotitöiden teko vaihtelee kyllä sen mukaan, miten ollaan kotona. Mutta toki joka perheellä on omat käytäntönsä, jotka on sovitettu juuri sen hetkiseen elämäntilanteeseen.

Imetytyynyä oon itse myös harkinnut. Toki ilman sitäkin varmasti pärjää, mutta täytyyhän tästä ekan raskauden varustevillityksestä ottaa kaikki irti! :whistle:

Eilen joogassa ihmettelin, kun joku kyseli, miltä supistukset tai liitoskivut tuntuu. Ite oon jotenkin niin tottunut tähän jatkuvaan kipuiluun, että on hassua ajatella, että kaikilla niitä ei oo ollenkaan, edes ihan loppuraskaudessa. Viikonloppunakin supistuksia oli varmaan 20krt päivässä. Mutta jos ne ei kerran oo aiheuttaneet mitään, niin ei kai niistä sitten haittaakaan ole. Kävin juuri testaamassa tenniksen pelaamista ekaa kertaa kesän jälkeen ja pelkäsin sen aiheuttavan hirmuiset tuskat lantioon. Mutta päinvastoin kivut väheni huomattavasti, joten mulla ainakin tuollainen reippaan puoleinenkin liikunta auttoi! Supistuksiakaan ei tullut mitenkään normaalia enempää.

Miehen työtilanne ahdistaa entistä enemmän ja saa mut aina välillä raivon partaalle. Mutta eilen se taas silitteli mahaa ja kertoi, miten iloinen se onkaan uudesta tulokkaasta. Kyllä siinä sydän heltyi :heart:

neitoperho & toukkatyttö 27+5 (Hui, mikä luku!)
 
Vitamiineista: täällä käytössä Multivitan monivitamiini raskaana oleville ja kalkki. Näitä molempia suositeltu neuvolassa, D-vitskusta ei ole kukaan puhunut mitään.

Tänään neuvolassa ja kaikki hyvin. :) Verenpaine edelleen alhaalla kuten aina, pissa puhdas, sydänäänet kuului normaalisti ja maha kasvanut hyvin, sf-mitta 28 muistaakseni.

Taas sijainen paikalla ja tietysti eri sijainen kuin ne kaksi aiempaa. Vähitellen tylsyttää, vaikka minkäs teet, kun vakkaritäti taas pitkällä saikulla. Harmi tietysti hänellekin, mikä lie vaivana kun joutuu olemaan noin pitkillä saikkareilla aika usein. :(

Sain esitietolomakkeenkin synnärille, se olis kuulemma pitänyt antaa jo huomattavasti aiemmin, Kelan papereiden kanssa. No silloin oli tämä sijainen, joka unohti ja sössi suunnilleen kaiken, minkä vaan voi.. Tämän päivän sijainen oli mukavan ja huolellisen tuntuinen.

Meillä ei vieläkään ole tullut päätöstä vauvavakuutuksesta Ifiltä. Lähetin sinne nyt sähköpostia, vaikka kieltämättä on jo tullut olo, että pitäkööt vakuutuksensa..

Hampiainen 31+0 poksista poks :)
 
Moi pitkästä aikaa, mä vaan painan töitä hullun lailla ja enää kaksi viikkoa jäljellä. Apuah, vähän ahdistaa, miten ehdin tehdä kaikki työt ennen äitiysloman alkua : /

Eli kaikki meidän pikku asukit ovat tainneet vielä pysyä kiltisti kasvamassa äitien masuissa?

Kivuista, mulla särkee kylkiluita ja pohkeet kramppailee öisin edelleen. Muuten olo ihan hyvä. Flunssa tosin ollut päällä jo kaksi viikkoa ja esikoinen kipeänä. Kivuttomia supistuksia ihan muutama. En edelleenkään jaksa liikkua hirveästi, edes kävellä, ja se kyllä näkyy painossa :headwall:
Äh, aikamoinen homma sitten saada kilot veke, mutta ei kai sitä kannata nyt etukäteen surra.

Nimiehdotelma on kypsynyt mielessä, jos sieltä tyttö tulee :) muuten ollaan kyllä ulalla, jos tuleekin poika.

Ihan perus H&M imetystoppeja on jäljellä ekasta imetyksestä ja sain vielä muutaman lisää kaverilta. Niitä sitten voi yhdistellä esim. hupparitakkeihin ja neuletakkeihin, niin pärjää talven ja kevään ja kesänkin. Vähän tekisi mieli shoppailla jotain kivoja imetysvaatteita netistä, mutta yritän hillitä itseni, kun tiedän, että pärjään noilla vanhoillakin (jos ne mahtuu päälle vielä...).

Vaunut edelleen hankkimatta.

k&pikku-r 32+5
Hyvää odotusta ja aurinkoisia syyspäiviä kaikille!
 
hampiainen Mä sain viime raskaudessa esitietolomakkeen varmaan viikolla 36, kun muistin sitä itse kysyä. :) Ehtihän tuon vielä silloinkin täytellä. Saas nähä milloin tässä raskaudessa sen saa.

Vanhempainrahapäätös Voi, kuinka iloiseksi ihminen voikaan tulla tuosta päätöksestä! Kirje ei ole vielä kotiin ehtinyt, mutta oon harva se päivä kirjautunut nettitunnuksilla Kelan sivuille ja käynyt katsomassa, että joko joko... Se oli iloinen yllätys, että saan nyt ylo 200 €/kk enemmän rahaa kuin vuosi sitten äitiyslomalla. :D Äitiysavustuskin maksetaan ens viikolla. Jee! Pääsen ostamaan kaverilta Baby Björnin sitteriä. :)

Imetyspaidoista Viimeks mulla ei ollut ollenkaan. Nyt oon ostanut 2 H&M:n lyhythiaista paitaa ja suunnittelin myös sitä Boobin hupparia (Boob warmer b e b e s . f i), jossa on fleece rintojen kohdalla. Ajattelin, että jospa sillä vaikka säästyis rintatulehdukselta.

Onnea poksujille! :heart:

Mandy ja pallero 27+5
 
Nyt kun influenssakausi on taas alkamassa, tehdäänpäs hiukan kyselyä, meinaatteko ottaa kausi-influenssarokotteen? Muistelisin, että rokotukset olisivat tänä vuonna ilmaisia raskaana oleville, mutta en ole kyllä vähään aikaan nähnyt siitä missään mainintaa. Onko jollain parempaa tietoa?
 
Te keil on kipuiluja, ni mä oon alkanu ihmetellä nyt parin päivän aikana tallasta et jos seison tai kävelen pidempään ni alkaa tuonne alapäähän sattumaan, samaan tyyliin polttelee mitä jos synnytyksen jälkeen liikkuu liikaa.. en oikein osaa kuvailla, mut tuntuu polttavana kipuna tuolla kohdunsuulla, sekä eilen ainaki oli reidet ja selkä kipeänä (heti aamusta) helpotti ku käy istumaan.. Tänään poltteli ku kotiuduin kaupasta.
 
Moikka=)

Neuvolassa tänään pyörähdin ja d-vitamiinia nimenomaan suositeltiin loppu raskausajalle sekä imetyksen ajaksi, kannattaa kuulemma aloittaa heti. Sf-mitta oli jo 32cm mut terkkari sanoi ettei mitään syytä hysteriaan vielä:p Itteään vaan pelottaa että jos sieltä pullahtaakin joku jättivaavi... Mut on noi edelliset olleet ihan sopusuhtaisia että sen perusteella ainakaan ei mitään pelkoa pitäis olla (alle 3,5kg molemmat pojat).. Vauva liikkuu todella paljon ja jalat polkee tossa tissien alla koko ajan eli pää alaspäin on ollut jo jonkun aikaa. Alkaa vähän jänskättää jo kun viikot vaan juoksee eteenpäin.. hui.

Piianen ja Mökönen 32+0 *poks* (uä 32+4)
 
Mäkään en ole vielä palauttanut esitietolomaketta synnärille. Kun mulla vaihtui tässä just paikkakunta, neuvola ja synnäri, niin en sit edes ajatellut palauttaa sitä aikaisemmin. Eikä sitä kukaan multa oo pyytänykään eikä neuvonut, et milloin se pitäisi palauttaa. Rasittavaa, kun siinäkin kysytään taas kaiken maailman tietoja, joita on jo neuvolaan annettu :kieh: Tieto ei vaan näköjään sitten liiku neuvolasta synnärille... Yritän muistaa antaa lomakkeen, kun menen ensi viikolla 1. kertaa uuteen neuvolaan.

No jos muutkin on hakeneet vanhempainlomaa äidille ja koko ajaksi, niin teen sitten samoin. Luulis tosiaan, et sen sais myöhemmin muutettua...
 
neitoperho83 uutisissa oli juuri tuosta rokotteesta, että alkavat rokottaa marraskuussa vanhuksia ja raskaanaolevia.. en vielä tiedä otanko sen vai en..

d-vitamiini meinasin vallan unohtaa...tarvii samalla lapsien kanssa alkaa sitä popsimaan...muita vitamiinilisiä yms. en oo syöny..

imetystyyny oli esikoisen aikaan ja on edelleen jossain, mutta en käyttäny kertaakaan...joten nytkin mennään ilman..samoin en osta mitään erillistä imetyspaitaa..oon pärjänny noilla normeillakin ihan hyvin..imetysliivejä pitäis kyllä ostaa parit..

lumi-enkeli ja aarre 29+1:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Mä oon ottanut hirveen pohdinnan jälkeen raskausmonivitamiinia (kesästä lähtien) ja sitten d-vitamiinia nyt kuukauden verran samaten kun rautaa, koska hemoglobiini oli laskenut. Alkuun meinasin vaan ruveta syömään silloin kesällä B12-vitamiinia, mutta sitten meidän apteekissa ei ollut kun sellaisia montaa eri B-vitamiinia sisältäviä tabuja, joten päädyin tohon raskausvitskuun. Siinä on kuitenkin magnesiumia suonenvetoja ehkäisemään myös.
Yhdessä vaiheessa otin tota d-vitamiinia ihan sikana, en tajunnut että ottamalla viisi tippaa devitolia saan jo ton suosituksen täyteen ja sit vetelin päälle vielä sen multivitamiinin ja muutenkin tulee syötyä jonkin verran d-vitaminoituja tuotteita. Toisaalta noi d-vitamiinin saantisuositukset taitaa olla Suomessa aika pienet, eikä tollaisesta ylityksestä pitäis vielä mitään kauheita seurata.

Influenssarokotetta en aio ottaa. En oo ikinä ottanut, joten en näe nytkään syytä siihen. Jään kuitenkin pois töistä ennen kun pahin influennsakausi rupee jylläämään. Voihan poitsu tuoda sen päiväkodista, mutta eipä sekään nyt kauheesti stressaa. Voihan ton tartunnan saada mistä vaan, en mä ainakaan mitenkään erityisemmin pelkää influenssan sairastamista.
Oon kuitenkin käsittänyt, että raskauden aikana ei oikeastaan suositeltaisi edes minkään rokotteen ottamista, kun rokotteetkin sisältää kuitenkin elohopeaa ym.

Huomenna vihdoin ja viimein lääkärineuvola. Vaaka varmaan pamahtaapi.. :whistle:

mamadread ja ihme 26+5
 
Azalea: Juu oikeassa olit että jo neuvolan rakenneultrassa lääkäri anto tyttölupauksen, mutta oli sitä mieltä että se on tosi epävarma veikkaus. Nyt tämä 4D:n tehnyt lääkäri kuitenkin vahvasti sitä mieltä että tyttö olisi tulossa, joten kai se on jo itsekin uskottava :)

Osaako joku suositella mitä merkkiä D-vitamiinia kannattais syödä? Mulla on käytössä noi raskausajan monivitamiinit, mutta muuta en ole vielä ainakaan alkanut syömään. Pitäis kai kalaöljykapseleitakin miettiä kun ei tuota kalaa tuu tarpeeksi syötyä :(
 
Huomenna vihdoin ja viimein lääkärineuvola. Vaaka varmaan pamahtaapi.. :whistle:

mamadread ja ihme 26+5
Sama täällä :whistle: Ihana päästä, vallankin lääkärille jotta tuo kohdunkaulan tilanne selviää MUTTA tuo paino:x
Mulle tuntuu tulevan kiloja nyt tyhjästäkin joten isoimmat viikkolukemat pamahtaa varmasti puntariin!
Alan olla jo sen kokoinen kuin tuosta kuopuksesta viimeisilläni ja se tuntuu ja ahdistaa! Liikunta on aivan minimaalista...siinä siis taitaa olla syy!
Eikä oikein ole motivaatiota lopettaa herkutteluakaan kun tuntuu ettei juuri muita iloja/paheita näin raskausaikana ole!:popcorn:

Kausi-influenssarokotetta en minäkään ota!

Jennyli 28+5
 
Viimeksi muokattu:
Kausi-influenssarokotetta en minäkään ota. Mutta D-vitskua pitäis kyllä ruveta syömään ja niitä maitohappobakteereita, voivat kai ehkäistä vauvelin mahavaivoja. Mulla on jotakin raskausajan monivitamiinitabuja ja sitten sitä rautajuomaa, jossa on myös vitamiineja, mutta oon ollu aina huono ottamaan mitään pillereitä, muistikapasiteetti ei niihin taho riittää :headwall:

Nyt on saanu pari päivää kiroilla itselleni töissä kun ei tahdo enää ajatus pysyä kasassa ja tulee tehtyä ihan typeriä virheitä. Ajatukset pyöris jo niin täysillä kotihommissa ja oloissa ja tietysti vauvelissa :heart: Vielä ois 2 ja puoli viikkoa töitä |O Voi kun aika menis nopeasti.

Imetystyyny oli mulla ainakin ihan turha tuon kuopuksen kanssa, oikea tyyny toimi paljon paremmin. Mutta kai se joillakin on ok ja hyvinkin tarpeellinen.

Jotakin muutakin piti kommentoida, mutta ajatus taas karkas..

Niin siitä esitietolomakkeesta, mielestäni en saanut sitä kuopukseltakaan (2008) täytettäväksi ja nytkään sitä ei ole näkynyt. Josko täällä pohjoisessa ollaan siitäkin luovuttu :whistle::confused:

Nyt saunaan nauttiin omasta rauhasta =)

Unelmahöttö ja Kuutti 31+2
 
Azalea juu meillä oli siis se yksi oireeton yö mutta sitten oireet palasivat: /. Eilen oltiin lastenlääkärillä yksityisellä ja oireet sellaisisa ettei niistä osannut sanoa vielä mitään. Tänään oltiin Tampereella yksityisellä kokeissa (maito, tulehdusarvoja ym., keliakia koe). Tuloksista saadaan ehkä lauantaina tietoa tai sitten vasta ensi viikon torstaina. Saattaa olla että tyttö joutuu suolen tähystykseen ja koepalan ottoon, mutta toivottavasti ei. Rankkaa on kyllä!

Mulla alkoi äitiysloma tiistaina. Huomenna tulee rv 32 täyteen. Ja kausirokotteen (siihen kai yhdistetty myös sikarokote) aion ehdottomasti ottaa. Olen yleensä ottanut työni puolesta kausirokotteen ja jos tänä vuonna Suomessa ekaa kertaa myös raskaana olevat sen saavat niiin ehdottomasti otan jos vaan kerkiän ennen kuin vauva syntyy. Minulla on ollut useampi kausi-influenssa aikuisiällä ja ne ovat olleet aivan järkyttäviä, erityisesti viimeisin kerta on jäänyt mieleen koska silloin kuume nousi vaarallisen korkealle ja mua talutettiin päivystykseen moölemmin puolin kun olin niin kuumeinen etten pystynyt kunnolla kävelemään ja en ollut ihan "tässä maailmassa" silloin. Kuume ei siis silloin enää laskenyt särkylääkkeillä vaan piti saada lääkäriltä kuumeenalennuslääkettä ja lisäksi sain jotain influenssalääkettä (olisko ollut sitten se tamiflu tai jotain sellaista).
 
Viimeksi muokattu:
Oho, täytynee ostaa jostakin D-vitamiinia...mulle ei neuvolatäti sanonut mitään viime viikolla.

Te kaikki, joilla on laskettu aika ihan jouluntienoolla (aatonaatto, aatto tai päivä tms.), niin ootteko saanut paljon kommenttia lasketusta ajasta? Mulla ei ole varmaan kukaan sivuuttanut asiaa sellaisenaan :D "Oikeasti, siis joulupäivänä?" ja siihen usein perään "no toivottavasti ei ainakaan aattona syynny" tai "toivotaan, että ei tule ihan silloin laskettuna, niin on lapselle kivempi lahjojen takia" tai parhaimmilaan "toivottavasti menee ensi vuoden puolelle, niin ei ole ikäluokassaan nuorin". Mä aina siihen heitän, että mä tuskin joulukuun lopussa toivon, että menisi yhtään yli :D Kuitenkin synnyttäneet naiset sanovat tätä. Huvittavia kommentteja sinänsä, koska laskettua aikaa ei voi valita eikä ainakaan se lapsi syntymäpäiväänsä. Päivä muiden joukossa mun mielestä. Nojoo, meitä on niin moneen junaan, että tähän mennessä mua on vaan huvittanut kommentit eikä edes ärsyttänyt...mutta voi olla, että sitten lähempänä sieppaakin :)

En sitten ostanut sitä makuupussia siskon kommentteihin luottaen kun tosiaan siitä meidän pehmeästä kopasta saa makuupussin ottamalla kovikkeet pois. Sen sijaan mukaan tarttui Hullareilta taas bodeja ja verkkareita, parit sukkikset ja yks yökkäri :ashamed: Ei pitänyt ostaa enää mitään...

Pitää perhetyä tohon influenssarokotteeseen, mutta en kyllä varmaan ikinä ole saanut mitään kausi-influenssaa..sian viime syksynä kylläkin. Hassua, en ole ollut raskausaikana kertaakaan edes miniflunssassa (kop kop kop). Kyllä mulla yleensä joku kesäflunssa vähintään on.

Voitteko uskoa, mutta Luru on liikkunut kunnolla ja voimakkaasti ja usein (monta kertaa tunnissa eri pätkissä, mahakin heiluu) ja paljon vasta viimeiset 2-3 viikkoa. Nyt ymmärrän, mistä te muut olette puhuneet jo lähemmäksi 10 viikkoa :)

Azalea ja Luru 28+4
 
Ostin sitä Multivitan Raskaus & Imetys vitamiinia joskus aikasemmin mut söin ehkä 15 tbl kuukauden aikana, oon vähän huono muistamaan =) Tänään soitti terkka et lääkäri oli suositellu mulle nyt kuitenki Obsidania ku ferritiini oli niis otetuis labrois matala ja Hb:kin alkaa luultavasti nyt laskea. Mulla on yleensä ollu ongelmana liian korkee Hb, joten en mielellään alkais tota Obsidania syömään. D-vitamiinia vois kai ostaa, siitä nyt ei haittaa oo jos saa liikaa. En oo ikinä syöny mitään lisävitamiineja. Ja kalaa en syö koskaan allergian takia.

Mä haluaisin imetystyynyn ja aattelinki sellasen ostaa tai sit tehä ite jonkunäkösen. Hartiat kipeytyy tosi nopsaan ni jos tosta tyynystä olis sit edes jonkin verran apua.

Kausi-influenssarokotetta en aio myöskään ottaa. En oo kai ennenkään sairastanu sitä??

Azalea Mua ainaki ärsyttää noi kommentit lasketusta ajasta. Meillä la siis 23.12. Yleisin kommentti on et "ai, jouluvauva. toivottavasti ei synny sillon" Ihmettelen vaan et miksei. Tuskimpa mäkään joulukuussa toivon et syntyispä vasta ens vuonna, et on synttärit parempaan aikaan..veikkaan et olo on niin tuskanen et haluun vauvan vaan äkkiä ulos =) Ja kyl se lapsi sit jossain vaihees on ilonen joulukuussa syntymisestä =)

anve Mul on ainaki ollu niit kohdunkaulassa/-suulla tuntuvia kipuja. Sellasia vihlovia/viiltäviä. Viime yönä tuli yhen vessareissun jälkeen niit taas, hetken aikaa kesti ja sit ne loppu ihan seinään. Mut ei sillon kyllä nukkua voinu. Ja kauppareissuilla niit tulee joka kerta. Varsinki jos Prismaan lähtee kierteleen. Nytki tuntuu välillä vihlovan vaikka istun vaan paikallani.

Täällähän sai esitietolomakkeen jo ekalla neuvolakäynnillä ja se piti palauttaa jo nt-ultraan mennessä. Mun mielestä ehkä vähän liian aikasta!?!?!

Mies osti tänään työkaveriltaan sitterin 10e:lla. Lähes uus, pari kertaa vaan käytetty =) Ja mä ompelin ihan itte tänään täkkipussin, tyynyliinoja ja tilkkupeiton vauvalle. Tuli aikas hienot vaikka itte sanonki =)

fanttomi & 28+6 (kohta poksuu..) sunnuntaina loppuu saikku ja sit 3 viikkoo töitä (14 työvuoroa) ennen mammaloman alkua :heart:

tulimpas viel poksumaan..eli..29+0 POKS!!!! :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Huomenia....

Eilen illalla oli pitkästä aikaa kiukkukohtaus ja sainkin sellaisen känkkäränkän että mies siirty muualle nukkumaan :ashamed: No josko tänään olis parempi päivä...

Mä olen koko raskausajan syönyt Multivitan raskaus ja imetysajan-vitamiinia enkä tiedä tarviiko siihen nyt enää erikseen mitään vitskuja lisätä. Täytyy kysyä mitä ne neuvolassa suosittelee. Aamuisin juon joskus poreena C-vitamiinia ja aiemmin söin kalaöljy-kuurin.

Influenssa-rokotetta
en ajatellut ottaa. En ole sitä koskaan ennenkään ottanut saati sitten näyttänyt tarvitsevan.

fanttomi
Oliko niin että täällä meilläpäin sai jo tuon esitietolomakkeen synnärille silloin ekoissa neuvoloissa? Mulla on kans sellainen muistikuva mutta en satavarma ole... En edes muista mitä siinä kysyttiin...

Azalea
Mun la on 13.12 ja siltikin olen saanut kommentteja että "toivottavasti ei synny joulun tienoilla jottei synttärilahjat mene...." tai "Lapsenhan voi laittaa sitten viivästyneesti kouluun kun on niin loppuvuonna syntynyt..." yms.
Ja mua ärsyttää noi kommentit kyllä!!! :mad: Mitä hiton väliä sillä on vaikka syntyiskin jouluaattona, ei yhdet synttärilahjat tässä nyt niin kauheesti mielessä ole!!!!? Tai sitten vielä mikään koulukypsyys... Hohhoijaa.

Jennyli Onko sun neuvolassa ultraa jolla katsotaan tuota kohdunsuun tilannetta vai onko ihan sormikopelolla vaan?! Meidän neuvolassa ei mitään ultria ole ja sen kerran kun lääkäri on kohdunsuun tilanteen tsekannut niin ihan sormikopelolla arpomalla vaan... Eihän siinä esim. saa sisäsuusta mitään käsitystä vai saako?
No huomenna mulla taas äippäpolilla kunnon kontrolli tuosta kohdunsuusta ja toivotaan että samoissa on pysynyt eikä ainakaan pahentunut.... On tällä viikolla tullu oltua vähän enemmän jalkeilla ym. vaikka täyslevossa pitäis ollakin mutta... No vi ses...

Cisu 30+3
 
Kausi-influenssarokotetta en missään tapauksessa ota! En halua lietsoa hysteriaa, mutta täällä päin puhutaan paljon sikainfluenssarokotteen vaikutuksista, eli tänä keväänä/kesänä olis paljon syntynyt ennenaikaisesti lapsia, sekä keskenmenoja olis ollut tänä vuonna normaalia enemmän. Mitään faktatietoa tämä ei ole, mutta joka suunnalta sitä kuulee. Itse sellaisen menin viime vuonna loppuvuodesta ottamaan, ja helmikuussa keskeytynyt keskenmeno. Toki se saattoi johtua ihan mistä vaan, ettei välttämättä tuosta, mutta...Ja nyt kesän aikana tosiaan monta tuttua/tutuntuttua on saanut lapsen vko 30 tienoilla...joten jätän mielummin rokotteen ottamatta, jos muutenkaan ei raskaana oleville rokotuksia suositella, niin miksi sitten influenssarokotusta?
 
cisu ja atzalea Koulukypsyydestä...Eräässä vanhempien kanssa käydyssä keskustelussa, he kertoivat, että olivat ensin tyyyväisiä, että tyttö syntyi tammikussa eikä joulukuussa. Kunnes saivat päähänsä, et nythän tyttö on kehityksessä muita vuoden edellä, joten on liian fiksu muiden samana vuonna syntyneiden seuraan. kyseessä siis oli 3v. Ei ole helppoa ei!:LOL:
 
Ite otan tuon influenssarokotteen, oon helposti sairastuva. Ja kun mulla on tuo astmakin nykyään, niin helposti oon sitten osastolla. Viime talvena olin harvinaisen terve, kun otin sen influenssa+sikapossun. Toisaalta tuli myös hulluna pestyä käsiä ihan eri tapaan pitkään ja oikeen hartaasti;) Tosiaan kun on muutenkin flunssia, niin sitten tommonen pahempi flunssa niitä ennen tai sen jälkeen voi tosiaan olla melkonen rysäys mulle. Me saadaan se onneks ilmaiseksi.

Ite taas luotan faktatietoon, mitä rokotuksiin tulee. Ja kun ei ole kerta kerätty mitään tietoa, että keskenmenoja ois enemmän (niitähän ois sitten myös ympäri maailmankin vaikka eri rokotteita toki käytössä) niin merkkaan nuo kyllä höpöpuheeksi. Kun keskenmenot ja ennenaikaiset syntymät nyt voi tulla ihan monesta muustakin, esimerkiksi siitä että naiset alkavat tekemään lapsia koko ajan myöhemmässä iässä (millä on muuten huomattava vaikutus tähän!). Enkä itse ole ainakaan huomannut, että keskenmenoja ois enempää tai vähempää tahi muutakaan. Lisäksi pakko sanoa, että se kausi-influenssarokotehan ei ole sama kuin pelkkä sikainfluenssarokote, vaikka siinä samassa se onkin. Eli siinä on ihan eri tehosteainekin. Näin ainakin oli tämän päivän Keskisuomalaisessa, jossa oli haastateltu muun muassa THL:n ylilääkäri Hanna Nohynekiä sekä erikoistutkija Tuija Leinoa. Myös tuon mukaan sikainfluenssavirus ei olisi muuntunut, joten pitäisi suojata sitä vastaan. Influenssarokotusta käsittääkseni suositellaan sen takia, ettei tosiaan iske paha kausiflunssa tai sitten se sikainfluenssa jolla voikin olla sitten vakavammat seuraukset raskaana oleville (jota on tällä hetkellä mm. Australiassa tutkimusprofessori Petri Ruudun mukaan).

Mun mielestä nuo rokotukset nyt kannattaa sen oman mielen mukaan tehdä. Jos ei muutenkaan koskaan juuri sairastele, niin voi ainakin yrittää luottaa siihen että kanssaihmiset ois omalla paikkakunnalla kovasti ottaneet noita rokotuksia ettei itelle tartu. Tai sitten ei tarttuis muutenkaan, vaikka ympärillä riehuu. Sitten jos taas herkästi tarttuu ja on vaikka jokin perussairaus, niin sitten ehkä kannattaa taas miettiä oisko enemmän hyötyä siitä rokotteesta kuitenkin kuin että on sitten tosi huonossa hapessa osastolla. Jälkimäisessä ainakin alkaa jo masukaverillekin varmaan riskit olemaan eri luokkaa, kuin muuten niille joille tulee vaan pikkuflunssia=) Eli punnitsee hyödyt ja haitat.

Mulla on kans laskettuaika 23.12. ja en oikeestaan juurikaan kommenttia ole saanut. Lähinnä meillä mies toivoo tyttöä, ettei poika ois sitten pieni ja kiusattu. Mua jotenkin vähän huvittaa tuo sen näkemys, mutta joo..on pieneltä paikkakunnalta kotoisin jossa noita käsikähmiä on vähän eri malliin ainakin aikanaan ollut. Ite oon lähinnä ajatellu sitä, että tämä on tosiaan meidän yhdessäolohistorian Ensimmäinen Joulu Kotona(päin). Ollaan aina mietitty, kumman vanhemmilla ollaan aatto ja muuta vastaavaa, joten nyt ei tartte miettiä yhtään mitään todennäköisesti:xmas: Ajattelin, että voitais joulukuusi laittaa=) Oon ihan hurahtanut ajatukseen, että hankkisin meidän pikkuselle tonttulakin:xmas: Toisaalta eipä sitä tulis käytettyä kuin sen verran, että saa yhden valokuvan otettua, mutta jotenkin musta se tuntuis söpöltä.

Ootan niin kovasti ensilunta, ettei mitään tolkkua:heart:

-metsis 29+0 poks! (Jos olen tällä kertaa oikeaa päivää elämässä:saint:)

P.S. Onpa muuten vieläkin ihan kamalat turvotukset.

Muokkaus vielä. Kadak, oon itekin ajatellut että meillä taitaa olla toivottavasti aika hyvä tilanne massuissa ja vauvat selviäis kaikilla suojissa ainakin rv 30pin rajapyykille vaikkapa..
 
Viimeksi muokattu:
Influenssarokotetta en aio ottaa,vaikka saisin sen ilmaiseksi ilman raskauttakin.Yhtenä vuonna mulla taitaa olla ollu se,silloin oli kova kuume lähes viikon ja ei pysyny tolpillaan millään,ja jälkitautina sain korvatulehduksen,mutta en oo sitä siltikään ikinä ottanu vaikka astmaatikollehan sitä suositellaankin.Toivotaan ettei se nyt tänä vuonna iske.

Vaikka mulla tuo laskettuaika onkin 30.12 niin kommentteja on tullu "että toivotaan ettei synny jouluna,onhan se vähän ikävää jos lapsella on synttärit samaan aikaan" ja muuta tälläistä,oon kans samaa mieltä että alan siinä vaiheessa varmasti olemaan jo aika kypsä siihen mahaan,nyt kun tuntuu että se kasvaa tosi kovaa vauhtia ja tunnen oloni jo ihan valaaksi.

Tosta D-vitskusta luin jostain lehdestä,lääkäri kerto että nuo suositukset on ihan liian alhaalla,ja ei oo vaaraa saada sitä liikaa.Oonkin ihan huoletta syöny lisänä vaikka siinä multivitassa sitä onkin.

Esitietolomaketta mä en kyl oo saanu,enkä oo edes muistanu kysellä.Täytyy seuraavalla kerralla yrittää muistaa,tai sitten pitää laittaa ylös kaikki muistamiset,täällä ku on tota dementiaa kans liikkeellä.

Mut nyt töihin...

hara 28+0 POOOKS!!:heart:
 
Ainiin on mulle tällaistakin sanottu pariin kertaan :D:
"Koskas on laskettuaika?"
"No virallisesti se on joulupäivänä"
"Aijaa, oho, no sitten syntyy varmaan Jeesus"

Mullahan toisaalta rakenneultran mukaan olisi viisi päivää edellä eli 20.12, jollon nyt olisin jo 29+3...mutta mennään nyt tolla virallisella :)

Pitää ehkä jutella tosta rokotteesta neuvolassa sitten (vasta) kolmen viikon päästä. D-vitamiinit voisi kyllä hankkia jo sitä ennen.

Azalea+Luru 28+5
 

Yhteistyössä